Dlaczego SEO to proces, a nie tymczasowe działanie?

Dlaczego SEO to proces, a nie tymczasowe działanie?

Zleciłeś kampanię SEO i agencja wykonuje swoją pracę wzorcowo. Cieszysz się z lepszej widoczności i wysokich pozycji w Google na frazy, które najlepiej opisują Twój biznes. Co więcej – zdobywasz dzięki temu ruch, który w dodatku przekłada się na konwersję. Czy to oznacza, że możesz wieńczyć sukces, zakończyć działania SEO i dalej cieszyć się ruchem pozyskiwanym z SERP-ów? Jeśli chcesz, aby witryna cały czas przynosiła Ci ruch z Google, spełniała wymagania algorytmu, to powinieneś prowadzić działania bez przerwy. SEO to proces! Czytaj więcej.

Spis treści

Dlaczego SEO wymaga nieustannych działań?

W Google wciąż zachodzą zmiany i w zdecydowanej większości przypadków są one niezapowiadane – ani właściciele stron, ani SEOwcy nie wiedzą, jakie modyfikacje zostaną wdrożone. Nawet jeśli takie informacje zostaną podane, to może się okazać, że dana aktualizacja nie zostanie wprowadzona w podanym terminie, lecz np. odłożona na przyszłość.

Jeśli chcesz korzystać z potencjału, jaki daje Google, to musisz cały czas działać zgodnie z wymaganiami algorytmu wyszukiwarki – w przeciwnym wypadku możesz stopniowo tracić widoczność.

A czy warto inwestować środki akurat w takie działania i pozycjonowanie w tej wyszukiwarce? Co do tego nie powinieneś mieć wątpliwości – z conajmniej kilku względów. Tym kluczowym jest to, że według gs.statcounter.com Google ma w Polsce około 97 proc. udziału w rynku (dane z października 2021 roku). Natomiast z badania Mediapanel wynika, że liczba internautów w Polsce wynosiła we wrześniu tego samego roku 28,2 mln. To oznacza, że we wrześniu z Google korzystało około 28 mln Polaków – dostęp do takiej liczby odbiorców daje Ci ta wyszukiwarka.

SEO proces a statystki Google 2021
Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-202007-202107

SEO to proces, w który warto inwestować i prowadzić działania nieustająco. Sprawdź, co powoduje, że nie możesz pozostawić witryny bez działań SEO, jeśli nie chcesz zaprzepaścić dotychczasowych wyników i dopuścić do spadku widoczności.

Pozycjonowanie trwa

Jeżeli zdecydujesz się na kampanię SEO, to nie oznacza to, że kilka dni później Twoja witryna będzie się już znajdować na wysokich pozycjach na najważniejsze dla Twojego biznesu słowa kluczowe. Jest to proces, który postępuje stopniowo. 

Najpierw rośnie widoczność – witryna zaczyna wyświetlać się na kolejnych podstronach wyników Google na coraz więcej zapytań – przede wszystkim na frazy z długiego ogona. W kolejnym etapie możesz już osiągać pozycje w TOP10, które mogą się przekładać na ruch z Google. Szybciej zdobędziesz wysokie pozycje na frazy ze wspomnianego długiego ogona, natomiast dłużej musisz poczekać na słowa ogólne. Z miesiąca na miesiąc efekty kampanii SEO powinny być coraz bardziej zauważalne, co nie wyklucza niewielkich spadków widoczności, ale ogólnie tendencja będzie dla Twojej witryny pozytywna.

W SEO ogromne znaczenie ma czynnik czasu. Nie możesz jednego dnia dodać tyle contentu lub linków, ile zaplanowałeś na cały rok – znaczy możesz, ale na pewno nie przyniesie to nic dobrego (takie działania mogą być uznane za próbę manipulacji rankingiem). Witryna powinna być rozwijana naturalnie i stopniowo budować wizerunek w oczach Google.

Pamiętaj jednak, że nawet, jeśli zdobędziesz oczekiwane pozycje, to i tak nie są one wypracowane na zawsze. Bez ciągłego rozwijania serwisu musisz się liczyć z tym, że wkrótce zostaniesz wyprzedzony przez konkurencję.

historia widoczności SEO

Algorytmy są wciąż aktualizowane

Twoja witryna została dostosowana przez agencję SEO do aktualnych wymagań algorytmu Google i na dany dzień spełnia oczekiwania. Tymczasem w wyszukiwarce tej przeprowadzane są nawet tysiące zmian rocznie.

