Co to jest mobile SEO?

Co to jest mobile SEO?

We współczesnym świecie bardzo rzadko rozstajemy się ze smartfonem czy tabletem. Robimy za ich pomocą zakupy, płacimy w sklepach, używamy różnych aplikacji, surfujemy po sieci i nie tylko. Z tego względu strony internetowe wymagają wersji na urządzenia mobilne, która będzie spełniać oczekiwania użytkowników. W tym artykule zajmiemy się mobile SEO i jego oddziaływaniem na Twoją witrynę internetową.

Ostatnio na naszym blogu: Struktura URL - jaka zbudować przyjazny link?

Mobile SEO to nic innego jak pozycjonowanie skupiające się na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony oraz tablety. Jest to szereg optymalizacji, które mają ułatwić użytkownikom poruszanie się po naszej stronie internetowej w wersji mobilnej, między innymi dopasowanie wyglądu, struktury, prędkości ładowania czy treści. Według tegorocznych badań, 83% użytkowników posiada i aktywnie korzysta ze  smartfona, a 41% z tableta. Można zauważyć, że smartfony są popularne podczas czytania wiadomości (53%), umieszczania zdjęć (42%), aktywności w social mediach (48%), artykułów online (31%), video w social mediach (38%) oraz bankowości online (31%) [według https://mobirank.pl/2018/04/24/zobacz-najnowsze-dane-z-raportu-polska-jest-mobi-2018/]. To rosnące zainteresowanie warto wykorzystać i rozpocząć działania mobile SEO na własnej stronie internetowej, aby usprawnić jej użytkowanie. Jeśli witryna nie będzie poprawnie wyświetlana i dopasowana do urządzeń mobilnych, to użytkownik szybko ją zamknie. Dlatego stwórzmy dla niego takie warunki, aby odwiedzał nas chętnie i polecał stronę innym.

Strona mobilna czy responsywna?

Mamy 2 drogi przy dostosowaniu swojej strony internetowej do urządzeń mobilnych. Może to być strona mobilna lub responsywna. Sprawdźmy ich charakterystykę, zalety i wady.

Strona mobilna

Strona mobilna jest dostępna jedynie dla smartfonów, tabletów oraz innych urządzeń mobilnych. Jest to dodatkowa wersja strony internetowej, która posiada inny adres URL, np:

https://www.facebook.com/ jest stroną podstawową

https://m.facebook.com/ jest stroną mobilną

Można powiedzieć, że jest to taka uproszczona wersja witryny, która nie ma rozbudowanego mechanizmu oraz zbyt ciężkich grafik.

Do zalet strony mobilnej możemy zaliczyć:

  • szybkość ładowania, ponieważ nie zawiera rozbudowanej treści i ciężkich grafik,
  • dobra czytelność,
  • modyfikacja i testowanie dedykowane wyłącznie na urządzenia mobilne.

Jej wady to:

  • inny adres URL dla mobilnej wersji strony,
  • częsta duplikacja treści oraz konieczność dodania przekierowań,
  • osobne CMSy dla dwóch wersji strony,
  • potrzeba podwójnych optymalizacji przeprowadzanych na obu stronach,
  • konieczność stworzenia dwóch kodów śledzenia przy analizie Google Analytics.

Strona responsywna

Strona responsywna, nazywana także RWD, czyli Responsive Web Design, samodzielnie i sprawnie dostosowuje się do rozdzielczości określonego ekranu. W ten sposób modyfikuje się cała zawartość, nawigacja i grafika.

Zalety strony responsywnej::

  • jeden adres URL,
  • szybkie i dynamiczne dopasowanie do każdego urządzenia mobilnego,
  • zachowana wysoka jakość elementów graficznych oraz czytelności,
  • wystarczy jeden kod śledzenia przy analizie Google Analytics,
  • nie trzeba tworzyć dodatkowych przekierowań,
  • zmiana treści widoczna jednocześnie na wersji stacjonarnej i mobilnej,
  • brak duplikacji treści,
  • zarządzanie jednym CMSem.

Wady tej opcji:

  • wydłużony czas ładowania strony,
  • przy awarii strony stacjonarnej ulega jej również wersja responsywna,
  • wiele prób responsywności, aby dopasować stronę do wszystkich rozdzielczości ekranu,
  • zwiększone koszty przy dużych stronach internetowych.

Zwracając uwagę na ilość plusów i minusów można zauważyć, że wersja responsywna będzie najczęściej lepszym rozwiązaniem. Przede wszystkim można na niej przeprowadzić wiele optymalizacji pod kątem mobile SEO, które zdecydowanie wpływają pozytywnie na widoczność strony oraz jej atrakcyjność dla potencjalnych użytkowników. Ponadto nie generuje dużych kosztów w porównaniu z wersją mobilną. Wystarczy jeden CMS, wartościowa treść, która nie jest duplikowana i nie posiada zbędnych przekierowań.

Ważne kwestie przy optymalizacji mobile SEO

Kiedy decydujesz się na jedną z wersji strony na urządzenia mobilne, to warto zadbać o jej prawidłowe optymalizowanie. Bez tego punktu wprowadzenie jej nie przyniesie spodziewanych efektów. Sprawdźmy, co możesz zrobić w ramach mobile SEO:

  • Przy mobilnej wersji strony możesz dodać ją do Google Search Console. W ten sposób będziesz monitorować ruch, wyświetlenia oraz analizować swoje działania. Przy wersji responsywnej nie trzeba tego robić.
  • Stwórz taką nawigację i strukturę, która pomoże użytkownikowi poruszać się po stronie. Przy urządzeniach mobilnych ważne jest szybkie przeklikanie się przez poszczególne podstrony. Możesz również zastosować breadcrumbs, o których pisaliśmy w naszym poprzednim artykule: https://delante.pl/breadcrumbs-co-to-jest/.
  • Zadbaj o odpowiedni content, który nie będzie odbiegał jakością od stacjonarnej wersji strony. Warto zachować umiar i uporządkować wszystkie ważne treści.
  • Urządzenie mobilne jest stosunkowo mniejsze od stacjonarnego odpowiednika, dlatego ważna jest optymalizacja meta title i meta description pod mobile SEO.
Meta opis desktop
Meta opis wyświetlany na desktopie
Meta opis mobile
Meta opis na urządzeniu mobilnym
  • Nie jest tajemnicą, że szybkość ładowania strony jest bardzo ważna dla użytkowników Internetu. Pisaliśmy już o tym na naszym blogu: https://delante.pl/jak-skrocic-czas-ladowania-strony-10-trikow/. Tyczy się to także urządzeń mobilnych i jest kluczową kwestią, jeśli chcemy zatrzymać na stronie internautów, którzy szczególnie na urządzeniach mobilnych, wyszukują informacji w pośpiechu.
  • Strona powinna być dopasowana do różnorodnych urządzeń mobilnych. W tym przypadku Google Analytics podpowie Ci z jakich rodzajów korzystają użytkownicy odwiedzający twoją stronę. Dzięki temu będziesz wiedzieć, który z nich jest priorytetowy i warto w niego inwestować.
  • Strona na urządzenia mobilne charakteryzuje się mniejszym rozmiarem i takie też powinny być wszystkie elementy. Jednak nie przesadzajmy – zbyt małe i za duże części klikalne nie przyniosą pozytywnego efektu, ponieważ będzie trudno na nie kliknąć lub zaburzą konstrukcję strony.
  • Projektowanie stron pod urządzenia mobilne nie jest skomplikowane, jednak należy pamiętać, aby nie blokować Javascript, CSS i obrazów – dzięki czemu roboty Google bez problemu będą analizować stronę – nie korzystać z Flasha, ponieważ większość mobile nie będzie wyświetlać tej treści oraz nie stosować okienek pop up, które będą zaburzać wygląd strony.

Dlaczego mobile SEO jest ważne?

Przydatność mobile SEO została już sprawdzona. Jednak czy jest to tak bardzo ważne dla strony internetowej? Zdecydowanie tak! Wszystko za sprawą Mobile-First Index, które rozpoczęło swoje działanie w marcu tego roku. Jest to aktualizacja, która dotyczy zmian w indeksowaniu stron internetowych. Z pewnością zyskają te witryny, które są odpowiednio zoptymalizowane pod urządzenia mobilne. Sama ocena pozostaje taka sama, jednak wersja mobile będzie miała wpływ w przypadku ułożenia rankingu. Jednak uspokajam, że strony bez wersji na urządzenia mobilne nie wypadną z indeksu. Jednak warto o nią zadbać oraz prawidłowo zoptymalizować pod mobile SEO. Z pewnością przełoży się to pozytywnie na pozycję w rankingu. Google przygotował wiele wskazówek na temat aktualizacji https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-first-indexing. Niech twoja strona również będzie mobile friendly!

  3,00 / 5 ( 2 )
Autor
SEO Specialist - Ania

SEO Specialist

W Delante od października 2017 roku. Interesuje ją sztuka tatuażu i kryminały. Jej sportowe pasje to kickboxing i rower szosowy. Lubi gotowanie i alpaki. Mała, ale na TOP3 się wspina.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.