Zastanawiasz się nad wejściem na nowe rynki, poza granicami Europy? Czy warto rozważyć rynek Ameryki Południowej i jak kształtuje się tamtejszy e-commerce? Przedstawiamy jak wygląda branża SEO oraz co należy wiedzieć o typowym Latynosie - empezamos!
Ameryka Południowa to czwarty pod względem wielkości kontynent na świecie, obejmujący 17,8 miliona km². Na jego terenie znajduje się 12 państw (Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Ekwador, Gujana, Kolumbia, Paragwaj, Peru, Surinam, Urugwaj, Wenezuela) oraz dwa terytoria zależne - Gujana francuska oraz Falklandy należące do Wielkiej Brytanii. Największym krajem, który zajmuje prawie połowę całego kontynentu, jest Brazylia, która liczy 8,5 miliona km². Populacja tego kontynentu to 420,5 miliona osób, a gęstość zaludnienia wynosi 21 osób na km². Najbogatszym krajem i najbardziej stabilnym ekonomicznie jest Chile, gdzie dochód na mieszkańca wynosi 24,588$.
[caption id="attachment_14182" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.worldatlas.com/articles/the-richest-countries-in-south-america.html[/caption]
Kim jest Latynoski internauta?
Według statystyk Statista 55% populacji Ameryki Łacińskiej ma dostęp do internetu (dane z 2017 roku). Według prognoz w 2019 roku miał to już być odsetek na poziomie 60,9%. Pod koniec 2016 roku szacowano 72,4 milionych stałych klientów szerokopasmowego internetu stacjonarnego, który w 2017 roku wzrósł do 77,4 milionów. Jeśli chodzi o poszczególne kraje to największy odsetek penetracji internetu jest w Argentynie i wynosi 93%. Największą ilość użytkowników internetu odnotowano w Brazylii.
[caption id="attachment_14184" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.internetworldstats.com/stats15.html[/caption]
Jeśli chodzi o światowy udział użytkowników internetu w Ameryce Południowej to stanowi on 7%, aktywne konta w social mediach to 9% światowego udziału, a jeśli chodzi o użytkowników mobile to jest on na poziomie 7%.
O czym należy pamiętać, aby zaistnieć w Latynoskim Internecie
Gdy chcemy zaistnieć w lokalnym internecie danego regionu świata, musimy koniecznie pamiętać o kilku kwestiach. Kluczowym aspektem będzie rodzimy język. Warto zagłębić się w jego niuanse, aby wyeliminować kardynalne błędy. Drugim, jednak niemniej ważnym aspektem są media społecznościowe, z których lokalni użytkownicy korzystają najczęściej. Warto właśnie w nich zaistnieć i aktywnie prowadzić profile. Nie należy zapominać o wyszukiwarce. Każda z nich rządzi się swoimi prawami SEO i ma duży wpływ, na której pozycji znajduje się nasza strona. Jak te czynniki kształtują się w Ameryce Południowej?
Język - czy język hiszpański jest tylko jeden?
Najczęściej używanym językiem na tym kontynencie, jest zdecydowanie hiszpański i stanowi on język urzędowy większości krajów. Kolejnym najczęściej używanym językiem jest portugalski, który stanowi język urzędowy w Brazylii. Jedynie w Gujanie używany jest angielski oraz w Surinam językiem urzędowym jest język niderlandzki. Należy jednak pamiętać, że hiszpański w Ameryce Łacińskiej nieco różni się od hiszpańskiego, którym posługują się Hiszpanie, a nawet różni się on w poszczególnych krajach Ameryki Południowej.
Różnice nie są duże, jednak mogą nieść dużą zmianę znaczenia sensu zdania i polegają na różnicach w znaczeniu niektórych wyrazów lub inne określenia na popularne i często używane słowa. Na przykład, w Hiszpanii chcąc powiedzieć samochód użyjemy określenia “el coche”, a w Ameryce Południowej to słowo oznacza świnia/wieprz. Natomiast latynosi chcąc użyć słowa samochód używają określenia “el carro” lub “el auto”. Innym przykładem takich różnic jest słowo “komputer”. W Ameryce Południowej używa się określenia “la computadora”, w Hiszpanii natomiast użyją słowa “el ordenador”. Jednak najbardziej obrazującym przykładem będzie słowo “fasola”. Hiszpanie fasolę nazywają "la judía", w Argentynie mówi się "el poroto", w Wenezueli "la caraota", w Peru "el frejol", natomiast w Kolumbii "el fríjol". Dlatego ważne jest, aby zwrócić uwagę na poszczególne słowa podczas pozycjonowania w poszczególnych krajach. Różnice mogą występować także w wymowie oraz akcentowaniu.
Dlaczego ma to znaczenie dla SEO? Przede wszystkim trzeba na to zwrócić uwagę przy doborze słów kluczowych do pozycjonowania. Poza tym różnice językowe i kulturowe sprawiają, że niekoniecznie strona, która dobrze działa w Hiszpanii i przynosi zysk, będzie go przynosiła w Ameryce Południowej. Jak widać we wcześniejszym przykładzie z fasolą ta sama strona może nawet nie działać w poszczególnych krajach Ameryki Południowej. Trzeba więc postawić na dostosowanie strony do użytkowników i nie przekładać jej 1:1 na nowy rynek.
Social Media w Ameryce Południowej
Media społecznościowe cieszą się dużą popularnością w krajach Ameryki Południowej. Według Statcounter GlobalStats najbardziej popularnym portalem społecznościowym jest Facebook. Na kolejnym miejscu w rankingu stoi Pinterest oraz YouTube, jednak te wartości są znacznie mniejsze. Warto więc pamiętać o dobrej widoczności na tym portalu.
[caption id="attachment_14188" align="aligncenter" width="750"] Źródło: http://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/south-america[/caption]
Wyszukiwarki
W procesie pozycjonowania należy zwrócić uwagę na to, z jakiej najczęściej wyszukiwarki korzystają użytkownicy danego regionu. Każda wyszukiwarka to nieco inne zasady. Jeśli chcesz się dowiedzieć nieco więcej o różnicach pomiędzy wyszukiwarkami, to ich główne różnice opisujemy w artykule o alternatywach dla Google: https://delante.pl/alternatywy-dla-google/. Jednak w Ameryce Południowej, podobnie jak w Europie, dominującą wyszukiwarką jest Google - używa jej aż 97,71% internautów (według Statcounter GlobalStats). To ułatwia nieco zadanie wejścia na tamten rynek, ze względu na to, że zasady i prawa, którymi rządzi się Google w procesie pozycjonowania dobrze są znane na rynku europejskim. Na drugim miejscu stoi Bing, jednak stanowi on jedynie 1,17% udziału.
[caption id="attachment_14190" align="aligncenter" width="750"] Źródło: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/south-america/2016[/caption]
Link building - gdzie warto linkować?
Linkowanie to ważny element całego procesu pozycjonowania. Warto więc tworzyć linki prowadzące od wartościowych domen, w danym regionie świata, w którym chcemy wejść na rynek. W Ameryce Południowej dużą rolę odgrywają media społecznościowe, a w szczególności Facebook. Na drugim miejscu jest platforma służąca do prowadzenia blogów - Blogger. Warto więc skupić się na tym portalu oraz skupić się na udostępnianiu tam wartościowych treści. Kolejne miejsca zajmuje LinkedIn oraz Twitter. Innym medium społecznościowym, które jest bardzo istotne w procesie SEO w krajach hiszpańskojęzycznych jest “Taringa!”. Jest on znacznie mniej popularny niż Facebook, czy Blogger, ale stanowi istotny element procesu pozycjonowania, w szczególności gdy zależy nam na rynku krajów z narodowym językiem hiszpańskim.
[caption id="attachment_14192" align="aligncenter" width="662"] Źródło: https://www.statista.com/statistics/202372/latin-america--largest-social-networking-sites/[/caption]
Jaką domenę wybrać?
W większości krajach Ameryki Południowej wykupienie domeny nie będzie problematyczne. W wielu z nich nie jest wymagane zarejestrowanie działalności gospodarczej na terenie kraju oraz nie jest wymagany lokalny przedstawiciel. Jedynie m.in. w Argentynie, Brazylii i Paragwaju jest wymagany lokalny kontakt administracyjny oraz przedstawiciel, jednak wiele firm oferuje swoje usługi w tym zakresie. Niestety jednak problemem mogą być nieco wysokie ceny. W zależności od kraju możemy zapłacić od 299 zł do nawet 899 zł za wykupienie domeny. Warto postawić na krajową domenę dla każdego kraju, w którym chcemy prowadzić swoją działalność.
W niektórych krajach Ameryki Południowej jest możliwe zarejestrowanie domeny w dwojaki sposób, np. w Chile istnieje możliwość zarejestrowania strony .cl oraz .com.cl. Większość krajów jednak używa formy wraz z końcówką .com. Zalecane jest, aby rejestrować strony na domenę wraz z .com, ponieważ w większości przypadków jest to tańsza i prostsza opcja. oraz dużo częściej używana.
Natomiast jeśli nie chcemy skupiać się na jednym kraju, a na całej Ameryce Południowej warto rozważyć użycie domeny .lat, która nie odnosi się do żadnego konkretnego kraju, a do ogólnej kultury Ameryki Łacińskiej. Domena ta nie ma wymogów podczas rejestracji oraz jej cena nie jest, aż tak wysoka, jak w przypadku poszczególnych krajów Ameryki Południowej. Domenę .lat można porównać do domeny .eu wykorzystywanej w Europie. Jeśli chodzi o SEO jest to opcja trochę mniej korzystna niż domeny krajowe.
Badając rynek e-commerce warto zbadać jak kształtuje się odsetek osób, kupujących w internecie oraz jakie produkty są najczęściej kupowane przez internautów. Warto również sprawdzić, jakie metody płatności są najbardziej preferowane. Przeanalizujmy zatem, jak te elementy kształtują się w Ameryce Łacińskiej?.
W 2019 roku odnotowano przychody z rynku e-commerce na poziomie 32 224 mln USD. Prognozy mówią, że przychody będą wykazywać roczną stopę wzrostu na poziomie 6,5%, co spowoduje, że do 2023 r. wzrośnie on do 41 441 mln USD. Obecnie 121 milionów osób robi zakupy on-line. Według badań do 2021 r. będzie w sumie 163 milionów użytkowników handlu elektronicznego, co będzie stanowiło 54% całej populacji Ameryki Południowej.
Największym segmentem rynku jest moda, o wolumenie rynkowym 9 580 mln USD w 2019 roku. Ma on wzrosnąć w 2023 roku do 12 062 mln USD. Na drugim miejscu kształtuje się Elektronika i Media o wolumenie rynkowym na poziomie 8 890 mln USD w roku 2019. Później zabawki, hobby, oraz DIY (6 200 mln USD) oraz meble i urządzenia (4 628 mln USD). Na ostatnim miejscu znajduje się żywność i higiena osobista (2 925 mln USD). Ukształtowanie tych segmentów w roku 2018 i 2019 oraz prognozy do roku 2023 obrazuje poniższy wykres.
[caption id="attachment_14194" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.statista.com/outlook/243/103/ecommerce/south-america#market-revenue[/caption]
Jeśli chodzi o metody płatności to 65% kupujących online w Ameryce Łacińskiej wybrało kartę kredytową spośród preferowanych opcji płatności online. 41% kupujących powiedziało, że używają karty debetowej. Portfele płatności, takie jak PayPal, były wybierane przez 36% kupujących online, a gotówka przy odbiorze była wykorzystywana przez 35% kupujących online. Korzystanie z tych metod płatności będzie się różnić w zależności od kraju, przy czym karty kredytowe dominują w większości dobrze rozwijających się krajach Ameryki Łacińskiej.
[caption id="attachment_14196" align="aligncenter" width="479"] Źródło: https://www.eshopworld.com/blog/latin-american-ecommerce/[/caption]
Jeśli chodzi o urządzenia, na których Latynosi dokonują zakupów, to 59% kupujących online w Ameryce Łacińskiej woli robić zakupy na desktopie, co jest wartością niższą niż średnia światowa. 6% kupujących online preferuje smartfony, a 6% woli tablet. 29% twierdzi, że nie ma preferencji. Telefon komórkowy będzie nadal rósł i oczekuje się, że odegra ważną rolę, szczególnie w odniesieniu do młodszego pokolenia kupujących online.
[caption id="attachment_14198" align="aligncenter" width="712"] Źródło: https://www.eshopworld.com/blog/latin-american-ecommerce/ [/caption]
Rynki krajów Ameryki Południowej nie są jeszcze tak znacznie rozwinięte, jak te europejskie. Jednak z roku na rok, przybywa tam użytkowników Internetu oraz e-konsumentów, dlatego ten obszar może stanowić niewykorzystaną niszę w wielu branżach. Przed dokonaniem wyboru na które rynki Ameryki Południowej wejść, warto zastanowić się, w których krajach potencjał ten będzie wzrastał najbardziej dynamicznie.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.