.animate-view{opacity: 1 !important;}

Zasada odwróconej piramidy – jak stosować ją w tekście?

4min.

Komentarze:0

Zasada odwróconej piramidy – jak stosować ją w tekście?
20 listopada 2023
Zasada odwrotnej piramidy polega na zaprezentowaniu odbiorcom kluczowych informacji już na początku tekstu. Dzięki tej metodzie zadbasz o UX, większe zaangażowanie i odpowiesz na intencję użytkowników. Chcesz wiedzieć więcej? Lektura artykułu rozwieje wątpliwości!

4min.

Komentarze:0

Czym jest zasada odwróconej piramidy?

Przechodząc do sedna, co to jest zasada odwróconej piramidy? To technika stosowana podczas tworzenia treści (szczególnie podczas webwritingu i SEO copywritingu), która polega na dostarczaniu kluczowych informacji i odpowiedzi na najważniejsze pytanie, już na początku tekstu. Stanowi opozycję do metody pisarskiej, w której najpierw podaje się tło i powoli dochodzi do najistotniejszych kwestii. Nazwa wywodzi się z odwróconego szyku — to, co powinno być konkluzją i następować na samym końcu, umieszczamy już w pierwszych zdaniach, powoli przechodząc w coraz mniejsze detale.

Zasada odwróconej piramidy

Źródło: Opracowanie własne

Podczas gdy w treściach akademickich przyjęto zasadę, że najważniejsze kwestie poprzedzone są teoretycznym abstraktem, a w opowiadaniach powoli buduje się napięcie, webwriting wymaga szybkiego zaspokojenia ciekawości użytkownika, który nie ma czasu lub ochoty, żeby przebrnąć przez obszerny tekst w poszukiwaniu odpowiedzi na jedno pytanie.

Jak zastosować zasadę odwróconej piramidy w tekście?

Skoro wiesz już, czym jest zasada odwróconej piramidy, teraz przychodzi czas na praktykę. Stosowanie tej metody opiera się na kilku krokach.

  1. Zidentyfikuj najważniejsze aspekty. Ten punkt polega na wskazaniu kluczowej informacji, która powinna zostać umieszczona na początku. Tak, aby nawet odbiorcy po przeczytaniu pierwszych zdań mogli już otrzymać odpowiedź. Pomocna może okazać się zasada 5W + H, czyli odpowiedź na 6 najważniejszych dla czytelnika pytań (kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego i jak?).
  2. Wskaż drugorzędne, ale istotne informacje. Po podaniu najważniejszej informacji możesz przechodzić do szczegółów. „Schodź w dół” przez istotne dane, które zainteresują najszersze grono, aż do coraz mniejszych szczegółów oraz tła wydarzeń.
  3. Zastosuj hierarchię nagłówków. Ten krok pomoże czytelnikom w poruszaniu się po tekście, a co za tym idzie, w szybszym dotarciu do informacji. Pomocne będą także listy punktowe i krótkie akapity.
  4. Pisz zwięźle i unikaj truizmów. Nie podawaj w tekście informacji nieistotnych oraz banalnych i powszechnie znanych. Przejdź szybko do swojego celu i używaj prostego języka.
  5. Dodaj podsumowanie albo listę najważniejszych informacji. Oprócz skupienia się na wstępie warto także dodać podsumowanie albo listę z najważniejszymi informacjami. Niektórzy bowiem kierują się od razu do wniosków, licząc, że tam czeka ich odpowiedź. Zapewnij więc ją w tym miejscu.

Zatrzymaj czytelnika na dłużej!

Podanie najważniejszej informacji oraz stopniowe wprowadzanie w szczegóły zachęca do „scrollowania” i poznania tła historii. Ale skoro główna informacja zostanie „podana na tacy” już na początku, to co jeszcze można zrobić, aby odbiorca przebył drogę w dół naszej odwróconej piramidy? Istnieje na to kilka sposobów:

  • Używaj atrakcyjnych i chwytliwych nagłówków (ale nie stosuj clickbaitów)!
  • Dbaj o wizualny aspekt treści, dodaj zdjęcia lub wideo.
  • Stosuj CTA.
  • Sformatuj treść!
  • Pozwól na komentarze i wymianę poglądów.
Chcesz nie tylko zachęcić użytkownika do dłuższego pozostania na stronie, ale także do dokonania konwersji? Zobacz więc, jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują.

Zasada odwróconej piramidy a SEO

Stosowanie zasady odwróconej piramidy jest zalecane nie tylko ze względu na User Experience. Również i dla SEO ta metoda nie jest bez znaczenia. Poprzez szybką odpowiedź na intencję użytkowników, wpływasz na współczynnik odrzuceń oraz na średnią długość trwania sesji. Odbiorca jest bardziej zaangażowany, wiedząc, że Twoja treść wprost odpowiada na jego problem. Ponadto, roboty Google biorą pod uwagę content, który jest dopasowane do użytkowników, co poprawia widoczność strony.

Aby jednak osiągnąć zadowalające rezultaty, należy zadbać nie tylko o samą treść. Z punktu widzenia SEO, niezwykle istotne jest Meta Title oraz Meta Description. Powinny one zawierać słowa kluczowe i obietnicę odpowiedzi na intencję. Stosując te elementy, możesz zwiększyć liczbę kliknięć i wyświetlanie tekstu.

Dlaczego warto zastosować zasadę odwróconej piramidy?

Na koniec, jeszcze kilka słów o zaletach zastosowania metody. Zasada odwróconej piramidy pozwala na stworzenie contentu, który zostanie doceniony przez czytelników. Szczegółowo mówiąc, ta technika:

  • ułatwia czytanie — metoda „od ogółu do szczegółu” pomaga w czytaniu i lepszym zrozumieniu treści. Odwrócona piramida pozwala na stworzenie modelu mentalnego i zapamiętanie kolejnych szczegółów;
  • zwiększa efektywność komunikacji — w szybki i skuteczny sposób, użytkownik otrzymuje to, po co przyszedł;
  • zachęca do przewijania i zapoznania się ze szczegółami — krok po kroku zapraszasz czytelników do odkrywania coraz bardziej szczegółowych informacji. Dzięki temu mogą oni dłużej zostać na stronie;
  • pozwala na zachowanie logiki treści — ustrukturyzowanie tekstu zachowuje logikę i pomaga w bezproblemowej nawigacji pomiędzy wątkami.

Te wszystkie punkty sprawiają, że użytkownik ma lepsze odczucia związane ze stroną, a także bliżej jest mu do dokonania konwersji oraz zapoznania się z innymi treściami.

Co to jest zasada odwróconej piramidy? Podsumowanie

W świecie, w którym dla użytkowników internetu każda sekunda się liczy, zasada odwróconej piramidy jest idealną opcją. Pozwala czytelnikowi szybko, skutecznie i bez zbędnej frustracji, na zapoznanie się z pożądaną informacją. Poprzez łatwy dostęp do kluczowych danych, jego doświadczenie ze stroną staje się pozytywne, co zachęca go do poznania szczegółów i dokonanie konwersji.

Warto też pamiętać, że treści, które są dopasowane zarówno do odbiorców, jak i robotów wyszukiwarki, są obecnie na wagę złota. Dlatego zobacz, jak SEO copywritng może wpłynąć na Twoją stronę. Zapraszamy!

Autor
Marta Grybel - SEO Team
Autor
Marta Grybel

Junior SEO Specialist

Zostaw komentarz

FAQ

Co to jest zasada odwróconej piramidy?

Zasada odwróconej piramidy to technika stosowana podczas tworzenia treści, zwłaszcza w webwritingu i SEO copywritingu. Polega na umieszczaniu kluczowych informacji i odpowiedzi na najważniejsze pytanie już na początku tekstu, w przeciwieństwie do tradycyjnego podejścia, gdzie najważniejsze kwestie pojawiają się później. Konkluzje umieszcza się na początku, prowadząc czytelnika od ogółu do szczegółu.

Jakie są główne korzyści z zastosowania zasady odwróconej piramidy w tekście?

Zasada odwróconej piramidy przynosi liczne korzyści, m.in.:

  • Ułatwia czytanie, pomagając w lepszym zrozumieniu treści poprzez modelowanie myślowe i zapamiętywanie informacji.
  • Zwiększa efektywność komunikacji, dostarczając użytkownikowi szybko i skutecznie to, czego szuka.
  • Zachęca do przewijania treści, stopniowo odkrywając czytelnikowi coraz bardziej szczegółowe informacje.
  • Pozwala na zachowanie logiki treści, ułatwiając nawigację i zrozumienie związków pomiędzy różnymi elementami.
  • W kontekście SEO, wpływa na współczynnik odrzuceń i średnią długość trwania sesji, co poprawia widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM