- Dlaczego web developer i SEOwiec powinni ze sobą współpracować?
- Co web developer powinien wiedzieć o SEO?
- Co programista powinien wiedzieć o SEO? Podsumowanie
Dlaczego web developer i SEOwiec powinni ze sobą współpracować?
Optymalizacja strony pod wymagania algorytmu Google w dużej mierze jest obecnie tożsama ze stworzeniem takiej witryny, która wpisuje się w oczekiwania użytkownika. Internauta chce, aby serwis szybko się ładował, miał prostą nawigację, łatwo można było na nim odnaleźć wszystko to, czego potrzebuje. Zależy mu na tym, aby bez problemów mógł przeglądać witrynę na urządzeniach mobilnych oraz żeby nie była przepełniona błędami, które utrudniają poszukiwania. To tylko przykładowe potrzeby, które może mieć internauta – są one w dużej mierze spójne z tym, czego wymaga od serwisu algorytm Google. Z jednej strony warto więc, aby podstawy SEO dla web developera nie były obce, a z drugiej - aby SEOwiec miał podstawową wiedzę z zakresu tworzenia stron. Warto, aby obaj eksperci co nieco wiedzieli o swoich specjalizacjach, gdyż ułatwi im to dążenie do osiągnięcia celu w postaci witryny, która spełnia wymagania algorytmu Google. Ponadto muszą oni mieć świadomość, jakich działań nie mogą podejmować bez konsultacji z drugą stroną. Możliwe, że witryna ma już zbudowaną widoczność, ale poprzez zmiany wprowadzone bez wcześniejszych ustaleń z SEOwcem, utraci ją. Przykładowe błędy, do których może dojść w takiej współpracy to m.in.:- Umieszczenie kopii projektu na różnych serwerach bez blokady indeksacji. Efekt? Pojawienie się w Google kilku wersji tego samego serwisu, jeszcze zanim został on ukończony.
- Publiczna dostępność strony na etapie projektu bez odpowiedniego zabezpieczenia – znane są już przypadki, gdzie taka witryna stała się przedmiotem ataku hackerskiego realizowanego przez boty. Efekt? Włamanie, które doprowadziło do zindeksowania setek spamerskiej treści, w dodatku podlinkowanej przez automaty z niskiej jakości serwisów.
- Zmiana struktury strony – modyfikacja adresów URL, nawigacji, brak przekierowań 301, co w połączeniu może doprowadzić do drastycznego spadku widoczności.
- Pozostawienie tagu noindex na stronie po jej przeniesieniu, co oczywiście blokuje możliwość pojawienia się witryny w SERP-ach.
Co web developer powinien wiedzieć o SEO?
Oczywiście idealnie, jeśli na etapie realizacji projektu programista konsultuje się z SEOwcem w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań – z punktu widzenia SEO witryny, jak i użytkownika. Skupmy się jednak na tym, co web developer powinien wiedzieć o SEO, aby jego działania miały pozytywny wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.Czas ładowania strony
Google docenia witryny, które szybko się ładują – to jeden z czynników rankingowych. Oczywiście o pozycji decyduje wiele parametrów, ale jeśli jeden serwis jest dostępny do przeglądania dwa razy szybciej niż inny, to może to pozytywnie wpływać na jego widoczność. To nie wszystko. Szybkość ładowania strony ma również wpływ na wskaźnik odrzuceń. Zerknij na poniższy wykres – im dłużej internauta musi czekać na dostępność strony WWW, tym wyższy jest bounce rate. Jeśli witryna ładuje się w 2 sekundy, to wynosi on 6 proc. Natomiast przy 10 sekundach – aż 65 proc.! Jeśli Google widzi, że internauci wracają z takiej strony do wyników wyszukiwania i klikają kolejny wynik, to prawdopodobnie oceni, że nie jest ona wartościowa, co może negatywnie wpłynąć na jej widoczność. [caption id="attachment_46346" align="aligncenter" width="604"] źródło: https://www.pingdom.com/blog/page-load-time-really-affect-bounce-rate/[/caption] Jako web developer pamiętaj o Core Web Vitals, czyli czynniku rankingowym, który wprowadziło Google w 2021 roku. Są to wskaźniki dotyczące wydajności i szybkości strony WWW. Do tych podstawowych wskaźników internetowych zaliczamy:- Largest Contentful Paint (LCP) – czas potrzebny przeglądarce do załadowania największego elementu na stronie (pomiar ma miejsce w sekcji Above The Fold).
- First Input Delay (FID) – czas od rozpoczęcia ładowania strony do momentu, w którym witryna będzie w pełni interaktywna.
- Cumulative Layout Shift (CLS) – stabilność wizualna serwisu.
Może warto dorzucić minifikację plików CSS, JS oraz „wyczyszczenie” z nieużywanego kodu? To pozwala zredukować wielkość ładowanego pliku (kodu), a zatem przyspieszyć stronę.
Dzięki za komentarz 🙂
Zgadza się, warto to dodać, więc w przyszłości zaktualizujemy ten wpis, a teraz teraz odsyłamy do wpisu, w którym o tym piszemy: https://delante.pl/jak-przyspieszyc-strone-na-urzadzeniach-mobilnych/