Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Spis treści

Dlaczego web developer i SEOwiec powinni ze sobą współpracować?

Optymalizacja strony pod wymagania algorytmu Google w dużej mierze jest obecnie tożsama ze stworzeniem takiej witryny, która wpisuje się w oczekiwania użytkownika. Internauta chce, aby serwis szybko się ładował, miał prostą nawigację, łatwo można było na nim odnaleźć wszystko to, czego potrzebuje. Zależy mu na tym, aby bez problemów mógł przeglądać witrynę na urządzeniach mobilnych oraz żeby nie była przepełniona błędami, które utrudniają poszukiwania.

To tylko przykładowe potrzeby, które może mieć internauta – są one w dużej mierze spójne z tym, czego wymaga od serwisu algorytm Google.

Z jednej strony warto więc, aby podstawy SEO dla web developera nie były obce, a z drugiej – aby SEOwiec miał podstawową wiedzę z zakresu tworzenia stron. Warto, aby obaj eksperci co nieco wiedzieli o swoich specjalizacjach, gdyż ułatwi im to dążenie do osiągnięcia celu w postaci witryny, która spełnia wymagania algorytmu Google.

poprawimy widoczność Twojej strony internetowej baner

Ponadto muszą oni mieć świadomość, jakich działań nie mogą podejmować bez konsultacji z drugą stroną. Możliwe, że witryna ma już zbudowaną widoczność, ale poprzez zmiany wprowadzone bez wcześniejszych ustaleń z SEOwcem, utraci ją. Przykładowe błędy, do których może dojść w takiej współpracy to m.in.:

  • Umieszczenie kopii projektu na różnych serwerach bez blokady indeksacji. Efekt? Pojawienie się w Google kilku wersji tego samego serwisu, jeszcze zanim został on ukończony.
  • Publiczna dostępność strony na etapie projektu bez odpowiedniego zabezpieczenia – znane są już przypadki, gdzie taka witryna stała się przedmiotem ataku hackerskiego realizowanego przez boty. Efekt? Włamanie, które doprowadziło do zindeksowania setek spamerskiej treści, w dodatku podlinkowanej przez automaty z niskiej jakości serwisów.
  • Zmiana struktury strony – modyfikacja adresów URL, nawigacji, brak przekierowań 301, co w połączeniu może doprowadzić do drastycznego spadku widoczności.
  • Pozostawienie tagu noindex na stronie po jej przeniesieniu, co oczywiście blokuje możliwość pojawienia się witryny w SERP-ach.

To tylko wybrane problemy, które mogą się pojawić – potencjalnych jest wiele. Dlatego ważne jest, aby SEOwiec ustalił zasady współpracy z web developerem zarówno na etapie powstawania strony, jak i w przyszłości, kiedy zacznie się praca nad budowaniem widoczności.

Co web developer powinien wiedzieć o SEO?

Oczywiście idealnie, jeśli na etapie realizacji projektu programista konsultuje się z SEOwcem w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań – z punktu widzenia SEO witryny, jak i użytkownika. Skupmy się jednak na tym, co web developer powinien wiedzieć o SEO, aby jego działania miały pozytywny wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Czas ładowania strony

Google docenia witryny, które szybko się ładują – to jeden z czynników rankingowych. Oczywiście o pozycji decyduje wiele parametrów, ale jeśli jeden serwis jest dostępny do przeglądania dwa razy szybciej niż inny, to może to pozytywnie wpływać na jego widoczność.

podstawy SEO dla programisty a czas ładowania

To nie wszystko. Szybkość ładowania strony ma również wpływ na wskaźnik odrzuceń. Zerknij na poniższy wykres – im dłużej internauta musi czekać na dostępność strony WWW, tym wyższy jest bounce rate. Jeśli witryna ładuje się w 2 sekundy, to wynosi on 6 proc. Natomiast przy 10 sekundach – aż 65 proc.! Jeśli Google widzi, że internauci wracają z takiej strony do wyników wyszukiwania i klikają kolejny wynik, to prawdopodobnie oceni, że nie jest ona wartościowa, co może negatywnie wpłynąć na jej widoczność.

wpływ czasu ładowania na bounce rate
źródło: https://www.pingdom.com/blog/page-load-time-really-affect-bounce-rate/

Jako web developer pamiętaj o Core Web Vitals, czyli czynniku rankingowym, który wprowadziło Google w 2021 roku. Są to wskaźniki dotyczące wydajności i szybkości strony WWW. Do tych podstawowych wskaźników internetowych zaliczamy:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – czas potrzebny przeglądarce do załadowania największego elementu na stronie (pomiar ma miejsce w sekcji Above The Fold).
  • First Input Delay (FID) – czas od rozpoczęcia ładowania strony do momentu, w którym witryna będzie w pełni interaktywna.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – stabilność wizualna serwisu.

Wyniki możesz mierzyć za pomocą darmowego narzędzia od Google – PageSpeed Insight.

Właściwe korzystanie z przekierowań stron

Na stronach wciąż zachodzą jakieś zmiany. Pojawiają się nowe treści, artykuły są łączone, dochodzi do modyfikacji adresów URL, a w tym wszystkim ogromną rolę odgrywają przekierowania, które mają duże znaczenie zarówno dla internauty, jak dla pozycji witryny w Google.

Jeśli dany materiał zmienił adres na stałe albo doszło do połączenia różnych artykułów, to należy zastosować przekierowanie 301. Po pierwsze: internauta trafi wtedy do materiału docelowego, a po drugie: dzięki temu przekierowaniu przekazujesz moc SEO – wprawdzie nie 100 proc., ale rzeczywiście dochodzi do jej przekazania.

Nie zapominajmy również o przekierowaniu 302, które ma zastosowanie, gdy zmiana jest tymczasowa – tzn. zamierzasz przywrócić stary adres. Używa się go np. w sytuacji, gdy produkt jest chwilowo niedostępny i go wyłączamy (wtedy ustawiamy przekierowanie 302 na inny, podobny produkt) – ale za, powiedzmy, tydzień mamy dostawę i staje się ponownie dostępny – więc ponownie go włączamy, a przekierowanie usuwamy.

Uwaga! Choć przekierowanie 302 znajduje w tej sytuacji zastosowanie, to – z perspektywy SEO – nie zalecamy wyłączania produktów! Jeśli danego produktu nie ma w magazynie, zaznacz na stronie, że jest on “out of stock” /  “niedostępny”, możesz też dodatkowo zaproponować klientowi inny, podobny produkt. Więcej na ten temat piszemy w artykule: Produkt niedostępny w sklepie – jak sobie z nim poradzić bez zabijania SEO?

Nieodpowiednie wdrożenie przekierowań 301 albo ich brak może mieć duży wpływ na widoczność witryny – niestety negatywny.

Czy strona prawidłowo wyświetla się na urządzeniach mobilnych?

Większość korzystających z internetu robi to na smartfonach i innych urządzeniach mobilnych. Według Oberlo zawartość sieci za pomocą takich sprzętów przegląda już ponad 56 proc. internautów na świecie.

udział urządzeń mobilnych a podstawy SEO dla programisty
źródło: https://www.oberlo.com/statistics/mobile-internet-traffic

Dlatego strona WWW powinna się dostosowywać do urządzeń mobilnych nie tylko ze względu na to, że takie są oczekiwania Google – to jedyny słuszny krok w stronę zapewnienia internautom serwisów, które spełniają ich potrzeby.

Przed udostępnieniem witryny koniecznie sprawdź, czy aby na pewno jest ona dopasowana do urządzeń mobilnych. Wykorzystaj do tego narzędzie od Google – test optymalizacji mobilnej.

test optymalizacji mobilnej

Plik robots.txt

Być może na czas wdrażania zmian w projekcie strony WWW zablokowałeś poprzez plik robots.txt możliwość indeksowania witryny przez roboty (jest to jedna z metod – inną możliwością zablokowania indeksowania jest dodanie tagu “noindex” w sekcji <head> strony).

Po pierwsze – to nie jest skuteczna metoda na zablokowanie indeksacji i mimo dodania odpowiedniego kodu do pliku możliwe, że dany materiał trafi do indeksu.

Po drugie – pamiętaj o wprowadzaniu zmian w pliku przed uruchomieniem strony, bo może być tak, że kod ten będzie rzeczywiście blokować indeksację. Jego zawartość możesz sprawdzić nawet bez logowania się na serwer. Skorzystaj z testera pliku robots.txt od Google.

podstawy SEO dla web developera a plik robots.txt

Dane strukturalne

Web developerzy mają duże pole do popisu, jeśli chodzi o wdrażanie danych strukturalnych. Dzięki temu w Google przy wyniku wyszukiwania danej strony mogą pojawić się gwiazdki, cena, stan magazynowy i wiele innych elementów. Kwestia tego, jakie dane strukturalne zostaną wdrożone powinna być uzgodniona pomiędzy SEOwcem, web developerem, ale również właścicielem strony. Poprawność zapisu można łatwo przetestować przed uruchomieniem witryny – wykorzystaj do tego test wyników z elementami rozszerzonymi.

test danych strukturalnych jako podstawy SEO dla web developera

Poprawność wdrożenia wersji językowych

Błędy w tym przypadku mogą doprowadzić nawet do wyindeksowania strony. Wersje językowe można wprowadzać na różnych domenach, korzystając z subdomen, a najprostszym sposobem jest postawienie na podkatalogi w domenie głównej.

W każdym przypadku ważne jest skontrolowanie poprawności wdrożenia atrybutu hreflang, czyli metody, która jest rekomendowana przez Google do definiowania języków strony dla poszczególnych lokalizacji. Implementacji możesz dokonać na różne sposoby – najczęściej stosuje się dodanie hreflang w sekcji <head> strony. Należy zastosować następujący kod:

<link rel=”alternate” hreflang=”kod języka kod regionu” href=”url”>

Może to być np.

<link rel=”alternate” hreflang=”de-DE” href=”https://delante.pl/de” />

Musi się on znaleźć na każdej podstronie serwisu, dla każdej wersji językowej. Tzn. może się pojawić kolejna linia kodu dla wersji angielskiej:

<link rel=”alternate” hreflang=”en” href=” https://delante.pl/en”>

Ułatwieniem przy realizacji tego zadania może być hrefslang tag generator. Warto dodać również hreflang x-default, który wskazuje defaultowy język np. angielski, jeżeli na stronę wejdzie osoba spoza bazy języków, które mamy w hreflangach.

<link rel=”alternate” href=”https://delante.pl/en” hreflang=”x-default” />

Do przetestowania poprawności wprowadzenia hreflangów możesz wykorzystać stronę hreflangtest.com.

podstawy SEO dla programisty a hreflang

Co programista powinien wiedzieć o SEO? Podsumowanie

Współpraca pomiędzy web developerem a SEOwcem ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o budowanie widoczności strony WWW. Błędy, do których może dojść, mogą mieć negatywny wpływ na pozycję strony. Ważna jest dobra komunikacja, a bezcenna – znajomość podstaw SEO dla web developera. To właśnie dzięki temu realizacja projektu może przebiegać bez zakłóceń, gdyż obie strony będą rozumieć, jakie działania należy podjąć.

FAQ

Najlepiej, aby była to faza projektu strony WWW. SEOwiec przygotuje listę rozwiązań, które powinny się znaleźć w panelu administracyjnym, aby prowadzący serwis mógł łatwo wprowadzać elementy, które są istotne z punktu widzenia SEO strony, takie jak choćby meta title, alty, atrybuty linków i wiele innych.

Podjęcie współpracy na tym etapie jest cenne również z tego powodu, że można uniknąć popełniania błędów i późniejszych znaczących i kosztownych modyfikacji serwisu.

Lepiej późno niż wcale. SEOwiec zapozna się ze stroną i przygotuje listę zmian, które warto wdrożyć, aby witryna spełniała oczekiwania algorytmu Google. Przekaż je web developerowi do wprowadzenia. Być może SEOwiec będzie miał sprawdzonego eksperta, który będzie w stanie zastosować zalecone rozwiązania.

Warto jednak podjąć takie działania przed pojawieniem się strony w Google. Wcale nie muszą być one bardzo czasochłonne, a mogą wynikać z nich liczne korzyści.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej
Jak zwiększyć współczynnik CTR w wynikach organicznych?

Jak zwiększyć współczynnik CTR w wynikach organicznych?

W zależności od tego, jaką pozycję Twoja strona zajmuje na dane zapytanie w Google, inny jest współczynnik CTR. Oczywiście zależy Ci na tym, aby liczba przekierowań z organicznych wyników wyszukiwania była jak największa – awans na wyższą pozycję nie jest jedynym sposobem na poprawienie tego wskaźnika. Podejmując przeróżne kroki, możesz go podwyższyć. Sprawdź, jak zwiększyć współczynnik CTR w wynikach organicznych.

Czytaj więcej