Jak pisać teksty SEO? 11 wskazówek

Jak pisać teksty SEO? 11 wskazówek

Teksty SEO charakteryzują się tym, że są czytelne nie tylko dla użytkowników, ale też zrozumiałe dla robotów Google. Przeczytaj, jak pisać teksty SEO, by regularnie zwiększać dzięki nim widoczność strony! 

Spis treści:

Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem strony usługowej, osobistej lub sklepu internetowego, czy pracujesz w dziale marketingu albo ciągnie Cię do rozpoczęcia przygody z pozycjonowaniem, SEO copywriting to temat, który musi Ci być dobrze znany. Także notes w dłoń i czerp z tego wpisu ile się da! 🙂

Po lekturze będziesz gotowy stworzyć – lub zlecić – swój pierwszy tekst SEO.

Teksty SEO – czym się różnią od zwykłych tekstów?

Co to teksty SEO? Definicja

Teksty SEO to tak naprawdę każda treść, która została zoptymalizowana pod wymagania wyszukiwarek internetowych (najczęściej Google).

Nie łączy ich więc temat a forma – mogą to być teksty o wszystkim, umieszczone w dowolnym zakątku sieci. O optymalizacji za moment, zastanówmy się teraz, jakie teksty mogą stanowić dobre przykłady tekstów SEO.

  • Teksty na stronach internetowych. Zarówno ofertowe i marketingowe (a więc mające na celu również sprzedaż produktu), jak i informacyjne (na przykład opisujące konkretną usługę, jej przebieg, cenę czy efekty).

Ich charakter nie ma tu większego znaczenia, tak jak pisaliśmy wyżej – żeby treść kwalifikowała się jako SEO, musi spełniać pewne wymogi optymalizacyjne.

Tekstem SEO na Twojej stronie internetowej może być więc:

  • Opis strony głównej. Najlepiej zawierający informacje o Twojej działalności i odnośniki do poszczególnych kategorii tematycznych czy produktowych.
  • Opis podstrony / strony kategorii. Opis grupy produktów, usług czy artykułów o zbliżonej tematyce lub przeznaczeniu, np. “sofy do salonu”, “zabiegi kosmetyczne na lato” czy “książki fantasy”).
  • Opisy produktów / usług, czyli opisy konkretnych produktów – fizycznych bądź nie – które sprzedajesz.
  • Artykuły na blogu. Czy każdy tekst SEO to taki, który średnio przypomina jeszcze artykuł, i jest naszpikowany do oporu frazami kluczowymi? Realia internetu bywają przytłaczające, ale nie, zdecydowanie możesz tworzyć dobre artykuły, które wciąż będą wartościowe z punktu pozycjonowania. W jaki sposób? Czytaj dalej, uchylimy rąbka tajemnicy 😉
  • Artykuły i treści sponsorowane. Będą to na przykład publikowane gościnnie treści na branżowym blogu lub płatne wpisy na portalu tematycznym. Mogą to być zarówno poradnikowe artykuły, jak i wywiady albo recenzje.
  • Treści w social mediach. To jak to z tymi socialami, są w końcu wartościowe dla SEO czy nie? W Delante zawsze odpowiadamy “tak”, choć nasze argumenty są mniej oczywiste niż się spodziewasz, bo mało kto docenia prawdziwy potencjał SEO, jaki niosą media społecznościowe. Jeśli chcesz wiedzieć, jak wykorzystać newsy, ciekawe posty i share’owane na Twitterze artykuły w celach SEO, spodoba Ci się lektura wpisów:

To oczywiście tylko przykłady. Te teksty spotkasz na swojej drodze zapewne najczęściej i najbardziej przydadzą Ci się w czasie procesu pozycjonowania. Skoro jednak każda strona ma jakiś tekst, ale nie każdy jest tekstem SEO, to gdzie leży różnica?

dobrej jakości content na stronie internetowej

Teksty SEO a zwykłe teksty na strony internetowe – najważniejsza różnica

Teksty SEO to treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Nie wszystkie treści webowe zostały stworzone w sposób świadomy zasad rządzących światem pozycjonowania.

Pamiętaj jednak, że optymalizacja to nie wszystko – muszą dawać wciąż wartość użytkownikowi, nie tylko z punktu widzenia UX, lecz także dlatego że Google po prostu zwraca uwagę na zaangażowanie odbiorcy. Także robiąc Google, robisz też dla użytkownika, ale przy okazji… też dla Google.

