Dlaczego warto obserwować konkurencję?

Dlaczego warto obserwować konkurencję?

Obecnie trudno znaleźć firmę, która funkcjonowałaby w oderwaniu od konkurencji. Bez względu na to, czy jesteś właścicielem rozpoznawalnego brandu, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w sprzedaży online, analiza konkurencji odgrywa kluczową rolę w planowaniu strategii marki. Pamiętaj, konkurencja nie śpi. Dowiedz się, jak wyprzedzić ją o krok!

Ostatnio na naszym blogu: Ograniczenia w Google Moja Firma przez COVID-19

Dlaczego analiza konkurencji jest tak ważna?

Wchodzisz na rynek z innowacyjnym pomysłem na biznes i wydaje Ci się, że nikt nie jest w stanie Cię prześcignąć? A może Twoja marka cieszy się dużą popularnością, a stałe grono klientów regularnie dokonuje zakupów w Twoim sklepie? I choć wydawać by się mogło, że Twoja firma ma monopol na rynku, a stworzony przez Ciebie produkt jest nie do podrobienia, to rzeczywistość kształtuje się zupełnie inaczej.

W biznesie, tak jak w życiu, nie znasz dnia ani godziny, dlatego obserwacja konkurencji powinna odbywać się systematycznie, a nie jednorazowo, na początku działalności firmy. Przekonani o atrakcyjności oferowanych przez nas usług bądź produktów, często bagatelizujemy to, co do zaoferowania ma konkurencja. Czym to grozi? Po pierwsze, możemy stracić zupełne rozeznanie, kto oferuje tożsame usługi, w jaki sposób to robi, a także w jaki sposób planuje swoją strategię marketingową. Na tym nie koniec! Przyjrzyjmy się temu z bliska.

●      Cykl rozwoju firmy

Z roku na rok powstaje coraz więcej firm, które prężnie dążą do tego, aby osiągnąć sukces. Nowe organizacje pojawiają się jak grzyby po deszczu, chcąc prześcignąć konkurencję i zapewnić sobie stabilną pozycję na rynku. W tym samym czasie przedsiębiorstwa, które nie dostosowały się do panujących warunków, zawieszają swoją działalność lub decydują się na całkowitą likwidację działalności gospodarczej.

Systematycznie obserwując konkurencję, jesteśmy w stanie zauważyć, jakie nowe firmy pojawiają się na rynku, czym się wyróżniają, a wreszcie – na czym polega ich przewaga.

●      Reagowanie na zmiany

Obserwując poczynania konkurencji, jesteśmy w stanie wyodrębnić kilka czynników, na podstawie których możemy przeprowadzić wnikliwą analizę. Warto mieć na uwadze aspekty takie jak: identyfikacja konkurencji, zakres świadczonych usług, zasięg działania, relacje z klientami, a także to w jaki sposób przyciągane jest nowe grono odbiorców. Nie bez znaczenia są też przeprowadzane kampanie reklamowe i wszystkie aspekty promocyjne.

Analizując te obszary, jesteśmy w stanie porównać się do konkurencji, przyglądnąć się strategii i konkretnym działaniom, a następnie, w oparciu o te informacje, stworzyć plan działania.

●      Dobranie strategii

Dzięki odpowiedniej strategii możemy na nowo zdefiniować swoją pozycję na rynku, a co za tym idzie zaplanować swój plan działania w odniesieniu do działań konkurencji. Podglądając to, co do zaproponowania mają inne firmy, jesteśmy w stanie wychwycić dobre praktyki stosowane przez konkurencje, a następnie włączyć je swoich działań.

Co więcej, powinniśmy mieć na względzie także swoje dotychczasowe działania marketingowe, czy aktywność w social mediach. Obserwowanie kanałów społecznościowych naszej konkurencji pozwoli nam na dostrzeżenie swoich słabych stron, a w rezultacie zbudowanie mocnej strategii.

