Spis
treści
Jak działa algorytm Google?
Algorytm Google, mówiąc jak najprościej, służy do wyświetlania wyników wyszukiwania w odpowiedniej kolejności. Ale jak to działa? Na jakich zasadach opiera się jego ocena?
Najważniejsze są 4 etapy działania algorytmu: skanowanie, przetwarzanie, indeksowanie i wreszcie ustalanie rankingu. Przyjrzyjmy się im po kolei.
1. Skanowanie
Google rozpoczyna proces ustalania rankingu, skanując i indeksując każdego dnia nie dziesiątki, a miliony stron internetowych. Wielokrotnie wspominaliśmy już na blogu o crawl budgecie – w świetle tego, jak wiele stron każdego dnia muszą odwiedzić boty Google, dbanie o ten aspekt ma sporo sensu, prawda? Roboty wyszukiwarek na etapie skanowania przeglądają treść stron internetowych, śledzą linki i zbierają informacje, które następnie są przetwarzane.
2. Przetwarzanie
Gdy w pierwszym kroku boty Google skanują strony internetowe, analizują różne czynniki, takie jak treść, tytuł strony, nagłówki, linki, obrazy i wiele innych. Algorytm ocenia później wszystkie te elementy, aby zrozumieć, co znajduje się na danej stronie i jakie są jej najważniejsze elementy.
3. Indeksowanie
Po przetworzeniu treści stron internetowych, Google tworzy indeks, który zawiera informacje na temat zawartości i struktury przecrawlowanych witryn. Indeksowanie to proces organizowania i przechowywania tych informacji, aby można je było łatwo wyszukiwać.
4. Ustalanie rankingu
Kiedy użytkownik wprowadza zapytanie do wyszukiwarki Google, algorytm analizuje zaindeksowane strony internetowe, aby znaleźć najlepiej dopasowane do intencji użytkownika wyniki. Algorytm bierze pod uwagę wiele czynników, o których będziemy mówić w tym artykule, takich jak odpowiedniość treści, popularność strony, jakość linków i wiele innych. Algorytm ma na celu dostarczenie użytkownikowi najbardziej adekwatnych i wartościowych wyników wyszukiwania.
Jeśli chcesz wiedzieć dokładnie, jak działają roboty Google, przeczytaj wpis Wojciecha, specjalisty SEO w Delante.
Pamiętaj: Google regularnie wprowadza zmiany w swoim algorytmie za sprawą różnych aktualizacji i ulepszeń, aby poprawić wyniki wyszukiwania i zapobiegać rozmaitym manipulacjom i nadużyciom ze strony właścicieli witryn. I choć chcielibyśmy opowiedzieć CI absolutnie wszystko, co da się na temat algorytmu, o niestety jest on tajny, właśnie po to, aby uniknąć prób prób manipulacji wyników wyszukiwania.
Jednak nie oznacza to, że nie znamy ani jednego spośród czynników rankingowych Google. Jedni mówią, że jest ich niewiele, inni, że równe dwieście, jeszcze inni, że dużo więcej – gdzie leży prawda? I co jest dla Ciebie w tym wszystkim najważniejsze?
Co to są czynniki rankingowe Google?
Czynniki rankingowe Google to kryteria, według których Google sortuje zindeksowane wyniki w rankingu dla danego zapytania. Nie wszystkie z nich – a właściwie zdecydowana mniejszość – są oficjalne, natomiast specjaliści SEO z całego świata podejmują wiele kroków w celu lepszego zrozumienia tego, jakie czynniki są faktycznie istotne, a jakie straciły już swoją aktualność.
Czynniki rankingowe to jasne sygnały dla właścicieli stron, o tym o co należy zadbać oraz jakie działania podjąć, aby strona spełniała wymagania Google i tym samym pięła się w górę w wynikach wyszukiwarki. Najprościej możemy podzielić je w następujący sposób:
- Czynniki związane z elementami znajdującymi się wewnątrz witryny
- Czynniki związane z działaniami podejmowanymi poza witryną
Ale to jeszcze nie wszystko. W tym artykule podejmiemy próbę podzielenia je na bardziej logiczne części, przedstawiając Ci:
- Czynniki domeny, strony i witryny
- Linki zwrotne
- Interakcje użytkowników
- Sygnały marki
- Spam
Warto zaznaczyć, że wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania uzyskać możemy wtedy, kiedy odpowiednio przygotujemy stronę, pamiętając o kwestiach, na które Google zwraca największą uwagę. W tym artykule postaramy się przedstawić najważniejsze czynniki rankingowe z wymienionych wyżej obszarów.
Warto dodać, że Google systematycznie wprowadza zmiany w swoich algorytmach, a te powodują, że zdefiniowanie wszystkich czynników rankingowych może być po prostu niemożliwe.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Najważniejsze czynniki rankingowe
Czynniki domeny, strony i witryny
To czynniki, na które mamy całkiem spory wpływ. Dotyczą tego, jak działa witryna i co się na niej znajduje, a także poziomu zaufania do witryny, który jesteśmy w stanie poprawić odpowiednimi działaniami.
- Jedno z istotnych kryteriów to na przykład wiek domeny: Starsze domeny często mają pewną przewagę, ponieważ Google uznaje je za bardziej wiarygodne i stabilne.
- Słowa kluczowe adresie URL. Jeśli słowo kluczowe pojawia się w domenie najwyższego poziomu (TLD), może to mieć wpływ na postrzeganie strony jako bardziej odpowiedniej dla danego zapytania. W przypadku subdomen wpływ jest już widocznie mniejszy, choć nie zerowy.
- Historia domeny może oczywiście mieć wpływ na jej pozycje w rankingu. Jeśli domena ma na swoim koncie potyczki z Googlem, np. spamowanie lub łamanie zasad społeczności, jej pozycja może być niższa jeszcze przez długi czas.
- WhoIs, czyli dane dotyczące strony dostępne online. Prywatne WhoIs są gorzej postrzegane niż publiczne (Google może zacząć się zastanawiać, co masz do ukrycia, a co za tym idzie – stracisz wiarygodność). Podobnie jeśli właściciel domeny był wcześniej karany przez Google za naruszenia zasad (nawet jeśli dotyczyło to innej domeny), taka sytuacja może mieć negatywny wpływ na ranking strony.
- Twój adres domeny ma znaczenie. Podczas gdy wartość samej nazwy domeny jest już mniejsza (Exact Match Domain nie jest już bardzo istotnym czynnikiem), to obecność protokołu SSL (czyli https:// na początku zamiast http://) i końcówka adresu (.pl, .de, .uk) są kluczowe. SSL to podstawa bezpieczeństwa strony, a końcówka pozwoli Ci pozycjonować się lepiej w danym kraju: .pl może mieć przewagę w Polsce, a .uk w Wielkiej Brytanii.
- Organiczny współczynnik klikalności (Organic CTR), czyli odsetek użytkowników, którzy klikają na Twoją stronę w wynikach wyszukiwania w porównaniu do liczby wyświetleń strony, sporo mówi Google’owi o tym, czy na Twojej stronie znajduje się coś interesującego dla użytkownika, czy nie oferujesz mu trafnych odpowiedzi. Jeśli Twoja strona ma wysoki współczynnik klikalności, Google może interpretować to jako sygnał, że jest ona interesująca dla użytkowników, a w konsekwencji podniesie się jej pozycja w rankingu.
- Autorytet domeny to dość ogólne hasło, ale niezmiennie istotne – najprostsza definicja tego, czym autorytet domeny jest, to wiarygodność i reputacja Twojej domeny w oczach Google. Autorytet domeny jest zbudowany na podstawie różnych czynników, takich jak jakość linków, historia domeny, o której pisaliśmy wyżej, czy jakość treści. Domeny o wyższym autorytecie mają tendencję do osiągania lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.
- Optymalizacja pod mobile to coś, bez czego się nie obejdzie, jeśli chodzi o pozycję w Google. To też jeden z bardziej “oficjalnych” czynników, ponieważ Google już aktualizacją Mobile-First Index kilka lat temu dał nam jasny sygnał, że bez dostosowania stron pod mobile nie ma co liczyć na wysokie pozycje. Jeśli Twoja strona dobrze działa na różnych urządzeniach mobilnych, może to pozytywnie wpłynąć na jej ranking.
- Czas ładowania strony to to czas, który użytkownik musi poświęcić na czekanie, aż strona w pełni załaduje się na jego urządzeniu. Google przykłada dużą wagę do szybkości ładowania stron, ponieważ użytkownicy oczekują pozytywnych doświadczeń ze stroną – szybkich, płynnych, bez zbędnego czekania. Google Web Vitals to oficjalne czynniki rankingowe SEO, wśród których prym wiedzie właśnie czas ładowania strony.
- Pamiętasz, jak przed momentem pisaliśmy o autorytecie domeny? Wpływa na niego między innymi jakość treści: Treść Twojej strony odgrywa kluczową rolę w rankingu Google. Treść powinna być wartościowa, unikalna, związana z tematem i odpowiednio zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych. Strony zawierające wysokiej jakości treści mają większe szanse na osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Ale pamiętaj – aby Twój content był interpretowany jako dobry, musi spełniać sporo wymogów, o czym za moment.
- SEO on-site to inaczej optymalizacja strony pod kątem czynników technicznych i contentowych, takich jak tytuły stron, opisy meta, nagłówki, struktura URL, znaczniki semantyczne, dane schema i słowa kluczowe. Działania on-site to zbiór czynności, które mogą pomóc w poprawie widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Więcej o on-site z perspektywy technicznej piszemy w artykule: Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?
Niby nie czynnik, ale jednak czynnik?
Pisaliśmy wcześniej o tym, że istotny jest CTR strony – a nie bez znaczenia dla niego są takie elementy jak tytuł SEO czy meta description z chwytliwym CTA, dlatego nawet jeśli opis meta nie jest czynnikiem rankingowym per se to ma powiązania z innymi czynnikami. Podobnie interakcje społecznościowe, czyli udostępnianie, lajkowanie, komentowanie i inne tzw. social signals to nie bezpośrednie czynniki rankingowe, ale za sprawą zwiększenia zainteresowania witryną wpływają na zdobycie naturalnych linków zwrotnych.
Pamiętaj, że jeśli coś nie wpływa bezpośrednio na SEO, nie znaczy, że jest zupełnie bez znaczenia. Myśl o procesie pozycjonowania i marketingu internetowego całościowo.
Linki zwrotne
Backlinki, czyli linki zwrotne od innych stron internetowych nadal są ważnym czynnikiem rankingowym w algorytmach Google. Kilka istotnych czynników związanych z linkami zwrotnymi to:
- Jakość linkującej strony ma ogromne znaczenie dla tego, jaki wpływ linki zwrotne mają na Twoją stronę. Oczywiście odnośniki z wartościowych stron o dobrej reputacji mają większą wartość dla Google. Strony o wysokim autorytecie i dużej popularności, takie jak wiarygodne witryny branżowe, instytucje edukacyjne czy media, mają większy (i rzecz jasna lepszy) wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Czy strona, z której linkujesz, jest w ogóle jakkolwiek powiązana tematycznie z Twoją witryną? Linki zwrotne związane z treścią strony, na którą prowadzą, są bardziej wartościowe. Jeśli linkująca strona jest ma związek z witryną, na którą prowadzi link, jesteś w dobrym miejscu.
- Różnorodność linków to ważny czynnik – ich dywersyfikacja, zarówno pod kątem źródeł (różne domeny), typów (follow, nofollow), a nawet sposobów linkowania (anchor, czysty link) ma znaczenie – dlaczego? Zróżnicowane linki zwrotne wskazują na naturalność profilu linków i mogą wpływać pozytywnie na rankingi.
- A co z liczbą linków zwrotnych? Oczywiście duża liczba naturalnie pozyskanych linków będzie sprzyjać Twojej witrynie, ale według czynników rankingowych Google jakość linków jest ważniejsza niż ich ilość, a nadmierny przyrost linków (szczególnie tych niskiej jakości) bywa negatywnie odbierany przez Google.
Interakcje użytkowników (User Interaction)
Tak, zachowania i interakcje użytkowników mogą mieć wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google! Wszystko dlatego, że Google stale dąży do dostarczania użytkownikom jak najlepszych i najbardziej dopasowanych do ich intencji wyników wyszukiwania. Dlatego też algorytmy Google analizują różne czynniki związane z interakcjami użytkowników, aby określić wartość i jakość witryny. Przykładem może być wspomniany wcześniej CTR, ale to jeszcze nie wszystko. Pamiętaj o takich czynnikach jak:
- Czas spędzony na stronie, czyli dwell time, wskazuje na to, że witryna dostarcza użytkownikom wartościowych informacji. Google z reguły interpretuje to jako sygnał o wysokiej jakości witryny i w efekcie może podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania – w końcu to w interesie wyszukiwarki jest pokazywać właściwe odpowiedzi na pytania, prawda?
- Wskaźniki odrzuceń, który jest niepokojąco wysoki, nie budzi zaufania Google, sugeruje bowiem, że witryna nie spełnia oczekiwań osób wpisujących zapytania w Google. Jego wysoki poziom jest przeciwieństwem długiego dwell time – mówiąc krótko, nie chcesz bounce rate na swojej stronie.
- Równie niepożądany jest tzw. pogosticking, czyli sytuacja, w której użytkownik klika w wynik wyszukiwania, ale szybko wraca do wyników, próbując znaleźć bardziej odpowiednią stronę. Strony, na których występuje duża liczba pogostickingu, mogą zauważyć spadek w rankingu.
- RankBrain to algorytm sztucznej inteligencji od Google, który analizuje interakcje użytkowników z wynikami wyszukiwania. Mierzy, jak użytkownicy reagują na wyniki i wpływa na ich odpowiednie uszeregowanie. Właśnie dzięki niemu możemy stwierdzić z całą pewnością, że działania użytkowników mają znaczenie.
- Zakładki Chrome też mogą być istotne. Wiesz, że Google zbiera dane na temat stron dodawanych do zakładek w przeglądarce Chrome? Te strony, które są często dodawane do zakładek, mogą zyskać na popularności i rankować wyżej.
- Aktywność i zaangażowanie użytkowników, np. w formie komentarzy na stronie, to kolejny sygnał świadczący o jakości treści (albo przynajmniej jej potencjale dyskusyjnym ?). Strony z aktywną społecznością komentujących mogą być oceniane lepiej niż te, na których nie za wiele się dzieje. Ale pamiętaj: spam się nie liczy, nie tędy droga.
Sygnały marki (Brand Signals)
Sygnały marki odgrywają ważną rolę jako czynniki rankingowe w algorytmie Google. Stanowią istotną część procesu budowania zaufania i reputacji marki zarówno w oczach użytkowników, jak i wyszukiwarek. Dlatego ważne jest, aby budować silną markę poprzez dostarczanie wartościowych treści, angażowanie użytkowników i zapewnianie pozytywnych interakcji z marką. Poniżej kilka elementów, które są czynnikami rankingowymi Google albo wpływają pośrednio na pozycję stronny.
- Pozytywne recenzje i opinie o marce oraz jej produktach lub usługach mogą budować zaufanie i wpływać na ocenę marki przez wyszukiwarki.
- Częste wyszukiwania nazwy marki w wyszukiwarce mogą wskazywać na popularność i rozpoznawalność marki.
- Aktywność marki na platformach mediów społecznościowych, liczba obserwujących, interakcje i udostępnienia mogą wskazywać na zaangażowanie użytkowników i popularność marki.
- Równie ważna jest autentyczność kont w mediach społecznościowych: Google może przy ocenie strony brać pod uwagę prawdziwość powiązanych kont w mediach społecznościowych, analizując na przykład liczbę obserwujących, interakcji czy inne czynniki.
Spam
Ta część może Ci się najmniej podobać, bo – mówiąc prosto – wpływ spamu na pozycje strony w Google jest negatywny i może prowadzić do kar, które z kolei wiążą się z obniżeniem widoczności w wynikach wyszukiwania.
- Pamiętasz, kiedy świat oszalał na punkcie algorytmu Panda? Dziś już chyba każdy wie, że za treści niskiej jakości można dostać karę – wszystko właśnie za sprawą tej słynnej aktualizacji Google. Dlatego za wszelką cenę unikaj farm treści czy linków i nie stawiaj na thin content.
- Równie ryzykowne są linki do spamerskich witryn, nie tylko takich, które oferują pożyczki czy nielegalne towary, lecz także takich, które mają niską jakość albo są stworzone wyłącznie pod SEO.
- Użytkownicy nie lubią zaskoczeń, dlatego podstępne przekierowania (przekierowywanie na stronę o innej treści niż wskazywałaby nazwa czy opis) nie tylko skutkują bounce rate, lecz także mogą doprowadzić do nałożenia na witrynę filtrów od Google.
- Jeśli jeszcze nie wiedziałeś, to już wiesz: Google uważa irytujące pop-upy i rozpraszające reklamy za oznaki niskiej jakości witryny, co może wpływać negatywnie na jej pozycję w wynikach. To z kolei wiąże się bezpośrednio z kiepskim UX strony, który ma znaczenie dla Google (sprawdź nasz wpis, w którym piszemy na ten temat szerzej: Wpływ UX na SEO).
- Przeoptymalizowana strona i keyword stuffing to kolejne elementy, których należy unikać.
Oczywiście to tylko kilka przykładów czynników rankingowych związanych ze spamem – czasami wydaje się, że ta lista jest właściwie nieskończona. Pamiętaj, że Google dąży do promowania wysokiej jakości treści i witryn, które dostarczają wartościowy content. Witryny stosujące spamerskie techniki są karane i tracą na widoczności w wynikach wyszukiwania.
Rola sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w algorytmach Google
Sztuczna inteligencja (SI lub AI) i uczenie maszynowe (UM) odgrywają kluczową rolę w algorytmach Google, pomagając poprawić jakość wyników wyszukiwania i lepiej interpretować zapytania użytkowników. Ostatnie lata przyniosły znaczny rozwój tych technologii w środowisku wyszukiwarek internetowych, a Google jest liderem w ich zastosowaniu.
Algorytmy Google oparte na SI i UM mają na celu lepsze zrozumienie intencji użytkowników, kontekstu wyszukiwania oraz znaczenia treści na stronach internetowych. Wykorzystują one zaawansowane modele językowe, jak BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) czy MUM (Multitask Unified Model), które są uczone na ogromnych zbiorach danych, aby zyskać umiejętność rozpoznawania i interpretowania naturalnego języka.
Wprowadzenie takich technologii umożliwia Google lepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do zapytań użytkowników, nawet w przypadkach bardziej złożonych i skomplikowanych. Może to prowadzić do uzyskiwania przez osoby korzystające z Google bardziej precyzyjnych i trafnych odpowiedzi, a także uwzględniać kontekst i specyficzne wymagania użytkownika.
Na konferencji Google Search I/O 2023, Google zapowiedział wprowadzenie generowanych przez SI wyników, co oznacza, że AI będzie miało większy wpływ na tworzenie i prezentację wyników wyszukiwania. Dzięki temu Google będzie w stanie dostarczać bardziej zindywidualizowane i dopasowane informacje, odpowiadając na potrzeby użytkowników w jeszcze bardziej zaawansowany sposób.
Lepsza widoczność sklepu internetowego?
Czynniki rankingowe, które mogą wpływać na wyniki w przyszłości
Czynniki rankingowe w algorytmach Google stale ewoluują, aby lepiej odzwierciedlać zmieniające się potrzeby użytkowników i dostarczać im najbardziej wartościowe i trafne wyniki wyszukiwania. Jak myślisz, co w najbliższych latach będzie kluczowe w świecie SEO?
Jakość treści
Chociaż AI może generować coraz lepszy content, a jego ilość niebawem zaleje internet, to nadal istnieje potrzeba unikalnych, wartościowych i przede wszystkim autorskich treści. Google będzie przykładać wagę do treści wysokiej jakości, które dostarczają użytkownikom odpowiedzi na ich pytania i spełniają oczekiwania, a przy tym są realnie pomocne.
Czynniki związane z EEAT
EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) to kryteria, które Google bierze pod uwagę przy ocenie wiarygodności stron internetowych już od jakiegoś czasu. W najbliższych latach, w kontekście walki z dezinformacją i spamem, wiarygodność i autorytet będą odgrywać kluczową rolę. Strony internetowe powinny zadbać o przedstawienie wiedzy, autorytetu i doświadczenia w swojej dziedzinie.
Linki jako sygnały zaufania
Linki wciąż są istotnym czynnikiem rankingowym, ponieważ wskazują na popularność i zaufanie strony. W przyszłości można oczekiwać, że Google będzie coraz bardziej skupiać się na jakości i naturalności linków. Ważne będzie pozyskiwanie linków od wartościowych i powiązanych tematycznie stron o dobrej reputacji – warto zacząć ten proces już dziś.
Warto jednak podkreślić, że lista powyższych czynników nie jest wyczerpująca, a algorytmy Google są znacznie bardziej złożone i uwzględniają szereg innych czynników. Ponadto, istnieje wiele czynników specyficznych dla danej branży, a zmiany w algorytmach mogą wpływać na różne aspekty rankingowe, dlatego trzymaj rękę na pulsie, żeby być na bieżąco z aktualizacjami Google oraz dostosowywać strategię SEO do najnowszych trendów, a także – co kluczowe – oczekiwań użytkowników. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat tego, na czym polegają update’y algorytmów Google, zobacz nasz artykuł: Aktualizacje algorytmu Google.
Chciałbyś zadbać o wymienione czynniki i podnieść wartość swojej witryny w oczach algorytmów Google, ale nie jesteś pewien, od czego zacząć? Powierz to doświadczonym specjalistom SEO – Delante może pomóc Ci w tych działaniach. W naszym procesie pozycjonowania stron zwracamy uwagę na wszystkie opisywane aspekty i prowadzimy działania tak, aby Twoja witryna była wartościowa dla użytkowników (Twoich potencjalnych klientów), ale i w pełni zgodna z wytycznymi Google.
Podsumowanie
Tak naprawdę czynników rankujących Google i spekulacji na ich temat (Gigant – podobnie jak z algorytmami – nie zawsze wprost potwierdza informacje o ich prawdziwości) jest tak wiele, że ciężko podać ich dokładną liczbę i nie sposób wymienić je w jednym artykule. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy opisać obszary, które w naszej opinii są najbardziej istotne. Należy pamiętać, że Google stale aktualizuje nawet podstawowe czynniki. Zalecamy śledzić na bieżąco branżowe nowinki, analizować trendy oraz odpowiednio na nie reagować – z pewnością wpłynie to na pozycję strony w wynikach organicznych wyszukiwarki.