Od innych treści różnią się właśnie uwzględnieniem wymogów wyszukiwarek, czyli formą i pewnymi wymogami technicznymi, o którymi opowiemy później (m.in. użycie fraz kluczowych, nagłówków H2 czy tekstów alternatywnych w grafikach rozdzielających tekst).

To całkiem proste – pisząc tak, żeby wyszukiwarka również potrafiła odczytać Twoje treści i odpowiednio je ocenić, zyskujesz więcej odbiorców z grupy swoich potencjalnych klientów. Sprytne, co?

Pamiętaj przy tym, że nawet w SEO tekst tekstowi nie jest równy. Przyjrzyj się poniższym przykładom. Oba teksty to opisy podstron sklepów internetowych. Ten po lewej jest bardzo minimalistyczny, ściśnięty, trochę nawet niewyraźny. Drugi to z kolei przeoptymalizowany tekst, w którym co drugie słowo jest frazą kluczową (zresztą nawet nie dopasowaną do tamtej podstrony).

złe przykłady tekstów SEO
Źródło: https://www.empik.com/ksiazki/sztuka/architektura,318501,shttps://www.cocomoda.pl/sukienki-na-wesele

Jak widzisz, nie wszystkie treści, które możesz zidentyfikować jako teksty SEO, są dobre i wartościowe. I to prowadzi nas do najważniejszego punktu tego wpisu, czyli tego, jak pisać teksty SEO.

Jak pisać teksty SEO? 11 wskazówek na dobry start

1. Po pierwsze: nie przesadzaj

Od tego zacznijmy! Jak już poznasz wszystkie składniki dobrego tekstu SEO, może Cię kusić użycie ich na 100%, ba, nawet i 200%, ale zdecydowanie doradzamy kilka głębokich wdechów i przywrócenie sobie nieco zdrowego rozsądku. Przede wszystkim optymalizuj ostrożnie, nie przesyć tekstu frazami kluczowymi, bo nie wyjdzie Ci to na dobre – klienci będą mieli dość, a Google uzna Cię za niewiarygodnego.

Zachowaj całą wiedzę, jaką zdobędziesz, ale korzystaj z niej rozsądnie.

2. Zaufaj danym

Korzystaj z informacjom, które gromadzą narzędzia takie jak Google Analytics czy inne aplikacje zbierające dane o Twoich odbiorcach. Pomogą Ci one określić potrzeby Twojej grupy docelowej i działać skuteczniej. W danych siła!

3. Aktualizuj regularnie swoje treści

Dbaj o to, aby teksty SEO na Twojej stronie były zawsze aktualne. W opisach kategorii niech nie pojawiają się niedostępne już produkty, a artykuły z 2019 roku szybko odśwież, żeby nie straszyły z daleka 🙂

Aktualizacje treści są nie tylko dozwolone, lecz właściwie także wskazane – nie bój się dodawać nowych informacji, odpowiednich poprawek i nowych optymalizacji (np. po zmianie algorytmów czy kiedy nauczysz się czegoś nowego o SEO).

Google lubi nowe, więc czas na generalne porządki na blogu.

4. Przeprowadź dokładną analizę fraz kluczowych

Jak wiesz, frazy kluczowe służą temu, aby strona była widoczna w wyszukiwarce dla właściwej grupy odbiorców. Musisz więc zastanowić się, jakie zapytanie użytkownik musi wpisać w Google, aby znaleźć Twój tekst. Podpowiemy Ci tu, z jakich narzędzi warto korzystać podczas analizy fraz kluczowych:

Zwróć uwagę na takie aspekty fraz jak:

  • wolumen (to miesięczna liczba wyszukiwań – powinien być dopasowany do Twoich możliwości, czyli nie za wysoki, lecz także nie za niski. Weź poprawkę na to, że czasami zagraniczne narzędzia nie za dobrze czytają wolumen polskich wyszukiwań;
  • konkurencyjność;
  • szczegółowość (zawsze radzimy iść w stronę fraz typu long-tail).

Wskazówka: Dzięki możliwościom Google Search Console łatwo zweryfikujesz, na jakie frazy wyświetla się Twoja strona internetowa. Wystarczy wejść w Skuteczność -> Zapytania.

5. Nie zaniedbuj czytelności

Niech w całej pogoni za idealnym SEO nie przepadnie Ci najważniejszy cel, czyli stworzenie dobrego, czytelnego tekstu. Pamiętaj, że przyjemna UX-owo treść odbije się pozytywnie na pozycjach strony wyszukiwarkach. O czym więc musisz pamętać? Co powinien zawierać dobry tekst SEO?

  • Wyraźne nagłówki – koniecznie większe niż reszta tekstu.
  • Krótkie akapity – kilka linijek zdecydowanie lepiej wygląda niż kilkanaście! Pamiętaj, że współcześni użytkownicy internetu mają bardzo krótki czas skupienia. Nie rzucaj im wyzwań – ścianie tekstu powiedz stanowcze nie.
  • Pogrubione istotne części tekstu – podkreśl, co jest dla użytkownika najważniejsze. Ciekawe insighty, kluczowe wnioski, dobre wskazówki.
  • Wyróżnienia w formie tabeli, cytatów itp. – jeśli to tylko możliwe, zadbaj o to, by tekst był możliwie interesujący. Przerywaj akapity tabelkami z porównaniami, dodawaj cytaty specjalistów i bądź w tym kreatywny.
  • Wypunktowania – lubimy punktory, checklisty, wymienianie. Śmiało dodawaj je do swoich tekstów, aby zatrzymać uwagę użytkownika.

Przeczytaj więcej o UX writingu.

6. Pamiętaj o nagłówkach (H2, H3)

Google lubi, kiedy wszystko jest uporządkowane. Wtedy roboty z łatwością odnajdą się na stronie i ocenią, co jest jej kluczową zawartością.

Możesz im w tym pomóc, korzystając z odpowiedniego stopniowania nagłówków za pomocą znaczników H2 i H3 (H1 zostaw na nazwę produktu czy tytuł artykułu). W H2 stosuj frazy kluczowe, a z H3 korzystaj, żeby poprawiać czytelność tekstu.

7. Wybierz odpowiednią długość tekstu

Nasza najbardziej uniwersalna, sprawdzona na dziesiątkach, jeśli nie setkach przypadków zasada mówi, że gdy chodzi o długość tekstu to wiele zależy od zewnętrznych czynników. Dlatego staramy się nie ustalać jednej sztywnej normy na długość opisu kategorii, produktu czy strony. Zauważyliśmy natomiast, że często im tekst jest dłuższy, tym lepiej rankuje dzięki niemu dana podstrona. Dlatego pamiętaj, że jeśli tylko jesteś w stanie, wyciśnij z tekstu tyle, ile się da.

Swoją drogą – jeśli masz wątpliwości co do tego, czy na pewno musisz tyle pisać, polecamy Ci artykuł: Czy naprawdę potrzebuję unikalnego opisu do każdego produktu na stronie?. Jakiś czas temu pisaliśmy też o tym, jak tworzyć treści na stronę główną sklepu internetowego i ile powinno ich być.

8. Wplataj naturalne frazy kluczowe

Wcześniej pisaliśmy o analizie fraz, teraz przyszedł czas na rozprawienie się raz na zawsze z keyword stuffingiem, czyli powszechnym, a bardzo niesprzyjającym pozycjonowaniu zjawisku w świecie SEO.

Keyword stuffing to przesadne nasycanie tekstu frazami kluczowymi, które powoduje, że teksty stają się nieczytelne, a Google może oznaczyć daną stronę jako spamerską.

Pamiętaj o tym, żeby kierować się rozsądkiem i wskazówkami narzędzi, które podpowiedzą Ci, ile razy frazy mogą pojawić się w tekście SEO konkretnej długości. Najważniejsze przy tym, aby tekst wyglądał naturalnie i spełniał wszystkie swoje najważniejsze funkcje, np. informacyjne, reklamowe czy sprzedażowe.

content marketing baner

9. Koniecznie zadbaj o linkowanie wewnętrzne

Jedna z najważniejszych cech dobrego tekstu SEO to jego optymalizacja pod kątem linkowania wewnętrznego. W zależności od treści, o jakiej mówimy, linki mogą się tam pojawiać w różnych formach.

