- specyfice branży gastronomicznej w Polsce,
- jakie podmioty składają się na branżę gastronomiczną,
- dlaczego SEO w branży gastronomicznej jest ważne,
- jak efektywnie pozycjonować stronę internetową restauracji.
Branża gastronomiczna w Polsce
Słowem wyjaśnienia - gastronomia to rodzaj działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu punktu gastronomicznego i serwowaniu jedzenia w lokalu lub na wynos. Zgodnie z definicją Głównego Urzędu Statystycznego, placówki gastronomiczne możemy podzielić na te ogólnodostępne oraz prowadzone dla określonej grupy konsumentów. Punkty gastronomiczne mogą być zlokalizowane w hotelach, motelach, zajazdach, schroniskach, na terenie pól kempingowych, w pensjonatach i innych miejscach krótkotrwałego pobytu, jak np. wagony kolejowe czy statki pasażerskie. Do placówek gastronomicznych nie zalicza się ruchomych punktów sprzedaży detalicznej i automatów sprzedażowych. Usługi gastronomiczne dzielimy na:- podstawowe,
- kulturalno-rozrywkowe,
- uzupełniające (dodatkowe).
Nawyki Polaków a gastronomia
Nie da się ukryć, że branża gastronomiczna rośnie w siłę. Duży wpływ na to mają nawyki konsumentów. Polacy coraz chętniej i częściej odwiedzają restauracje. Obiad na mieście nie jest już odświętnym wydarzeniem, jak to było jeszcze kilka lat temu. Obecnie, jedzenie w restauracjach stało się codzienną czynnością. Polacy upodobali sobie spotykanie się w takich miejscach jako formę spędzania wolnego czasu. Chętnie wychodzą na obiady z rodziną czy spontanicznie spotykają się ze znajomymi. Do takiego wzrostu zainteresowania gastronomią przyczyniły się również programy kulinarne, typu Master Chef czy Hell’s Kitchen. Zwiększa się świadomość konsumentów na temat jedzenia. Polacy chętnie próbują nowych smaków, np. orientalnych kuchni, a tym samym zwiększa się liczba lokali gastronomicznych serwujących właśnie takie potrawy. [caption id="attachment_12590" align="aligncenter" width="750"] Źródło: “Raport Rynek Gastronomiczny w Polsce 2017”.[/caption] Czy w związku z rosnącym zainteresowaniem branżą gastronomiczną, pozycjonowanie w gastronomii ma sens? Oczywiście, że tak! Dlaczego? W odpowiedzi na to pytanie przedstawiamy poniższe wykresy. [caption id="attachment_12592" align="aligncenter" width="750"] Źródło: “Raport Rynek Gastronomiczny w Polsce 2017”.[/caption] Na pierwszym miejscu spośród odpowiedzi na pytanie “Gdzie szukasz informacji o lokalach?”, znalazły się opinie znajomych i rodziny. Jednak, już na drugim miejscu uplasował się Internet. Wyszukiwarka to miejsce, w którym poszukujemy informacji o tym, gdzie dobrze zjeść. Kolejnym powodem, dlaczego SEO w branży gastronomicznej ma sens jest fakt, że coraz częściej zamawiamy jedzenie do miejsca pracy. [caption id="attachment_12594" align="aligncenter" width="685"] Źródło: “Raport Rynek Gastronomiczny w Polsce 2017”.[/caption] Mamy nadzieję, że już wiesz, że pozycjonowanie w branży gastronomicznej jest ważne i potrzebne. W takim razie, zastanówmy się, jak robić to dobrze.Pozycjonowanie restauracji - najważniejsze informacje
Pozycjonowanie witryny restauracji będzie na pewno różniło się od pozycjonowania chociażby sklepu internetowego. Najważniejszą zasadą jest skupienie się na pozycjonowaniu lokalnym, tzw. local SEO.Jakie frazy wybrać?
Wybierając słowa kluczowe, na jakie będziemy chcieli się pozycjonować, należy pamiętać o tym, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby potencjalnych klientów. Co to znaczy? Wybierajmy frazy związane z konkretnym miastem, dzielnicą, rodzajem kuchni, a nawet potrawami. Mieszkańcy większych miast, np. Krakowa, wpisując w wyszukiwarkę “pizzeria Kraków” otrzymają głównie wyniki ze stron typu Trip Advisor czy pyszne.pl. Witryny konkretnych lokali gastronomicznych wyświetlają się na dalszych pozycjach. Aby mieć szansę znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, powinniśmy skupić się na frazach z długim ogonem tzw. long tail, czyli takich, które odpowiadają na konkretne potrzeby konsumentów. Przykładem takiej frazy jest np. “najlepsza pizzeria Kraków Kazimierz” lub “pizza neapolitańska Kraków”. Podczas wyboru słów kluczowych, pamiętajmy więc o skupianiu się na bardziej szczegółowych frazach, które jak najlepiej będą odpowiadać potrzebom naszych potencjalnych klientów.Postaw na Google Maps
Kolejnym ważnym elementem w pozycjonowaniu lokalnym restauracji są Google Maps. Klienci szukając restauracji, chcą szybko znaleźć takie informacje jak dokładny adres, godziny otwarcia oraz opinie innych konsumentów. Informacje te mają również wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Więcej o tym, jak pozycjonować firmę lokalną w Google Maps znajdziesz na naszym blogu.Nie zapomnij o Google Moja Firma
Google Moja Firma to świetny sposób na przekazanie wszystkich ważnych informacji w pigułce. To bezpłatne i proste w użyciu narzędzie, dzięki któremu możesz zwiększyć pozycję swojej restauracji w wyszukiwarce. Warto zadbać o to, aby na wizytówce firmy zamieścić wszystkie istotne dla klientów informacje, tj. rodzaj serwowanej kuchni, godziny otwarcia, dokładny adres, numer telefonu oraz informację na temat tego, czy możliwe jest dokonanie wcześniejszej rezerwacji stolika. Dzięki przyciskom call to action, klienci są w stanie zarezerwować stolik czy zadać pytanie z pozycji wyszukiwarki. O tym, jak dobrze zoptymalizować wizytówkę w GMF przeczytasz w jednym z naszych artykułów.Jak powinna wyglądać strona internetowa restauracji?
Kiedy potencjalny klient trafi już na naszą stronę internetową, warto zadbać o to, aby szybko z niej nie wyszedł. ;) Witryna internetowa to najważniejsza wizytówka naszej restauracji, dlatego poświęćmy trochę czasu na to, aby zachęcała ona konsumentów do odwiedzenia naszego lokalu. Elementów, które powinny się znaleźć na stronie internetowej restauracji jest naprawdę dużo. Z punktu widzenia SEO, warto oczywiście zadbać o czytelny podział na kategorie i podstrony, podkreślenie ważnych słów kluczowych oraz zamieszczenie istotnych informacji o lokalu i usługach. Rzeczy, które koniecznie powinny znaleźć się na stronie internetowej restauracji to:- menu,
- godziny otwarcia,
- numer telefonu,
- adres,
- informacja o możliwości rezerwacji stolika,
- informacje o parkingu,
- informacje o sposobach płatności,
- informacje o możliwości zamawiania jedzenia na wynos i dostawie,
- odnośniki do profili w social mediach.
Ważne są opinie klientów
Kolejnym bardzo istotnym elementem w pozycjonowaniu restauracji są opinie konsumentów. Jak widzieliśmy już na wykresie powyżej, to właśnie opinie mają największy wpływ na decyzję o odwiedzeniu danego lokalu. Klienci mogą zostawić komentarz po wizycie w restauracji na profilach w social mediach, w wizytówce Google Moja Firma oraz na serwisach typu Trip Advisor, a niekiedy także na stronie internetowej danej restauracji. Opinii konsumentów nie trzeba się obawiać. Warto zadbać o to, aby pozytywne komentarze znajdowały się nad tymi mniej optymistycznymi. W tym celu można poprosić klientów o pozostawienie opinii po wizycie w lokalu lub zaoferować zniżkę za podzielenie się komentarzem. Ciężko jednak wszystkim dogodzić, dlatego negatywne opinie na pewno również się pojawią. Ważne, aby nie pozostawiać ich bez naszego komentarza. Jeśli widzimy negatywną opinię na temat naszej restauracji, ustosunkujmy się i spróbujmy wyjaśnić zaistniałą sytuację.Postaw na social media
Ostatnim elementem, jaki poruszymy, są social media. Nikomu na pewno nie trzeba tłumaczyć, że aktywne prowadzenie kont w social mediach jest obecnie warunkiem koniecznym, aby skutecznie przyciągać klientów. Dodatkowo aktywność w social media wpływa pozytywnie na autorytet domeny, co z kolei wpływa pozytywnie na pozycjonowanie. Pamiętajmy, aby na bieżąco informować konsumentów o nowościach w naszym menu, a także dobrej jakości zdjęciach i filmach. Ciekawym pomysłem są też konkursy tematyczne.Podsumowanie
Jak widzisz, pozycjonowanie w gastronomii jest ważnym elementem strategii marketingowej każdej restauracji. Co więcej, jest elementem koniecznym jeśli zależy nam na zwiększaniu rozpoznawalności i liczby klientów. Pozycjonowanie lokalne, frazy long tail, szczegółowo uzupełniona wizytówka w Google Moja Firma, dobrze zoptymalizowana strona internetowa, opinie klientów oraz aktywność w social mediach to elementy, które pomogą Ci zwiększyć ruch na Twojej stronie oraz poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, zwiększyć liczbę klientów odwiedzających Twój lokal.
A jeśli chcesz wprowadzić SEO na Twojej stronie sprawdź nasz poradnik: Pozycjonowanie stron.
Ten wpis jest aktualizacją treści z 9 maja 2019 roku.