Zastanawiasz się, co to jest serwer? Nadchodzimy z wyjaśnieniem!
Serwer jest fizycznym urządzeniem, występującym najczęściej pod postacią specjalnego komputera, który utrzymuje stałe połączenie z internetem oraz wyróżnia się dużą mocą obliczeniową. Maszyna ta służy m.in. do przechowywania danych stron internetowych, które na żądanie użytkowników są udostępniane w ramach sieci Internet.
Spośród najpopularniejszych rodzajów serwerów wyróżnić można:
Wiesz już, co to jest serwer. Zapoznajmy się więc bliżej z jego najpopularniejszymi rodzajami.
Hosting SEO to jedna z odmian nowoczesnego hostingu stron internetowych. Odpowiada za czas ładowania się strony oraz za przestrzeń dyskową, na której przechowywana jest cała baza danych witryny.
To, co odróżnia SEO hosting od tradycyjnego hostingu, to udostępnienie usługobiorcy nawet kilkuset adresów IP, często w ramach różnych klas adresowych. Mogą one służyć do stawiania nowych witryn składających się na bazę zapleczową, wspomagającą proces pozycjonowania strony i podnoszenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania, czyli w tzw. SERP.
Decydując się na hosting SEO, warto wiedzieć, że w jego ramach można wyróżnić trzy typy usług:
Serwer współdzielony jest chyba najpopularniejszym rodzajem usługi hostingowej. Istota tego typu serwera polega na dzieleniu się zasobami danej maszyny – oznacza to więc, że na jednym serwerze funkcjonują jednocześnie różne strony internetowe.
Serwer współdzielony sprawdza się doskonale jako gotowe rozwiązanie dla firm posiadających niewielkie sklepy internetowe oraz osób, które chcą stworzyć prostą stronę lub bloga. Głównymi zaletami hostingu współdzielonego są:
Po wykupieniu pakietu serwera współdzielonego użytkownik otrzymuje dostęp do panelu administracyjnego, z poziomu którego może tworzyć konta e-mail, bazy danych, a także podpinać domeny.
Miesięczne koszty serwera współdzielonego wahają się w granicy od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.
Serwer dedykowany jest najdroższą formą hostingu, dedykowaną dla wymagających oraz posiadających szeroką wiedzę techniczną osób. Wykupując usługę serwera dedykowanego, użytkownik otrzymuje na wyłączność maszynę dostosowaną do własnych potrzeb, niezależną od innych użytkowników. Dysponuje on w całości mocą serwera oraz jego zasobami.
Rozwiązanie to charakteryzuje się wieloma możliwościami, które sprawiają, że sprawdza się doskonale dla firm posiadających rozbudowane serwisy lub sklepy internetowe, cieszące się dużym ruchem. Serwery dedykowane cechują się dużym limitem transferu, niską awaryjnością, a także wysokim stopniem bezpieczeństwa przechowywanych danych.
Ich ceny zaczynają się od kilkuset złotych miesięcznie.
Serwer VPS to wirtualny serwer prywatny, który dostarcza możliwości podobne do serwera dedykowanego. Wykupujący go, użytkownik otrzymuje część serwera fizycznego, dzieląc go z innymi użytkownikami. Serwer VPS jest tańszy w stosunku do dedykowanego.
Wykorzystuje on technologię umożliwiającą tworzenie wielu wirtualnych maszyn w obrębie jednej maszyny fizycznej, z tym że nie są one ze sobą powiązane (jak w przypadku serwera współdzielonego), co wpływa na to, że użytkownik może korzystać z gwarantowanej mocy obliczeniowej.
Charakterystyczną cechą usługi VPS jest możliwość dostępu do systemu operacyjnego, z poziomu którego użytkownik może instalować dowolne oprogramowanie. Do skonfigurowania serwera VPS wymagana jest jednak odpowiednia wiedza.
Jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa – VPS zapewnia separację środowisk, która daje gwarancję izolacji pomiędzy uruchamianymi procesami oraz gwarantuje pełny i niezależny dostęp do zasobów sprzętowych.
Ceny serwerów VPS wahają się od kilkunastu do około 150 złotych za miesięczne korzystania z usługi.
Serwer w chmurze to rozwiązanie nieco różniące się od przedstawionych wyżej opcji. Na czym polega?
Jako hosting pod stronę internetową może posłużyć chmura publiczna – czyli usługi i moc obliczeniowa obsługiwane i udostępniane w modelu on-demand przez firmy takie jak Google, Amazon czy Microsoft.
Między chmurą a “tradycyjnym” hostingiem są pewne różnice i też nie dla każdego serwisu chmura będzie odpowiednim wyborem.
W przypadku hostingu płacimy stałą miesięczną opłatę za pakiet zasobów, niezależnie, jak dużo ich wykorzystamy. W chmurze natomiast koszt jest uzależniony od rzeczywistego zużycia – mały ruch, mniejszy rachunek, większy ruch, wyższa faktura, ale też pewność przyjęcia wszystkich gości.
Tu pojawia się kolejna różnica – w prędkości skalowania i dostępności usług. W chmurze możemy zdać się na automatyczne skalowanie w górę i w dół, które dopasuje się do liczby gości w ciągu sekund, nawet jeśli ruch będzie kilkaset razy większy niż zwykle. Hosting ma swoje ograniczenia, a do większego obciążenia trzeba przygotować się z wyprzedzeniem… lub liczyć się z wystąpieniem błędu 503.
A co w sytuacji, gdy wychodzimy z serwisem na kolejne rynki? Chmura publiczna to globalna sieć, a centrum danych w Las Vegas, Sydney czy Hongkongu znajduje się w odległości kilku kliknięć. Możemy zamieścić dane aplikacji bliżej klienta, co wpłynie na wydajność serwisu, nie rezygnując z używanego rozwiązania chmurowego.
Podsumowując – cloud computing dobrze sprawdza się wśród portali o nieregularnych wzrostach ruchu (np. e-commerce, marketplace), zwłaszcza jeśli mają zasięg globalny. Natomiast w przypadku stron biznesów działających na rynku europejskim, które mają raczej stałe obciążenie, hosting z określoną pulą zasobów będzie lepszym wyborem.
Wiesz już, czym jest serwer i jakie są jego typy. Przyszedł więc czas na wybór serwera. Zastanawiasz się, na co zwrócić uwagę? Czym się kierować przy wyborze hostingu?
Wybór hostingu jest bardzo trudny dla osoby, która stawia swoje pierwsze kroki w internecie, zwłaszcza jeśli zamierza samodzielnie zbudować swoje miejsce w sieci. Co zatem warto zweryfikować, wybierając usługę samodzielnie? Poniżej kilka porad:
Wybór hostingu bez wątpienia może mieć wpływ na SEO i pozycje strony w wyszukiwarce. Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej – od tego, jaki hosting wybierzemy, zależy m.in. czas odpowiedzi serwera, który ma znaczący wpływ na szybkość ładowania strony. A jak wiadomo, szybkość ta jest jednym z czynników rankingowych Google.
Co więcej, szybkość ładowania strony jest również powiązana z – bardzo ważnymi obecnie w świecie SEO – wskaźnikami Core Web Vitals skupiającymi się na doświadczeniu użytkownika z witryną – wskaźniki te są jednymi z sygnałów, które decydują o jakości danej strony. Dlatego i tu serwer odgrywa swoją rolę.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Core Web Vitals i tego, dlaczego warto (i jak) o nie zadbać, odwiedź naszą podstronę: Audyt Core Web Vitals.
Z punktu widzenia SEO, ważnym aspektem jest też wysoka dostępność strony. Jeśli Twoja witryna nie będzie mogła wyświetlić się w momencie, gdy planował odwiedzić ją robot wyszukiwarki, musisz liczyć się z tym, że może mieć ona kłopot z poprawnym zindeksowaniem.
Jak widzisz, aspektów, na które należy zwrócić uwagę podczas wyboru serwera, jest całkiem sporo, zwłaszcza jeśli zależy Ci na zdobywaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce Google.
Niezależnie od tego, czy Twoja strona to mały portal informacyjny czy rozbudowany sklep internetowy – wybór hostingu powinieneś zacząć od określenia swoich potrzeb i na tej podstawie weryfikować oferty hostingowych dostawców, które zapewnią Ci to, co niezbędne.