Czynniki rankingowe Google. Sprawdź, jak możesz wpłynąć na wyszukiwarkę

Czynniki rankingowe Google. Sprawdź, jak możesz wpłynąć na wyszukiwarkę

Zastanawiasz się od czego zależy pozycja w Google? Czynniki rankingowe lidera wśród wyszukiwarek internetowych od lat stanowią temat analiz oraz testów e-marketerów. Liczba elementów, które mają wpływ na to, na której pozycji nasza strona pojawi się w wynikach wyszukiwania jest ciężka do sprecyzowania, lecz wiadomo że jest ich bardzo dużo. Warto dodać, że Google systematycznie wprowadza zmiany w swoich algorytmach, a te powodują, że zdefiniowanie wszystkich czynników rankingowych może być po prostu niemożliwe.

Ostatnio na naszym blogu: Branża meblarska i jej widoczność w internecie

Czynniki rankingowe to jasne sygnały dla właścicieli stron, o tym o co należy zadbać oraz jakie działania podjąć, aby strona spełniała wymagania Google i tym samym pięła się w górę w wynikach wyszukiwarki. Jak pisaliśmy we wstępie, czynników tych jest wiele oraz dotyczą one różnych aspektów strony. Możemy podzielić je w następujący sposób:

  • Czynniki związane z elementami znajdującymi się wewnątrz witryny
  • Czynniki związane z działaniami podejmowanymi poza witryną

Warto zaznaczyć, że wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania uzyskać możemy wtedy, kiedy odpowiednio przygotujemy naszą stronę, pamiętając o kwestiach, na które Google zwraca uwagę. W tym artykule postaramy się przedstawić najważniejsze czynniki rankingowe z wymienionych wyżej obszarów.

Czynniki rankingowe to elementy, które wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Czynniki rankingowe Google
Źródło: https://www.perfectbloggerstech.org/2018/10/seo-competition-2019-google-ranking.html

Czynniki rankingowe, związane z elementami znajdującymi się na stronie internetowej:

Oryginalna, wartościowa oraz aktualna treść

Tworząc teksty na stronę internetową należy zadbać o to, aby były one wysokiej jakości i zawierały odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi. Warto dodać, że Google lepiej rankuje witryny, które są wypełnione treścią skoncentrowaną na tematyce strony. Idea ta nazywa się Topical Authority. Jej główną koncepcją jest promowanie stron, które dzięki swoim treściom niosą wiedzę dla użytkowników. Google przywiązuje bowiem dużą wagę do kontekstu treści. Korzyści wynikające z wyszukiwania kontekstowego obejmują pomoc użytkownikowi w uzyskiwaniu szybszych i dokładniejszych wyników w oparciu o skonstruowane zapytanie. Przykładowo, szukając odpowiedzi na frazę “Batman” podczas pobytu w Turcji, prawdopodobnie zostaniesz przekierowany do informacji na temat miasta o tej nazwie.

Pisząc, pamiętaj także o ortografii oraz poprawności gramatycznej, lekceważenie tej kwestii może skutecznie odstraszyć użytkowników. Opisując dane zagadnienie, zadbaj o to by publikowana treść była oryginalna, a także opierała się o sprawdzone oraz aktualne źródła. W celu zwiększenia wartości treści, warto urozmaicić ją o różnego typu multimedialne elementy, takie jak np. obrazki, filmy czy animacje. Pamiętaj o umieszczeniu opisów alternatywnych dla wszystkich osadzanych na stronie zdjęć. Stosowanie nagłówków tytułowych H1-H6 wpływa zarówno na czytelność tekstu, jak i pomaga wskazać robotom wyszukiwarki, która treść na stronie ma większą ważność w ocenie autora. Dobrą praktyką jest umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach, należy jednak zachować umiar oraz dopilnować by wyglądały one naturalnie.

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe

Poszukując informacji przy pomocy wyszukiwarki internetowej, użytkownicy wpisują interesujące ich frazy, oczekując uzyskać jak najlepsze, najbardziej dokładne odpowiedzi na zadane pytanie. Algorytmy Google przystępują wtedy do przeszukiwania swojej bazy zaindeksowanych witryn, w celu zwrócenia stron, których zawartość najlepiej odpowiada na wpisane przez użytkownika zapytanie. Właśnie dlatego umieszczanie w treści odpowiednio przygotowanych słów kluczowych jest tak ważne. Warto pamiętać o tym, że powinny znajdować się w niej wyłącznie frazy odpowiadające tematyce danej strony. W celu wyróżnienia ich, należy stosować znaczniki pogrubienia <strong> oraz pochylenia <em>, które mają dużą moc z punktu widzenia wyszukiwarki.

Optymalizacja meta danych

Meta znaczniki to elementy umieszczone w sekcji <head> na stronie internetowej. Znajdują się one w kodzie źródłowym oraz są nazywane również tagami HTML. Część znaczników jest widoczna dla użytkowników, inna tylko dla robotów wyszukiwarek. Wiele z nich ma wpływ na pozycjonowanie, dlatego warto zadbać o kwestię odpowiedniej optymalizacji tych elementów. Spośród meta znaczników, które należy zoptymalizować pod kątem SEO wyróżnić możemy m.in.

  • Title
  • Meta description
  • Meta Keywords
  • Original source
  • Meta robots

Brak zduplikowanej treści

Google kładzie mocny nacisk na to, aby strony internetowe zawierały oryginalną treść (algorytm panda). Duplikacja treści występuje w sytuacji gdy identyczny lub nieco zmodyfikowany tekst pojawia się na różnych witrynach. Warto wspomnieć również o tym, że sytuacją niepożądaną z punktu widzenia robotów Google jest także duplikowanie tekstów w obrębie jednej strony. Metod na wyeliminowanie zduplikowanych treści jest wiele, spośród nich wyróżnić można m.in.: tworzenie oryginalnych tekstów i opisów, stosowanie przekierowań 301, wprowadzenie unikalnych nagłówków tytułowych w obrębie każdej podstrony oraz umieszczanie parametru canonical, który informuje roboty wyszukiwarki, który adres URL jest linkiem oryginalnym.

Sprawdź nasz artykuł, który mówi o tym jak radzić sobie z duplikacją treści.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to tworzenie odnośników do poszczególnych podstron w obrębie danej witryny. Wpływa ono na poprawę pozycji słów kluczowych, ułatwia użytkownikom nawigację po stronie oraz wspomaga robotom Google poprawnie zaindeksować wszystkie podstrony.  Istnieje wiele rodzajów linkowania wewnętrznego, spośród nich wyróżnić możemy m.in.:

  • menu strony – pod kątem użytkownika najważniejsza będzie jego poprawna architektura. Pod kątem SEO: poprawnie użyte słowa, odpowiednie użycie anchorów itd.
  • linkowanie kontekstowe – polega na umieszczeniu linku w treści artykułu, wykorzystując do tego kontekst danego tekstu. Przykładowo, pisząc tekst na dany temat, możemy wskazać użytkownikowi pokrewny artykuł, w którym znajdzie on informacje uzupełniające czytaną treść.
  • linkowanie przy pomocy list wpisów powiązanych – jest to technika wykorzystywana najczęściej na podstronach, na których znajdują się artykuły. Umieszczany zazwyczaj na końcu wpisu link, odnoszący do starszego artykułu, ma za zadanie zachęcić użytkownika do sprawdzenia publikacji, która może okazać się dla niego interesująca.
  • linkowanie produktów podobnych oraz upselling – linkowanie tego typu występuje zazwyczaj wewnątrz sklepów internetowych. Jest ono dobre z dwóch powodów. Po pierwsze, może zwiększyć sprzedaż poprzez bezpośrednie nakierowanie użytkownika na produkt, który być może zdecyduje on zakupić, a także wpływa pozytywnie na profil linków wewnętrznych i ich strukturę.

Tworząc linki w obrębie jednej strony należy zadbać o poprawną strukturę adresów URL. Przyjazne URL’e to krótkie, przyjazne adresy bez znaków specjalnych, wielkich liter, z odpowiednim użyciem “-”. Dopilnuj także, aby na witrynie występowały przekierowania 301, tam gdzie jest to wymagane.

Ilość zaindeksowanych podstron

Indeksowanie odbywa się w momencie gdy roboty Google’a odwiedzają naszą stronę. Analizują one między innymi zawartość kodu podstron oraz treści znajdujące się na nich. Na tej podstawie roboty rozstrzygają, czy podstrona jest warta umieszczenie w wyszukiwarce. Jeśli jest, muszą one zadecydować która pozycja w wynikach wyszukiwania będzie odpowiednia. Warto w tym miejscu wyjaśnić co kryje się za pojęciem Crawl Budget. Otóż jest to budżet indeksowania witryny, określający liczbę podstron, które Googlebot może zaindeksować podczas jednej wizyty. Na Crawl Budget składają się dwa wskaźniki:

  • Crawl Rate Limit – limit współczynnika indeksacji
  • Crawl Demand – częstotliwość indeksacji

Kombinacja tych dwóch parametrów pociąga za sobą, jak duży Crawl Budget zostanie przyznany naszej witrynie. Zalecane jest aby oba te wskaźniki były na podobnie wysokim poziomie. Osiągnąć to można między innymi dzięki prawidłowej optymalizacji technicznej strony. Trzeba również dodać, że podstrony które nie zostały zaindeksowane przez roboty Google’a, nie mają szans na pojawienie się w wynikach wyszukiwarki, dlatego tak ważne jest zadbanie o poprawną indeksację wszystkich podstron. Aby zobaczyć ile podstron danej witryny jest zaindeksowanych przez Googlebot’y należy wpisać w oknie wyszukiwarki “site:adres strony”. Jeśli Twoja witryna liczy setki podstron, a po wpisaniu tej komendy widzisz ich tylko kilka, jest to jasny sygnał, że powinieneś skupić się na zaindeksowaniu brakujących stron.

Sprawdzenie indeksacji

Szybkość ładowania

Nie ma wątpliwości, że strony które ładują się długo, często są odrzucane przez użytkowników. Zwiększa to współczynnik odrzuceń. W takich przypadkach Google dostaje sygnał, że strona może być mało przyjazna dla internautów. Załadowanie strony powinno przebiegać sprawnie. Zaleca się skalować i kompresować obrazy o dużych rozmiarach lub używać nowoczesnych formatów zdjęć (np. .webP), unikać zaawansowanych skryptów, które powodują wydłużenie czasu ładowania witryny, używać cache dla plików statycznych oraz w miarę możliwości cache po stronie serwera.

Responsywność

Zaleca się zmodyfikować kod witryny w sposób umożliwiający dostosowywanie się strony do rozmiarów urządzenia, z którego zostanie ona otwarta. Responsywność strony internetowej wpływa pozytywnie na  algorytmy Google. W kwietniu 2018 wyszukiwarka ta wprowadziła tzw. Mobile First Index, do którego dołączane są witryny dostosowane do urządzeń mobilnych. Warunkiem, który ponadto należy spełnić, aby znaleźć się w wyżej wymienionym indeksie jest serwowanie takich samych treści na wersji mobilnej, jak na desktopowej. Google kładzie duży nacisk na responsywność stron, faworyzując w wynikach wyszukiwania wyświetlanych na urządzeniach mobilnych strony dostosowane właśnie do nich. W dzisiejszych czasach, kiedy urządzenia przenośne cieszą się niezwykłą popularnością, zadbanie o ten aspekt jest koniecznością.

Bezpieczeństwo

Google przywiązuje dużą wagę do bezpieczeństwa internautów. Z tego względu strony posiadające aktualny, poprawnie wdrożony certyfikat SSL są premiowane przez wyszukiwarkę. Certyfikat ten potwierdza, że połączenie internetowe z konkretną stroną jest bezpieczne. W połowie sierpnia 2017 za pomocą Search Console Google rozsyłał ostrzeżenia dla właścicieli sklepów i stron bez certyfikatu, potwierdzając tym samym kolejny raz jego wagę. Poza tym brak SSL-a wpływa negatywnie na współczynnik odrzuceń. Zwiększa on również wiarygodność witryny i zaufanie do niej. Dla sklepów internetowych (przez które ludzie dokonują zakupu i podają swoje dane) staje się już wręcz wymogiem.

Mapa strony

Mapa strony jest dokumentem XML, w którym umiejscowione są adresy do wszystkich podstron witryny. Tworzy się ją w celu umożliwienia skuteczniejszego zaindeksowania strony internetowej w wyszukiwarkach – ułatwia bowiem poruszanie się robotów po stronie. Warto dodać, że mapa witryny przydaje się szczególnie w portalach posiadających tysiące lub setki tysięcy podstron. Nie ma jednak przeszkód by stworzyć mapę XML również dla mniejszego serwisu.

Czynniki związane z działaniami podejmowanymi poza witryną

Wartościowe linki zewnętrzne

Linki przychodzące wpływają na pozycję witryny w wynikach zwracanych przez wyszukiwarkę. Google oceniając strony sprawdza średnią wartość odnośników, które do niej prowadzą oraz wartość domen, z których te linki pochodzą. Sprawdzać parametry odnośników można w różnych narzędziach: Ahrefs, Majestic..  Między innymi dlatego ważne jest by zapewniać użytkownikom ciekawą oraz cenną z ich punktu widzenia treść. Użytkownicy lubią dzielić się ze swoimi znajomymi interesującymi artykułami udostępniając je. Takie udostępnienia to jasny sygnał dla wyszukiwarki, że zawarty na stronie content niesie wiele wartość dla użytkowników. Należy też dbać o aktualizację linków – aby nie było np. nieaktualnych czy generujących 404.  Niezmiernie ważny jest także prawidłowy profil linków – czyli dobre rozkłożenie proporcji linków czystych i na anchor oraz dofollow i nofollow. Poza tym pamiętaj o aktywności na portalach społecznościowych tj. dodawaniu postów oraz zdjęć wraz z odnośnikami do strony – jest to wartościowe z punktu widzenia SEO, dlatego warto zadbać o tą kwestię.

Najważniejsze zasady dobrego linkowania opisaliśmy we wcześniejszym artykule.

Autorytet domeny i jej wiek

Wiek domeny jest ciągle również uznawany za czynnik rankingowy Google. Uważa się, że starsze domeny, z dłuższą i pozytywną historią, rankowane są wyżej i lepiej niż te młodsze. Warto tu wspomnieć o ciągle niepotwierdzonej teorii Google Sandbox, według której nowe domeny tkwią w “piaskownicy”, z której ciężko “wejść” do rankingu Google. Uważa się, że ma ona na celu uniknięcie sytuacji, w których właściciele stron sztucznie chcą “wypchnąć” nową stronę w górę, przeoptymalizowaniem, spamerskimi linkami i innymi, nieczystymi zagrywkami SEO. Przyjmuje się, że trwa ona 1-6 miesięcy, zależnie od naszych działań i słów jakie pozycjonujemy.

Później, kiedy domena jest aktywna przez dłuższy czas, posiada wiele linków prowadzących do niej z wartościowych stron i jej historia jest dobra, będzie to pozytywnym czynnikiem dla Google.  Wiek domeny może mieć jednak także negatywny wpływ na SEO.  Gdy w przeszłości na stronę został nałożony filtr, na domenie wcześniej była np. strona z branży adult, itd. – może mieć negatywny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego zawsze sprawdzaj historię domeny przed jej zakupem!

Czynnikiem rankującym Gogole jest także wskaźnik stworzony przez Moza – Domain Authority, czyli autorytet domeny. Jest on wyliczany głównie na podstawie prowadzących do strony linków.  Więcej o nim możecie przeczytać w naszym artykule: Autorytet domeny i poziom zaufania do niej – na co wpływa?

Dlatego jeśli zależy Ci na wyższym rankowaniu strony – w celu zbudowania autorytetu domeny należy pozyskiwać naturalnie linki cechujące się wysoką jakością.

Tak naprawdę czynników rankujących Google i spekulacji na ich temat (Gigant – podobnie jak z algorytmami – nie zawsze wprost potwierdza informacje o ich prawdziwości) jest tak wiele, że ciężko podać ich dokładną liczbę i nie sposób wymienić je w jednym artykule. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy opisać obszary, które w naszej opinii są najbardziej istotne. Należy pamiętać, że Google stale aktualizuje nawet podstawowe czynniki. Zalecamy śledzić na bieżąco branżowe nowinki, analizować trendy oraz odpowiednio na nie reagować – z pewnością wpłynie to na pozycję strony w wynikach organicznych wyszukiwarki.

  5,00 / 5 ( 14 )
Autor
Junior SEO Specialist - Rafał

Junior SEO Specialist

W Delante od stycznia 2019 roku. Informatyk z pasją do marketingu internetowego i SEO, który w swojej pracy stara się zapewnić użytkownikom wartościowy content, a klientom pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwarki. Miłośnik winyli, obuwia sportowego i podróżowania. W wolnym czasie skreczuje na gramofonach, na przemian z odwracaniem kolejnych kartek książek kryminalnych.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.