Strategiczne budowanie zaangażowanej społeczności online. Jak może wesprzeć biznes i SEO strony?

Strategiczne budowanie zaangażowanej społeczności online. Jak może wesprzeć biznes i SEO strony?

Rozpoczynając działalność w internecie, wiele słyszy się o tym, jak ważne jest posiadanie kont na portalach społecznościowych. To właśnie tutaj możemy zbudować najbardziej zaangażowane grono odbiorców. Ale w jaki sposób możemy zbudować zaangażowaną społeczność przy jednoczesnym wspieraniu biznesu i SEO stron?

Spis treści

Najpopularniejszymi platformami w Polsce są Facebook i Instagram, gdzie wrzucamy aktualne informacje, dzielimy się ze społecznością informacjami dotyczącymi naszej marki i pozwalamy na aktywne uczestniczenie w dyskusji na grupach tematycznych, w komentarzach, czy w wiadomościach prywatnych.

To właśnie w tych mediach społecznościowych najczęściej budujemy zaangażowaną społeczność – aby zrobić to dobrze, musimy pamiętać o strategii.

Zalety strategicznego budowania społeczności

Strategiczne budowanie społeczności opiera się na wyznaczonym celu. Wszystkie działania online powinny być dobrze opracowane i analizowane. W późniejszych etapach wyciąga się wnioski z przeprowadzanych analiz, aby wiedzieć, w którym kierunku iść.

Dzięki przemyślanym działaniom osiągniesz sukces i przyciągniesz do siebie rzeszę fanów, którzy będą aktywnie uczestniczyć w życiu marki, tym samym przyciągając kolejne osoby.

Zwiększając rozpoznawalność i świadomość marki, doprowadzisz do sytuacji, w której przy optymalnych nakładach pieniężnych będziesz docierać do szerokiego grona odbiorców, lub potencjalni odbiorcy sami będą do Ciebie przybywać np. z polecenia.

Zaangażowana społeczność zostawia po sobie ślady w postaci komentarzy, opinii, polubień czy udostępnień. Dzięki temu kolejne osoby, które pojawią się na Twoim profilu, będą widziały realne odpowiedzi i recenzje Twoich produktów lub usług, co przyniesie wejścia na stronę i zachęci do skorzystania z oferty.

Podsumowując…

Do zalet budowania zaangażowanej społeczności możemy zaliczyć:

  • Promocja i sprzedaż produktów, usług.
  • Zbudowanie wiarygodności i rozpowszechnienie marki.
  • Zwiększenie lojalności wobec marki.
  • Generowanie leadów sprzedażowych.
  • Pomoc w rozwinięciu biznesu.
  • Wspieranie działań SEO.

Zaangażowana społeczność a SEO

Budowanie społeczności wokół marki nie kojarzy się raczej z pozycjonowaniem witryn, jednak warto zwrócić uwagę na to, jak działania na mediach społecznościowych mogą wesprzeć działania SEO.

Media społecznościowe służą do przekazywania wszelkiego rodzaju materiałów i informacji. Jeżeli dana strona, post lub grafika przypadnie nam do gustu, to często dzielimy się nią z innymi osobami, przesyłając link. I to właśnie w ten sposób zaangażowana społeczność wpływa na SEO pośrednio. Użytkownicy przesyłają sobie linki, odwiedzają strony, do których te linki prowadzą i przez to na stronach powstaje ruch, który może konwertować i generować leady.

Zwiększymy ruch na Twojej stronie! Delante

Co więcej, zaangażowana społeczność będzie dzielić się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z innymi, będziemy mieć do czynienia z marketingiem szeptanym, który może wesprzeć Twoje działania SEO.

Jak zbudować zaangażowaną społeczność online?

Poza wyznaczeniem celu, który chcesz osiągnąć podczas budowania społeczności, warto wziąć pod uwagę, co jest ważne nie tylko dla Ciebie, ale i dla Twojej społeczności. Co Twoi odbiorcy chcą widzieć, a czego nie.

Sposobów na zaangażowanie społeczności jest wiele, ale przede wszystkim powinieneś zacząć od poznania swojej grupy docelowej, aby wiedzieć, w jaki sposób się z nią komunikować. Inaczej będziesz formułować posty do osób zainteresowanych artykułami dziecięcymi, a inaczej do osób obserwujących profil doradcy prawnego. Przekaz powinien być dopasowany do Twoich person.

Z każdym rokiem w mediach społecznościowych pojawiają się coraz to nowe funkcję, które warto wykorzystywać w swoich działaniach online. W ostatnim czasie była to relacja Reels (15-sekundowe filmiki z muzyką), czyli odpowiedź Instagrama na TikToka – twórcy nowej funkcji zainspirowali się popularnym TikTokiem i stworzyli podobną funkcję, ale na Instagramie.

Warto śledzić to, co się dzieje w mediach społecznościowych, obserwować trendy i reagować na nie. Dzięki temu nasza marka będzie mogła się rozwijać, zdobywać uwagę szerszej widowni. Jeżeli będziemy w działaniach na profilach społecznościowych brać pod uwagę SEO, pisać posty z odpowiednimi słowami kluczowymi, dotrzemy do jeszcze większej ilości osób.

Pamiętaj, że treść jest tak samo ważna, jak grafika. Dobra grafika przyciąga uwagę, a dobry tekst tę uwagę podtrzymuje.

Strategiczne budowanie społeczności zakłada, że wszystko, co zamieszczasz w internecie, jest przemyślane, wartościowe i spełnia oczekiwania odbiorców. Podobnie np. w przypadku pisaniu bloga, gdy chcemy napisać na temat, który interesuje naszych odbiorców, w mediach społecznościowych robimy to w wersji skróconej i odsyłamy do przeczytania bloga, np. za pomocą Instastories. Jest to kolejny przykład, w którym wspieramy działania SEO. Tworzymy odsyłacze, które docierają do jeszcze szerszego grona odbiorców.

Poniżej przedstawiam kilka tipów, dzięki którym dowiesz się, w jaki sposób zbudować zaangażowaną społeczność z wykorzystaniem treści.

  • Dostępność – nie buduj wokół siebie muru. Osoby, które starają się zaprzyjaźnić ze swoimi odbiorcami, zyskują o wiele większe zainteresowanie i zaangażowanie. Autentyczność króluje. Pokaż swoje mocne strony, ale również i słabości. Ton, w jaki formuujesz treści, będzie odgrywał kluczową rolę.
  • Tworzenie inspiracji – pokazuj, w jaki sposób można wykorzystać Twoje produkty, udostępniaj wskazówki i kreuj trendy. Możesz posłużyć się kreatywnymi grafikami, moodboardami, krótkimi filmikami z podkładem muzycznym.
  • Systematyczność – jeżeli decydujesz się już na określony model działania, np. postowanie co dwa dni, bądź konsekwentny.
  • Udzielaj odpowiedzi i rozwiązań – jeżeli Twoi odbiorcy mają z czymś problem, reaguj!
  • Interakcje ze społecznością – odpowiadaj na każdą wiadomość, tą negatywną również i ustosunkuj się do niej, nie uciekaj od problemów.
  • Umiar w publikowaniu – nikt nie lubi spamu, znajdź złoty środek i publikuj wtedy, kiedy Twoi odbiorcy są aktywni.

Ale! Pamiętaj, nie wszystkie powyższe wskazówki sprawdzą się dla każdej branży.

Tego nie rób!

Chcąc dotrzeć do szerszego grona odbiorców, powinniśmy dopasować ofertę do osób, które nas obserwują. Są rzeczy, których powinniśmy unikać, aby nie zaburzać działań w mediach społecznościowych.

Czego powinniśmy się wystrzegać w budowaniu zaangażowanej społeczności?

  • Chaotyczne, nieprzemyślane postowanie – brak strategii, brak spójności prowadzi do chaosu zarówno na stronie internetowej, jak i na profilach społecznościowych.
  • Promowanie działalności na prywatnym koncie – należy uważać, aby nie zaburzać sfery prywatnej i biznesowej. Jeśli chodzi o promowanie działalności, to największa uwaga powinna być skupiona na profilu biznesowym – to przede wszystkim tam powinieneś udostępniać treści związane z marką (a okazjonalnie dodawać informacje na swoim profilu prywatnym). Trzeba pamiętać, że nie każdy znajomy może być zainteresowany zakupem.
  • Kupowanie obserwujących – nie jest to sposób na zaangażowanie społeczności. Kupno fanów jest najszybszym sposobem, ale tacy „odbiorcy” nie przyniosą Ci sprzedaży, wręcz przeciwnie, mogą odpychać potencjalnych klientów.
  • Ignorowanie odbiorców – nie należy lekceważyć potrzeb odbiorców, ich opinii, pytań, potrzeb. Należy pokazywać i podkreślać, że są ważną częścią marki.

Pamiętaj – nie każdy przedsiębiorca powinien znać się na działaniach marketingowych i jest to zupełnie normalne. Czasem nie warto działać na własną rękę, tylko skorzystać z usług doświadczonej agencji marketingowej. Dobrym rozwiązaniem może okazać się współpraca dwóch stron, zarówno agencji, jak i właściciela firmy lub osoby odpowiedzialnej za działania na portalach społecznościowych. Może być to dobry krok w kierunku długofalowych efektów i zbudowania zaangażowanej społeczności w internecie.

Budowanie zaangażowanej społeczności online: kilka słów na zakończenie

Nie ma idealnych metod, które zadziałają z dnia na dzień. Ważne jest to, aby uzbroić się w cierpliwość i pracować systematycznie. Każdy twórca wie, że jest to ciężka i długa droga. W przypadku budowania zaangażowanej społeczności online nie skupiaj się tylko i wyłącznie na sprzedaży, a na odbiorach. Pamiętaj o idei, która stoi za Twoją społecznością, o celu, który sobie wyznaczyłeś.

FAQ

Najczęstszym pojawiającym się mitem jest mówienie, że zaangażowana społeczność musi być duża. Wynika to z pewnych dawnych założeń, że marka posiadająca 50 tys. obserwujących jest bardziej wartościowa, niż ta, która posiada ich 15 tys. Lepiej mieć 1500 zaangażowanych fanów, którzy przyniosą większą korzyść dla marki, niż 50 tys., którzy nic nie wniosą.

Nie liczy się ilość, a jakość. Tak samo w przypadku odbiorców, chcemy docierać do potencjalnych klientów, zainteresowanych naszymi produktami/usługami.

W budowaniu zaangażowanej społeczności przyda się umiejętność wcielania w sytuację drugiej osoby, czyli empatia. Wiele biznesów powstało na bazie tego, że założyciel miał wcześniej z czymś problem i poszukiwał rozwiązania. Tak samo chcemy postępować przy budowaniu społeczności, docierając do dużego grona, spełniając ich oczekiwania i rozwiązując problemy.

Drugą ważną cechą jest pewność siebie. Należy być pewnym tego co się oferuje, wiara we własne umiejętności i kompetencje. Odbiorcy chętniej będą korzystać z usług osób, które są pewne swoich produktów. I ostatnia cecha – autentyczność. Bycie prawdziwym i otwartym dla użytkowników.

(6)
Autor
Junior SEO Specialist - Dagmara

Junior SEO Specialist

Absolwentka Zarządzania Rozwojem Przedsiębiorstw na Uniwersytecie Gdańskim. W Delante jest od marca 2021 i zajmuje stanowisko Młodszego Specjalisty SEO. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Jagiellońskim Media Społecznościowe w Zarządzaniu. Jej wielką pasją jest śledzenie zmian zachodzących w mediach społecznościowych, influencer marketing oraz kreowanie wizerunku marek. Uwielbia aktywności sportowe, a w szczególności spinning. Nigdy nie odmawia wyjścia na dobre piwo kraftowe i na pizzę neapolitańską.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej