News: JavaScript a SEO strony – nowe informacje

News: JavaScript a SEO strony – nowe informacje

O wpływie obecnego na stronie JavaScripu na jej pozycje w SERP od dłuższego czasu mówi się sporo. Mimo że roboty Google poczynił widoczne postępy, jeśli chodzi o przetwarzanie stron tego typu, ich działania wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Co nowego dowiedzieliśmy się ostatnio na ten temat?

JavaScript a SEO – jak to się łączy?

JavaScript to język programowania, który zapewnia stronie nowe funkcjonalności, niemożliwe bądź trudniejsze do uzyskania za pomocą innych. Dzięki JS jesteśmy w stanie, opierając się na szablonie stworzonym w HTML i CSS, tworzyć dynamiczne, nowoczesne witryny, atrakcyjne dla użytkowników.

Google jednak do tej technologii podchodził sceptycznie, ponieważ jego roboty nie potrafiły analizować strony z JS tak, jak pozostałych. Żeby zrozumieć, dlaczego tak było, warto przyjrzeć się temu, jak Google przetwarza kod napisany w JavaScript.

W porównaniu do mało dynamicznych stron droga Googlebota w tym przypadku jest bardziej skomplikowana. Aby móc przeanalizować taką stronę, robot musi pobrać kod CSS i JS, który jest niezbędny do wyrenderowania strony, co sprawia, że proces ten trwa dłużej i nie gwarantuje 100% sukcesu – ma to związek z tym, że crawl budget jest ograniczony.

Widać, że z roku na rok poziom zaindeksowanych stron opartych w dużej mierze na JS rośnie, jednak kwestia renderowania nie wygląda już tak dobrze.

javascript seo
Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/javascript/javascript-seo-basics?hl=pl [dostęp: 18.05.2022]

Czego dowiedzieliśmy się o JavaScript od Google?

Niedawno na temat użycia JavaScript wypowiedział się dobrze wszystkim znany rzecznik SEO Google, John Mueller.

Zapytany o to, jak Googlebot podchodzi do stron, które bez włączonego JS nie są przyjazne dla użytkowników, odpowiedział, że rozsądne używanie tego języka programowania nie powinno mieć złego wpływu na SEO strony:

„Zakładam, że jeśli używasz JavaScriptu w rozsądny sposób, jeśli nie robisz nic szczególnego, aby zablokować JavaScript na swojej stronie, to wszystko powinno działać”.

Jednocześnie poleca on testowanie działania witryny (np. za pomocą Google Search Console, które jest w stanie dostarczyć informacji o tym, czy Google jest w stanie indeksować nasze strony i obrazy).

Mueller polecał zadbanie o techniczne aspekty strony – aby mieć pewność, że Googlebot może zobaczyć treść oraz linki na stronach, ale także o aspekty UX-owe, czyli przyjazność strony dla użytkownika, która może się zmniejszyć przez nieumiejętne wykorzystanie JS.

To ostatnie może już nie być tak łatwe do sprawdzenia za pomocą narzędzi. Mueller rekomenduje więc badania – wywiady czy ankiety – które dostarczą wiarygodnych danych na ten temat.

Mamy nadzieję, że połączenie JavaScript i SEO jest teraz bardziej zrozumiałe. Jeżeli chciałbyś rozwinąć techniczne aspekty swojej strony – sprawdź naszą usługę Techniczne SEO.

(3)
Autor
Jr SEO Specialist - Kasia

Jr SEO Specialist

Edytorka, która zamiast wstawiania przecinków wybrała pracę w marketingu. Pasjonatka nowych technologii, UX i typografii. W wolnym czasie czyta wszystko, co wpadnie jej w ręce, eksperymentuje w kuchni i praktykuje jogę. Miłośniczka piesków, kawy i długich spacerów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksplorowanie to nowa sekcja w GA4. Możesz dzięki niech stworzyć raporty niestandardowe. Nie zwlekaj zatem z dodaniem strony do GA4 i poznaj nowe rozwiązanie od Google, zanim statystyki Google Universal zostaną wyłączone. Masz jeszcze sporo czasu – dane w ramach GA Universal będą zbierane do 1 lipca 2022 roku. Wiesz, czym są raporty niestandardowe w GA4? Sprawdź, na czym polegają i jak z nich korzystać.

Czytaj więcej
Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

W 2021 roku doszło do wielu wydarzeń marketingowych, które ze względów pandemicznych nie odbyły się w 2020 roku. Powrócił Festiwal SEO, a także inne imprezy związane z marketingiem. Już wiemy, jakie wydarzenia planowane są na ten rok. Będzie się działo! Sprawdźmy, gdzie warto się pojawić w drugim półroczu 2022 roku. Na które wydarzenia marketingowe warto zwrócić szczególną uwagę?

Czytaj więcej