.animate-view{opacity: 1 !important;}

Wyszukiwanie głosowe Google. Jak pojawić się w Voice Search?

9min.

Komentarze:0

Wyszukiwanie głosowe Google. Jak pojawić się w Voice Search?d-tags
23 maja 2022
Pojawienie się w Voice Search i zoptymalizowanie strony pod wyszukiwanie głosowe Google do świetna praktyka SEO! Dzięki Google Assistant wyszukiwanie głosowe stało się naprawdę potężnym narzędziem w rękach marketerów i SEOwców, a według prognoz do 2025 roku stanie się najpopularniejszą metodą researchu. Zostało Ci niewiele czasu - co zrobić, by Twoja strona pojawiała się w odpowiedzi na zapytania z Voice Search?

9min.

Komentarze:0

Od 2019 roku polski Asystent Google otrzymał kilka aktualizacji i zaczął rozumieć nas nieco lepiej – już nie tylko reaguje uprzejmym przywitaniem na hasło “okej, Google”, planuje dla Ciebie spotkania w kalendarzu i alarmy w zegarze, rzuca monetą czy wyznacza trasę dojazdu z pracy do domu. Świetnie radzi sobie z wyszukiwaniem produktów, które chcesz kupić, a do tego z łatwością wybierze dla Ciebie najlepsze dopasowanie odpowiedzi na podstawie lokalizacji, kontekstu i pieczołowitej oceny jakości witryn.

Choć korzystanie z niego w języku polskim bywa toporne i oferuje mimo wszystko dużo mniej opcji niż np. po angielsku, warto przygotować się na zmiany, jakie wkrótce może przynieść.

Voice Search a SEO – o jakie optymalizacje zadbać?

Jak pojawić się w Google na zapytania z Voice Search? Neil Patel w swoim wpisie o Voice Search wskazał 3 cechy wyszukiwania głosowego:

  • zawiera ono naturalne i długie frazy (często w formie pytań),
  • dotyczy wyników lokalnych,
  • korzystający z VS oczekują wyników natychmiast.

Na podstawie tych 3 wskazówek możesz opracować plan optymalizacji, który później wprowadzisz w obrębie witryny, by pojawiała się w wynikach wyszukiwania głosowego.

wyszukiwanie głosowe baner

Jak pojawić się w wyszukiwaniu głosowym w Google?

1. Popraw szybkość ładowania strony w wersji mobilnej

Skoro wyszukiwanie głosowe Google działa na urządzeniach mobilnych, nie ma opcji, by witryna, której szybkość ładowania się strony w wersji mobilnej leży, rankowała wysoko. Takie ulepszenie zawsze zadziała na Twoją korzyść, ale przy wyszukiwaniu głosowym jest szczególnie kluczowe. Prędkość ładowania sprawdzisz dzięki takim narzędziom jak np. PageSpeed Insights, Mobile Website Speed Testing Tool czy GTMetrix. Jeśli okaże się, że Twoja strona ładuje się wolno, narzędzia te podpowiedzą, co należy zmienić. W świetle Core Web Vitals Update to jeszcze bardziej priorytetowe.

wyszukiwanie głosowe a core web vitals

Jeśli widzisz taki komunikat, prawdopodobnie nie musisz się martwić. Ale zjedź niżej i sprawdź, jaki jest Twój całkowity wynik oraz jak prezentują się kierunki rozwoju:

możliwości poprawy w wyszukiwaniu głosowym Google

2. Zadbaj o UX w wersji mobilnej

Jeśli Twoja strona będzie nieczytelna w wersji mobilnej (mimo że w teorii jest responsywna), użytkownicy będą ją szybko opuszczać, nawet jeśli asystent Google pokaże im ją jako pierwszy wynik. Test optymalizacji mobilnej Google pozwoli Ci sprawdzić, czy strona jest dostosowana do obsługi na smartfonach i tabletach, ale tak naprawdę tylko dobrze przeprowadzony audyt UX połączony z analizą danych z narzędzi takich jak Google Analytics da Ci jasną odpowiedź na temat wad i zalet danych rozwiązań.

voice search SEO a urządzenia mobilne
Komunikat z narzędzia Google badającego dostosowanie do urządzeń mobilnych

Featured snippet to polecane odpowiedzi Google, które są wyświetlane bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. To tzw. „pozycja 0”, która może przyjąć postać direct answer (przykład poniżej). Nie generuje ona dla strony oszałamiającego ruchu (choć zwiększa rozpoznawalność brandu), ponieważ ogranicza wejścia na stronę – użytkownik więcej czasu spędza na poziomie samej wyszukiwarki i to tam najczęściej znajduje odpowiedź na swoje pytanie. Jest za to bardzo pomocna dla użytkowników, zwłaszcza w czasie wyszukiwania mobilnego. O tym, jak prowadzić SEO w SERP-ach, pisaliśmy jakiś czas temu.

pozycja 0 w wyszukiwaniu głosowym

4. Wykorzystuj naturalnie brzmiące frazy long tail

Zapytania wprowadzane głosowo to oczywiście mowa, a więc brzmią naturalnie, bywają długie, a przede wszystkim – są potoczne i mają formę pełnych zdań. Jeśli więc chcesz zoptymalizować swoją stronę pod wyszukiwanie głosowe, zadbaj o to, by w zamieszczonych na niej tekstach pojawiały frazy długiego ogona, pytania i – to równie ważne – odpowiedzi. Nie oszukuj swoich użytkowników zwodniczymi tytułami, nie dając im właściwej odpowiedzi – to tylko zwiększy bounce rate na Twojej stronie i zwiększy irytacje czytelnika. Jak widzisz na poniższych screenach, odpowiedzi na pytania to często mapy i grafiki – dlatego optymalizując witrynę musisz zadbać o całą jej zawartość, nie tylko tekst.

A o tym, z jakich narzędzi korzystać przy doborze słów kluczowych, pisaliśmy w artykule: 11 narzędzi, które wspomagają keyword research.

Wyszukiwanie głosowe a optymalizacja google moja firma

5. Uszereguj na stronie dane strukturalne

Schema, czyli dane strukturalne, pozwalają uszeregować informacje na Twojej stronie. Dzięki nim treści są lepiej interpretowane przez Google i mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania jako featured snippets. Poczytaj m.in. o tym, jak pojawić się w Google dzięki schema na produkcie internetowym.

6. Dopracuj profil Google Moja Firma

Spora część wyszukiwań mobilnych to zapytania lokalne. Bywają skonstruowane np. jako „piekarnia blisko mnie”, „kwiaciarnia na Mistrzejowicach”, “gdzie zjeść śniadanie w Warszawie” itd. By wyświetlać się w odpowiedzi na nie, powinieneś zoptymalizować wizytówkę w Google Moja Firma. Dobrze zadziała także naturalne umieszczenie na stronie, np. w zakładce „Kontakt” szczegółowych informacji na temat Twojej lokalizacji.

Optymzlizacja google moja firma pod voice search SEO

7. Wprowadź i rozbuduj na stronie sekcję FAQ, by wyróżnić się w wyszukiwaniu głosowym w Google!

Skoro wyszukiwanie głosowe to w znacznej części pytania, warto utworzyć i rozbudować na stronie sekcję z tymi najczęściej zadawanymi. Dzięki temu Twoi użytkownicy sprawnie odnajdą informacje na tematy, które ich interesują. Strona z rozbudowaną sekcją pomocy z jednej strony ułatwi Ci komunikację z użytkownikami, a z drugiej będzie sposobem na naturalne wprowadzenie wielu fraz skonstruowanych jak pytania. Pamiętaj, że równie dobrze FAQ możesz stosować na końcu swoich artykułów blogowych! (W Delante znamy i lubimy tę metodę 🙂 Może nawet przez nasze FAQ tutaj trafiłeś?)

Voice search SEO a faq na stronie
FAQ na stronie DPD

8. Publikuj na blogu artykuły dostosowane do przeglądania na urządzeniach mobilnych

O tym, że użytkownicy w internecie nie tyle czytają, co oglądają, przeglądają i skanują treści, wiadomo nie od dziś (badała to np. Nielsen Norman Group). Co to dla Ciebie oznacza? Przede wszystkim powinieneś uzupełnić treści infografikami, checklistami, podsumowaniem – to wszystko może wyświetlić się podczas wyszukiwania Voice Search. Treści na Twojej stronie muszą być tak skonstruowane, by od razu dawać odpowiedzi na pytania postawione w tytule czy leadzie. Oprócz tego:

  • pisz prosto i czytelnie,
  • buduj klarowną strukturę artykułu dzięki nagłówkom,
  • stosuj wyróżnienia,
  • zaznaczaj graficznie cytaty.

Pogódź się też z tym, że mało kto przeczyta wpis (a nawet i krótki opis produktu) w całości, raczej przeskanuje go wzrokiem i znajdzie najważniejsze dla siebie informacje. Nie oznacza to, że nie warto dopracowywać długich wpisów – w końcu każdy szuka na stronie czegoś innego, a jakość oraz czytelność tekstu to podstawa wymagana do zdobycia zaufania czytelnika.

Schemat przeglądania treści przez użytkowników
Użytkownicy przeglądają w sieci treści wg modelu F (w kulturach czytających od lewej do prawej). Skupiają się na treściach zamieszczonych w lewym górnym rogu, na początku akapitów i w nagłówkach. Źródło: https://community.uservoice.com/

9. Umieść Call to Action w meta description

Nawet jeśli nie pojawiasz się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania głosowego, a mieścisz się za to w TOP 10, możesz przyciągnąć użytkowników na swoją stronę. W jaki sposób? Zawierając w meta opisie atrakcyjne CTA, które czasem może zdziałać więcej niż frazy kluczowe. Dobre meta description to takie, które nie tylko pokaże użytkownikowi, co znajdzie na stronie, lecz także podpowie mu, dlaczego dany wynik wyszukiwania jest tak ważny.

Call to action co to jest?
3 pierwsze wyniki wyszukiwania na hasło „Co to jest Call to Action?” mają w meta description dobre… Call to Action

Popularność wyszukiwania głosowego – Voice Search SEO w 2022 roku

Kilka lat temu, chwilę po wprowadzeniu polskiego asystenta Google, cytowaliśmy na naszym blogu przewidywania agencji Quora Creative, według której do roku 2020 połowa wszystkich wyszukiwań w internecie miała pochodzić z wyszukiwania głosowego, a najliczniejszą grupą użytkowników tej opcji mieli być nastolatkowie. Z kolei WARC podawał, że do 2025 72% użytkowników internetu na całym świecie będzie korzystało z wyszukiwania w sieci mobilnie – czyli z poziomu smartfona, tableta czy smartwatcha – a to spośród tej grupy najwięcej osób skorzysta z funkcji Voice Search. Jak sytuacja wygląda współcześnie?

wyszukiwanie głosowe baner

Google Home odpowie na wszystkie Twoje pytanie? Fenomen głośników inteligentnych

Warto zaznaczyć, że z roku na rok coraz większą popularność zyskują głośniki inteligentne (Amazon Echo, Google Home czy Apple HomePod), z których korzystanie jest ściśle powiązane z wyszukiwaniem głosowym. Głośniki mobilizują do jego wykorzystywania w codziennym życiu, pozwalając producentom rozwijać technologie typu Voice Search (w końcu potrzebują dobrze działającej Alexy, Asystenta Google czy Siri).

Na świecie funkcjonuje już ponad 200 milionów inteligentnych głośników, a w 2022 roku wyniki ich sprzedaży mogą prześcignąć sprzedaż tabletów (dane z raportu Canalys). Z kolei z danych IDC wynika, że urządzenia typu Google Home stanowią najszybciej rozwijającą się kategorię smart home w Europie. Z każdym rokiem znika także bariera językowa, bo wirtualni asystenci głosowi rozwijają swoje poliglotyczne zdolności i mówią w coraz większej liczbie języków. Pamiętaj też, że głośniki inteligentne to nie jedyne urządzenia, które korzystają z możliwości Asystenta Google i innych – ponad 400 milionów urządzeń obsługuje te funkcje.

Ważne: mimo testów sprzed kilku lat aktualnie język polski nie należy do grupy obsługiwanych przez Google Home.

Ile osób korzysta z wyszukiwania głosowego?

