Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem strony usługowej, osobistej lub sklepu internetowego, czy pracujesz w dziale marketingu albo ciągnie Cię do rozpoczęcia przygody z pozycjonowaniem, SEO copywriting to temat, który musi Ci być dobrze znany. Także notes w dłoń i czerp z tego wpisu ile się da! 🙂
Po lekturze będziesz gotowy stworzyć – lub zlecić – swój pierwszy tekst SEO.
Teksty SEO to tak naprawdę każda treść, która została zoptymalizowana pod wymagania wyszukiwarek internetowych (najczęściej Google).
Nie łączy ich więc temat a forma – mogą to być teksty o wszystkim, umieszczone w dowolnym zakątku sieci. O optymalizacji za moment, zastanówmy się teraz, jakie teksty mogą stanowić dobre przykłady tekstów SEO.
Ich charakter nie ma tu większego znaczenia, tak jak pisaliśmy wyżej – żeby treść kwalifikowała się jako SEO, musi spełniać pewne wymogi optymalizacyjne.
Tekstem SEO na Twojej stronie internetowej może być więc:
To oczywiście tylko przykłady. Te teksty spotkasz na swojej drodze zapewne najczęściej i najbardziej przydadzą Ci się w czasie procesu pozycjonowania. Skoro jednak każda strona ma jakiś tekst, ale nie każdy jest tekstem SEO, to gdzie leży różnica?
Zadbamy o wartościowy content na Twojej stronie internetowej!
Teksty SEO to treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Nie wszystkie treści webowe zostały stworzone w sposób świadomy zasad rządzących światem pozycjonowania.
Pamiętaj jednak, że optymalizacja to nie wszystko – muszą dawać wciąż wartość użytkownikowi, nie tylko z punktu widzenia UX, lecz także dlatego że Google po prostu zwraca uwagę na zaangażowanie odbiorcy. Także robiąc Google, robisz też dla użytkownika, ale przy okazji… też dla Google.
Od innych treści różnią się właśnie uwzględnieniem wymogów wyszukiwarek, czyli formą i pewnymi wymogami technicznymi, o którymi opowiemy później (m.in. użycie fraz kluczowych, nagłówków H2 czy tekstów alternatywnych w grafikach rozdzielających tekst).
To całkiem proste – pisząc tak, żeby wyszukiwarka również potrafiła odczytać Twoje treści i odpowiednio je ocenić, zyskujesz więcej odbiorców z grupy swoich potencjalnych klientów. Sprytne, co?
Pamiętaj przy tym, że nawet w SEO tekst tekstowi nie jest równy. Przyjrzyj się poniższym przykładom. Oba teksty to opisy podstron sklepów internetowych. Ten po lewej jest bardzo minimalistyczny, ściśnięty, trochę nawet niewyraźny. Drugi to z kolei przeoptymalizowany tekst, w którym co drugie słowo jest frazą kluczową (zresztą nawet nie dopasowaną do tamtej podstrony).
Jak widzisz, nie wszystkie treści, które możesz zidentyfikować jako teksty SEO, są dobre i wartościowe. I to prowadzi nas do najważniejszego punktu tego wpisu, czyli tego, jak pisać teksty SEO.
Od tego zacznijmy! Jak już poznasz wszystkie składniki dobrego tekstu SEO, może Cię kusić użycie ich na 100%, ba, nawet i 200%, ale zdecydowanie doradzamy kilka głębokich wdechów i przywrócenie sobie nieco zdrowego rozsądku. Przede wszystkim optymalizuj ostrożnie, nie przesyć tekstu frazami kluczowymi, bo nie wyjdzie Ci to na dobre – klienci będą mieli dość, a Google uzna Cię za niewiarygodnego.
Zachowaj całą wiedzę, jaką zdobędziesz, ale korzystaj z niej rozsądnie.
Korzystaj z informacjom, które gromadzą narzędzia takie jak Google Analytics czy inne aplikacje zbierające dane o Twoich odbiorcach. Pomogą Ci one określić potrzeby Twojej grupy docelowej i działać skuteczniej. W danych siła!
Dbaj o to, aby teksty SEO na Twojej stronie były zawsze aktualne. W opisach kategorii niech nie pojawiają się niedostępne już produkty, a artykuły z 2019 roku szybko odśwież, żeby nie straszyły z daleka 🙂
Aktualizacje treści są nie tylko dozwolone, lecz właściwie także wskazane – nie bój się dodawać nowych informacji, odpowiednich poprawek i nowych optymalizacji (np. po zmianie algorytmów czy kiedy nauczysz się czegoś nowego o SEO).
Google lubi nowe, więc czas na generalne porządki na blogu.
Jak wiesz, frazy kluczowe służą temu, aby strona była widoczna w wyszukiwarce dla właściwej grupy odbiorców. Musisz więc zastanowić się, jakie zapytanie użytkownik musi wpisać w Google, aby znaleźć Twój tekst. Podpowiemy Ci tu, z jakich narzędzi warto korzystać podczas analizy fraz kluczowych:
Zwróć uwagę na takie aspekty fraz jak:
Wskazówka: Dzięki możliwościom Google Search Console łatwo zweryfikujesz, na jakie frazy wyświetla się Twoja strona internetowa. Wystarczy wejść w Skuteczność -> Zapytania.
Niech w całej pogoni za idealnym SEO nie przepadnie Ci najważniejszy cel, czyli stworzenie dobrego, czytelnego tekstu. Pamiętaj, że przyjemna UX-owo treść odbije się pozytywnie na pozycjach strony wyszukiwarkach. O czym więc musisz pamętać? Co powinien zawierać dobry tekst SEO?
