Pozycjonowanie Google Maps – co ma wpływ na pozycje?
Posiadasz firmę lokalną i zastanawiasz się w jaki sposób możesz pozyskać jeszcze więcej klientów? Pozycjonowanie Google Maps jest idealnym i nieskomplikowanym rozwiązaniem! Sprawdź jak to zrobić.
Aplikacja Google Maps jest jednym z najchętniej i najczęściej używanych narzędzi wypuszczonych przez Google. Przede wszystkim pozwala na szybsze i łatwiejsze odnalezienie Twojej firmy, ale odpowiednia jej optymalizacja jest także jednym z kluczowych działań w przypadku pozycjonowania lokalnego i mocno wpływa na zwiększenie ruchu na stronie. Warto zatem przyjrzeć się temu procesowi i włączyć go do szerszej strategii marketingu internetowego.
Story time
Wyobraź sobie taką sytuację. Spontanicznie wyjeżdżasz na długi weekend w piękne polskie Tatry. Niestety w okolicach Nowego Targu Twój samochód odmawia posłuszeństwa, a po wstępnym rozeznaniu orientujesz się, że sprawa wymaga pomocy specjalisty. Trzeba znaleźć mechanika, i to szybko! Zaczynasz nerwowo zastanawiać się, czy któryś z Twoich znajomych nie pochodzi z Nowego Targu. Jednak po sięgnięciu wstecz do czasów przedszkolnych przyjaźni, poddajesz się. W tej sytuacji najprawdopodobniej wyciągasz telefon i sprawdzasz co w tej kwestii podpowie Ci wyszukiwarka Google. Na frazę „zakład samochodowy Nowy Targ” wyskakuje szereg stron. Jednak Twoją uwagę przykuwa mapka na górze wyszukiwań, wyróżniająca trzy konkretne salony. Nie chcąc tracić już więcej czasu decydujesz się na pierwszy z nich, tym bardziej, że kątem oka dostrzegasz przyznanych mu 5 na 5 gwiazdek. Klikasz w słuchawkę, odbiera miły Pan X. Jesteś uratowany!
Ta krótka, wyciągnięta z życia historia, w dobry sposób ukazuj nam jak firma Pana X, dzięki dobrej pozycji w Google Maps pozyskała nowego klienta. A teraz czas na praktykę. Poniżej prześledzimy jak odpowiednio pozycjonować Google Maps.
Jak działa pozycjonowanie Google Maps?
Wpisując w wyszukiwarce słowo kluczowe dopasowane do konkretnego obszaru (np „włoska restauracja Kraków”) naszym oczom ukazuje się kilka rodzajów wyników : na samej górze reklamy, następnie Google mapka opatrzona wizytówkami kilku firm, a pod nią wyniki organiczne. To, czy wizytówka naszej firmy pojawi się wśród wyników Google Maps zależy od kilku czynników (posiadamy częściową wiedzę odnośnie tego co się do tego przyczynia). Jednym z nich jest wysoka jakość naszej strony www i ilość linków do niej przychodzących, jednak w przypadku pozycjonowania Google Maps ważniejsza wydaje się odpowiednia optymalizacja profilu w Google Moja Firma. W zależności od frazy kluczowej pojawia się kilka wizytówek, w tym 3 pierwsze generują największy ruch. Przyjrzyjmy się jednak najpierw w jaki sposób użytkownicy korzystają z mapki i dołączonych do niej wizytówek, by odpowiedzieć sobie na pytanie, jak pozycjonować w mapach Google?
Jednym z częstszych wyszukiwań jest informacja odnośnie godziny otwarcia danej firmy. Wpisujemy przykładowo “m1 kraków godziny otwarcia” i dzięki poprawnie wypełnionej wizytówce wiemy, że mamy czas na zakupy do 21.
Często wyszukiwanie lokalne odbywa się mobilnie i wtedy niemal zawsze pierwszym wynikiem jest właśnie wizytówka z map. Jest to niezwykle wygodne rozwiązanie, gdyż klikając w telefon możemy zadzwonić do wybranej firmy bezpośrednio z wyników wyszukiwania. Inną praktyczną opcją jest wyznaczenie trasy do obiektu (korzystają z naszego oznaczenia na mapach).
Dane o ilości wyszukań, telefonów czy kliknięć dojazdów jesteśmy w stanie sprawdzić w miesięcznych raportach od Google Moja Firma, dzięki czemu wiemy jak duża jest to skala.
Dobra optymalizacja wizytówki Google moja firma jest na tyle prosta i mało czasochłonna, iż warto się tym zająć. A więc do dzieła!
Jak pozycjonować w mapach Google? Instrukcja krok po kroku
Najważniejsza sprawa w pozycjonowaniu w mapach Google to posiadanie konta Google, co z kolei umożliwi stworzenie wizytówki na Google Moja Firma. Poniżej podpowiadamy jak właściwie wypełnić wizytówkę i co jeszcze wpływa na pozycję Google Maps.
1. Prawidłowa nazwa firmy. Pamiętaj by zawrzeć w niej istotne dla Twojego biznesu słowa kluczowe. Niemniej, nie przesadzaj z ich ilością i stwórz taką nazwę, która będzie atrakcyjna nie tylko dla botów, ale przede wszystkim dla użytkownika, a więc potencjalnego klienta.
2. Dane kontaktowe. Wpisanie szczegółowego adresu firmy, numeru telefonu oraz adresu strony internetowej to absolutna podstawa. Aby potwierdzić naszą wizytówkę, otrzymamy kartkę z kodem weryfikującym na wskazany adres, to umożliwi zaistnienie naszej wizytówki w sieci.
3. Podaj więcej informacji! Podaj wszystkie informacje, które mogą przydać się potencjalnym klientom i przyciągnąć ich uwagę. Przede wszystkich wyznacz obszar działań firmy, dodaj godziny otwarcia oraz kategorię najlepiej określającą branżę, w której się poruszasz. Nigdy nie pomijaj opisu firmy! Stwórz zwięzły, miły w odbiorze i przydatny tekst z wykorzystaniem wybranych słów kluczowych. Zasada jest prosta. Im więcej informacji i lepiej wypełniona wizytówka tym większa szansa zaistnienia na pierwszej pozycji.
4. Obrazy. Nie zapomnij o dodaniu dobrej jakości i zoptymalizowanych obrazów, w tym logo firmy oraz zdjęć, które pojawią się w mapkach. Niezwykle efektowny jest wirtualny spacer 360, który wykonują specjalni fotografowie z autoryzacją Google.
5. Link na stronie. Gdy wizytówka naszej firmy jest odpowiednio wypełniona, a adres potwierdzony umieść odnośnik do niej na swojej stronie internetowej.
6. Adres URL. Po jakimś czasie istnieje możliwość zmiany adresu url na nieco bardziej “przystępny”. I tak zamiast http://plus.google.com/3537328436346 generujemy taki https://plus.google.com/+DelantePlOnlineMarketing.
7. Zadbaj o opinie. Kolejny, nieco trudniejszy, bo nie zależący od nas w stu procentach etap to zatroszczenie się o opinie klientów. Wiemy bowiem, iż ilość pozytywnych opinii wpływa na pozycję Google Maps. Nie idź jednak drogą na skóry, zakładając fałszywe konta i pozytywnie komentując własną firmę. Roboty Google coraz lepiej radzą sobie z wykrywaniem niewiarygodnych opinii. Pamiętaj także, by odpowiadać na pozostawione przez Twoich klientów komentarze.
8. Linkowanie lokalne. Równie istotną sprawą wpływającą na pozycje w mapkach jest linkowanie lokalne (np. zumi i inne lokalne katalogi, strony). Prześledź wszystkie większe katalogi i strony lokalne, do których mógłbyś dodać swoją firmę.
9. Mikrodane (schema.org). To dzięki nim oznaczymy adresy na stronie i jeszcze precyzyjniej powiążemy z wizytówką. W konsekwencji informację na temat Twojej firmy w wyszukaniach poszerzone będą o logo, adres czy numer telefonu.
Daj się odnaleźć!
Podsumowując, jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu lokalnym podstawowym działaniem jest założenie wizytówki w Google Moja Firma, dzięki której zaistniejesz w mapkach Google. Dlaczego wato rozważyć pozycjonowanie Google Maps? Przede wszystkim nie wymaga to dużego nakładu pracy, ani nie generuje dodatkowych kosztów, a korzyści płynące z pierwszej pozycji Google Maps mogą okazać się ogromne.
Niestety nie znamy wszystkich algorytmów odpowiadających za Google Maps, niemniej każda z powyższych praktyk przybliży Cię do podniesienia pozycji Twojej wizytówki, a co ważniejsze, pozyskania dzięki temu nowych klientów.
A jeśli chcesz wdrożyć cały proces SEO na Twojej stronie – sprawdź nasz poradnik pozycjonowanie stron.
Ten wpis jest aktualizacją treści z 14 kwietnia 2016 roku.
Miło mi że znalazłem tak bardz ciekawy wpis. Gratuluję! Teamt wyczerpany do dechy 😉
Dziękuję za zwięzłe i jasne opisanie tego tematu.
Bardzo przydatny artykuł. Szkoda, że tak wiele osób, które prowadzą firmę ( zwłaszcza jednoosobową ), często zapominają o dodaniu porządnej wizytówki do Google. Zamiast tego płacą setki złotych do jakichś katalogów i baz firm. Pozdrawiam!
Zapominają o dobrej wizytówce, ale też wydają kasę na Adwords, a nawet nie mają dobrze zrobionej strony internetowej lub robią to nieumiejętnie. Warto poświęcić trochę czasu żeby dobrze wyglądać na mapie Google oraz w internecie, dobrze zoptymalizowana strona to podstawa.
Bardzo rzeczowy tekst. Warte polecenia.