Jak sprawdzić, czy copywriter dobrze optymalizuje teksty?

Jak sprawdzić, czy copywriter dobrze optymalizuje teksty?

Twoja firma właśnie nawiązała współpracę z copywriterem? A może jesteś na etapie szukania eksperta z danej dziedziny, który pomoże Ci wypromować usługę lub nowy produkt? Zobacz, na co warto zwrócić uwagę podczas realizacji zlecenia i jak sprawdzić, czy treści tworzone przez copywritera są odpowiednio zoptymalizowane. Zapoznaj się z poradnikiem, który dla Ciebie przygotowaliśmy!

Ostatnio na naszym blogu: Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Jak powinien wyglądać modelowy schemat współpracy z copywriterem? Jak sprawdzić, czy tekst jest napisany poprawnie? To pytania, przed którymi stoi wiele osób otrzymujących gotowe teksty ze zleceń. I choć temat może wydawać się na tyle złożony, że trudno znaleźć gotowy model udanej współpracy, to warto jednak mieć na uwadze kilka kwestii, które z pewnością pozwolą lepiej przygotować się na przyszłość i uniknąć stresujących sytuacji.

Słów kilka o copywritingu i rodzajach tworzonych treści

Kim właściwie jest copywriter? Jakie kompetencje i umiejętności posiada? Analizując oferty pracy, profesja często kojarzona jest z nagminnie powtarzanym stwierdzeniem: lekkie pióro. I choć tak naprawdę sformułowanie nigdy do końca nie zostało zdefiniowane, to od copywritera wymaga się tego, aby nie miał problemu z tworzeniem różnorodnych, często całkowicie odmiennych od siebie treści.

Na starcie warto zaznaczyć, że lekkość pióra nie powinna być kojarzona z potocznym “laniem wody”. Od copywritera wymaga się znajomości tematu, występowania w roli eksperta, wzbudzającego zaufanie w czytelniku i prezentującego mu wiedzę opartą na dokładnym researchu. Tworzenie angażujących treści, będących kondensacją najważniejszych zagadnień, a rezultacie odpowiedzią na potrzeby użytkownika, to umiejętności, którymi wyróżnia się dobry, znający się na specyfice tego zawodu, copywriter.

Zawód copywritera można podzielić na specjalizacje, które wyodrębnia się ze względu na tworzone treści. Najbardziej znane profesje to:

  • SEO copywriter – osoba, która tworzy teksty z myślą o użytkowniku, a także robotach wyszukiwarki. To połączenie wartościowych, angażujących użytkowników treści, które nasycą witrynę, a także umożliwią nakierowanie Google na ważne dla biznesu słowa kluczowe. SEO copywriter zajmuje się tworzeniem tekstów na strony i blogi firmowe, podstrony produktowe czy portale zapleczowe, które są pisane w taki sposób, aby wypozjonować indeksowane treści.
  • Copywriter kreatywny – jego zadaniem jest opracowywanie sloganów reklamowych, treści reklam, tekstów opartych na niebanalnym pomyśle, które oprócz swojej funkcji informacyjnej, skupiają się na komunikacie, języku i grze słownej prowadzonej z odbiorcą. Specjalizacja ta wymaga bardzo dobrej znajomości grupy docelowej, do której kieruje komunikat, a także kreatywności w przedstawianiu własnych pomysłów.
  • Content writer – najczęściej tworzy długie treści, oferty handlowe, teksty PR-owe, specjalistyczne artykuły dostosowane do danej branży, które są tworzone zgodnie z wytycznymi SEO, dzięki czemu zwiększają widoczność i pozycję firmy w wynikach wyszukiwania. Content writing to chętnie wykorzystywany sposób komunikacji w content marketingu.
Content writer
Źródło: https://www.semrush.com/blog/seo-copywriting/

Uogólniając, copywriter zajmuje się tworzeniem treści, zazwyczaj sprzedażowych, które mają zachęcić grupę docelową do podjęcia działania.

Dlaczego content ma znaczenie?

Każdego dnia w Internecie publikowana jest niezliczona ilość treści. Ostatnie lata pokazały jednak, jak ważne jest tworzenie merytorycznych, unikalnych tekstów, pisanych z myślą o potrzebach użytkowników. Z punktu widzenia SEO duże zmiany dało się zauważyć w związku ze zmianami algorytmów Google.

Dotychczasowe praktyki, a wśród nich np. keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych, kupowanie linków wątpliwej jakości, a także tworzenie treści, które w żaden sposób nie zachęcają czytelników, są kopiowane z innych stron,  a w rezultacie zwiększają poziom duplikacji zewnętrznej, zaczęto karać. Wraz z pojawieniem się algorytmów takich jak Panda czy Pingwin, coraz większą uwagę zaczęto zwracać na jakość, rzetelność, unikatowość i brak nachalności.
Zwiększenie widoczności strony dzięki contentowi - Delante

Copywriter, w momencie przygotowywania się do pisania tekstu, powinien zrobić dokładny research, a swoją wiedzę przedstawić zarówno ze zrozumieniem kontekstu wyszukiwania, jak i kontekstu treści.

