.animate-view{opacity: 1 !important;}

Heurystyki

Heurystyki – co to jest?

Heurystyki to skróty myślowe pomagające nam podejmować decyzję. Są to zautomatyzowane procesy myślowe, które pomagają nam szybko rozwiązywać problemy, zwłaszcza gdy mamy mało czasu lub niewiele informacji. Nasz mózg nie jest w stanie analizować dokładnie wszystkiego, co dzieje się wokół, dlatego na podstawie swoich wcześniejszych doświadczeń i wiedzy uprasza analizę, ograniczając się do kilku podstawowych czynników. Przykładem wykorzystania heurystyki będzie więc np. kupienie mleka w sklepie uwzględniając głównie jego cenę oraz informacje umieszczone na przedniej etykiecie, zamiast analizować, skąd dane mleko pochodzi, jaką ma pojemność czy skład.

Przykłady wykorzystania heurystyki

Heurystyki są potrzebne, ponieważ umożliwiają nam funkcjonowanie w świecie pełnym nadmiaru informacji, których przetworzenie i zapamiętanie byłoby niemożliwe. Jednak, choć są użyteczne, heurystyki mogą być zawodne i prowadzić do błędów poznawczych. Przykładem może być ocena ryzyka wystąpienia przestępstw. Jeśli media często relacjonują przypadki kradzieży lub napadów w określonej dzielnicy, ludzie mogą zacząć unikać tej dzielnicy, sądząc, że jest tam bardzo niebezpiecznie, nawet jeśli statystyki policyjne pokazują, że poziom przestępczości w tej dzielnicy nie różni się znacząco od innych obszarów miasta.

heurystyki co to jest

Jak działają heurystyki w SEO?

Heurystyki w SEO wykorzystywane są głównie do optymalizacji stron internetowych pod kątem intuicji. Mimo, że sam proces podejmowania decyzji będzie różnił się pomiędzy użytkownikami, to wiele z nich będzie miało podobne potrzeby dotyczące użyteczności strony. Dla przykładu heurystyka może pomóc nam szybko stwierdzić, gdzie rozsądnie będzie wstawić link wewnętrzny, aby przeciętnemu użytkownikowi ułatwić nawigację po stronie. Podobnie będzie z doborem słów kluczowych. Na podstawie doświadczeń i skojarzeń, jakie mamy z konkretnymi słowami kluczowymi, jesteśmy w stanie szybko stwierdzić czy będą one wyszukiwane przez użytkowników, czy nie.

Heurystyki w SEO można wykorzystać więc m.in. w:

  • doborze słów kluczowych na stronie, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników,
  • rozbudowie i optymalizacji treści, która będzie odpowiadać na potrzeby użytkowników,
  • optymalizacji meta tytułów i opisów, aby były bardziej atrakcyjne i zrozumiałe dla użytkowników,
  • tworzeniu logicznej struktury linków, która ułatwia nawigację po stronie,
  • projektowaniu UX, poprzez tworzenie interfejsów przyjaznych dla użytkowników.

Uzyskaj bezpłatną wycenę