Z każdym kolejnym rokiem liczba osób, która korzysta z urządzeń mobilnych, wzrasta. Coraz częściej zaczyna ona przewyższać nawet liczbę osób korzystających z laptopów czy komputerów stacjonarnych. Właśnie dlatego należy zadbać o odpowiednią optymalizację witryny pod urządzenia mobilne, m.in. o to, aby strona szybko ładowała się na smartfonach czy tabletach.
Według Google, ponad połowa całego ruchu internetowego pochodzi z urządzeń mobilnych, jednak średni czas ładowania stron mobilnych wynosi ponad 15 sekund. To zdecydowanie zbyt długi czas, który bezpośrednio przyczynia się do wzrostu współczynnika odrzuceń i zniechęca użytkowników do zapoznania się z treściami zawartymi na stronie. Warto zatem podjąć kilka działań, dzięki którym strona na urządzeniach mobilnych będzie ładowała się jak najszybciej.
Dlaczego szybkość ładowania strony jest istotna?
Tak jak już wspomnieliśmy, szybkość ładowania strony jest bardzo istotna, gdyż bezpośrednio przekłada się na zainteresowanie użytkowników naszą stroną. Według badań przeprowadzonych przez Google, jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy, to 53% użytkowników postanawia ją opuścić. To z kolei oznacza zwiększenie współczynnika odrzuceń, a tym samym spadek konwersji.
Wolna strona mobilna nie tylko przyczynia się do spadku zainteresowania użytkowników witryną, ale także negatywnie wpływa na rozwój Waszego biznesu. Nawet jednosekundowe opóźnienie w czasie ładowania strony na smartfonach, może wpływać na zmniejszenie konwersji mobilnych nawet o 20%.
Warto również wspomnieć, że prędkość ładowania witryny, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach, to jeden z czynników rankingowych Google. Strony, które ładują się szybciej, nie tylko cieszą się zatem większym zainteresowaniem użytkowników, ale również są bardziej doceniane przez algorytmy Google, a tym samym pojawiają się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Jeśli zależy Wam na dotarciu do jak największej liczby potencjalnych klientów, a także na rozwoju Waszego biznesu, to powinniście zoptymalizować Waszą stronę i zadbać o to, by ładowała się ona tak szybko, jak tylko to możliwe.
Jak sprawdzić szybkość ładowania strony?
Zanim przejdziemy do omawiania sposobów, dzięki którym możemy przyspieszyć prędkość ładowania strony, warto dowiedzieć się, w jaki sposób dokonać pomiaru prędkości witryny. Oto kilka najpopularniejszych narzędzi:
PageSpeed Insights
Zdecydowanie najczęściej wykorzystywanym narzędziem do mierzenia czasu ładowania strony, jest narzędzie od Google – PageSpeed Insights. Pozwala ono mierzyć prędkość ładowania witryny zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych.
Do przeprowadzenia testu potrzebny jest nam tylko adres strony, który umieszczamy w pasku (1), a następnie klikamy “Analizuj” (2).
W rezultacie otrzymujemy wynik punktowy z przedziału od 0 do 100 w dwóch zakładkach (w pierwszej zakładce znajdują się informacje na temat czasu ładowania strony na urządzeniach mobilnych, a w drugiej na komputerach):
Poniżej umieszczone są również bardziej szczegółowe informacje na temat renderowania treści, a także wskazówki, jak poprawić szybkość ładowania witryny, dzięki czemu możecie dowiedzieć się, jakie błędy występują na Waszej stronie i w jaki sposób możecie je naprawić.
GTmetrix
Kolejnym bardzo przydatnym narzędziem jest GTmetrix. Działa on podobnie do PageSpeed Insights. Wystarczy wpisać adres strony, dla której chcemy sprawdzić szybkość ładowania, a następnie kliknąć przycisk “Test your site”:
Po przetworzeniu otrzymujemy następujący raport:
Zawiera on najważniejsze informacje dotyczące witryny, a także rekomendacje, które mają nam pomóc skrócić jej czas ładowania.
Mobile-Friendly Test
Warto wspomnieć również o Mobile-Friendly Test. Działa on podobnie do wyżej wymienionych narzędzi. W celu uruchomienia analizy strony musimy podać jej adres, a następnie wcisnąć przycisk “Testowy URL”.
Po chwili otrzymamy raport zawierający informacje, czy nasza strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych, widok renderowania strony, a także informacje o potencjalnych błędach:
Think with Google
Ciekawym narzędziem do mierzenia szybkości ładowania strony jest również Think with Google. Aby sprawdzić prędkość ładowania witryny, należy wprowadzić jej adres, a następnie wybrać kraj:
Po chwili naszym oczom ukaże się raport:
Niżej znajdziemy również:
- możliwość porównania naszej strony z witryną konkurencji,
- możliwość zmierzenia efektów, jakie możemy osiągnąć, jeśli nasza strona będzie ładowała się szybciej,
- wskazówki na temat tego, co należy zrobić, aby zwiększyć szybkość ładowania naszej witryny,
- a także możliwość wygenerowania darmowego raportu z analizą strony.
Więcej o tym, jak mierzyć prędkość strony przeczytasz w jednym z naszych wcześniejszych wpisów: Prędkość strony – jak ją mierzyć? 7 przydatnych narzędzi.
Jaki jest dobry czas ładowania strony?
Opowiedzieliśmy Wam już o narzędziach, dzięki którym możemy zwiększyć prędkość ładowania witryny, jednak warto zastanowić się, jaki jest w ogóle optymalny czas ładowania strony.
Ogólnie rzecz ujmując, strona powinna ładować się jak najszybciej, jednak zaleca się, by nie trwało to dłużej niż 2 sekundy. Każda kolejna sekunda oczekiwania na wczytanie się witryny, zwiększa bowiem bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń.
9 sposobów na to, aby przyspieszyć prędkość ładowania witryny na urządzeniach mobilnych
Wiecie już, w jaki sposób zmierzyć prędkość ładowania Waszej witryny na urządzeniach mobilnych, a także jaki jest optymalny czas jej ładowania. Przyszedł czas, aby podzielić się z Wami kilkoma wskazówkami, które pozwolą zwiększyć szybkość ładowania strony nawet kilkukrotnie.
Kompresja i optymalizacja obrazów
Jedną z najczęstszych przyczyn zbyt wolnego ładowania się strony, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach, jest nieprawidłowa optymalizacja i kompresja obrazów. Co zrobić, żeby grafiki umieszczane w witrynie nie spowalniały jej ładowania?
Po pierwsze przed wrzuceniem zdjęcia na stronę należy dokonać jego kompresji, a więc zmniejszyć jego rozmiar. Można zrobić to na kilka sposobów — wykorzystując programy graficzne, takie jak Adobe Photoshop lub korzystając z darmowych i prostych narzędzi internetowych, wśród których możemy wymienić m.in. stronę zmniejszacz.pl.
Należy zwrócić również uwagę na rozmiar pliku ze zdjęciem. Optymalna waga przesyłanych obrazów powinna być nie większa niż 150-200 KB. Aby zmniejszyć rozmiar pliku ze zdjęciem, również możemy skorzystać z darmowych narzędzi, takich jak jpegmini.com.
Jeśli korzystacie z WordPressa, to możecie zainstalować wtyczkę WP Smush, której zadaniem jest automatyczna kompresja zdjęć przesyłanych na serwer. Wtyczka ta wraz z podstawowymi funkcjonalnościami jest darmowa, jednak aby w pełni korzystać z jej funkcji, należy wykupić dostęp do wersji PRO.
Więcej o optymalizacji obrazów możecie przeczytać w tym poście: Pozycjonowanie zdjęć – jak podejść do tematu?
Wybór odpowiedniego hostingu/serwera
Bardzo ważną kwestią, która ma znaczący wpływ na prędkość ładowania strony, jest także wybór odpowiedniego hostingu i serwera. Należy unikać darmowych rozwiązań, gdyż często działają one bardzo wolno, a dodatkowo obciążane są przez wyświetlające się na nich reklamy. Więcej na temat wyboru serwera przeczytacie w tym poście: Wybór serwera – na co zwrócić uwagę i czy wpływa na SEO?
Zmniejszenie zużycia serwera
Kiedy użytkownicy odwiedzają daną stronę internetową, cała jej zawartość, a więc treść, grafiki oraz kod źródłowy, jest przetwarzana przez serwer. Przyczynia się to do spowolnienia ładowania witryny, dlatego należy podjąć działania, dzięki którym zmniejszymy zużycie serwera.
Pierwszą wskazówką jest włączenie funkcji GZIP, która służy do kompresji plików. Dzięki niej możliwe jest zatem zmniejszenie wagi strony, a tym samym jej szybsze wczytywanie. Niektóre firmy hostingowe mają domyślnie włączoną tę funkcję, a w niektórych należy ustawić ją ręcznie, dlatego warto to sprawdzić.
