Spis
treści
Wiesz, jaka jest bardzo ważna zasada dobrego SEO? Nadążanie za zmianami algorytmów Google.
Kiedyś treści nie były dla wyszukiwarek szczególnie ważne. W budowaniu pozycji pomagały wątpliwej jakości linki kupowane hurtowo i inne praktyki, teraz podchodzące już praktycznie pod black hat SEO.
Wiele w tej kwestii zmieniła niewinna i słodka na pierwszy rzut oko Panda.
Kiedy w 2011 roku Google wprowadził nowy algorytm w życie, w naszej branży, jak nigdy wcześniej, popularne zaczęło być znane powiedzonko – “content is the king”. Dziś minęła już ponad dekada od tej zmiany, a algorytmy Google nie zwalniają – praktycznie każda kolejna aktualizacja stawia coraz mocniejszy nacisk na content.
SEO copywriting – co to jest?
SEO copywriting – co to jest?
Nie ma SEO bez contentu
Content jest dziś kluczowym elementem sukcesu w pozycjonowaniu stron internetowych. Na pewno udało Ci się już zauważyć, że w miarę jak algorytmy wyszukiwarek stają się coraz bardziej zaawansowane, a oczekiwania użytkowników wobec treści online rosną, wartość i jakość contentu stają się jednym z kluczowych czynników wpływających na skuteczność pozycjonowania. Co więcej, dobra treść to często świetny sposób na wyróżnienie się wśród konkurencji – można więc śmiało powiedzieć, że inwestując w wysokiej jakości SEO copywriting, upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu.
A jeśli jeszcze nie wiesz za bardzo, co to jest content marketing i z czym to się je, ani co mają wspólnego content a SEO, polecamy nasze artykuły z kategorii content. Znajdziesz tam mnóstwo praktycznej wiedzy.
Dlaczego content jest tak istotny w procesie pozycjonowania stron? Gdybyśmy mieli wymienić wszystkie powody, pewnie nigdy nie skończylibyśmy pisać tego tekstu, ale wybraliśmy te absolutnie kluczowe. Oto one:
Google kieruje się wartością dla użytkowników
Wiesz, że Google zarabia na tym, że korzystamy z jego wyszukiwarki, prawda? Dlatego musi zadbać o to, aby dostarczyć użytkownikom najlepsze doświadczenia – nie chce bowiem, żeby przenieśli się do konkurencji lub szukali odpowiedzi gdzie indziej. W związku z tym treści wysokiej jakości, które dostarczają użytkownikom wartości, dopasowując się do ich potrzeb, mają większe szanse na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Słowa kluczowe w treści to większa szansa na widoczność
Frazy kluczowe to pojęcia, które odzwierciedlają to, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć konkretną usługę czy produkt. Ich odpowiednie wykorzystanie w treści pozwala wyszukiwarkom lepiej zrozumieć tematykę strony i odpowiednio ją zaindeksować.
Budowanie autorytetu i zaufania
Wysoka jakość treści na stronie przyczynia się do budowy autorytetu i zaufania względem strony internetowej – i to zarówno użytkowników, jak i robotów Google. Przede wszystkim jednak publikowanie wartościowych treści może przyciągnąć uwagę odbiorców, zwiększyć rozpoznawalność marki i ostatecznie – poprawić reputację strony w sieci.
SEO copywriting – definicja
Najprościej rzecz ujmując, SEO copywriting to tworzenie wartościowych treści, które nie tylko zainteresują użytkowników, ale także nasycą Twoją witrynę i pomogą nakierować Google na istotne dla Ciebie (a raczej – dla Twojego biznesu) słowa kluczowe. Najważniejszą kwestią jest tu więc idealne połączenie tworzenia contentu dla ludzi, ale tak, by był zoptymalizowany dla wyszukiwarki.
Mówiąc nieco szerzej: SEO copywriting to forma tworzenia tekstów, która ma na celu zoptymalizowanie strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO) i jednocześnie dostarczanie wartościowych treści dla użytkowników.
SEO copywriting łączy te dwa elementy, pozwalając tworzyć teksty, które są atrakcyjne dla użytkowników, a przy tym zoptymalizowane pod kątem algorytmów wyszukiwarek. Odpowiednio zoptymalizowany tekst pozwala osiągnąć lepsze pozycje w SERPach, co z kolei zwiększa widoczność strony w sieci i może przyciągnąć większą liczbę potencjalnych klientów.
Co ważne, celem SEO copywritingu jest nie tylko pozyskanie ruchu organicznego na stronie, ale także zaoferowanie użytkownikom na tyle wartościowych, cennych, angażujących informacji, aby zdecydowali się zostać dłużej na stronie (zwiększając engagement rate) oraz podjąć pożądane działania, takie jak zakup produktu, rejestracja do newslettera czy zostawienie kontaktu w formularzu (zwiększając z kolei wskaźnik konwersji).
Copywriting to tworzenie takich treści, które zainteresują ludzi; takich, którymi zechcą się podzielić z innymi w social mediach lub opowiedzą innym o tym, co przeczytali.
Wbrew pozorom, sporym wyzwaniem jest pisanie takich tekstów, które równocześnie będą dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO i przyjemne w odbiorze oraz wartościowe, a co za tym idzie – naprawdę chętnie czytane i udostępniane.
Ale da się to zrobić i pokażemy Ci jak. Połącz te dwie rzeczy – SEO i content – a pokochają Cię i ludzie, i Google ?
Różnice między SEO copywritingiem a tradycyjnym copywritingiem
SEO copywriting i tradycyjny copywriting różnią się przede wszystkim podejściem do tworzenia treści, które wynika z celów, które dany tekst ma osiągnąć.
W tradycyjnym copywritingu autor kładzie nacisk na skuteczny, atrakcyjny przekaz reklamowy, który ma kreować wizerunek marki i skłaniać do wchodzenia z nią w interakcje. Może polegać na pisaniu haseł reklamowych, tworzeniu treści na ulotki oraz plakaty, a często także na tworzeniu scenariuszy reklamowych czy treści na przetargi.
Z kolei w SEO copywritingu ważne jest połączenie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek z dostarczaniem użytkownikom wartościowej treści. Jaki jest tu główny cel? Nie tyle kreowanie charakteru marki czy potrzeb zakupowych (choć oczywiście może być to cel drugorzędny), co raczej zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji – sprowadzenie na stronę cennego ruchu organicznego.
O ile zwykły copywriting nie musi martwić się o złożone działanie algorytmów (a powinien skupiać bardziej na psychologii sprzedaży i innych aspektach związanych z marketingiem), o tyle SEO copywriting musi uwzględnić wymagania algorytmów wyszukiwarek. Co gorsza: algorytmy te mogą się zmieniać, dlatego ważne jest, aby być na bieżąco z aktualnymi zasadami i wymaganiami dotyczącymi optymalizacji treści.
A to jeszcze nie koniec rodzajów tworzonych treści – zerknij na nasz artykuł, w którym omawiamy dokładnie UX writing.
Znaczenie SEO copywritingu dla pozycjonowania strony
Znaczenie SEO copywritingu dla pozycjonowania strony
SEO copywriting jest kluczowym elementem pozycjonowania strony – mamy nadzieję, że to już wybrzmiało. Ale właściwie dlaczego? Co tak naprawdę zmienia?
Sprawna optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych
SEO copywriting wymaga uprzedniego przeprowadzenia właściwej analizy fraz kluczowych – tylko w ten sposób może działać na korzyść pozycjonowania. Natomiast połączenie researchu i contentu potrafi fantastycznie zaowocować: naturalne włączanie słów kluczowych w treść strony może pomóc w zwiększeniu widoczności witryny w wynikach wyszukiwania dla tych konkretnych fraz.
Poprawa struktury i czytelności treśći
SEO copywriting skupia się również na optymalizacji struktury wizualnej treści, takiej jak nagłówki, akapity, listy z punktorami czy cytaty. Dzięki temu treść jest łatwiejsza do odczytania i przyswojenia zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek. Co więcej, odpowiednia struktura treści może wpływać na zwiększenie czasu spędzonego na stronie oraz na niższą liczbę odrzuceń (szybkie kliknięcie ctrl+w po zobaczeniu ściany tekstu zdarzyło się chyba każdemu).
Zwiększenie atrakcyjności dla użytkowników
SEO copywriting ma na celu tworzenie treści, która jest atrakcyjna, wartościowa i odpowiada na pytania oraz potrzeby użytkowników. Wysoka jakość treści może przyczynić się do zwiększenia zaufania użytkowników do strony oraz autentycznie ich zainteresować, co z kolei prowadzi do dłuższego czasu spędzonego na stronie oraz wydłużonego tzw. dwell time, a także lepszych skojarzeń z marką oraz poprawy konwersji.
Budowanie autorytetu oraz wsparcie procesu link buildingu
Wysokiej jakości treść, tworzona w ramach SEO copywritingu, może przyciągać w naturalny sposób autorów innych stron, którzy chętnie podzielą się Twoją treścią, poprawiając profil linkowania. A jak wiesz, link building wpływa na budowanie autorytetu i widoczności strony w wynikach wyszukiwania, ponieważ linki od innych wartościowych stron mogą być pozytywnie oceniane przez algorytmy wyszukiwarek i przyczynić się do lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Dostosowanie do zmieniających się algorytmów
Algorytmy wyszukiwarek, takie jak Google, stale się zmieniają. Stale prowadzony SEO copywriting pozwala na dostosowywanie treści strony do aktualnych wymagań i zasad optymalizacji, co może wpłynąć na utrzymanie lub poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Jeszcze więcej informacji znajdziesz w naszym artykule:
Zasady SEO copywritingu
Zasady SEO copywritingu
Wbrew pozorom, w tworzeniu tekstów SEO ważniejszy od Pandy i całego Google jest CZŁOWIEK.
Człowiek po drugiej stronie szklanego ekranu, który będzie Twoje treści czytał. A wiesz dlaczego? Bo ten człowiek generuje ruch na stronie, a ruch zwiększa Twoją oczekiwaną konwersję.
Twój content musi więc spełniać dwa warunki:
- Po pierwsze: nawiązywać do konkretnych ludzi (użytkowników, Twoich potencjalnych klientów, czytelników, ludzi którzy szukają odpowiedzi na pytania);
- Po drugie: odpowiadać na te pytania i to odpowiadać na nie dobrze.
Połączenie tych dwóch celów to kwintesencja dobrego copywritingu internetowego, ale to jeszcze nie wszystko. O czym należy pamiętać, zapełniając swoją stronę cennymi treściami?
