Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę?

Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę?

Pozycjonowanie lokalne jest przeznaczone przede wszystkim dla stron usługowych i sklepów oferujących swoje produkty w określonym miejscu. Dziś opiszę na czym polega pozycjonowanie lokalne i co możesz zrobić, żeby zwiększyć widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Ostatnio na naszym blogu: Jesteś śledzony w Internecie. Czy wiesz co wie o Tobie Google?

lokalne seoPatronem dzisiejszego artykułu jest… gołąb. Dlaczego? Jeden z algorytmów Google, został nazwany dokładnie tak samo, jak przywołany ptaszek. Pigeon od 2014 roku krąży nad lokalnymi wyszukiwaniami Google, pomagając użytkownikom sieci w znalezieniu dokładnie tego, czego szukają, jak najbliżej miejsca ich pobytu i definiując działania w obszarze pozycjonowania lokalnego. Wprowadzenie tego algorytmu mocno namieszało w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Bez względu na to, czy lubisz miejskiego ptaszka, warto zwrócić uwagę na możliwości, jakie daje Ci jego sieciowy imiennik. Dbałość o wysokie pozycje w lokalnych wyszukiwaniach to większa szansa na to, że mieszkańcy i turyści szukający różnych lokalnych miejsc w sieci, trafią właśnie pod Twoją strzechę.

Pozycjonowanie lokalne – 6 wskazówek

1. Przypnij pinezkę na mapie Google

lokalne pozycjonowanie
Jeśli chcesz zaistnieć w wynikach lokalnych, koniecznie dodaj wizytówkę swojej firmy w Google Moja Firma. O tym, jak zrobić to w kilku krokach, pisaliśmy w artykule Jak dodać firmę do Google Moja Firma. Zadbaj o to, aby Twoja wizytówka była uzupełniona w 100% – nie zapomnij o dodaniu opisu firmy, odpowiadających jej kategorii, danych kontaktowych i godzin otwarcia. Dołącz także zdjęcia albo jeszcze lepiej – sprezentuj swoim klientom wirtualny spacer za pomocą Street View.

Masz zadowolonych klientów? To zachęć ich, aby opowiedzieli o swoich wrażeniach na Twojej wizytówce w Google. Dobre oceny znacząco wpłyną na pozycję strony w wynikach lokalnych. Niech to będą jednak tylko autentyczni klienci. Nie próbuj oszukiwać i samemu wystawiać sobie opinie – kłamstwo jak zawsze ma krótkie nogi i Google karze je filtrem.

Pamiętaj, że Twoja wizytówka też wymaga optymalizacji, aby wyświetlała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Pozycja zależy też od jej wieku, ilości ocen w Google czy trafności odpowiadania na zapytania klientów. O tym, jak zwiększyć widoczność wizytówki w Google, też pisaliśmy w jednym z naszych wpisów.

2. Zadbaj o wersję mobilną strony

Jeśli chcesz czerpać jak najwięcej korzyści z lokalnego pozycjonowania wersja mobilna jest czymś, o czym absolutnie nie możesz zapomnieć. Dlaczego? Duża część wyszukiwań lokalnych jest wykonywanych w biegu na telefonie. Aby sprawdzić, czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych, przeprowadź test optymalizacji mobilnej.

seo lokalne

3. Zrób analizę lokalnych słów kluczowych

Sprawdź, co użytkownicy szukający lokalnie Twoich usług wpisują w Google. Taka analiza pomoże Ci w optymalizacji strony pod konkretne frazy oraz wskaże, jakie treści możesz tworzyć, żeby przyciągnąć więcej klientów. Słów kluczowych możesz szukać na wiele sposobów:

4. Zoptymalizuj stronę pod kątem miejsca, w którym działasz

Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne dla firm, które działają lokalnie, jak salony fryzjerskie, restauracje, małe sklepy. Aby stać się bardziej widocznym w okolicy, wprowadź na witrynie zmiany w zakresie lokalnego SEO, które podkreślą obszar Twojej działalności. Oto kilka pomysłów, jak możesz to zrobić:

  • wprowadź nazwę miejscowości w tytule strony
  • zamieść dane teleadresowe nie tylko w zakładce kontakt, ale i na stronie głównej albo w stopce
  • jeśli firma ma kilka oddziałów lub działa w wielu lokalizacjach, zrób osobną podstronę dla każdego z nich

    pozycjonowanie lokalne firmy
    Źródło: http://kojakcleaningservice.com/
  • zamieść na witrynie mapkę z zaznaczeniem swojej siedziby

5. Wprowadź mikrodane (dane strukturalne)

Ich zastosowanie ułatwia wyszukiwarce odnalezienie interesujących dla klienta danych, takich jak numer telefonu, adres czy stan produktów w magazynie. Warto dbać o takie oznaczenia, ponieważ wyróżnione dzięki niemu informacje pojawiają się w postaci tekstu lub grafiki w wynikach wyszukiwania Google, przyciągając spojrzenia klientów.

pozycjonowanie lokalne strony
Ocena Restauracji Miód Malina, Cosa Nostra i Balaton na TripAdvisor jest widoczna dzięki temu, że witryna ma wyróżnione na stronie mikrodane. Dzięki nim średnia ocena usług i liczba opinii jest widoczna w Google.

Za pomocą danych strukturalnych możesz między innymi oznaczyć:

  • Różne oddziały firmy
  • Godziny otwarcia
  • Adres
  • Menu (dla lokali gastronomicznych)
  • Numer telefonu

Dane strukturalne można stworzyć za pomocą dokumentacji schema.org lub posłużyć się Markerem Danych Google.

 Pozycjonowanie lokalne - Marker danych Google

Kreator wygeneruje kod HTML, który należy zaimplementować na stronę. Aby sprawdzić jego poprawność, możesz użyć Testu Danych Strukturalnych Google. Więcej o markerze danych pisaliśmy w naszym artykule:  Marker danych Google. Pomóż robotom zrozumieć Twoją stronę!

Gotowy kod HTML może wyglądać w ten sposób:

<!-- JSON-LD markup generated by Google Structured Data Markup Helper. →
<script type="application/ld+json">>
{
"@context" : "http://schema.org",
"@type" : "LocalBusiness",
"name" : "Fryzjer u Milenki",
<"image" :
"https://www.umilenki.com/wp-content/uploads/2019/10/fryzjer-
u-milenki-logo2.jpg",
"telephone" : [ "852xxxxxx" ],
"address" : {
"@type" : "PostalAddress",
"streetAddress" : "Starowislna",
"addressLocality" : "Krakow",
"postalCode" : "30-200"
}
}
</script>

Wykorzystaj go w pozycjonowaniu lokalnym strony.

6. Zadbaj o linkowanie lokalne

Nie inwestuj w byle co, kupując najtańsze odnośniki z niesprawdzonych źródeł. Zamiast tego postaw na porządne pozycjonowanie lokalne firmy. Postaw na branżowe katalogi firm z danego miasta i fora internetowe, są one dobrym źródłem linków lokalnych. Odnośniki z takich miejsc służą nie tylko stronie, ale i firmie, wskazując na jej zaangażowanie i budując zaufanie klientów

Pamiętaj też o wizytówkach NAP, czyli takich, w których możesz wprowadzić dane adresowe (NAP – Name, Address, Phone).

Kluczem do pozycji lidera w lokalnych wynikach wyszukiwania jest konsekwentna i stała praca nad witryną, spójna z zaleceniami Google. Warto poświęcić na nią czas i dostosować swoją stronę tak, by gołąbek Google’a zechciał uwić sobie na niej gniazdko. Taka inwestycja w SEO lokalne jest warta świeczki, bo prowadzi do oczekiwanego celu – stałego przypływu klientów miejscowych do Twojej firmy.

  5,00 / 5 ( 3 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
  • Jacek

    „Restauracja Miód Malina, Cosa Nostra i Balaton oznaczyły na swoich stronach mikrodane. Dzięki temu ich adres i ocena usług są widoczne w Google.”

    Za przeproszeniem skąd wy takie głupoty wymyśliliście? Zwłaszcza w połączeniu z tym zrzutem ekranu? Te oceny i adres zaciągane są z „Google Moja Firma” na zdjęciu i nie mają nic wspólnego kompletnie z opisami rozszerzonymi wdrażanymi osobno na stronie w kodzie.

    „Mikrodane, określane także jako rich snippets, pozwalają również na wstawienie popularnych “gwiazdek”, umożliwiających ocenę biznesu.” – Czyli bez rich snippet-ów wg. Was nie można oceniać firm lokalnych?

    • Jacek dzięki za czujność. Złe zdjęcie zostało dodane początkowo – już jest poprawione.
      Firmy lokalne oczywiście można oceniać poprzez Google Moja Firma (Google+), natomiast już produkty, artykuły rich snippetami najlepiej. Przy pozycjonowaniu lokalnym należy nie zapominać o microdanych schema.org – szczególnie, że widać w Search Console jak Google na nie patrzy (Stan w wyszukiwarce -> Dane strukturalne, Marker danych). Jeśli, ktoś jeszcze nie zna na pamięć tych elementów kodu to polecam narzędzie: http://microdatagenerator.org – mi na początku bardzo pomagało.

  • Serwisy ogłoszeniowe związane z konkretnymi miastami umożliwiają czasem pozostawienie odnośnika do siebie, ewentualnie zostanie sama zmianka o brandzie.

  • Michał Geisler

    Mam nową stronę i właśnie z map Google mam 80% zleceń. Wpis ciekawy akurat jestem krakusem 🙂

    • @michageisler:disqus można zachęcić np. automatycznym mailem po zakończonej pozytywnie transakcji:
      „Dziękujemy za skorzystanie z naszych usług/zakupu produktu.
      Zależy nam na budowaniu obiektywnej opinii od klientów, dlatego będziemy wdzięczni za Państwa opinię [i link do Google+]”. Albo zachęcić dodatkowym rabatem na kolejne usługi/produkty 🙂
      W zależności od branży, jest wiele sposobów aby takim zabiegiem z prośbą o opinię zbudować jeszcze lepszą relację z klientem – co zawsze warto robić! 🙂
      Pozdrawiamy Krakusa!

  • Tomasz Kołkiewicz

    Nazwa miejscowości w tytule strony przestaje odgrywać znacznie. Nie jest już wymogiem, aby pojawiać się wysoko na frazy z nazwą miejscowości. Algorytm Pigeon świetnie sobie radzi z lokalizacją na podstawie innych wskaźników, które opisaliście powyżej. Czasem warto poświęcić nazwę miejscowości (zwłaszcza, gdy jest długa jak np. Bielsko-Biała) w tytule na inne istotne słowa kluczowe.
    Zresztą, nawet na frazę „pozycjonowanie kraków”, niektóre wyniki w TOP10 nie mają słowa kraków w tytule 😉

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.