1. Znajomość rynku i planowanie
Zacznijmy od informacji ważnych, lecz często pomijanych: znajomości rynku.
Zanim zaczniesz świąteczny szał zakupów na swojej witrynie przemyśl następujące rzeczy:
- czy Twoja branża skorzysta z organizacji promocji świątecznych – wizerunkowo lub finansowo?
- czy Twoi odbiorcy mogą być potencjalnie zainteresowani ofertą świąteczną?
- jakie masz możliwości w zakresie działań świątecznych w firmie dla swoich Klientów?
Kilka, zdaje się, banalnych pytań, jednak warto znać na nie odpowiedź. Każda branża rządzi się swoimi prawami i mimo powszechności promocji świątecznych Twoja branża może być tu wyjątkiem.
Oczywiście dla większości biznesów oferujących sprzedaż internetową i stacjonarną to najlepszy czas na intensyfikację działań sprzedażowych. W końcu z roku na rok wydatki zakupowe rosną, a co za tym idzie przychody branży e-commerce idą w górę. Oczywiście razem w wysoką konkurencyjnością rosną też wydatki reklamowe w tym okresie – o czym należy pamiętać przy planowaniu budżetów i określaniu oczekiwanych efektów kampanii promocyjnych.
Planowanie świątecznej kampanii należy zacząć jak najwcześniej |
Statystyki pokazują, że rok rocznie użytkownicy zaczynają szukać pomysłów na prezenty i dokonują pierwszych świątecznych zakupów już na przełomie października i listopada.
Oczywiście trend ten zwiększa się im bliżej “daty zero” – Wigilii, osiągając najwyższy wzrost zainteresowania od końcówki listopada do kilku dni przed Wigilią (rok rocznie między 15. a 18. grudnia – w końcu przesyłka musi jeszcze dotrzeć do kupującego).
Jeśli jeszcze nie zaplanowałeś świątecznej kampanii, to ostatni dzwonek, aby sfinalizować plan marketingowy.
Sposobów na dotarcie do klientów jest wiele, ale jedno jest pewne – każdy świadomy przedsiębiorca i marketer, który widzi potencjał w reklamie świątecznej dla danej marki, będzie chciał wykorzystać Mikołajki i czas Świąt Bożego Narodzenia jako okazję do dotarcia do potencjalnych klientów oraz zwiększenia przychodów firmy. W rezultacie co roku walka o klienta jest bardzo zacięta, a przez to i koszty reklamy wyższe niż w innych miesiącach w ciągu roku.
W Delante obserwujemy w tym okresie wzrost kosztów CPC średnio o 30%-40%. Jednocześnie wzrost zainteresowania też jest znacznie wyższy, jak i finalne konwersje i przychody – proporcjonalnie.
2. Pomysł i koncept – klucz do sukcesu
Od czego zacząć? Oczywiście od pomysłu na akcję promocyjną przykuwającą uwagę odbiorcy.
Pomysł
Nie musisz wymyślać koła na nowo. Warto przemyśleć sprawdzone na rynku praktyki, takie jak rabaty, kody promocyjne, obniżki cen i promocje typu “w zestawie taniej”. Są to akcje, które z pewnością przyciągają uwagę użytkowników.
Oczywiście możesz tu także wykreować własną wizję promocji – o ile uznasz, że Twoja grupa docelowa może być nią zainteresowana. Może warto pozytywnie zaskoczyć swoich odbiorców, tak jak zrobiła to marka Ikea, zamieniając Black Friday 2021 na Green Friday 2021 – w ten dzień odkupowała używane meble zakupione w Ikea w celu ich odnowienia:
Możesz też wspólnie ze swoimi Klientami odliczać do Gwiazdki, tak jak w 2022 roku robi Rossmann za pomocą swojej aplikacji:
Co dalej?
Stwórz koncept
Przejdźmy teraz do konkretnych działań. Po pierwsze musisz przemyśleć koncept twojej promocji – jak chcesz ją komunikować, jakie zasoby będą potrzebne do jej realizacji (w tym zasoby twórcze i marketingowe) oraz jak doprowadzić do finalizacji zaplanowanej akcji.
Oddziałuj na emocje
Content is the king, ale silniejszym władcą są emocje. Wzruszające i chwytające za serce kampanie reklamowe to jeden ze sposobów dotarcia do odbiorców. Możesz bazować na szeregu emocji – od radości i ciepła, po smutek i nadzieję.
Jako przykład można podać – już wchodzącą do klasyki przykładów dobrych praktyk – reklamę Allegro, która rok rocznie podbija nasze serca, zarówno na YouTube, jak i w telewizji. Są to reklamy bardzo rozpoznawalne wśród szerokiej grupy odbiorców, pozytywne. Taki jest cel tej kampanii i jak widać jego realizacja udaje się w 100%.
Reklama – szczególnie pierwsza z nich z 2016 roku, z dziadkiem uczącym się języka angielskiego – jest chwalona i przedstawiana jako case study na całym świecie. Allegro podtrzymuje świąteczną “tradycję” i rok do roku otrzymujemy od nich piękne reklamy z ponadczasowym przesłaniem.
Oddziaływanie na emocje ma jeszcze jeden efekt: może sprawić, że odbiorca zacznie utożsamiać się z bohaterami kreacji, przez co poczuje większą więź z marką.
Twórz historie – Storytelling
W reklamach używa się storytellingu głównie jako elementu brandingowej strategii firmy. Stosuje się go również w promocji sprzedaży, aby zbudować identyfikację i rozpoznawalność, kojarzyć emocje i wrażenia z marką – jak w przypadku wspomnianego wyżej Allegro.
Warto pamiętać, że za każdą uznaną marką stoi dobrze opowiedziana historia. |
Wśród innych przykładów storytellingu (w wersji świątecznej) mogą posłużyć reklamy wideo z 2022 roku: Joy is Made Amazona (tutaj), A Christmas Love Story The National Lottery (tutaj) czy akcja #RaindeerReady McDonald’s (tutaj).
Warto także pamiętać, że storytelling może przyjąć więcej postai niż tylko wideo – dźwięk, czy obraz statyczny również mogą dużo przekazać odpowiednio skomponowane. Przykładem może być tutaj reklama od GreenPeace nawiązująca do Świąt, ale przedstawiająca problem ocieplenia klimatu.
Działaj na wyobraźnię
Dobrą praktyką jest podawanie komunikatu w sposób niebezpośredni, tj. intrygując i pobudzając wyobraźnię odbiorcy. W ten sposób można łatwo przykuć jego uwagę i utrwalić naszą markę w jego pamięci.
Klasycznym przykładem takich reklam jest niezmiennie marka Ikea, wykorzystująca w wysokim stopniu korelację jej produktów z rzeczywistością – sezonem, aktualnymi wydarzeniami (kampanie RTM) i skojarzeniami ogólnymi:
Poniżej starsza reklama Durex, która intryguje swoją prostotą. To dowód na to, że czasami mniej znaczy więcej, jeśli mamy dobry pomysł i przemyślany przekaz.
Wybierz chwytliwy slogan i przemyślaną strategię komunikacji
Odpowiedni slogan i przemyślana forma komunikacji z Twoją grupą odbiorców to element konieczny. Inaczej będziesz komunikował ofertę promocyjną z prezesem banku, a inaczej z matką niemowlaka.
Warto zastanowić się jak i gdzie chcesz zakomunikować promocję świąteczną. Warto tu wykorzystać kanały w Social Media, działania reklamowe w Google Ads i na YouTube czy Newsletter. Można także pokusić się o pracę z influencerami, reklamy w innych mediach czy artykuły sponsorowane. Wszystko zależy od Twojej marki, budżetów i obranej strategii marketingowej.
Jeśli chodzi o same treści reklam – przeczytaj o dobrych praktykach copywritingu i o personalizacji reklam na Facebooku.
Spójna komunikacja nawiązująca do Twojej marki
Stwórz reklamę, która będzie charakterystyczna dla Twojej marki. Może to być np. charakterystyczne hasło, język lub elementy graficzne. Tworząc jeden szablon kreacji możesz wykorzystać go do różnych grup produktów, mediów i przekazów.
Dobrą praktyką jest, by treść na grafice nie przekraczała 20% całego tekstu o czym pisaliśmy w artykule o reklamach GDN.
Poniżej przykład konsekwentnej kreacji marek Empik i Homla:
Wprowadź element niepokoju
Informuj odbiorców, że to ostatni dzwonek na zrobienie świątecznych zakupów. Podaj:
- datę zakończenia promocji i buduj napięcie przez ograniczony czas jej trwania,
- cenę na grafice i/lub informację o ograniczonej ilości produktów.
Mów językiem korzyści
Niezależnie jak kreatywna będzie reklama, najważniejszym jej elementem jest cel. W przypadku większości świątecznych kampanii promocyjnych celem nadrzędnym jest zakup. Z tego też powodu nie zapomnij wspomnieć o korzyściach, jakie adresat reklamy może uzyskać, korzystając z Twojej oferty. Mów zarówno o aspektach technicznych, jak i emocjonalnych – wszystko zależnie od grupy docelowej!
Warto poinformować adresata o rabatach, zniżkach, bonach, łączeniach promocji i produktów, darmowych poradach czy wsparciu specjalistów, cenach promocyjnych dostawy, szybkości wysyłki, dodatkowej opcji pakowania prezentów i wielu innych aspektach, jakie są związane z Twoją akcją świąteczną.
Podsumowanie: koncept
Niezależnie od tego, czy firma jest dużą korporacją czy małym lokalnym biznesem, skuteczna świąteczna kampania ma kilka elementów wspólnych.
Podsumowując Twoja reklama powinna:
- Oddziaływać na emocje np. wzruszać, bawić, intrygować, wprowadzać element niepokoju poprzez ograniczony czas trwania promocji lub ograniczony czas na zakup prezentów.
- Trafiać do świadomości klientów poprzez kreatywne komunikaty i kreacje dopasowane do Twojej grupy docelowej.
- Wzbudzać potrzebę posiadania np. przez język korzyści oraz funkcjonalność
- Pozwalać na utożsamienie siebie i swoich potrzeb odpowiednio z głównym bohaterem i przekazem, jak i samą marką.
- Przede wszystkim POWINNA BYĆ! Konkurencja nie śpi i właśnie teraz działa ze zdwojoną siłą.
3. Planowanie – oferta dopięta na ostatni guzik
Zanim świąteczna gorączka rozpocznie się na dobre, należy zadbać o przygotowanie strony docelowej i utworzenie specjalnej oferty. Kluczowe elementy to:
Dedykowany landing page
Przygotowując kampanię reklamową na święta warto stworzyć osobną kategorię w sklepie dla naszej promocji, a w przypadku usług osobną stronę promocji.
Strona docelowa musi nawiązywać do kreacji, a oferta musi być spójna. Dobrze jest zastosować tutaj podział na podkategorie dla grup docelowych np. prezenty dla Niej, prezenty dla Niego, prezenty dla Dziecka.
W ramach tego podziału, warto zaprezentować produkty w kilku najważniejszych kategoriach np. biżuteria, zegarki, perfumy itd. a także dodać odpowiednie filtry dostosowane do charakterystyki produktu. Dzięki temu poszukiwanie prezentów będzie łatwe i przyjemne, a ścieżka zakupowa klienta będzie zdecydowanie krótsza, co z pewnością znacznie wpłynie na współczynnik konwersji.
Świąteczne promocje i kody rabatowe
W okresie świątecznym i przedświątecznym wszystko ma wyjątkowy charakter, dlatego Twoja oferta promocyjna również powinna wpasować się w zbliżający się czas. Na tę okazję warto przygotować „odświętną” ofertę i rabaty. Może to być zupełnie nowa, jednorazowa promocja, albo sprawdzona promocja, serwowana w świątecznej otoczce.
W zestawie taniej
To świetny sposób na zwiększenie wartości średniego koszyka. Dodaj zestawy produktów z rabatem np. kup telefon, a etui kupisz 30% taniej lub najtańszy produkt z koszyka z rabatem. Klient zapłaci mniej za kilka przedmiotów, a Ty zwiększysz swoją sprzedaż.
Pakowanie prezentów
Pakowanie prezentów to dodatkowa usługa, którą możesz wprowadzić do swojej oferty na czas świąteczny (lub na stałe). Osoby, które chcą szybko skompletować prezent i nie mają czasu na szukanie świątecznych opakowań, chętnie skorzystają z takiej opcji.
Dodatkowe usługi
W okresie świątecznym możemy zachęcić do skorzystania z usług dodatkowych dedykowanych na ten czas. Tutaj ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia i możliwości logistyczne. Poniżej przykłady:
- pomoc w doborze prezentów
- kalendarz adwentowy w aplikacji
- grawerowanie gratis
- dodanie gratisów / certyfikatów / bonów
Podsumowanie
Odpowiednio przygotowana strategia działań w okresie świątecznym jest absolutnym “Must Have” każdej marki, która chce zwiększyć swoją sprzedaż w najbardziej intensywnym sezonie roku. Pozwala precyzyjnie realizować założone cele i osiągać wysokie wyniki sprzedażowe.
By być konkurencyjnym w tym okresie zadbaj o dobrą strategię marketingową, budżet, ale też bądź kreatywny i dołóż wszelkich starań, aby klienci wrócili do Ciebie w przyszłym roku, a może nawet wcześniej. Przemyśl co, komu, jak i z jakiego powodu chcesz oferować w tym okresie. Dostosuj także swoją witrynę i sposób komunikacji by ułatwić decyzję użytkownikom. W razie możliwości dodaj ofertę promocyjną, jak i usługi dodatkowe, które mogą stanowić Twoją istotną przewagę konkurencyjną w grudniowym szale zakupowym.
Kampanie prowadź optymalnie z góry określając jej cele i KPI. Warto łączyć różne metody docierania do klientów i szukać najbardziej optymalnej kombinacji dla Twojego biznesu.
Pamiętaj, że wszystkie pomysły możesz skonsultować ze swoim Specjalistą prowadzącym kampanię. A jeśli w tym świątecznym czasie i poza nim potrzebujesz pomocy – zgłoś się do Nas, a nasz zespół SEM na pewno pomoże Ci w prowadzeniu efektywnych kampanii Google Ads i Facebook Ads.