Optymalizacja treści – jak wykorzystać pełen potencjał contentu?

Optymalizacja treści – jak wykorzystać pełen potencjał contentu?

Czy kilka prostych elementów optymalizacji treści może zwiększyć ruch o 220%? Cóż – to więcej niż możliwe, bo właściwie już to zrobiliśmy! W tym artykule pokażę Ci, jak ty możesz samodzielnie odnieść podobny sukces. Czytaj dalej!

Spis treści:

Dobre artykuły nie wystarczą, żeby sprawdzić, że Google pokocha Twoją stronę i będzie ją wyświetlał wysoko w wynikach wyszukiwania. Content musi być bowiem nie tylko unikalny i wartościowy, lecz także zoptymalizowany w sposób, który bierze pod uwagę wytyczne Google.

W tym artykule pokażemy Ci kilka prostych trików na optymalizację treści pod SEO, które pomogą Ci poprawić pozycje w SERPach (nawet jeśli działasz w bardzo niszowej branży) oraz przyciągnąć wartościowy ruch na stronę.

Czego się dowiesz z tego wpisu:

  • jak optymalizacja treści może poprawić widoczność strony,
  • jakie elementy optymalizacji powinny znaleźć się na blogu, podstronach usługowych czy produktowych i w jaki sposób je zaimplementować,
  • jak stworzyć logiczną strukturę linkowania wewnętrznego pomiędzy wpisami na blogu i podstronami ofertowymi, aby poprawić pozycje w SERPach.

Jeśli interesujesz się SEO choć odrobinę dłużej niż 5 minut, z pewnością wiesz już, że wysokiej jakości unikalny content jest fundamentem optymalizacji treści pod SEO.

A jednak wiele osób nie wykorzystuje pełnego potencjału stworzonych tekstów.

Jak to możliwe?

Bardzo często wpisy na blogu czy strony produktowe/usługowe nie są odpowiednio zoptymalizowane – nie zawierają elementów, które mogłyby zwiększyć jakość strony w oczach Google.

Nawet jeśli jesteś ekspertem w swojej branży, który pisze znakomite artykuły, prawdopodobnie nie przyciągasz na stronę tylu użytkowników, ile byś mógł z odpowiednio wdrożonym procesem SEO.

Skąd to wiem?

Jeśli wszystko, co robisz podczas publikacji treści, to wrzucenie ich do edytora i kliknięcie “Opublikuj”, po prostu nie ma szans, że znajdziesz się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Nie martw się! Optymalizacja contentu pod kątem SEO wcale nie musi być skomplikowana. W tym artykule podpowiemy Ci, jak możesz wykorzystać 100% potencjału swoich tekstów. Zobacz, jak udało mi się zwiększyć widoczność strony mojego klienta właśnie za sprawą kilku trików, które Tobie również polecę.

Optymalizacja treści

Mimo że optymalizację treści wykonuje się indywidualnie dla każdego tekstu (niezależnie od tego, czy jest to wpis na blogu czy podstrona), to proces wymaga holistycznego podejścia.

Każda strona jest zbudowana z połączonych wewnętrznie elementów, dlatego tylko holistyczne spojrzenie i optymalizacja treści mogą dać pozytywny efekt, pozwalając Ci odblokować pełen potencjał Twoich treści.

optymalizacja treści baner

Właśnie z tego powodu powinieneś skupić się na poruszaniu tematów w wyczerpujący sposób – możesz to osiągnąć pisząc kilka tekstów o różnych aspektach tego samego tematu, tworząc topic clusters i nie tylko.

Właśnie takie działania podjąłem dla mojego klienta. Optymalizując poszczególne elementy treści, prowadziłem także kompleksowe działania, co razem pozwoliło mi osiągnąć naprawdę niecodzienne wyniki.

Optymalizacja contentu – dlaczego musiała zostać przeprowadzona?

Ale nie przechodźmy od razu do wniosków – zacznijmy od początku. W przypadku, który opisuję, pracowałem z klientem funkcjonującym w bardzo niszowej branży, który oferował usługi prawne i miał ekspercką wiedzę.

W momencie, kiedy zaczęliśmy współpracę, strona miała blog firmowy. Klient publikował naprawdę świetne eksperckie artykuły omawiające poruszane tematy w wyczerpujący sposób.