Z wpisu, który pojawił się na blogu Google w 2019 roku wynika, że rok wcześniej dokonano aż 3234 zmian (z których jedynie część jest zauważalna dla użytkowników. Nie zmienia to faktu, że dochodzi do bardzo dużej liczby modyfikacji).

search algorithms SEO
Źródło: https://www.blog.google/products/search/how-we-keep-google-search-relevant-and-useful/

To powoduje konieczność nieustannego dostosowywania witryny do bieżących wymogów. Były już takie aktualizacje jak Pingwin z 2012 roku, który uderzał w strony z bardzo niskiej jakości profilem linkowym. Wówczas doszło wręcz do wywrócenia wyników wyszukiwania do góry nogami.

SEOwcy muszą na bieżąco śledzić wymagania algorytmu Google i na nowo dostosowywać do nich witryny. W sierpniu tego roku Google poinformowało o zmianie sposobu generowania tytułów stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Efekt? Ponad 70 proc. tytułów zostało przepisanych przez Google i najczęściej ma postać taką, jak nagłówek H1, a przynajmniej tak wynika z badania SEMrush’a.

badania Semrush tytuły stron
źródło: https://www.seroundtable.com/semrush-data-titles-google-32004.html

Zatem przed SEOwcami nowe zadanie – optymalizacja title według nowych zasad. I tak to wygląda nieustannie w kampanii SEO – co rusz wdrażane są kolejne zmiany.

A propos wspomnianej modyfikacji – jeśli chcesz zobaczyć, którym stronom zmieniono title, zainstaluj wtyczkę Keyword Surfer do przeglądarki Chrome. Wtedy w wynikach wyszukiwania uzyskasz taki efekt, jak na screenie:

zmiany w wyszukiwaniach Google

Zmienia się sposób wyszukiwania i trendy w SEO

Po pierwsze działania, które kilka lat temu przynosiły znakomite efekty, obecnie mogą nie dawać już żadnych korzyści. Jednocześnie pojawia się kwestia dostosowania sposobu realizacji kampanii do trendów w wyszukiwaniu.

Doskonałym przykładem jest Search Intent – obecnie w treściach przygotowywanych na strony WWW liczy się zrozumienie intencji użytkownika i kontekstu wyszukiwania. Odpowiedzią na takie oczekiwania są zestawienia i rankingi, recenzje i opinie, najpopularniejsze pytania i odpowiedzi, w których wykorzystasz frazy z długiego ogona.

seo-to-proces-baner

Miej na uwadze również to, że w SEO optymalizacja contentu tak naprawdę nigdy się nie kończy. Należy analizować zapytania w Google Search Console – możesz tam odnaleźć takie frazy, których nie pokażą Ci żadne inne narzędzia.

Zauważyłeś, że na dane zapytanie, mimo braku optymalizacji, witryna znajduje się np. w TOP 50 i zyskujesz dzięki temu ruch? To oznacza, że warto zoptymalizować treść i postarać się o jak najwyższą pozycję na taką frazę. Sprawdź, które zapytania mają najwięcej wyświetleń i podejmij działania w stosunku do tych, które uzyskały dobry wynik, mimo odległej pozycji – potencjał w takim przypadku może być spory.

search console wyniki

Dodawanie nowych treści

Algorytm Google ceni serwisy, na których pojawiają się nowe materiały. To sygnał, że na stronie coś się dzieje, że jest ona aktualna i warto wyświetlić ten serwis na wysokiej pozycji na zapytanie związane z danym contentem.

Ważne są również aktualizacje – większość treści z czasem wymaga wprowadzenia zmian. Jeśli algorytm widzi, że content jest aktualizowany, to działa na jego korzyść.

Pamiętaj również o tym, że kolejnymi treściami możesz wzmacniać linkowanie wewnętrzne. Tak więc dodając artykuły i linkując w nich do innych materiałów na stronie, wpływasz również bezpośrednio na ich widoczność.

Linków nie pozyskujesz na zawsze

Agencja SEO zbudowała dla Twojej witryny wysokiej jakości profil linkowy, który jest jednym z czynników przekładających się na oczekiwaną widoczność w Google. Być może pozyskujesz również dzięki niemu ruch ze stron, na których znajdują się te odnośniki. Pamiętaj jednak, że linki te nie są zdobyte raz na zawsze. Dana witryna może np. przestać działać bądź jej właściciel może usunąć odnośnik.

