Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce – wszystko, co musisz wiedzieć o Google DSA

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce – wszystko, co musisz wiedzieć o Google DSA

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce (DSA) z angielskiego Dynamic Search Ads to odmiana reklam tekstowych, która jest generowana dynamicznie przez Google. Sprawdź ich wady i zalety i przekonaj się, czy warto je stosować!

Spis treści:

Czym są reklamy dynamiczne (DSA)?

Reklamy DSA w porównaniu do tradycyjnych reklam tekstowych nie używają słów kluczowych ustawianych ręcznie w panelu Google Ads, za to automatycznie dostosowują treść reklamy, do zapytania wprowadzonego przez użytkownika oraz do zawartości naszej strony internetowej.

W reklamach dynamicznych nie tworzymy nagłówków sami. Są one tworzone przez Google, który analizuje informacje dostępne na naszej stronie i reaguje na hasła wyszukiwane przez użytkowników. Opisy wprowadzane są ręcznie w panelu.

Reklama dynamiczna w Google może wyglądać na przykład tak:

reklama dynamiczna w wyszukiwarce

Zalety i wady reklam dynamicznych

Zalety

Są łatwe do stworzenia

Tworząc reklamę dynamiczną musimy przygotować tylko dwa teksty reklamowe. Za całą resztę odpowiada Google, więc zajmuje to tylko kilka minut.

Utworzenie standardowej reklamy tekstowej zajmie nam więcej czasu, ponieważ musimy stworzyć wszystkie nagłówki, teksty reklam oraz dodać odpowiednie słowa kluczowe.

Inne podejście do słów kluczowych

Reklama dynamiczna umożliwia nam kierowanie reklam na nowe słowa kluczowe, których nie użyliśmy w standardowej reklamie. Jeśli są słowa, o których nie pomyśleliśmy, a które generują konwersje będziemy mogli się o tym dowiedzieć.

Jeśli jesteśmy dużym sklepem e-commerce i mamy do zaoferowania wiele produktów trudno byłoby wspomnieć o wszystkich w standardowej reklamie tekstowej używając słów kluczowych.

Reklama DSA będzie tutaj dobrym rozwiązaniem, ponieważ będzie automatycznie reagowała na wyszukiwania użytkowników, generowała odpowiedni nagłówek i wyświetlała reklamę.

Chcesz, by Twoje kampanie w Google przynosiły Ci nowych klientów? Sprawdź naszą usługę Google Ads.

Wady

Brak całkowitej kontroli

W reklamie DSA hasła zbierane są automatycznie ze strony internetowej, nie mamy więc pełnej kontroli nad tym, na jakie frazy będzie wyświetlała się nasza reklama. Konieczne jest stworzenie listy wykluczających słów kluczowych i regularne monitorowanie wyszukiwanych haseł i wykluczanie tych, które są nieodpowiednie dla naszej grupy reklam lub kampanii. 

Nagłówki niedopasowane do reklamy

Dynamiczne nagłówki wykorzystywane w reklamach DSA bywają pomocne dla użytkowników. Należy jednak pamiętać, że z powodu tego, że generowane są automatycznie, na podstawie naszej witryny, może zdarzyć się tak, że nagłówek nie będzie idealnie dopasowany do tekstu naszej reklamy. 

Z tego powodu nasza strona internetowa musi być odpowiednio skonfigurowana i zoptymalizowana, by reklama dynamiczna działała poprawnie. Maleje wtedy szansa na złe dopasowanie nagłówka do naszych treści i wyszukiwania użytkownika.

Cele dynamiczne

Cele dynamiczne wskazują, w jakich przypadkach będzie się wyświetlać nasza reklama. Wśród nich wyróżniamy:

  • Kategorie zalecane dla witryny – kierowanie na kategorie, które system wskazał jako najbardziej odpowiednie dla strony internetowej, którą podaliśmy podczas ustawiania kampanii. Odbiorca reklamy będzie przechodził na strony, które Google uzna za najbardziej dopasowane do tego, co w danym momencie wyszukuje użytkownik,
  • Konkretne strony internetowe – możemy kierować reklamy tylko na konkretne adresy URL albo użyć automatycznych reguł,
  • Wszystkie strony internetowe – reklamy kierowane są na całą nasza witrynę

Tutaj warto monitorować sekcję “Strony Docelowe” w panelu Google Ads, w której raportowane są URL-e, na które kierowały reklamy dynamiczne. Jeśli na liście pojawi się URL, jakiego nie chcemy promować, warto dodać jego adres do wykluczeń celów dynamicznych.

Jak stworzyć kampanię DSA w Google krok po kroku?

1. Tworzenie kampanii DSA zaczynamy tak jak przy tworzeniu każdej kampanii w Google Ads. Naciskamy niebieski plus wybierając Utwórz kampanię.

2. Wybieramy cel kampanii np. sprzedaż, potencjalni klienci, ruch w witrynie.

3. Wybieramy typ kampanii Sieć wyszukiwania, ponieważ chcemy stworzyć reklamę tekstową oraz sposób osiągnięcia celu np. wizyta w witrynie oraz nazywamy naszą kampanię.

typ kampanii w Google DSA

4. Określamy maksymalny budżet dzienny oraz wybieramy strategię ustalania stawek np. maksymalizacja liczby kliknięć, maksymalizacja liczby konwersji. Więcej o strategii ustalania stawek przeczytacie w naszym wpisie: Strategia ustalania stawek.

dynamiczne reklamy w wyszukiwarce a budżet

5. Dostosowujemy ustawienia kampanii:

  • Wybieramy sieć wyszukiwania lub sieć reklamową albo obie.

Uwaga! Porada od Delante

Zalecamy prowadzić reklamy tekstowe wyłącznie na sieć wyszukiwania, ponieważ tworząc standardową reklamę tekstową oraz reklamę DSA chcemy~, by wyświetlała się ona w wyszukiwarce i ewentualnie zaznaczyć opcję wyświetlania się w wyszukiwarkach partnerskich (zaznaczony na niebiesko box na screenie).

Dodając w ustawieniach opcję wyświetlania w sieci reklamowej to Google decyduje, gdzie wyświetli się reklama – czy w wyszukiwarce czy w sieci reklamowej, przez co możemy przepalić budżet, ponieważ nie będziemy się wyświetlać w momencie, gdy użytkownik będzie robił research.

Chcąc działać optymalnie na lejek sprzedażowy mając reklamę tekstową działamy tylko na sieć wyszukiwania.

ustawienia kampanii Google DSA

  • Wybieramy lokalizację i języki.
  • Wybieramy segmenty odbiorców najbardziej dopasowanych do usług, które oferujemy np. artykuły dla zwierząt, miłośnicy zwierząt, miłośnicy psów, miłośnicy kotów.
  • Możemy wybrać też Więcej ustawień i podać datę rozpoczęcia i zakończenia kampanii oraz ustalić harmonogram wyświetlania się reklam.
  1. Tworzenie grup reklam dynamicznych

Kolejnym krokiem jest stworzenie grupy reklam dynamicznych – nie obawiaj się, to też nie jest skomplikowane.

reklama dynamiczna a słowa kluczowe i reklamy

Klikamy niebieski przycisk Utwórz grupę reklam a dalej Grupa reklam dynamicznych

  1. W reklamach dynamicznych DSA zamiast słów kluczowych do wybrania mamy cele dynamiczne. Cele te ustalają w jakim przypadku nasza reklama będzie się wyświetlać. Wybieramy np. Wszystkie strony internetowe, jeśli chcemy, by algorytmy brały pod uwagę całą witrynę. Możemy też ograniczyć ich działanie do kategorii na witrynie czy konkretnych podstron (konkretne strony internetowe) – cele te opisane zostały wyżej, w sekcji “Cele dynamiczne”.nazwa grupy reklam a reklamy dynamiczne
  2. Następnie tworzymy reklamy dynamiczne. Jest to bardzo proste. Wpisujemy tylko dwa teksty reklamy. Każdy zawierać może maksymalnie 80 znaków, czyli tak jak w standardowej kampanii tekstowej. Nagłówki, tak jak widzimy na screenie poniżej, generowane są dynamicznie przez Google.

reklamy dyamiczne DSA

Reklamy dynamiczne w porównaniu do zwykłych reklam tekstowych nie posiadają jednego konkretnego adresu URL, na który będzie kierowany użytkownik. Strona docelowa wybierana jest dynamicznie.

