.animate-view{opacity: 1 !important;}

Branża fitness – jak ją pozycjonować?

6min.

Komentarze:1

Branża fitness – jak ją pozycjonować?
22 listopada 2019
Branża fitness z roku na rok zyskuje na popularności. W Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, notując stały wzrost. Zdrowy tryb życia to już nie tylko chwilowa moda, a raczej styl bycia, za którym chętnie podążamy. Troska o dobre samopoczucie, kondycję i upragnioną sylwetkę to główne determinanty, które decydują o rozpoczęciu przygody z aktywnością fizyczną. Chcesz wypromować swoją działalność w branży fitness? Zobacz, o czym warto pamiętać, by zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania!

6min.

Komentarze:1

Branża fitness to sektor rynku, w którym tkwi potencjał. Kult pięknego ciała, większa świadomość w temacie chorób cywilizacyjnych takich jak: nadwaga, czy nadciśnienie, zdrowe i pełnowartościowe zamienniki dla tzw. śmieciowego jedzenia - wszystko to wpływa na poprawę jakości naszego życia. Można zaryzykować stwierdzeniem, że bycie fit to globalny trend, który prędko nie wyjdzie z mody. Co w sytuacji, kiedy kolejne kluby fitness pojawiają się jak grzyby po deszczu, a konkurencja nie śpi? W dzisiejszym artykule podpowiemy Ci, na co należy zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu stron z branży fitness.

Rynek fitness w Polsce i Europie

Według najnowszego raportu European Health & Fitness Market Report 2019 wskaźnik członkostw w europejskich klubach fitness w roku 2018 wynosił 62,2 mln, co daje wynik lepszy o 3,5% w porównaniu do roku 2017. Pozycję lidera przypisuje się Niemcom, gdzie liczba członkostw w badanym roku wynosiła około 11 mln. Pod względem ilości członkostw, podium należy do sieci McFit, która odnotowała największą liczbę członków - bo aż 1,95 mln. Mając na uwadze penetrację, czyli liczbę członkostw proporcjonalną do całkowitej ludności danego kraju, niekwestionowanym liderem pozostają państwa skandynawskie, osiągając wynik 20,5%. W rankingu równie dobrze wypada Holandia. Z wynikiem 17,1% plasuje się na drugim miejscu. Co ma na to wpływ? To właśnie w tej części Europy można zauważyć duży wskaźnik urbanizacji oraz nacisk, jaki kładziony jest na aktywność fizyczną. Jak wygląda sytuacja na polskim rynku? W Polsce wskaźnik penetracji wynosi 7,9%, nieznacznie przekraczając europejską średnią (7,8%).
  • liczba obiektów i przychody
[caption id="attachment_17555" align="aligncenter" width="750"]Obiekty fitness w Europie i na świecie Źródło: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl_EuropeActive_Deloitte_2019_PL.pdf[/caption] W Europie można wyróżnić blisko 61,984 klubów fitness, do których uczęszcza 62,2 mln osób, co stanowi 7,8% populacji żyjącej w Europie. W Polsce działa około 2700 klubów fitness, w których opłata członkowska utrzymuje się poniżej średniej europejskiej. Najwięcej placówek skupia w sobie Benefit System, który zapewnia dostęp do klubów fitness, placówek sportowych i innych aktywności za sprawą pracodawcy lub usług oferowanych bezpośrednio. W kwestii przychodów niekwestionowanym liderem wciąż pozostają Niemcy, które w roku 2018 osiągnęły przychody w wysokości 5,33 mld euro. Niemniej ważne, bo drugie miejsce, należy do Wielkiej Brytanii z kwotą 5,25 mld euro. Jak sytuacja wygląda na rodzimym gruncie? Dla porównania rynek polski za rok 2018 osiągnął przychody w wysokości 4,2 mld złotych.

Specyfika branży fitness w Polsce

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że w Polsce prym wiodą mikrosieci, czyli lokalne kluby fitness, należące do osób prywatnych. I choć pozycja znanych i wielkich operatorów jest raczej stabilna, to z pewnością można wskazywać na rozdrobnienie na rynku, które stopniowo się zmniejsza. Obecnie można zauważyć pewną tendencję - większe kluby fitness przejmują te mniejsze, a tym samym zwiększają liczbę swoich placówek, jednocząc się, a także rosnąc w siłę.

Trendy na rok 2019

  • butikowe kluby fitness
Co to takiego? Jeśli pierwszy raz spotykasz się z tą nazwą, to nic innego jak niewielkich rozmiarów kluby fitness, których metraż nie przekracza 500m2.Co więcej, tego typu placówki powstają z myślą o budowaniu relacji z klientem oraz zachęcaniu klubowiczów do poznawania nowych ludzi i wchodzenia z nimi w interakcje. Butikowe kluby fitness odznaczają się indywidualnym podejściem oraz nastawieniem skoncentrowanym na potrzeby jednostki.
  • cateringi dietetyczne
W roku 2019 prym wiodą cateringi dietetyczne. Skąd wzięła się ich popularność? Po pierwsze, dieta pudełkowa jest układana zazwyczaj pod okiem dietetyka, którego głównym zadaniem jest skomponowanie pełnowartościowych posiłków adekwatnie do wybranej kaloryczności. Co więcej, oferowane dania nie są monotonne i bazują na różnorodnych składnikach. Kolejnym atutem cateringów dietetycznych jest fakt, że dostarczane są we wskazane miejsce, tak, aby klient mógł realizować swój plan i osiągać jeszcze lepsze rezultaty, a to wszystko w trosce o dobre samopoczucie. [caption id="attachment_17557" align="aligncenter" width="750"]Cateringi dietetyczne branża fitness Zródło: https://bedietcatering.pl/[/caption]

Sezonowość branży fitness

Branża fitness to bez dwóch zdań branża sezonowa. “Nowy rok, nowy ja” - pomyślał każdy, kto pierwszy dzień stycznia przywitał z niekończącą się listą postanowień noworocznych. To właśnie na początku roku następuje ożywienie, a kluby fitness pękają w szwach. Duże zainteresowanie można zauważyć mniej więcej do połowy lutego. Ruch spada stopniowo od początku marca, co jednak nie jest aż tak odczuwalne ze względu na osoby, które decydują się popracować nad swoją sylwetką przed rozpoczęciem lata. Największe spadki można zauważyć w sezonie wakacyjnym, gdzie ludzie decydują się na różnego typu aktywności na świeżym powietrzu, a ze względu na okres urlopowy, zawieszają swoje karnety. Wraz z nadejściem jesieni pojawia się stopniowe ożywienie, które utrzymuje się niemal na tym samym poziomie aż do końca roku. Jaki wysnuwa się z tego wniosek? Proces pozycjonowania powinien trwać cały rok, a nie jedynie w trakcie wybranych miesięcy. Dlaczego to takie istotne? Planując swoje działania z wyprzedzeniem, jesteśmy w stanie zaplanować konkretne działania zarówno przed, jak i po szczycie sezonu. Sezonowość branży fitness Sezonowość branży fitness siłownia

SEO dla branży fitness - o czym pamiętać?

Pozycjonowanie lokalne

Etap pierwszy: założenie wizytówki Google Moja Firma. Etap drugi: odpowiednia optymalizacja, a dokładniej zamieszczenie informacji takich jak: godziny otwarcia, adres kontaktowy, numer telefonu, czy zadbanie o opinie klientów. Dzięki temu użytkownik wpisując w wyszukiwarkę zapytanie, uzyska wyczerpującą odpowiedź za sprawą jednego kliknięcia. O tym, w jaki sposób dodać firmę do Google Moja Firma pisaliśmy w artykule: https://delante.pl/jak-dodac-firme-do-google-moja-firma-i-na-mapach/ Pozycjonowanie lokalne GMF Pozycjonowanie lokalne GMF

