Kto kupuje w internecie?
73% Polaków robi zakupy online w 2020 roku. To o 11% więcej, niż rok wcześniej. Zapewne wpływ miały na to kolejne lock down’y i ograniczenia związane z pandemią koronawirusa, jednak trend ten jest stały od lat – coraz chętniej kupujemy online, niż offline.
Ułatwiają nam to między innymi Paczkomaty inPost, których jest już ponad 7000 w całej Polsce i które stały się dominującą formą wysyłki, jak i punkty odbioru DHL (ponad 8000 placówek). Już 61% z nas wybiera dostawy do paczkomatów. Nie bez przyczyny Poczta Polska chce stawiać na terenie kraju własne automaty. Jeśli chodzi o firmy kurierskie, z których korzysta 55% Polaków, najchętniej wybieramy DPD, DHL i inPost. Rosnącą popularnością cieszą się odbiory w punktach Żabka, Orlen i Ruch.
Z raportu Gemius wynika, że e-klientami są dziś przede wszystkim osoby po 35 roku życia, mieszkające w dużych lub średnich miastach, w dobrej lub przeciętnej sytuacji materialnej.
Do zakupów online najchętniej wybieramy laptopy (80%) i smartfony (69%), a w dalszej kolejności komputery stacjonarne (50%) i tablety (24%). Co ważne, w grupie wiekowej 15-24 lata na smartfonie zakupów dokonuje 92% użytkowników. Z roku na rok coraz więcej zakupów dokonywanych jest na urządzeniach mobilnych, dlatego tak ważna jest responsywność sklepu online. Ten powinien być mobile-friendly, SEO-friendly i przede wszystkim user-friendly #UX #UI. Do tego zadbaj o odpowiednie działania SEO i zwiększanie ruchu organicznego, aby Twój e-commerce sprawnie działał i mógł być łatwo wyszukiwany w sieci na dowolnym urządzeniu.
30% kupujących online do tej pory nigdy nie zwracało towaru. Jednak nawet jeśli miałby nastąpić zwrot, to preferujemy wysyłki kurierem door-to-door (52%) lub paczkomatem (45%).
Za zakupy online najchętniej płacimy szybkimi przelewami online (70% kupujących) przez PayU, przelewy24, DotPay, czy TPay. Najmłodsi klienci w wieku 15-24 lata korzystają z blika lub płatności gotówką przy odbiorze.
Co kupujemy online?
Ostatni rok dla świata e-commerce wśród kobiet to przede wszystkim sprzedaż takich produktów jak odzież, obuwie, dodatki i akcesoria, kosmetyki i perfumy, książki, płyty CD lub winylowe, filmy oraz bilety na wydarzenia kulturalne, a także wszelkiego rodzaju produkty cyfrowe. W przyszłości kobiety zamierzają kupować online także meble i dekoracje domu, wakacje, czy produkty spożywcze.
Mężczyźni chętniej zamawiają sprzęt RTV i AGD, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów. W kolejnych latach mężczyźni będą kupować online m.in. materiały budowlane i narzędzia.
W e-koszykach najmłodszych klientów sklepów online poniżej 24 roku życia znajdziemy bilety na wydarzenia kulturalne oraz gry i oprogramowanie komputerowe.
Okazuje się, że w skali miesiąca najwięcej wydajemy na obuwie, artykuły spożywcze, odzież i urządzenia mobilne. Książki, muzyka i filmy są na ostatnim miejscu.
ROPO: research online, purchase offline – i odwrotnie
Jeśli chodzi o efekt ROPO, czyli wyszukiwanie produktów online i ich finalny zakup offline, najczęściej ma on miejsce w przypadku produktów spożywczych, materiałów budowlanych i wykończeniowych, mebli i dekoracji, RTV/AGD, obuwia, odzieży i produktów farmaceutycznych. Odwrotna sytuacja zachodzi przy researchu i zakupie kosmetyków i perfum, telefonów, obuwia, odzieży i sprzętu RTV/AGD.
Wszystkie powyższe predyspozycje i trendy warto brać pod uwagę, planując swoją strategię pozycjonowania sklepu internetowego.
Co ciekawe, również najwięcej osób sceptycznych wobec zakupów online jest w grupie wiekowej 35+. Dominuje tutaj jednak niższe wykształcenie, gorsza sytuacja materialna i wieś lub małe miasteczka jako miejsce zamieszkania.
Dlaczego kupujemy w internecie i dlaczego akurat w tym, a nie innym sklepie online?
- Możliwość dokonania zakupów online 24/7 bez zakazu handlu w niedziele
- Brak konieczności jechania do sklepu
- Lepsze ceny niż w sklepach stacjonarnych
- Promocje i oferty specjalne (lepiej działają na kobiety!)
- Atrakcyjny design sklepu online, który budzi zaufanie (szczególnie ważny dla najmłodszych e-Klientów)
- Łatwy dostęp do opinii i recenzji sklepu lub produktu
- Łatwy dostęp do porównywarek cenowych i serwisów z opiniami o produktach, np. Opineo.pl, Ceneo.pl, Skapiec.pl
- Dostępność unikatowych i specjalistycznych produktów, których próżno szukać w sklepach stacjonarnych
- Jasna i czytelna polityka zwrotów i reklamacji oraz regulamin sklepu online
Aby zachęcić internautów do jeszcze częstszych zakupów w sieci, zgodnie z wynikami badań, powinieneś obniżać koszty dostawy (57%) i ceny produktów (56%), a także nagradzać specjalnymi zniżkami kupujących przez internet zamiast w sklepie stacjonarnym (47%). Kupujący online liczą także na szybszą dostawę, która ma trwać do 12 godzin od zamówienia.
Kto nie kupuje przez internet?
27% z nas nie kupuje w sklepach online. Przede wszystkim przez chęć fizycznego kontaktu przed zakupem, obawa przed zniszczoną przesyłką (aż 15% Klientów sklepów online spotkało się z takimi przypadkami), zbyt wysokie ceny dostawy i brak zaufania do płatności internetowych. 57% internautów chętniej wybrałoby sklep online, który ma większy wybór w zakresie sposobów płatności – wtedy łatwiej wybrać im ten, któremu ufają najbardziej i który jest wystarczająco bezpieczny w dobie COVID-19.
Dlaczego nie kupujemy przez internet? Problemy polskich sklepów online
72% Polaków napotkało problemy podczas zakupów online. Przede wszystkim związane są z długim oczekiwaniem na dostawę (37%), wysokimi kosztami dostawy (30%) i nachalnym remarketingiem (27%). Wiele kłopotów i błędów napotykają internauci, korzystający z usług e-sklepów na urządzeniach mobilnych. Narzekają przede wszystkim na skomplikowane i niedostosowane do mobile’a formularze do wypełniania, niewygodnie formy płatności online oraz brak aplikacji, lub chociaż wersji mobilnej sklepu online.
Sklepy online – polskie, czy zagraniczne?
72% z nas korzysta z usług polskich sklepów online. Nic więc dziwnego, że w kwietniu 2020 r. na platformie Shoper założono o 137% więcej nowych sklepów online, niż w analogicznym okresie w poprzednim roku. Już istniejące sklepy online w tym serwisie zanotowały wtedy wzrost ilości transakcji i wartości koszyków o ok. 120%.
30% Polaków kupuje w zagranicznych e-sklepach, takich jak Amazon, eBay, Zalando, Wish, czy AliExpress. W tych serwisach najchętniej kupujemy odzież i obuwie, w tym ubrania sportowe.
“E-Commerce w Polsce 2020”: kluczowe wnioski
Podsumowując, o czym powinieneś pamiętać w 2021 roku? Oto 3 najważniejsze postanowienia noworoczne dla e-commerce:
- Zadbaj o wersję mobilną i responsywność sklepu online oraz wdrażaj poprawki i ulepszenia Twojego e-commerce. Wciąż wielu Klientów natrafia na błędy i utrudnienia w zakupach online.
- Zapewnij Klientom jak najszerszy wachlarz sposobów płatności i dostawy oraz jasną politykę zwrotów, wymian i reklamacji. Obniżaj koszty dostawy. Maksymalnie skracaj czas kompletowania, pakowania i wysyłki zamówień.
- Zaproponuj swoim Klientom offline system zniżek i rabatów, które zachęcą ich do zakupów przez internet. Nagradzaj tych, którzy wybierają ten kanał sprzedaży.
Polacy kupują w sieci: prawda, czy fałsz?
Zdecydowanie z roku na rok coraz chętniej robimy zakupy w internecie. Pandemia koronawirusa jeszcze przyspieszyła tę cyfrową transformację i teraz już standardem będzie przewaga sklepów online nad tymi offline. Warto zaznaczyć, że powyższe badania i wnioski zostały przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia 2020 r., a więc na samym początku ograniczeń i lockdown’u Co przyniesie kolejny raport Gemius? Już teraz z niecierpliwością czekamy na edycję 2021!