Kto z nas nie chciałby mieć na stronie wysokiej jakości, konwertujących treści? Opisy i artykuły napisane lekkim piórem, przemawiające do odbiorców to przecież same zalety. Ale żeby stworzyć taki content, potrzeba czegoś więcej niż świetny copywriter. Kluczowy jest tu bowiem brief dla copywritera, który dostarczy podstawowych informacji o firmie, odbiorcach, a także zawiera wytyczne do konkretnego projektu.
Dlaczego napisanie dobrego briefu to tak ważny krok, którego nie należy pomijać? I jak dokładnie stworzyć taki dokument? Spieszymy z odpowiedzią!
Zacznijmy od korzyści, jakie niesie za sobą dostarczenie solidnego briefu osobie odpowiedzialnej za treści. Nie jest bowiem tak, że ten dokument jest tylko formalnością i jego brak lub obecność nie zmieni niczego w jakości pracy copywritera. Wręcz przeciwnie. Niedługie wytyczne mogą znacznie wpłynąć na efekty, jakie zobaczymy.
Przede wszystkim, brief dla copywritera = treści dopasowane do danej marki. Copywriter może nie znać tone of voice marki, jej kluczowych założeń lub po prostu tego, co jest dla niej ważne. Otrzymując jednak te podstawowe informacje, może łatwiej tworzyć content, który wpisze się w charakter firmy.
Mając informacje dostarczone przez firmę, copywriter zyskuje dane, które posłużą do stworzenia atrakcyjnych treści. Content ten następnie pracuje na wizerunek marki, jako eksperta w danej dziedzinie. Dostarcz więc specjaliście kluczowe informacje, aby dbać o branding firmy.
Pomówmy jednak o namacalnych zaletach stworzenia briefu dla copywritera. Przecież ciekawy content jest wdrażany, aby uzyskać jakiś konkretny efekt. A mianowicie konwersję! Jeśli tekst jest szczególnie dopasowany do grupy odbiorców, którą nakreślimy w dokumencie, to przekaz lepiej do niej trafi. A przez to klienci będą bardziej skłonni do podjęcia upragnionych przez nas działań.
Jak to możliwe, że stworzenie briefu pomaga w zaoszczędzeniu czasu? Przecież to dodatkowy wysiłek, a można się go nie podejmować i powierzyć cały proces copywriterowi. Jest jednak pewne „ale”. Nie dając żadnych wskazówek i wytycznych na początku, możemy potem poświęcać czas na sugestie i poprawki, które nie miałaby miejsca, gdyby specjalista otrzymał niezbędne informacje w briefie. Dlatego niewielki wkład na początku z pewnością zaowocuje lepszą współpracą.
Znając już zalety, jakie niesie za sobą stworzenie briefu, rzućmy jeszcze okiem, jak od środka wygląda praca specjalisty od contentu. Wyobraź sobie teraz przykładowego copywritera, który dostaje zlecenie napisania treści na bloga firmy zajmującej się technologią. Nie jest on jednak specjalistą w tej dziedzinie, dlatego pierwszym krokiem jest zrobienie researchu oraz zapoznanie się z briefem. Dzięki temu orientuje się w danym temacie oraz wie, do kogo kierować treść. Dowiaduje się, że odbiorcami mają być osoby, które są już obeznane ze specjalistycznymi terminami, dlatego nie będzie bał się ich używać. W briefie dla copywritera znajdują się także merytoryczne informacje pomagające stworzyć ekspercki artykuł, który spodoba się użytkownikom. Dodatkowo dokument wskazuje informacje, które muszą znaleźć się w tekście, dlatego uwzględnia je w planowaniu pracy. Po zapoznaniu się z wytycznymi i po kwerendzie literatury, copywriter siada do pracy. Pominięcie któregoś z tych składników sprawi, że tekst może nie przypaść do gustu i wymagać poprawek. A przecież z dobrym briefem nie będą one potrzebne! Sprawdźmy więc, jak stworzyć brief dla copywritera, który zadowoli każdą ze stron.