Wskazówka: Jeśli otrzymujesz tekst od copywritera w ramach zlecenia, to przede wszystkim zwróć uwagę na to, czy treść jest unikatowa, poprawna stylistycznie i językowo, a także czy nie jest powielana ze stron konkurencji.

Podstawa udanej współpracy z copywriterem

Współpraca z copywriterem wymaga odpowiedniej komunikacji, dzięki której można jasno określić wymagania i oczekiwania każdej ze stron. Przed wyborem osoby, z którą podpisze się umowę, warto zaznajomić się z jej portfolio. Dzięki temu jesteśmy w stanie ocenić styl i jakość treści.

Po złożeniu zamówienia na konkretny tekst, pierwszym problemem, który może pojawić się na drodze, jest brak szczegółowych wytycznych ze strony klienta. Doświadczony copywriter najczęściej dołącza brief składający się z serii najważniejszych pytań, które pozwolą mu przystąpić do pracy.

Kolejną kwestią jest terminowość. Deadline powinien być przestrzegany przez każdą ze stron – zarówno w kontekście płatności czy udzielania informacji o zleceniu, jak i odesłania gotowego tekstu przez copywritera. Aby uniknąć niedomówień, warto zdecydować się na nawiązanie współpracy z osobą, która jest w stanie określić swój czas spędzony na robienie researchu i samo pisanie.

Jak zweryfikować wiedzę copywritera w temacie optymalizacji treści?

Współpraca na linii copywriter i specjalista SEO wymaga dobrej komunikacji i zrozumienia różnych punktów widzenia. Po stronie copywritera jest napisanie poprawnej językowo, merytorycznej, opartej na dokładnym researchu treści, podczas gdy pozycjoner zwraca uwagę również na odpowiednią optymalizację, która może przynieść mierzalne efekty. Czy copywriter zawsze rozumie intencje specjalisty SEO? Jak mieć pewność, że tekst spod pióra copywritera jest dobrze zoptymalizowany? Oto lista rzeczy, na które warto zwrócić uwagę!

Wplecione w naturalny sposób słowa kluczowe

Podczas realizacji zlecenia, oprócz najważniejszych informacji i wytycznych dotyczących planowanej treści i informacji, które powinny się w niej znaleźć, copywriter otrzymuje gotowy spis słów kluczowych. Jak się okazuje, warto zwrócić uwagę nie tylko na ich częstotliwość, ale także na ich umiejscowienie.

Copywriter powinien umieścić frazy kluczowe w naturalny sposób, wplatając je zarówno we wstęp, nagłówki i umiejscawiając je w treści. Warto mieć na uwadze, że tekst nie może składać się ze zdań złożonych tylko i wyłącznie z keywords. Wyszukiwarka Google dobrze radzi sobie z odmienionymi frazami kluczowymi, dlatego nie należy bać się stosowania tej praktyki. Tego typu treści są dużo bardziej atrakcyjne dla użytkowników, a także wpisują się do grona dobrych praktyk White Hat SEO.

Niezwykle ważna jest również odpowiednia selekcja słów kluczowych i stosowanie fraz długiego ogona, które mogą przyczynić się do znalezienia przez użytkownika bardziej dokładnych wyników wyszukiwania. Słowa kluczowe nie powinny przekroczyć 5% objętości treści.

Pozycjonowanie stron szerokie
Relacja między konkurencja a popularnością fraz

Przyciągające oko nagłówki

I choć copywriter w swojej pracy dużą rolę przywiązuje do poprawności językowej, a także stworzenia unikalnych tekstów, bazujących na grze słownej z czytelnikiem, to niezwykle ważne jest również zwrócenie uwagi na elementy porządkujące i wprowadzające odpowiednią strukturę i logikę. Tę rolę pełnią nagłówki, wprowadzające hierarchię w tekście, a także przykuwające oko czytelnika.

Z punktu widzenia SEO, odpowiednie wartości na stronie powinny być oznaczone właściwym nagłówkiem: H1, H2, H3…itd (w większości wykorzystuje się trzy parametry). Ich zadaniem jest różnicowanie treści na stronie, a także przypisywanie im wartości. Podczas pisania tekstu przez copywritera niezwykle ważne jest wplatanie najważniejszych słów kluczowych w nagłówki w naturalny sposób – tak, aby zainteresować czytelnika i zachęcić go do przeczytania tekstu,  wykorzystując najważniejsze dla biznesu frazy kluczowe. Więcej o nagłówkach piszemy w artykule: Czym są nagłówki strony internetowej?

Dobra treść obroni się sama

Co należy rozumieć pod tym stwierdzeniem? Google za sprawą zmiany algorytmów, wprowadziło szereg zmian, których celem jest tworzenie jak najbardziej unikalnych, naturalnych i eksperckich treści. Jak reagować na zmiany algorytmu? Przede wszystkim zaleca się o niekopiowanie i duplikowanie treści z innych stron. Tego typu praktyki mogą być karane, dlatego content ciekawy pod względem merytorycznym, poprawny stylistycznie i językowo, a także angażujący czytelnika, może pozytywnie wpływać na widoczność w wynikach wyszukiwania. Jeśli dostajesz gotowy tekst od copywritera, upewnij się, czy nie jest on skopiowany ze strony producenta lub konkurencji. Dzięki temu można uniknąć bana od Google.

Podział tekstu na sekcje

Tekst zamieszczony w Internecie rządzi się swoimi prawami, dlatego ważne jest to, aby zadbać o jego czytelność. Długie bloki tekstów mogą odstraszyć użytkowników, a także zniechęcić ich do dalszej lektury. Jeśli dostajesz tekst od copywritera, zwróć uwagę na to, czy jest on podzielony na sekcje, a treść wprowadzona jest za sprawą punktorów lub numerowania do treści.

Formatowanie treści
Źródło: https://passwordincorrect.com/how-people-read-content-online-infographic/

Nie zapomnij o linkowaniu wewnętrznym

Zamieszczanie odnośników do różnych podstron w obrębie tekstu to część strategii pozycjonowania. Takie działanie ma za zadanie ułatwić nawigację nie tylko dla osób odwiedzających stronę, ale także dla robotów wyszukiwarki, dzięki czemu mogą ją szybciej zaindeksować, a w rezultacie zwiększyć widoczność poszczególnych podstron w wynikach wyszukiwania. Linkowanie wewnętrzne podnoszą pozycję strony w wyszukiwarce Google, dlatego dostając gotowy tekst od copywritera, warto dać mu wytyczne, jakie podstrony może podlinkować, aby treści anchorów były dopasowane do tematyki strony.

Last but not least…meta description!

To zadanie, o którym warto pomyśleć jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad tekstem lub w czasie jego realizacji. I choć meta description nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie, to chwytliwy, zawierający frazę kluczową, jest w stanie przyciągnąć użytkowników na stronę, a w rezultacie zwiększyć CTR.

Współpraca z copywriterem opiera się na sprawnej komunikacji i byciu w ciągłym kontakcie. Warto zaznaczyć, że zawód dzieli się na różne specjalizacje, a każda z nich specjalizuje się w innej tematyce. Zupełnie innych kompetencji wymaga się od SEO copywritera, a innych od copywritera kreatywnego. Udana współpraca z copywriterem może przynieść wiele korzyści. Jeśli zależy nam na tym, aby promować swój biznes w Internecie, to niezwykle ważne jest to, aby tworzyć teksty z nastawieniem na czytelnika i jego potrzeby, występując w roli eksperta i doradcy, ale także z myślą o robotach wyszukiwarki. Powyższe rady mogą okazać się pomocne, przy sprawdzeniu pracy copywritera i jego wiedzy na temat optymalizacji tekstów.

FAQ

Należy zwrócić uwagę na częstotliwość i rozmieszczenie frazy kluczowej w treści, formatowanie tekstu, naturalne nagłówki i występowanie linków wewnętrznych dopasowanych do treści podstrony. Jeśli zależy Ci na tym, aby teksty były przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google, to warto sprawdzić, czy osoba z którą nawiązaliśmy współpracę zna podstawy SEO.

Przede wszystkim należy zdefiniować jasne zasady współpracy. Podstawą dobrej współpracy jest odpowiednia komunikacja, również na stopie copywriter-zleceniodawca. Warto na starcie sprawdzić kompetencje osoby, z którą podpisujemy umowę, a także mieć wgląd do jej portfolio.

Poza tym, należy dostarczyć copywriterowi wytyczne dotyczące ilości wyrazów, słów kluczowych, czy informację dotyczące tego, co powinno znaleźć się w treści.

(3)
Autor
Junior SEO Specialist - Ania

Junior SEO Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Prowadzisz małą firmę i chcesz zacząć zdobywać klientów z wyników organicznych wyszukiwarki Google? Inwestycja w SEO może wesprzeć rozwój Twojej działalności w sieci, jednak musisz podjąć decyzję, komu powierzysz realizację działań. Czy lepszym rozwiązaniem w przypadku takiego biznesu jest zatrudnienie inhouse SEO czy skorzystanie z usług agencji?

Czytaj więcej
Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej
Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Wiele firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty SEO, który będzie odpowiadał za zwiększanie widoczności strony internetowej ich marki w Google. Czy to oznacza, że SEOwiec będzie w stanie wykonać wszystkie prace bez pomocy z zewnątrz? Bardzo często konieczna jest współpraca między inhousowym SEO i agencją. W jakim zakresie?

Czytaj więcej