Spis treści:
- Wybór agencji SEO a jej doświadczenie w branży
- Czy jednoczesne pozycjonowanie konkurentów z branży jest plusem agencji SEO?
Wybór agencji SEO a jej doświadczenie w branży
Firmy, które szukają agencji SEO często pytają o jej doświadczenie w danej branży. Tylko czy fakt, iż wykonawca ma za sobą realizację u Twojego konkurenta jest zaletą oferty czy jednak wadą? Jest to zdecydowanie plus.
1. Wiedza na temat Twojego biznesu
Agencja SEO rozpoczyna swoje działania od poznania danej działalności. Agencja powinna dobrze zrozumieć Twój biznes, Twoje cele i na tej bazie, w połączeniu ze znajomością rynku i branży, stworzyć odpowiednią dla Ciebie strategię SEO. Znajomość branży stanowi tu zaletę dla obu stron umowy – agencja ma już pewną wiedzę, która ułatwi jej pracę, a klient może liczyć, że prawdopodobnie uda się szybciej zrealizować zakładane cele.
To, co warto tu zaznaczyć to to, że każda strona jest inna. Rzadko zdarzają się dwie identyczne działalności, zatem strategia promocyjna w przypadku dwóch różnych marek, nawet, jeśli są z tej samej branży, nigdy nie będzie identyczna. Witryny mogą wymagać zupełnie odmiennych inicjatyw.
2. Znajomość specyfiki branży
W niektórych branżach pewne działania są zakazane i w tym przypadku doświadczenie ma jeszcze większe znaczenie. Agencja SEO musi wiedzieć, jakie realizacje nie mają zastosowania w przypadku danej firmy, a które jak najbardziej mogą być wykorzystywane. Ma to miejsce m.in. w branży prawniczej.
Zgodnie z Kodeksem Etyki Adwokackiej prawnik nie może korzystać z przekazów reklamowych w celu zachęcenia zainteresowanych do skorzystania z usług. Nie może on promować swojej oferty np. w ramach Google Ads czy też posługiwać się konkretnymi wygranymi sprawami jako argumentem na potwierdzenie swojej skuteczności. Dozwolone jest jednak informowanie o swojej działalności, np. w formie strony internetowej. Dzięki SEO możliwe jest dotarcie z tym serwisem do użytkowników wyszukiwarki Google. Do budowania widoczności można wykorzystać m.in. tworzenie eksperckiej treści na blogu. Warto też, aby prawnik założył profil w usłudze Google Moja Firma, dzięki czemu jego strona będzie widoczna w lokalnych wynikach wyszukiwania. Zobacz więcej o tym, jak prowadzić SEO dla branży prawniczej.
Branża prawnicza nie jest oczywiście jedyną, która wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na ograniczenia obowiązujące w prowadzeniu kampanii marketingowej – innymi branżami z takimi ograniczeniami mogą być np. branża erotyczna czy medyczna.
Czytaj: Branża erotyczna – jak ją pozycjonować? i Jak zwiększyć widoczność gabinetu, kliniki czy laboratorium? Pozycjonowanie branży medycznej
Fakt, że agencja SEO już podczas wstępnych rozmów wie, na podstawie swoich dotychczasowych realizacji, na jakie działania może sobie pozwolić, zdecydowanie przemawia na jej korzyść. Gorzej, jeśli nie zna branży i proponuje np. prawnikowi realizacje, które w jego przypadku są niedozwolone.
Przeczytaj: Branże zakazane, czyli czego nie można promować w sieci
Znajomość danej branży powoduje również, że firma SEO wie już, na jakich serwisach warto zdobyć linki, które są jednym z czynników rankingowych, tzn. wpływają one na widoczność Twojej strony w Google. Dzięki temu agencja może szybciej przeprowadzić skuteczne działania.
3. Różne frazy generujące ruch
Zadaniem agencji jest dążenie do osiągnięcia wysokich pozycji na setki słów kluczowych i więcej. Dlatego nawet jeśli firma SEO jednocześnie prowadzi działania dla dwóch marek z tej samej branży, to i tak słowa kluczowe będą się różnić. Co więcej, w przypadku poszczególnych stron i firm zupełnie inne frazy mogą przynosić ruch i konwersję.
Weźmy za przykład dwa hotele, które znajdują się we Wrocławiu. Jeden położony jest w centrum, ma 5 gwiazdek i znany jest z bardzo wysokiego standardu. Drugi znajduje się daleko od kluczowych miejsc we Wrocławiu, ma 2 gwiazdki i raczej przeznaczony jest dla mniej wymagających gości. Wybór frazy „tani hotel we Wrocławiu” w przypadku pierwszego obiektu nie będzie najlepszą decyzją. Nawet jeśli strona osiągnie wysoką widoczność na tę frazę w Google, to i tak nie przełoży się to na rezerwacje, gdyż zainteresowani oczekują czegoś innego. Natomiast w przypadku drugiego z hoteli jak najbardziej może się to sprawdzić.
Słowa kluczowe planuje się, biorąc pod uwagę zakres oferty, cenę usług, dostępność terytorialną i wiele innych aspektów. Nie jest tak, że te same frazy będą mieć zawsze zastosowanie w przypadku firm z tej samej branży.
4. Agencja SEO testowała już, jakie rozwiązania działają w Twojej branży
To, że firma prowadziła kampanię SEO dla konkurenta przynosi kolejną istotną korzyść – działania zawsze wiążą się z przeprowadzaniem testów. Zatem agencja ma już pewne wnioski odnośnie do czynności, których warto się podjąć w przypadku danej branży i Twojej witryny. Dzięki temu, że agencja testowała już pewne rozwiązania na innych witrynach, może wykorzystać tą wiedzę i pewne działania na Twojej stronie.
Czy jednoczesne pozycjonowanie konkurentów z branży jest plusem agencji SEO?
Klienci, widząc w portfolio agencji SEO działania dla swojego konkurenta, mogą zastanawiać się, czy warto rozpocząć z tą firmą rozmowy. Czy agencja może rzetelnie realizować kampanię SEO jednocześnie dla dwóch firm o bardzo podobnym profilu działalności? Jak najbardziej jest to możliwe.
Przede wszystkim agencja, która jest cenioną marką, działającą na rynku od kilkunastu lat, z pewnością ma na koncie współpracę z różnymi popularnymi biznesami. Jak już wiesz, takie doświadczenie jest cenne i może pozytywnie wpływać na skuteczność działań i czas uzyskania zadowalających wyników. Co więcej, jeśli ceniony przedsiębiorca z Twojej branży zdecydował się na daną agencję, to już sygnał, że zweryfikował jej możliwości, a skoro współpraca trwa, to najprawdopodobniej oznacza, że dobrze się układa. Zresztą – ta firma nie stała się Twoim konkurentem bez powodu. Dobrze prowadzone SEO mogło się do tego przyczynić.
Zatem kluczowe powinno być dla Ciebie to, czy agencja działa rzetelnie, odnosi sukcesy i jest ceniona na rynku. Pamiętaj również, że firmy SEO nie umieszczają na swoich stronach case studies wszystkich swoich projektów, tylko z wybranych. Dlatego brak konkurencyjnej marki w portfolio nie oznacza, że agencja nie współpracuje z takową. Jeśli firma SEO odniosła zamierzony efekt przy poprzednich kampaniach, to bardzo prawdopodobne, że tak samo będzie w Twoim przypadku.
Czy działania będą obejmować te same słowa kluczowe? Jak już wiesz, SEO nie obejmuje pojedynczych fraz, ale ich setki czy nawet jeszcze większą ich liczbę. Dwie działalności na pozór mogą być identyczne, ale w praktyce może się okazać, że ich aktualne cele marketingowe są całkowicie inne. Tzn. jedna firma może chcieć dotrzeć z ofertą do odbiorców w poszczególnych miastach i postawić na lokalne SEO, a inna np. pozycjonować jedynie wybrany zakres oferty. Nie ma dwóch identycznych kampanii SEO, nawet jeśli wydaje się, że dwie firmy, którą ją zlecają, zajmują się niemal tym samym.