W opisach kategorii najczęściej spotykamy anchory na frazach kluczowych powiązanych z danymi produktami/usługami/kategoriami, podczas gdy na stronach produktowych w sklepach internetowych powszechne jest linkowanie na zdjęciach czy w formie kafelków “Zobacz także” czy “Inni klienci kupili również”.

10. Unikalność to podstawa!

Pamiętaj, aby nie kopiować treści z innych stron (nawet jeśli są to na przykład opisy produktów od producenta). Co więcej, nie zalecamy również powielania opisów w obrębie własnej witryny – oznacza to, że każda kategoria, usługa i wreszcie nawet każdy produkt powinny mieć osobny opis SEO, a wszystko ze względu na specyfikę algorytmów Google, w szczególności algorytmu Panda.

Podsumujmy więc: tekstem SEO nie będzie opis książki skopiowany ze strony wydawnictwa. Będzie nim samodzielnie stworzony – przynajmniej sparafrazowany – opis, w którym uwzględnisz wszystkie dobre praktyki SEO, takie jak linkowanie wewnętrzne, optymalizację pod frazy kluczowe czy odpowiedni dobór nagłówków.

11. Bądź poprawny językowo

O ile brakujące przecinki Google i czytelnik wybaczy, o tyle poważniejsze błędy językowe (szczególnie ortograficzne i stylistyczne) mogą zaważyć na powodzeniu Twoich treści. Nikt nie chce czytać źle napisanych, niepoprawnych tekstów SEO, w których aż roi się od potknięć i nieścisłości. Bądź ponad to i zadbaj o świetny, wartki, przyjemny styl autora treści.

Teksty SEO – przykłady z różnych branż

Skoro już wiesz, jak pisać teksty SEO, możemy razem przyjrzeć się przykładom treści z kilku wybranych stron internetowych. Weźmiemy na warsztat opisy kategorii z różnych branż, a każdy z nich opiszemy krótko, wymieniając jego wady i zalety.

Przykład 1 – branża odzieżowa (dziecięca)

teksty SEO przykład branża odzieżowa
Źródło: https://www.smyk.com/ubrania-i-buty/dziewczynka-3-8.html 

Plusy:

  • Pojawiają się frazy kluczowe w nagłówkach.
  • Nagłówki są wyróżnione za pomocą znaczników H2.
  • Treść poprawna językowo.

Czego brakuje?

  • Przydałyby się wyróżnienia w tekście, dzięki którym lepiej by się go czytało.
  • Brak linkowania wewnętrznego (a jest ku niemu okazja, np. przy wymienianiu podkategorii i produktów).
  • Powtórzone dwa razy frazy kluczowe w nagłówkach to dość sporo – można by zrezygnować z jednej na rzecz bardziej catchy śródtytułu.

Przykład 2 – branża meblarska

teksty SEO przykład z branży meblarskiej
Źródło: https://www.ikea.com/pl/pl/cat/szafy-19053/

Plusy:

  • Wyróżniające się nagłówki.
  • Dobrze podzielony tekst – krótkie akapity.
  • Tekst zoptymalizowany pod frazy kluczowe.
  • Treść poprawna językowo i całkiem ciekawa stylistycznie.
  • Pojawia się linkowanie wewnętrzne do innych kategorii.

Czego brakuje?

  • Szkoda, że środkowy akapit jest tak przepełniony frazami kluczowymi – zdecydowanie zaburza to odbiór tekstu.

Przykład 3 – branża księgarska

teksty SEO księgarnia
Źródło: bonito.pl

Plusy:

  • Ciekawy, chwytliwy nagłówek.
  • Dość krótkie akapity (choć warto by podzielić je większą liczbą nagłówków).
  • Bardzo dobre, gęste linkowanie wewnętrzne, zarówno na kategorie, jak i konkretne produkty.
  • Tekst zoptymalizowany pod frazy kluczowe.

Czego brakuje?

  • Mało czytelny tekst (biały na czarnym tle). Przydałoby się odwrócić te proporcje.
  • Dużo podkreśleń, które rozpraszają wzrok i utrudniają czytanie – lepsze byłyby pogrubienia.

Przykład 4- branża zoologiczna

teksty SEO w branży zoologicznej
Źródło: https://zoona.pl/pl_PL/products-list/kot

Plusy:

  • Krótkie akapity rozdzielone chwytliwymi nagłówkami.
  • Dobrze zoptymalizowane nagłówki (1 rozpoczyna się od frazy kluczowej).
  • Poprawna językowo treść.
  • Tekst przydatny użytkownikowi – doradza, co wybrać.

Czego brakuje?

  • Tekst mało czytelny ze względu na kolor fontu (szary na biało-szarym tle).
  • Szkoda, że nie są podlinkowane marki, o których autor wspomina w tekście, oraz wymieniane produkty. Wpłynęłoby to znacząco na linkowanie wewnętrzne.
  • Przydałoby się wyróżnienie fraz kluczowych w treści.

Przykład 5 – branża odzieżowa (damska)

teksty SEO w sklepie odzieżowym
Źródło: zalando.pl

Plusy:

  • Mamy linkowanie wewnętrzne (choć na odmienione frazy).
  • Ciekawy nagłówek (“rzuć świat do swoich stóp!).
  • Poprawność językowa.
  • Optymalizacja pod frazy kluczowe (przede wszystkim na frazę “buty damskie”), która nie rzuca się bardzo w oczy.

Czego brakuje?

  • Pojawia się duży blok tekstu, akapit jest mało czytelny.
  • Dość mały nagłówek względem takiej ilości tekstu.
  • Szkoda, że nie ma linków do innych kategorii czy produktów z danego działu.
  • Przydałoby się lepsze wyrównanie tekstu (takie wyrównanie do lewej bez dzielenia wyrazów daje poczucie braku porządku).

Jak pisać teksty SEO? Podsumowanie

Na koniec zbierzmy w jednym miejscu, co powinno cechować dobry tekst SEO. I wiesz co? Żeby było Ci łatwiej, zrobimy to w formie wylistowania – dokładnie, tak, jak polecaliśmy w treści artykułu!

Co powinien zawierać dobry tekst SEO:

  • nagłówki H2, H3 z frazami kluczowymi;
  • elementy optymalizacji pod frazy kluczowe także w tekście ciągłym (wyróżnienia);
  • czytelną budowę:
    • krótkie akapity,
    • przerywniki (np. cytaty, tabele, infografiki),
    • elementy listowania i punktorów;
  • linkowanie wewnętrzne;
  • naturalnie wplecione frazy kluczowe (użyte w tekście po odpowiedniej analizie słów kluczowych);
  • aktualne, unikalne treści.

Powodzenia w tworzeniu udanych tekstów SEO!

FAQ

Zastanawiasz się, po co w ogóle tworzyć teksty SEO? Odpowiemy prosto. Treści zoptymalizowane pod wymagania wyszukiwarek to:

  • więcej contentu,
  • lepsza widoczność,
  • większy ruch,
  • poprawiona konwersja,
  • wzmocniona komunikacja z grupą docelową.

Teksty SEO to treści zoptymalizowane pod wymagania wyszukiwarek internetowych (ze względu na jej popularność, najczęściej jest to wyszukiwarka Google).

Mogą być publikowane na stronach internetowych firm (jako opisy strony głównej, kategorii, produktów czy usług), blogach, portalach branżowych, zapleczach, katalogach firm czy social mediach.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Pozycjonowanie w UK po angielsku z Polski. Warto?

Pozycjonowanie stron po angielsku rodzi wiele pytań. Na czym polega? Jak się do niego zabrać i jak poprowadzić od A do Z, aby osiągnąć pożądane efekty? I wreszcie – czym różni się pozycjonowanie w UK od SEO na polskim rynku? Podpowiemy Ci, dlaczego warto zlecać zagraniczne SEO polskim firmom i o czym pamiętać chcąc wejść na rynek brytyjski.

Czytaj więcej
Dobra reklama na Black Friday

Dobra reklama na Black Friday

Wielkimi krokami zbliża się sezon świąteczny, a Czarny Piątek tuż tuż. Czy masz już zaplanowaną kampanię marketingową na ten wielki dzień? Odpowiednia strategia marketingowa na Czarny Piątek jest kluczem do wyróżnienia się z wielkiego tłumu reklam. Dzięki niej właściciele firm mogą znacznie zwiększyć swoje przychody i wywrzeć dobre wrażenie na przyszłych klientach.

Czytaj więcej