- zawiera ono naturalne i długie frazy (często w formie pytań),
- dotyczy wyników lokalnych,
- korzystający z VS oczekują wyników natychmiast.
Od 2019 roku polski Asystent Google otrzymał kilka aktualizacji i zaczął rozumieć nas nieco lepiej – już nie tylko reaguje uprzejmym przywitaniem na hasło “okej, Google”, planuje dla Ciebie spotkania w kalendarzu i alarmy w zegarze, rzuca monetą czy wyznacza trasę dojazdu z pracy do domu. Świetnie radzi sobie z wyszukiwaniem produktów, które chcesz kupić, a do tego z łatwością wybierze dla Ciebie najlepsze dopasowanie odpowiedzi na podstawie lokalizacji, kontekstu i pieczołowitej oceny jakości witryn.
Choć korzystanie z niego w języku polskim bywa toporne i oferuje mimo wszystko dużo mniej opcji niż np. po angielsku, warto przygotować się na zmiany, jakie wkrótce może przynieść.
Jak pojawić się w Google na zapytania z Voice Search? Neil Patel w swoim wpisie o Voice Search wskazał 3 cechy wyszukiwania głosowego:
Na podstawie tych 3 wskazówek możesz opracować plan optymalizacji, który później wprowadzisz w obrębie witryny, by pojawiała się w wynikach wyszukiwania głosowego.
Skoro wyszukiwanie głosowe Google działa na urządzeniach mobilnych, nie ma opcji, by witryna, której szybkość ładowania się strony w wersji mobilnej leży, rankowała wysoko. Takie ulepszenie zawsze zadziała na Twoją korzyść, ale przy wyszukiwaniu głosowym jest szczególnie kluczowe. Prędkość ładowania sprawdzisz dzięki takim narzędziom jak np. PageSpeed Insights, Mobile Website Speed Testing Tool czy GTMetrix. Jeśli okaże się, że Twoja strona ładuje się wolno, narzędzia te podpowiedzą, co należy zmienić. W świetle Core Web Vitals Update to jeszcze bardziej priorytetowe.
Jeśli widzisz taki komunikat, prawdopodobnie nie musisz się martwić. Ale zjedź niżej i sprawdź, jaki jest Twój całkowity wynik oraz jak prezentują się kierunki rozwoju:
Jeśli Twoja strona będzie nieczytelna w wersji mobilnej (mimo że w teorii jest responsywna), użytkownicy będą ją szybko opuszczać, nawet jeśli asystent Google pokaże im ją jako pierwszy wynik. Test optymalizacji mobilnej Google pozwoli Ci sprawdzić, czy strona jest dostosowana do obsługi na smartfonach i tabletach, ale tak naprawdę tylko dobrze przeprowadzony audyt UX połączony z analizą danych z narzędzi takich jak Google Analytics da Ci jasną odpowiedź na temat wad i zalet danych rozwiązań.
Featured snippet to polecane odpowiedzi Google, które są wyświetlane bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. To tzw. „pozycja 0”, która może przyjąć postać direct answer (przykład poniżej). Nie generuje ona dla strony oszałamiającego ruchu (choć zwiększa rozpoznawalność brandu), ponieważ ogranicza wejścia na stronę – użytkownik więcej czasu spędza na poziomie samej wyszukiwarki i to tam najczęściej znajduje odpowiedź na swoje pytanie. Jest za to bardzo pomocna dla użytkowników, zwłaszcza w czasie wyszukiwania mobilnego. O tym, jak prowadzić SEO w SERP-ach, pisaliśmy jakiś czas temu.
Zapytania wprowadzane głosowo to oczywiście mowa, a więc brzmią naturalnie, bywają długie, a przede wszystkim – są potoczne i mają formę pełnych zdań. Jeśli więc chcesz zoptymalizować swoją stronę pod wyszukiwanie głosowe, zadbaj o to, by w zamieszczonych na niej tekstach pojawiały frazy długiego ogona, pytania i – to równie ważne – odpowiedzi. Nie oszukuj swoich użytkowników zwodniczymi tytułami, nie dając im właściwej odpowiedzi – to tylko zwiększy bounce rate na Twojej stronie i zwiększy irytacje czytelnika. Jak widzisz na poniższych screenach, odpowiedzi na pytania to często mapy i grafiki – dlatego optymalizując witrynę musisz zadbać o całą jej zawartość, nie tylko tekst.
A o tym, z jakich narzędzi korzystać przy doborze słów kluczowych, pisaliśmy w artykule: 11 narzędzi, które wspomagają keyword research.
Schema, czyli dane strukturalne, pozwalają uszeregować informacje na Twojej stronie. Dzięki nim treści są lepiej interpretowane przez Google i mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania jako featured snippets. Poczytaj m.in. o tym, jak pojawić się w Google dzięki schema na produkcie internetowym.
Spora część wyszukiwań mobilnych to zapytania lokalne. Bywają skonstruowane np. jako „piekarnia blisko mnie”, „kwiaciarnia na Mistrzejowicach”, “gdzie zjeść śniadanie w Warszawie” itd. By wyświetlać się w odpowiedzi na nie, powinieneś zoptymalizować wizytówkę w Google Moja Firma. Dobrze zadziała także naturalne umieszczenie na stronie, np. w zakładce „Kontakt” szczegółowych informacji na temat Twojej lokalizacji.
Skoro wyszukiwanie głosowe to w znacznej części pytania, warto utworzyć i rozbudować na stronie sekcję z tymi najczęściej zadawanymi. Dzięki temu Twoi użytkownicy sprawnie odnajdą informacje na tematy, które ich interesują. Strona z rozbudowaną sekcją pomocy z jednej strony ułatwi Ci komunikację z użytkownikami, a z drugiej będzie sposobem na naturalne wprowadzenie wielu fraz skonstruowanych jak pytania. Pamiętaj, że równie dobrze FAQ możesz stosować na końcu swoich artykułów blogowych! (W Delante znamy i lubimy tę metodę 🙂 Może nawet przez nasze FAQ tutaj trafiłeś?)
O tym, że użytkownicy w internecie nie tyle czytają, co oglądają, przeglądają i skanują treści, wiadomo nie od dziś (badała to np. Nielsen Norman Group). Co to dla Ciebie oznacza? Przede wszystkim powinieneś uzupełnić treści infografikami, checklistami, podsumowaniem – to wszystko może wyświetlić się podczas wyszukiwania Voice Search. Treści na Twojej stronie muszą być tak skonstruowane, by od razu dawać odpowiedzi na pytania postawione w tytule czy leadzie. Oprócz tego:
Pogódź się też z tym, że mało kto przeczyta wpis (a nawet i krótki opis produktu) w całości, raczej przeskanuje go wzrokiem i znajdzie najważniejsze dla siebie informacje. Nie oznacza to, że nie warto dopracowywać długich wpisów – w końcu każdy szuka na stronie czegoś innego, a jakość oraz czytelność tekstu to podstawa wymagana do zdobycia zaufania czytelnika.
Nawet jeśli nie pojawiasz się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania głosowego, a mieścisz się za to w TOP 10, możesz przyciągnąć użytkowników na swoją stronę. W jaki sposób? Zawierając w meta opisie atrakcyjne CTA, które czasem może zdziałać więcej niż frazy kluczowe. Dobre meta description to takie, które nie tylko pokaże użytkownikowi, co znajdzie na stronie, lecz także podpowie mu, dlaczego dany wynik wyszukiwania jest tak ważny.
Kilka lat temu, chwilę po wprowadzeniu polskiego asystenta Google, cytowaliśmy na naszym blogu przewidywania agencji Quora Creative, według której do roku 2020 połowa wszystkich wyszukiwań w internecie miała pochodzić z wyszukiwania głosowego, a najliczniejszą grupą użytkowników tej opcji mieli być nastolatkowie. Z kolei WARC podawał, że do 2025 72% użytkowników internetu na całym świecie będzie korzystało z wyszukiwania w sieci mobilnie – czyli z poziomu smartfona, tableta czy smartwatcha – a to spośród tej grupy najwięcej osób skorzysta z funkcji Voice Search. Jak sytuacja wygląda współcześnie?
Warto zaznaczyć, że z roku na rok coraz większą popularność zyskują głośniki inteligentne (Amazon Echo, Google Home czy Apple HomePod), z których korzystanie jest ściśle powiązane z wyszukiwaniem głosowym. Głośniki mobilizują do jego wykorzystywania w codziennym życiu, pozwalając producentom rozwijać technologie typu Voice Search (w końcu potrzebują dobrze działającej Alexy, Asystenta Google czy Siri).
Na świecie funkcjonuje już ponad 200 milionów inteligentnych głośników, a w 2022 roku wyniki ich sprzedaży mogą prześcignąć sprzedaż tabletów (dane z raportu Canalys). Z kolei z danych IDC wynika, że urządzenia typu Google Home stanowią najszybciej rozwijającą się kategorię smart home w Europie. Z każdym rokiem znika także bariera językowa, bo wirtualni asystenci głosowi rozwijają swoje poliglotyczne zdolności i mówią w coraz większej liczbie języków. Pamiętaj też, że głośniki inteligentne to nie jedyne urządzenia, które korzystają z możliwości Asystenta Google i innych – ponad 400 milionów urządzeń obsługuje te funkcje.
Ważne: mimo testów sprzed kilku lat aktualnie język polski nie należy do grupy obsługiwanych przez Google Home.
Era ekranów wydaje się zmierzać ku końcowi, a wygodny i nowatorski Voice Search zyskuje na popularności z każdym rokiem. Liczba osób korzystających z asystentów głosowych (takich jak Asystent Google) drastycznie rośnie: w 2020 roku wynosiła już ponad 4 biliony, a prognozy Statista z 2021 roku wskazują na to, że do 2024 ta liczba ma się podwoić. Wszystko to kształtuje na nowo sposób, w jaki korzystamy z internetu i wskazuje stronę, w którą e-commerce i wszystkie biznesy obecne w sieci powinny się kierować. Wygląda bowiem na to, że wyszukiwanie głosowe jest przyszłością sieci, a co za tym idzie – SEO dla wyszukiwania głosowego (Voice Search SEO).
Optymalizacja strony – SEO pod Voice Search daje Ci korzyści takie jak:
Raport PWC wykazał kilka ciekawych faktów, przede wszystkim na temat tego, co, kto i jak często kupuje w sieci za pośrednictwem wyszukiwania głosowego:
Okazuje się, że w roku badania użytkownicy wciąż mieli sporo obaw przed robieniem zakupów za pośrednictwem Voice Search. Chętnie zamawiali więc pizzę w piątkowy wieczór i drobne przedmioty użytku domowego czy książki (ale – co ciekawe – 22% chętnie kupowało elektronikę!), zamówi Ubera czy zarezerwuje miejsce w restauracji. Ale już tylko 3% było skłonne oddać zakup odzieży asystentowi – prognozy są jednak obiecujące i część z nich już się realizuje.
Warto zaznaczyć tu jeszcze jeden fakt kluczowy dla zrozumienia, jakie znaczenie ma Voice Search dla biznesu. Według raportu Juniper Research użytkownicy wciąż wykorzystują wyszukiwanie głosowe przede wszystkim jako formę researchu i poszukiwania produktów, a ostatecznie najczęściej realizują zakup na ekranie, np. smartfonie, tablecie czy laptopie. Znasz ten pattern, prawda?
Jeszcze niedawno analogiczną sytuację opisywaliśmy mówiąc o urządzeniach mobilnych i komputerach; te pierwsze służyły do researchu, podczas gdy drugie – do zakupu. Dziś jesteśmy krok dalej i to urządzenia mobilne są coraz częściej platformą zakupową, a wyszukiwanie głosowe pełni taką funkcję, jaką kilka lat temu wyszukiwanie na mobile’u. Meike Escherich z Junipera twierdzi, że najważniejsze jest zadbanie o płynne przejście między wyszukiwaniem głosowym a zakupem (za Business Wire).
Wolisz twarde dane? Proszę bardzo. Oto pięć punktów, które powinny przekonać Cię w 2022 roku do tego, że Voice Search jest przyszłością wyszukiwania i SEO:
Optymalizacja strony (wprowadzenie procesu SEO) pod Voice Search daje Ci korzyści takie jak:
Krótko mówiąc – strona dostosowana do wyszukiwania głosowego ma:
Gotowy do zmian na swojej stronie, by wyróżnić swoje Voice Search SEO?
Wyszukiwanie głosowe to korzystanie z wyszukiwarki internetowej przy wykorzystaniu głosu. Odbywa się za pośrednictwem asystentów głosowych takich jak Asystent Google, Siri, Alexa czy Cortana. Pozwala na rozpoczęcie sesji w przeglądarce bez konieczności wpisywania fraz oraz korzystania z ekranu.
Zapytania głosowe według prognoz i statystyk to nie czasowy trend, a działanie kreujące nowe sposoby korzystania z sieci.
Voice Search wpływa przede wszystkim na konstruowanie zapytań przez użytkowników i na odwrót (użytkownicy korzystający z wyszukiwania głosowego Google uczą asystenta, jak ich lepiej rozumieć).
Konstruowanie zapytań zbudowanych jak pytania wpływa na wyszukiwanie głosowe i dobór słów kluczowych dla stron. Oprócz tego:
Według danych z 2021 roku już ponad 3 miliardy osób korzysta z funkcjonalności wyszukiwania głosowego. Warto przy tym zaznaczyć, że liczbę wszystkich użytkowników sieci szacuje się na 4.5 miliarda – użytkownicy Voice Search to prawie ¾ z nich (Statista).