Wybór serwera – na co zwrócić uwagę i czy wpływa on na SEO?

Wybór serwera – na co zwrócić uwagę i czy wpływa on na SEO?

Jeśli chcesz stworzyć stronę internetową, pierwszym etapem, jaki Cię czeka, jest wybór serwera, na którym umieścisz pliki. Warto już na wstępie podkreślić, że od tego, na jaki hosting postawisz, będzie zależeć między innymi prędkość, z jaką będą ładować się zasoby Twojej witryny. Czym dokładnie jest serwer, na co zwrócić uwagę podczas jego wyboru oraz czy ma on wpływ na pozycjonowanie? W tym wpisie kilka słów od nas oraz od naszych zaufanych partnerów.

Spis treści

Co to jest serwer?

Zastanawiasz się, co to jest serwer? Nadchodzimy z wyjaśnieniem!

Serwer jest fizycznym urządzeniem, występującym najczęściej pod postacią specjalnego komputera, który utrzymuje stałe połączenie z internetem oraz wyróżnia się dużą mocą obliczeniową. Maszyna ta służy m.in. do przechowywania danych stron internetowych, które na żądanie użytkowników są udostępniane w ramach sieci Internet.

Spośród najpopularniejszych rodzajów serwerów wyróżnić można:

  • serwer współdzielony,
  • serwer dedykowany,
  • serwer VPS,
  • serwer w chmurze.

Wiesz już, co to jest serwer. Zapoznajmy się więc bliżej z jego najpopularniejszymi rodzajami.

Serwer współdzielony

Serwer współdzielony jest chyba najpopularniejszym rodzajem usługi hostingowej. Istota tego typu serwera polega na dzieleniu się zasobami danej maszyny – oznacza to więc, że na jednym serwerze funkcjonują jednocześnie różne strony internetowe.

Serwer współdzielony sprawdza się doskonale jako gotowe rozwiązanie dla firm posiadających niewielkie sklepy internetowe oraz osób, które chcą stworzyć prostą stronę lub bloga. Głównymi zaletami hostingu współdzielonego są:

  • niska cena,
  • a także możliwość korzystania z niego bez posiadania szerokiej wiedzy technicznej (gdyż jego skonfigurowanie jest proste i intuicyjne).

Po wykupieniu pakietu serwera współdzielonego użytkownik otrzymuje dostęp do panelu administracyjnego, z poziomu którego może tworzyć konta e-mail, bazy danych, a także podpinać domeny.

Miesięczne koszty serwera współdzielonego wahają się w granicy od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Serwer dedykowany

Serwer dedykowany jest najdroższą formą hostingu, dedykowaną dla wymagających oraz posiadających szeroką wiedzę techniczną osób. Wykupując usługę serwera dedykowanego, użytkownik otrzymuje na wyłączność maszynę dostosowaną do własnych potrzeb, niezależną od innych użytkowników. Dysponuje on w całości mocą serwera oraz jego zasobami.

Rozwiązanie to charakteryzuje się wieloma możliwościami, które sprawiają, że sprawdza się doskonale dla firm posiadających rozbudowane serwisy lub sklepy internetowe, cieszące się dużym ruchem. Serwery dedykowane cechują się dużym limitem transferu, niską awaryjnością, a także wysokim stopniem bezpieczeństwa przechowywanych danych.

Ich ceny zaczynają się od kilkuset złotych miesięcznie.

Serwer VPS

Serwer VPS to wirtualny serwer prywatny, który dostarcza możliwości podobne do serwera dedykowanego. Wykupujący go, użytkownik otrzymuje część serwera fizycznego, dzieląc go z innymi użytkownikami. Serwer VPS jest tańszy w stosunku do dedykowanego.

Wykorzystuje on technologię umożliwiającą tworzenie wielu wirtualnych maszyn w obrębie jednej maszyny fizycznej, z tym że nie są one ze sobą powiązane (jak w przypadku serwera współdzielonego), co wpływa na to, że użytkownik może korzystać z gwarantowanej mocy obliczeniowej.

Charakterystyczną cechą usługi VPS jest możliwość dostępu do systemu operacyjnego, z poziomu którego użytkownik może instalować dowolne oprogramowanie. Do skonfigurowania serwera VPS wymagana jest jednak odpowiednia wiedza.

Jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa – VPS zapewnia separację środowisk, która daje gwarancję izolacji pomiędzy uruchamianymi procesami oraz gwarantuje pełny i niezależny dostęp do zasobów sprzętowych.

Ceny serwerów VPS wahają się od kilkunastu do około 150 złotych za miesięczne korzystania z usługi.

Serwer VPS
źródło: https://www.woocommerce.pl

Serwer w chmurze

Serwer w chmurze to rozwiązanie nieco różniące się od przedstawionych wyżej opcji. Na czym polega?

Komentarz specjalisty

Jako hosting pod stronę internetową może posłużyć chmura publiczna – czyli usługi i moc obliczeniowa obsługiwane i udostępniane w modelu on-demand przez firmy takie jak Google, Amazon czy Microsoft.

Między chmurą a “tradycyjnym” hostingiem są pewne różnice i też nie dla każdego serwisu chmura będzie odpowiednim wyborem.

W przypadku hostingu płacimy stałą miesięczną opłatę za pakiet zasobów, niezależnie, jak dużo ich wykorzystamy. W chmurze natomiast koszt jest uzależniony od rzeczywistego zużycia – mały ruch, mniejszy rachunek, większy ruch, wyższa faktura, ale też pewność przyjęcia wszystkich gości.

Tu pojawia się kolejna różnica – w prędkości skalowania i dostępności usług. W chmurze możemy zdać się na automatyczne skalowanie w górę i w dół, które dopasuje się do liczby gości w ciągu sekund, nawet jeśli ruch będzie kilkaset razy większy niż zwykle. Hosting ma swoje ograniczenia, a do większego obciążenia trzeba przygotować się z wyprzedzeniem… lub liczyć się z wystąpieniem błędu 503.

A co w sytuacji, gdy wychodzimy z serwisem na kolejne rynki? Chmura publiczna to globalna sieć, a centrum danych w Las Vegas, Sydney czy Hongkongu znajduje się w odległości kilku kliknięć. Możemy zamieścić dane aplikacji bliżej klienta, co wpłynie na wydajność serwisu, nie rezygnując z używanego rozwiązania chmurowego.

Podsumowując – cloud computing dobrze sprawdza się wśród portali o nieregularnych wzrostach ruchu (np. e-commerce, marketplace), zwłaszcza jeśli mają zasięg globalny. Natomiast w przypadku stron biznesów działających na rynku europejskim, które mają raczej stałe obciążenie, hosting z określoną pulą zasobów będzie lepszym wyborem.

Kamil Putz
Kamil Putz
Cloud Engineer w FOTC

Psst! Wspólnie z FOTC przygotowaliśmy dla klientów Delante specjalną ofertę – 10% zniżki na rok usługi + wsparcie techniczne i szkolenia! Zainteresowany?

Zniżka dla klientów

Wybór hostingu. Na co zwrócić uwagę?

Wiesz już, czym jest serwer i jakie są jego typy. Przyszedł więc czas na wybór serwera. Zastanawiasz się, na co zwrócić uwagę? Czym się kierować przy wyborze hostingu?

Poniżej kilka rad od naszego Partnera 🙂

Komentarz specjalisty

Wybór hostingu jest bardzo trudny dla osoby, która stawia swoje pierwsze kroki w internecie, zwłaszcza jeśli zamierza samodzielnie zbudować swoje miejsce w sieci. Co zatem warto zweryfikować, wybierając usługę samodzielnie? Poniżej kilka porad:

1) Sprawdzenie podstawowych parametrów hostingu oraz jego wydajności, możliwości i bezpieczeństwa. Jeżeli nie znasz się na technologiach, oceny hostingu możesz dokonać na podstawie kilku parametrów: liczby możliwych do stworzenia skrzynek e-mail, stron oraz transferu danych. Ważne, by żaden z powyższych parametrów nie był limitowany przez hostingodawcę. Ponadto sprawdź także pojemności hostingu – na start polecam wybrać 10 GB, to optymalna pojemność dla strony i kilku skrzynek. Pozostając przy pojemności, warto spojrzeć także na typ dysków i wybrać hostingodawcę, który oferuje je w standardzie NVMe. Wybierz także taką ofertę, która zapewnia ochronę przed atakami DDoS, BruteForce, WAF, a także oferuje bezpłatny SSL.

