Kampania reklamowa na święta Bożego Narodzenia
Czwarty kwartał to najgorętszy okres w roku dla wielu branż. Wypada wtedy nie tylko Boże Narodzenie, ale i Black Friday, a więc wydarzenia generujące niezwykle wysokie obroty handlowe. Kupujący w tym czasie wydają zdecydowanie więcej niż zwykle. Dla sklepów pojawia się więc możliwość zwiększenia przychodu, jak i zaprezentowania oferty większej liczbie potencjalnych klientów. Aby zrobić to dobrze, należy z wyprzedzeniem przygotować działania promocyjne.
O ile Black Friday to jeden dzień, przez niektóre firmy (w połączeniu z Cyber Monday) trochę rozciągnięty, najczęściej do tygodnia lub dwóch, o tyle efekt Bożego Narodzenia jest odczuwalny praktycznie przez cały ostatni kwartał roku. Są tacy, co już w październiku kupują świąteczne prezenty i tacy, którzy próbują to zrobić w wigilijne przedpołudnie.
Kiedy reklamy świąteczne?
Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, kiedy reklamy świąteczne można już emitować. Zależy to od oferty konkretnej firmy, ale także od bieżącej sytuacji w danym roku. W reklamie także to trzeba uwzględniać.
Ofertę świąteczną możemy mieć na stronie już w październiku, ale wtedy nie należy przesadzać z motywami świątecznymi, te powinny pojawić się raczej pod koniec listopada. Czwarty piątek tego miesiąca to właśnie Black Friday, po nim już nie musimy ograniczać się z korzystaniem z motywów świątecznych.
Do świąt pozostał miesiąc i to już najwyższa pora, by ruszyć z reklamami świątecznymi, żeby dać algorytmowi i klientom szansę na wsparcie naszych przychodów.
Jeśli odpalisz reklamy na święta bożego narodzenia na początku grudnia – masz jeszcze sporą szansę na zadowalające wyniki!
Jak robić reklamy świąteczne?
To, co szczególnie wyróżnia reklamy przygotowywane na ten okres, to rodzaj emocji. O ile przez większość roku reklamy także starają się wzbudzić w nas emocje, to jednak robią to trochę inaczej, przede wszystkim ostrożniej. Zasada jest jednak ta sama.
Dany przedmiot czy usługa ma się nam kojarzyć z czymś przyjemnym. Okres bożonarodzeniowy jest z zasady „przyjemny”, więc można go wykorzystywać w reklamie znacznie odważniej niż inny rodzaj emocji, bo te są nieprzewidywalne i łatwo mogą się zmieniać.
Nadal wiele osób uważa korzystanie z emocji w reklamie za niewłaściwie i tego typu działania odbiera negatywnie. Nie dotyczy to jednak reklam świątecznych, wtedy jesteśmy bardziej pozytywnie nastawieni i bardziej tolerancyjni również dla tego typu przekazów.
Reklamy na święta, aby były skuteczne, oprócz świąt, muszą uwzględnić również to, czym w danym czasie żyje świat, czyli dopasować się do nastrojów społecznych.
Najskuteczniejsze reklamy świąteczne ostatnich lat odnosiły się do trwających kryzysów, podkreślając w przekazie, w jaki sposób przedstawiona w niej oferta może pomóc jej nabywcom przezwyciężyć trudności i zachować dotychczasowy styl życia. Ta zasada jest zawsze aktualna i skuteczna, a przez kilka ostatnich, trudnych lat została przetestowana i potwierdzona.
Czy reklama na święta musi zawierać elementy tradycyjne?
Moim zdaniem, odpowiedź brzmi TAK. W reklamach na święta bożego narodzenia możemy spróbować użyć nowych pomysłów, oryginalność zawsze jest w cenie, ale jednocześnie przydadzą się także świąteczne tradycje czy stereotypy.
Powinniśmy w reklamie odwoływać się do tego, co tradycyjne i kojarzy się ze świętami. W praktyce oznacza to choinki, prezenty, śnieg i wszystko to, co wywołuje dobre samopoczucie związane ze świąteczną atmosferą.
Język komunikacji może nawiązywać zarówno do świąt jak i do bieżących wydarzeń. Najlepiej również, aby był dopasowany do grupy docelowej, do której kierujemy reklamy. Weźmy pod uwagę, że każdy region ma swoją specyfikę, jeśli chodzi o sposób przygotowania do świąt i ważne dla siebie tradycje i zwyczaje.
Jak przygotować kampanię reklamową na Boże Narodzenie?
Przede wszystkim przygotuj przekaz. Z przygotowaniem reklamy graficznej czy wideo w klimacie świątecznym nie ma problemu, trudniej jest w przypadku reklamy w wyszukiwarce. Trzeba postarać się jednak i tu nawiązać do świątecznego klimatu, wplatając odpowiednie słowa i zwroty.
Ważne jest także, aby treść reklamy była inna niż ta, którą jest emitowana przez pozostałą część roku. Powinna ona także czymś się wyróżnić oraz jednoznacznie kojarzyć ze świętami.
Reklamy na święta Bożego Narodzenia mogą zostać przygotowane jako opowieść (tzw. storytelling), szczególnie dotyczy to reklam graficznych i wideo. To jedna z ciekawszych technik prezentacji oferty.
Seria grafik czy filmów opowiadająca jakąś historię jest bardziej wciągająca dla odbiorców i pozwala lepiej zapamiętać produkt czy markę. Jak to zastosować w praktyce? Reklamy graficzne można zmieniać np. co tydzień, posuwając akcję do przodu wraz ze zbliżającymi się świętami. Kampanie wideo można przygotowywać jako “sekwencję reklam”, to sposób emisji pozwalający pokazać użytkownikom serię filmów w określonej kolejności.
Dlaczego kampania świąteczna?
Można zapytać, dlaczego nie podchodzimy do tematu reklamy w sposób bardziej prozaiczny? Nie pokazujemy przedmiotu/usługi jako rzeczy praktycznej, która może się nam przydać czy ułatwić życie?
Odpowiedź jest prosta, obecnie to już nie wystarczy. Ilość informacji, z którymi stykamy się na co dzień, jest tak dużą, że tego typu komunikatów nie dostrzegamy. Robimy to dopiero wtedy, gdy dzięki emocjom przekaz zmienia się z neutralnego na bardziej osobisty.
Kupujący uważają, że podejmują decyzję o zakupie w sposób racjonalny, że nabywają tylko potrzebne rzeczy. Ale czy jest tak w rzeczywistości? Jak pokazują badania, w procesie zakupowym emocje są dla klienta znacznie ważniejsze niż fakty.
Duża część zakupów, szczególnie w okresie przedświątecznym, tak właśnie jest dokonywana – pod wpływem emocji pojawiających się w chwili zobaczenia reklamy czy konkretnej rzeczy do nabycia. Ten impuls, który popycha do dokonania zakupu w danej chwili, bez głębszego zastanawiania się nad jego sensownością, jest właśnie wykorzystywany w działaniach reklamowych.
Co więcej, ten impuls nie działa jednorazowo, pozwala także zbudować głębszą relację, co sprawia, że nie tylko sprzedaliśmy towar, ale zyskaliśmy stałego klienta.
Pamiętajmy jednak, że sama reklama nie zagwarantuje sprzedaży, jeśli nie otrzyma wsparcia na stronie docelowej, na którą trafi potencjalny klient. Strona musi także być przygotowana na święta. Jeśli ma on skorzystać z naszej oferty pod wpływem emocji wywołanych przez reklamę, to strona musi zapewnić utrzymanie tych emocji
Wygląd i treść strony docelowej to bardzo rozległy temat i każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. Czasem wystarczy drobny świąteczny motyw, czasem już sama istota oferty wiążę się ze świętami i nie ma potrzeby wprowadzania dodatkowych motywów, a czasem trzeba się postarać, aby wprowadzić świąteczny nastrój.
Dowiedz się więcej, o tym jak powinna wyglądać strona docelowa!
Ważną zasadą jest to, że kupujemy i oceniamy oczami, więc atrakcyjny wygląd samego produktu i strony zwiększa prawdopodobieństwo transakcji, poprawia opinię o firmie, a także sprawia, że nasz strona mocniej zapada w pamięć.
Jak jeszcze przygotować reklamy na święta Bożego Narodzenia?
Sklepy internetowe muszą przygotować się także w jeszcze jeden sposób. Jeżeli planują świąteczną kampanię reklamową, która nie tylko zapewni im znaczny wzrost sprzedaż w tym okresie dzięki organizowanym promocjom, ale także zwiększy rozpoznawalność, zasięg i większą sprzedaż również po świętach, to muszą być przygotowane na zdecydowanie większe zainteresowanie ofertą.
Muszą zapewnić odpowiednią liczbę personelu, odpowiedni zapas materiałów do pakowania, szybkie odpowiadanie na zapytania, szybką wysyłkę itp. Nic tak nie psuje opinii o sklepie, jak zbyt długi czas oczekiwania na zakupy.
Należy też pamiętać o odpowiednim zapleczu technicznym strony. Większa liczba odwiedzających może spowodować spowolnienie jej działania lub nawet całkowite zablokowanie. Planując dużą kampanię reklamową w okresie przedświątecznym, co robi wiele firm, również to należy wziąć pod uwagę.
Podsumowanie
Święta to doskonały czas na zaprezentowanie swojej oferty nowej grupie odbiorców, W tym okresie znacznie więcej osób w internecie interesuje się zakupami, co warto wykorzystać, zainwestować w reklamę i dotrzeć do nich z własnym przekazem.
Przyniesie to nie tylko krótkoterminową korzyść w postaci większej sprzedaży w okresie przedświątecznym, ale również zwiększy rozpoznawalność naszej marki, co przełoży się na korzyści długookresowe.
Pamiętajmy jednak, że nawet najlepiej przygotowana i zrealizowana kampania reklamowa na święta Bożego Narodzenia nie przełoży się na równie dobry wynik, jeśli nie zostanie wsparta obsługą potencjalnych klientów na równie wysokim poziomie.