Tag title: czy jego długość faktycznie ma znaczenie?

Tag title: czy jego długość faktycznie ma znaczenie?

Tworząc treść tagu title strony, czyli jej tytułu, możesz otrzymać w wielu narzędziach komunikat, że jest on zbyt krótki czy zbyt długi. Czy jednak rzeczywiście powinieneś się tym sugerować? Czy długość title ma znaczenie, jeśli chodzi o widoczność strony w wynikach Google i powinieneś zwracać na to uwagę?

Ostatnio na naszym blogu: Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Spis treści:

Długość title: czy ma znaczenie?

Ciekawostka: Wiele osób mówi o „meta tagu title”, choć technicznie rzecz biorąc, sam title nie jest mata tagiem. Podczas gdy czasem może to być kontrowersyjne, obie nazwy mogą być co do zasady używane.

Co na temat długości title mówi Google?

Optymalizacja tagu title ma duże znaczenie w SEO. W title powinieneś umieścić najważniejsze słowo kluczowe dla danej strony i najlepiej, aby znalazło się ono na początku. Czy jednak ma znaczenie to, z ilu znaków składa się tytuł? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Skąd zatem wzięło się przekonanie odnośnie do konkretnej liczby znaków, których należy trzymać, tworząc tytuł?

Google nie rekomenduje, jak długi ma być title strony. W żadnych poradach tej wyszukiwarki nie znajdziesz informacji o tym, że tytuł ma mieć np. nie więcej niż 70 zzs czy też 600px. W rzeczywistości przekonanie odnośnie do długości tagu title wynika z tego, jak obszerne tytuły Google pokazuje w wynikach wyszukiwania. Jeśli jest on zbyt długi, to wówczas w SERP-ach pojawi się tylko jego część i trzy kropki, jak poniżej:

długość title w wynikach wyszukiwania

Natomiast tytuł, który nie składa się ze zbyt dużej liczby znaków, wyświetli się w całości:

długość title w serpach

Najczęściej spotkasz się z rekomendacjami, że title powinien się składać z 60–70 zzs (mniej więcej tyle znaków mieści się w 600px, które Google przeznacza na tytuł w wynikach wyszukiwania), ale wynika to z ustaleń społeczności SEO. W materiałach przygotowanych przez specjalistów Google nie znajdziesz konkretnych wytycznych odnośnie do liczby znaków, z których ma się składać tag title.

Czego dowiesz się na temat title od Google?

  • Każda witryna powinna mieć określony tytuł w tagu title.
  • Tytuł powinien być zwięzły i opisowy, a także jasny. Dobrą propozycją nie jest „Strona główna” – tag title powinien sugerować internaucie, co znajdzie on pod danym adresem. Np. “Pralki Samsung – niskie ceny w sklepie [BRAND]”. Jednocześnie nie powinien on być zbyt długi ani zbyt szczegółowy, bo wtedy prawdopodobnie zostanie skrócony w wynikach wyszukiwania.
  • W tytule nie można upychać słów kluczowych, gdyż może to być potraktowane przez Google jako SPAM.
  • Należy unikać powtarzających się i schematycznych tytułów.
  • W title powinno się umieścić nazwę marki.

Co więcej, Google nie w każdym przypadku wyświetli w wynikach wyszukiwania taki tytuł, jaki znajduje się w tagu title. Jeśli algorytm wykryje jakiś problem z tytułem, to wówczas może go wygenerować na podstawie treści na stronie, kotwic lub innych źródeł z witryny. Może też być tak, że, jeśli Twój title będzie za krótki, to algorytmy Google same dobiorą słowa kluczowe i to właśnie je będą wyświetlać w SERPach.

Komentarz specjalisty

Zapamiętaj: zbyt długie tagi title nie zostaną wyświetlone w całości w wynikach wyszukiwania, ale nie wpłynie to negatywnie na SEO Twojej strony. Warto jednak zawsze upewnić się, że w pierwszych 60 znakach tytułu znajdują się najważniejsze słowa kluczowe. 

Gosia Tarnawska Delante
Gosia Tarnawska
SEO Team Leader

Jaką długość tytułu sugerują popularne narzędzia SEO?

Ze wskazówkami odnośnie do długości tytułu spotkasz się w przypadku wielu narzędzi i co ciekawe, mogą być one różne.

Korzystasz z systemu CMS WordPress? W przypadku tego rozwiązania masz do dyspozycji wiele wtyczek, które pozwalają optymalizować pod kątem SEO m.in. meta tagi. Jednym z nich jest All in One SEO. Zerknij poniżej – wtyczka sugeruje, aby tytuł nie miał więcej niż 60 znaków.

długość title a narzędzia

Na moz.com, stronie popularnego narzędzia SEO, widnieje informacja, że Google najczęściej wyświetla 50–60 zzs, ale mowa jest także o tym, że wszystko zależy od szerokości znaków, a maksimum wynosi obecnie 600 px.

długość title narzędzia

Na ahrefs.com również znajdziesz informację, że powinno to być 50–60 zzs, ale w praktyce Google opiera się na pikselach:

jaką długość powinien mieć title

Jak zatem widzisz, najczęściej spotkasz się z podobną sugestią odnośnie do liczby znaków składających się na tytuł, ale z uwagą odnośnie do tego, że Google wyświetla określoną liczbę pikseli.

Kiedy Google skraca title w wynikach wyszukiwania?

Czy fakt, że tytuł strony zostanie skrócony w SERP-ach, jeśli będzie mieć więcej niż około 70 zzs jest argumentem przemawiającym za tym, aby nie był on dłuższy? Przede wszystkim nie ma pewności, że Google wyświetli tyle znaków tytułu. Może pokazać ich mniej albo więcej – wszystko zależy od tego, z jakich liter (i nie tylko) składa się title. Poszczególne znaki mają inną szerokość. Najczęściej Google wyświetla od 55 do 70 zzs, ale jeśli w tytule będzie kilka liter „w” czy „m”, to wówczas tych znaków może pojawić się mniej.

Skąd masz wiedzieć, z ilu px składa się tytuł strony? Wystarczy, że skorzystasz z narzędzi dostępnych online. Przykładowo możesz wykorzystać:

https://mangools.com/free-seo-tools/serp-simulator

długość title a google serp simulator

czy https://aviddemand.com/google-title-tag-serp-preview-tool. Zobacz:

jak długi powinien być tag title

W przypadku, gdy w tytule pojawiła się wyłącznie literka „i”, zmieściło się aż 150 znaków. Kiedy jednak spróbowaliśmy zrobić to samo z „m”, to miejsca wystarczyło na tylko 40 znaków.

długość title

Oczywiście nie tworzy się takich tytułów – chodzi tutaj o pokazanie różnic w wyświetlaniu się title, w zależności od użytych liter.

Podobnych narzędzi znajdziesz w sieci całe mnóstwo (zerknij np. na https://mcculloughwebservices.com/, https://technicalseo.com/, https://totheweb.com), ale nie wszystkie są aktualne.

Pamiętaj, że Google wprowadza kolejne modyfikacje w algorytmie – 600px obowiązuje od maja 2016 roku, a przed zmianą było to 512 px.

Czy długość title ma wpływ na SEO?

Skoro Google wyświetla maksymalnie 600px, to czy powinieneś tworzyć title, mając na względzie tę liczbę? Temu tematowi bliżej przyjrzał się Roger Montti, czyli specjalista, który od 20 lat zajmuje się marketingiem w wyszukiwarkach.

W tym roku doszło do ciekawej dyskusji na Twitterze. Użytkownik tego serwisu, Martin Split, zapytał o kwestię długości title. Początkowo Gary Illyes, analityk w firmie Google, zażartował, że ma ona znaczenie, ale następnie sprawę wyjaśnił John Mueller, Webmaster Trends Analyst w Google.

Wniosek z tej wymiany zdań jest następujący: Google bierze pod uwagę cały tytuł. To, że jego część nie będzie widoczna w SERP-ach, absolutnie nie oznacza, że zostanie pominięta przez algorytm wyszukiwarki. Czy zatem powinieneś tworzyć te tytuły dowolnie? Czy mogą być one bardzo długie? Nie do końca.

