.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak zespoły SEO i DEV powinny współpracować?

6min.

Komentarze:0

Jak zespoły SEO i DEV powinny współpracować?d-tags
20 października 2020
Zawartość strony WWW, jej kod i wiele innych elementów z nią związanych mają ogromny wpływ na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania Google. Zmiany, które wprowadzają pracownicy działu IT na witrynie, stanowią istotny element działań SEO, dlatego bardzo ważne jest, żeby SEO-owcy i developerzy ze sobą współpracowali.

6min.

Komentarze:0

Współpraca SEO i DEV – do czego prowadzą błędy w komunikacji?

Programiści obecnie coraz częściej posiadają większą wiedzę na temat pozycjonowania, ale nie zawsze tak jest. Często ich działania przeprowadzane bez konsultacji ze Specjalistą SEO mogą doprowadzić do problemów z widocznością strony w Google. Być może spotkałeś się już z przypadkami, kiedy w kodzie strony pojawił się tag „noindex” albo źle został wdrożony atrybut hreflang, co w konsekwencji doprowadziło do całkowitego lub częściowego wyindeksowania strony? Przeczytaj: Dlaczego strona nagle znika z wyników wyszukiwania? Najczęstsze błędy popełniane przez developerów Najczęściej takie problemy są łatwe do wychwycenia np. na podstawie zmniejszającej się widoczności czy coraz mniejszej liczby odwiedzin na stronie WWW. Wtedy, po wyeliminowaniu źródła problemu, strona powinna stosunkowo szybko być ponownie zindeksowana. Nie ma jednak co ukrywać, że coś w tym przypadku zawiodło. Najczęściej przyczyną jest brak odpowiedniej komunikacji, ustalenia obowiązków poszczególnych specjalistów i konsultacji przed wdrożeniem danych rozwiązań. Konsekwencje dla Twojego biznesu mogą być w takim przypadku bardzo kosztowne. Jeśli prowadzisz sklep, który generuje wysokie przychody dzięki widoczności w Google, a nagle strona zniknie z wyników wyszukiwania, nawet tylko na kilka dni, to może wiązać się to z dziesiątkami tysięcy utraconego przychodu – a może i nawet z większymi kwotami.

Jak powinna wyglądać współpraca pomiędzy SEO a DEV-ami?

Żeby specjaliści SEO i programiści mogli wspólnie dążyć do poprawy widoczności w wynikach Google, muszą wiedzieć, jak ze sobą współpracować. Warto trzymać się kilku – stosunkowo prostych – zasad, które mają duże znaczenie dla odpowiedniej realizacji poszczególnych zadań:

  • Ustalenie zakresu obowiązków – specjalista SEO może sam wprowadzać na stronie pewne modyfikacje, ale nie powinien tego robić, jeśli ma wątpliwości programistyczne odnośnie do danego wdrożenia. Z drugiej strony web developer powinien konsultować wdrażane modyfikacje pod kątem SEO. Zasady pod tym względem powinny być konkretnie ustalone tj. w jakich przypadkach DEV powinien konsultować wdrożenia z SEO i na odwrót.
  • Terminy realizacji i ustalanie priorytetów – dział SEO przygotował zestaw niezbędnych zmian na stronie, a ich wprowadzenie jest niezbędne do realizacji innych prac, ale przede wszystkim – dla wzrostu widoczności strony. Warto ustalać konkretne terminy realizacji poszczególnych zadań i poinformować programistów, jeśli dane wdrożenia są ważniejsze od innych, które również czekają w kolejce na realizację.
  • Nieignorowanie wytycznych – programiści, którzy posiadają mniejszą wiedzę SEO, czasami ignorują wytyczne, które przygotował dla nich dział SEO. Wdrażają modyfikacje tak, jak im wygodnie i nie do końca biorą pod uwagę otrzymane informacje. Problemem jest również to, kiedy otrzymane zadanie traktują jako mało istotne i odkładają je na później. Warto, żeby programista posiadał podstawową wiedzę z zakresu SEO, gdyż dzięki temu współpraca z nim może przebiegać znacznie sprawniej.
  • Konkretne zalecenia optymalizacyjne – programista, który otrzyma od działu SEO kilkadziesiąt stron tekstu z opisem zmian, które należy wdrożyć w serwisie, może się przerazić po samym otwarciu pliku. W przesłanych wytycznych powinny się znaleźć wyłącznie konkretne informacje odnośnie do koniecznych zmian. Programista nie potrzebuje opisowych informacji, czyli takich, które są odpowiednie dla klienta. Nie musi znaleźć w wytycznych informacji, dlaczego dane zmiany są konieczne. Wystarczy konkretna informacja: co ma zrobić. To ułatwi mu pracę i sprawi, że stosunkowo szybko wdroży wszystko, co konieczne.
  • Wytyczne możliwe do wdrożenia – specjalista SEO może sugerować zmiany, które należy wdrożyć, ale nie zawsze możliwe będzie ich wprowadzenie albo może się to okazać bardzo trudne. W przypadku popularnych systemów CMS takich problemów nie ma, gdyż niemal każdą modyfikację można stosunkowo łatwo wdrożyć, często przy pomocy gotowych już rozwiązań. Kłopot może się pojawić w przypadku dedykowanych systemów, gdzie wprowadzenie zmian może być bardzo czasochłonne. Zatem wówczas pojawia się pytanie, czy dana modyfikacja jest rzeczywiście konieczna. Na tym etapie ponownie pojawia się kwestia odpowiedniej komunikacji – programista powinien poinformować SEO-wca, czego wymaga zmiana i skonsultować się, czy na pewno jest to konieczne. Specjalista SEO często może po prostu nie mieć świadomości tego, jak dużych modyfikacji wymaga przeprowadzenie prostej w teorii przeróbki w systemie.
  • Tylko zmiany, które mają sens – klient może posiadać stronę, która została wykonana lata temu. Możliwe również, że to serwis z kreatora stron WWW. W takich przypadkach wprowadzenie zmian optymalizacyjnych może często być niemożliwe do wdrożenia albo po prostu nieopłacalne. Jeśli strona klienta jest stara, oderwana od obecnych standardów, to prawdopodobnie SEO-wiec przygotuje długą listę zmian optymalizacyjnych, które będą konieczne, żeby dostosować serwis do wymagań wyszukiwarki. Problem tkwi jednak w tym, że to może być po prostu nieopłacalne. Programista będzie w stanie wprowadzić te modyfikacje, ale koszty mogą być wówczas nawet wyższe niż w przypadku stworzenia nowej strony opartej na jednym z popularnych systemów CMS. Ponownie pojawia się kwestia komunikacji. DEV powinien poinformować o tym SEO-owca, który musi skonsultować z klientem, jakie ostatecznie podjąć działania.
  • Realny plan – specjalista SEO powinien planować wykonanie optymalizacji przez dział IT, biorąc pod uwagę, że modyfikacji często nie da się wprowadzić od ręki. Nie może być tak, że SEO-wiec jest umówiony z klientem na wykonanie zmian w danym terminie i dopiero tego dnia przesyła do programisty informacje niezbędne do optymalizacji. Powinien brać pod uwagę możliwe komplikacje, problemy, szczególnie jeśli zmiany będą wprowadzane na dedykowanym systemie CMS czy na stosunkowo starym rozwiązaniu, które od lat nie jest aktualizowane. Może to doprowadzić do tego, że firma nie wykona swojej pracy terminowo, co może negatywnie wpłynąć na jej wizerunek i relacje z klientem.

Co DEV powinien wiedzieć o SEO i na odwrót?

Współpraca będzie najlepiej przebiegać wówczas, jeśli programista i SEO-wiec poza tym, że są specjalistami w swoich dziedzinach, mają przynajmniej podstawową wiedzę odpowiednio – o SEO i o programowaniu. Oto, o czym programista powinien pamiętać podczas realizacji stron:

  • Nie indeksuj wersji deweloperskich – bardzo częstym problemem na etapie powstawania strony WWW jest to, że wersje testowe są indeksowane przez Google. W takich przypadkach należy użyć tagu „noindex” i usunąć go dopiero wtedy, kiedy strona będzie gotowa. Oto wytyczne Google:

indeksacja strony wytyczne Google

  • Bezpośrednie przekierowania – należy unikać zapętleń przekierowań. Powinny być one raczej bezpośrednie. Warto stosować przede wszystkim przekierowania 301 i 302.
  • Strona powinna się szybko ładować – witryna powinna być nie tylko estetyczna, czytelna i stworzona tak, żeby użytkownikowi łatwo się z niej korzystało, ale musi się ona również szybko ładować. Dlatego warto m.in. zmniejszyć kod CSS i JavaScript, zoptymalizować zdjęcia czy oczyścić bazę danych ze zbędnych zapytań.
  • Jedna wersja strony w Google – należy ustalić jeden adres strony. Nie powinno być tak, że strona główna jest dostępna pod kilkoma. Np. z WWW i bez WWW. Należy w tym celu skorzystać z przekierowania 301.

przekierowania 301

  • Linkowanie wewnętrzne – najlepiej linkować zwykły tekst m.in. do kategorii czy ofert, a nie stosować w takim przypadku linkowania z grafiki.
  • Brak duplikacji tytułów stron – czyli tagu <title>. Nie może być taki sam dla każdej podstrony – powinien być unikalny.
  • Dodanie danych strukturalnych – szczególnie ważne w przypadku sklepów. Dane te powinny być wprowadzone zgodnie ze specyfikacją ze Schema.org.

Z drugiej strony warto, żeby specjalista w agencji SEO posiadał pewną podstawową wiedzę programisty. Im więcej będzie umieć, tym lepiej będzie przebiegać współpraca pomiędzy nim, a DEV-em. Łatwiej będzie o zrozumienie tego, co można wdrożyć, czy będzie to łatwe, jak czasochłonne i nie tylko. Warto, żeby SEO-wiec posiadał przynajmniej podstawową wiedzę w zakresie:

  • HTML5 – dzięki temu wiele zmian może wykonać bez pomocy programisty. Oczywiście chodzi o podstawowe modyfikacje.
  • CSS – mając taką wiedzę, SEO-owiec może m.in. przyspieszyć działanie strony.

W ofertach pracy dla SEO-owców możesz znaleźć różne wymagania. Możesz spotkać się z propozycjami, gdzie nie będzie oczekiwana nawet podstawowa wiedza programistyczna, ale po prostu warto ją posiadać. Nie tylko ułatwi Ci to wykonywanie codziennej pracy, ale sprawi również, że zdecydowanie łatwiej będzie przebiegać Twoja współpraca z DEV-em.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022