2) Wsparcie techniczne – przed zakupem zweryfikuj jakie drogi kontaktu są dla Ciebie dostępne oraz czy wsparcie hostingodawcy jest bezpłatne. Pytań technicznych na samym początku może sporo, dlatego warto wybrać firmę, w której obsługa cierpliwie i spokojnie wyjaśni nawet najbardziej podstawowe kwestie. Jak to sprawdzić? Wystarczy zadzwonić na infolinię supportu i zadać pytanie: chcę mieć stronę, co mam zrobić?

3) Opinie i rekomendacje – w znalezieniu opinii o hostingodawcy z pomocą przychodzi Google i Facebook. Gdy zajrzymy w opinie klientów pozostawione na tych serwerach, szybko zorientujemy się, czy i jakie ewentualne problemy techniczne zgłaszają obecni klienci, a także jak hostingodawca podchodzić do ich rozwiązywania.

4) Kopie zapasowe – zanim kupisz hosting, zweryfikuj, jak często wykonywany jest backup i jak długo jest utrzymywany. Wybierz ofertę, która proponuje Ci przynajmniej 1 kopię dziennie przechowywaną przez 14 dni. Kopia zapasowa może się okazać niezbędna w przypadku popełnienia błędu na stronie, czy nagłej awarii.

5) Cena usługi – pamiętaj, że dobry hostingodawca powinien dać Ci możliwość bezpłatnego okresu testowego, abyś mógł zweryfikować poziom usługi i obsługi. Zazwyczaj otrzymasz opcję 7 lub 14 dni na przeprowadzenie testów. Zwróć także uwagę na cenę odnowienia hostingu po roku by uniknąć przykrych niespodzianek.

Agnieszka Malińska
Agnieszka Malińska
Manager Programu Partnerskiego w LH.pl

I tutaj mamy małą niespodziankę dla naszych klientów. 20% zniżki na dowolny pakiet hostingu LH.pl w pierwszym roku! 

Zniżka dla klientów

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszej sieci partnerstw i innych zniżek dla klientów Delante, odwiedź podstronę: Nasi Partnerzy.

Hosting SEO. Czy wybór serwera wpływa na pozycjonowanie?

Wybór hostingu bez wątpienia może mieć wpływ na SEO i pozycje strony w wyszukiwarce. Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej – od tego, jaki hosting wybierzemy, zależy m.in. czas odpowiedzi serwera, który ma znaczący wpływ na szybkość ładowania strony. A jak wiadomo, szybkość ta jest jednym z czynników rankingowych Google.

Co więcej, szybkość ładowania strony jest również powiązana z – bardzo ważnymi obecnie w świecie SEO – wskaźnikami Core Web Vitals skupiającymi się na doświadczeniu użytkownika z witryną – wskaźniki te są jednymi z sygnałów, które decydują o jakości danej strony. Dlatego i tu serwer odgrywa swoją rolę.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Core Web Vitals i tego, dlaczego warto (i jak) o nie zadbać, odwiedź naszą podstronę: Audyt Core Web Vitals.

Wpływ serwera na SEO
źródło: https://www.cloudways.com/blog/does-hosting-affect-seo/

Z punktu widzenia SEO, ważnym aspektem jest też wysoka dostępność strony. Jeśli Twoja witryna nie będzie mogła wyświetlić się w momencie, gdy planował odwiedzić ją robot wyszukiwarki, musisz liczyć się z tym, że może mieć ona kłopot z poprawnym zindeksowaniem.

Wybór serwera. Podsumowanie

Jak widzisz, aspektów, na które należy zwrócić uwagę podczas wyboru serwera, jest całkiem sporo, zwłaszcza jeśli zależy Ci na zdobywaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce Google.

Niezależnie od tego, czy Twoja strona to mały portal informacyjny czy rozbudowany sklep internetowy – wybór hostingu powinieneś zacząć od określenia swoich potrzeb i na tej podstawie weryfikować oferty hostingowych dostawców, które zapewnią Ci to, co niezbędne.

(17)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej