Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują?

Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują?

Zewsząd słyszymy odmieniane we wszystkich przypadkach słowa “content” i “blog”. Najwięksi marketerzy świata zachęcają nas do tego, aby tworzyć wartościowe treści dla naszych Klientów. Brzmi dobrze, ale… jak to zrobić?

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Z badań IAB Polska wynika, że już 82% marketerów wykorzystuje content marketing w codziennych działaniach w sieci. Najczęściej przybiera on formę firmowego bloga, na którym pojawiają się liczne poradniki, infografiki oraz Q&A (najpopularniejsze pytania i odpowiedzi dla danej branży, czy produktu), dopasowane do oczekiwań i dedykowane potencjalnym odbiorcom marki.

Mowa oczywiście o personach marketingowych. To dla nich i do nich kierowany jest Twój firmowy blog, więc to od nich wszystko się zaczyna.

Jeśli już wiesz, do kogo piszesz i zastanawiasz się:

  • jak prowadzić bloga, aby zwiększał zyski Twojej firmy,
  • jak pozyskiwać nowych Klientów za pomocą content marketingu na Twojej stronie WWW,
  • o czym pisać i w jakiej formie, aby ktoś chciał to czytać, a potem jeszcze coś kupić,
  • jak zoptymalizować bloga firmowego, aby zwiększyć ruch na stronie i ilość konwersji,
  • jak zarabiać na blogu,

to dobre trafiłeś. Oto zbiór porad od ekspertów Delante o tym, jak prowadzić firmowego bloga, aby zwiększyć ilość konwersji.

Po co mi blog?

Amerykański marketer, mówca motywacyjny i autor wielu bestsellerów, Andrew Davis, powiedział kiedyś:

“Treść buduje relacje. Relacje budowane są na zaufaniu. Zaufanie jest motorem sprzedaży”.

Dokładnie to jest główny cel bloga. Sprzedaż. Oczywiście, nie zawsze tylko sprzedaż i nie zawsze bezpośrednio. Czasem cele naszych konwersji mogą być zupełnie inne. Ważne jest jednak, że zawsze powinny być silnie skorelowane z profilem działalności przedsiębiorstwa.

Komentarz specjalisty

Blog to nie tylko dodatkowy content, który – jak wiemy – Google bardzo lubi, ale też świetny sposób na zdobycie dodatkowego, konwertującego ruchu na Twojej stronie. Jakościowe, unikalne i dobrze zoptymalizowane wpisy, odpowiednio nasycone long-tailami, pomogą Ci w zwiększeniu widoczności na wybrane frazy i przyciągną konkretnych, zdecydowanych użytkowników – realnie zainteresowanych Twoimi produktami.

Mateusz Calik Delante
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM

Co to jest konwersja?

Konwersja to określone, priorytetowe dla naszego biznesu, zrealizowane działanie użytkownika naszej strony WWW. Jakie są przykładowe konwersje?

  • Zakup w naszym sklepie internetowym
  • Kliknięcie w link lub baner
  • Zapis do newslettera
  • Wypełnienie formularza kontaktowego lub kontakt poprzez czat
  • Założenie konta i podanie np. numeru telefonu
  • Liczba interakcji z danym blog postem np. ilość komentarzy, lajków, udostępnień treści w social media
  • Pobranie danego materiału np. e-booka lub infografiki

Jak mierzyć konwersje?

Z pomocą przychodzi Google Analytics. Aby dowiedzieć się, czy blog konwertuje, a jeśli tak, jak efektywne jest to działanie, przyda nam się określenie celów biznesowych naszej strony WWW, a następnie ustrukturyzowanie ich w GA (raport “Konwersje => Cele”) i stałe mierzenie poziomu konwersji.

Konwersja - blog firmowy

Dzięki temu łatwo na bieżąco możemy obserwować zmiany współczynnika konwersji celu. Ten wskaźnik w procentach pokazuje nam, ile osób odwiedzających daną podstronę wykonało zaplanowane przez nas działanie, np. zapis na listę oczekujących na wybrany produkt.

