- Od czego zacząć poprawę współczynnika konwersji? 3 kroki do tworzenia udanych treści
- Jak optymalizować i poprawiać współczynnik konwersji celu na blogu? 5 wskazówek dla copywriterów (i nie tylko!)
- Wisienka na torcie, czyli 6 książek, które zmienią Cię w mistrza pasywnej sprzedaży przy użyciu dobrych treści
- Teksty blogowe i skuteczność content marketingu: jak zmienia się świat treści i dlaczego konwersja jest tak istotna?
- Podsumujmy: jak prowadzić bloga, który sprzedaje i zarabia?
- jak prowadzić bloga, aby zwiększał zyski Twojej firmy;
- jak pozyskiwać nowych Klientów za pomocą content marketingu na Twojej stronie WWW;
- o czym pisać i w jakiej formie, aby ktoś chciał to czytać, a potem jeszcze zrealizować zakup, czyli jak zwiększyć współczynnik konwersji na blogu;
- jak zoptymalizować bloga firmowego, aby zwiększyć ruch na stronie;
- jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują;
- jak konkretnie zarabiać na blogu.
Od czego zacząć poprawę współczynnika konwersji? 3 kroki do tworzenia udanych treści
1. Zrozum, co to konwersja i jak ją mierzyć
Co to jest konwersja? Konwersja to określone, priorytetowe dla naszego biznesu, zrealizowane działanie użytkownika naszej strony WWW. Jakie są przykładowe konwersje?- Zakup w naszym sklepie internetowym,
- Kliknięcie w link lub baner,
- Zapis do newslettera,
- Wypełnienie formularza kontaktowego lub kontakt poprzez czat,
- Założenie konta i podanie np. numeru telefonu,
- Zaangażowanie użytkowników, które można mierzyć np. poprzez liczbę interakcji z danym blog postem, np. ilość komentarzy, lajków, udostępnień treści w social media,
- Pobranie danego materiału np. e-booka lub infografiki,
- Osiągnięcie pewnego pułapu czasu spędzonego na stronie.
2. Dowiedz się, kto właściwie ma Cię słuchać - poznaj persony marketingowe
W pierwszej kolejności określ swoje persony marketingowe, czyli osoby, do których kierowane będą treści z Twojego firmowego bloga. Pamiętaj, że jednym z najbardziej cennych trendów ostatnich lat jest rosnąca personalizacja wszystkich treści, dlatego możesz być pewien, że dokładne poznanie swoich odbiorców i perfekcyjne dostosowanie do nich treści - niemalże na wymiar - poskutkuje zwiększeniem konwersji.3. Buduj zaufanie i relacje
Treść buduje relacje. Relacje budowane są na zaufaniu. Zaufanie jest motorem sprzedaży. Znasz te jedne z najsłynniejszych słów amerykańskiego marketera, mówcy motywacyjnego i autora wielu bestsellerów, Andrew Davisa? Dokładnie to jest głównym celem prowadzenia bloga: sprzedaż oparta na zaufaniu i relacjach. Zauważ jednak, że z badań, które przywołaliśmy powyżej, jasno wynika, że nie zawsze content marketing sprzyja bezpośredniej sprzedaży, a cele konwersji mogą być zupełnie inne niż leady czy sprzedaż, na przykład:- zwiększenie rozpoznawalności marki,
- poprawa poziomu zaufania klientów,
- budowanie autorytetu i wizerunku specjalisty w branży.
Jak optymalizować i poprawiać współczynnik konwersji celu na blogu? 5 wskazówek dla copywriterów (i nie tylko!)
Conversion Rate Optimization (CRO) to zbiór działań, które możesz wykonać na swojej stronie internetowej, by zwiększyć konwersję, a w przypadku bloga przede wszystkim ułatwić czytelnikowi dostęp do Twoich treści i ich czytelność. Chwilę wcześniej pisaliśmy o relacjach i zaufaniu - nie bez powodu to absolutna podstawa skutecznego content marketingu. Musisz bowiem dbać o realną przydatność i merytorykę swoich treści w taki sposób, aby powstające teksty blogowe były dobre i przydatne zarówno dla algorytmów Google, jak i użytkownika. Dobrze prowadzony blog firmowy z efektywnym, wartościowym contentem wspiera pozycjonowanie firmowej strony i generuje ruch na stronie, a do tego zamienia czytelników blog postów w potencjalnych Klientów i ufające w Twój profesjonalizm leady. Co robić, aby blog firmowy był absolutnym top of the top, a treści, pełne genialnych nagłówków oraz long- i short-tailowych fraz pojawiały się na szczycie wyników wyszukiwania? Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują?1. Określ cel każdego wpisu na blogu
Jeśli nie wiesz po co i o czym piszesz, po prostu odpuść. Jeśli Ty sam nie jesteś w stanie określić celu i motywu przewodniego tekstu, tym trudniej będzie je odnaleźć Twoim czytelnikom, a tekst okaże się zupełnie nieprzydatny. Choć może się wydawać, że te słowa brzmią okrutnie, fakty są takie, że dobra strategia i content plan muszą być filarem Twojego marketingu treści, inaczej zmarnujesz czas i pieniądze. Jaki jest więc przepis na sukces? chwytliwy, nośny temat + dobrze dopasowane frazy kluczowe o odpowiednim wolumenie + realizacja założeń biznesowych (np. podbicie sprzedaży danego produktu, kursu, usługi) + cel w Google Analytics Tematy, które zwykle gromadzą wielu czytelników i mogą pracować na rzecz pozycjonowania naszej strony internetowej przez lata to treści evergreen - często o charakterze poradnikowym, instruktażowym i informacyjnym, pomagające użytkownikom pokonać pewne wyzwania i znaleźć się w kolejnej części Twojego lejka zakupowego. Gdy już pokażesz użytkownikom, jak wybrać TV do salonu, co stoi na przeszkodzie, by kupili go u Ciebie?2. Zadbaj o nagłówki (H1, H2 i H3)
Odpowiednia struktura nagłówków to kluczowy aspekt zarówno dla czytelnika (któremu łatwiej odnaleźć się w tekście), jak i robotów Google (którym wskazujemy, na co przede wszystkim powinny zwrócić uwagę). Więcej o dobrych nagłówkach przeczytasz w artykule, który w całości poświęciliśmy temu zagadnieniu: https://delante.pl/naglowki-strony-internetowej/ Jednak na potrzeby tego wpisu w dużym uproszczeniu przypomnijmy, że:- H1 to temat i motyw przewodni Twojego tekstu; tytuł Twojej książki,
- H2 to podtytuły; tytuły rozdziałów Twojej książki,
- H3 to śródtytuły, dzielące Twoje rozdziały na najważniejsze akapity i części tematyczne.
3. Nie zapomnij o formatowaniu tekstu
Wiesz, że masz zaledwie kilka sekund, by zdobyć uwagę czytelnika? Aby nie ryzykować utraty jego zainteresowania i tym samym zminimalizować współczynnik odrzuceń (czyli usunąć jednego z największych wrogów wysokiej konwersji), unikaj bloków tekstu, przez które po prostu nie da się przebrnąć. Boldowanie i dzielenie na krótsze akapity najważniejszych fragmentów, korzystanie z punktorów, tworzenie checklist czy wreszcie powiększanie wybranych, kluczowych cytatów w tekście albo umieszczanie ich w ramkach to tylko niektóre z rozwiązań. Formatowanie musi być user-friendly, ułatwiając przyjemną degustację Twoich treści. Pamiętaj też o ilustracjach! … Nie chcesz tego czytać, prawda?4. Wykorzystuj chwytliwe tytuły i różne formy przekazu treści, aby przykuć uwagę czytelnika
Im więcej czasu użytkownik spędzi na każdym z Twoich artykułów, tym lepiej. Wcześniej jednak musi do niego dotrzeć, a więc na przykład kliknąć w wynik wyszukiwania na stronie Google. Dostarcz mu więc kuszący, namawiający do odwiedzenia strony tytuł, a następnie zapewnij dostateczną ilość atrakcji i różnych form merytorycznych treści, aby nie uciekł i chciał zostać tu na dłużej. Twój tekst świetnie uzupełni proste wideo, infografika lub wykres.5. Umieść CTA w widocznym miejscu
CTA, czyli Call To Action, to wezwanie do działania. Dobrze widoczny przycisk, okraszony prostą frazą nakłaniającą użytkownika do dokonania konwersji. Może przybierać formę dobrze znanego nam z Allegro “Kup teraz” czy prostego “Pobierz e-booka”. Na końcu każdego artykułu warto zamieścić CTA namawiające do wyrażenia swojej opinii lub uzupełnienia treści tekstu w komentarzu, a także zapraszające do udostępniania posta na profilach w social media czytelnika. Wszystkie CTA otaczaj tzw. social proof, czyli społecznym dowodem słuszności danego działania, oraz językiem korzyści. Mówiąc o tym, jak wykonanie danej czynności zmieni życie danego użytkownika, wykorzystuj bullet points, czyli krótkie, konkretne hasła wskazujące bezpośrednie profity płynące z rozwiązania, do którego przekonujesz użytkownika. Wydaje się skomplikowane? Nic się nie bój, na to też mamy przepis! Language of benefits + social proof + bullet points = więcej konwersji Czytając każdy wpis na blogu Delante, możesz za sprawą jednego-dwóch kliknięć zapisać się do newslettera, pobrać e-booka, poprosić o bezpłatną wycenę potencjalnej współpracy czy skontaktować się z naszym specjalistą. To bardzo ważne, aby Twój klient nie musiał szukać tych CTA, na których przede wszystkim Ci zależy. Podaj mu je “na tacy”. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz nasz artykuł o tym, jak zaprojektować dobre CTA!Wisienka na torcie, czyli 6 książek, które zmienią Cię w mistrza pasywnej sprzedaży przy użyciu dobrych treści
Jeśli chcesz, aby Twoje treści na blogu lepiej konwertowały i zwiększały sprzedaż Twojego sklepu internetowego albo pomagały realizować inne cele biznesowe, przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie siedmiu poradników, które krok po kroku nauczą Cię praktycznych zasad dobrego content marketingu i copywritingu. Dzięki nim staniesz się adeptem sztuki tworzenia treści, które dobrze wpływają na SEO i pozycjonowanie szerokie Twojej strony WWW, generują wartościowe leady, a finalnie - sprzedają.- Artur Jabłoński - Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting
- Paweł Tkaczyk - Narratologia
- zero teorii,
- sama praktyka,
- polski autor w polskich realiach,
- najbardziej aktualna wiedza.
- Joanna Wrycza-Bekier - Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy
- Ewa Szczepaniak - Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet
- Justyna Bakalarska-Stankiewicz - Content marketing. Od strategii do efektów
Teksty blogowe i skuteczność content marketingu: jak zmienia się świat treści i dlaczego konwersja jest tak istotna?
Już w 2016 roku badania IAB doniosły, że aż 82% polskich marketerów wykorzystuje content marketing w codziennych działaniach w sieci. Najczęściej przybierał on formę firmowego bloga, na którym pojawiały się liczne poradniki, infografiki oraz Q&A (najpopularniejsze pytania i odpowiedzi dla danej branży czy produktu), wszystko dopasowane do oczekiwań odbiorców i dedykowane potencjalnym odbiorcom marki. Raport pokazał jednocześnie, że aż ⅓ badanych nie posiada strategii prowadzonych działań, a sposoby mierzenia ich skuteczności prezentowały się dość podstawowo, rzadko obejmując chociażby ROI: [caption id="attachment_51826" align="aligncenter" width="453"] Źródło: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2017/02/IABPolska_RaportCM_20170221.pdf [/caption]Co zmieniło się w ciągu ostatnich lat?
Na początku 2021 roku badanie przeprowadzone przez International Content Marketing Forum pokazało, że ujawniło, że na badanych rynkach europejskich posiadanie systemu, który badał by skuteczność content marketingu, nie jest uznawane za niezbędne. Jak więc mierzyć tworzone treści i właściwie optymalizować strategie marketingowe? Jak zwiększyć współczynnik konwersji na blogu nie wiedząc, co właściwie konwertuje? Zauważmy, że w badaniu wzięło udział 9 krajów europejskich (Austria, Belgia, Szwajcaria, Niemcy, Dania, Holandia, Norwegia, Polska, Szwecja), w tym ponad 500 menedżerów wyższego szczebla - nie da się więc ukryć, że widzimy pole do poprawy. [caption id="attachment_51824" align="aligncenter" width="602"] Źródło: https://socialpress.pl/2021/02/content-marketing-w-polsce-i-europie-badania-icmf-ujawnia-budzety[/caption] Widać też, jak zróżnicowana jest dojrzałość strategiczna poszczególnych rynków: od 41% (Dania) do aż 76% (Norwegia). W wielu aspektach badania kraje wypadają podobnie (przejrzystość strategii, budżety). Większość krajów podejrzewa, że inwestycje w następnych latach będą rosły: Badanie ICMF skłoniło Stowarzyszenie Content Marketing Polska, by na przełomie sierpnia i września 2021 przeprowadzić ankietę wśród specjalistów ds. marketingu na temat tego, w jaki sposób korzystają z narzędzi content marketingowych w swoich działaniach oraz jak mierzą ich skuteczność (Jak mierzymy content marketing?). Jakie są najważniejsze wnioski?- 80% ankietowanych twierdzi, że posiada system analityczny do mierzenia treści - to ogromna różnica w stosunku do raportu za 2016 roku, w którym ponad 60% badanych w ogóle nie posiadało strategii!
- Najpopularniejszymi sposobami pomiaru skuteczności contentu są:
- czas spędzony na stronie,
- liczba odsłon,
- głębokość scrollowania,
- szybkość scrollowania.
- Aktualnie tylko 9% badanych sprawdza udostępnianie treści za pomocą komunikatorów (np. Messengera), które często są istotnym kanałem udostępniania treści dalej.
- 66% ankietowanych nie bada poziomu sztucznego ruchu na stronie, czyli między innymi obecności crawlerów Google - a ponieważ content marketing idzie w parze z SEO, to bardzo istotny wskaźnik!
Podsumujmy: jak prowadzić bloga, który sprzedaje i zarabia?
Wiesz już, jak istotne jest mierzenie swoich działań - bądź jednym z tych marketerów, dzięki którym statystyki analizowania skuteczności tworzonych treści w najbliższych latach wzrosną. Ale żeby mieć co mierzyć, musisz w pierwszej kolejności zrozumieć, jak tworzyć wartościowe teksty blogowe. No więc właśnie - jak, tak w największym skrócie? Na pewno nie “na kolanie” i bez przemyślanej strategii. Rozwijaj swoje umiejętności copywriterskie, ucz się od doświadczonych praktyków i wdrażaj w życie nasze sugestie, a na pewno szybko i efektywnie rozwiniesz swoje twórcze skrzydła. Zapamiętaj (a najlepiej zapisz!) poniższe zasady:- Poznaj swoją grupę odbiorców;
- Zyskaj zaufanie użytkowników;
- Określ cel każdego wpisu na blogu;
- Zadbaj o nagłówki (H1, H2 i H3);
- Nie zapomnij o formatowaniu tekstu;
- Wykorzystuj chwytliwe tytuły i różne formy przekazu treści, aby przykuć uwagę czytelnika
- Umieść CTA w widocznym miejscu;
- Language of benefits + social proof + bullet points = więcej konwersji;
- Śledź wskaźnik konwersji;
- Działaj wyłącznie na podstawie wcześniej określonej strategii.