Wybór odpowiednich słów kluczowych
Wybór odpowiednich fraz kluczowych jest niezwykle ważny dla optymalizacji treści na stronie internetowej. Badanie słów kluczowych pozwala na identyfikację tych fraz, które są popularne wśród użytkowników wyszukiwarek i które mają potencjał przyciągnięcia ruchu organicznego na stronę. Copywriter powinien więc wziąć pod uwagę wybrane słowa kluczowe i uwzględnić je w treści, tak aby były one naturalnie wplecione i związane z tematyką strony.
Liczba słów kluczowych w tekście SEO
Słyszałeś o keyword stuffingu? To nic innego jak przesycenie tekstu frazami kluczowymi – dlatego tak ważne jest, aby to nasycenie właściwie dobrać. Nie ma nic gorszego niż przeoptymalizowanie. Keyword stuffing działał może kilkanaście lat temu, ale teraz jest to praktyka, za którą od Google można dostać karę – a już na pewno nie poprawi pozycji Twojej strony. Jak więc zadbać o odpowiednie nasycenie treści?
- Frazy powinny zajmować w przybliżeniu maksymalnie 5% całości tekstu.
- Przydatne, darmowe narzędzia do sprawdzania gęstości słów kluczowych to np: Wordcounter360, YoastSEO lub Page Keyword Density Analysis.
Optymalna długość tekstu
Nie ma jednej idealnej długości tekstu – to możemy Ci powiedzieć już na starcie. Ale bez obaw, istnieje szereg zasad, którymi warto się kierować.
Optymalna długość tekstu SEO zależy od kilku czynników, takich jak:
- rodzaj treści,
- cel treści,
- tematyka,
- konkurencyjność słów kluczowych,
- preferencje odbiorców.
Mówiąc jak najprościej: teksty SEO powinny być wystarczająco długie, aby dostarczać wartościowych informacji oraz wyczerpywać konkretny temat, a także odpowiedzieć na oczekiwania użytkowników, ale nie tak długie, aby znalezienie najważniejszych informacji graniczyło z cudem (w tej kwestii pomoże Ci zadbanie o czytelność tekstu, o czym za moment).
Zapamiętaj:
- Zbyt krótkie teksty mogą być uznane za niekompletne lub niewystarczające przez wyszukiwarki, a także nie spełniać oczekiwań użytkowników, co może negatywnie wpłynąć na ich doświadczenie na stronie.
- Zbyt długie teksty natomiast mogą być uznane za nieczytelne lub zbyt rozwlekłe przez użytkowników, co może prowadzić do obniżenia wskaźników zaangażowania i czasu spędzonego na stronie.
Jest kilka sposobów, aby ocenić, czy długość tekstu jest optymalna:
- Analiza konkurencji. Sprawdź, jak długie treści Twoja konkurencja na podobne tematy (i na wszelki wypadek napisz odrobinę dłuższe, a już na pewno lepsze ?). Możesz to zrobić, analizując wyniki wyszukiwania dla swoich słów kluczowych i obserwując, jakie teksty pojawiają się na czołowych pozycjach – da Ci to ogląd na to, co działa, choć musisz pamiętać, że długość tekstu to nie jedyny czynnik wpływający na pozycję strony.
- Analiza wyników dotychczasowych treści. Monitoruj wyniki swoich tekstów SEO, aby ocenić, czy długość tekstu wpływa na ich efektywność. Możesz to zrobić, analizując ruch na stronie, wskaźniki zaangażowania, takie jak czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń itp. Ta technika sprawdzi się przede wszystkim dla wpisów blogowych.
- Testowanie. Możesz przeprowadzić testy A/B, aby ocenić, jaka długość tekstu działa najlepiej dla Twojej strony – wystarczy, że przygotujesz różne wersje tekstu, różniące się długością, i będziesz monitorować ich wyniki, aby zidentyfikować optymalną długość dla Twojej witryny. Pamiętaj tylko, żeby robić to z głową i uniknąć duplikacji treści.
A skoro już o niej mowa…
Unikanie duplikacji treści
Tworzenie unikalnych treści na stronie internetowej jest jednym z kluczowych aspektów SEO. Duplikacja treści może negatywnie wpływać na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania, a nawet prowadzić do obniżenia widoczności strony lub jej usunięcia z wyników wyszukiwania.
Dlatego staraj się tworzyć oryginalne i unikalne treści na swojej stronie internetowej. Nie kopiuj treści z innych stron (to doprowadzi do powstania duplikacji zewnętrznych), nie publikuj też w obrębie serwisu identycznych treści (to z kolei przepis na duplikacje wewnętrzne).
Czytelność tekstu i struktura tekstu
Czytelność oraz odpowiednia struktura tekstu są ważnymi czynnikami w SEO copywritingu, ponieważ wpływają na doświadczenie użytkownika na stronie oraz na optymalizację SEO. Bez obaw, to nie takie trudne – przygotowaliśmy kilka wskazówek, dzięki którym sprawdzisz, czy Twoje teksty mają dobrą strukturę:
- Zrozumiały język. Unikaj używania specjalistycznego języka czy trudnych terminów, które mogą być niezrozumiałe dla przeciętnego czytelnika (chyba że masz pewność, że Twoja grupa odbiorców właśnie taki rodzaj komunikacji preferuje – ale to rzadkość, a nawet o najtrudniejszych tematach da się pisać prosto).
- Krótkie zdania i akapity. Długie, wielokrotnie złożone zdania, a także zbyt obszerne akapity mogą sprawić, że tekst stanie się nieczytelny. Podobnie działa nadmierne używanie form bezosobowych i stron biernych czasowników (np. “zauważono”, “został zbadany”, “zapadła decyzja”).
- Wizualne wyróżniki. Wykorzystuj techniki takie jak wyróżnienie, pogrubienie, kursywa czy nagłówki, aby podkreślić najważniejsze informacje w tekście. Dzięki temu czytelnik łatwiej zauważy kluczowe treści i szybciej je przyswoi.
- Format a medium. Treści dla strony internetowej rządzą się swoimi prawami – pamiętaj, że format online może różnić się od tradycyjnych mediów drukowanych. Stosuj krótsze akapity, nie bój się używać dużej ilości grafik czy linków oraz buttonów które ułatwiają nawigację.
- Testowanie czytelności. Sprawdzaj czytelność swojego tekstu za pomocą narzędzi, które oceniają, jak łatwo jest przeczytać tekst. Mogą to być np. YoastSEO, LanguageTool czy polskie narzędzie Jasnopis.pl.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Rodzaje treści a SEO
Rodzaje treści a SEO
Nie ma dwóch identycznych tekstów, to jasne, ale możemy podzielić je na kilka podstawowych kategorii. O czym mowa?
Opisy produktów
Opisy produktów są istotne w przypadku sklepów internetowych – ich opymalizacja pomoże w pozycjonowaniu konkretnych podstron na określone frazy kluczowe, zwiększając widoczność w wynikach wyszukiwania i przyciągając potencjalnych klientów.
Opisy kategorii
Opisy kategorii na stronach e-commerce mogą być istotne z punktu widzenia SEO, ponieważ dostarczają informacji o dostępnych w ofercie grupach produktów, a także pozwalają linkować do konkretnych produktów czy podobnych kategorii. Optymalizacja opisów kategorii może wpłynąć na indeksowanie i pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania.
Artykuły poradnikowe/blogowe
Artykuły pełnią na stronie szereg funkcji: przyciągają użytkowników, poruszając istotne dla nich tematy, zwiększają ich zaangażowanie i mogą przyczynić się do wykreowania wizerunku marki jako cennego źródła informacji lub eksperta w danej dziedzinie. Optymalizacja takich artykułów pod kątem odpowiednich fraz kluczowych pomoże w pozyskiwaniu ruchu organicznego i poprawie widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Microcopy
Mikrocopy, czyli krótkie teksty na stronie, takie jak tytuły, podtytuły, przyciski czy formularze bywają być zaniedbywane pod kątem optymalizacji SEO, a to ogromny błąd, mają bowiem duże znaczenie z perspektywy struktury i użyteczności strony. Weźmy nagłówki jako przykład – dobre microcpy w nagłówkach H2 i H3 oraz zoptymalizowanie ich pod kątem fraz kluczowych może wpłynąć na skuteczniejsze interpretowanie treści na stronie, a co za tym idzie – lepsze indeksowanie witryny.
Opis firmy
Opis firmy na stronie głównej lub podstronach firmowych, takich jak „O nas” czy „Kariera”, może być ważny z perspektywy kreowania spójnego wizerunku marki i komunikacji z potencjalnymi klientami lub pracownikami. Optymalizacja opisu firmy pod kątem odpowiednich fraz kluczowych może również wpłynąć na lepsze pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania i pozwoli dać się znaleźć.
Evergreen content – fundament SEO copywritingu
Evergreen content – fundament SEO copywritingu
Treści evergreen to taki rodzaj contentu, który jest stale aktualny, niezależnie od zmieniających się trendów czy sezonowości. Mogą to być na przykład kompleksowe artykuły, poradniki czy przewodniki, które dostarczają wartościowych informacji dla użytkowników przez dłuższy czas. Oczywiście nie są one nieśmiertelne (mało kogo przekona ranking najlepszych utworów 2002 roku), ale radzą sobie w sieci lepiej niż aktualności, które przynoszą duży ruch, ale w bardzo krótkim okresie. W przeciwieństwie do nich, treści evergreen Takie treści mogą przyciągać ruch organiczny na stronę przez długi czas, co może wpłynąć na stabilne pozycje w wynikach wyszukiwania.
Jakie są ciekawe rodzaje treści typu evergreen?
Rankingi
Tworzenie rankingów, takich jak „Najlepsze produkty”, „Top 10”, „Najważniejsze trendy” itp. może przyciągać uwagę użytkowników, którzy szukają konkretnych informacji dotyczących produktów lub porównują różne dostępne opcje.
Słowniki, encyklopedie branżowe
Tworzenie słowników lub encyklopedii branżowych, które dostarczają użytkownikom kompleksowe definicje i objaśnienia dotyczące terminologii związanej z daną branżą może być cenne zarówno z perspektywy użytkowników, jak i wyszukiwarek. Takie treści mogą być indeksowane jako wartościowe źródła informacji i przyciągać ruch organiczny od użytkowników, którzy szukają informacji powiązanych z Twoją branżą. Często też pojawiają się w wynikach wyszukiwania jako odpowiedzi na pytania czy na pozycji zerowej.
Case studies
Tworzenie studiów przypadków, czyli opisów konkretnych sukcesów lub wyzwań związanych z danym produktem, usługą lub marką, to jeden z ciekawszych rodzajów evergreen contentu – buduje wizerunek marki i przyciąga uwagę użytkowników oraz wyszukiwarek.
Dane, statystyki
Prezentowanie danych i statystyk, takich jak badania, raporty czy analizy, może być atrakcyjne z perspektywy SEO, ponieważ tego rodzaju treści są często poszukiwane przez użytkowników jako wiarygodne źródła informacji. To świetny sposób na pozyskanie linków.
Poradniki
Tworzenie wartościowych poradników, które dostarczają użytkownikom praktycznych informacji, przyciąga uwagę użytkowników, którzy szukają konkretnych rozwiązań lub wskazówek, co może przyczynić się do generowania większego ruchu organicznego na stronie. Warto optymalizować takie treści pod kątem fraz kluczowych i skupić się na tematach, które mogą odpowiedzieć na pytania czy rozwiązać problemy użytkowników.
Recenzje
Tworzenie recenzji produktów, usług czy rozwiązań jest ważne nie tylko z perspektywy SEO, lecz także pod kątem sprzedażowym, ponieważ użytkownicy często poszukują opinii i ocen przed dokonaniem zakupu. Recenzje mogą przyciągać uwagę użytkowników i generować ruch organiczny, szczególnie jeśli są obiektywne, rzetelne i dostarczają wartościowych informacji na temat danego produktu czy usługi.
SEO Copywriting Poradnik: Jak pisać dobre teksty SEO?
SEO Copywriting Poradnik: Jak pisać dobre teksty SEO?
Chcesz wiedzieć, jak pisać dobre teksty SEO? Oto kilka kwestii, na które należy zwrócić uwagę.
Zrozumienie intencji użytkownika
Zanim powstanie tekst, copywriter musi zrozumieć, czego szukają użytkownicy i jakie informacje lub rozwiązania ich usatysfakcjonują. Analizując słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, można zidentyfikować ich intencje – na podstawie tej wiedzy firmowy blog dostarczy potencjalnym klientom wartościowe treści, które faktycznie będą odpowiadać na ich potrzeby i spełniać oczekiwania.
Dobór słów kluczowych oparty na researchu
Ważne jest, aby wybrać słowa kluczowe, które są wyszukiwane przez użytkowników, ale jednocześnie stosunkowo mało konkurencyjne. Możesz korzystać z narzędzi do badania słów kluczowych, takich jak Google Keyword Planner albo szereg innych narzędzi SEO (Ahrefs, Semstorm), aby znaleźć słowa kluczowe, które są popularne wśród Twojej grupy docelowej, ale nie są bardzo konkurencyjne.
Stosowanie synonimów i fraz powiązanych
W trakcie pisania tekstu SEO warto używać synonimów i fraz powiązanych z Twoimi słowami kluczowymi. W ten sposób będziesz mieć pewność, że tekst jest naturalny, a przy tym wzbogacisz go o różne frazy związane z tematem, co może wpłynąć pozytywnie na jego pozycjonowanie oraz dotarcie do szerszej grupy docelowej. Na pewno szybko zauważysz różnicę pomiędzy tekstem pełnym powtarzającej się frazy “fryzjer Kraków” a tym, który korzysta z synonimów takich jak “salon fryzjerski”, “dobry fryzjer damski” i tak dalej.
Pisanie angażujących i wartościowych treści
Twoje treści powinny być atrakcyjne i angażujące dla użytkowników – niby jest to oczywiste, ale uważamy, że nigdy dość podkreślania tego, co w SEO copywritingu najważniejsze. Teksty na stronie internetowej powinny bowiem dostarczać wartościowych informacji, pomagać użytkownikom, stanowić dla nich coś, do czego chętnie będą wracać albo co udostępnią znajomym albo sieci kontaktów.
Wsparcie treści za pomocą elementów wizualnych
Elementy wizualne, takie jak zdjęcia, grafiki lub filmy, mogą wzbogacić Twoje treści i sprawić, że będą one bardziej atrakcyjne dla użytkowników. W świecie, w którym mało kto jest w stanie przebrnąć przez więcej niż kilka akapitów bez krótkiej przerwy, musisz zadbać o dobrostan użytkownika, a przede wszystkim o to, by się nie sfrustrował. Co równie ważne, elementy wizualne nie tylko wzbogacają treść, lecz także ją urozmaicają, pozwalając na pełniejsze przedstawienie tematu.
Jak wygląda tekst SEO?
Jak wygląda tekst SEO?
Przejdźmy teraz do szczegółów – jak w praktyce wygląda tekst SEO? Czy jest jedyna słuszna forma takiej treści? Nie – wręcz przeciwnie. Najlepszy tekst SEO to taki, który jest idealnie dopasowany do strony, a także i marki, i doskonale z nimi współgra. Oczywiście nie zapominajmy o elementach optymalizacji. Na kilku poniższych przykładach pokażemy Ci, jak może wyglądać dobra treść SEO.
Tekst SEO powinien być czytelny i jasny dla użytkowników – to oczywiste. Musi więc być napisany w sposób zrozumiały, z logicznym układem myśli i wątków. Czytelność tekstu jest ważna zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek. Jak widzisz na powyższym przykładzie, na podstronie o pozycjonowaniu pojawia się logiczny, klarowny podział tematu, a kolejne myśli są skutecznie wyodrębnione graficznie. Pomocne są także nagłówki. Jeśli zerkniemy na to, jak wyglądają od środka, treść podstrony wyglądać będzie następująco:
Skoro już oglądamy wnętrze jednej strony, możemy zostać w temacie i z pomocą klasycznego już i niezawodnego narzędzia SEO Meta in 1 click przyjrzeć się opisowi meta innej witryny:
Tutaj przykład meta description zgodnego z zasadami SEO i marketingu. Mamy frazy kluczowe, mamy CTA – tekst jest łatwo zrozumiały dla użytkowników, a także zgodny z dobrymi praktykami internet marketingu.
Choć meta description nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce, to bez wątpienia wspiera on działania SEO. Dobrze skonstruowany (i zoptymalizowany) przyciągnie użytkowników na Twoją stronę, co z kolei przełoży się na ruch na niej. Niech meta opis będzie unikalny, chwytliwy i zachęca użytkowników do kliknięcia. Dobrze jest zawrzeć w nim słowo/frazę kluczową. Długość meta opisu nie powinna przekraczać 160 znaków.
Co tutaj widzimy? Już we wstępie pojawia się wyraźne dopasowanie do tematyki i słów kluczowych, na które dana strona ma być pozycjonowana. A mimo to zajawka jest zupełnie naturalna – tak, zawiera słowa kluczowe, ale są one umieszczone w niej w naturalny sposób. Autor skutecznie uniknął powtórzeń, a za to stworzył interesujący wstęp.
Taki opis bluz medycznych to jasna wartość dla użytkownika – treść jest angażująca, wartościowa i odpowiada na pytania i potrzeby użytkowników (mówi m.in., jak wybrać fason dla siebie). Jednocześnie podkreśla wyróżnik marki – czyli bogactwo kolorów. Ważne jest, aby tekst był odpowiednio dopasowany do konkretnej grupy docelowej i spełniał jej oczekiwania.
Jak sprawdzić, czy tekst jest dobry pod SEO?
Jak sprawdzić, czy tekst jest dobry pod SEO?
Jak mierzyć efektywność contentu i sprawdzić, czy tekst jest prawidłowo zoptymalizowany pod kątem SEO? Nasza odpowiedź jest prosta – znajdź do tego właściwe narzędzia.
Narzędzia do analizy tekstu SEO
Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają na analizę tekstu pod kątem optymalizacji SEO. Oceniają one m.in. użyte słowa kluczowe, ich rozmieszczenie w tekście, długość treści, obecność nagłówków, linki wewnętrzne i zewnętrzne, a nawet czytelność (o czym za moment).
Warto wykorzystać takie narzędzia jak:
Yoast SEO, Surfer, SEMrush, Ahrefs
Ocena czytelności, struktury i użyteczności treści
Wiesz już, jak ważne jest to, aby tekst był zrozumiały i atrakcyjny dla czytelnika. Dobre narzędzia SEO analizują również czytelność tekstu na podstawie długości zdań, użytego słownictwa, korzystania ze strony biernej czy obecności CTA. Ponadto zwrócą uwagę na strukturę tekstu, zastosowanie nagłówków, list punktowanych czy innych elementów wizualnych, które ułatwiają użytkownikom orientację w treści, również może wpływać na ocenę tekstu pod kątem SEO.
Warto wykorzystać takie narzędzia jak:
Yoast SEO, Hemingway Editor, Readable, Grammarly
Pamiętaj tylko, że nie wszystkie narzędzia radzą sobie dobrze z językiem polskim – na przykład Grammarly jest nastawione na pracę z językiem angielskim.
Monitoring wyników pozycjonowania
Kolejnym sposobem oceny efektywności tekstu pod kątem SEO jest monitorowanie pozycji konkretnych podstron w wynikach wyszukiwania. Można śledzić, na jakich pozycjach w wynikach wyszukiwania pojawia się dany tekst dla wybranych słów kluczowych. Jeśli tekst osiąga wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, oznacza to, że jest efektywny pod kątem SEO.
Warto wykorzystać takie narzędzia jak:
Google Search Console, SERPRobot, Surfer, SEMrush
Na naszej stronie znajdziesz też artykuł, w którym podpowiadamy:
SEO copywriter a pozycjonowanie – rola i znacznie specjalisty
SEO copywriter a pozycjonowanie – rola i znacznie specjalisty
Nie zaskoczymy Cię pewnie, gdy powiemy, że rola SEO copywritera w procesie pozycjonowania jest kluczowa, ponieważ treści zgodne z zasadami SEO mogą przyczynić się w naprawdę istotnym stopniu do osiągnięcia wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
A czym zajmuje się SEO copywriter? Jakie jego kompetencje pomogą Ci osiągnąć wymarzone wyniki?
Tworzenie zoptymalizowanych treści
SEO copywriter jest odpowiedzialny za tworzenie treści, które są zgodne z zasadami optymalizacji SEO. Obejmuje to często nawet wybór słów kluczowych (jeśli copywriter pracuje samodzielnie; choć najczęściej odbywa się to we współpracy ze specjalistą SEO), ich optymalne rozmieszczenie, stosowanie nagłówków, list punktowanych i innych elementów, które mogą wpłynąć na pozycjonowanie tekstu w wynikach wyszukiwania.
Umiejętność pisania wartościowych treści
SEO copywriter potrafi tworzyć takie treści, które odpowiadają na potrzeby użytkowników i rozumieją ich intencje.
Współpraca z innymi specjalistami
Copywriter często współpracuje z innymi specjalistami, takimi jak specjaliści SEO, analitycy, programiści, marketerzy czy graficy, aby zapewnić optymalizację treści w kontekście szerszej strategii SEO. Współpraca z innymi działami jest kluczowa, aby zagwarantować spójność i skuteczność działań SEO.
Umiejętność analizy słów kluczowych
Specjalista od SEO copywritingu powinien znać podstawy analizy fraz kluczowych i jej znaczenie dla pozycjonowania. Zrozumienie, jakie słowa kluczowe są popularne w danym obszarze, oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce, są istotne dla efektywnego pozycjonowania.
Zrozumienie algorytmów wyszukiwarek
Algorytmy wyszukiwarek to nemesis wielu specjalistów. Jednak dobry SEO copywriter musi być trzymać rękę na pulsie równie mocno co każdy SEOwiec, aby móc tworzyć treści zgodne z najnowszymi wymaganiami.
Jak znaleźć dobrego SEO copywritera?
Jak znaleźć dobrego SEO copywritera?
Skoro wiesz już, jak istotna jest pozycja SEO copywritera, musisz zadbać o to, aby była to, mówiąc prosto, właściwa osoba na właściwym miejscu. Poniżej kilka wskazówek, które pomogą Ci to osiągnąć.
Sprawdź doświadczenie i referencje
Upewnij się, że SEO copywriter posiada doświadczenie w tworzeniu zoptymalizowanych treści. Poproś o referencje od innych klientów, z którymi współpracował, albo sprawdź, czy na jego stronie nie pojawiają się opinie od zleceniodawców. Warto też zerknąć na profil LinkedIn.
Zapytaj o umiejętności i narzędzia
Upewnij się, że SEO copywriter posiada umiejętności niezbędne do oceny słów kluczowych, analizy wyników pozycjonowania, monitorowania statystyk czy analizy konkurencji. Zapytaj także o narzędzia, których używa w swojej pracy (np. narzędzia do analizy słów kluczowych, analizy czytelności tekstu czy monitorowania wyników SEO).
Poznaj portfolio
Poproś SEO copywritera, z którym chcesz współpracować, o dostarczenie Ci próbki swoich prac, które będziesz mógł ocenić pod kątem jakości, czytelności i optymalizacji SEO. Portfolio pomoże Ci też zapoznać się ze stylem, w jakim pisze dany copywriter.
Przetestuj komunikację
Współpraca z SEO copywriterem wymaga dobrej komunikacji. Upewnij się, że potencjalny copywriter jest komunikatywny, responsywny, otwarty na sugestie i gotowy do współpracy z innymi specjalistami, takimi jak analitycy SEO, programiści czy graficy. Jeśli już na początku rozmów copywriter wyda Ci się mało godny zaufania (np. odpowiada na maile z dużym opóźnieniem czy nie jest chętny do spotkania się na call wprowadzający) – najprawdopodobniej nie warto nawiązywać współpracy z taką osobą.
Sprawdź znajomość branży
SEO copywriter, który jest specjalistą w branży modowej, niekoniecznie będzie najlepszym wyborem dla marki, która zajmuje się nowoczesną technologią. Oczywiście nie jest powiedziane, że copywriter nie jest w stanie zdobyć niezbędnej wiedzy, ale łatwiej będzie współpracować z osobą dobrze zaznajomiony z branżą, w której działasz. Znajomość terminologii, trendów, konkurencji i specyfiki rynku może wpłynąć na jakość tworzonych treści.
Określ jasne zasady na starcie
W zależności od Twoich oczekiwań, możesz chcieć współpracować ze specjalistą z danej dziedziny albo copywriterem, któremu żadne wyzwanie jest niestraszne. Podobnie w kwestii znajomości SEO – może wystarczyć Ci osoba, która zna podstawy pozycjonowania, ale research fraz kluczowych będzie leżał po stronie innych specjalistów, albo – jeśli nie współpracujesz z żadną agencją – konieczny będzie copywriter, który sam dobierze słowa kluczowe i pomoże Ci śledzić wyniki. Najważniejsze jest, aby już na początku współpracy – a właściwie przed jej rozpoczęciem – ustalić jasne zasady i oczekiwania.
Outsourcing SEO copywritingu: zalety i wady
Outsourcing SEO copywritingu: zalety i wady
Outsourcing SEO copywritingu, czyli zlecenie tworzenia treści zewnętrznym specjalistom, może mieć wiele zalet, ale – nie ukrywajmy – także pewne wady. Oto kilka argumentów za i przeciw outsourcingowi SEO copywritingu oraz wskazówki dotyczące wyboru agencji lub freelancerów do współpracy.
Zalety outsourcingu SEO copywritingu
- Specjalistyczna wiedza i doświadczenie. Zlecenie SEO copywritingu agencji lub freelancerowi daje dostęp do wiedzy i doświadczenia profesjonalistów, którzy mają specjalistyczną wiedzę na temat optymalizacji treści pod kątem SEO.
- Oszczędność czasu i zasobów. Outsourcing pozwoli Ci zaoszczędzić czas i zasoby (takie jak czas Twoich pracowników), które można przekierować na inne obszary działalności. Unikniesz konieczności szkolenia wewnętrznego personelu czy utrzymania dodatkowego zespołu do tworzenia treści, co w wielu sytuacjach jest bardziej efektywne i opłacalne.
- Skalowalność. Przekazanie SEO copywritingu zewnętrznym specjalistom pozwala na elastyczne dostosowanie zakresu i intensywności prac do bieżących potrzeb. Masz akurat duży projekt, który wymaga napisania stu artykułów w ciągu miesiąca? Freelancer czy agencja copywritingowa zajmą się tym bez problemu. W kolejnym miesiącu czeka Cię tylko redakcja kilku opisów kategorii? Żaden problem – nie masz na swoim utrzymaniu żadnego zespołu, wystarczy zlecić te działania copy, z którym współpracujesz.
Potencjalne wyzwania związane z outsourcingiem
- Brak pełnej kontroli nad tworzeniem treści. Zlecenie SEO copywritingu zewnętrznym specjalistom może oznaczać utratę pełnej kontroli nad procesem tworzenia contentu i jego optymalizacji. Jakość treści, terminy realizacji i zgodność z założeniami projektu nie zależą już w stu procentach od Twojego zespołu – dlatego wybór odpowiedniej agencji czy właściwego freelancera jest tak istotny.
- Ryzyko otrzymania treści niskiej jakości. Outsourcing SEO copywritingu może wiązać się z ryzykiem otrzymania niskiej jakości treści, które nie spełniają Twoich oczekiwań. Aby temu zapobiec, zadbaj o właściwy brief dla copywritera (nawet najlepszy specjalista nie zna Twojej marki tak dobrze jak ty – wiele rzeczy sam wybada, ale Twoja pomoc oraz bliska współpraca będą tu niezastąpione).
- Możliwy brak terminowości czy utrata kontaktu. Niestety, zdarza się, że niektórzy zewnętrzni specjaliści mimo podpisania umowy nie wywiązują się ze zlecenia. Czasem jest to kwestia przesunięcia terminu, a czasem całkowitej utraty kontaktu. Dlatego polecamy nawiązywać współpracę wyłącznie z osobami, których renoma nie wzbudza niepokoju.
Jak wybrać agencję lub freelancera do współpracy?
Jak widzisz, wybór osoby, która będzie zajmowała się copywritingiem SEO dla Twojego biznesu, jest kluczowy. Dlatego weź pod uwagę kilka najważniejszych aspektów:
- Doświadczenie i kompetencje. Sprawdź doświadczenie i kompetencje agencji lub freelancerów, którzy oferują usługi SEO copywritingu. Skup się na ich dotychczasowych osiągnięciach, referencjach od innych klientów oraz ocenie jakości ich pracy.
- Specjalizacja w branży. Upewnij się, że agencja lub freelancer mają doświadczenie w tworzeniu treści dla branży, w której działa Twoja firma.
- Procesy i komunikacja. Zapytaj o procesy tworzenia treści i komunikację z klientem. Sprawdź, jak szybko odpowiadają na wiadomości, czy są otwarci na feedback i gotowi dostosować swoją pracę do Twoich oczekiwań.
- Portfolio i referencje. Poproś o portfolio agencji lub freelancera, aby ocenić jakość ich dotychczasowej pracy.
- Ocena kosztów i korzyści. Skrupulatnie oceniaj koszty i korzyści związane z outsourcingiem SEO copywritingu. Porównaj ceny oferowane przez różnych specjalistów lub agencje, uwzględniając również jakość ich pracy, doświadczenie oraz zakres usług. Warto także porównać potencjalne korzyści (np. oszczędność czasu i zwiększenie efektywności pracy) z kosztami outsourcingu.
- Umowa i ochrona Twoich interesów. Przed rozpoczęciem współpracy z agencją lub freelancerem upewnij się, że jesteś zabezpieczony umową, która precyzuje zakres prac, terminy, koszty oraz zabezpiecza poufność Twoich danych i informacji. To ważne, aby chronić swój biznes i zapewnić już na starcie obustronnie profesjonalne podejście do współpracy.
SEO copywriting: blog czy jednak coś więcej?
SEO copywriting: blog czy jednak coś więcej?
Pamiętaj, że SEO Copywriting to nie tylko blog czy artykuły na stronę – to także opisy strony głównej, kategorii czy produktów dostępnych w Twoim sklepie lub opis usług, które proponujesz. Tak naprawdę im więcej wartościowych treści posiada Twoja witryna, tym lepiej Google będzie ją widzieć.
Pamiętaj jednak, że muszą to być treści:
- odpowiadające na pytania użytkowników,
- aktualne,
- ciekawe i jak najbardziej merytoryczne,
- zawierające odpowiednie formatowanie – ciekawe nagłówki, podkreślenia, pochylenia, itd,
- zoptymalizowane pod kątem linkowania wewnętrznego czy fraz kluczowych.
SEO copywriting to kluczowy element strategii pozycjonowania stron internetowych. W artykule omówiliśmy podstawowe zasady i techniki SEO copywritingu, takie jak zrozumienie intencji użytkownika, dobór słów kluczowych, stosowanie synonimów, angażujące pisanie treści, wsparcie elementami wizualnymi oraz unikanie duplikacji treści.
Teraz zachęcamy do wdrożenia wiedzy na temat SEO copywritingu w życie i wykorzystania jej w praktyce, aby zwiększyć widoczność swojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania i przyciągnąć więcej ruchu organicznego. Jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy w zakresie SEO copywritingu, zapraszamy do kontaktu z Delante – z przyjemnością pomożemy Ci w optymalizacji treści pod kątem SEO i osiągnięciu lepszych wyników w wyszukiwarkach.