●      Budowanie komunikacji marketingowej opartej na przewadze

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że jednym z kluczowych czynników, decydujących o zakupie danego produktu lub usługi, jest cena. Jaki z tego wniosek? Dobrą taktyką jest dobranie cen w taki sposób, aby być konkurencyjnym do podobnych firm z branży. Co więcej, wnikliwa obserwacja prężnie działających firm na rynku w różnych obszarach działalności, pozwoli nam dostrzec, nad jakimi aspektami warto jeszcze popracować, a w jakiej dziedzinie wyprzedzamy naszą konkurencję.

Nie bez znaczenia jest też jakość. Wiedząc, że dany produkt został wykonany z materiałów wysokiej jakości, a jego produkcja odbywa się z zachowaniem wszelkich standardów, upatrujemy dany produkt jako bardziej atrakcyjny – głównie ze względu na fakt, że może posłużyć nam na lata. Budowanie komunikacji marketingowej powinno opierać na obszarach, które wyróżniają nas na tle innych.

Główne zasady monitoringu konkurencji

Mając już w posiadaniu listę firm, które możemy zakwalifikować do grona naszej konkurencji, nie pozostaje nam nic innego, jak dokładnie przyjrzeć się ich działalności, a także zagłębić się w interesujące nas obszary.

Monitoring konkurencji - zasady

●      Kim jest moja konkurencja?

Konkurencję możemy podzielić na bezpośrednią, czyli taką, która dociera do podobnego odbiorcy, a zbliżona oferta i model biznesowy pozwala na rzetelną analizę przedsiębiorstwa. a także pośrednią, zwaną również substytucyjną. Tego typu konkurencja może oferować zupełnie inny produkt bądź usługę, ale w efekcie zaspokaja tę samą potrzebę.

Nie bez znaczenia jest także analiza benchmarków, czyli liderów, wprowadzających na rynek innowacje, a tym samym wyznaczających trendy. Obserwując poczynania konkurencji, możemy wdrożyć do swojej strategii nowe działania, a adaptując się do nowych realiów, zacząć ją wyprzedzać.

●      W czym się specjalizuje?

Przyglądając się strategii biznesowej i marketingowej danej firmy, warto na początku dokonać konkretnej selekcji i upewnić się, czy dane przedsiębiorstwo aby na pewno jest naszą konkurencją. W tym wypadku warto wczuć się w rolę klienta, który szuka konkretnego produktu bądź usługi, dzięki czemu możemy w pełni zrozumieć jego potrzeby. Obserwując ofertę danego sklepu, analizując grupę odbiorców pod względem demograficznym i psychograficznym, jesteśmy w stanie wyodrębnić realną konkurencję.

●      Jakie są jej cele?

Strategia działania naszej konkurencji musi opierać się również na zdefiniowaniu celów. W tym wypadku warto odpowiedzieć sobie na pytanie: jak wygląda plan działania konkurencyjnej firmy? Jaką taktykę obiera? Przyglądając się działaniom konkretnych firm, możemy określić swoje położenie w danej branży, a tym samym podjąć pewne kroki, które zadecydują o naszej przewadze.

●      Co mogę zmienić, aby wyprzedzić konkurencję?

Jeśli jesteśmy już w posiadaniu szczegółowych informacji na temat naszej konkurencji, możemy zastanowić się nad tym, w jakich aspektach jesteśmy w stanie ją wyprzedzić. W określaniu dystansu przydatne może okazać się monitorowanie oferty konkurencji, dostępności produktów, dzięki czemu możemy sprawdzić, jak działa nasze zaplecze logistyczne.

Co więcej, dużo informacji dostarcza nam też sposób przeprowadzenia komunikacji na kanałach social media. Jeśli ta aktywność jest znikoma, to możemy zaplanować cały szereg działań, polegających na zachęcaniu do brania udziału w konkursach. Równie ciekawą formą jest dodawanie treści eksperckich, czy przyciągających uwagę grafik.

Monitorowanie internetu i mediów społecznościowych

Dokonując analizy konkurencji, bardzo ważnym aspektem jest również widoczność w wynikach wyszukiwania, a także optymalizacja pod konkretne słowa kluczowe. Informacje dotyczące tego, skąd konkurencyjna firma czerpie najwięcej ruchu, a także pod jakie konkretne słowa kluczowe się wyświetla, pozwala na zaplanowanie swojej strategii. W

ięcej na temat analizy konkurencji w Google, a także niezbędnych narzędzi do monitorowania, znajdziesz w artykule: Jak analizować konkurencję w Google?

Czy prowadząc swoją działalność w internecie, mierzysz efekty prowadzonych przez siebie działań? Prowadząc kampanię marketingową, bardzo ważne jest to, aby mieć rękę na pulsie i mierzyć efekty naszej strategii. Śledząc to, w jaki sposób konkurencja wypowiada się o sobie bądź firmach z innej branży, kształtuje się nam pewien obraz tego, jak wypadamy na tle innych.

Co więcej, dzięki przydatnym narzędziom możemy monitorować to, kto się o nas wypowiada i w jaki sposób, a w rezultacie – czy to co mówi, wpływa na wizerunek naszej firmy. Dlaczego to takie istotne? Mając dostęp do tego typu informacji, jesteśmy w stanie w błyskawicznie podjąć pewne działania w odpowiedzi do treści zamieszczanych na nasz temat.

Przydatne narzędzia

Na rynku istnieją narzędzia, które pomagają zdobyć informacje na temat tego, jakie trendy panują obecnie w branży, w jaki sposób działa konkurencja, jak klienci postrzegają daną firmę, a co ważniejsze – co o niej mówią i na jakich kanałach społecznościowych to się odbywa.

Brand24

Przykładem narzędzia, które może okazać się pomocne w monitorowaniu konkurencji, jest Brand24. Na jego podstawie możesz sprawdzić, na jakich kanałach pojawia się najwięcej wzmianek na temat konkurencji, z jakich źródeł one pochodzą, a także w jakim świetle przedstawiają oni firmę. Dzięki takim informacjom dowiesz się więcej na temat oferowanych usług, czy produktów, a w razie niezadowolenia klientów, możesz ustrzec się przed podobnymi wpadkami.

Monitoring konkurencji - brand24
Źródło: https://panel.brand24.pl/

BuzzSumo

Kolejne narzędzie zostało stworzone z myślą o tym, aby dostarczać jak najwięcej informacji na temat tego, jakie treści są atrakcyjne dla użytkowników, a także jak wygląda ich zaangażowanie na konkretnych kanałach społecznościowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie dowiedzieć się, jakie obecnie kształtują się trendy.

Monitoring konkurencji - buzzsumo
Źródło: https://app.buzzsumo.com/

SimilarWeb

SimilarWeb to strona, która dostarcza szacowanych danych analitycznych, wyszukując informacje dotyczące rankingów popularności czy podobieństwa. Na podstawie wskaźników takich jak global rank, country rank, czy category rank, możemy dowiedzieć, jaką siłę ma nasza strona w odniesieniu do konkretnych rynków.

Monitoring konkurencji - similarweb
Źródło: https://www.similarweb.com/

Jakie są najczęstsze błędy przy przeprowadzaniu analizy konkurencji?

  • powierzchowna analiza konkurencji,
  • zawężenie konkurencji,
  • nieznajomość punktu widzenia klienta.

Przeprowadzając analizę konkurencji, warto mieć na uwadze wyżej wymienione kwestie. Po pierwsze, musimy pamiętać o tym, że monitorowanie konkurencji i tworzenie przewagi to ważna część strategii firmy, która może zapewnić nam bezpieczną pozycją, generować większy ruch na stronie, a w rezultacie powiększać grono zadowolonych klientów. Przy analizie powinniśmy nie tylko dokładnie śledzić strategie naszych konkurentów, ale także wczuć się w klienta i jego potrzeby.

Podsumowanie

Monitoring konkurencji to kluczowy element strategii danej firmy. Pamiętajmy, że jego głównym założeniem nie jest doganianie innych, a wyprzedzenie o krok konkurencyjnych podmiotów. Systematyczna i dokładna analiza pozwoli Ci zaplanować skuteczną strategię marketingową dla Twojej marki, co przekłada się na większe zainteresowanie klientów, a także zwiększenie czynnika konwersji.

  5,00 / 5 ( 5 )
Autor
Junior SEO Specialist - Ania

Junior SEO Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.
Comments (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.