Era ekranów wydaje się zmierzać ku końcowi, a wygodny i nowatorski Voice Search zyskuje na popularności z każdym rokiem. Liczba osób korzystających z asystentów głosowych (takich jak Asystent Google) drastycznie rośnie: w 2020 roku wynosiła już ponad 4 biliony, a prognozy Statista z 2021 roku wskazują na to, że do 2024 ta liczba ma się podwoić. Wszystko to kształtuje na nowo sposób, w jaki korzystamy z internetu i wskazuje stronę, w którą e-commerce i wszystkie biznesy obecne w sieci powinny się kierować. Wygląda bowiem na to, że wyszukiwanie głosowe jest przyszłością sieci, a co za tym idzie – SEO dla wyszukiwania głosowego (Voice Search SEO).

Dlaczego warto zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe?

Optymalizacja strony – SEO pod Voice Search daje Ci korzyści takie jak:

  • większa widoczność w wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych,
  • większa widoczność strony w wynikach lokalnych,
  • możliwość wyświetlenia się strony jako direct answer,
  • zwiększenie liczby longtailowych i naturalnie brzmiących fraz, na które wyświetla się strona,
  • zwiększenie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami – niewidomych, niedowidzących, a także z niedowładem rąk.

Czy użytkownicy nie boją się kupować za pośrednictwem wyszukiwania głosowego?

Raport PWC wykazał kilka ciekawych faktów, przede wszystkim na temat tego, co, kto i jak często kupuje w sieci za pośrednictwem wyszukiwania głosowego:

preferencje w wyszukiwaniu głosowym

Okazuje się, że w roku badania użytkownicy wciąż mieli sporo obaw przed robieniem zakupów za pośrednictwem Voice Search. Chętnie zamawiali więc pizzę w piątkowy wieczór i drobne przedmioty użytku domowego czy książki (ale – co ciekawe – 22% chętnie kupowało elektronikę!), zamówi Ubera czy zarezerwuje miejsce w restauracji. Ale już tylko 3% było skłonne oddać zakup odzieży asystentowi – prognozy są jednak obiecujące i część z nich już się realizuje.

wyszukiwanie głosowe baner

Warto zaznaczyć tu jeszcze jeden fakt kluczowy dla zrozumienia, jakie znaczenie ma Voice Search dla biznesu. Według raportu Juniper Research użytkownicy wciąż wykorzystują wyszukiwanie głosowe przede wszystkim jako formę researchu i poszukiwania produktów, a ostatecznie najczęściej realizują zakup na ekranie, np. smartfonie, tablecie czy laptopie. Znasz ten pattern, prawda?

Jeszcze niedawno analogiczną sytuację opisywaliśmy mówiąc o urządzeniach mobilnych i komputerach; te pierwsze służyły do researchu, podczas gdy drugie – do zakupu. Dziś jesteśmy krok dalej i to urządzenia mobilne są coraz częściej platformą zakupową, a wyszukiwanie głosowe pełni taką funkcję, jaką kilka lat temu wyszukiwanie na mobile’u. Meike Escherich z Junipera twierdzi, że najważniejsze jest zadbanie o płynne przejście między wyszukiwaniem głosowym a zakupem (za Business Wire).

Wyszukiwanie głosowe w 2022 roku w 5 punktach

Wolisz twarde dane? Proszę bardzo. Oto pięć punktów, które powinny przekonać Cię w 2022 roku do tego, że Voice Search jest przyszłością wyszukiwania i SEO:

  • 19% posiadaczy inteligentnych głośników wykorzystuje je do robienia zakupów online (Walkersands). A rosnącą liczbę użytkowników głośników podawaliśmy wyżej – jest zawrotna. Z każdym rokiem także coraz większa w Polsce.
  • Wartość transakcji e-commerce wykonanych za pośrednictwem asystentów głosowych osiągnie ponad 19 bilionów dolarów do 2023; w 2021 roku ta kwota wynosiła $4.6 billionów (Juniper Research).
  • 57% osób w wieku 18-24 twierdzi, że będą jeszcze częściej korzystać z wyszukiwania głosowego i asystentów głosowych (PWC). Aktualnie najczęściej robią to osoby w wieku 25-49 lat.
wyszukiwanie głosowe w przyszłości
Źródło: https://www.invoca.com/blog/voice-search-stats-marketers
  • 32% badanych wyszukiwaniem głosowym zastępuje ręczne wpisywanie zapytania w wyszukiwarkę każdego dnia. Zaledwie 11% twierdzi, że nigdy tego nie robi (PWC). Połowie respondentów zdarza się coś kupować za pośrednictwem asystenta co najmniej raz w miesiącu.
  • W 2020 roku aż 30% wszystkich sesji w przeglądarkach odbyło się bez wykorzystania ekranu – za pośrednictwem wyszukiwań głosowych.

