Kim jest Klient Twojego sklepu internetowego? Jakie ma konsumenckie nawyki i dlaczego właściwie robi zakupy przez internet? O tym i nie tylko o tym przeczytasz w nasze analizie raportu z badania Gemius pt. “E-Commerce w Polsce 2020”.
Kto kupuje w internecie?
73% Polaków robi zakupy online w 2020 roku. To o 11% więcej, niż rok wcześniej. Zapewne wpływ miały na to kolejne lock down’y i ograniczenia związane z pandemią koronawirusa, jednak trend ten jest stały od lat - coraz chętniej kupujemy online, niż offline.
Ułatwiają nam to między innymi Paczkomaty inPost, których jest już ponad 7000 w całej Polsce i które stały się dominującą formą wysyłki, jak i punkty odbioru DHL (ponad 8000 placówek). Już 61% z nas wybiera dostawy do paczkomatów. Nie bez przyczyny Poczta Polska chce stawiać na terenie kraju własne automaty. Jeśli chodzi o firmy kurierskie, z których korzysta 55% Polaków, najchętniej wybieramy DPD, DHL i inPost. Rosnącą popularnością cieszą się odbiory w punktach Żabka, Orlen i Ruch.
[caption id="attachment_31970" align="aligncenter" width="432"] Z raportu Gemius wynika, że e-klientami są dziś przede wszystkim osoby po 35 roku życia, mieszkające w dużych lub średnich miastach, w dobrej lub przeciętnej sytuacji materialnej.[/caption]
Do zakupów online najchętniej wybieramy laptopy (80%) i smartfony (69%), a w dalszej kolejności komputery stacjonarne (50%) i tablety (24%). Co ważne, w grupie wiekowej 15-24 lata na smartfonie zakupów dokonuje 92% użytkowników. Z roku na rok coraz więcej zakupów dokonywanych jest na urządzeniach mobilnych, dlatego tak ważna jest responsywność sklepu online. Ten powinien być mobile-friendly, SEO-friendly i przede wszystkim user-friendly #UX #UI. Do tego zadbaj o odpowiednie działania SEO i zwiększanie ruchu organicznego, aby Twój e-commerce sprawnie działał i mógł być łatwo wyszukiwany w sieci na dowolnym urządzeniu.
30% kupujących online do tej pory nigdy nie zwracało towaru. Jednak nawet jeśli miałby nastąpić zwrot, to preferujemy wysyłki kurierem door-to-door (52%) lub paczkomatem (45%).
Za zakupy online najchętniej płacimy szybkimi przelewami online (70% kupujących) przez PayU, przelewy24, DotPay, czy TPay. Najmłodsi klienci w wieku 15-24 lata korzystają z blika lub płatności gotówką przy odbiorze.
Co kupujemy online?
Ostatni rok dla świata e-commerce wśród kobiet to przede wszystkim sprzedaż takich produktów jak odzież, obuwie, dodatki i akcesoria, kosmetyki i perfumy, książki, płyty CD lub winylowe, filmy oraz bilety na wydarzenia kulturalne, a także wszelkiego rodzaju produkty cyfrowe. W przyszłości kobiety zamierzają kupować online także meble i dekoracje domu, wakacje, czy produkty spożywcze.Mężczyźni chętniej zamawiają sprzęt RTV i AGD, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów. W kolejnych latach mężczyźni będą kupować online m.in. materiały budowlane i narzędzia.
W e-koszykach najmłodszych klientów sklepów online poniżej 24 roku życia znajdziemy bilety na wydarzenia kulturalne oraz gry i oprogramowanie komputerowe.
[caption id="attachment_31972" align="aligncenter" width="514"] Okazuje się, że w skali miesiąca najwięcej wydajemy na obuwie, artykuły spożywcze, odzież i urządzenia mobilne. Książki, muzyka i filmy są na ostatnim miejscu.[/caption]
ROPO: research online, purchase offline - i odwrotnie
Jeśli chodzi o efekt ROPO, czyli wyszukiwanie produktów online i ich finalny zakup offline, najczęściej ma on miejsce w przypadku produktów spożywczych, materiałów budowlanych i wykończeniowych, mebli i dekoracji, RTV/AGD, obuwia, odzieży i produktów farmaceutycznych. Odwrotna sytuacja zachodzi przy researchu i zakupie kosmetyków i perfum, telefonów, obuwia, odzieży i sprzętu RTV/AGD.
Wszystkie powyższe predyspozycje i trendy warto brać pod uwagę, planując swoją strategię pozycjonowania sklepu internetowego.
[caption id="attachment_31974" align="aligncenter" width="490"] Co ciekawe, również najwięcej osób sceptycznych wobec zakupów online jest w grupie wiekowej 35+. Dominuje tutaj jednak niższe wykształcenie, gorsza sytuacja materialna i wieś lub małe miasteczka jako miejsce zamieszkania.[/caption]
Dlaczego kupujemy w internecie i dlaczego akurat w tym, a nie innym sklepie online?
Możliwość dokonania zakupów online 24/7 bez zakazu handlu w niedziele
Brak konieczności jechania do sklepu
Lepsze ceny niż w sklepach stacjonarnych
Promocje i oferty specjalne (lepiej działają na kobiety!)
Atrakcyjny design sklepu online, który budzi zaufanie (szczególnie ważny dla najmłodszych e-Klientów)
Łatwy dostęp do opinii i recenzji sklepu lub produktu
Łatwy dostęp do porównywarek cenowych i serwisów z opiniami o produktach, np. Opineo.pl, Ceneo.pl, Skapiec.pl
Dostępność unikatowych i specjalistycznych produktów, których próżno szukać w sklepach stacjonarnych
Jasna i czytelna polityka zwrotów i reklamacji oraz regulamin sklepu online
Aby zachęcić internautów do jeszcze częstszych zakupów w sieci, zgodnie z wynikami badań, powinieneś obniżać koszty dostawy (57%) i ceny produktów (56%), a także nagradzać specjalnymi zniżkami kupujących przez internet zamiast w sklepie stacjonarnym (47%). Kupujący online liczą także na szybszą dostawę, która ma trwać do 12 godzin od zamówienia.
27% z nas nie kupuje w sklepach online. Przede wszystkim przez chęć fizycznego kontaktu przed zakupem, obawa przed zniszczoną przesyłką (aż 15% Klientów sklepów online spotkało się z takimi przypadkami), zbyt wysokie ceny dostawy i brak zaufania do płatności internetowych. 57% internautów chętniej wybrałoby sklep online, który ma większy wybór w zakresie sposobów płatności - wtedy łatwiej wybrać im ten, któremu ufają najbardziej i który jest wystarczająco bezpieczny w dobie COVID-19.
Dlaczego nie kupujemy przez internet? Problemy polskich sklepów online
72% Polaków napotkało problemy podczas zakupów online. Przede wszystkim związane są z długim oczekiwaniem na dostawę (37%), wysokimi kosztami dostawy (30%) i nachalnym remarketingiem (27%). Wiele kłopotów i błędów napotykają internauci, korzystający z usług e-sklepów na urządzeniach mobilnych. Narzekają przede wszystkim na skomplikowane i niedostosowane do mobile’a formularze do wypełniania, niewygodnie formy płatności online oraz brak aplikacji, lub chociaż wersji mobilnej sklepu online.
Sklepy online - polskie, czy zagraniczne?
72% z nas korzysta z usług polskich sklepów online. Nic więc dziwnego, że w kwietniu 2020 r. na platformie Shoper założono o 137% więcej nowych sklepów online, niż w analogicznym okresie w poprzednim roku. Już istniejące sklepy online w tym serwisie zanotowały wtedy wzrost ilości transakcji i wartości koszyków o ok. 120%.
30% Polaków kupuje w zagranicznych e-sklepach, takich jak Amazon, eBay, Zalando, Wish, czy AliExpress. W tych serwisach najchętniej kupujemy odzież i obuwie, w tym ubrania sportowe.
“E-Commerce w Polsce 2020”: kluczowe wnioski
Podsumowując, o czym powinieneś pamiętać w 2021 roku? Oto 3 najważniejsze postanowienia noworoczne dla e-commerce:
Zadbaj o wersję mobilną i responsywność sklepu online oraz wdrażaj poprawki i ulepszenia Twojego e-commerce. Wciąż wielu Klientów natrafia na błędy i utrudnienia w zakupach online.
Zapewnij Klientom jak najszerszy wachlarz sposobów płatności i dostawy oraz jasną politykę zwrotów, wymian i reklamacji. Obniżaj koszty dostawy. Maksymalnie skracaj czas kompletowania, pakowania i wysyłki zamówień.
Zaproponuj swoim Klientom offline system zniżek i rabatów, które zachęcą ich do zakupów przez internet. Nagradzaj tych, którzy wybierają ten kanał sprzedaży.
Polacy kupują w sieci: prawda, czy fałsz?
Zdecydowanie z roku na rok coraz chętniej robimyzakupy w internecie. Pandemia koronawirusa jeszcze przyspieszyła tę cyfrową transformację i teraz już standardem będzie przewaga sklepów online nad tymi offline. Warto zaznaczyć, że powyższe badania i wnioski zostały przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia 2020 r., a więc na samym początku ograniczeń i lockdown’u Co przyniesie kolejny raport Gemius? Już teraz z niecierpliwością czekamy na edycję 2021!
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze
Fajne podsumowanie raportu. Mój wniosek: jak najszybciej przenieść się do sieci 🙂
Widzimy także ogromne wzrost zainteresowania ofertą sklepów internetowych. Zgłaszają się do nas coraz częściej już małe, lokalne sklepy, które w obecnym czasie muszą wyjść dalej, ponieważ kolejne obostrzenia nie pozwalają im wygenerować dochodów nawet na opłaty. Dlatego szukają rozwiązań dalej. Często mają bardzo unikatowe usługi lub produkty, które z pewnością mogą podbić serca nie jednego klienta 🙂
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Fajne podsumowanie raportu. Mój wniosek: jak najszybciej przenieść się do sieci 🙂
Widzimy także ogromne wzrost zainteresowania ofertą sklepów internetowych. Zgłaszają się do nas coraz częściej już małe, lokalne sklepy, które w obecnym czasie muszą wyjść dalej, ponieważ kolejne obostrzenia nie pozwalają im wygenerować dochodów nawet na opłaty. Dlatego szukają rozwiązań dalej. Często mają bardzo unikatowe usługi lub produkty, które z pewnością mogą podbić serca nie jednego klienta 🙂
Ciekawy art w dobie lockdownu 🙂