Optymalizacja witryny pod kątem docelowych lokalnych słów kluczowych

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem sieci klubów fitness, które mają swoją siedzibę w różnych dzielnicach jednego miasta. W tym wypadku ważne jest, aby prowadzić osobne podstrony dla danej siedziby i zoptymalizować je pod odpowiednie słowa kluczowe. Precyzyjne frazy long-tail sprawią, że użytkownik trafi na stronę z łatwością, otrzymując na bieżąco informacje o aktualnych promocjach i dostępnych zajęciach, co w rezultacie może przełożyć się na decyzję o zakupie członkostwa. [caption id="attachment_17567" align="aligncenter" width="750"]Branża fitness long tail Źródło: https://fitnessplatinium.pl/[/caption]

Fanpage w social mediach

Wrzucając regularnie treści na konta w social mediach, zwracając uwagę na content na profilu, odpowiedni dobór grafiki, prowadząc grę słowną z użytkownikami, a także wysyłając zaproszenia do konkursów, możemy mieć pewność, że odbiorca nie straci zainteresowania, a wręcz przeciwnie - istnieje duża szansa, że wejdzie w interakcję i sam zacznie komentować, lajkować, czy udostępniać treści. Motorem napędowym mogą stać się wyzwania typu: stworzenie motywującego hasła, zbieranie pieczątek za wykonany trening, czy zaproszenia na darmowe konsultacje z dietetykiem, czy trenerem personalnym. Co więcej, fanpage w social mediach ma za zadanie kreować wizerunek firmy, a także zwiększać jej wiarygodność. Z punktu widzenia SEO prowadzenie kont np. na Facebooku, Instagramie, Youtube, czy Twitterze to dobry sposób na pozyskiwanie linków zewnętrznych. [caption id="attachment_17569" align="aligncenter" width="583"] Źródło: https://www.facebook.com/Platinium.Fitness.Bratyslawska/?epa=SEARCH_BOX[/caption]

Współpraca z influencerami

Branża fitness prężnie działa również dzięki roli influencerów. Obserwując wzrost zainteresowania zdrowym stylem życia, możemy dostrzec rosnącą liczbę kont na mediach społecznościowych, które tę tematykę podejmują. Piękna sylwetka, podkreślona figura - w sieci pojawia się coraz więcej zdjęć, na których na pierwszym planie (osoby mniej lub bardziej znane) eksponują swoje wyrzeźbione ciało. Na polskim rynku branża fitness rośnie w siłę za sprawą trenerów personalnych, dietetyków i sportowców i tzw. influencerów. Anna Lewandowska, Ewa Chodakowska - to już nie tylko znane nazwiska, ale marka sama w sobie. Motywowanie Polaków i zmienianie ich nawyków żywieniowych stało się biznesem, przynoszącym dochody przyprawiające o zawrót głowy. Nawiązanie współpracy z influencerem to inwestycja, która może przynieść korzyści nie tylko finansowe, ale i wizerunkowe. Osoba medialna ma swoje stałe grono odbiorców - tzw. grupą docelową, którą można upatrywać jako potencjalnego klienta naszych usług. Influencer działający w branży fitness, polecając jakiś produkt, miejsce lub usługę, daje swoim odbiorcom komunikat, że sam z niej korzysta i dzięki temu tak (właśnie) wygląda. Współpraca z influencerami branża fitness

Podsumowanie

Moda na bycie fit trwa i nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie się to zmieni. Jaki z tego wniosek? Można stwierdzić, że w naszym kraju branża fitness ma duże perspektywy rozwoju. Odpowiednia strategia SEO: pozycjonowanie lokalne, dobór docelowych lokalnych słów kluczowych, prowadzenie fanpage w mediach społecznościowych, czy współpraca z influencerami i blogerami - wszystko to sprawi, że klub fitness może zwiększyć swoją widoczność, a w rezultacie przyciągnie kolejne grono klubowiczów. Sprawdź nasz poradnik: pozycjonowanie stron i ciesz się efektami SEO na Twojej stronie! Ten wpis jest aktualizacją treści z 16 października 2019 roku.
Autor
Ania BItner SEO Delante
Autor
Ania Bitner

Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Autor
Ania BItner SEO Delante
Autor
Ania Bitner

Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Komentarze

  1. Bardzo ciekawe informacje można przeczytać na Waszym blogu. Branża fitness jest obecnie bardzo popularna a co za tym idzie konkurencja wyników wysziwania jest ogromna. Wiec takie ciekawostki mogą być przydatne.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM