Branża fitness to sektor rynku, w którym tkwi potencjał. Kult pięknego ciała, większa świadomość w temacie chorób cywilizacyjnych takich jak: nadwaga, czy nadciśnienie, zdrowe i pełnowartościowe zamienniki dla tzw. śmieciowego jedzenia – wszystko to wpływa na poprawę jakości naszego życia. Można zaryzykować stwierdzeniem, że bycie fit to globalny trend, który prędko nie wyjdzie z mody.
Co w sytuacji, kiedy kolejne kluby fitness pojawiają się jak grzyby po deszczu, a konkurencja nie śpi? W dzisiejszym artykule podpowiemy Ci, na co należy zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu stron z branży fitness.
Według najnowszego raportu European Health & Fitness Market Report 2019 wskaźnik członkostw w europejskich klubach fitness w roku 2018 wynosił 62,2 mln, co daje wynik lepszy o 3,5% w porównaniu do roku 2017. Pozycję lidera przypisuje się Niemcom, gdzie liczba członkostw w badanym roku wynosiła około 11 mln. Pod względem ilości członkostw, podium należy do sieci McFit, która odnotowała największą liczbę członków – bo aż 1,95 mln.
Mając na uwadze penetrację, czyli liczbę członkostw proporcjonalną do całkowitej ludności danego kraju, niekwestionowanym liderem pozostają państwa skandynawskie, osiągając wynik 20,5%. W rankingu równie dobrze wypada Holandia. Z wynikiem 17,1% plasuje się na drugim miejscu. Co ma na to wpływ? To właśnie w tej części Europy można zauważyć duży wskaźnik urbanizacji oraz nacisk, jaki kładziony jest na aktywność fizyczną. Jak wygląda sytuacja na polskim rynku? W Polsce wskaźnik penetracji wynosi 7,9%, nieznacznie przekraczając europejską średnią (7,8%).
W Europie można wyróżnić blisko 61,984 klubów fitness, do których uczęszcza 62,2 mln osób, co stanowi 7,8% populacji żyjącej w Europie. W Polsce działa około 2700 klubów fitness, w których opłata członkowska utrzymuje się poniżej średniej europejskiej.
Najwięcej placówek skupia w sobie Benefit System, który zapewnia dostęp do klubów fitness, placówek sportowych i innych aktywności za sprawą pracodawcy lub usług oferowanych bezpośrednio. W kwestii przychodów niekwestionowanym liderem wciąż pozostają Niemcy, które w roku 2018 osiągnęły przychody w wysokości 5,33 mld euro. Niemniej ważne, bo drugie miejsce, należy do Wielkiej Brytanii z kwotą 5,25 mld euro. Jak sytuacja wygląda na rodzimym gruncie? Dla porównania rynek polski za rok 2018 osiągnął przychody w wysokości 4,2 mld złotych.
Nie każdy zdaje sobie sprawę, że w Polsce prym wiodą mikrosieci, czyli lokalne kluby fitness, należące do osób prywatnych. I choć pozycja znanych i wielkich operatorów jest raczej stabilna, to z pewnością można wskazywać na rozdrobnienie na rynku, które stopniowo się zmniejsza. Obecnie można zauważyć pewną tendencję – większe kluby fitness przejmują te mniejsze, a tym samym zwiększają liczbę swoich placówek, jednocząc się, a także rosnąc w siłę.
Co to takiego? Jeśli pierwszy raz spotykasz się z tą nazwą, to nic innego jak niewielkich rozmiarów kluby fitness, których metraż nie przekracza 500m2.Co więcej, tego typu placówki powstają z myślą o budowaniu relacji z klientem oraz zachęcaniu klubowiczów do poznawania nowych ludzi i wchodzenia z nimi w interakcje. Butikowe kluby fitness odznaczają się indywidualnym podejściem oraz nastawieniem skoncentrowanym na potrzeby jednostki.
W roku 2024 prym wiodą cateringi dietetyczne. Skąd wzięła się ich popularność? Po pierwsze, dieta pudełkowa jest układana zazwyczaj pod okiem dietetyka, którego głównym zadaniem jest skomponowanie pełnowartościowych posiłków adekwatnie do wybranej kaloryczności. Co więcej, oferowane dania nie są monotonne i bazują na różnorodnych składnikach. Kolejnym atutem cateringów dietetycznych jest fakt, że dostarczane są we wskazane miejsce, tak, aby klient mógł realizować swój plan i osiągać jeszcze lepsze rezultaty, a to wszystko w trosce o dobre samopoczucie.
Branża fitness to bez dwóch zdań branża sezonowa. “Nowy rok, nowy ja” – pomyślał każdy, kto pierwszy dzień stycznia przywitał z niekończącą się listą postanowień noworocznych. To właśnie na początku roku następuje ożywienie, a kluby fitness pękają w szwach. Duże zainteresowanie można zauważyć mniej więcej do połowy lutego.
Ruch spada stopniowo od początku marca, co jednak nie jest aż tak odczuwalne ze względu na osoby, które decydują się popracować nad swoją sylwetką przed rozpoczęciem lata. Największe spadki można zauważyć w sezonie wakacyjnym, gdzie ludzie decydują się na różnego typu aktywności na świeżym powietrzu, a ze względu na okres urlopowy, zawieszają swoje karnety. Wraz z nadejściem jesieni pojawia się stopniowe ożywienie, które utrzymuje się niemal na tym samym poziomie aż do końca roku.
Jaki wysnuwa się z tego wniosek?
Proces pozycjonowania branży fitness powinien trwać cały rok, a nie jedynie w trakcie wybranych miesięcy. Dlaczego to takie istotne? Planując swoje działania z wyprzedzeniem, jesteśmy w stanie zaplanować konkretne działania zarówno przed, jak i po szczycie sezonu.
Etap pierwszy: założenie wizytówki Google Moja Firma. Etap drugi: odpowiednia optymalizacja, a dokładniej zamieszczenie informacji takich jak: godziny otwarcia, adres kontaktowy, numer telefonu, czy zadbanie o opinie klientów. Dzięki temu użytkownik, wpisując w wyszukiwarkę zapytanie, uzyska wyczerpującą odpowiedź za sprawą jednego kliknięcia. O tym, w jaki sposób dodać firmę do Google Moja Firma pisaliśmy w artykule: https://delante.pl/jak-dodac-firme-do-google-moja-firma-i-na-mapach/
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem sieci klubów fitness, które mają swoją siedzibę w różnych dzielnicach jednego miasta. W tym wypadku ważne jest, aby prowadzić osobne podstrony dla danej siedziby i zoptymalizować je pod odpowiednie słowa kluczowe. Pozycjonowanie branży fitness na precyzyjne frazy long-tail sprawią, że użytkownik trafi na stronę z łatwością, otrzymując na bieżąco informacje o aktualnych promocjach i dostępnych zajęciach, co w rezultacie może przełożyć się na decyzję o zakupie członkostwa.
Wrzucając regularnie treści na konta w social mediach, zwracając uwagę na content na profilu, odpowiedni dobór grafiki, prowadząc grę słowną z użytkownikami, a także wysyłając zaproszenia do konkursów, możemy mieć pewność, że odbiorca nie straci zainteresowania, a wręcz przeciwnie – istnieje duża szansa, że wejdzie w interakcję i sam zacznie komentować, lajkować, czy udostępniać treści. Motorem napędowym mogą stać się wyzwania typu: stworzenie motywującego hasła, zbieranie pieczątek za wykonany trening, czy zaproszenia na darmowe konsultacje z dietetykiem, czy trenerem personalnym.
Co więcej, fanpage w social mediach ma za zadanie kreować wizerunek firmy, a także zwiększać jej wiarygodność. Z punktu widzenia SEO prowadzenie kont np. na Facebooku, Instagramie, Youtube, czy Twitterze to dobry sposób na pozyskiwanie linków zewnętrznych.
Branża fitness prężnie działa również dzięki roli influencerów. Obserwując wzrost zainteresowania zdrowym stylem życia, możemy dostrzec rosnącą liczbę kont na mediach społecznościowych, które tę tematykę podejmują. Piękna sylwetka, podkreślona figura – w sieci pojawia się coraz więcej zdjęć, na których na pierwszym planie (osoby mniej lub bardziej znane) eksponują swoje wyrzeźbione ciało.
Na polskim rynku branża fitness rośnie w siłę za sprawą trenerów personalnych, dietetyków i sportowców i tzw. influencerów. Anna Lewandowska, Ewa Chodakowska – to już nie tylko znane nazwiska, ale marka sama w sobie. Motywowanie Polaków i zmienianie ich nawyków żywieniowych stało się biznesem, przynoszącym dochody przyprawiające o zawrót głowy.
Nawiązanie współpracy z influencerem to inwestycja, która może przynieść korzyści nie tylko finansowe, ale i wizerunkowe. Osoba medialna ma swoje stałe grono odbiorców – tzw. grupą docelową, którą można upatrywać jako potencjalnego klienta naszych usług. Influencer działający w branży fitness, polecając jakiś produkt, miejsce lub usługę, daje swoim odbiorcom komunikat, że sam z niej korzysta i dzięki temu tak (właśnie) wygląda.
Moda na bycie fit trwa i nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie się to zmieni. Jaki z tego wniosek? Można stwierdzić, że w naszym kraju branża fitness ma duże perspektywy rozwoju. Odpowiednia strategia SEO branży fitness: pozycjonowanie lokalne, dobór docelowych lokalnych słów kluczowych, prowadzenie fanpage w mediach społecznościowych, czy współpraca z influencerami i blogerami – wszystko to sprawi, że klub fitness może zwiększyć swoją widoczność, a w rezultacie przyciągnie kolejne grono klubowiczów.
Sprawdź nasz poradnik: pozycjonowanie stron i ciesz się efektami SEO na Twojej stronie!
Rynek fitness prężnie się rozwija, notując z roku na rok stałe wzrosty. W tej branży prym wiodą kraje skandynawskie, a także Niemcy i Holandia, czyli państwa, w których dużą wagę przywiązuje się do aktywnego trybu życia i regularnych ćwiczeń. W Polsce wskaźnik prezentujący liczbę członkostw do całkowitej ludności kraju przekracza europejską średnią, co w praktyce oznacza, że w rynek fitness rozwija się w szybkim tempie, a wraz z nim rośnie liczba osób zainteresowanych tego typu aktywnością.
Branża fitness odnotowuje duże zainteresowanie na początku roku, wraz z pojawieniem się listy postanowień noworocznych. Tendencja wzrostowa widoczna jest również na jesień, aż do zakończenia roku. Największe spadki można zaobserwować w sezonie wakacyjnym, kiedy większość osób decyduje się na aktywność sportową na świeżym powietrzu, poza murami siłowni.
Wniosek: Pozycjonowanie branży fitness powinno odbywać się przez cały rok, tak aby odpowiednio rozplanować działania na każdy miesiąc. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie działania SEO dla branży fitness warto wdrożyć, to zamów bezpłatną wycenę, by omówić rekomendowane działania na stronie.
Jak powinno wyglądać pozycjonowanie strony w branży fitness?