Odpowiedź typowego marketera: to zależy. Generalnie TAK, ale… Za tym ale kryje się wiele warunków i elementów, które należy spełnić, aby prowadzenie firmowego bloga miało sens. Przede wszystkim należy regularnie tworzyć efektywny content, wokół którego zbudujesz aktywną i zaangażowaną społeczność stałych czytelników. Dobrze prowadzony blog przekłada się na dodatkowe konwersje, ruch na stronie i wiarygodność marki. Proste? Niekoniecznie.
Gdyby tak było, każda firma miałaby świetnie prosperujący firmowy blog, a z naszego podwórka naprawdę dobrych przykładów nie jest wcale tak wiele. Z drugiej strony konkurencja jest ogromna – w każdym miesiącu na samym WordPressie publikowanych jest 70 milionów artykułów (źródło: WordPress).
Blog firmowy musi przede wszystkim:
…i wiele, wiele więcej. Przerażony? Spokojnie, to da się zrobić.
Tworząc wpisy na bloga, pamiętaj o Search Intent – miej na uwadze intencje użytkownika. Artykuły blogowe powinny odpowiadać na intencje informacyjne, dlatego to właśnie w blogpostach staraj się jak najlepiej przedstawić swoje produkty/usługi, analizuj je, porównuj, objaśniaj, zaznaczaj, na jakie aspekty warto zwrócić największą uwagę.
Nie jesteś jeszcze do końca przekonany, czy prowadzenie firmowego bloga ma sens? W takim razie dorzucamy garść twardych statystyk, popartych badaniami marketingowymi. Co mówią nam te liczby? Sprawdźmy:
Dzielisz się wiedzą? To znaczy, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Użytkownicy sieci doceniają tych, którym nie straszny jest knowledge sharing. Chętniej zaufamy i powierzymy nasze pieniądze profesjonalistom niż laikom, nawet jeśli ci pierwsi są o wiele drożsi.
Podarowanie komuś czegoś za darmo wzbudza w nim poczucie, że powinien Ci się za to jakoś odwdzięczyć. Nie inaczej jest z contentem w sieci. Blog firmowy buduje relacje, wspiera PR i przywiązuje do nas czytelników, którzy w Google Analytics stają się “powracającymi użytkownikami”, a może nawet “konwersjami”. Brutalne, ale prawdziwe. W końcu coś za coś.
Blog firmowy, w połączeniu z newsletterem, to Twoje własne media, które już zawsze będą grały pod Twoje dyktando. Wszelkie profile w mediach społecznościowych czy wykupione powierzchnie reklamowe w sieci nigdy nie będą Twoje i nigdy nie będziesz mieć nad nimi pełnej kontroli. Tam zasady mogą zmienić się z dnia na dzień. Jakaś tajemnicza siła “utnie Ci zasięgi” i z Twoich tysięcy fanów o nowych produktach dowie się “garstka”. Kontroluj sytuację. Aktualizuj stare treści! Pełna kontrola daje Ci możliwość aktualizowania treści Twoich artykułów. Dbaj o to, aby cały czas być na szczycie list wyszukiwania.
Ile razy zdarzyło Ci się przejść obok witryny sklepowej, zobaczyć coś interesującego, wejść do środka i coś kupić? No właśnie, zbyt wiele razy. Bardzo podobnie jest z blogiem firmowym. Nowy news, ciekawy wpis, czy wartościowa infografika to tylko “haczyk” w witrynie sklepowej, który ma wzbudzić zainteresowanie i zaangażować, zapraszając dalej. A tam akurat przypadkiem podczas czytania dostaniesz zaproszenie do odbioru vouchera, po chwili okazuje się, że promocja działa tylko dzisiaj, widzisz produkt, który idealnie do Ciebie pasuje i… sprzedane.
Algorytm Google docenia unikatowe treści na blogach firmowych. Walka o bycie na szczycie wyszukiwań Google trwa, czy tego, chcesz, czy nie. Dodatkowe blog posty to więcej Twoich żołnierzy na froncie. Szczególnie tych z długim ogonem, tzw. long-tail. Regularne, chętnie udostępniane w sieci wpisy to ambrozja dla pozycjonowania stron.
Tworzenie firmowego bloga zabiera mnóstwo czasu i środków. Można produkować go in-house przy udziale Twoich wewnętrznych ekspertów lub zatrudnionych na etacie marketerów online albo powierzyć to zadanie zewnętrznym copywriterom – freelancerom, którzy dostarczą Ci gotowe SEO-friendly teksty. Pomyśl, czy specyfika Twojej firmy i branży pozwala na zatrudnienie kogoś z zewnątrz, czy lepiej zrobić to samemu.
Bez content planu i zaplanowanej strategii nie startuj z blogiem firmowym. Tutaj nie zadziała metoda “jakoś to będzie”. Ustal do kogo, o czym i po co chcesz pisać.
Wad jest zdecydowanie mniej, niż zalet, więc TAK, warto prowadzić bloga firmowego A.D. 2024. Co więcej, biorąc pod uwagę strategię rozwoju algorytmów Google, z roku na roku znaczenie blogów i naprawdę dobrego contentu na naszych stronach WWW będzie tylko rosnąć.
Posty i treści, które stworzysz dziś, będą pracować na Twoją markę, SEO Twojej strony i widoczność w sieci przez lata. Myśląc o tym w ten sposób, content marketing przestaje być kosztem, a staje się inwestycją z wysoką i łatwo mierzalną stopą zwrotu. Chciałbyś wiedzieć więcej i jeszcze lepiej prowadzić swojego firmowego bloga? A może myślisz o tym, by przekazać komuś to zadanie? Jesteśmy do Twojej dyspozycji, pomożemy Ci zoptymalizować bloga oraz zapewnimy wdrożenie bloga na wordpress jeśli jeszcze takiego nie posiadasz!