Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują?

Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują?

Zewsząd słyszymy odmieniane we wszystkich przypadkach słowa “content” i “blog”. Najwięksi marketerzy świata zachęcają nas do tego, aby tworzyć wartościowe treści dla naszych Klientów. Brzmi dobrze, ale… jak to zrobić?

Ostatnio na naszym blogu: Przebudowa strony a SEO

Z badań IAB Polska wynika, że już 82% marketerów wykorzystuje content marketing w codziennych działaniach w sieci. Najczęściej przybiera on formę firmowego bloga, na którym pojawiają się liczne poradniki, infografiki oraz Q&A (najpopularniejsze pytania i odpowiedzi dla danej branży, czy produktu), dopasowane do oczekiwań i dedykowane potencjalnym odbiorcom marki.

Mowa oczywiście o personach marketingowych. To dla nich i do nich kierowany jest Twój firmowy blog, więc to od nich wszystko się zaczyna.

Jeśli już wiesz, do kogo piszesz i zastanawiasz się:

  • jak prowadzić bloga, aby zwiększał zyski Twojej firmy,
  • jak pozyskiwać nowych Klientów za pomocą content marketingu na Twojej stronie WWW,
  • o czym pisać i w jakiej formie, aby ktoś chciał to czytać, a potem jeszcze coś kupić,
  • jak zoptymalizować bloga firmowego, aby zwiększyć ruch na stronie i ilość konwersji,
  • jak zarabiać na blogu,

to dobre trafiłeś. Oto zbiór porad od ekspertów Delante o tym, jak prowadzić firmowego bloga, aby zwiększyć ilość konwersji.

Po co mi blog?

Amerykański marketer, mówca motywacyjny i autor wielu bestsellerów, Andrew Davis, powiedział kiedyś:

“Treść buduje relacje. Relacje budowane są na zaufaniu. Zaufanie jest motorem sprzedaży”.

Dokładnie to jest główny cel bloga. Sprzedaż. Oczywiście, nie zawsze tylko sprzedaż i nie zawsze bezpośrednio. Czasem cele naszych konwersji mogą być zupełnie inne. Ważne jest jednak, że zawsze powinny być silnie skorelowane z profilem działalności przedsiębiorstwa

Co to jest konwersja?

Konwersja to określone, priorytetowe dla naszego biznesu, zrealizowane działanie użytkownika naszej strony WWW. Jakie są przykładowe konwersje?

  • Zakup w naszym sklepie internetowym
  • Kliknięcie w link lub baner
  • Zapis do newslettera
  • Wypełnienie formularza kontaktowego lub kontakt poprzez czat
  • Założenie konta i podanie np. numeru telefonu
  • Liczba interakcji z danym blog postem np. ilość komentarzy, lajków, udostępnień treści w social media
  • Pobranie danego materiału np. e-booka lub infografiki

Jak mierzyć konwersje?

Z pomocą przychodzi Google Analytics. Aby dowiedzieć się, czy blog konwertuje, a jeśli tak, jak efektywne jest to działanie, przyda nam się określenie celów biznesowych naszej strony WWW, a następnie ustrukturyzowanie ich w GA (raport “Konwersje => Cele”) i stałe mierzenie poziomu konwersji.

Konwersja - blog firmowy

Dzięki temu łatwo na bieżąco możemy obserwować zmiany współczynnika konwersji celu. Ten wskaźnik w procentach pokazuje nam, ile osób odwiedzających daną podstronę wykonało zaplanowane przez nas działanie, np. zapis na listę oczekujących na wybrany produkt.

Przykładowo: jeśli planujemy ruszyć z przedsprzedażą kursu online, nasz landing page informujący o naszych planach odwiedziło 1000 unikalnych użytkowników, a 50 z nich w formularzu pozostawiło nam swój e-mail, abyśmy mogli informować ich o nadchodzącej premierze, to wskaźnik konwersji celu wyniesie:

Conversion Rate (CR) = (50 / 1000) x 100% = 5%

Jak optymalizować i poprawiać współczynnik konwersji celu na blogu? 5 kluczowych life-hacków dla copywriterów

Conversion Rate Optimization (CRO), czyli zbiór działań na stronie WWW, zwiększających konwersję, w wypadku bloga ma przede wszystkim ułatwić czytelnikowi dostęp do Twoich treści i ich czytelność, a także dbać o ich realną przydatność i merytorykę twórcy. W skrócie: Twoje blog posty mają być dobre i przydatne zarówno dla algorytmów Google, jak i żywego, prawdziwego użytkownika.

Dobrze prowadzony blog firmowy z efektywnym, wartościowym contentem wspiera pozycjonowanie firmowej strony i generuje ruch na stronie, a do tego zamienia czytelników blog postów w potencjalnych Klientów i dobrze “wygrzane” leady. Co robić, aby nasz blog firmowy był absolutnym top of the top, a nasze treści, pełne genialnych nagłówków, long-tail i short-tail’owych fraz pojawiały się na szczycie wyników wyszukiwania?

1. Określ cel każdego wpisu na blogu

Jeśli nie wiesz po co i o czym piszesz, odpuść. Jeśli Ty sam nie jesteś w stanie określić celu i motyw przewodniego tekstu, tym trudniej będzie je odnaleźć Twoim czytelnikom, a tekst okaże się zupełnie nieprzydatny. Połącz chwytliwy, nośny temat z jednym z Twoich założeń biznesowych i celów w Google Analytics.

Tematy, które zwykle gromadzą wielu czytelników i mogą pracować na rzecz pozycjonowania naszej strony WWW przez lata, to blog posty typu “How to” i “What is”, czyli jak coś zrobić lub co to jest.

2. Zadbaj o nagłówki H1, H2 i H3

Odpowiednia struktura nagłówków to kluczowy aspekt zarówno dla czytelnika, któremu łatwiej odnaleźć się w tekście, jak i robotów Google, którym wskazujemy, na co przede wszystkim powinny zwrócić uwagę. Więcej o dobrych nagłówkach przeczytasz tutaj: https://delante.pl/naglowki-strony-internetowej/

W dużym uproszczeniu uznajmy, że:

  • H1 to temat i motyw przewodni Twojego tekstu, tytuł Twojej książki,
  • H2 to podtytuły, tytuły rozdziałów Twojej książki,
  • H3 to śródtytuły, dzielące Twoje rozdziały na najważniejsze akapity i części tematyczne.

Nagłówki - blog firmowy

Pisząc tekst w Google Docs lub w narzędziach z pakietu Office, od razu oznaczaj nagłówki, aby łatwiej było Ci je potem sformatować, dodając je np. poprzez platformę WordPress na Twoją stronę WWW.

3. Nie zapomnij o formatowaniu tekstu

Mamy kilka sekund, by zdobyć uwagę czytelnika i aby zminimalizować współczynnik odrzuceń, zatem unikaj bloków tekstu, przez które po prostu nie da się przebrnąć. Boldowanie i dzielenie na krótsze akapity najważniejszych fragmentów, punktowanie, czy powiększanie wybranych, kluczowych cytatów w tekście to tylko niektóre z rozwiązań. Formatowanie musi być user-friendly i ułatwiać degustację Twoich treści.

Formatowanie tekstu - blog firmowy

Nie chcesz tego czytać, prawda?

4. Wykorzystuj click-bait’owe tytuły i różne formy przekazu treści, aby przykuć uwagę czytelnika

Im więcej czasu użytkownik spędzi na każdym z Twoich blog postów, tym lepiej. Wcześniej jednak musi “w niego” kliknąć. Dostarcz mu więc kuszący, namawiający do kliku tytuł, a następnie zapewnij dostateczną ilość atrakcji i różnych form merytorycznych treści, aby nie uciekł i chciał zostać tu na dłużej. Twój tekst świetnie uzupełni proste wideo, infografika lub wykres.

5. Umieść CTA w widocznym, łatwo dostępnym miejscu

CTA, czyli Call To Action, wezwanie do działania, to przycisk, okraszony prostą frazą, nakłaniającą użytkownika do dokonania konwersji, np. dobrze znane nam z Allegro “Kup teraz”, “Pobierz e-booka”. Na końcu danego blog posta warto zamieścić CTA, namawiające do wyrażenia swojej opinii lub uzupełnienia treści tekstu w komentarzu, a także zapraszające do udostępniania tego artykułu na profilach w social media czytelnika.

Language of benefits + social proof + bullet points = więcej konwersji

Wszystkie CTA otaczaj social proof’em (społecznym dowodem słuszności danego działania) oraz językiem korzyści (mówiąc o tym, jak wykonanie danej czynności zmieni życie danego użytkownika. Wykorzystuj bullet point’y, krótkie, konkretne hasła, wskazujące profity, płynące z danego rozwiązania.

Czytając każdy wpis na blogu Delante, możesz za sprawą jednego / dwóch kliknięć zapisać się do newslettera, pobrać e-booka, poprosić o bezpłatną wycenę potencjalnej współpracy, czy skontaktować się z naszym specjalistą. To bardzo ważne, aby Twój Klient nie musiał szukać tych CTA, na których przede wszystkim Ci zależy. Podaj mu je “na tacy”.

5 książek, które zmienią Cię w mistrza pasywnej sprzedaży przy użyciu dobrych treści

Jeśli chcesz, aby Twoje treści na blogu lepiej konwertowały i zwiększały sprzedaż Twojej firmy, polecamy Ci 5 poradników, które krok po kroku w praktyce nauczą Cię copywritingu. Dzięki nim staniesz się adeptem sztuki tworzenia treści, które dobrze wpływają na SEO i pozycjonowanie szerokie Twojej strony WWW, generują wartościowe leady, a finalnie sprzedają.

Blog firmowy - książka

  • Artur Jabłoński – Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting

168 stron copywriterskiego “mięsa” od Artura Jabłońskiego, marketera, szkoleniowca, właściciela agencji marketingowej Digitalk. Tytuł mówi sam za siebie. To książka o tworzeniu komunikatów biznesowych, które namawiają do działania, rzetelnie informują i sprzedają.

Blog firmowy konwersja - książka

  • Darek Puzyrkiewicz – Biblia copywritingu

Oto książka autora pierwszego w Polsce bloga o copywritingu i specjalisty ds. sprzedaży z ponad 20-letnim doświadczeniem. Jak tworzyć nagłówki? Gdzie szukać inspiracji? Jak pisać teksty do ofert, landing page’y i do postów w mediach społecznościowych? O tym i nie tylko o tym przeczytasz w kolejnej propozycji z wydawnictwa Onepress.

Blog firmowy konwersja książka

  • Paweł Tkaczyk – Narratologia

Dzięki tej książce legendy polskiego marketingu, Pawła Tkaczyka, wydanej przez PWN, dowiesz się, jak kluczową rolę w sprzedaży słowem odgrywa dobrze napisana, inspirująca historia.

Blog firmowy konwersja - książka

  • Joanna Wrycza-Bekier – Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy

Zbiór copywriterskich tajników i sztuczek prosto od doktora nauk humanistycznych i autorki bloga www.poradnikpisania.pl. Podobnie, jak w wypadku Pawła Tkaczyka, Joanna Wrycza-Bekier do tytułowego “porywania tłumów” wykorzystuje pełen emocji i napięcia storytelling.

Blog firmowy - konwersja

  • Ewa Szczepaniak – Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet

Książka, która zmienia copywritera w projektanta dobrych tekstów, zarówno dla robotów Google, jak i prawdziwych czytelników. Ewa Szczepaniak wie, co mówi i o czym pisze, jako że jest to doświadczona projektantka treści, twórczyni kursów online o copywritingu i CEO pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl.

Jak prowadzić bloga, który sprzedaje i zarabia?

Na pewno nie “na kolanie” i bez przemyślanej strategii. Rozwijaj swoje umiejętności copywriterskie, ucz się od doświadczonych praktyków i wdrażaj w życie nasze sugestie, a na pewno szybko i efektywnie rozwiniesz swoje twórcze skrzydła.

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, lub chciałbyś, abyśmy zrobili audyt Twojego firmowego bloga, napisz do nas! Chętnie podpowiemy, co robić i pomożemy Twoim blog postom znaleźć się na szczycie listy wyszukiwania w Google.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.