Jeśli chcemy zmniejszyć zużycie serwera, możemy także skorzystać ze specjalnych wtyczek, których zadaniem jest skrócenie czasu wczytywania zasobów strony. Jeśli korzystacie z WordPressa, możecie skorzystać ze wtyczek:
Przystępując do konfiguracji wtyczki, należy jednak zapoznać się z dokładnymi instrukcjami i poradnikami lub poprosić kogoś bardziej doświadczonego o pomoc, gdyż niewłaściwie wybrane ustawienia mogą prowadzić do pojawiania się błędów na stronie, a nawet spowodować, że strona całkowicie nie będzie się wczytywać.
Aktywacja Google AMP
AMP (ang. Accelerated Mobile Pages) to standard kodowania open-source, umożliwiający tworzenie stron internetowych dostosowanych do urządzeń mobilnych. AMP pozwala szybko renderować strony www, nawet w przypadku bardzo wolnych połączeń sieciowych. Jego aktywacja na stronie zwiększa wygodę użytkownika z korzystania z witryny i znacznie przyspiesza jej czas ładowania. Więcej informacji o tym standardzie znajdziecie w tym wpisie: AMP – co to jest i w czym pomaga?
Zmniejszenie liczby przekierowań na stronie
Przekierowania na stronie są potrzebne w przypadku, gdy chcemy poinformować wyszukiwarki internetowe o tym, że nasza witryna znajduje się pod nowym adresem lub w przypadku eliminowania problemów z niedziałającymi podstronami czy uszkodzonymi linkami. Zbyt duża ilość przekierowań może jednak znacznie spowolnić prędkość ładowania witryny, dlatego warto ograniczyć ich liczbę, jedynie do tych niezbędnych.
Pozbycie się niepotrzebnych elementów na stronie
Dodatkowe banery czy wyskakujące okienka zachęcające do zapisania się do newslettera z pewnością mają za zadanie przyciągnąć uwagę użytkownika i zwiększyć jego zainteresowanie, jednak ich zbyt duża ilość może znacząco spowolnić ładowanie się strony. Projektując witrynę, należy zatem dokładnie zastanowić się, jakich dodatkowych elementów i funkcji potrzebujemy, a z jakich lepiej zrezygnować, by niepotrzebnie nie obciążać strony.
Dodatkowe elementy na stronie związane są również bezpośrednio z UX (ang. user experience) strony i wpływają na wygodę przeglądania witryny przez użytkowników. Zbyt wiele niepotrzebnych elementów nie tylko spowalnia ładowanie witryny, ale może przyczynić się również do wzrostu współczynnika odrzuceń i zniechęcić użytkowników do zapoznania się z treściami znajdującymi się na stronie.
Uproszczenie projektu strony internetowej
Zaawansowana strona internetowa może wyglądać imponująco, jednak ilość kodu potrzebna do jej zaprojektowania może niepotrzebnie obciążać witrynę i sprawiać, że będzie ona ładować się znacznie wolniej. Właśnie dlatego projektując stronę internetową, warto wybierać proste rozwiązania, które również są bardzo oryginalne i wzbudzają zainteresowanie użytkowników, a przy tym nie obciążają niepotrzebnie naszej witryny i nie spowalniają jej wczytywania.
Wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki
Przeglądarki na urządzeniach mobilnych mogą zapamiętywać strony i zapisywać dane na tablecie czy smartfonie do ich późniejszego wykorzystania. Dzięki wykorzystaniu pamięci podręcznej przeglądarki strona będzie ładowała się szybciej, co z pewnością wpłynie na pozytywny odbiór witryny przez użytkowników.
Minifikacja kodu
Minifikacja kodu, czyli inaczej jego upraszczanie i pozbywanie się niepotrzebnych znaków bez zmieniania jego działania i funkcjonalności, również przyczynia się do zwiększenia szybkości ładowania strony. Usuwając bowiem część kodu, która jest zbędna, zmniejszamy wagę strony, co przekłada się na znacznie szybsze wczytywanie witryny.
Podsumowanie
Wiesz już, że szybkość strony na urządzeniach mobilnych ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju Twojej witryny i przyciągania zainteresowania użytkowników. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pozwolą Ci przyspieszyć ładowanie Twojej strony na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony czy tablety, dzięki czemu użytkownicy będą chętniej ją odwiedzać i wchodzić w interakcję!