Ameryka Południowa i SEO. Pozycjonowanie po latynosku
Zastanawiasz się nad wejściem na nowe rynki, poza granicami Europy? Czy warto rozważyć rynek Ameryki Południowej i jak kształtuje się tamtejszy e-commerce? Przedstawiamy jak wygląda branża SEO oraz co należy wiedzieć o typowym Latynosie – empezamos!
Ameryka Południowa to czwarty pod względem wielkości kontynent na świecie, obejmujący 17,8 miliona km². Na jego terenie znajduje się 12 państw (Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Ekwador, Gujana, Kolumbia, Paragwaj, Peru, Surinam, Urugwaj, Wenezuela) oraz dwa terytoria zależne – Gujana francuska oraz Falklandy należące do Wielkiej Brytanii. Największym krajem, który zajmuje prawie połowę całego kontynentu, jest Brazylia, która liczy 8,5 miliona km². Populacja tego kontynentu to 420,5 miliona osób, a gęstość zaludnienia wynosi 21 osób na km². Najbogatszym krajem i najbardziej stabilnym ekonomicznie jest Chile, gdzie dochód na mieszkańca wynosi 24,588$.
Kim jest Latynoski internauta?
Według statystyk Statista 55% populacji Ameryki Łacińskiej ma dostęp do internetu (dane z 2017 roku). Według prognoz w 2019 roku miał to już być odsetek na poziomie 60,9%. Pod koniec 2016 roku szacowano 72,4 milionych stałych klientów szerokopasmowego internetu stacjonarnego, który w 2017 roku wzrósł do 77,4 milionów. Jeśli chodzi o poszczególne kraje to największy odsetek penetracji internetu jest w Argentynie i wynosi 93%. Największą ilość użytkowników internetu odnotowano w Brazylii.
Jeśli chodzi o światowy udział użytkowników internetu w Ameryce Południowej to stanowi on 7%, aktywne konta w social mediach to 9% światowego udziału, a jeśli chodzi o użytkowników mobile to jest on na poziomie 7%.
O czym należy pamiętać, aby zaistnieć w Latynoskim Internecie
Gdy chcemy zaistnieć w lokalnym internecie danego regionu świata, musimy koniecznie pamiętać o kilku kwestiach. Kluczowym aspektem będzie rodzimy język. Warto zagłębić się w jego niuanse, aby wyeliminować kardynalne błędy. Drugim, jednak niemniej ważnym aspektem są media społecznościowe, z których lokalni użytkownicy korzystają najczęściej. Warto właśnie w nich zaistnieć i aktywnie prowadzić profile. Nie należy zapominać o wyszukiwarce. Każda z nich rządzi się swoimi prawami SEO i ma duży wpływ, na której pozycji znajduje się nasza strona. Jak te czynniki kształtują się w Ameryce Południowej?
Język – czy język hiszpański jest tylko jeden?
Najczęściej używanym językiem na tym kontynencie, jest zdecydowanie hiszpański i stanowi on język urzędowy większości krajów. Kolejnym najczęściej używanym językiem jest portugalski, który stanowi język urzędowy w Brazylii. Jedynie w Gujanie używany jest angielski oraz w Surinam językiem urzędowym jest język niderlandzki. Należy jednak pamiętać, że hiszpański w Ameryce Łacińskiej nieco różni się od hiszpańskiego, którym posługują się Hiszpanie, a nawet różni się on w poszczególnych krajach Ameryki Południowej.
Różnice nie są duże, jednak mogą nieść dużą zmianę znaczenia sensu zdania i polegają na różnicach w znaczeniu niektórych wyrazów lub inne określenia na popularne i często używane słowa. Na przykład, w Hiszpanii chcąc powiedzieć samochód użyjemy określenia “el coche”, a w Ameryce Południowej to słowo oznacza świnia/wieprz. Natomiast latynosi chcąc użyć słowa samochód używają określenia “el carro” lub “el auto”. Innym przykładem takich różnic jest słowo “komputer”. W Ameryce Południowej używa się określenia “la computadora”, w Hiszpanii natomiast użyją słowa “el ordenador”. Jednak najbardziej obrazującym przykładem będzie słowo “fasola”. Hiszpanie fasolę nazywają „la judía”, w Argentynie mówi się „el poroto”, w Wenezueli „la caraota”, w Peru „el frejol”, natomiast w Kolumbii „el fríjol”. Dlatego ważne jest, aby zwrócić uwagę na poszczególne słowa podczas pozycjonowania w poszczególnych krajach. Różnice mogą występować także w wymowie oraz akcentowaniu.
Dlaczego ma to znaczenie dla SEO? Przede wszystkim trzeba na to zwrócić uwagę przy doborze słów kluczowych do pozycjonowania. Poza tym różnice językowe i kulturowe sprawiają, że niekoniecznie strona, która dobrze działa w Hiszpanii i przynosi zysk, będzie go przynosiła w Ameryce Południowej. Jak widać we wcześniejszym przykładzie z fasolą ta sama strona może nawet nie działać w poszczególnych krajach Ameryki Południowej. Trzeba więc postawić na dostosowanie strony do użytkowników i nie przekładać jej 1:1 na nowy rynek.
Social Media w Ameryce Południowej
Media społecznościowe cieszą się dużą popularnością w krajach Ameryki Południowej. Według Statcounter GlobalStats najbardziej popularnym portalem społecznościowym jest Facebook. Na kolejnym miejscu w rankingu stoi Pinterest oraz YouTube, jednak te wartości są znacznie mniejsze. Warto więc pamiętać o dobrej widoczności na tym portalu.
Wyszukiwarki
W procesie pozycjonowania należy zwrócić uwagę na to, z jakiej najczęściej wyszukiwarki korzystają użytkownicy danego regionu. Każda wyszukiwarka to nieco inne zasady. Jeśli chcesz się dowiedzieć nieco więcej o różnicach pomiędzy wyszukiwarkami, to ich główne różnice opisujemy w artykule o alternatywach dla Google: https://delante.pl/alternatywy-dla-google/. Jednak w Ameryce Południowej, podobnie jak w Europie, dominującą wyszukiwarką jest Google – używa jej aż 97,71% internautów (według Statcounter GlobalStats). To ułatwia nieco zadanie wejścia na tamten rynek, ze względu na to, że zasady i prawa, którymi rządzi się Google w procesie pozycjonowania dobrze są znane na rynku europejskim. Na drugim miejscu stoi Bing, jednak stanowi on jedynie 1,17% udziału.
Link building – gdzie warto linkować?
Linkowanie to ważny element całego procesu pozycjonowania. Warto więc tworzyć linki prowadzące od wartościowych domen, w danym regionie świata, w którym chcemy wejść na rynek. W Ameryce Południowej dużą rolę odgrywają media społecznościowe, a w szczególności Facebook. Na drugim miejscu jest platforma służąca do prowadzenia blogów – Blogger. Warto więc skupić się na tym portalu oraz skupić się na udostępnianiu tam wartościowych treści. Kolejne miejsca zajmuje LinkedIn oraz Twitter. Innym medium społecznościowym, które jest bardzo istotne w procesie SEO w krajach hiszpańskojęzycznych jest “Taringa!”. Jest on znacznie mniej popularny niż Facebook, czy Blogger, ale stanowi istotny element procesu pozycjonowania, w szczególności gdy zależy nam na rynku krajów z narodowym językiem hiszpańskim.
Jaką domenę wybrać?
W większości krajach Ameryki Południowej wykupienie domeny nie będzie problematyczne. W wielu z nich nie jest wymagane zarejestrowanie działalności gospodarczej na terenie kraju oraz nie jest wymagany lokalny przedstawiciel. Jedynie m.in. w Argentynie, Brazylii i Paragwaju jest wymagany lokalny kontakt administracyjny oraz przedstawiciel, jednak wiele firm oferuje swoje usługi w tym zakresie. Niestety jednak problemem mogą być nieco wysokie ceny. W zależności od kraju możemy zapłacić od 299 zł do nawet 899 zł za wykupienie domeny. Warto postawić na krajową domenę dla każdego kraju, w którym chcemy prowadzić swoją działalność.
W niektórych krajach Ameryki Południowej jest możliwe zarejestrowanie domeny w dwojaki sposób, np. w Chile istnieje możliwość zarejestrowania strony .cl oraz .com.cl. Większość krajów jednak używa formy wraz z końcówką .com. Zalecane jest, aby rejestrować strony na domenę wraz z .com, ponieważ w większości przypadków jest to tańsza i prostsza opcja. oraz dużo częściej używana.
Natomiast jeśli nie chcemy skupiać się na jednym kraju, a na całej Ameryce Południowej warto rozważyć użycie domeny .lat, która nie odnosi się do żadnego konkretnego kraju, a do ogólnej kultury Ameryki Łacińskiej. Domena ta nie ma wymogów podczas rejestracji oraz jej cena nie jest, aż tak wysoka, jak w przypadku poszczególnych krajów Ameryki Południowej. Domenę .lat można porównać do domeny .eu wykorzystywanej w Europie. Jeśli chodzi o SEO jest to opcja trochę mniej korzystna niż domeny krajowe.
Rynek e-commerce w Ameryce Południowej
Badając rynek e-commerce warto zbadać jak kształtuje się odsetek osób, kupujących w internecie oraz jakie produkty są najczęściej kupowane przez internautów. Warto również sprawdzić, jakie metody płatności są najbardziej preferowane. Przeanalizujmy zatem, jak te elementy kształtują się w Ameryce Łacińskiej?.
W 2019 roku odnotowano przychody z rynku e-commerce na poziomie 32 224 mln USD. Prognozy mówią, że przychody będą wykazywać roczną stopę wzrostu na poziomie 6,5%, co spowoduje, że do 2023 r. wzrośnie on do 41 441 mln USD. Obecnie 121 milionów osób robi zakupy on-line. Według badań do 2021 r. będzie w sumie 163 milionów użytkowników handlu elektronicznego, co będzie stanowiło 54% całej populacji Ameryki Południowej.
Największym segmentem rynku jest moda, o wolumenie rynkowym 9 580 mln USD w 2019 roku. Ma on wzrosnąć w 2023 roku do 12 062 mln USD. Na drugim miejscu kształtuje się Elektronika i Media o wolumenie rynkowym na poziomie 8 890 mln USD w roku 2019. Później zabawki, hobby, oraz DIY (6 200 mln USD) oraz meble i urządzenia (4 628 mln USD). Na ostatnim miejscu znajduje się żywność i higiena osobista (2 925 mln USD). Ukształtowanie tych segmentów w roku 2018 i 2019 oraz prognozy do roku 2023 obrazuje poniższy wykres.
Jeśli chodzi o metody płatności to 65% kupujących online w Ameryce Łacińskiej wybrało kartę kredytową spośród preferowanych opcji płatności online. 41% kupujących powiedziało, że używają karty debetowej. Portfele płatności, takie jak PayPal, były wybierane przez 36% kupujących online, a gotówka przy odbiorze była wykorzystywana przez 35% kupujących online. Korzystanie z tych metod płatności będzie się różnić w zależności od kraju, przy czym karty kredytowe dominują w większości dobrze rozwijających się krajach Ameryki Łacińskiej.
Jeśli chodzi o urządzenia, na których Latynosi dokonują zakupów, to 59% kupujących online w Ameryce Łacińskiej woli robić zakupy na desktopie, co jest wartością niższą niż średnia światowa. 6% kupujących online preferuje smartfony, a 6% woli tablet. 29% twierdzi, że nie ma preferencji. Telefon komórkowy będzie nadal rósł i oczekuje się, że odegra ważną rolę, szczególnie w odniesieniu do młodszego pokolenia kupujących online.
Rynki krajów Ameryki Południowej nie są jeszcze tak znacznie rozwinięte, jak te europejskie. Jednak z roku na rok, przybywa tam użytkowników Internetu oraz e-konsumentów, dlatego ten obszar może stanowić niewykorzystaną niszę w wielu branżach. Przed dokonaniem wyboru na które rynki Ameryki Południowej wejść, warto zastanowić się, w których krajach potencjał ten będzie wzrastał najbardziej dynamicznie.