Spis treści:
- Mobile SEO – co to?
- Dlaczego mobile SEO jest ważne? Statystyki
- Jak sprawdzić ruch z urządzeń mobilnych?
- Test optymalizacji pod urządzenia mobilne
- Strona mobilna czy responsywna?
- Mobilne SEO – przewodnik po optymalizacjach. 10 kluczowych elementów
- Na co zwrócić uwagę przy optymalizacji mobile SEO? Dodatkowe wskazówki dla wersji mobilnej
- Mobilne SEO – podsumowanie
Mobile SEO – co to?
Mobilne SEO to proces optymalizacji stronym nakierowany na zapewnienie jej poprawnego działania na urządzeniach mobilnych. Wprowadzenie odpowiednich zmian pozwala na poprawienie UX strony – głównie dzięki dopasowaniu jej do różnych typów urządzeń – oraz uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Prowadzenie długoterminowego procesu mobile SEO ma pozytywny wpływ na wzrost ruchu, konwersji i liczby leadów z urządzeń mobilnych.
Właściwa optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych powinna skupiać się także na tych problemach, których strony nakierowane wyłącznie na odbiór na komputerach nie doświadczają (a na pewno nie w takiej skali). Na przykład?
- Niewielkie rozmiary ekranów – dużo trudniej umieścić na stronie wszystkie niezbędne elementy w taki sposób, żeby były czytelne, gdy ekran ma zaledwie kilka cali.
- Duże zróżnicowanie urządzeń – trudno znaleźć jedno rozwiązanie, które będzie działało tak samo dobrze na innych urządzeniach. W końcu mobile to smartfony i tablety o najróżniejszych przekątnych czy parametrach systemowych.
- Kompatybilność z przeglądarkami na urządzenia mobilne – nie wszystkie rodzaje kodu wyświetlą się poprawnie w mobilnych przeglądarkach.
Dlaczego mobile SEO jest ważne? Statystyki
Czy w ogóle warto inwestować czas i pieniądze w mobilne SEO?
Czy właściwie zoptymalizowana pod desktop strona internetowa nie wystarczy, aby zapewnić Twojej działalności sukces? Cóż – nie. Brak odpowiedniej wersji mobilnej oddala Cię od sukcesu. Nie wierzysz? Mamy dowody.
- 60,66% (dane na czerwiec 2022) ruchu sieciowego pochodzi z urządzeń mobilnych. Dla porównania – desktop to 37,08% (źródło: gs.statcounter.com). Trend przenoszenia się ruchu z urządzeń stacjonarnych na mobilne trwa już od dobrych kilku lat – w styczniu 2015 roku proporcja była zupełnie odwrotna, ponieważ 31,06% ruchu pochodziło z urządzeń mobilnych, a 62,38% – z komputerów.
- W 2021 roku ponad 50% wszystkich transakcji zostało dokonanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych (źródło: https://www.fieldnation.com/insights/ecommerce-site-mobile-app-retail).
- W 2020, zysk z zakupów mobilnych w USA wyniósł 339 milionów dolarów (źródło: https://www.statista.com/statistics/249855/mobile-retail-commerce-revenue-in-the-united-states/)
- 74% użytkowników chętnie wraca na strony internetowe zoptymalizowane pod urządzenia mobilne.
- 52% użytkowników mniej chętnie angażuje się w interakcje z marką po negatywnych doświadczeniach z mobilną wersją strony (źródło: webfx.com).
Jak sprawdzić ruch z urządzeń mobilnych?
Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy Twoja strona generuje wysoki ruch z urządzeń mobilnych, jest zalogowanie się na swoje konto Google Analytics. Tam bez problemu znajdziesz wszystkie niezbędne nawigacje.
Przejdź do zakładki Odbiorcy (Audience) -> Ruch mobilny (Mobile). Zobaczysz tam liczbę użytkowników odwiedzających Twoją stronę z różnych urządzeń w wybranym zakresie czasu.
Wskazówka: w GA4 musisz wejść w: Raporty -> Użytkownik -> Technologie i w opcjach utworzyć porównanie według kategorii urządzenia.
Test optymalizacji pod urządzenia mobilne
Zanim zaczniesz swoją przygodę z mobile SEO, warto sprawdzić czy Twoja strona jest aktualnie w dobrej kondycji. Na szczęście jest mnóstwo narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc.
Na początek dobrze zacząć od całkowicie darmowego narzędzia od Google – Testu optymalizacji mobilnej. Wystarczy że wpiszesz adres URL swojej witryny, a narzędzie wygeneruje raport zawierający cenne wskazówki dotyczące optymalizacji pod urządzenia mobilne.
Jeśli z kolei chcesz sprawdzić, czy Twoja strona nie doświadcza żadnych problemów ze strony crawlowania na urządzeniach mobilnych, Google Search Console jest najlepszą opcją.
Przejdź do sekcji Strony (Coverage), gdzie od razu zobaczysz ewentualne błędy związane z wyświetlaniem strony na urządzeniach mobilnych.
Strona mobilna czy responsywna?
Przy dostosowaniu swojej strony internetowej do urządzeń mobilnych mamy dwie drogi. Możesz stworzyć stronę mobilną oraz responsywną – sprawdźmy teraz ich charakterystykę, zalety i wady.
Strona mobilna
Strona mobilna jest dostępna jedynie dla smartfonów, tabletów oraz innych urządzeń mobilnych. Jest to dodatkowa wersja strony internetowej, która posiada inny adres URL, np:
- https://www.facebook.com/ jest stroną podstawową
- https://m.facebook.com/ jest stroną mobilną
Można powiedzieć, że jest to taka uproszczona wersja witryny, która nie ma rozbudowanego mechanizmu oraz zbyt ciężkich grafik.
Do zalet strony mobilnej możemy zaliczyć:
- szybkość ładowania, ponieważ nie zawiera rozbudowanej treści i ciężkich grafik,
- dobra czytelność,
- modyfikacja i testowanie dedykowane wyłącznie na urządzenia mobilne.
Jej wady to:
- inny adres URL dla mobilnej wersji strony,
- częsta duplikacja treści oraz konieczność dodania przekierowań,
- osobne CMSy dla dwóch wersji strony,
- potrzeba podwójnych optymalizacji przeprowadzanych na obu stronach,
- konieczność stworzenia dwóch kodów śledzenia przy analizie Google Analytics.
Strona responsywna
Strona responsywna, nazywana także RWD, czyli Responsive Web Design, samodzielnie i sprawnie dostosowuje się do rozdzielczości określonego ekranu. W ten sposób modyfikuje się cała zawartość, nawigacja i grafika.
Zalety strony responsywnej:
- jeden adres URL,
- szybkie i dynamiczne dopasowanie do każdego urządzenia mobilnego,
- zachowana wysoka jakość elementów graficznych oraz czytelności,
- wystarczy jeden kod śledzenia przy analizie Google Analytics,
- nie trzeba tworzyć dodatkowych przekierowań,
- zmiana treści widoczna jednocześnie na wersji stacjonarnej i mobilnej,
- brak duplikacji treści,
- zarządzanie jednym CMSem.
Wady tej opcji:
- wydłużony czas ładowania strony,
- przy awarii strony stacjonarnej ulega jej również wersja responsywna,
- wiele prób responsywności, aby dopasować stronę do wszystkich rozdzielczości ekranu,
- zwiększone koszty przy dużych stronach internetowych.
Zwracając uwagę na ilość plusów i minusów można zauważyć, że wersja responsywna będzie najczęściej lepszym rozwiązaniem.
Przede wszystkim można na niej przeprowadzić wiele optymalizacji pod kątem mobile SEO, które zdecydowanie wpływają pozytywnie na widoczność strony oraz jej atrakcyjność dla potencjalnych użytkowników.
Ponadto nie generuje dużych kosztów w porównaniu z wersją mobilną. Wystarczy jeden CMS, wartościowa treść, która nie jest zduplikowana i nie posiada zbędnych przekierowań.
Jeśli jednak zdecydujesz się na stworzenie strony mobilnej, w punkcie 3 opowiemy Ci o tym, jak wprowadzić dynamic serving, który będzie tu niezbędny i pozwoli ograniczyć pewne wady tego rozwiązania.
Mobilne SEO – przewodnik po optymalizacjach. 10 kluczowych elementów
1. Prędkość strony
To bezsprzecznie jeden z najważniejszych aspektów optymalizacji strony pod urządzenia mobilne.
Kiedy zaczynamy współpracę z nowymi klientami, często zauważamy, że czas ładowania strony jest znacznie dłuższy na urządzeniach mobilnych niż desktopie. Co więcej, okazuje się, że nawet jak poprawisz prędkość ładowania strony na urządzeniach stacjonarnych, efekty nie przenoszą się automatycznie na mobile.
Przede wszystkim pamiętaj , że prędkość strony jest jednym z głównych czynników rankingowych wyszukiwarek, a zbyt wolne ładowanie wpływa na wzrost bounce rate. Nigdy nie ignoruj problemów z prędkością!
Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź, jak przyspieszyć stronę internetową na urządzeniach mobilnych.
Jak sprawdzić, co musi być zoptymalizowane, aby przyspieszyć ładowanie strony na mobile’u? Narzędzie PageSpeed Insights to Twój sprzymierzeniec w tym wyzwaniu i źródło wartościowych wskazówek.
To proste, darmowe narzędzie od Google, które mierzy wydajność strony zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Wystarczy, żę wpiszesz URL swojej strony, a PageSpeed Insights pokaże Ci wszystkie najistotniejsze wnioski i elementy, które warto poprawić, aby przyspieszyć prędkość witryny.
Jakie problemy mają największe znaczenie dla prędkości strony na urządzeniach mobilnych?
- nieskompresowane, niezoptymalizowane grafiki,
- brak zminifikowanego kodu HTML, CSS i JavaScript,
- długi czas odpowiedzi serwera,
- zbyt wiele przekierowań,
- ignorowanie CDN (Content Delivery Network).
2. Responsywny design
Mówiąc najprościej, responsywny design to sposób adaptacji layoutu strony do różnych urządzeń (komputerów, tabletów, urządzeń mobilnych) i rozmiarów ekranów. Szczególnie istotne jest zapewnienie pełnej funkcjonalności strony niezależnie od urządzenia, na którym jest wyświetlana, oraz pełnej dostępności dla użytkowników.
Chcesz łatwo sprawdzić jak Twoja strona wygląda na urządzeniach mobilnych?
Możesz to zrobić w przeglądarce internetowej takiej jak Google Chrome.
Kliknij w dowolne miejsce na stronie prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję Inspect (Zbadaj). Na wyświetlonym interfejsie będziesz mieć opcję sprawdzenia, jak dany layout wyświetla się na poszczególnych ekranach.
Ja wybrałem iPhone’a 6/7/8 Plus – jak widzisz na screenie poniżej, design naszej strony jest responsywny i zaadaptowany do urządzeń mobilnych.
Polecam też sprawdzenie świetnego narzędzia SEO – WooRank – w którym z powodzeniem sprawdzisz renderowanie strony na urządzeniach mobilnych (część Mobile rendering). WooRank pozwoli Ci podejrzeć, jak wygląda Twoja strona zarówno na tabletach, jak i urządzeniach mobilnych.
3. Dynamic serving
Podczas gdy większość osób słyszała już o responsywnym designie, koncept dynaming serving pozostaje jeszcze mało popularny – a szkoda, bo odgrywa istotną rolę w radzeniu sobie z optymalizowaniem strony pod różne typy urządzeń.
Rozwiązanie polega na odpowiadaniu przez serwer różnymi kodami HTML i CSS z tego samego URL-u w zależności od urządzenia, z jakiego korzysta użytkownik (komputer, smartfon, tablet). Takie działanie strony można osiągnąć dzięki możliwościom Vary HTTP Header, który informuje przeglądarkę o konieczności wyświetlania różnego contentu w zależności od urządzenia.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak wdrożyć dynamic serving na swoją stronę internetową – przeczytaj ten wpis od Google: https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/dynamic-serving?hl=en
4. Oddzielne URL-e
Ponieważ Google nie potrafi automatycznie zidentyfikować, że Twoja strona ma dwie różne wersje (na desktop i mobile), musisz zaimplementować oddzielne adresy URL, aby pomóc wyszukiwarce w poprawnym interpretowaniu treści.
Oddzielne URL-e najczęściej wyglądają tak: www.adres.pl dla komputerów i m.adres.pl dla urządzeń mobilnych.
W jaki sposób poinformować Google i crawlery o tym, że mają do czynienia z dwoma oddzielnymi stronami? To może kosztować Cię nieco wysiłku.
- Na wersji desktopowej musisz umieścić atrybut rel=”alternate”, który będzie przekierowywał na wersję mobilną.
- Na wersji mobilnej strony musisz umieść atrybut rel=”canonical”, który będzie przekierowywał na wersję desktopową.
Pamiętaj, że przygotowywanie oddzielnych adresów URL jest dość skomplikowane i jeśli zostanie wykonane nieprawidłowo, może przynieść więcej szkody niż pożytku, dlatego mocno zalecam, aby te działania wykonał deweloper.
5. SEO lokalne
Tak zwane wyszukiwania “w pobliżu” (frazy kluczowe zawierające słowa takie jak: “w pobliżu”, “blisko mnie”, “najbliższe”, “otwarte”) pomagają użytkownikom odkrywać biznesy niedaleko ich – dzięki temu zakupy są dokonywane dużo szybciej.
Nie wierzysz?
Według ankiety przeprowadzonej przez Google aż 76% użytkowników mobilnych odwiedza poszukiwaną firmę jeszcze w dniu wpisania hasła w wyszukiwarkę. Co więcej, 28% tych wyszukiwań prowadzi do konwersji, w tym właśnie zakupu (źródło: thinkwithgoogle.com).
Jak widzisz, skupienie się na SEO lokalnym może pozwolić Ci na szybki rozwój biznesu. Oczywiście że wyszukiwania lokalne zdarzają się również z desktopa, ale jednak zdecydowana większość pochodzi z urządzeń mobilnych – użytkownicy szukają lokali na telefonie będąc na spacerze, w pracy, w tramwaju.
Jak zoptymalizować stronę pod SEO lokalne?
- Stwórz profil Google Moja Firma – dodaj tam wszystkie niezbędne informacje – adres firmy, Twojej strony internetowej, godziny otwarcia lokalu.
- Opinie – im bardziej pozytywne są opinie na temat Twojej firmy, tym chętniej użytkownicy zwrócą na nią uwagę.
- Zdjęcia – dodaj zdjęcia lokalu czy produktów do swojej wizytówki.
- Lokalny content – wspomnij na swojej stronie o tym, w jakim mieście prowadzisz działalność. Ma to ogromny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Numer telefonu i adres e-mail – dodaj dane kontaktowe, które wyświetlą się na profilu GMF w formie klikalnych buttonów, ułatwiając użytkownikom nawigację.
Chcesz dowiedzieć się więcej o lokalnym SEO? Sprawdź nasz przewodnik: Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę?
6. Optymalizacja tytułów SEO i opisów meta
Ekrany urządzeń mobilnych są dużo mniejsze niż komputerów czy laptopów, dlatego tak ważne jest, aby pokazać użytkownikom jak najwięcej informacji o Twojej stronie w wynikach wyszukiwania.
Jak widzisz poniżej, snippet na desktopie może zmieścić więcej znaków niż na smartfonie.
Dla uzyskania najlepszych efektów upewnij się, że najważniejsze frazy kluczowe i informacje znajdują się na początku tytułu i opisu meta. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że użytkownicy (i Google) dadzą radę przeczytać wszystko, co najważniejsze.
Wskazówka: Dodanie krótkiego CTA (Call to Action) w meta description to świetny sposób na zwiększenie współczynnika click-through!
Polecam też dodać do opisu emoji. Choć nie mają bezpośredniego odbicia w pozycjach w wynikach wyszukiwania, to przyciągają uwagę użytkowników i mają dużą szansę przyciągnąć ich wzrok.
Zobacz na przykład poniżej:
7. Dane strukturalne schema
Obecnie dane strukturalne są jednym z najważniejszych elementów SEO. Google uwielbia poukładane, zorganizowane strony i chętnie je. nagradza Jak? Wyższymi pozycjami!
Co dokładnie zyskujesz, optymalizując stronę z wykorzystaniem Schema.org?
Przede wszystkim – zyskujesz nieco kontroli nad robotami Google. Instruujesz je bowiem, co oznaczają poszczególne elementy Twojej strony. W zamian za to wyszukiwarka wyświetli więcej informacji na temat Twojej witryny w SERPie w formie tzw. rich snippet.
Dane strukturalne mogą też zwiększyć Twój CTR.
W jaki sposób?
Jak widzisz na screenie powyżej, strony z danymi strukturalnymi zajmują więcej przestrzeni w SERPach, dzięki czemu są lepiej widoczne dla użytkowników – po prostu bardziej przyciągają wzrok. Elementy takie jak oceny w formie gwiazdek jeszcze skuteczniej zachęcają użytkownika do odwiedzenia strony.
Zaimplementuj na swojej stronie dane strukturalne, by zobaczyć samemu, jak może pomóc Twojemu SEO!
8. User Experience
Coraz więcej użytkowników przegląda strony internetowe na urządzeniach mobilnych – to po prostu często dużo wygodniejsze.
Weź pod uwagę, że jeśli użytkownik odwiedza Twoją stronę z desktopa, istnieje duża szansa, że już wcześniej wszedł na nią z poziomu smartfona.
Dlatego jeśli Twoja strona ładuje się w nieskończoność na urządzeniach mobilnych albo treści stają się zupełnie nieczytelne i nieklikalne na mniejszym ekranie, użytkownik po prostu wyjdzie i nie wróci, nawet z komputera. Zamiast tego odwiedzi konkurencję z lepiej działającą stronę.
Nie zaniedbuj UX na urządzeniach mobilnych i zadbaj o to, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie!
A co doprowadza użytkowników do szału?
- Powolne ładowanie strony.
- Nieczytelne treści – upewnij się, że rozmiar fontu jest odpowiedni, a tło wystarczająco kontrastowe względem tekstu.
- Malutkie przyciski – upewnij się, że przyciski są wystarczająco duże, aby można było łatwo w nie trafić. Jeśli użytkownik po raz dziesiąty otworzy przypadkiem złą kategorię, zapewniamy – wyjdzie i nie wróci, nieważne jak dobre Twoje produkty by by nie były.
- Nieklikalne numery telefonów czy e-maile – użytkownik nie chce kopiować i wklejać Twoich danych. Chce kliknąć i rozpocząć komunikację. Nie utrudniaj mu tego, bo możesz go stracić!
- Chaotyczny design – upewnij się, że struktura strony jest estetyczna i czytelna również na małym ekranie. Stosuj zasady hierarchii wizualnej.
Warto też korzystać z web controls dla lepszych doświadczeń użytkownika.
9. Pop-upy
Google chce, aby strony internetowe były łatwo dostępne dla wszystkich użytkowników, dlatego wprowadził algorytm, który kara strony ze zbyt dużą liczbą dużych pop-upów przykrywających właściwą treść strony i utrudniających użytkownikom przejście do pożądanego contentu.
Nie przeszkadzaj użytkownikom w odkrywaniu Twojej strony, naskakując na nich z ogromnymi pop-upami zachęcającymi do zapisu do newslettera, zanim w ogóle zdążą się zaznajomić z treścią witryny.
Nie mówię, że pop-upy są złe – jeśli wprowadzisz je w rozsądny sposób, który nie będzie irytował użytkowników i nie naruszy zasad Google, wszystko będzie dobrze!
Wskazówka: Nigdy nie utrudniaj użytkownikom zamykania pop-upów – weź pod uwagę, że na urządzeniach mobilnych będzie to jeszcze trudniejsze, umieść więc odpowiednio duży przycisk w widocznym miejscu.
10. Wyszukiwanie głosowe
Zastanawiałeś się kiedyś, jak istotne dla SEO jest wyszukiwanie głosowe?
Zauważyłem, żę wielu specjalistów SEO w ogóle ignoruje ten temat. A okazuje się, że mobilni użytkownicy naprawdę zaczynają ufać wyszukiwaniu głosowemu.
Z Voice Search mamy do czynienia już od jakiegoś czasu, a ostatnio w wielu krajach – dzięki rozwojowi Google Home Assistant czy Siri od Apple – sprawy nabrały tempa.
Jak przygotować się na wyszukiwanie głosowe?
- Skup się na long-tailach przypominających realne zapytania. Mobilni użytkownicy używają bardziej naturalnego języka, dlatego jeśli chcesz zwiększyć ruch ze smartfonów, postaw na frazy oparte o język mówiony, takie jak: “Jak przygotować idealny sernik?”.
- Przygotuj treści, które odpowiadają na potrzeby (i pytania) użytkowników. Wybierz raczej długi format treści, który ma szansę pojawić się w tzw. featured snippets na górze wyników wyszukiwania. Jeśli szukasz pomysłów na tematy artykułów na swojego bloga, skorzystaj z funkcji autowypełniania, wpisując pewne frazy w Google. Stwórz własne, darmowe narzędzie pełne cennych wskazówek 🙂
Na co zwrócić uwagę przy optymalizacji mobile SEO? Dodatkowe wskazówki dla wersji mobilnej
Poza powyższymi dziesięcioma aspektami istnieje jeszcze więcej rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Przyjrzyjmy się temu, co robić, kiedy decydujesz się na jedną z wersji strony na urządzenia mobilne – bez tego wprowadzenie jej nie przyniesie spodziewanych efektów.
Sprawdźmy, co możesz zrobić w ramach mobile SEO:
- Mobilną wersję strony również dodaj do Google Search Console. W ten sposób będziesz monitorować ruch, wyświetlenia oraz analizować swoje działania. Przy wersji responsywnej nie trzeba tego robić.
- Stwórz taką nawigację i strukturę, która pomoże użytkownikowi poruszać się po stronie. Przy urządzeniach mobilnych ważne jest szybkie przeklikanie się przez poszczególne podstrony. Możesz również zastosować breadcrumbs, o których pisaliśmy w naszym artykule: https://delante.pl/breadcrumbs-co-to-jest/.
- Zadbaj o odpowiedni content. Warto zachować umiar i uporządkować wszystkie ważne treści.
- Strona powinna być dopasowana do różnorodnych urządzeń mobilnych. W tym przypadku Google Analytics podpowie Ci z jakich rodzajów korzystają użytkownicy odwiedzający twoją stronę. Dzięki temu będziesz wiedzieć, który z nich jest priorytetowy i warto w niego inwestować.
- Strona na urządzenia mobilne charakteryzuje się mniejszym rozmiarem i takie też powinny być wszystkie elementy. Jednak nie przesadzajmy – zbyt małe i za duże części klikalne nie przyniosą pozytywnego efektu, ponieważ będzie trudno na nie kliknąć lub zaburzą konstrukcję strony.
- Projektowanie stron pod urządzenia mobilne nie jest skomplikowane, jednak należy pamiętać, aby nie blokować Javascript, CSS i obrazów, dzięki czemu roboty Google bez problemu będą analizować stronę.
Mobilne SEO – podsumowanie
Jeśli cały ten czas ignorowałeś mobilne SEO, a zamiast tego skupiałeś się wyłącznie na desktopie, straciłeś już sporo czasu na rozwój i pozyskanie cennego ruchu. Najwyższa pora to zmienić!
Ruch mobilny to przyszłość internetu – rośnie rok do roku i nic nie zapowiada, aby miało się to zmienić.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w dostosowaniu swojej strony do urządzeń mobilnych, skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści SEO i deweloperzy z chęcią Ci pomogą. Razem możemy zwiększyć ruch na Twojej stronie, wygenerować leady i poprawić sprzedaż!