O wpływie obecnego na stronie JavaScripu na jej pozycje w SERP od dłuższego czasu mówi się sporo. Mimo że roboty Google poczynił widoczne postępy, jeśli chodzi o przetwarzanie stron tego typu, ich działania wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Co nowego dowiedzieliśmy się ostatnio na ten temat?
JavaScript a SEO - jak to się łączy?
JavaScript to język programowania, który zapewnia stronie nowe funkcjonalności, niemożliwe bądź trudniejsze do uzyskania za pomocą innych. Dzięki JS jesteśmy w stanie, opierając się na szablonie stworzonym w HTML i CSS, tworzyć dynamiczne, nowoczesne witryny, atrakcyjne dla użytkowników.
Google jednak do tej technologii podchodził sceptycznie, ponieważ jego roboty nie potrafiły analizować strony z JS tak, jak pozostałych. Żeby zrozumieć, dlaczego tak było, warto przyjrzeć się temu, jak Google przetwarza kod napisany w JavaScript.
W porównaniu do mało dynamicznych stron droga Googlebota w tym przypadku jest bardziej skomplikowana. Aby móc przeanalizować taką stronę, robot musi pobrać kod CSS i JS, który jest niezbędny do wyrenderowania strony, co sprawia, że proces ten trwa dłużej i nie gwarantuje 100% sukcesu - ma to związek z tym, że crawl budget jest ograniczony.
Widać, że z roku na rok poziom zaindeksowanych stron opartych w dużej mierze na JS rośnie, jednak kwestia renderowania nie wygląda już tak dobrze.
[caption id="attachment_52522" align="aligncenter" width="602"] Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/javascript/javascript-seo-basics?hl=pl [dostęp: 18.05.2022][/caption]
Czego dowiedzieliśmy się o JavaScript od Google?
Niedawno na temat użycia JavaScript wypowiedział się dobrze wszystkim znany rzecznik SEO Google, John Mueller.
Zapytany o to, jak Googlebot podchodzi do stron, które bez włączonego JS nie są przyjazne dla użytkowników, odpowiedział, że rozsądne używanie tego języka programowania nie powinno mieć złego wpływu na SEO strony:
„Zakładam, że jeśli używasz JavaScriptu w rozsądny sposób, jeśli nie robisz nic szczególnego, aby zablokować JavaScript na swojej stronie, to wszystko powinno działać”.
Jednocześnie poleca on testowanie działania witryny (np. za pomocą Google Search Console, które jest w stanie dostarczyć informacji o tym, czy Google jest w stanie indeksować nasze strony i obrazy).
Mueller polecał zadbanie o techniczne aspekty strony - aby mieć pewność, że Googlebot może zobaczyć treść oraz linki na stronach, ale także o aspekty UX-owe, czyli przyjazność strony dla użytkownika, która może się zmniejszyć przez nieumiejętne wykorzystanie JS.
To ostatnie może już nie być tak łatwe do sprawdzenia za pomocą narzędzi. Mueller rekomenduje więc badania - wywiady czy ankiety - które dostarczą wiarygodnych danych na ten temat.
Mamy nadzieję, że połączenie JavaScript i SEO jest teraz bardziej zrozumiałe. Jeżeli chciałbyś rozwinąć techniczne aspekty swojej strony - sprawdź naszą usługę Techniczne SEO.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.