Guest Posting – czym jest, czy warto go stosować i jak się ma do SEO?

Guest Posting – czym jest, czy warto go stosować i jak się ma do SEO?

W ostatnim czasie, zarówno blogi, jak i sami blogerzy, zyskują coraz większą popularność. Stronę tego typu możemy założyć niezależnie od naszych zainteresowań, umiejętności czy wielkości grupy odbiorców. Blog może być wykorzystywany wyłącznie jako hobby, lecz jest także świetnym narzędziem do promocji marki lub całej firmy.

Jak wiadomo, wpisy blogowe powinniśmy tworzyć sami. Warto jednak, od czasu do czasu, zaprosić kogoś do gościnnego artykułu, bądź samemu dla kogoś taki wpis stworzyć. Proces ten, nazywamy Guest Postingiem. Jak to zrobić i dlaczego warto?

Czym jest Guest Posting?

Guest Posting, w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego, oznacza publikowanie gościnne. Możemy przez to rozumieć opublikowanie naszego artykułu na czyimś blogu, lecz także publikowanie postów innej osoby, na blogu należącym do nas.

Guest Posting u kogoś

Zalety

Jak już wspominaliśmy, Guest Posting może dotyczyć sytuacji, w której tworzymy wartościowy wpis na bloga, lecz bloga nie należącego do nas, a do innej osoby czy firmy. Pierwszą, i zarazem najważniejszą, zaletą tego typu praktyk z perspektywy SEO jest pozyskanie linka. Aby Guest Posting okazał się dla nas opłacalny, link ten powinien być wartościowy. W zależności od ustaleń z właścicielem witryny, link taki, może znajdować się w stopce (jako podpis autora), a także w treści (np. jako odwołanie do innego artykułu, który opublikowaliśmy na własnym blogu).

Kolejną zaletą pisania gościnnych artykułów, jest możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców. Co istotne, oprócz brandingu, czyli budowania świadomości marki, publikowanie na nowych stronach pozwoli nam dotrzeć do nowych odbiorców, którzy mogą być zainteresowani naszymi produktami lub usługami. Jeśli nasze artykuły będą napisane w rzetelny sposób, będziemy mogli zapracować na pozycję eksperta w branży.

Wady

Guest Posting ma jednak także swoje wady. Jedną z nich jest fakt, iż publikując wpis na stronie należącej do kogoś innego, poświęcamy swój czas i wysiłek. Tworzymy wartościowe treści dla niego, zamiast na własną witrynę. Nie mamy również wpływu na to, jak ostatecznie będzie prezentował się nasz artykuł, a także nie otrzymujemy powiadomień i nie posiadamy bezpośredniego dostępu do komentarzy.

Kiedy warto pisać gościnne artykuły na czyjegoś bloga?

Zastanawiasz się, w jakich sytuacjach warto zastosować Guest Posting? Pierwszym powodem, może być dla nas chęć uzyskania pozycji autorytetu w danej dziedzinie. Ciężko byłoby nam to bowiem osiągnąć, publikując jedynie na własnej witrynie. Guest Posting sprawdzi się świetnie także w sytuacji, kiedy pragniemy “pojawić się” na wartościowej i chętnie odwiedzanej stronie.

Gdzie udostępniać wpisy i jak dobierać strony?

Wiemy już dlaczego, a także kiedy, warto tworzyć posty gościnne. Jednak jak zdecydować gdzie opublikować nasz wartościowy artykuł? Warto zastosować się do następujących zasad.

Po pierwsze, wybieramy strony , które powiązane są z naszą branżą lub docierają do podobnych odbiorców. Dobrze jest jednak unikać blogów bezpośredniej konkurencji. Po drugie, sprawdzamy parametry interesujących nas witryn, korzystając z odpowiednich narzędzi. Najważniejszymi w tym przypadku wskaźnikami, są Domain Rating (DR) oraz URL Rating (UR). Do ich sprawdzenia warto wykorzystać Ahrefs.

O czym pamiętać przygotowując wpis gościnny?

Tworząc wpis gościnny na wybraną stronę warto zadbać o to, aby wpis ten był napisany w sposób rzetelny i zawierał jedynie wartościowe treści. Tekst nie powinien być odtwórczy ani powielany na wielu różnych stronach. Źle oceniane jest również zbytnie przesycenie treści linkami, ponieważ może zniechęcić odbiorców i negatywnie wpłynąć na autorytet strony.

Warto zastanowić się również, czy planujemy brandować nasze autorskie artykuły specjalnie stworzoną do tego personą, czy może całą firmą, np. wybierając kilku ekspertów, którzy będą podpisywać się swoim prawdziwym imieniem i stanowiskiem.

Autor wpisu - guest posting

Jak poprawnie zaanchorować link?

Przygotowaliśmy wartościowy tekst i wybraliśmy bloga, na którym chcemy (za zgodą właściciela witryny) go opublikować. Następnym krokiem jest odpowiednie zaanchorowanie naszego linku.

Pierwszą i najważniejszą zasadą jest, aby dodawany link był linkiem “dofollow”. Linki takie, nakazują robotom Google za sobą “podążać”. Dzięki temu, roboty odwiedzają stronę, do której prowadzi link. Co bardzo istotne, linki dofollow przekazują także moc witryny, z której pochodzą, do linkowanej strony. Warto więc ustalić tę kwestię z właścicielem strony, już na samym początku rozmów.

Dobrze jest linkować na zoptymalizowany anchor, czyli widoczną część linka ze słowem kluczowym. Tutaj bardzo istotne jest dobranie odpowiedniej frazy kluczowej oraz pasującego do niej landing page.

Jaki wpływ na SEO ma tworzenie wpisów gościnnych?

Upraszczając, na widoczność w wyszukiwarce Google wpływa co najmniej kilkadziesiąt różnych elementów. Jednym z nich są wszystkie treści, które udostępniamy na naszej stronie. Roboty Google, śledząc treści, mogą poznać tematykę naszej witryny, a następnie dopasować jej podstrony do zapytań, wpisywanych przez użytkowników wyszukiwarki.

Guest posting a SEO

Kolejnym bardzo ważnym faktorem są oczywiście linki, które prowadzą bezpośrednio do naszej strony. Guest Posting jest obecnie jedną z najpopularniejszych i najprostszych metod zdobywania linków. Gościnne publikowanie wpływa więc bezpośrednio na oba wymienione czynniki, dzięki czemu jest przydatne podczas prowadzenia działań z zakresu SEO.

Umieszczanie gościnnych postów na swojej stronie

Zalety

Pierwszą z wielu zalet korzystania z Guest Postingu na własnej stronie, jest uzyskanie wartościowej treści. Szczególnie jeśli uda nam się nakłonić do napisania takiego tekstu osobę, która uważana jest za autorytet w branży. Co więcej, osoba, której post udostępnimy, będzie zapewne promować go na swojej stronie, a tym samym wypromuje naszego bloga, co zwiększy nasze zasięgi.

Guest Posting doskonale sprawdza się także w sytuacjach, gdy nie mamy czasu lub umiejętności, na tworzenie wartościowych treści samemu.

Wady

Wadą procesu, jakim jest Guest Posting (kiedy wykorzystujemy go na swojej witrynie) jest fakt, iż publikowane artykuły nie są treścią naszego autorstwa. Nadajemy pozycję eksperta inne osobie, a przy okazji zachęcamy naszych odbiorców do odwiedzania witryny tej osoby. Strony te, powiązane są zazwyczaj z naszą branżą, więc może to sprawić, iż przez przypadek sami stworzymy sobie konkurencję.

Kiedy stosować Guest Posting u siebie i jak dobrać autorów?

Guest Posting warto zastosować na swoim blogu, jeśli w prosty sposób chcemy rozbudować ilość znajdujących się na nim artykułów. Treści tego typu są niesamowicie istotne, ponieważ zwiększają liczbę fraz, na które nasza strona wyświetla się w wyszukiwarce. Jeśli uda nam się przekonać do napisania dla nas gościnnego posta osobę popularną i znaną w branży, zyskamy “darmową” promocję naszego bloga, a więc i produktów czy usług. Jest to więc główne kryterium, jakie powinniśmy brać pod uwagę wybierając osoby, którym chcemy zaproponować napisanie dla nas artykułu.

Jaki wpływ na SEO ma publikowanie u siebie gościnnych wpisów?

Publikowanie gościnnych artykułów na blogu należącym do nas, pomaga w zwiększaniu ilości treści na nim obecnych. Jest to istotne nie tylko pod względem dodawania wartościowych artykułów dla naszych czytelników. Im więcej treści zawiera witryna, tym na większą ilość słów kluczowych nasza strona będzie się wyświetlać.