A mimo tak wysokiej jakości tworzonych treści, klient nie widział skuteczności prowadzonych działań. Dlatego zdecydowałem się skupić na optymalizacji treści, która pomoże zwiększyć widoczność strony i wycisnąć wszystko, co się da, z materiałów, które już mieliśmy.

Optymalizacja treści, krok 1 – Znajdź odpowiednie frazy kluczowe i zaimplementuj je do treści

Jak wygląda ten proces?

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie odpowiednich fraz kluczowych i zapytań używanych przez potencjalnych klientów.

To zadanie nie było takie proste, ponieważ najpopularniejsze narzędzia oferują mimo wszystko ograniczone opcje w kwestii niszowych fraz kluczowych.

Dlatego właśnie zdecydowałem się wykorzystać moją metodę samodzielnego researchu niszowych fraz kluczowych – o co w tym chodzi?

Przyjrzyj się infografice poniżej, a jeśli chcesz wiedzieć jeszcze więcej, przeczytaj mój artykuł.

optymalizacja treści a research słów kluczowych

Następnie wybrałem odpowiednie frazy adekwatne do istniejących na stronie klienta treści. Wspólnie z nim stworzyłem też nowe, unikalne treści odpowiadające na najczęstsze zapytania klientów, dzięki czemu udało nam się poruszyć tematy, które nie pojawiły się do tej pory na stronie.

Zwróć uwagę na to, że nasyciłem słowami kluczowymi nie tylko wpisy na blogu, lecz także podstrony usługowe opisujące ofertę firmy.

Co więcej, jeśli działasz w niszowej branży, warto spojrzeć na wszystko z perspektywy użytkownika. Jako ekspert, prawdopodobnie używasz specjalistycznej terminologii i żargonu naturalnego dla Ciebie. Czy jednak potencjalni klienci faktycznie wpiszą takie frazy w Google? Raczej nie – dlatego tak istotny jest odpowiedni research fraz kluczowych. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, możesz się z nami skontaktować – chętnie pomożemy!

Ze wsparciem agencji SEO będziesz w stanie znaleźć frazy kluczowe, które powinny znaleźć się w Twoich treściach, aby dotarły one do potencjalnych klientów.

Połączenie SEO z Twoją ekspercką wiedzą pozwoli znaleźć złoty środek pomiędzy treściami SEO a niezoptymalizowanym contentem, dzięki czemu przyciągniesz osoby zainteresowane Twoimi usługami, a przy tym zachowasz najwyższą jakość Twoich treści.

Optymalizacja treści, krok 2 – Popraw strukturę tekstu

Branie pod uwagę wyłącznie wizualnych aspektów opublikowanego tekstu i nie zaznaczanie istotnych elementów także w kodzie to jeden z największych błędów, jakie pojawiają się podczas optymalizowania treści SEO. Problem bierze się z tego, że wielu właścicieli stron internetowych po prostu nie rozumie, jak działają algorytmy Google.

Dla Google znaczniki <hx> i <b>, które oznaczają kolejno nagłówki i najważniejsze elementy tekstu, są jak znaki drogowe, które pokazują robotom, na co zwrócić uwagę.

Dlatego zoptymalizowałem strukturę contentu wpisów na blogu i stron usługowych, dodając znaczniki nagłówków i podkreślając w kodzie istotne fragmenty zawierające frazy kluczowe i ważne informacje.

Aby pokazać Ci, jak to powinno wyglądać, przygotowałem dwa screenshoty z narzędzia HTML Cleaner, które pozwala Ci sprawdzić, jak wygląda kod tekstu skopiowanego ze strony.

Ten fragment tekstu pochodzi z naszego bloga, ale zasady są zawsze takie same.

Tak powinna wyglądać prawidłowa struktura tekstu (podkreślone elementy to faktyczne nagłówki i fragmenty tekstu zawierające frazy kluczowe):

optymalizacja treści pod SEO

A tak wyglądają nieprawidłowo zoptymalizowany HTML:

optymalizacja contentu

Jak widzisz po lewej stronie screenów, strona wizualna – ta, którą zobaczy użytkownik – jest właściwie taka sama, prawda? Wygląda dobrze.

Przyjrzyj się jednak kodowi – okazuje się, że na drugim przykładzie nagłówki w ogóle nie są oznaczone znacznikiem <hx>, a frazy kluczowe – <b>.

Co to oznacza w praktyce? Cały tekst będzie wyglądał identycznie w oczach robotów Google – nie będą wiedziały, co jest mniej, a co bardziej ważne. To znacząco obniży Twoje szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w SERPach.

Optymalizacja treści, krok 3 – Dodaj nowe elementy do wpisów na blogu

Kiedy strona klienta była już nasycona odpowiednimi frazami kluczowymi zoptymalizowana pod kątem technicznym, nadszedł czas na dodanie elementów wspierających SEO i zwiększających widoczność wpisów na blogu, co końcowo przełożyło się na przyciągnięcie uwagi robotów Google do najważniejszych informacji.

Warto zadbać o umieszczenie na blogu takich sekcji jak bio autora lub spis treści – nie wymaga to wiele zachodu, a wprowadzenie tych elementów wyraźnie zwiększa widoczność strony i jej pozycje.

1. Optymalizacja treści na blogu – spis treści

Spis treści był pierwszym elementem, który zdecydowałem się dodać na blogu mojego klienta. Wprowadzenie tej funkcjonalności wymaga mało czasu i energii, a daje świetne efekty.

Spis treści może być wygenerowany automatycznie w oparciu o nagłówki wpisu – jeśli korzystasz z WordPressa, sprawdź darmową wtyczkę Easy Table of Contents.

Jak ją uruchomić? Przejdź do sekcji Plugins / Wtyczki w Twoim CMS-ie:

optymalizacja treści cms wordpress

Wybierz opcję “Add plugins”, wyszukaj wtyczkę po nazwie i ją zainstaluj.

optymalizacja treści a wtyczki w WordPressie

Potem możesz zmodyfikować jej ustawienia w zależności od twoich preferencji. Jeśli chcesz dodawać spis treści do wszystkich wpisów na swoim blogu, wybierz opcję “auto inserts” i zaznacz “posts”.

Ustaw, w jakim miejscu na stronie będzie wyświetlał się spis treści (góra/dół strony?), liczbę i typ nagłówków, które będzie zaciągać wtyczka do spisu treści, lub nazwy poszczególnych elementów.

Przykładowe ustawienia zobaczysz na wpisie poniżej:

optymalizacja treści pod SEO wtyczka

content search engine optimization plugin

Warto zauważyć, że ta wtyczka pozwala Ci modyfikować też wizualne aspekty wpisu treści – dzięki temu możesz dopasować jego wygląd do designu swojej strony.

optymalizacja treści a wtyczka

Jesteś ciekaw, jak klarują się ostateczne wyniki? Zobacz naszą stronę:

optymalizacja treści a spis treści

2. Optymalizacja treści na blogu – sylwetki autorów

Kolejnym krokiem, jaki podjąłem, było dodanie sekcji przedstawiających autorów i przygotowanie dedykowanym im podstron, na których znalazły się wszystkie napisane przez nich posty.

W przypadku mojego klienta, wielu autorów miało już swoje opisy w zakładce O nas. Zleciłem więc klientowi oznaczenie autorów przy konkretnych wpisach (wcześniej artykuły nie były podpisane).

Potem przeszedłem do przygotowywania podstron autorów. Przy takim rozwiązaniu, po kliknięciu w imię autora użytkownicy są przenoszeni na stronę, na której zobaczą wszystkie wpisy przygotowane przez danego specjalistę oraz krótkie bio opisujące jego kwalifikacje.

Dlaczego to dobre rozwiązanie?

Z pewnością słyszałeś już o E-A-T (skrót pochodzi od słów Expertise-Authoritativeness-Trustworthiness, co oznacza doświadczenie, autorytet i wiarygodność). To jeden z czynników mający istotny wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.

Dostarczając robotom informacje o autorze każdego wpisu i ich polu działalności, w prosty sposób zwiększysz rozpoznawalność i rzetelność Twojego contentu i całej strony.

Co powinno zawierać takie bio? Sprawdź nasze przykłady:

optymalizacja treści a BIO autora

Nie jesteś pewien, od czego zacząć?

W celu wdrożenia tej funkcjonalności skontaktuj się ze swoim deweloperem – on zadba o stronę techniczną. Twoim zadaniem będzie przygotowanie bio autorów i połączenie ich ze wszystkimi artykułami, które stworzyli.

Poniżej przykładowy arkusz:

optymalizacja treści tabelka z BIO autora

Optymalizacja treści, krok 4 – Dodaj nowe elementy do stron ofertowych

Wiesz już, jak wdrożyć optymalizacje na swoim blogu – teraz pora przejść dalej, do optymalizacji podstron usługowych czy produktowych.

Co zrobiłem w przypadku mojego klienta?

Poza nasyceniem stron odpowiednimi frazami kluczowymi, zdecydowałem się dodać sekcję FAQ. Poza zwiększeniem wartości treści, FAQ to świetny sposób na znalezienie się w SERPie jako featured snippet.

Pytania i odpowiedzi do FAQ zostały stworzone przez klienta na podstawie moich wytycznych, a potem wprowadzone przez mnie na stronę zgodnie z instrukcjami od Google.

Jeśli potrzebujesz inspiracji, zerknij na nasze sekcje FAQ. Zazwyczaj wyglądają tak:

optymalizacja treści a FAQ

Jakie były efekty?

Wprowadzenie FAQ sprawiło, że wszystkie 12 stron usługowych mojego klienta zaczęło wyświetlać się w SERPach.

Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości, zerknij na nasz artykuł FAQ wyświetlane w wynikach wyszukiwania – jak oznaczyć je w schemie?

Optymalizacja treści, krok 5 – Zaimplementuj linkowanie wewnętrzne pomiędzy stronami ofertowymi i wpisami na blogu

Ostatni element optymalizacji treści, który wykonałem dla klienta, to zapewnienie złożonej struktury linkowania wewnętrznego między stronami ofertowymi a blogiem.

Na blogu przypisałem tematycznie pasujące strony usługowe do poszczególnych wpisów i podlinkowałem je wewnętrznie.

Jeśli chodzi o strony usługowe, wybrałem 3 powiązane tematycznie artykuły do każdej z nich i umieściłem je na dole podstrony.

W ten sposób stworzyłem topic clusters – jeśli chcesz dowiedzieć się o nich więcej, przeczytaj nasz artykuł: Topic Clusters: czym są i jak wykorzystać je w swojej strategii SEO?

Mimo że to może brzmieć jak coś bardzo prostego, to proces linkowania wewnętrznego wymagał dokładnego przeanalizowania wpisów na blogu. Dlatego, aby go sobie usystematyzować, wyeksportowałem listę wszystkich artykułów z Google Search Console.

Jak to zrobiłem? Wszedłem w zakładkę Wyniki wyszukiwania i wybrałem opcję Eksport.

optymalizacja treści a raport GSC

Powinieneś dostać podobną listę w Excelu – na screenie karta Pages (Strony):

optymalizacja treści na blogu a top pages

Jeśli wszystkie Twoje wpisy znajdują się w jednym katalogu i ich URL zawiera wspólne słowo – na przykład “blog” – to nie ma żadnego problemu, szybko odfiltrujesz wpisy od pozostałych stron.

Jeśli nie, będziesz trzeba pogrupować je manualnie.

Po co Ci taka lista? Pomoże wybrać artykuły powiązane z konkretnymi produktami czy usługami, a potem podlinkować je do siebie w sposób opisany powyżej.

Efekty optymalizacji treści

Optymalizacja contentu, którą opisałem w tym artykule, pomogła mi uwolnić i wykorzystać pełen potencjał treści na stronie mojego klienta. 

To z kolei szybko zostało odzwierciedlone w zwiększonej widoczności, ruchu i pozycjach w SERPach.

Zobacz wyniki na screenie poniżej:

dlaczego optymalizacja treści pod SEO jest ważna GSC

Jak widzisz, wzrost ruchu organicznego rok do roku wyniósł 220% po 12 miesiącach współpracy, a liczba wyświetleń wzrosła o 300%. Całkiem imponujące, co nie? 🙂

A na screenie poniżej zobacz liczbę fraz, na które strona wyświetla się w TOP 3:

optymalizacja contentu a efekty

Co więcej, wdrożenie elementu FAQ na stronach usługowych sprawiło, że zaczęły się one wyświetlać w wynikach wyszukiwania i zachowały dobrą widoczność:

optymalizacja treści pod SEO efekty

Podsumowanie

W mojej pracy często spotykam klientów, którzy mają naprawdę ekspercką wiedzę i chcą podzielić się nią z użytkownikami, tworząc wyczerpujące, wartościowe treści.

Jednak ponieważ nie mają dużej znajomości SEO, treści często nie rozwijają swojego pełnego potencjału, nie są bowiem odpowiednio zoptymalizowane.

