Szablon sklepu internetowego czy dedykowany projekt – co wybrać?

Szablon sklepu internetowego czy dedykowany projekt – co wybrać?

Wygląd to jeden z kluczowych elementów tworzenia własnego sklepu internetowego – to on w dużej mierze decyduje o atrakcyjności e-commerce w oczach użytkowników. Możliwości stworzenia layoutu sklepu jest wiele. Dziś przyjrzymy się bliżej dwóm opcjom – szablonowi e-commerce oraz dedykowanemu projektowi graficznemu. Który z nich wybrać?

Ostatnio na naszym blogu: Grudniowy update algorytmu Google - December 2020 Update

Spis treści:

Szablon sklepu internetowego

Szablon sklepu internetowego to nic innego, jak gotowy, zakodowany układ strony, który można edytować w ograniczonym zakresie. Większość szablonów jest płatnych, jednakże można znaleźć także proste, bezpłatne template’y. Ze względu na specyfikę wielu systemów sklepowych szablony często dostosowane są pod konkretną platformę np. Magento czy PrestaShop.

Szablon może służyć jako gotowy layout sklepu internetowego, jednak w takiej formie nie gwarantuje on oryginalności projektu. W ramach zakupionego template’u można zmieniać jego określone cechy lub funkcjonalności np. kolorystykę czy styl poszczególnych elementów, które wyróżnią sklep na tle konkurencji. Obecnie na rynku dostępne są tysiące szablonów dostosowane pod konkretne rodzaje sklepów internetowych czy nawet branże, w których funkcjonują.

Zalety szablonu sklepu internetowego

  • Niski koszt

Jeżeli nie chcesz poświęcać znacznej części budżetu na szatę graficzną sklepu internetowego, szablon będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Pozwala on zaoszczędzić sporą sumę, którą należałoby wydać na profesjonalnego grafika.

  • Szeroki wybór

W momencie, gdy nie do końca wiesz, jak Twój sklep internetowy ma finalnie wyglądać, szablon okaże się dobrą inspiracją. Możesz wybierać pomiędzy tysiącem szablonów o zróżnicowanym układzie elementów, poziomie skomplikowania czy kolorystyce.

  • Szybkie wdrożenie

Gotowy template to świetny wybór na szybki start sklepu. Jeżeli nie planujesz wdrażać dużej liczby modyfikacji w kodzie szablonu, sama instalacja i konfiguracja nie powinny zająć długo, szczególnie gdy wdrożeniem zajmie się specjalista.

Wady szablonu sklepu internetowego

  • Ograniczone możliwości modyfikacji

Decydując się na zakup szablonu, należy być świadomym, że nie wszystkie dodatkowe funkcjonalności, których potrzebujesz, mogą zostać do niego doinstalowane lub koszt takich działań będzie bardzo wysoki. Spowodowane jest to ograniczonymi możliwościami ingerencji w strukturę kodu szablonu, a także potencjalnymi błędami, które mogą wyniknąć przy wprowadzaniu ulepszeń np. w stylach CSS.

  • Brak unikalności

Zazwyczaj szablony są ogólnodostępne. Zdobyć może je każdy, kto wniesie opłatę lub pobierze go ze strony z darmowymi template’ami. Jeżeli nie wprowadzisz znacznych zmian w wyglądzie szaty graficznej np. pod kątem kolorystyki, wzornictwa, doborze fontu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie raz natrafisz na sklep łudząco podobny do Twojego.

Dedykowany projekt graficzny sklepu

Jeżeli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji pod kątem wizualnym, dedykowany projekt graficzny sklepu internetowego będzie świetnym rozwiązaniem. Stawiając na tę opcję, dostajesz w pełni spersonalizowany layout sklepu z zakresem funkcjonalności idealnie skrojonym pod wymagania Twojego biznesu. Dedykowane projekty graficzne tworzone są od podstaw przez grafików, dzięki czemu masz pełną dowolność przy rozmieszczeniu poszczególnych bloków, wyborze elementów czy fontów. Całość procesu dostosowana jest pod Twoje wymagania.

Zalety dedykowanych projektów graficznych

  • Oryginalność

Własny layout sklepu internetowego gwarantuje unikalność, którą trudno osiągnąć w przypadku gotowych szablonów. Jedyne, co cię ogranicza, to własna wyobraźnia oraz umiejętności graficzne projektanta. Takie rozwiązanie jest szczególnie polecane, gdy aspekty wizualne sklepu są kluczowym elementem, jakim możesz wyróżnić się na tle konkurencji.

  • Elastyczność

W przeciwieństwie do gotowych rozwiązań dedykowane projekty zapewniają pełny zakres konfiguracji i modyfikacji projektu. Pozwala to na wdrożenie różnorodnych funkcji przy zachowaniu wysokiej jakości struktury kodu sklepu internetowego. Ponadto, zmiany i ulepszenia mogą być wprowadzane na każdym etapie – również po oficjalnym starcie e-commerce.

  • Wsparcie twórców

Wybierając unikalny projekt graficzny, masz pewność, że w razie jakichkolwiek pytań, czy problemów nie zostaniesz sam. Zarówno na etapie budowania sklepu, jak i jego późniejszej obsługi możesz konsultować propozycje rozwiązań czy zmian z zespołem odpowiedzialnym za projektowanie graficzne oraz jego wdrożenie.

Wady dedykowanych szablonów graficznych

  • Koszt

Czyli największa przeszkoda na drodze do oryginalnego projektu graficznego. Niestety, w porównaniu do szablonów, dedykowane layoutu są znacznie droższe. W koszt należy wliczyć nie tylko cenę samego projektu, ale również wynagrodzenie dla jego twórcy, które często stanowi dużą część budżetu. Koszt szaty graficznej może również rosnąć wraz z rozwojem projektu o nowe podstrony, funkcjonalności itd.

  • Czas wdrożenia

Samo projektowanie graficzne znacznie wydłuża proces budowy sklepu, jednakże najbardziej czasochłonne może okazać się wdrożenie stworzonego layoutu na danej platformie sklepowej. Bardzo często dedykowane rozwiązania wymagają pisania specjalnych rozszerzeń lub modułów przez zespoły developerskie.

Pozycjonowanie sklepu internetowego Delante

Szata graficzna a oprogramowanie sklepu

To, na jaką opcję się zdecydujesz, zależy nie tylko od kwestii finansowych czy czasu wdrożenia, ale również od systemu sklepowego, na którym chcesz zbudować swój sklep internetowy. Dlaczego? Ponieważ każda platforma odpowiada na różne potrzeby biznesowe i dysponuje innymi rozwiązaniami. Pokażemy to na przykładzie trzech popularnych systemów sklepowych typu Open Source – WooCommerce, PrestaShop i Magento.

WooCommerce

WooCommerce to rozszerzenie do WordPressa, które pozwala tworzyć sklepy internetowe w oparciu o ten popularny CMS. Jako że WooCommerce jest pluginem, który instaluje się do systemu zarządzania treścią, jego możliwości pod kątem rozbudowy systemu i dodawania bardziej skomplikowanych funkcjonalności są ograniczone. Właśnie dlatego WooCommerce polecane jest do mniejszych realizacji lub sklepów, które dopiero rozpoczynają działalność.

Specyfika platformy powoduje, że wdrożenia WooCommerce są zazwyczaj niskobudżetowymi przedsięwzięciami, a co za tym idzie, priorytetem nie jest tworzenie dedykowanej szaty graficznej. Właśnie dlatego w sieci dostępne są tysiące szablonów do WooCommerce – zarówno płatne, jak i darmowe i to z nich warto skorzystać przy wyborze tego rozszerzenia sklepowego.

woocommerce szablon sklepu internetowego
Przykład wykorzystania szablonu WooCommerce dla branży gastronomicznej

PrestaShop

PrestaShop to o wiele bardziej rozbudowany system od WooCommerce, który pozwala tworzyć sklepy małej, średniej, a nawet dużej wielkości. Zapewnia bardzo duże możliwości konfiguracji funkcjonalności za pomocą rozszerzeń oraz swobodne wdrażanie własnych projektów graficznych. Jako najpopularniejsza platforma do budowy e-commerce w Polsce, PrestaShop oferuje bardzo dużą liczbę gotowych szablonów, które można dostosować do potrzeb sklepu internetowego. Jednakże, przy większych realizacjach i bardziej konkurencyjnych branżach warto postawić na wdrożenie dedykowanej szaty graficznej. Taki sklep zapewne pozostanie z Tobą przez dłuższy czas, więc inwestycja w dedykowaną grafikę jest o wiele bardziej opłacalna niż w przypadku WooCommerce, jednak i tu trzeba liczyć się ze sporymi kosztami wdrożenia.

Magento

Magento jest najbardziej rozbudowaną platformą do tworzenia sklepów internetowych spośród analizowanych systemów. Zapewnia bardzo duże możliwości skalowania biznesu, konfiguracji funkcjonalności czy wprowadzania modyfikacji na każdym etapie projektu. Ze względu na tak duże możliwości, Magento jest szczególnie polecane do średnich, dużych i bardzo dużych realizacji.

Poziom zaawansowania platformy powoduje, że wdrożenia Magento nie należą do najtańszych. Dotyczy to także szaty graficznej systemu. Jeżeli dysponujesz dużym budżetem, warto zainwestować w dedykowany layout. Jednak, w momencie, gdy zależy Ci na minimalizacji kosztów – postaw na wdrożenie szablonu graficznego Magento. W sieci dostępny jest szeroki wybór bardzo zaawansowanych szablonów skrojonych pod Magento, które następnie mogą zostać dostosowane do Twoich wymagań przez kompetentnych specjalistów.

magento szablon sklepu internetowego
Przykładowy szablon Magento dla branży odzieżowej

Szablon czy dedykowany projekt – jaką decyzję podjąć?

Zarówno szablon graficzny, jak i dedykowany projekt sklepu internetowego mają niepodważalne zalety, ale też wady. To, na którą opcję się zdecydujesz, zależy od wielu czynników. Do kluczowych na pewno należy zaliczyć koszt, wymagania funkcjonalne, unikalność projektu oraz czas wdrożenia.

Jeżeli priorytetem jest dla Ciebie minimalizacja wydatków bądź możliwe krótki czas realizacji – postaw na gotowy szablon. Natomiast, gdy zależy Ci na zaawansowanych funkcjonalnościach lub unikalnej, niebanalnej szacie graficznej, zdecyduj się na dedykowany layout sklepu internetowego. Przeanalizuj swoją sytuację z ekspertami i wybierz rozwiązanie, które najbardziej odpowiada potrzebom Twojego biznesu.

(5)
Autor
Jakub Czyż
Jakub Czyż

IT Project Manager w Smartbees

Odpowiada za zarządzanie projektami oraz relacjami z Klientami w Smartbees. Stale poszukuje nowej wiedzy o technologiach oraz optymalizacji sprzedaży. Prywatnie zapalony motocyklista i fan sportów ekstremalnych.
Komentarze (2)
  1. Jeśli nie mamy konkretnego pomysłu na wygląd sklepu, to szablon wydaje się być dobrym rozwiązaniem – jest ich tyle, że wydaje mi się, że i wśród tych gotowych layoutów jesteśmy w stanie znaleźć coś mniej „oklepanego”. No i nie da się ukryć, cena jest dużym atutem 😉

    1. Racja, ja koniec końców też zdecydowałam się na szablon i jestem zadowolona. Domyślam się, że nie jest to opcja dla wszystkich, ale jak na moje potrzeby (nieduży, początkujący sklep internetowy), nie mam na co narzekać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.