- Czym są reklamy dynamiczne (DSA)?
- Zalety i wady reklam dynamicznych
- Cele dynamiczne
- Jak stworzyć kampanię DSA w Google krok po kroku?
- Jak optymalizować kampanie zawierające reklamy DSA?
- Kilka słów na zakończenie o Google DSA
Czym są reklamy dynamiczne (DSA)?
Reklamy DSA w porównaniu do tradycyjnych reklam tekstowych nie używają słów kluczowych ustawianych ręcznie w panelu Google Ads, za to automatycznie dostosowują treść reklamy, do zapytania wprowadzonego przez użytkownika oraz do zawartości naszej strony internetowej. W reklamach dynamicznych nie tworzymy nagłówków sami. Są one tworzone przez Google, który analizuje informacje dostępne na naszej stronie i reaguje na hasła wyszukiwane przez użytkowników. Opisy wprowadzane są ręcznie w panelu. Reklama dynamiczna w Google może wyglądać na przykład tak:Zalety i wady reklam dynamicznych
Zalety
Są łatwe do stworzenia
Tworząc reklamę dynamiczną musimy przygotować tylko dwa teksty reklamowe. Za całą resztę odpowiada Google, więc zajmuje to tylko kilka minut. Utworzenie standardowej reklamy tekstowej zajmie nam więcej czasu, ponieważ musimy stworzyć wszystkie nagłówki, teksty reklam oraz dodać odpowiednie słowa kluczowe.Inne podejście do słów kluczowych
Reklama dynamiczna umożliwia nam kierowanie reklam na nowe słowa kluczowe, których nie użyliśmy w standardowej reklamie. Jeśli są słowa, o których nie pomyśleliśmy, a które generują konwersje będziemy mogli się o tym dowiedzieć. Jeśli jesteśmy dużym sklepem e-commerce i mamy do zaoferowania wiele produktów trudno byłoby wspomnieć o wszystkich w standardowej reklamie tekstowej używając słów kluczowych. Reklama DSA będzie tutaj dobrym rozwiązaniem, ponieważ będzie automatycznie reagowała na wyszukiwania użytkowników, generowała odpowiedni nagłówek i wyświetlała reklamę.
Chcesz, by Twoje kampanie w Google przynosiły Ci nowych klientów? Sprawdź naszą usługę Google Ads.
Wady
Brak całkowitej kontroli
W reklamie DSA hasła zbierane są automatycznie ze strony internetowej, nie mamy więc pełnej kontroli nad tym, na jakie frazy będzie wyświetlała się nasza reklama. Konieczne jest stworzenie listy wykluczających słów kluczowych i regularne monitorowanie wyszukiwanych haseł i wykluczanie tych, które są nieodpowiednie dla naszej grupy reklam lub kampanii.Nagłówki niedopasowane do reklamy
Dynamiczne nagłówki wykorzystywane w reklamach DSA bywają pomocne dla użytkowników. Należy jednak pamiętać, że z powodu tego, że generowane są automatycznie, na podstawie naszej witryny, może zdarzyć się tak, że nagłówek nie będzie idealnie dopasowany do tekstu naszej reklamy. Z tego powodu nasza strona internetowa musi być odpowiednio skonfigurowana i zoptymalizowana, by reklama dynamiczna działała poprawnie. Maleje wtedy szansa na złe dopasowanie nagłówka do naszych treści i wyszukiwania użytkownika.Cele dynamiczne
Cele dynamiczne wskazują, w jakich przypadkach będzie się wyświetlać nasza reklama. Wśród nich wyróżniamy:- Kategorie zalecane dla witryny - kierowanie na kategorie, które system wskazał jako najbardziej odpowiednie dla strony internetowej, którą podaliśmy podczas ustawiania kampanii. Odbiorca reklamy będzie przechodził na strony, które Google uzna za najbardziej dopasowane do tego, co w danym momencie wyszukuje użytkownik,
- Konkretne strony internetowe - możemy kierować reklamy tylko na konkretne adresy URL albo użyć automatycznych reguł,
- Wszystkie strony internetowe - reklamy kierowane są na całą nasza witrynę
Jak stworzyć kampanię DSA w Google krok po kroku?
1. Tworzenie kampanii DSA zaczynamy tak jak przy tworzeniu każdej kampanii w Google Ads. Naciskamy niebieski plus wybierając Utwórz kampanię. 2. Wybieramy cel kampanii np. sprzedaż, potencjalni klienci, ruch w witrynie. 3. Wybieramy typ kampanii Sieć wyszukiwania, ponieważ chcemy stworzyć reklamę tekstową oraz sposób osiągnięcia celu np. wizyta w witrynie oraz nazywamy naszą kampanię. 4. Określamy maksymalny budżet dzienny oraz wybieramy strategię ustalania stawek np. maksymalizacja liczby kliknięć, maksymalizacja liczby konwersji. Więcej o strategii ustalania stawek przeczytacie w naszym wpisie: Strategia ustalania stawek. 5. Dostosowujemy ustawienia kampanii:- Wybieramy sieć wyszukiwania lub sieć reklamową albo obie.
Chcąc działać optymalnie na lejek sprzedażowy mając reklamę tekstową działamy tylko na sieć wyszukiwania.
- Wybieramy lokalizację i języki.
- Wybieramy segmenty odbiorców najbardziej dopasowanych do usług, które oferujemy np. artykuły dla zwierząt, miłośnicy zwierząt, miłośnicy psów, miłośnicy kotów.
- Możemy wybrać też Więcej ustawień i podać datę rozpoczęcia i zakończenia kampanii oraz ustalić harmonogram wyświetlania się reklam.
- Tworzenie grup reklam dynamicznych
- W reklamach dynamicznych DSA zamiast słów kluczowych do wybrania mamy cele dynamiczne. Cele te ustalają w jakim przypadku nasza reklama będzie się wyświetlać. Wybieramy np. Wszystkie strony internetowe, jeśli chcemy, by algorytmy brały pod uwagę całą witrynę. Możemy też ograniczyć ich działanie do kategorii na witrynie czy konkretnych podstron (konkretne strony internetowe) - cele te opisane zostały wyżej, w sekcji “Cele dynamiczne”.
- Następnie tworzymy reklamy dynamiczne. Jest to bardzo proste. Wpisujemy tylko dwa teksty reklamy. Każdy zawierać może maksymalnie 80 znaków, czyli tak jak w standardowej kampanii tekstowej. Nagłówki, tak jak widzimy na screenie poniżej, generowane są dynamicznie przez Google.
Reklamy dynamiczne w porównaniu do zwykłych reklam tekstowych nie posiadają jednego konkretnego adresu URL, na który będzie kierowany użytkownik. Strona docelowa wybierana jest dynamicznie.
- Kolejnym krokiem jest dodanie rozszerzeń reklam. Ustawiamy je tak jak w standardowej kampanii tekstowej. Więcej o tym czym są rozszerzenia i kiedy je stosować dowiesz się z naszego artykułu: Rozszerzenia reklam Google Ads. Podpowiem tylko, że dodanie rozszerzeń wpływa na jakość reklamy i podnosi jej skuteczność, więc zdecydowanie warto wykorzystać ich potencjał ;)
- Ostatnim krokiem jest sprawdzenie wszystkich wcześniej dodanych ustawień. Jeśli wszystko się zgadza, klikamy Opublikuj kampanię i w ten sposób właśnie stworzyliśmy naszą kampanię z grupą reklam dynamicznych.
Jak optymalizować kampanie zawierające reklamy DSA?
W kampaniach zawierających reklamy dynamiczne, tak jak w każdych innych kampaniach, ważne jest, aby zadbać o optymalizację. O czym musisz pamiętać?Wykluczające słowa kluczowe
Dzięki dodanym wykluczającym słowom kluczowym i listom z wykluczającymi słowami kluczowymi możemy znacznie zmniejszyć koszty posiadania reklam dynamicznych, ponieważ zminimalizujemy nietrafne wyświetlenia i kliknięcia. UWAGA: Jednorazowe stworzenie takich list nie wystarczy. Ważne żeby aktualizować je na bieżąco i wyłapywać frazy, które nie odpowiadają naszej witrynie, ponieważ za każde kliknięcie naszej reklamy musimy zapłacić. Co jeszcze mogę zrobić, by moje reklamy dynamiczne były skuteczne?- Optymalizacja witryny internetowej - reklamy DSA bazują na naszej stronie internetowej, ważne jest więc, żeby tytuły i opisy były odpowiednie, dobrze zoptymalizowane i prawidłowo informowały użytkownika co może znaleźć na stronie.
Sprawdź, co powinno się znaleźć na stronie głównej Twojej strony: https://delante.pl/tresci-na-strone-glowna-sklepu-internetowego/
- Wykluczenia stron - możemy je wykluczyć na poziomie całej kampanii lub grupy reklam, dobrze wykluczyć takie podstrony jak “koszty i warunki dostawy”, “o nas”, “regulamin” czy “blog”. Są to miejsca na stronie, które same w sobie nie będa generować sprzedaży.
- Dostosowanie stawek - ustalenie wysokości stawek jest tak samo ważne przy reklamach dynamicznych, jak i przy standardowych. Nie da się określić jednej idealnej stawki CPC, ponieważ każda firma i kampania jest inna. Musimy jednak pamiętać, że jeśli ustawimy zbyt wysoką stawkę to możemy szybko zużyć nasz budżet dzienny, ale jeśli stawka będzie zbyt niska to nasza reklama może przegrać w aukcji i w konsekwencji nie będzie się wyświetlać. Stawki warto też dostosowywać pod odbiorców, lokalizacje, harmonogram czy urządzenia.
- Testowanie nowych treści reklamowych - co jakiś czas warto przeprowadzić test sprawdzający, czy inne treści opisu nie sprawdzą się lepiej. Możemy tu weryfikować inne USP marki, wskazywać inny sektor wyróżników (ekologia / ekonomia / popularność brandu itd.).