.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak wykorzystać People Also Ask (Podobne pytania) w strategii SEO?

5min.

Komentarze:0

PPC
Jak wykorzystać People Also Ask (Podobne pytania) w strategii SEO?d-tags
13 marca 2025
Na stronach wyników wyszukiwania, oprócz standardowej listy witryn, mamy sporo innych opcji. Jedna z nich, People Also Ask (PAA, po polsku - Więcej pytań lub Podobne pytania) może stać się Twoim atutem w strategii marketingu cyfrowego i SEO. Pomaga w zdobyciu większej widoczności, zwiększeniu rozpoznawalności marki, a nawet... przygotowaniu lepszych content planów. Jak wykorzystać People Also Ask w SEO?

5min.

Komentarze:0

Zacznijmy od czegoś nieskomplikowanego — People Also Ask (PAA, a w języku polskim Podobne pytania / Więcej pytań) w najprostszy sposób możesz wykorzystać jako źródło inspiracji dla swoich content planów. PAA potrafi dostarczyć sporo pomysłów na nowe tematy wpisów blogowych; co więcej, to dla Ciebie też swego rodzaju feedback. Analiza sekcji Podobne pytania często wskazuje jeszcze lepszy kierunek w projektowaniu i układzie treści internetowych. Ponadto może (ale nie musi!) bezpośrednio zwiększyć ruch organiczny. Chcesz dowiedzieć się więcej o roli PAA w SEO? Jak zoptymalizować swoją witrynę, by znaleźć się w Google w polu People Also Ask? Wystarczy, że przeczytasz ten artykuł — mnóstwo wiedzy w pigułce już na Ciebie czeka.

3 sposoby na to, jak wykorzystać sekcję „Podobne pytania”, aby wygrać wyścig o pozycje w SERPach

Zacznijmy od absolutnie kluczowej sprawy, czyli tego, jak wykorzystać People Also Ask w SEO. Możemy wyróżnić trzy główne sposoby na wykorzystanie tej funkcji SERP na swoją korzyść, a co ciekawe… nie wszystkie wymagają pojawienia się w tym miejscu w wynikach! Jak to możliwe?

Inspiracje do tworzenia treści

People Also Ask to świetne źródło inspiracji — wystarczy, że wpiszesz dowolne ogólne słowo kluczowe w Google, by sprawdzić, czego w danej kategorii szukają użytkownicy. W ten sposób możesz rozszerzyć swoje klastry tematyczne i znaleźć pomysły na nowe wpisy na blogu. Ale to nie wszystko!

Możesz także użyć PAA do zdefiniowania intencji użytkownika. Jak to działa? Poniżej przykład: ⤵️

Co nam to pokazuje?

  • Większość wyszukiwań dotyczy używania PAA do SEO lub ogólnie do pozycjonowania w Google, dlatego nasz artykuł o PAA powinien się na tym skupić.
  • Niektóre zapytania dotyczą sposobu działania PAA ➡️ dobrze więc byłoby podać kilka przykładów tego, co ludzie wpisują w PAA, a może nawet dodać kilka sekcji informacyjnych lub napisać osobny artykuł / definicję wyjaśniającą działanie.
  • Otrzymujemy kilka pomysłów na tematy artykułów na blogu, które w ogóle nie zawierają naszego początkowego słowa kluczowego, ale są ważne dla użytkowników, takie jak „Co to jest AnswerThePublic” – w przyszłości warto stworzyć szczegółowe posty na takie tematy, bo wzbudzają zainteresowanie tej grupy użytkowników, do której chcemy teraz dotrzeć.

Wszystkie te informacje pochodzą z jednego wyszukiwania — pomyśl tylko, co możesz osiągnąć w ciągu kilku godzin spędzonych na przygotowywaniu spójnego z tym content planu!

Pamiętaj, że chociaż People Also Ask pojawia się w wynikach stosunkowo często, to nie oznacza, że wyskoczy dla każdych słów kluczowych. Google lubi tę funkcję testować i zmieniać, a znikające i pojawiające się ponownie w SERPach w miarę upływu czasu PAA nikogo nie dziwią, więc… nie polegaj wyłącznie na Podobnych pytaniach w swojej strategii!

Ulepszanie treści na Twojej stronie internetowej

Możesz także użyć PAA, aby poprawić rozkład treści na swojej stronie, a tym samym — zoptymalizować teksty tak, by były bardziej zorientowane na sprzedaż i pod kątem SEO. Chociaż w tym przypadku nie będziesz używać People Also Ask, ale raczej: People Also Search For (Inni wyszukiwali również; różnice wyjaśniamy już za moment, więc stay tuned!).

Wyobraź sobie, że sprzedajesz grabie ogrodowe. Uporządkowałeś je w swoim sklepie według marek. Ale czy to zadziała? Wpiszmy „grabie ogrodowe” w Google i zweryfikujmy to. 🔎

Co tutaj widzimy?

Sugestię, że może warto utworzyć kategorie według przeznaczenia grabi (do liści, trawy, ziemi), choć popularna marka (Fiskars) też się pojawia – Twój trop więc nie był aż tak nietrafiony, szczególnie jeśli masz w sklepie właśnie grabie Fiskarsa.

Chociaż jest to tylko jeden przykład, to z powodzeniem możesz zastosować tę metodę do różnych branż i firm, w tym do swojej. People Also Ask i People Also Search For dostarczą Ci informacji o tym, jak użytkownicy naprawdę się zachowują, korzystając z wyszukiwarki — czyni je to nieocenionym źródłem wskazówek i spostrzeżeń na temat sposobu organizowania treści i rozwijania witryny. A do tego — darmowym.

Przyciąganie ruchu organicznego

Możesz również użyć PAA, aby przyciągnąć na swoją stronę więcej ruchu organicznego. Ponieważ pytania te pojawiają się nad wieloma wynikami organicznymi w SERPach. Z jednej strony – to super, ale z drugiej – niekoniecznie przełoży się na zwiększoną liczbę kliknięć. Dlaczego?

Dzięki Podobnym pytaniom wyświetlasz się wyżej w SERPach, co zwiększa liczbę wyświetleń Twojej witryny; z drugiej jednak strony, PAA ma na celu zapewnienie natychmiastowej odpowiedzi na pytanie, więc nie każdy użytkownik, który zobaczy fragment Twojej treści, w ogóle wejdzie na Twoją stronę. Bo może nie mieć takiej potrzeby.

Oto dobry przykład: ⤵️

Gdy spojrzysz na powyższy fragment, sprawa staje się dość prosta:

  • użytkownik wejdzie na stronę, jeśli jest zainteresowany bardziej szczegółowymi różnicami,
  • użytkownik nie wejdzie na stronę, jeśli po prostu szuka podstawowego rozróżnienia, ponieważ dostaje je od razu.

Niemniej jednak w obu przypadkach nasza strona jest pokazywana użytkownikom – budujemy wizerunek marki. To samo dotyczy Twojej witryny – nawet jeśli nie zwabisz odwiedzających swoimi snippetami PAA, to zbudujesz widoczność i świadomość marki, co opłaci się w dłuższej perspektywie.

People Also Ask a People Also Search For – różnice

Obiecaliśmy wcześniej, że wyjaśnimy różnicę między People Also Ask i People Also Search For, więc zaczynamy. W skrócie:

  • People Also Ask (Podobne pytania / Więcej pytań) pokazuje pytania związane z wyszukiwaniem,
  • People Also Search For pokazuje słowa kluczowe wprowadzone przez użytkowników w kolejnych wyszukiwaniach.

W praktyce widać również różnicę podczas interakcji z każdą z tych funkcji SERP:

  • Kliknięcie w People Also Ask wyświetla fragment z odpowiedzią na pytanie,
  • Kliknięcie w People Also Search For uruchamia nowe wyszukiwanie dla wybranego słowa kluczowego.

Nie mniej istotna jest różnica w ich lokalizacji w SERPach:

  • People Also Ask pojawia się znacznie wyżej w SERPach; czesto nad tą sekcją są zaledwie 2-3 wyniki organiczne/płatne nad nim,
  • People Also Search For pojawia się na samym dole pierwszej strony wyników wyszukiwania (na PC, laptopach) i po chwili przewijania (na urządzeniach mobilnych).

Jak zoptymalizować witrynę pod kątem PAA/Więcej pytań?

Co zatem możesz zrobić, aby Twoje treści wyświetlały się w PAA? Zasadniczo powinieneś zastosować po prostu SEO zorientowane na użytkownika. Czyli? Już tłumaczymy.

Takie SEO polega na:

  • tworzeniu jasnych, zwięzłych i wysokiej jakości treści, które odpowiadają intencjom użytkowników;
  • wyodrębnianiu pytań związanych ze słowami kluczowymi – istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci zautomatyzować ten proces 😉
  • odpowiadaniu na pytania jasno i zwięźle. Najlepiej będzie zapisać pytanie jako nagłówek (nie martw się – może to być H3!) i udzielić natychmiastowych, jasnych i rzeczowych odpowiedzi tuż pod nim, bez owijania w bawełną.
  • dodawaniu FAQ. Możesz w tej sekcji umieścić typowe Q&A (pytania i odpowiedzi w pigułce) – to wprost idealna podkładka pod PAA. Ale jeśli chcesz, aby było to skuteczne, musisz oznaczyć FAQ w danych schema.

Poniżej nasze narzędzie do generowanie schemy dla FAQ – na razie dostępne w języku angielskim, ale bardzo intuicyjne. Sprawdź i daj nam znać, co myślisz.

Generator FAQ

Zacznij tworzyć znaczniki schema dla FAQ: odkryj nasz darmowy generator!

Generuj FAQ

Powyższe działania zwiększą Twoje szanse na awans w rankingu People Also Ask – to jasne. Ale nie możesz zapominać o podstawowych technikach i strategiach optymalizacji treści – wszystkie zasady SEO nadal obowiązują! Wykorzystaj pełen potencjał contentu.

Peopla Also Ask, czyli Podobne pytania / Więcej pytań. Podsumujmy!

Zarówno People Also Ask (Więcej pytań), jak i People Also Search For (Podobne wyszukiwania) często okazują się pomocne przy projektowaniu strategii treści SEO.

Co więcej, PAA może pomóc zwiększyć widoczność na stronach wyników wyszukiwania.

Potrzebujesz pomocy w optymalizacji pod kątem PAA? Odkryj nasze usługi SEO – nasi eksperci wygrają dla Ciebie wyścig SERP! 🏎️

Autor
Joanna Nicpoń - Senior SEO Specialist
Autor
Joanna Nicpoń

Senior SEO Specialist

Senior SEO Specialist. W Delante od sierpnia 2017 roku. Humanistka o zacięciu marketingowym, zainteresowana UX. Rozwijała u nas dział copywritingu i prowadzi w tym temacie szkolenia. Dba też o customer success i szkoli z obsługi klienta. A po pracy: kino, podróże, śniadania na mieście i Heroes III.

Autor
Joanna Nicpoń - Senior SEO Specialist
Autor
Joanna Nicpoń

Senior SEO Specialist

Senior SEO Specialist. W Delante od sierpnia 2017 roku. Humanistka o zacięciu marketingowym, zainteresowana UX. Rozwijała u nas dział copywritingu i prowadzi w tym temacie szkolenia. Dba też o customer success i szkoli z obsługi klienta. A po pracy: kino, podróże, śniadania na mieście i Heroes III.