JavaScript a SEO - jak to się łączy?
JavaScript to język programowania, który zapewnia stronie nowe funkcjonalności, niemożliwe bądź trudniejsze do uzyskania za pomocą innych. Dzięki JS jesteśmy w stanie, opierając się na szablonie stworzonym w HTML i CSS, tworzyć dynamiczne, nowoczesne witryny, atrakcyjne dla użytkowników. Google jednak do tej technologii podchodził sceptycznie, ponieważ jego roboty nie potrafiły analizować strony z JS tak, jak pozostałych. Żeby zrozumieć, dlaczego tak było, warto przyjrzeć się temu, jak Google przetwarza kod napisany w JavaScript. W porównaniu do mało dynamicznych stron droga Googlebota w tym przypadku jest bardziej skomplikowana. Aby móc przeanalizować taką stronę, robot musi pobrać kod CSS i JS, który jest niezbędny do wyrenderowania strony, co sprawia, że proces ten trwa dłużej i nie gwarantuje 100% sukcesu - ma to związek z tym, że crawl budget jest ograniczony. Widać, że z roku na rok poziom zaindeksowanych stron opartych w dużej mierze na JS rośnie, jednak kwestia renderowania nie wygląda już tak dobrze. [caption id="attachment_52522" align="aligncenter" width="602"] Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/javascript/javascript-seo-basics?hl=pl [dostęp: 18.05.2022][/caption]Czego dowiedzieliśmy się o JavaScript od Google?
Niedawno na temat użycia JavaScript wypowiedział się dobrze wszystkim znany rzecznik SEO Google, John Mueller. Zapytany o to, jak Googlebot podchodzi do stron, które bez włączonego JS nie są przyjazne dla użytkowników, odpowiedział, że rozsądne używanie tego języka programowania nie powinno mieć złego wpływu na SEO strony:„Zakładam, że jeśli używasz JavaScriptu w rozsądny sposób, jeśli nie robisz nic szczególnego, aby zablokować JavaScript na swojej stronie, to wszystko powinno działać”.Jednocześnie poleca on testowanie działania witryny (np. za pomocą Google Search Console, które jest w stanie dostarczyć informacji o tym, czy Google jest w stanie indeksować nasze strony i obrazy). Mueller polecał zadbanie o techniczne aspekty strony - aby mieć pewność, że Googlebot może zobaczyć treść oraz linki na stronach, ale także o aspekty UX-owe, czyli przyjazność strony dla użytkownika, która może się zmniejszyć przez nieumiejętne wykorzystanie JS. To ostatnie może już nie być tak łatwe do sprawdzenia za pomocą narzędzi. Mueller rekomenduje więc badania - wywiady czy ankiety - które dostarczą wiarygodnych danych na ten temat. Mamy nadzieję, że połączenie JavaScript i SEO jest teraz bardziej zrozumiałe. Jeżeli chciałbyś rozwinąć techniczne aspekty swojej strony - sprawdź naszą usługę Techniczne SEO.