Tagi noscript: czym są i jak wpływają na SEO?

Tagi noscript: czym są i jak wpływają na SEO?

Obecnie trudno sobie wyobrazić stronę WWW bez JavaScript – dzięki niemu witryna jest atrakcyjniejsza. Choć zdarza się to rzadko, to może być tak, że przeglądarka, z której korzysta użytkownik Twojej strony nie obsługuje JS bądź internauta ma wyłączone jego uruchamianie. W takich przypadkach należy „podać” użytkownikowi alternatywną wersję strony i tutaj zastosowanie mają tagi noscript. Czym są i jaki mają wpływ na SEO?

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Spis treści

Tagi noscript: czym są?

JavaScript umożliwia wdrożenie na stronie ciekawych rozwiązań, ale może jednocześnie powodować, że witryna będzie ładować się wolniej, dlatego trzeba stosować go z umiarem. Należy wziąć także pod uwagę przypadki, kiedy przeglądarka internauty nie obsługuje JS lub jego obsługa jest wyłączona – i tutaj rozwiązaniem będzie zdefiniowanie treści alternatywnej.

Nierzadko zdarza się, że na stronie znajduje się content manipulowany za pomocą JavaScript – bez obsługi JS może się on w ogóle nie wyświetlić i właśnie w takich przypadkach niezbędne jest zastosowanie tagu noscript.

Jeśli chcesz sprawdzić, co zobaczy na stronie użytkownik, który ma wyłączony JavaScript, to możesz to zrobić na kilka sposobów.

W wyszukiwarce Chrome zrobisz to następująco:

  1. Wybierz „Ustawienia” przeglądarki.
  2. Kliknij „Prywatność i bezpieczeństwo”.
    javascript wyszukiwarka chrome
  3. Kliknij „Ustawienia witryn”.
    javascript chrome
  4. W sekcji JavaScript zmień na „Zablokowane”.

javascript w chrome

To samo możesz zrobić drugim sposobem:

  • Kliknij F12.
  • Kliknij F1 lub Settings.
  • Odznacz pozycję JavaScript.
  • Kliknij F5 lub odśwież stronę, żeby sprawdzić, jaki jest efekt.

Trzecim rozwiązaniem jest wtyczka do Chrome o nazwie Quick JavaScript Switcher. W tym przypadku JS wyłączysz jednym kliknięciem.

Efekt? Jeżeli Twoja strona wygląda identycznie z JS i bez JS, to oznacza, że Ty lub deweloper wykonaliście dobrą robotę. Jeżeli natomiast strona różni się od wersji z JS, to trzeba to głębiej przeanalizować. Jeżeli zniknął wartościowy content, to warto byś przemyślał usunięcie JS, jeśli nie jest on niezbędny, lub skorzystanie z <noscript>.

Internauci rzadko wyłączają JavaScript, ale bez względu na to, z jakiego powodu to zrobią, powinieneś być przygotowany na taki scenariusz.

Gdzie na stronie warto wykorzystać noscript?

Miejsca, w których warto wykorzystać noscript to m.in.:

  • slidery – czyli karuzele przewijające zdjęcia na stronie co kilka sekund;
  • sekcje typu accordion – najczęściej są one spotykane w FAQ, gdzie możesz rozwinąć odpowiedź na dane pytanie;

sekcja acoordion a tag noscript

  • paginacja „Zobacz więcej”, która doładowuje treści.

Generalnie tagi noscript mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie mamy elementy na stronie, które bez JavaScript albo się nie wyświetlą, albo ich funkcjonalność będzie ograniczona.

Jeśli masz na stronie dużo elementów, które działają dzięki JS i boisz się, że coś może się nie wyświetlać użytkownikom, to wtedy warto zastosować noscript.

Pamiętaj jednak, że możesz sobie tym zaszkodzić, jeśli zrobisz to nieumiejętnie, więc jeśli masz wątpliwości, czy zrobisz to prawidłowo, nie znasz się na tym, to poproś o pomoc specjalistę.

Tag noscript a SEO

Algorytm Google coraz lepiej radzi sobie z indeksowaniem JavaScript, ale w dalszym ciągu ciężko oczekiwać, że będzie robił to tak samo dobrze jak w przypadku języka HTML. Teoretycznie tag noscript powinien algorytmowi umożliwić łatwiejsze zrozumienie tych treści. Czy rzeczywiście tak jest? Czy Google indeksuje to, co znajduje się w tym tagu?

Jak stwierdziła Maile Ohye, która pełniła wówczas stanowiska inżyniera wsparcia w zespole Google dla webmasterów, Google sprawdza zawartość tagów noscript, ale powinny one dokładnie odzwierciedlać to, co znajduje się w skryptach JS, gdyż w przeciwnym wypadku bot może to potraktować jako próbę maskowania treści.

Schemat tego, jak Google przetwarza skrypty JavaScript wygląda następująco:

jak google przetwarza skrypty javascript
Źródło: https://developers.google.com/search/docs/guides/javascript-seo-basics?hl=pl

Skoro Google indeksuje zawartość noscript, to oznacza, że powinieneś zawsze umieszczać alternatywną zawartość w tym tagu, aby upewnić się, że treść zostanie zindeksowana? Nie do końca tak to wygląda – złe wykorzystanie tego rozwiązania może nieść negatywne konsekwencje.

Być może spotkałeś się już kiedyś ze stronami, na których w przypadku wyłączenia JavaScript, zobaczyłeś następujący komunikat: „Przepraszamy, nasza witryna korzysta z JavaScript – włącz JavaScript, aby w pełni korzystać z witryny”. Taki informacja może się wtedy znaleźć na każdej podstronie serwisu. Wtedy jedną z najpopularniejszych fraz według Google w Twojej witrynie może być właśnie to zdanie. Raczej nie chcesz, aby na każdej podstronie serwisu pojawiała się treść niezwiązana z tematem – może to wpłynąć na pogorszenie autorytetu domeny.

Kolejną możliwą konsekwencją takiego zdarzenia jest wyświetlanie przez Google zawartości tagu noscript we fragmentach wyszukiwania albo w meta opisie. To może źle wpłynąć na współczynnik konwersji – użytkownik zauważy, że na danej stronie nie znajduje się treść, której szuka.

Innym efektem takiego działania może być to, że robot wyszukiwarki oceni, iż na każdej podstronie znajdują się te same informacje i wyświetli w wynikach Google wyłącznie jedną – pominie pozostałe.

Jak prawidłowo używać tagu noscript?

Staraj się przestrzegać w takim przypadku następujących zasad:

  • Nie używaj identycznej treści tagu noscript na wszystkich czy wielu podstronach serwisu.
  • W przypadku gdy zawsze chcesz wyświetlić to samo, umieść tę wiadomość jako obrazek. Dzięki temu Google nie zindeksuje na każdej podstronie takiego samego tekstu.
  • Upewnij się, czy treść w noscript na pewno odzwierciedla to, co znajduje się w JS.

Jeśli podejdziesz do korzystania z noscript na takich zasadach, to nie powinno stanowić przyczyny problemów z widocznością w Google.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej