Czym są dane strukturalne?

Czym są dane strukturalne?

Podczas wyszukiwania w Google każdy z nas miał styczność z tzw. danymi strukturalnymi. Gwiazdki, opinie, zdjęcia… Wszystko to pojawia się na stronie wyszukiwania w Google. Pola tego typu, przyporządkowane do naszego wyniku wyszukiwania, mogą znacząco podnieść CTR strony. Tylko jak wprowadzić wizualne bajery tego typu?

Ostatnio na naszym blogu: 10 cech dobrego SEOwca czyli check-lista Specjalisty SEO

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne, czyli schema, odpowiadają właśnie za gwiazdki, miniaturki i dodatkowe wiersze wyników wyszukiwania. Odpowiednia implementacja danych strukturalnych sprawi, że snippet strony będzie wyglądać świetnie.

Schema to znaczniki, najczęściej w kodzie HTML, które dodatkowo opisują i kategoryzują informacje dla robota Google. Sprawia to, że bot lepiej interpretuje kod, co z kolei sprawia, że potem lepiej go pokazuje. Dzięki schemie, Google nie tylko odczytuje treść, ale również interpretuje ją, rozumiejąc jej sens.

I tak słowo “Delante” jest tylko ciągiem dziwnych znaków. Bot Google nie rozumie, czym jest Delante, do czasu aż nie dookreślimy w danych strukturalnych, że to nazwa organizacji.

Podobnie jest z liczbami podanymi na stronie. Dla bota są one tylko ciągiem znaków, jednak dookreślenie przez dane strukturalne, że to cena, sprawia, że Google z pełną pewnością może zaprezentować w wynikach wyszukiwania, że dany produkt ma konkretną cenę.

Co daje nam fakt, że bot Googla poprawnie interpretuje zawartość strony. Np.

Dane strukturalne - cenaWarto jednak uważać na to, jakich danych strukturalnych używamy. Zdjęcie będzie ważne np. w przepisach, ale jeśli użyjemy go bez uzasadnienia Google może zablokować wyświetlanie jakichkolwiek danych strukturalnych domeny. Co zrobić by nie zaszkodzić sobie danymi strukturalnymi? Warto podawać tylko uczciwe i sprawdzone informacje, zgodne z tym, co jest przedstawione na stronie. Dodatkowo powinny odnosić się do rzeczy widocznych na stronie.

Najczęściej spotykane dane strukturalne

  1. Product – określenie czegoś jako produkt do kupienia. Jeśli tak określimy dany produkt, wówczas możemy przyporządkować do niej np. cenę (price), availability (dostępność) czy gender (płeć).
  2. BreadcrumbList czyli sposób na oprowadzenie użytkownika po architekturze strony. Ścieżka przedstawiona jest jako łańcuch URL-i. Jest to ułatwienie zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów, które mają ułatwioną indeksacje.
    BreadcrumbList dane strukturalne
  3. Przepisy, które pozwolą na wprowadzenie np. zdjęć, gwiazdek oraz czasu potrzebnego na przygotowanie potraw.
    Dane strukturalne przepisy
  4. LocalBusiness sprawiają, że wyświetlane są podstawowe dane o firmie, np. telefon, godziny otwarcia i opinie na temat danego biznesu.
    GMF dane strukturalne
  5. Recenzje są dostępne np. na stronach z recenzjami. Znajduje się tam liczba głosów i średnia ocena.
    Dane strukturalne - recenzje
  6. Wideo – przydatne zwłaszcza wówczas, gdy publikujemy wiele filmów i to na tym opiera się nasza działalność.
    Dane strukturalne wideo

Dane strukturalne a pozycje

Takie zaprezentowanie produktu dobrze wygląda i jest chętniej klikane przez użytkowników, jednak ogólnie przyjmuje się, że nie ma to bezpośredniego wpływu na pozycje. Fakt, że Google lepiej zrozumie Twoją stronę i pokaże dodatkowe linijki tekstu może sprawić, że użytkownicy wybiorą daną pozycję, nawet jeśli wyżej będą inne wyniki.

Jednocześnie Gary Illyes twierdzi, że;

But more importantly, add structure data to your pages because during indexing, we will be able to better understand what your site is about”.

Co świadczy o tym, że do pewnego stopnia wpływa to na sposób indeksacji podstron przez Google.

W 2016 roku z kolei John Mueller mówił:

“If we can recognize someone is looking for a car, we can say oh well, we have these pages that are marked up with structured data for a car, so probably they are pretty useful in that regard. We don’t have to guess if this page is about a car.”

Korzystają na tym wszyscy. Co warto podkreślić, to zapowiadane jest jeszcze większe rozszerzanie danych strukturalnych np. o kolejne elementy, tym samym czym prędzej warto się tym zainteresować.

Formaty danych strukturalnych

Jeśli chcemy zacząć uzupełniać dane strukturalne, warto skorzystać ze słownika schema.org. Słownik ten został udostępniony, by każdy przejrzał i zaimplementował te znaczniki, które pasują do tematyki i charakteru jego strony.

Część CMS-ów, np. WordPress, ma możliwość użycia wtyczki dla wprowadzenia danych strukturalnych. Jednak nie każdy CMS ma to wygodne rozwiązanie i wtedy można wykorzystać jeden z trzech sposobów: Microdata, RDFa oraz JSON-LD. Za najprostszą uważa się ostatnią metodę, która dodatkowo rekomendowana jest przez Google. Co ważne, żadna z tych metod nie obciąża strony i jej nie spowalnia.

Jeśli nie mamy doświadczenia z wprowadzeniem danych, dużym ułatwieniem będzie marker danych. Szerzej opisaliśmy go tutaj: https://delante.pl/marker-danych-google-pomoz-robotom-zrozumiec-swoja-strone/

Warto korzystać z dokumentacji Google!

  1. Microdata to informacje umieszczane bezpośrednio w kodzie HTML. Można zdefiniować 3 elementy mikrodanych: typy, właściwości i wartości, jednak każdy typ musi mieć zdefiniowany adres słownika.
  2. Właśnie w tym wypadku wystarczy użyć wtyczki bądź też użyć kodu JavaScript. Kod należy wkleić w sekcję Head, jednak nawet dodanie go w stopce spełni swoją funkcję.
  3. RDFa to bardzo podobny sposób do mikrodanych, jednak korzysta on ze składni WC3. Jest bardzo elastyczny w kontekście wykorzystania go w dokumentach różnego typu.

Gdy już wdrożymy dane strukturalne, to warto byłoby zweryfikować je. Google udostępnia narzędzie do weryfikacji: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/.

Wykorzystując to narzędzie, należy pamiętać, że bada ono tylko konkretną skanowaną podstronę. Każdą podstronę należy przeskanować osobno, zwłaszcza jeśli jest ona stworzona na innym szablonie. Np. inny szablon produktów, inny kategorii.

Podsumowanie

Nie jest znany algorytm odpowiadający za pojawianie się danych strukturalnych. Wprowadzając je, nie mamy pewności czy pojawią się one w wynikach wyszukiwania. Ich oznaczenie jest wskazówką dla Google, a nie wytycznymi, jednak lepiej je po prostu mieć niż nie mieć.

Z danych: https://searchengineland.com/how-to-get-a-30-increase-in-ctr-with-structured-markup-105830 wynika, że CTR z kanału organic może wzrosnąć nawet o 30%, jeśli posiadamy wdrożone dane strukturalne.

  5,00 / 5 ( 4 )
Autor
Junior SEO Specialist - Karolina

Junior SEO Specialist

Absolwentka polonistyki swoje pierwsze zawodowe kroki stawiała w performance marketingu. Los pokierował ją jednak w kierunku SEO i od grudnia 2018 roku pod auspicjami Delante zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie pozycjonowania. Uwielbia Shakespeara, Krzysztofa Krawczyka i wszystko, co popkulturowe. Najlepiej czuje się na styku tego, co masowe, z tym, co wyszukane. Marzy o wycieczce na Broadway i zobaczeniu ulubionego musicalu Hamilton z oryginalną obsadą.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.