Przykładowo: jeśli planujemy ruszyć z przedsprzedażą kursu online, nasz landing page informujący o naszych planach odwiedziło 1000 unikalnych użytkowników, a 50 z nich w formularzu pozostawiło nam swój e-mail, abyśmy mogli informować ich o nadchodzącej premierze, to wskaźnik konwersji celu wyniesie:

Conversion Rate (CR) = (50 / 1000) x 100% = 5%

Jak optymalizować i poprawiać współczynnik konwersji celu na blogu? 5 kluczowych life-hacków dla copywriterów

Conversion Rate Optimization (CRO), czyli zbiór działań na stronie WWW, zwiększających konwersję, w wypadku bloga ma przede wszystkim ułatwić czytelnikowi dostęp do Twoich treści i ich czytelność, a także dbać o ich realną przydatność i merytorykę twórcy. W skrócie: Twoje blog posty mają być dobre i przydatne zarówno dla algorytmów Google, jak i żywego, prawdziwego użytkownika.

Dobrze prowadzony blog firmowy z efektywnym, wartościowym contentem wspiera pozycjonowanie firmowej strony i generuje ruch na stronie, a do tego zamienia czytelników blog postów w potencjalnych Klientów i dobrze “wygrzane” leady. Co robić, aby nasz blog firmowy był absolutnym top of the top, a nasze treści, pełne genialnych nagłówków, long-tail i short-tail’owych fraz pojawiały się na szczycie wyników wyszukiwania?

1. Określ cel każdego wpisu na blogu

Jeśli nie wiesz po co i o czym piszesz, odpuść. Jeśli Ty sam nie jesteś w stanie określić celu i motyw przewodniego tekstu, tym trudniej będzie je odnaleźć Twoim czytelnikom, a tekst okaże się zupełnie nieprzydatny. Połącz chwytliwy, nośny temat z jednym z Twoich założeń biznesowych i celów w Google Analytics.

Tematy, które zwykle gromadzą wielu czytelników i mogą pracować na rzecz pozycjonowania naszej strony WWW przez lata, to blog posty typu “How to” i “What is”, czyli jak coś zrobić lub co to jest.

2. Zadbaj o nagłówki H1, H2 i H3

Odpowiednia struktura nagłówków to kluczowy aspekt zarówno dla czytelnika, któremu łatwiej odnaleźć się w tekście, jak i robotów Google, którym wskazujemy, na co przede wszystkim powinny zwrócić uwagę. Więcej o dobrych nagłówkach przeczytasz tutaj: https://delante.pl/naglowki-strony-internetowej/

W dużym uproszczeniu uznajmy, że:

  • H1 to temat i motyw przewodni Twojego tekstu, tytuł Twojej książki,
  • H2 to podtytuły, tytuły rozdziałów Twojej książki,
  • H3 to śródtytuły, dzielące Twoje rozdziały na najważniejsze akapity i części tematyczne.

Nagłówki - blog firmowy

Pisząc tekst w Google Docs lub w narzędziach z pakietu Office, od razu oznaczaj nagłówki, aby łatwiej było Ci je potem sformatować, dodając je np. poprzez platformę WordPress na Twoją stronę WWW.

3. Nie zapomnij o formatowaniu tekstu

Mamy kilka sekund, by zdobyć uwagę czytelnika i aby zminimalizować współczynnik odrzuceń, zatem unikaj bloków tekstu, przez które po prostu nie da się przebrnąć. Boldowanie i dzielenie na krótsze akapity najważniejszych fragmentów, punktowanie, czy powiększanie wybranych, kluczowych cytatów w tekście to tylko niektóre z rozwiązań. Formatowanie musi być user-friendly i ułatwiać degustację Twoich treści.

Formatowanie tekstu - blog firmowy

Nie chcesz tego czytać, prawda?

4. Wykorzystuj click-bait’owe tytuły i różne formy przekazu treści, aby przykuć uwagę czytelnika

Im więcej czasu użytkownik spędzi na każdym z Twoich blog postów, tym lepiej. Wcześniej jednak musi “w niego” kliknąć. Dostarcz mu więc kuszący, namawiający do kliku tytuł, a następnie zapewnij dostateczną ilość atrakcji i różnych form merytorycznych treści, aby nie uciekł i chciał zostać tu na dłużej. Twój tekst świetnie uzupełni proste wideo, infografika lub wykres.

5. Umieść CTA w widocznym, łatwo dostępnym miejscu

CTA, czyli Call To Action, wezwanie do działania, to przycisk, okraszony prostą frazą, nakłaniającą użytkownika do dokonania konwersji, np. dobrze znane nam z Allegro “Kup teraz”, “Pobierz e-booka”. Na końcu danego blog posta warto zamieścić CTA, namawiające do wyrażenia swojej opinii lub uzupełnienia treści tekstu w komentarzu, a także zapraszające do udostępniania tego artykułu na profilach w social media czytelnika.

Language of benefits + social proof + bullet points = więcej konwersji

Wszystkie CTA otaczaj social proof’em (społecznym dowodem słuszności danego działania) oraz językiem korzyści (mówiąc o tym, jak wykonanie danej czynności zmieni życie danego użytkownika. Wykorzystuj bullet point’y, krótkie, konkretne hasła, wskazujące profity, płynące z danego rozwiązania.

Czytając każdy wpis na blogu Delante, możesz za sprawą jednego / dwóch kliknięć zapisać się do newslettera, pobrać e-booka, poprosić o bezpłatną wycenę potencjalnej współpracy, czy skontaktować się z naszym specjalistą. To bardzo ważne, aby Twój Klient nie musiał szukać tych CTA, na których przede wszystkim Ci zależy. Podaj mu je “na tacy”.

5 książek, które zmienią Cię w mistrza pasywnej sprzedaży przy użyciu dobrych treści

Jeśli chcesz, aby Twoje treści na blogu lepiej konwertowały i zwiększały sprzedaż Twojej firmy, polecamy Ci 5 poradników, które krok po kroku w praktyce nauczą Cię copywritingu. Dzięki nim staniesz się adeptem sztuki tworzenia treści, które dobrze wpływają na SEO i pozycjonowanie szerokie Twojej strony WWW, generują wartościowe leady, a finalnie sprzedają.

Blog firmowy - książka

  • Artur Jabłoński – Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting

168 stron copywriterskiego “mięsa” od Artura Jabłońskiego, marketera, szkoleniowca, właściciela agencji marketingowej Digitalk. Tytuł mówi sam za siebie. To książka o tworzeniu komunikatów biznesowych, które namawiają do działania, rzetelnie informują i sprzedają.

Blog firmowy konwersja - książka

  • Darek Puzyrkiewicz – Biblia copywritingu

Oto książka autora pierwszego w Polsce bloga o copywritingu i specjalisty ds. sprzedaży z ponad 20-letnim doświadczeniem. Jak tworzyć nagłówki? Gdzie szukać inspiracji? Jak pisać teksty do ofert, landing page’y i do postów w mediach społecznościowych? O tym i nie tylko o tym przeczytasz w kolejnej propozycji z wydawnictwa Onepress.

Blog firmowy konwersja książka

  • Paweł Tkaczyk – Narratologia

Dzięki tej książce legendy polskiego marketingu, Pawła Tkaczyka, wydanej przez PWN, dowiesz się, jak kluczową rolę w sprzedaży słowem odgrywa dobrze napisana, inspirująca historia.

Blog firmowy konwersja - książka

  • Joanna Wrycza-Bekier – Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy

Zbiór copywriterskich tajników i sztuczek prosto od doktora nauk humanistycznych i autorki bloga www.poradnikpisania.pl. Podobnie, jak w wypadku Pawła Tkaczyka, Joanna Wrycza-Bekier do tytułowego “porywania tłumów” wykorzystuje pełen emocji i napięcia storytelling.

Blog firmowy - konwersja

  • Ewa Szczepaniak – Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet

Książka, która zmienia copywritera w projektanta dobrych tekstów, zarówno dla robotów Google, jak i prawdziwych czytelników. Ewa Szczepaniak wie, co mówi i o czym pisze, jako że jest to doświadczona projektantka treści, twórczyni kursów online o copywritingu i CEO pracowni copywriterskiej Tekstowni.pl.

Jak prowadzić bloga, który sprzedaje i zarabia?

Na pewno nie “na kolanie” i bez przemyślanej strategii. Rozwijaj swoje umiejętności copywriterskie, ucz się od doświadczonych praktyków i wdrażaj w życie nasze sugestie, a na pewno szybko i efektywnie rozwiniesz swoje twórcze skrzydła.

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, lub chciałbyś, abyśmy zrobili audyt Twojego firmowego bloga, napisz do nas! Chętnie podpowiemy, co robić i pomożemy Twoim blog postom znaleźć się na szczycie listy wyszukiwania w Google.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. „Mamy kilka sekund, by zdobyć uwagę czytelnika” zgadzam się! Dlatego trzeba zwrócić szczególną uwagę na ATF (górna część strony, którą widzimy po wejściu na nią, bez przewijania) – powinniśmy zawalczyć o konwersję już od samego początku, umieszczając CTA i najważniejsze linki u góry strony.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej