Jak poprawić pozycję wizytówki w Google Moja Firma?

Jak poprawić pozycję wizytówki w Google Moja Firma?

Posiadanie i prawidłowe prowadzenie konta na Google Moja Firma to jedno z ważniejszych działań promocji lokalnej w Internecie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak powinna wyglądać wizytówka i poznać kilka wskazówek dotyczących jej optymalizacji, zapraszamy do lektury!

Ostatnio na naszym blogu: Nowe wyszukiwanie hoteli w Google

Na czym polega promocja przedsiębiorstwa w Google Moja Firma?

Posiadanie profilu w Google Moja Firma jest jednym z najważniejszych kroków do lokalnej promocji biznesu w internecie. Dzięki niemu Google umieszcza wizytówkę firmy w lokalnej wyszukiwarce i Mapach Google. Po wprowadzeniu odnośnika do strony na swoim koncie w Google Moja Firma, Google Plus i Google Maps informacje wiążą się z wyszukiwaniem. Kiedy użytkownik szuka usług i produktów, które firma oferuje w danej miejscowości, Google daje możliwość odwiedzenia konkretnej strony. Wizytówka Google sprawia, że przedsiębiorstwo częściej wyświetla się w wyszukiwarkach, co w przypadku małych miejscowości jest bardzo ważne. GMF jest także świetnym sposobem na uzupełnienie działań pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania. W przypadku większych miejscowości pomaga osobom na łatwiejsze dotarcie do siedziby i zdobywanie dodatkowych zapytań. Argumentem silenie przemawiającym za obecnością w Google Moja Firma jest to, że zazwyczaj wizytówki pojawiają się nad wynikami organicznymi.

Dla kogo jest Google Moja Firma?

Zastanawiasz się dla jakich typów działalności i branż obecność w Google Moja Firma ma znaczenie? Odpowiedź jest bardzo prosta. Dla wszystkich! Oczywiście są  działalności, dla których jest to szczególnie ważne jak kosmetyczka, fryzjer, mechanik, hotel, restauracja czy sklep. Co łączy te działalności? Prowadzenie biznesu na lokalnym rynku. Przedsiębiorcy, którzy posiadają siedzibę stacjonarną swojego biznesu, powinni umieścić ją w Mapach Google. To doskonała okazja do promocji dla firm, których strona internetowa nie jest wystarczająco atrakcyjna i prawidłowo zoptymalizowana. Wizytówki Google służą nie tylko właścicielom firm, ale również klientom, którzy mogą:

  • sprawdzić adres lokalnej usługi
  • zapytać o dokładną trasę dojazdu,
  • przesłać lokalizację firmy innym użytkownikom,
  • wystawić opinię, na którą administrator może odpowiedzieć,
  • zadać szybkie pytanie, które trafi do skrzynki mailowej,
  • automatycznie połączyć się z numerem telefonu,
  • obejrzeć zdjęcia umieszczone w wizytówce i dodać własne,
  • zasugerować zmiany w treści wprowadzonej na profilu,
  • wejść na stronę internetową firmy.

Jak założyć konto Google Moja firma?

O tym jak dodać firmę do Google Moja firma i na mapach pisaliśmy już we wcześniejszym wpisie, ale w ramach krótkiego przypomnienia przedstawiam najważniejsze kroki. Podstawą, bez której nie można rozpocząć zakładania profilu na mapie, jest posiadanie adresu fizycznego, na który będzie przychodziła poczta. Jest to niezbędne do przejścia procesu weryfikacji, podczas którego pod wskazaną lokalizację wysyłana będzie pocztówka z kodem. Samą rejestrację należy zacząć od wejścia na stronę Moja Firma https://www.google.pl/business/. Konto można założyć przy użyciu poczty na własnej domenie, nie trzeba posiadać gmaila. Po wejściu na wskazaną stronę i wybraniu opcji “zacznij teraz” należy postępować zgodnie ze wskazówkami, które w intuicyjny sposób krok po kroku poprowadzą przez cały proces. Po wprowadzeniu wymaganych danych, o których więcej za chwilę, zapoznaniu z regulaminem i jego akceptacją, następuje proces weryfikacji, niezbędny żeby opublikować wizytówkę i ją w późniejszym czasie aktualizować. Na pocztówkę z kodem trzeba czekać kilka dni, dlatego nie należy odkładać weryfikacji na później. Sporadycznie pojawia się też opcja weryfikacji przez telefon, a dla najbardziej zaufanych kont istnieje możliwość weryfikacji mailowej.

Zakładanie Google Moja Firma

Jakie informacje można i warto zawrzeć w wizytówce?

Podstawowe informacje, którymi można uzupełnić Google Moja Firma to:

  • Nazwa firmy – pełna i przede wszystkim prawdziwa. Google dopuszcza dodanie fraz wskazujących na profil działalności, ale nie należy nadużywać słów kluczowych!
  • Dane adresowe – rzeczywisty adres, na który wysyłana jest kartka z kodem do weryfikacji.
  • Główny telefon kontaktowy – najlepiej w pierwszej kolejności podać telefon stacjonarny, jeżeli firma taki posiada.
  • Kategoria – początkowo można wybrać z listy kategorię główną, na późniejszym etapie kategorie dodatkowe, które odpowiadają profilowi działalności firmy.
  • Witryna – adres URL strony internetowej firmy.
  • Informacja “dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów” – na tym etapie możemy zdecydować czy adres siedziby będzie widoczny dla klientów. Zaznaczenie tej opcji jest uzasadnione wtedy, kiedy nie chcemy, żeby klienci znali adres siedziby firmy, w przypadku niektórych zawodów i branż, które nie wymagają przyjmowania klientów we własnym biurze (kominiarze, położne). Można połączyć dwa przypadki i w pierwszym oknie zaznaczyć “dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów”, a w kolejnym oknie, że obsługujemy ich również pod adresem firmy. Z punktu widzenia SEO najlepszym rozwiązaniem jest ujawnienie adresu firmy na wizytówce, określenie zakresu terytorialnego, który pokrywa się z fizyczną siedzibą i jej obszarem geograficznym.
  • Godziny otwarcia firmy – można wprowadzić standardowe i niestandardowe godziny pracy w święta.
  • Zdjęcia budynku z zewnątrz, wewnątrz oraz zespołu przy pracy.
  • Lokalne adresy url – dodatkowe linki umieszczane przez wizytówki restauracji oraz firm świadczących usługi, które prowadzą do podstron, dzięki którym klienci mogą złożyć zamówienie, zarezerwować stolik, przejrzeć menu, umówić wizytę czy wyszukać produkty.
  • Opis – informacje zawarte w tej sekcji widoczne są w wizytówce Google+. Do opisu można dodać linki (nofollow), które kierują różnych podstron na stronie. Do doskonała okazja żeby zaprezentować firmę i jej ofertę.

Optymalizacja wizytówki Google Moja firma – jak poprawić pozycję w Google Maps?

Podstawowe działania związane z uzupełnieniem profilu Google Moja firma mają duże znaczenie, ale można wykonać kilka dodatkowych czynności, które wpływają na poprawę pozycji.

Odpowiadanie na opinie klientów w imieniu firmy

Opinie i oceny klientów wystawiane na firmowym profilu powodują, że wizytówka zyskuje na atrakcyjności, a wiarygodność marki wzrasta. Wysokie oceny klientów zachęcają kolejne osoby do korzystania z usług. Warto odpowiadać na opinie z oficjalnego konta firmy, na bieżąco reagować i odnosić się do wypowiedzi.

Opinia na Google - odpowiadanie

Systematyczne odpowiedzi wyglądają dużo lepiej i spotykają się z pozytywniejszym odbiorem niż odpisywanie na wszystkie opinie jednego dnia. Oceny firm wystawiane przez użytkowników zyskują na popularności. Google również zachęca do korzystania z tej możliwości, a usługa Lokalni Przewodnicy Google jest tego dowodem. Dzięki niej klienci mogą nie tylko oceniać przedsiębiorstwa, ale dodawać do konta własne zdjęcia i krótkie filmy. Fotografie można dołączać za pomocą komputera lub urządzenia mobilnego, w przypadku wideo wyłącznie przy użyciu smartfona i tabletu z Androidem. Niezależnie od tego czy użytkownik chce dodać opinię ze zdjęciem czy filmem, musi być zalogowany na swoje konto Google.

Dołączanie zdjęć do opinii Google

Jeżeli właściciel firmy zauważy na na swojej wizytówce zdjęcia lub filmy, które nie pokazują prawdziwego obrazu, może zgłosić próbę jego usunięcia. Warto szybko reagować na takie sytuacje, żeby nie wprowadzać swoich klientów w błąd.

Pytania i odpowiedzi – komunikacja między klientami i właścicielem firmy

Google Moja Firma umożliwia wchodzenie w interakcje właściciela firmy z klientami w sekcji pytania i odpowiedzi. W pewnym sensie opcja przypomina forum, na którym można zapytać o interesujące kwestie związane z działalnością firmy. Pytania można zadawać zarówno przy użyciu urządzeń mobilnych jak i komputera. Google usuwa treści niezgodne z zasadami, w których reklamowane są inne marki, umieszczane linki czy używany jest wulgarny język. Po zatwierdzeniu pytania i odpowiedzi widoczne są dla użytkowników i właściciela firmy, a autor może usunąć lub edytować wpis.

Zadawanie pytań Google Moja FirmaZadawać pytania i udzielać odpowiedzi mogą wszyscy zalogowani użytkownicy. Treści właściciela firmy różnią się tym, że obok nich jest widoczna ikona sklepu. Osoby, które administrują profilem, powinny sprawdzać z poziomu wizytówki w mapach lub w wyszukiwarce czy dodano nowe pytania i odpowiedzi, chyba, że właściciel korzysta z aplikacji Google Maps na smartfonie lub tablecie, wtedy automatycznie dostanie powiadomienie.

Umieszczenie mapy na stronie internetowej

Istotnym działaniem przy zakładaniu profilu Google Moja Firma jest osadzenie mapy na stronie internetowej. Najczęściej umieszczana jest w zakładce kontakt, ale można również skorzystać opcji dodawania mapy z sitewida lub na stronie głównej. Jeżeli firma posiada kilka lokalizacji, należy pamiętać o dodawaniu mapy do podstron z ofertą danego regionu. Jak można dodać mapę? Wystarczy odszukać firmę w mapach Google i wybrać opcję “udostępnij”, w nowo otwartym oknie wybrać “umieść mapę”, skopiować wygenerowany kod HTML i zaimplementować mapę w zakładce kontakt. Mapa musi pokazywać wizytówkę, nie tylko współrzędne geograficzne, co jest częstym błędem.

Umieszczenie mapy na stronie

Ustalenie rankingu wizytówek w wyszukiwarce Google – odpowiednia optymalizacja ma znaczenie!

Często konkurencja znajduje się blisko siebie, zauważyć to można szczególnie w wizytówkach Google. To, na którym miejscu wyświetli się firma zależy od kilku czynników:

  • Dopasowania – słowa kluczowe umieszczone w wizytówce muszą w jak największym stopniu odpowiadać na zapytania klientów w wyszukiwarce.
  • Odległości –  wszystko zależy od tego, jak daleko od siedziby firmy znajduje się urządzenie, za pomocą którego użytkownik wyszukuje produkt czy usługę.
  • Aktywności użytkowników – mierzona na podstawie wystawianych opinii, umieszczenia i przeglądania zdjęć czy zadawania pytań.

Oprócz kompletnego wypełnienia profilu, warto zadbać również o prawidłowe dobranie słów kluczowych i odpowiedniej kategorii. Warto również angażować klientów do wystawiania opinii, co wzmacnia przekaz i buduje relacje między właścicielem i użytkownikami.

Możliwości GMF, które warto wykorzystywać

Google nieustannie wprowadza nowe funkcjonalności i rozwija zakres usług. Żeby osiągnąć wysokie pozycje na mapach trzeba na bieżąco reagować i udoskonalać swoją wizytówkę. Poniżej przedstawiam opcje, które warto wykorzystywać.

Posty w wizytówce Google Moja Firma

W ubiegłym roku Google uruchomiło możliwość dodawania przez właściciela postów. Pozwalają one na umieszczenia dodatkowych informacji, które pokazują się w wynikach wyszukiwania lub Google Maps. Dzięki temu klienci mają szansę dowiedzieć się o aktualnych promocjach, nowościach i wydarzeniach firmowych. Każdy wpis może zawierać zdjęcie, co podnosi atrakcyjność i przykuwa uwagę. Użytkownicy mogą udostępniać post w social mediach, wysyłać mailem bądź skopiować do niego link. Posty są aktywne przez siedem dni.

Połączenie Google Plus z firmowym kontem

Dużą zaletą posiadania wizytówki Google Moja Firma jest to, że można połączyć ją z kontem Google Plus. W większości przypadków następuje to automatycznie, jeżeli tak się nie stanie, można założyć profil w następujący sposób:

  1. Wchodzimy na G+ https://plus.google.com będąc zalogowanym na firmowy adres mail
  2. W prawym górnym rogu klikamy na swoje zdjęcie profilowe i wybieramy „Wszystkie Twoje konta marki”
  3. Wybieramy konto naszej marki, dla której chcemy utworzyć Google+
  4. Jeśli konto nie ma założonego firmowego G+ to po lewej stronie wybieramy „włącz Google+”Połączenie Google Moja Firma z Google+
  5. Pojawia się okienko, w którym potwierdzamy klikając „włącz”Włączenie Google+
  6. Edytujemy nowy profil i dodajemy pierwszy wpis.

Kreator Stron Internetowych

Posiadacze konta Google Moja Firma mogą korzystać z darmowego kreatora stron i stworzyć prostą stronę internetową typu one page na domenie business.site. Podstawowe informacje jak adres i godziny otwarcia są zaciągane automatycznie. Dodatkowo można dodać opis, zdjęcia i link odsyłający do oficjalnej strony. Kreator stron to rozwiązanie atrakcyjne dla właścicieli firm, którzy nie mają własnej domeny i głównym źródłem dotarcia do klienta jest Google Moja Firma.

Wiek wizytówki Google Moja Firma

Wiek wizytówki Google ma znaczenie, dlatego zmiany adresu nie są wskazane. Modyfikacja nazwy, kategorii i urlu sprawia, że historia konta jest resetowana. Wizytówki z dłuższym stażem osiągają lepsze pozycje w mapach, dlatego zakładanie profilu wymaga przemyślenia, żeby nie przekształcać go w późniejszym czasie.

Mierzenie widoczności firmy dzięki wizytówce GMF

Google daje administratorom wizytówek możliwość monitorowania kont dzięki statystykom, które pomagają w ustaleniu widoczności i wpływu konta GMF na decyzje klientów.

Mierzenie widoczności w Google Moja Firma

Są to między innymi informacje na temat skuteczności kanałów, na których dostępne są wizytówki, znajomości firmy, liczby wejść na stronę przez link umieszczony na wizytówce, ilości połączeń telefonicznych, pytań o dojazd, liczby wyświetleń zdjęć i porównania z konkurencją. Statystyki uzupełniają wiedzę dostępną w Google Search Console i Google Analytics. Zawierają dane z maksymalnie 90 dni wstecz. Posiadanie konta GMF sprawia, że automatycznie stajemy się właścicielami konta Google+. Jeżeli firma prawidłowo go uzupełni w unikalne treści i regularnie korzysta i publikuje posty, dostępne informacje są dokładniejsze, a pozycja w mapach Google wzrasta. Po zweryfikowaniu Google+ pojawia się również możliwość wybrania niestandardowego, przyjaznego adresu URL, dzięki czemu użytkownicy łatwiej będą mogli dotrzeć na profil.

Posiadanie wizytówki w Google Moja Firma jest niezmiernie istotne przy budowaniu widoczności lokalnej społeczności. Pozycjonowanie w Google Maps jest bardzo proste. Tak naprawdę stosowanie się do kilku wskazówek jest kluczem do sukcesu. GMF to świetne rozwiązanie dla małych przedsiębiorstw, które nie mają stron internetowych, a chcą pojawiać się w wyszukiwarce i być obecne w Mapach Google.

  4,17 / 5 ( 6 )
Autor
Junior SEO Specialist - Ela

Junior SEO Specialist

Do zespołu Delante dołączyła w marcu 2018 roku i od tego czasu zagłębia się w tajemnice SEO. Z wykształcenia socjolog, prywatnie fanka programów wnętrzarskich i Doroty Szelągowskiej.
  • Z kreatora stron od razu radze zrezygnować – liczba wejść do strony docelowej spada (zależnie od branży niemalże do zera.

    Dla każdej negatywnej opinii trzeba udzielić odpowiedzi i lajkowac te dobre.

    Just 2 cents 😉

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.