Dlaczego warto zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe?

Optymalizacja strony (wprowadzenie procesu SEO) pod Voice Search daje Ci korzyści takie jak:

  • zwiększenie widoczności dla wyszukiwań na urządzeniach mobilnych,
  • lepsza widoczność strony w wynikach lokalnych,
  • możliwość wyświetlania się strony jako direct answer,
  • zwiększenie liczby longtailowych i naturalnie brzmiących fraz, na które wyświetla się strona,
  • zwiększenie dostępności dla osób niepełnosprawnych – niewidomych, niedowidzących, a także z niedowładem rąk,
  • przygotowanie się w porę na zmiany w sposobie korzystania z sieci, które nadchodzą wielkimi krokami.
wyszukiwanie głosowe w Google a asystant google
Ekran powitalny aplikacji Asystent Google

Wyszukiwanie głosowe a pozycjonowanie – podsumowanie

Krótko mówiąc – strona dostosowana do wyszukiwania głosowego ma:

  1. Krótki czas ładowania
  2. Czytelną wersję mobilną
  3. Treść zoptymalizowaną pod bezpośrednie odpowiedzi w SERP-ach
  4. Naturalne i długie frazy kluczowe
  5. Wprowadzone dane strukturalne (schema)
  6. Rozbudowaną wizytówkę w Google Moja Firma
  7. Zamieszczoną sekcję FAQ
  8. Artykuły na blogu dostosowane do przeglądania na mobile
  9. CTA w meta description

Gotowy do zmian na swojej stronie, by wyróżnić swoje Voice Search SEO?

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

FAQ

Co to jest wyszukiwanie głosowe?

Wyszukiwanie głosowe to korzystanie z wyszukiwarki internetowej przy wykorzystaniu głosu. Odbywa się za pośrednictwem asystentów głosowych takich jak Asystent Google, Siri, Alexa czy Cortana. Pozwala na rozpoczęcie sesji w przeglądarce bez konieczności wpisywania fraz oraz korzystania z ekranu.

Zapytania głosowe według prognoz i statystyk to nie czasowy trend, a działanie kreujące nowe sposoby korzystania z sieci.

Co zmieni wyszukiwanie głosowe w SEO?

Voice Search wpływa przede wszystkim na konstruowanie zapytań przez użytkowników i na odwrót (użytkownicy korzystający z wyszukiwania głosowego Google uczą asystenta, jak ich lepiej rozumieć).

Konstruowanie zapytań zbudowanych jak pytania wpływa na wyszukiwanie głosowe i dobór słów kluczowych dla stron. Oprócz tego:

  • Możemy przewidywać, że wraz ze zwiększającą się popularnością Asystenta Google język wyszukiwania zmieni się na naturalny i zbliżony do tego, jak mówimy o rzeczach na co dzień.
  • Możliwe, że odwróci się kolejność epitetów w frazach long tail, i zamiast „szpilek z okrągłym noskiem czerwonych” będziemy mieli „czerwone szpilki z okrągłym noskiem”, a zamiast „tanie śniadanie Kraków rynek” – „gdzie zjeść tanie śniadanie na rynku w Krakowie”.
  • Wyszukiwanie głosowe zwiększy też znacznie pozycji „0” i direct answers, a także fraz dopasowanych do wyszukiwania lokalnego.

Ile osób korzysta z wyszukiwania głosowego?

Według danych z 2021 roku już ponad 3 miliardy osób korzysta z funkcjonalności wyszukiwania głosowego. Warto przy tym zaznaczyć, że liczbę wszystkich użytkowników sieci szacuje się na 4.5 miliarda – użytkownicy Voice Search to prawie ¾ z nich (Statista).

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022