W title zapewne chcesz przekazać internautom, co znajdą na danej stronie. Kluczowa informacja powinna się znajdować w tej części, która się wyświetli w wynikach wyszukiwania – zatem jeśli tytuł musi być bardzo długi, to pamiętaj, aby najważniejszy przekaz pojawił się na jego początku.

Reasumując: nie musisz ograniczać się do 60–70 zzs – długość title może być dowolna, ale pamiętaj, że Google obecnie wyświetla w SERP-ach maksymalnie 600px. Dodatkowo przestrzegaj następujących zasad:

  • Nie gromadź w tytule słów kluczowych – jeśli w title chcesz zmieścić na siłę jak najwięcej fraz, to popełniasz duży błąd. Nie przyniesie Ci to żadnych korzyści.
  • Tytuł powinien być konkretny – internauta nie może zastanawiać się nad tym, co znajdzie na danej stronie. Title to nie miejsce na cytaty czy metafory.

Ważne! Słowa kluczowe umieszczone w tagu title powinny również pojawić się na danej stronie. W innym razie Google może zignorować to, co zawarłeś w title.

  • Nie mijaj się z zawartością strony – tytuł powinien wskazywać na treść strony. Jeśli użytkownik nie zobaczy w witrynie tego, czego oczekiwał, to prawdopodobnie zamknie ją, a efektem tego będzie jedynie rosnący wskaźnik odrzuceń (bounce rate).
  • Pisz dla odbiorcy – wykorzystanie słów kluczowych w treści tytułu jest ważne, ale ostatecznie nie zapominaj o tym, że to użytkownik wyszukiwarki zdecyduje, czy kliknie Twoją stronę. W dużej mierze wpływa na to tag title.
  • Nazwę firmy lub domenę dodawaj na końcu title – nawet jeśli Google jej nie wyświetli, to użytkownik, który zobaczy opis zawartości witryny w widocznej w SERPie części title, będzie wiedział, co znajdzie na danej stronie.

Google uwzględni treść tagu title bez względu na to, czy będzie on składać się z 50, 70 czy większej liczby znaków. Jeśli go skróci, to weźmie pod uwagę również słowa, których nie widać. Pamiętaj zatem o tym, kiedy będziesz tworzyć tytuły poszczególnych podstron.

FAQ

Google może wyświetlić inny tytuł, jeśli napotka na jakiś problem, np. jeżeli title są schematyczne czy są w nich nagromadzone słowa kluczowe.

Nawet jeśli na Twojej stronie nie występują takie błędy, to i tak w wynikach wyszukiwania może pojawić się inny tytuł, który według algorytmu lepiej wskazywać będzie na związek z wpisywanym hasłem. Google nie informuje, że przyczyną wyświetlenia innego tytułu niż znajdujący się w tagu title jest jego długość.

Możesz skorzystać z narzędzi, które znajdziesz w witrynach:

Wszystkie działają na podobnej zasadzie. Pamiętaj jednak – dane z tych narzędzi traktuj jako orientacyjne.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)
  1. Kwestia długości title często przewija się w tej branży i często myślenie w tym temacie jest błędne;) Super, że poruszyliście tą kwestię i rozwialiście wątpliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Google to nie tylko wyszukiwarka internetowa. To też zestaw narzędzi analitycznych i marketingowych – Analytics, Ads, Data Studio… oraz setki usług chmury obliczeniowej, z użyciem których te narzędzia zostały stworzone. Te same technologie możemy wykorzystać do ulepszenia własnego serwisu czy aplikacji; między innymi do wsparcia sprzedaży w e-commerce dzięki inteligentnym rekomendacjom produktów.

Czytaj więcej
Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Zaletą prowadzenia działań marketingowych w sieci jest możliwość stosunkowo łatwego mierzenia skuteczności realizowanych kampanii. Możesz weryfikować, ile przekierowań na Twoją stronę przyniosło dane źródło, jaką udało się w jego przypadku osiągnąć konwersję i na tej podstawie ustalać, jak optymalizować działania. Pomogą Ci w tym między innymi tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Czytaj więcej