Co za dużo to niezdrowo

Jest jedno “ale”. Guest posting wydaje się świetną metodą na posiadanie dużej ilości treści bez większego wysiłku. Niestety tak to nie działa. Google nie lubi stron, których treści jedynie linkują do innych stron. Zdarza się nawet, że takie strony zostają ukarane filtrem ręcznym. Aby tego uniknąć, postaraj się, żeby posty gościnne były małą częścią Twojego contentu na stronie. Rozwiązaniem jest też oznaczanie linków atrybutem “nofollow” lub “sponsored”.

Podsumowanie

Guest Posting na innych witrynach to dobry sposób na zwiększenie obecności i promowanie naszej strony wśród nowych odbiorców. Jest bardzo niewielką, ale ważną częścią działań SEO off site, ponieważ pozwala pozyskać wartościowe linki zwrotne, które nie tylko potwierdzają nasz autorytet, ale także zwiększają ruch na stronie.

Natomiast umieszczanie gościnnych postów na stronie należącej do nas, to ważne działania SEO on site, dzięki którym zwiększamy ilość wartościowej treści oraz słów kluczowych. Guest Posting to także doskonała okazja do nawiązywania kontaktów w branży.

Interesuje Cię napisanie gościnnego artykułu na naszego bloga? Odezwij się do nas! Więcej szczegółów znajdziesz tu: Guest Posting dla Delante

FAQ

Wybierając stronę, na której chcielibyśmy opublikować nasz artykuł, warto skupić się na kilku kwestiach. Po pierwsze, wybieramy strony powiązane z naszą branżą lub posiadające odbiorców, których mogłaby zainteresować nasza oferta (lepiej jednak unikać bezpośredniej konkurencji). Po drugie – sprawdzamy dwa najważniejsze parametry interesujących nas witryn, czyli DR (Domain Rating) oraz UR (URL Rating), wykorzystując do tego narzędzie Ahrefs, a także DA (Domain Authority) i PA (Page Authority) w narzędziu MOZ. Warto również sprawdzić widoczność danych stron w Semstormie bądź Senuto i wybrać witrynę z tendencją wzrostową lub stabilną.

W sytuacji, kiedy chcielibyśmy zaproponować komuś publikację treści na naszej stronie internetowej, bardzo ważny jest jego autorytet. Zależy nam przecież na tym, aby pojawiały się tam wyłącznie wartościowe artykuły. Dobrze jest pamiętać, że jeśli uda nam się przekonać do napisania dla nas gościnnego posta osobę znaną i lubianą, zyskamy dodatkową promocję naszego bloga.

Guest Posting ma bardzo pozytywny wpływ na SEO. Kiedy jednak może negatywnie wpłynąć na naszą pozycję? Może się tak stać szczególnie w przypadku tworzenia wartościowej treści na inną stronę internetową niż nasza. Nasycamy wtedy wartościową treścią i wzmacniamy czyjegoś bloga zamiast swojego – punktuje tym i u Google’a, i u użytkowników, którzy będą kojarzyli artykuł bardziej ze stroną niż samym autorem. Pozytywnie nie wpłynie również na naszą pozycję sytuacja, w której opublikujemy nasz artykuł na stronie z o wiele gorszymi wskaźnikami niż nasza lub na mocno kontrowersyjnej stronie.

Ogólnie rzecz biorąc, posty gościnne mogą mieć najróżniejsze ceny. Co ciekawe, wiele osób chętnie opublikuje nasz post czy napisze dla nas artykuł całkowicie za darmo. W przypadku “darmowego” Guest Postingu ceną są zazwyczaj wysokiej jakości linki zwrotne z ich lub naszej strony. Płatna usługa Guest Postingu może mieć miejsce, kiedy na przykład strona, na której chcemy coś opublikować, ma bardzo wysoki autorytet stron internetowych i ich linki zwrotne znacząco wpłyną na naszą stronę. W przypadku usługi płatnej, konieczne jest sprawdzenie wskaźników danej strony i zastanowienie się, czy jest to warte naszych pieniędzy. Cena będzie zależeć najczęściej właśnie od wysokich wskaźników lub autorytetu autora.

(3)
Autor
Junior SEO Specialist - Aleksandra

Junior SEO Specialist

Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, w Delante od listopada 2019 roku. W SEO największą przyjemność sprawia jej tworzenie ciekawego contentu. Interesuje się wszystkim, co związane z ludzkim umysłem, jednak najbardziej pociąga ją moc perswazji. Jej pasją są podróże, marzy o zwiedzeniu Arktyki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej