Branża gastronomiczna w internecie. Jak zwiększyć jej widoczność?

Branża gastronomiczna w internecie. Jak zwiększyć jej widoczność?

Rynek gastronomiczny to jeden z niewielu rynków w Polsce, który z roku na rok notuje bardziej lub mniej dynamiczne wzrosty – rośnie wartość rynku oraz liczba lokali gastronomicznych. Dlaczego tak się dzieje? Co wpływa na ciągły rozwój branży gastronomicznej w Polsce? W jaki sposób skutecznie pozycjonować witrynę restauracji i czy SEO w branży gastronomicznej w ogóle ma sens? Na te i wiele innych pytań, znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

W tym wpisie przeczytasz o:

  • specyfice branży gastronomicznej w Polsce,
  • jakie podmioty składają się na branżę gastronomiczną,
  • dlaczego SEO w branży gastronomicznej jest ważne,
  • jak efektywnie pozycjonować stronę internetową restauracji.

Branża gastronomiczna w Polsce

Słowem wyjaśnienia – gastronomia to rodzaj działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu punktu gastronomicznego i serwowaniu jedzenia w lokalu lub na wynos. Zgodnie z definicją Głównego Urzędu Statystycznego, placówki gastronomiczne możemy podzielić na te ogólnodostępne oraz prowadzone dla określonej grupy konsumentów. Punkty gastronomiczne mogą być zlokalizowane w hotelach, motelach, zajazdach, schroniskach, na terenie pól kempingowych, w pensjonatach i innych miejscach krótkotrwałego pobytu, jak np. wagony kolejowe czy statki pasażerskie. Do placówek gastronomicznych nie zalicza się ruchomych punktów sprzedaży detalicznej i automatów sprzedażowych.

Usługi gastronomiczne dzielimy na:

  • podstawowe,
  • kulturalno-rozrywkowe,
  • uzupełniające (dodatkowe).

Do usług podstawowych zaliczamy usługi żywieniowe, polegające na serwowaniu jedzenia wyłącznie w punktach gastronomicznych, odpowiednio dostosowanych do tego rodzaju działalności. Kulturalno-rozrywkowe natomiast stanowią część usług żywieniowych i związane są między innymi z wystrojem wnętrz, marketingiem, właściwą obsługą konsumentów. Do usług uzupełniających zaliczamy zaopatrzenie punktów gastronomicznych, sprzedaż potraw na wynos i organizację przyjęć w zakładach gastronomicznych.

Posiłkując się raportem dotyczącym rynku gastronomicznego w Polsce z 2018 roku, możemy stwierdzić, że branża gastronomiczna w kraju ma się coraz lepiej. Specjaliści zwracają uwagę na ciągły wzrost liczby placówek, większą różnorodność oferty, a co za tym idzie rosnącą liczbę klientów, którzy coraz chętniej i coraz częściej odwiedzają takie lokale. Poniższy wykres przedstawia wartość i dynamikę rynku gastronomicznego w Polsce.

Rynek gastronomiczny w Polsce
Źródło: PMR 2018.

Jak widać, branża gastronomiczna w Polsce ma się dobrze, a prognozy na 2018 rok były rosnące. Jakie czynniki szczególnie wpływają na rynek gastronomiczny w Polsce?

Nawyki Polaków a gastronomia

Nie da się ukryć, że branża gastronomiczna rośnie w siłę. Duży wpływ na to mają nawyki konsumentów. Polacy coraz chętniej i częściej odwiedzają restauracje. Obiad na mieście nie jest już odświętnym wydarzeniem, jak to było jeszcze kilka lat temu. Obecnie, jedzenie w restauracjach stało się codzienną czynnością. Polacy upodobali sobie spotykanie się w takich miejscach jako formę spędzania wolnego czasu. Chętnie wychodzą na obiady z rodziną czy spontanicznie spotykają się ze znajomymi. Do takiego wzrostu zainteresowania gastronomią przyczyniły się również programy kulinarne, typu Master Chef czy Hell’s Kitchen. Zwiększa się świadomość konsumentów na temat jedzenia. Polacy chętnie próbują nowych smaków, np. orientalnych kuchni, a tym samym zwiększa się liczba lokali gastronomicznych serwujących właśnie takie potrawy.

Rynek gastronomiczny w Polsce
Źródło: “Raport Rynek Gastronomiczny w Polsce 2017”.

Czy w związku z rosnącym zainteresowaniem branżą gastronomiczną, pozycjonowanie witryn lokali gastronomicznych ma sens? Oczywiście, że tak! Dlaczego? W odpowiedzi na to pytanie przedstawiamy poniższe wykresy.

Jak szukamy rynek miejsc gastronomicznych
Źródło: “Raport Rynek Gastronomiczny w Polsce 2017”.

Na pierwszym miejscu spośród odpowiedzi na pytanie “Gdzie szukasz informacji o lokalach?”, znalazły się opinie znajomych i rodziny. Jednak, już na drugim miejscu uplasował się Internet. Wyszukiwarka to miejsce, w którym poszukujemy informacji o tym, gdzie dobrze zjeść. Kolejnym powodem, dlaczego SEO w branży gastronomicznej ma sens jest fakt, że coraz częściej zamawiamy jedzenie do miejsca pracy.

Jakiego rodzaju obiad jedzą Polacy w pracy?
Źródło: “Raport Rynek Gastronomiczny w Polsce 2017”.

Mamy nadzieję, że już wiesz, że pozycjonowanie w branży gastronomicznej jest ważne i potrzebne. W takim razie, zastanówmy się, jak robić to dobrze.

Pozycjonowanie restauracji – najważniejsze informacje

Pozycjonowanie witryny restauracji będzie na pewno różniło się od pozycjonowania chociażby sklepu internetowego. Najważniejszą zasadą jest skupienie się na pozycjonowaniu lokalnym, tzw. local SEO.

Jakie frazy wybrać?

Wybierając słowa kluczowe, na jakie będziemy chcieli się pozycjonować, należy pamiętać o tym, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby potencjalnych klientów. Co to znaczy? Wybierajmy frazy związane z konkretnym miastem, dzielnicą, rodzajem kuchni, a nawet potrawami. Mieszkańcy większych miast, np. Krakowa, wpisując w wyszukiwarkę “pizzeria Kraków” otrzymają głównie wyniki ze stron typu Trip Advisor czy pyszne.pl. Witryny konkretnych lokali gastronomicznych wyświetlają się na dalszych pozycjach.

Wyszukiwanie restauracji

Aby mieć szansę znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, powinniśmy skupić się na frazach z długim ogonem tzw. long tail, czyli takich, które odpowiadają na konkretne potrzeby konsumentów. Przykładem takiej frazy jest np. “najlepsza pizzeria Kraków Kazimierz” lub “pizza neapolitańska Kraków”.

Wyszukiwanie restauracji - long tail

Podczas wyboru słów kluczowych, pamiętajmy więc o skupianiu się na bardziej szczegółowych frazach, które jak najlepiej będą odpowiadać potrzebom naszych potencjalnych klientów.

Postaw na Google Maps

Kolejnym ważnym elementem w pozycjonowaniu lokalnym restauracji są Google Maps. Klienci szukając restauracji, chcą szybko znaleźć takie informacje jak dokładny adres, godziny otwarcia oraz opinie innych konsumentów. Informacje te mają również wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Więcej o tym, jak pozycjonować firmę lokalną w Google Maps znajdziesz na naszym blogu.

Restauracja - Google Maps

Nie zapomnij o Google Moja Firma

Google Moja Firma to świetny sposób na przekazanie wszystkich ważnych informacji w pigułce. To bezpłatne i proste w użyciu narzędzie, dzięki któremu możesz zwiększyć pozycję swojej restauracji w wyszukiwarce. Warto zadbać o to, aby na wizytówce firmy zamieścić wszystkie istotne dla klientów informacje, tj. rodzaj serwowanej kuchni, godziny otwarcia, dokładny adres, numer telefonu oraz informację na temat tego, czy możliwe jest dokonanie wcześniejszej rezerwacji stolika. Dzięki przyciskom call to action, klienci są w stanie zarezerwować stolik czy zadać pytanie z pozycji wyszukiwarki. O tym, jak dobrze zoptymalizować wizytówkę w GMF przeczytasz w jednym z naszych artykułów.

Google Moja Firma - restauracja

Jak powinna wyglądać strona internetowa restauracji?

Kiedy potencjalny klient trafi już na naszą stronę internetową, warto zadbać o to, aby szybko z niej nie wyszedł. 😉 Witryna internetowa to najważniejsza wizytówka naszej restauracji, dlatego poświęćmy trochę czasu na to, aby zachęcała ona konsumentów do odwiedzenia naszego lokalu.

Elementów, które powinny się znaleźć na stronie internetowej restauracji jest naprawdę dużo. Z punktu widzenia SEO, warto oczywiście zadbać o czytelny podział na kategorie i podstrony, podkreślenie ważnych słów kluczowych oraz zamieszczenie istotnych informacji o lokalu i usługach.

Strona www restauracji

Rzeczy, które koniecznie powinny znaleźć się na stronie internetowej restauracji to:

  • menu,
  • godziny otwarcia,
  • numer telefonu,
  • adres,
  • informacja o możliwości rezerwacji stolika,
  • informacje o parkingu,
  • informacje o sposobach płatności,
  • informacje o możliwości zamawiania jedzenia na wynos i dostawie,
  • odnośniki do profili w social mediach.

Warto również zadbać o dobrej jakości zdjęcia i filmy. W końcu nie bez powodu mówi się, że jemy nie tylko ustami, ale też oczami. Zaprezentowanie naszych potraw na stronie internetowej z pewnością zachęci klientów do odwiedzenia naszej restauracji.

Innym, równie istotnym elementem, jest responsywność strony. Należy zadbać o to, aby wyświetlała się ona poprawnie nie tylko na urządzeniach stacjonarnych, ale także na smartfonach czy tabletach. Większość klientów szuka informacji o lokalach gastronomicznych właśnie na urządzeniach mobilnych. Źle skonstruowana strona restauracji oraz długi czas poszukiwania istotnych informacji spowoduje, że potencjalny klient szybko się zniechęci i opuści naszą stronę.

Ważne są opinie klientów

Kolejnym bardzo istotnym elementem w pozycjonowaniu restauracji są opinie konsumentów. Jak widzieliśmy już na wykresie powyżej, to właśnie opinie mają największy wpływ na decyzję o odwiedzeniu danego lokalu. Klienci mogą zostawić komentarz po wizycie w restauracji na profilach w social mediach, w wizytówce Google Moja Firma oraz na serwisach typu Trip Advisor, a niekiedy także na stronie internetowej danej restauracji. Opinii konsumentów nie trzeba się obawiać. Warto zadbać o to, aby pozytywne komentarze znajdowały się nad tymi mniej optymistycznymi. W tym celu można poprosić klientów o pozostawienie opinii po wizycie w lokalu lub zaoferować zniżkę za podzielenie się komentarzem. Ciężko jednak wszystkim dogodzić, dlatego negatywne opinie na pewno również się pojawią. Ważne, aby nie pozostawiać ich bez naszego komentarza. Jeśli widzimy negatywną opinię na temat naszej restauracji, ustosunkujmy się i spróbujmy wyjaśnić zaistniałą sytuację.

Opinie o restauracji

Postaw na social media

Ostatnim elementem, jaki poruszymy, są social media. Nikomu na pewno nie trzeba tłumaczyć, że aktywne prowadzenie kont w social mediach jest obecnie warunkiem koniecznym, aby skutecznie przyciągać klientów. Dodatkowo aktywność w social media wpływa pozytywnie na autorytet domeny, co z kolei wpływa pozytywnie na pozycjonowanie. Pamiętajmy, aby na bieżąco informować konsumentów o nowościach w naszym menu, a także dobrej jakości zdjęciach i filmach. Ciekawym pomysłem są też konkursy tematyczne.

Restauracja - social media

Podsumowanie

Jak widzisz, pozycjonowanie w branży gastronomicznej jest ważnym elementem strategii marketingowej każdej restauracji. Co więcej, jest elementem koniecznym jeśli zależy nam na zwiększaniu rozpoznawalności i liczby klientów. Pozycjonowanie lokalne, frazy long tail, szczegółowo uzupełniona wizytówka w Google Moja Firma, dobrze zoptymalizowana strona internetowa, opinie klientów oraz aktywność w social mediach to elementy, które pomogą Ci zwiększyć ruch na Twojej stronie oraz poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, zwiększyć liczbę klientów odwiedzających Twój lokal.

 

  5,00 / 5 ( 4 )
Autor
Junior SEO Specialist - Karolina

Junior SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. To tu rozpoczęła swoją przygodę z SEO. Absolwentka Ekonomii i Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Uwielbia dobre jedzenie, spotkania ze znajomymi, podróże i zachody słońca na Kopcu Kraka. W wolnym czasie szuka swojego talentu kulinarnego, który jak sama twierdzi, na pewno ma.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.