Przeczytaj więcej o UX writingu.
Google lubi, kiedy wszystko jest uporządkowane. Wtedy roboty z łatwością odnajdą się na stronie i ocenią, co jest jej kluczową zawartością.
Możesz im w tym pomóc, korzystając z odpowiedniego stopniowania nagłówków za pomocą znaczników H2 i H3 (H1 zostaw na nazwę produktu czy tytuł artykułu). W H2 stosuj frazy kluczowe, a z H3 korzystaj, żeby poprawiać czytelność tekstu.
Nasza najbardziej uniwersalna, sprawdzona na dziesiątkach, jeśli nie setkach przypadków zasada mówi, że gdy chodzi o długość tekstu to wiele zależy od zewnętrznych czynników. Dlatego staramy się nie ustalać jednej sztywnej normy na długość opisu kategorii, produktu czy strony. Zauważyliśmy natomiast, że często im tekst jest dłuższy, tym lepiej rankuje dzięki niemu dana podstrona. Dlatego pamiętaj, że jeśli tylko jesteś w stanie, wyciśnij z tekstu tyle, ile się da.
Swoją drogą – jeśli masz wątpliwości co do tego, czy na pewno musisz tyle pisać, polecamy Ci artykuł: Czy naprawdę potrzebuję unikalnego opisu do każdego produktu na stronie?. Jakiś czas temu pisaliśmy też o tym, jak tworzyć treści na stronę główną sklepu internetowego i ile powinno ich być.
Wcześniej pisaliśmy o analizie fraz, teraz przyszedł czas na rozprawienie się raz na zawsze z keyword stuffingiem, czyli powszechnym, a bardzo niesprzyjającym pozycjonowaniu zjawisku w świecie SEO.
Keyword stuffing to przesadne nasycanie tekstu frazami kluczowymi, które powoduje, że teksty stają się nieczytelne, a Google może oznaczyć daną stronę jako spamerską.
Pamiętaj o tym, żeby kierować się rozsądkiem i wskazówkami narzędzi, które podpowiedzą Ci, ile razy frazy mogą pojawić się w tekście SEO konkretnej długości. Najważniejsze przy tym, aby tekst wyglądał naturalnie i spełniał wszystkie swoje najważniejsze funkcje, np. informacyjne, reklamowe czy sprzedażowe.
Chcesz, aby Twój content sprawiał, że strona wyświetla się wyżej w wyszukiwarce?
Jedna z najważniejszych cech dobrego tekstu SEO to jego optymalizacja pod kątem linkowania wewnętrznego. W zależności od treści, o jakiej mówimy, linki mogą się tam pojawiać w różnych formach.
W opisach kategorii najczęściej spotykamy anchory na frazach kluczowych powiązanych z danymi produktami/usługami/kategoriami, podczas gdy na stronach produktowych w sklepach internetowych powszechne jest linkowanie na zdjęciach czy w formie kafelków “Zobacz także” czy “Inni klienci kupili również”.
Pamiętaj, aby nie kopiować treści z innych stron (nawet jeśli są to na przykład opisy produktów od producenta). Co więcej, nie zalecamy również powielania opisów w obrębie własnej witryny – oznacza to, że każda kategoria, usługa i wreszcie nawet każdy produkt powinny mieć osobny opis SEO, a wszystko ze względu na specyfikę algorytmów Google, w szczególności algorytmu Panda.
Podsumujmy więc: tekstem SEO nie będzie opis książki skopiowany ze strony wydawnictwa. Będzie nim samodzielnie stworzony – przynajmniej sparafrazowany – opis, w którym uwzględnisz wszystkie dobre praktyki SEO, takie jak linkowanie wewnętrzne, optymalizację pod frazy kluczowe czy odpowiedni dobór nagłówków.
O ile brakujące przecinki Google i czytelnik wybaczy, o tyle poważniejsze błędy językowe (szczególnie ortograficzne i stylistyczne) mogą zaważyć na powodzeniu Twoich treści. Nikt nie chce czytać źle napisanych, niepoprawnych tekstów SEO, w których aż roi się od potknięć i nieścisłości. Bądź ponad to i zadbaj o świetny, wartki, przyjemny styl autora treści.
Skoro już wiesz, jak pisać teksty SEO, możemy razem przyjrzeć się przykładom treści z kilku wybranych stron internetowych. Weźmiemy na warsztat opisy kategorii z różnych branż, a każdy z nich opiszemy krótko, wymieniając jego wady i zalety.
Plusy:
Czego brakuje?
Plusy:
Czego brakuje?
Plusy:
Czego brakuje?
Plusy:
Czego brakuje?
Plusy:
Czego brakuje?
Na koniec zbierzmy w jednym miejscu, co powinno cechować dobry tekst SEO. I wiesz co? Żeby było Ci łatwiej, zrobimy to w formie wylistowania – dokładnie, tak, jak polecaliśmy w treści artykułu!
Co powinien zawierać dobry tekst SEO:
Powodzenia w tworzeniu udanych tekstów SEO!
Zastanawiasz się, po co w ogóle tworzyć teksty SEO? Odpowiemy prosto. Treści zoptymalizowane pod wymagania wyszukiwarek to:
Teksty SEO to treści zoptymalizowane pod wymagania wyszukiwarek internetowych (ze względu na jej popularność, najczęściej jest to wyszukiwarka Google).
Mogą być publikowane na stronach internetowych firm (jako opisy strony głównej, kategorii, produktów czy usług), blogach, portalach branżowych, zapleczach, katalogach firm czy social mediach.