- Co to jest USP?
- Jak stworzyć USP?
- Przykłady USP
- Dlaczego USP jest ważne dla biznesu?
- USP a SEO
- Spójrz na USP szerzej
Co to jest USP?
Zacznijmy od definicji: Unique Selling Proposition (czasem także Point) najczęściej tłumaczy się na język polski jako unikalna cecha oferty lub unikalna propozycja sprzedaży: coś, co wyróżnia Cię wśród innych podobnych działalności. Zastanawiając się nad USP, możemy mieć za równo na myśli, co to jest USP produktu, czyli cecha wyróżniająca sam obiekt sprzedaży, jak i USP oferty w formie usług dodatkowych - elastyczna dostawa, wygodne formy płatności, programy lojalnościowe - czy wreszcie obsługę lub misję marki, która, co ciekawe, czasem sama w sobie może już stanowić odpowiedni wyróżnik. Unikalna cecha sprzedaży to istotny fundament szerszej strategii marketingowej oraz komunikacji marki, powinna zatem być obecna nie tylko w teorii, a właśnie w całej komunikacji z klientem.Czym NIE jest unikalna propozycja sprzedaży?
Warto przy tym zauważyć, że nie każda drobna cecha odróżniająca Cię od konkurencji czy udogodnienie, które proponujesz klientom, może samo w sobie być już USP. Dopiero odkrycie tego, co jest szczególnie wartościowe z punktu widzenia klienta, pozwala na zaplanowanie skutecznych i długofalowych działań. Czego unikać? Przede wszystkim pustych frazesów, takich jak:- “Gwarancja niskich cen!” - ale bez pokrycia np. w zwrocie kosztów;
- “Najlepszy ekspres do kawy” - ale bez wyjaśnienia dlaczego (jakie konkretnie parametry sprawiają, że jest “najlepszy”? I dla kogo? Dla pięcioosobowej rodziny czy alternatywnego kawosza?)
- “Jesteśmy lepsi niż konkurencja! ” - ale bez prawdziwych argumentów;
- “Wysoka jakość wykonania” - ale czy za tym hasłem idzie faktyczna jakość? Jeśli tak, to z czego ona wynika: metody wykonania, użytych materiałów, a może miejsca produkcji?
- czasowe oferty, np. zniżki, czasowa bezpłatna wysyłka;
- błahe hasła marketingowe, nie wyróżniające nas wcale wśród konkurencji (zbyt wtórne)
Pamiętaj, że nie chodzi o to, żeby być naj-: najlepsi, najszybsi, najtańsi. Wszystko musi odpowiadać realnym potrzebom Klientów. USP ma być więc dopasowane i naprawdę unikalne, a do tego spójne z misją firmy i całą komunikacją.
Gdzie komunikować USP?
Gdzie można zamieścić USP? Jak robić to dobrze? Zadbaj przede wszystkim o to, by Twoja unikalna propozycja sprzedaży była umieszczona w wielu widocznych miejscach, wysuwając w komunikacji korzyści na pierwszy plan. Dobre miejsca na USP to:- nagłówki na stronie internetowej;
- bannery na landing page’u;
- tytuły maili (newslettera);
- reklamy (Google Ads, Facebook);
- (podczas składania zamówienia) np. koszyk zakupowy;
- pop-upy (jeśli je stosujesz - rób to z głową!);
- elementy optymalizacji SEO (np. SEO Title, meta description - o tym więcej w części USP a SEO).
Co może stać się Twoim USP?
Brakuje Ci konkretnego planu na to, jak stworzyć USP? Skorzystaj z naszej puli pomysłów:- niska cena - choć to samo w sobie za mało, by skutecznie zachęcać klientów, to może być przydatne w konfiguracji z innymi cechami produktu, np. wyjątkowo niedrogie książki do nauki języków;
- sprzedawanie konkretnego lifestyle’u, który idzie w parze z posiadaniem danych produktów (tu świetnym przykładem może być Apple);
- kreowanie poczucia wyjątkowości - szczególnie w przypadku towarów luksusowych;
- oryginalne pakowanie produktu - często ekologiczne albo (np. w przypadku produktów handmade) wyjątkowo estetyczne; warto taką cechę zaznaczyć na stronie, pokazując przy zdjęciach produktu także zdjęcia pakunku;
- personalizacja produktu - np. szelki dla psa na wymiar czy planer z nazwiskiem klienta wyróżnią Twoje produkty wśród masowo produkowanych towarów;
- ambasador marki potwierdzający jakość i kreujący potrzebę kupna (ekspert, influencer);
- wyróżniające się parametry produktu czy usługi (np. wodoodporność elektroniki, 100% wegański catering weselny);
- unikalne usługi dodatkowe (np. dostawa już kolejnego dnia roboczego);
- program lojalnościowy (ale koniecznie taki, który faktycznie przynosi Klientom korzyść).
USP - jak robić to dobrze?
Nie ma jednego idealnego rozwiązania na stworzenie dobrej unikalnej propozycja sprzedaż - często jest to bardzo zależne od branży, w której działasz, oraz konkurencji. Niezależnie od tego istnieją jednak uniwersalne wskazówki, którymi chętnie się z Tobą podzielimy na dobry początek.- Nie ma USP bez analizy potrzeb klienta! Ustal jego oczekiwania oraz obawy, którym możesz wyjść na przeciw. Jak może to wyglądać w praktyce?
- Masz w ofercie delikatne, kruche produkty? Podkreślaj informacje związane z przesyłką (solidne, dokładne pakowanie).
- Działasz w okresie przedświątecznym? Zapewnij, że wszystkie przesyłki dotrą na czas (i upewnij się, że tak się stanie!).
- Twoje produkty mają wyższą cenę, ponieważ wyróżnia Cię polska produkcja? Koniecznie to podkreśl!
- Poznaj preferencje swoich odbiorców, także te poza zakupowe. Do tego przydadzą Ci się takie narzędzia jak Google Analytics. Odwołuj się śmiało do ich hobby, a także do rzeczy, do których podchodzą szczególnie emocjonalnie (np. ich wartości).
- Zależy im na ekologicznych aspektach? Podkreśl, że przesyłki pakujesz bez wykorzystania plastiku, a Twoje produkty są wegańskie i nietestowane na zwierzętach (szczególnie istotne w branży kosmetycznej).
- Działasz dla konkretnej społeczności? Przeznacz procent ze sprzedaży dla wybranej, tematycznie powiązanej fundacji.
- Pokaż, jak działasz - bądź autentyczny, szczery i przejrzysty, także w tym, skąd bierze się cena Twoich produktów.
- Konsekwentnie buduj unikalny brand. Spraw, by unikalna cecha oferty leżała w jej wartościach. Idealnie, jeśli będą one spójne z wartościami klienta. Dostosuj komunikację do odbiorcy (w zależności od potrzeb np. poprzez stosowanie inkluzywnego języka, specjalistycznego nazewnictwa, ustawiając się w roli doradcy).
- USP powinno być w formie zbliżone do sloganu reklamowego, a zatem trafne, krótkie, zwięzłe i konkretne – najlepiej zawarte w jednym zdaniu, łatwym do zapamiętania.
Jak stworzyć USP?
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, wróć do fundamentów - poznaj swoich klientów, stwórz ich persony i określ komunikację swojej marki. Wszystko to powinno uwzględnić cele biznesowe, misję i wartości marki, a także analizę rynku (w tym konkurencji) oraz odpowiedzieć sobie na pytania: co, jak i - przede wszystkim - dlaczego sprzedajesz.5 pytań, na które powinieneś znać odpowiedź
Oto szybka checklista tego, na co zwrócić uwagę opracowując swoje USP:- Jakie usługi świadczysz / jakie produkty sprzedajesz?
- Kim jest Twój odbiorca?
- Czym wyróżnia się Twoja firma? Co robi naprawdę świetnie?
- W jaki sposób chcesz pomóc swoim Klientom? Po co masz dany produkt / daną usługę w swojej ofercie?
- Co możesz wprowadzić do oferty, czego jeszcze nia ma konkurencja?