Inhouse SEO w małej firmie
Na pierwszy rzut oka zatrudnienie SEO-wca w swojej firmie może wydawać się najlepszym rozwiązaniem. Masz go zawsze pod ręką, widzisz, co robi i w godzinach pracy cały czas jest do Twojej dyspozycji. Skupia się wyłącznie na Twojej stronie, więc może się jej poświęcić i teoretycznie – osiągać znakomite efekty. To piękna wizja, ale wcielenie jej w życie nie należy do łatwych. Dlaczego? Z wielu powodów. Oto, jaka droga Cię od tego dzieli:
Zatrudnienie inhouse SEO
W swojej firmie prawdopodobnie nie masz osoby, która zna tę branżę. Tymczasem znalezienie dobrego specjalisty SEO jest bardzo trudne. Najlepiej, abyś w tej kwestii posiłkował się pomocą kogoś, kto się zna na rzeczy. Zagadnieniom dotyczącym zatrudnienia inhouse SEO poświęciliśmy odrębny artykuł: Jak rekrutować inhouse SEO?
Zapewnienie narzędzi
Kiedy już uda Ci się zatrudnić specjalistę, który posiada odpowiednią wiedzę, to dopiero początek drogi do sukcesu. To, że okaże się on dobrym SEO-wcem, nie oznacza, że do realizacji celów wystarczą same umiejętności. Specjalista potrzebuje narzędzi, które są mu niezbędne, a przy okazji niemało kosztują. Jakich? Zacznijmy od rozwiązań do analizy konkurencji pod kątem m.in. słów kluczowych. Może korzystać np. z Senuto lub SemStorm. W pierwszym przypadku podstawowy pakiet kosztuje 300 zł, ale już wyższy, który powinien być wystarczający, wymaga trzy razy większego wydatku. Jeśli chodzi o SemStorm, to tutaj należy się przygotować na opłatę w wysokości od 99 do 499 zł miesięcznie. Niestety, ale najtańszy pakiet w tym przypadku raczej nie wystarczy. Kolejne niezbędne narzędzia dotyczą analizy konkurencji pod kątem linków. Rozwiązania godne uwagi to m.in. com i MajesticSEO. Najtańszy wariant pierwszej propozycji kosztuje aż 990 dolarów rocznie. Drugie rozwiązanie jest tańsze, ale w dalszym ciągu wiąże się ze znaczącym wydatkiem – 470 dolarów, o ile wybierzemy płatność za cały rok z góry. Specjalista musi posiadać również program do analizowania czynników on-site witryny np. Screaming Frog. Dostępna jest jego darmowa wersja, ale ograniczona jest ona tylko do analizy 500 podstron serwisu. Rozwiązanie bez limitów kosztuje 149 dolarów na rok.
Wynagrodzenie dla specjalisty
Żeby zatrudnić dobrego SEO-owca, najpierw trzeba mieć odpowiedni budżet na pensję dla niego. Jeśli chcesz zatrudnić kogoś, kto posiada wieloletnie doświadczenie, to musisz się przygotować na kosztowną pozycję na liście płac. To, ile będziesz musiał zapłacić, zależy m.in. od miasta, w którym szukasz pracownika. Jakie oczekiwania finansowe będzie mieć specjalista? Podpowiedzią może być raport Praca w branży SEO 2020. Zarobki specjalistów SEO.
Budżet na działania
Koszty narzędzi wydają się wysokie? Niestety, ale to jeszcze nie koniec wydatków związanych z prowadzeniem działań SEO. W dodatku – zdecydowanej większości z nich nie można uniknąć, jeśli chce się osiągać znakomite wyniki. Zacznijmy od optymalizacji on-site. SEO-wiec powinien znać HTML-a, CSS-a, ale często to będzie zbyt mało, żeby wdrożyć wszystkie zmiany. Niektóre modyfikacje będzie musiał wprowadzić programista. W tym przypadku jednak koszt jego zatrudnienia nie będzie już tak wysoki, ponieważ otrzyma on zlecenie jednorazowe, ewentualnie – współpraca powtórzy się, jeśli SEO-wiec wpadnie na pomysł innych modyfikacji, które mogą przynieść efekt. Inne wydatki będą już większe. Niezbędne >może okazać się zatrudnienie copywritera, który będzie pisać artykuły na bloga firmowego, opisy usług, produktów, a także treści do artykułów sponsorowanych. To niezbędny element działań, którego nie można uniknąć, jeśli chcesz osiągać dobre rezultaty. Kolejna kwestia to link building. Trudno powiedzieć, jakie będą potrzeby strony odnośnie linkowania, ale najczęściej niezbędne będzie zdobywanie odnośników w ramach artykułów sponsorowanych, wpisów gościnnych na blogach, a także na forach, w komentarzach, ogłoszeniach i nie tylko. Jakiej kwoty będą wymagać te wszystkie działania? Nie sposób tego jednoznacznie określić. Możliwe, że będzie to 1000 zł, ale równie dobrze – wielokrotnie więcej. Wszystko zależy od konkurencyjności danej branży czy tego, jakich działań będzie wymagać Twoja strona.