  1. Kolejnym krokiem jest dodanie rozszerzeń reklam. Ustawiamy je tak jak w standardowej kampanii tekstowej. Więcej o tym czym są rozszerzenia i kiedy je stosować dowiesz się z naszego artykułu: Rozszerzenia reklam Google Ads. Podpowiem tylko, że dodanie rozszerzeń wpływa na jakość reklamy i podnosi jej skuteczność, więc zdecydowanie warto wykorzystać ich potencjał 😉 Rozszerzenia w Google DSA
  1. Ostatnim krokiem jest sprawdzenie wszystkich wcześniej dodanych ustawień. Jeśli wszystko się zgadza, klikamy Opublikuj kampanię i w ten sposób właśnie stworzyliśmy naszą kampanię z grupą reklam dynamicznych.

publikacja kampanii reklamy dynamiczne

Jak optymalizować kampanie zawierające reklamy DSA?

W kampaniach zawierających reklamy dynamiczne, tak jak w każdych innych kampaniach, ważne jest, aby zadbać o optymalizację. O czym musisz pamiętać?

Wykluczające słowa kluczowe

Dzięki dodanym wykluczającym słowom kluczowym i  listom z wykluczającymi słowami kluczowymi możemy znacznie zmniejszyć koszty posiadania reklam dynamicznych, ponieważ zminimalizujemy nietrafne wyświetlenia i kliknięcia.

UWAGA: Jednorazowe stworzenie takich list nie wystarczy. Ważne żeby aktualizować je na bieżąco i wyłapywać frazy, które nie odpowiadają naszej witrynie, ponieważ za każde kliknięcie naszej reklamy musimy zapłacić.

Co jeszcze mogę zrobić, by moje reklamy dynamiczne były skuteczne?

  • Optymalizacja witryny internetowej – reklamy DSA bazują na naszej stronie internetowej, ważne jest więc, żeby tytuły i opisy były odpowiednie, dobrze zoptymalizowane i prawidłowo informowały użytkownika co może znaleźć na stronie.

Sprawdź, co powinno się znaleźć na stronie głównej Twojej strony: https://delante.pl/tresci-na-strone-glowna-sklepu-internetowego/

  • Wykluczenia stron – możemy je wykluczyć na poziomie całej kampanii lub grupy reklam, dobrze wykluczyć takie podstrony jak “koszty i warunki dostawy”, “o nas”, “regulamin” czy “blog”. Są to miejsca na stronie, które same w sobie nie będa generować sprzedaży.
  • Dostosowanie stawek – ustalenie wysokości stawek jest tak samo ważne przy reklamach dynamicznych, jak i przy standardowych. Nie da się określić jednej idealnej stawki CPC, ponieważ każda firma i kampania jest inna. Musimy jednak pamiętać, że jeśli ustawimy zbyt wysoką stawkę to możemy szybko zużyć nasz budżet dzienny, ale jeśli stawka będzie zbyt niska to nasza reklama może przegrać w aukcji i w konsekwencji nie będzie się wyświetlać.
    Stawki warto też dostosowywać pod odbiorców, lokalizacje, harmonogram czy urządzenia.
  • Testowanie nowych treści reklamowych – co jakiś czas warto przeprowadzić test sprawdzający, czy inne treści opisu nie sprawdzą się lepiej. Możemy tu weryfikować inne USP marki, wskazywać inny sektor wyróżników (ekologia / ekonomia / popularność brandu itd.).

Kilka słów na zakończenie o Google DSA

Zdecydowaną zaletą reklam dynamicznych jest krótki czas jaki musimy poświęcić, by je zrobić oraz wypromowanie produktów, nie promowanych w standardowych kampaniach. Stanowią one też źródło inspiracji i wiedzy na temat fraz, jakie warto wykorzystać w promocji.

Wadą jest to, że nie mamy pełnej kontroli nad nagłówkami reklam dynamicznych, które Google dopasuje do naszej reklamy, jak i musimy kontrolować dobierane w reklamie adresy URL.

Nie warto jednak z reklam dynamicznych rezygnować.

Reklamy dynamiczne DSA dobrze sprawdzą się u firm e-commerce, które posiadają na swojej stronie wiele produktów. Pomaga to reklamować te elementy oferty, o których nie mogliśmy wspomnieć w standardowej reklamie tekstowej uzupełniając luki w zasięgu naszej kampanii. Może sprawdzić się też dobrze w działaniach nastawionych na edukację klientów, kiedy chcemy promować wybrane artykuły blogowe.

Warto też zastosować ją w przypadku mniejszych firm B2B i B2C, szczególnie na początku działań reklamowych lub przy ograniczonym budżecie emisyjnym.

FAQ

Nagłówki w dynamicznych reklamach w Google to nagłówki generowane dynamicznie odpowiadające na wyszukiwane przez użytkownika w danym momencie hasło oraz najtrafniejszy tekst z naszej strony docelowej. Reklama dynamicznie sama wyszuka i użyje tekstu, który będzie według niej najbardziej pasujący. Aby dynamiczne nagłówki były skuteczne musimy pamiętać o długości tytułów i nagłówków oraz wymaganiach redakcyjnych Google (Wymagania redakcyjne Google).

Nieakceptowana jest niepoprawna forma gramatyczna, niestandardowe lub zbyt często użyte symbole takie jak @, *,! lub duże litery niezgodne z przeznaczeniem.

Uwaga! Test, który zostanie pobrany z Twojej witryny może zawierać drobne zmiany, aby spełniać wyżej wspomniane wymagania redakcyjne. Mogą zostać usunięte znaki, które nie są obsługiwane, może też zostać zmieniona wielkość liter.

Algorytmy Google potrzebują czasu, żeby zebrać dane, przeanalizować witrynę, jej strukturę, kategorie i treści reklamy dynamicznej. Jeśli nasza strona jest zaindeksowana, ma odpowiednie tytuły, ale jest nowa, musimy uzbroić się w cierpliwość i dać Google czas, by wszystko sprawdził. Możemy zostawić kampanię włączoną, gdy Google wszystko zbada nasza kampania powinna wystartować.

Jeśli mimo to reklamy nie zaczną się wyświetlać, warto zweryfikować czy nie została ustawiona zbyt niska stawka i budżet lub czy ustawienia kampanii (harmonogramy, urządzenia, odbiorcy, lokalizacja) nie są nadmiernie ograniczone.

(4)
Autor
Jr SEM Specialist - Daria

Jr SEM Specialist

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pracę w Delante zaczęła od stażu w dziale SEM. Zawodowo interesuje się marketingiem internetowym i UX. Prywatnie interesują ją psychologia i język hiszpański. W wolnym czasie ćwiczy jogę, jeździ na deskorolce i odkrywa Kraków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksplorowanie to nowa sekcja w GA4. Możesz dzięki niech stworzyć raporty niestandardowe. Nie zwlekaj zatem z dodaniem strony do GA4 i poznaj nowe rozwiązanie od Google, zanim statystyki Google Universal zostaną wyłączone. Masz jeszcze sporo czasu – dane w ramach GA Universal będą zbierane do 1 lipca 2022 roku. Wiesz, czym są raporty niestandardowe w GA4? Sprawdź, na czym polegają i jak z nich korzystać.

Czytaj więcej
Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

W 2021 roku doszło do wielu wydarzeń marketingowych, które ze względów pandemicznych nie odbyły się w 2020 roku. Powrócił Festiwal SEO, a także inne imprezy związane z marketingiem. Już wiemy, jakie wydarzenia planowane są na ten rok. Będzie się działo! Sprawdźmy, gdzie warto się pojawić w drugim półroczu 2022 roku. Na które wydarzenia marketingowe warto zwrócić szczególną uwagę?

Czytaj więcej