Podobnie jak sam proces tworzenia treści, tak samo i pisanie briefa, powinno zacząć się od przemyśleń. Na samym początku, odpowiedz sobie na pytania o marce, aby móc odpowiednio przedstawić swoją perspektywę copywriterowi. Co wiemy o firmie i co chcemy komunikować? Jakie są cele marki oraz jak wygląda jej strategia marketingowa? Kim są potencjalni klienci, jaki przekaz ich do nas przekona? Jak już zwracamy się do konsumentów?
Dlaczego trzeba mieć na uwadze te wszystkie kwestie? Bo dobry brief, a co za tym idzie — content, nie powinien być oderwany od charakteru marki oraz jej strategii. Tylko na drodze spójnego działania osiąga się najlepsze efekty.
Brief a dobry brief to dwie oddzielne kwestie. Bez zawarcia najważniejszych informacji, może być on stratą czasu i nie przynieść dużych korzyści ani marce, ani copywriterowi. Dlatego takie kwestie, jak podstawowe dane o firmie, jej grupie docelowej oraz merytoryczne informacje dotyczące danego projektu są niezbędne. To mieszanka gwarantująca sukces!
Jak przygotować brief dla copywritera? Zacznij od podstaw, czyli danych o swojej firmie. W tej sekcji zawrzyj informacje, takie jak:
W tej sekcji należy wskazać, do kogo kierujemy treść. Jest to o tyle istotne, że różnić się będą od siebie artykuły stworzone dla nastolatków od tych dla osób na emeryturze. Im bardziej sprecyzujemy potencjalnych konsumentów, tym łatwiej będzie dopasować do nich przekaz, a tym samym zachęcić ich do skorzystania z usług. Dlatego w briefie dla copywritera wskaż:
A na koniec, równie istotna kwestia, czyli wytyczne dotyczące konkretnego zlecenia. Najważniejsze, aby uwzględnić w tym punkcie:
Jak więc widzisz, przygotowanie briefu dla copywritera wcale nie jest takie trudne i wymagające. Ale jest jednak kilka pułapek, których lepiej unikać. Podczas tworzenia dokumentu nie podawaj zbyt ogólnej grupy odbiorców. Podanie grupy w stylu „wszystkie osoby korzystające z internetu” nie jest zbyt trafne i nie pomoże copywriterowi w dopasowaniu treści.
Poza tym pamiętaj, że copywriter nie musi być specjalistą w Twojej branży i nie potrafi czytać w myślach. Praca osoby tworzącej treść polega na szybkim uczeniu się i umiejętności pisania, ale nie jest on profesjonalistą w każdej dziedzinie. Jeśli więc dostarczysz mu wartościowe informacje, to efekty będą znacznie lepsze, niż gdy na własną rękę musi szukać informacji. A zdanie „copywriter przecież się domyśli” to prosta droga do poprawek i braku zrozumienia.
Co równie istotne, zdanie „lekkie pióro wystarczy” nie jest zbyt pomocne w określeniu tone of voice. To zbyt nieprecyzyjny termin, który nie wskazuje także na charakter marki.
Brief to przydatne narzędzie w wielu dziedzinach, także i w działaniach contentowych. Dzięki niemu copywriter wie, czego od niego oczekujesz, jakim językiem się posługiwać oraz co zawrzeć w projekcie. Jak przygotować brief dla copywritera? Wartościowy dokument powinien uwzględniać następujące kwestie:
To kilka informacji, które ułatwią pracę copywriterowi, a Tobie pozwolą się cieszyć wysokojakościowymi treściami, dostosowanymi do marki!
Brief dla copywritera powinien zawierać kluczowe informacje o marce, grupie docelowej i projekcie, w tym:
Brief dla copywritera jest kluczowym narzędziem, umożliwiającym dopasowanie treści do charakteru marki i jej strategii oraz budowanie efektywnego contentu, wzmacniającego wizerunek firmy. Dodatkowo taki brief pozwala na poprawę konwersji poprzez trafne dostosowanie treści do grupy docelowej oraz na oszczędność czasu, eliminując potrzebę poprawek dzięki jasnym wytycznym.
Brief powinien być kompleksowym, strukturalnym dokumentem, zawierającym najważniejsze informacje o marce, grupie docelowej, projekcie i dodatkowe szczegóły. Unikaj ogólników i dbaj o klarowność.