Zmiany w algorytmie
Zadaniem SEO-owca jest prowadzenie takich działań, które zmierzają do osiągnięcia jak największej widoczności w Google. Problem tkwi w tym, że algorytm tej wyszukiwarki jest wciąż modyfikowany (przeczytaj: Jakie są algorytmy Google i czym charakteryzują się ostatnie aktualizacje?). Nawet jeśli inhouse SEO wypracuje bardzo dobre wyniki, to może się okazać, że zmiany w algorytmie spowodują spadek widoczności strony. W takim przypadku specjaliści rozpoczynają analizę tego, jakie modyfikacje wprowadzono. SEO-wiec, który pracuje sam ma utrudnione zadanie. Musi wyciągać wnioski na podstawie kilku stron, którymi najczęściej się opiekuje lub czekać na pojawienie się analiz przeprowadzonych przez agencje, które opublikują je na swoich blogach. Dlaczego firmy SEO mają łatwiej? Gdyż najczęściej zarządzają nawet setkami serwisów i zatrudniają wielu specjalistów, dlatego zdecydowanie szybciej są w stanie ustalić, jakie zmiany wprowadzono. Inhouse SEO może potrzebować więcej czasu, aby przywrócić stronę na oczekiwane pozycje. Z ciągłymi zmianami, jakie Google wprowadza w swoim algorytmie wiąże się również konieczność nieustannego rozwoju. Firma powinna znaleźć środki na to, żeby specjalista SEO mógł uczestniczyć w najważniejszych szkoleniach i konferencjach. Nie zawsze chodzi wyłącznie o wystąpienia prelegentów. Często bezcenne są po prostu rozmowy z ludźmi z branży.
Weryfikacja pracy inhouse SEO
Zatrudnienie inhouse SEO wiąże się z ryzykiem tego, że trafisz na osobę, która zrobiła na Tobie znakomite wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej, wykazała się dużą wiedzą, ale jej praca nie przynosi oczekiwanych efektów. Inwestujesz w działania, ale nie przekłada się to na rosnącą widoczność. Czy to oznacza, że trafiłeś na nieodpowiednią osobę? Niekoniecznie. Bardzo ważna jest świadomość tego, kiedy można oczekiwać rezultatów i jakie mogą one być. Są takie serwisy, które już po kilku tygodniach wdrażania modyfikacji będą zyskiwać coraz większą widoczność w wynikach Google, ale są i takie, które będą wymagać miesięcy, żeby wprowadzić na nich niezbędne zmiany, wyeliminować zduplikowane treści, zoptymalizować metadane czy poprawić linkowanie. Zadaniem SEO-owca musi być m.in. przedstawienie sytuacji i opisanie pracodawcy planu działań. Powinieneś dowiedzieć się od specjalisty, kiedy mniej więcej i jakich wyników możesz się spodziewać. Pamiętaj również o konkurencyjności. Są takie frazy kluczowe, które możesz wypozycjonować w kilka tygodni, ale i takie, które mogą wymagać wielu miesięcy działań. Może okazać się również, że trafiłeś na osobę, która jednak nie ma wystarczającej wiedzy i w tym tkwi przyczyna braku efektów. Ten problem może dotyczyć szczególnie tych właścicieli firm, którzy zdecydowali się rekrutować inhouse SEO bez wsparcia kogoś, kto ma wiedzę w tym zakresie. Ważne jest wcześniejsze ustalenie planu – jeśli nie jest on realizowany, to często najlepszym rozwiązaniem będzie zakończenie współpracy i szukanie nowego specjalisty. Problem w tym, że możesz stracić w ten sposób dużo czasu i pieniędzy, i nie odnieść żadnych korzyści. Czy zatem zatrudnienie specjalisty do małej firmy było w takiej sytuacji opłacalne? Pewnie nie i można było te środki wydać lepiej. Do weryfikacji efektów pracy SEO-wca możesz używać np. Google Search Console. Szczególnie powinna Cię interesować łączna liczba kliknięć. Wejścia na stronę to jedno, Twoim celem najczęściej jest jednak sprzedaż produktów lub usług. Jeśli ruch rośnie, a nie przekłada się to na lepsze wyniki sprzedażowe, to może to oznaczać, że źle zostały dobrane słowa kluczowe. Jednak przyczyny tego stanu rzeczy mogą być też inne, np. zbyt wysoka cena w stosunku do konkurencji.
Agencja SEO lepszym rozwiązaniem dla małej firmy?
Jak już wiesz, zatrudnienie inhouse SEO może wiązać się z bardzo dużymi kosztami dla Twojego biznesu. Jeśli chcesz pozyskiwać klientów z organicznych wyników wyszukiwania Google, powinieneś wcześniej sprawdzić, czy w danym przypadku lepszym wyborem nie będzie zawarcie umowy z agencją. Weź pod uwagę:
- Koszt zatrudnienia inhouse SEO, wydatki na narzędzia, usługi zlecane na zewnątrz, zapewnienie szkoleń i nie tylko.
- Miesięczny koszt współpracy z agencją SEO. Po rozpoczęciu rozmów firma powinna Ci zaproponować plan działań i określić, jaka kwota będzie wystarczająca, żeby osiągnąć oczekiwane efekty.
Bardzo prawdopodobne jest to, że miesięczny wydatek na utrzymanie SEO-wca będzie kilkukrotnie wyższy niż wynagrodzenie agencji. Jak to możliwe? Zacznijmy od tego, że Twoja strona może nie wymagać specjalisty, który będzie się nią zajmować w wymiarze pełnego etatu. Ponadto agencja korzysta najczęściej ze wszystkich najlepszych narzędzi, a ich koszt jest rozkładany na dziesiątki klientów, a nie tylko na jednego. Taka firma ma sprawdzonych dostawców poszczególnych usług i optymalizuje czas poświęcany przez specjalistów na konkretne prace, tak, żeby osiągać efekty. Kolejna kwestia to zaplecze. Agencja może posiadać wiele swoich domen, które wykorzysta do link buildingu, natomiast inhouse SEO może być skazany wyłącznie na oferty dostępne na rynku. Specjaliści pracujący w agencji mogą szybciej osiągać efekty, m.in. z tego względu, że są otoczeni innymi SEO-wcami i mogą też wspólnie wyciągać wnioski dotyczące zmian w algorytmie. Specjalista inhouse nie ma takich możliwości.
Agencja SEO – zasady współpracy
Działania realizowane przez agencję mogą przynosić znakomite efekty, ale najważniejsze jest świadome zawarcie umowy. Strony muszą znać swoje obowiązki, a wtedy prace powinny przekładać się na wzrost widoczności. Mowa o ustaleniu:
- Budżetu na działania.
- Zasad raportowania – jakie informacje będą znajdować się w raportach? Jak często klient będzie je otrzymywać?
- Zakresu prac – czy agencja ma mieć dostęp do strony i wdrażać niezbędne zmiany? Ważne jest również, żeby firma nie wprowadzała istotnych modyfikacji w kodzie strony bez konsultacji.
- Osób do kontaktu – rozmawiać z firmą powinna osoba, która doskonale zna dany projekt.
Mogą to być również inne ustalenia. Przed zawarciem umowy warto rozwiać wszelkie wątpliwości. W zdecydowanej większości przypadków małej firmie bardziej opłacać się będzie zatrudnienie agencji SEO, chyba że posiada ona wiele serwisów, które chce pozycjonować i znajdzie specjalistę, który temu podoła. Poniżej znajdziesz kilka innych naszych wpisów, które mogą okazać Ci się pomocne we współpracy z agencją SEO: