Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę?

Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę?

Pozycjonowanie lokalne jest przeznaczone przede wszystkim dla stron usługowych i sklepów oferujących swoje produkty w określonym miejscu. Dziś opiszę na czym polega pozycjonowanie lokalne i co możesz zrobić, żeby zwiększyć widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Ostatnio na naszym blogu: Wybór serwera - na co zwrócić uwagę i czy wpływa na SEO?

Patronem dzisiejszego artykułu jest… gołąb. Dlaczego? Jeden z algorytmów Google, został nazwany dokładnie tak samo, jak przywołany ptaszek. Pigeon od 2014 roku krąży nad lokalnymi wyszukiwaniami Google, pomagając użytkownikom sieci w znalezieniu dokładnie tego, czego szukają, jak najbliżej miejsca ich pobytu i definiując działania w obszarze pozycjonowania lokalnego. Wprowadzenie tego algorytmu mocno namieszało w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Bez względu na to, czy lubisz miejskiego ptaszka, warto zwrócić uwagę na możliwości, jakie daje Ci jego sieciowy imiennik. Dbałość o wysokie pozycje w lokalnych wyszukiwaniach to większa szansa na to, że mieszkańcy i turyści szukający różnych lokalnych miejsc w sieci, trafią właśnie pod Twoją strzechę.

Pozycjonowanie lokalne – 6 wskazówek

1. Przypnij pinezkę na mapie Google

Pozycjonowanie Kraków - mapa
Jeśli chcesz zaistnieć w wynikach lokalnych, koniecznie dodaj wizytówkę swojej firmy w Google Moja Firma. O tym, jak zrobić to w kilku krokach, pisaliśmy w artykule Jak dodać firmę do Google Moja Firma?. Zadbaj o to, aby Twoja wizytówka była uzupełniona w 100% – nie zapomnij o dodaniu opisu firmy, odpowiadających jej kategorii, danych kontaktowych i godzin otwarcia. Dołącz także zdjęcia albo jeszcze lepiej – sprezentuj swoim klientom wirtualny spacer za pomocą Street View.

Masz zadowolonych klientów? To zachęć ich, aby opowiedzieli o swoich wrażeniach na Twojej wizytówce w Google. Dobre oceny znacząco wpłyną na pozycję strony w wynikach lokalnych. Niech to będą jednak tylko autentyczni klienci. Nie próbuj oszukiwać i samemu wystawiać sobie opinie – kłamstwo jak zawsze ma krótkie nogi i Google karze je filtrem.

Pamiętaj, że Twoja wizytówka też wymaga optymalizacji, aby wyświetlała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Pozycja zależy też od jej wieku, ilości ocen w Google czy trafności odpowiadania na zapytania klientów. O tym jak zwiększyć widoczność wizytówki w Google też pisaliśmy w jednym z naszych wpisów.

2. Zadbaj o wersję mobilną strony

Jeśli chcesz czerpać jak najwięcej korzyści z pozycjonowania lokalnego wersja mobilna jest czymś, o czym absolutnie nie możesz zapomnieć. Dlaczego? Duża część wyszukiwań lokalnych jest wykonywanych w biegu na telefonie. Aby sprawdzić, czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych przeprowadź test optymalizacji mobilnej.

Pozycjonowanie lokalne - mobilne strony

3. Zrób analizę lokalnych słów kluczowych

Sprawdź co użytkownicy szukający lokalnie Twoich usług wpisują w Google. Taka analiza pomoże Ci w optymalizacji strony pod konkretne frazy oraz wskaże jakie treści możesz tworzyć, żeby przyciągnąć więcej klientów. Słów kluczowych możesz szukać na wiele sposobów:

4. Zoptymalizuj stronę pod kątem miejsca, w którym działasz

Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne dla firm, które działają lokalnie, jak salony fryzjerskie, restauracje, małe sklepy. Aby stać się bardziej widocznym w okolicy, wprowadź na witrynie zmiany, które podkreślą obszar Twojej działalności. Oto kilka pomysłów, jak możesz to zrobić:

  • wprowadź nazwę miejscowości w tytule strony
  • zamieść dane teleadresowe nie tylko w zakładce kontakt, ale i na stronie głównej albo w stopce
  • jeśli firma ma kilka oddziałów lub działa w wielu lokalizacjach, zrób osobną podstronę dla każdego z nich

    Pozycjonowanie lokalne - landing page
    Źródło: http://kojakcleaningservice.com/
  • zamieść na witrynie mapkę z zaznaczeniem swojej siedziby

5. Wprowadź mikrodane (dane strukturalne)

Ich zastosowanie ułatwia wyszukiwarce odnalezienie interesujących dla klienta danych, takich jak numer telefonu, adres czy stan produktów w magazynie. Warto dbać o takie oznaczenia, ponieważ wyróżnione dzięki niemu informacje pojawiają się w postaci tekstu lub grafiki w wynikach wyszukiwania Google, przyciągając spojrzenia klientów.

Pozycjonowanie Kraków - restauracje
Ocena Restauracji Miód Malina, Cosa Nostra i Balaton na TripAdvisor jest widoczna dzięki temu, że witryna ma wyróżnione na stronie mikrodane. Dzięki nim średnia ocena usług i liczba opinii jest widoczna w Google.

Za pomocą danych strukturalnych możesz między innymi oznaczyć:

  • Różne oddziały firmy
  • Godziny otwarcia
  • Adres
  • Menu (dla lokali gastronomicznych)
  • Numer telefonu

Dane strukturalne można stworzyć za pomocą dokumentacji schema.org lub posłużyć się Markerem Danych Google.

 Pozycjonowanie lokalne - Marker danych Google

Kreator wygeneruje kod HTML, który należy zaimplementować na stronę. Aby sprawdzić jego poprawność możesz użyć Testu Danych Strukturalnych Google. Więcej o markerze danych pisaliśmy w naszym artykule:  Marker danych Google. Pomóż robotom zrozumieć Twoją stronę!

Gotowy kod HTML może wyglądać w ten sposób:

<!-- JSON-LD markup generated by Google Structured Data Markup Helper. →
<script type="application/ld+json">>
{
"@context" : "http://schema.org",
"@type" : "LocalBusiness",
"name" : "Fryzjer u Milenki",
<"image" :
"https://www.umilenki.com/wp-content/uploads/2019/10/fryzjer-
u-milenki-logo2.jpg",
"telephone" : [ "852xxxxxx" ],
"address" : {
"@type" : "PostalAddress",
"streetAddress" : "Starowislna",
"addressLocality" : "Krakow",
"postalCode" : "30-200"
}
}
</script>

6. Zadbaj o linkowanie lokalne

Nie inwestuj w byle co, kupując najtańsze odnośniki z niesprawdzonych źródeł. Zamiast tego postaw na porządne pozycjonowanie Postaw na branżowe katalogi firm z danego miasta i fora internetowe, są one dobrym źródłem linków lokalnych. Odnośniki z takich miejsc służą nie tylko stronie, ale i firmie, wskazując na jej zaangażowanie i budując zaufanie klientów

Pamiętaj też o wizytówkach NAP, czyli takich, w których możesz wprowadzić dane adresowe (NAP – Name, Address, Phone).

Kluczem do pozycji lidera w lokalnych wynikach wyszukiwania jest konsekwentna i stała praca nad witryną, spójna z zaleceniami Google. Warto poświęcić na nią czas i dostosować swoją stronę tak, by gołąbek Google’a zechciał uwić sobie na niej gniazdko. Taka inwestycja jest warta świeczki, bo prowadzi do oczekiwanego celu – stałego przypływu klientów lokalnych do Twojej firmy.

  5,00 / 5 ( 2 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
  • Jacek

    „Restauracja Miód Malina, Cosa Nostra i Balaton oznaczyły na swoich stronach mikrodane. Dzięki temu ich adres i ocena usług są widoczne w Google.”

    Za przeproszeniem skąd wy takie głupoty wymyśliliście? Zwłaszcza w połączeniu z tym zrzutem ekranu? Te oceny i adres zaciągane są z „Google Moja Firma” na zdjęciu i nie mają nic wspólnego kompletnie z opisami rozszerzonymi wdrażanymi osobno na stronie w kodzie.

    „Mikrodane, określane także jako rich snippets, pozwalają również na wstawienie popularnych “gwiazdek”, umożliwiających ocenę biznesu.” – Czyli bez rich snippet-ów wg. Was nie można oceniać firm lokalnych?

    • Jacek dzięki za czujność. Złe zdjęcie zostało dodane początkowo – już jest poprawione.
      Firmy lokalne oczywiście można oceniać poprzez Google Moja Firma (Google+), natomiast już produkty, artykuły rich snippetami najlepiej. Przy pozycjonowaniu lokalnym należy nie zapominać o microdanych schema.org – szczególnie, że widać w Search Console jak Google na nie patrzy (Stan w wyszukiwarce -> Dane strukturalne, Marker danych). Jeśli, ktoś jeszcze nie zna na pamięć tych elementów kodu to polecam narzędzie: http://microdatagenerator.org – mi na początku bardzo pomagało.

  • Serwisy ogłoszeniowe związane z konkretnymi miastami umożliwiają czasem pozostawienie odnośnika do siebie, ewentualnie zostanie sama zmianka o brandzie.

  • Michał Geisler

    Mam nową stronę i właśnie z map Google mam 80% zleceń. Wpis ciekawy akurat jestem krakusem 🙂

    • @michageisler:disqus można zachęcić np. automatycznym mailem po zakończonej pozytywnie transakcji:
      „Dziękujemy za skorzystanie z naszych usług/zakupu produktu.
      Zależy nam na budowaniu obiektywnej opinii od klientów, dlatego będziemy wdzięczni za Państwa opinię [i link do Google+]”. Albo zachęcić dodatkowym rabatem na kolejne usługi/produkty 🙂
      W zależności od branży, jest wiele sposobów aby takim zabiegiem z prośbą o opinię zbudować jeszcze lepszą relację z klientem – co zawsze warto robić! 🙂
      Pozdrawiamy Krakusa!

  • Tomasz Kołkiewicz

    Nazwa miejscowości w tytule strony przestaje odgrywać znacznie. Nie jest już wymogiem, aby pojawiać się wysoko na frazy z nazwą miejscowości. Algorytm Pigeon świetnie sobie radzi z lokalizacją na podstawie innych wskaźników, które opisaliście powyżej. Czasem warto poświęcić nazwę miejscowości (zwłaszcza, gdy jest długa jak np. Bielsko-Biała) w tytule na inne istotne słowa kluczowe.
    Zresztą, nawet na frazę „pozycjonowanie kraków”, niektóre wyniki w TOP10 nie mają słowa kraków w tytule 😉

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.