Optymalizacja contentu pozwala na wykorzystanie Twojego contentu jak najlepiej – wszystko za sprawą opisanych wyżej czynności.

Łączenie działań optymalizacji treści pod SEO z właściwym doborem słów kluczowych przekłada się szybko na poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania i przyciągnięcie na stronę cennego, wartościowego ruchu.

Nie wiesz, jak to zrobić? Możemy się zająć optymalizacją contentu dla Ciebie! Dopasujemy rozwiązanie idealnie skrojone na miarę Twojej strony – napisz do nas, aby poznać więcej szczegółów.

FAQ

Optymalizacja treści pod SEO to cykliczny proces dopracowywania contentu i dostosowywania go zarówno do potrzeb Google, jak i użytkowników.

Opiera się między innymi na:
• analizie fraz kluczowych,
• analizie widoczności treści,
• optymalizacjach technicznych (np. zaznaczeniu istotnych treści w kodzie HTML),
• linkowaniu wewnętrznym.

Proces polega na dopracowaniu kilku różnych elementów, które razem dadzą najlepszy efekt.

Optymalizacja treści jest istotna, ponieważ pomaga robotom wyszukiwarek zrozumieć Twoją treść i  zdecydować, do jakich słów kluczowych powinna zostać przypisana.

Co więcej, optymalizacja contentu ma pozytywny wpływ na UX – zaznaczając najbardziej istotne elementy treści i linkując tematycznie powiązane wpisy czy strony, poprawiasz nawigację strony.

Do quick wins, czyli szybkich i cennych sukcesów, możemy zaliczyć:

  • napisanie i wdrożenie bio autorów wpisów na blogu,
  • wprowadzenie spisu treści na początku artykułów,
  • stworzenie logicznej struktury linkowania między blogiem a stronami ofertowymi,
  • nasycenie treści adekwatnymi frazami kluczowymi,
  • stworzenie nowych treści odpowiadających na popularne zapytania użytkowników.

Wszystko to pomoże Ci przyciągnąć na stronę wartościowy ruch za sprawą zainteresowania potencjalnych klientów. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj mój wpis!

(1)
Autor
R&D and SEO Specialist - Wojciech

Wojciech

R&D and SEO Specialist

W Delante od listopada 2018 roku. Z wykształcenia historyk i dziennikarz, choć pierwsze kroki w pracy zawodowej pokierowały go na ścieżkę marketingu internetowego i SEO. Odtąd kroczy nią w kierunku pierwszych pozycji w wyszukiwarkach, prowadząc za sobą długi ogon fraz kluczowych. Po godzinach zatopiony w Ruchu Światło-Życie, powieściach fantasy i HoMM 3.
Współautorka
Jr SEO Specialist - Kasia

Kasia

Jr SEO Specialist

Absolwentka filologii angielskiej i przekładoznawstwa, która o SEO dowiedziała się przypadkiem, tłumacząc artykuł. W Delante od 2021 roku. Poza oglądaniem rosnących pozycji chętnie poświęca się zadaniom contentowym, które pozwalają jej puścić wodzę fantazji. W wolnym czasie gra w siatkówkę, spaceruje z psami, czyta książki psychologiczne i świetnie się bawi analizując tłumaczenia gier słownych i wierszy.
Komentarze (2)
    1. Hej,

      zmiany po Helpful Content Update nie były u nas bardzo zauważalne, zresztą podobnie było na całym świecie, sądząc po komentarzach, które pojawiają się w internecie, ale pojawiały się głosy, że Helpful Content Update będzie bardziej widoczny przy Core Updatach.

      Teraz po aktualizacji głównego algorytmu Google we wrześniu zauważalne są zdecydowanie większe wzrosty, ale i spadki w widoczności stron. Jeżeli chcesz poczytać więcej to odsyłam do podstrony, gdzie opisaliśmy najnowszy update: https://delante.pl/aktualizacja-algorytmu-google/#aktualizacja-glownego-algorytmu-google-wrzesien-2022

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Reklamy na Instagramie - już 30 września!

Reklamy na Instagramie - już 30 września!

Media społecznościowe coraz częściej wykorzystują swój potencjał do tworzenia reklam. Power Editor na Facebooku cieszy się sporym powodzeniem, a promowanie postów obecnie to najlepszy sposób na zwiększenie zasięgu. Oprócz Facebooka już 30 września reklamy będzie można tworzyć na… Instagramie!

Czytaj więcej