Jest to naturalne, że dochodzi do odpływu linków, natomiast utrzymanie wysokiej jakości profilu wymaga dodawania na ich miejsce nowych i inwestowania w coraz lepszy, coraz bardziej rozbudowany profil. W przeciwnym wypadku liczba domen kierujących do Twojej strony może stale maleć.

Możesz to obserwować za pomocą narzędzi, takich jak np. Ahrefs, które dają możliwość sprawdzenia utraconych/uszkodzonych linków.

utracone linki zwrotne

Wykres w Ahrefs pokazuje, że liczba linków dla Twojej strony rośnie, mimo braku Twoich działań? Możliwe, że jest to efekt odnośników z automatycznie generowanych stron, takich jak poniżej – to nie są wartościowe linki.

automatycznie generowane linki ahrefs

Zmieniająca się oferta

Rzadkością jest sytuacja, w której firma wciąż sprzedaje dokładnie ten sam produkt. Asortyment najczęściej się zmienia, pojawiają się nowe wersje rozwiązań itp. Nie jest tak, że mając wypozycjonowaną stronę, masz pewność, że nowe produkty i kategorie od razu wyświetlą się w SERP-ach na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Konieczne są takie działania jak dodanie unikalnej, zoptymalizowanej treści, zadbanie o title czy nagłówki, odpowiednie umieszczenie nowych adresów URL w strukturze strony, linkowanie i nie tylko. W przeciwnym wypadku nowe produkty i kategorie mogą nie pozyskiwać ruchu organicznego z Google na oczekiwanym poziomie.

Konkurencja inwestuje w SEO

Zaprzestanie przez Ciebie działań SEO jest krokiem, na który czeka Twoja konkurencja próbująca Cię prześcignąć. W momencie kiedy przestaniesz inwestować w content, rozwijać profil linkowy i optymalizować witrynę tak, aby była ona zgodna z bieżącymi zaleceniami Google, możesz się spodziewać malejącej widoczności.

Bardzo prawdopodobne, że konkurencja będzie na bieżąco działać on-site, a także pozyskiwać wartościowe linki, dzięki czemu stosunkowo szybko zacznie Cię wyprzedzać na najważniejsze dla Twojego biznesu słowa kluczowe. Z 1. pozycji możesz spaść na 2. czy 3.

Wydaje Ci się, że to niewielka strata? Zerknij zatem na poniższy screen. Spadek z miejsca 1. na 2. oznacza obniżenie CTR (współczynnika klikalności) o ponad 7 p.p., a z wyniku 1. na 3. już prawie o 13 p.p. Przelicz, o ile zmniejszyć się może liczba odwiedzin w Twoim przypadku, a przecież witryna będzie prawdopodobnie wyprzedzana w wynikach wyszukiwania przez kolejne serwisy.

obniżenie CTR wyniki
źródło: https://backlinko.com/hub/seo/visibility

SEO to proces – podsumowanie

Na efekty procesu SEO trzeba pracować nieustannie. Z miesiąca na miesiąc działania powinny przynosić coraz lepsze rezultaty, jednak kiedy już uda Ci się osiągnąć oczekiwane wyniki, to nie oznacza to, że powinieneś zaprzestać działań – konkurencja tylko na to czeka. Stale rozwijaj serwis pod kątem zmian w ofercie, wymogów algorytmu, a także użytkowników i nowych trendów wyszukiwania.

FAQ

Jeśli chcesz, aby witryna pozyskiwała ruch organiczny z Google w sezonie, to działania zmierzające do realizacji tego planu powinny być rozpoczęte zdecydowanie wcześniej – przynajmniej kilka miesięcy wcześniej. Natomiast w przypadku bardzo konkurencyjnych fraz potrzebne jest więcej czasu na uzyskanie satysfakcjonujących wyników.

SEO nie działa tak, że z dnia na dzień zauważysz rezultaty kampanii. Jest to proces, który wymaga cierpliwości i przynosi efekty wraz z kolejnymi miesiącami działań.

Ponownie podjąć działania SEO – jeśli nie czujesz się na siłach, aby robić to samodzielnie, to rozważ powrót do współpracy ze specjalistami.

Nie wiadomo, ile w takim przypadku będzie trwało przywrócenie witrynie pożądanych pozycji, gdyż spadki widoczności mogą wynikać z wielu przyczyn. Każdy taki przypadek wymaga oceny przez specjalistę, który zdiagnozuje przyczynę i zdefiniuje rozwiązanie.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej