Sklep internetowy – wielka korzyść małym kosztem
E-commerce, czyli ogólnie mówiąc handel elektroniczny jest w ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwijającym się kanałem dystrybucji. Z pobocznego lub też dodatkowego sposobu zbytu towaru i usług zamienia się dla wielu przedsiębiorstw w główne źródło kontaktu z Klientami.Ile jest sklepów online w Polsce?
W Polsce możemy zaobserwować dynamiczny wzrost ilości sklepów internetowych. Wedle szacunków na koniec czerwca 2019 roku liczba takich e-sklepów 31 000 (o 2800 więcej niż rok wcześniej). Zwykle te rokroczne wzrosty były o wiele mniejsze. Dostępne na rynku rozwiązania ułatwiają początkującym przedsiębiorcom rozpoczęcie sprzedaży w sieci. Własny sklep internetowy można założyć w kilka minut. Co ważne, bariera wejścia i początkowa inwestycja jest niewielka. To szczególnie istotne dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w branży e-commerce.Modele działalności sklepów internetowych
Wydatki na sklep internetowy zależą w dużej mierze od modelu witryny i sposobu jej prowadzenia. Jedni decydują się na wykupienie abonamentu na platformie sklepowej, dostając w zamian gotową witrynę do prowadzenia, natomiast drudzy zlecają wykonanie całego skryptu sklepu od podstaw firmie lub osobie zewnętrznej, a nawet robią to sami. Oczywiście żaden sklep internetowy nie działa tylko w internecie. Do kosztów jego założenia, musisz doliczyć także towar, który musisz zakupić czy jego magazynowanie (chyba, że decydujesz się prowadzić sklep w modelu dropshipping).Pozycjonowanie sklepu internetowego - czy jest ważne?
Skuteczne SEO to podstawa działalności stron i sklepów internetowych. Obecnie niemożliwe jest zaistnienie w świadomości internautów, gdy nie jest się dobrze widocznym w sieci. Za większość ruchu na stronach internetowych najczęściej odpowiedzialne są bezpłatne wyniki wyszukiwania. Prawie 44% osób rozpoczyna swoje zakupy online od skorzystania z wyszukiwarki Google. Według SEMrush 37,5% całkowitego ruchu na stronach e-commerce pochodzi właśnie z wyszukiwarek. Uwzględnienie tych statystyk może się okazać kluczowe w kontekście prowadzenia własnej firmy i generowania przychodów z e-commerce. Dbając o pozycjonowanie stron, masz szansę na poprawę pozycji serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe, także te związane z językiem korzyści. Instytut Gemius przeprowadził badanie na temat “E-commerce w Polsce”, dzięki czemu wiemy, że w 2019 roku 62% internautów choć raz zdecydowało się na zakupy online. Pamiętaj, że dobre pozycjonowanie i SEO to nie tylko wyświetlanie Twojego sklepu na pierwszej stronie wyszukiwarki. Stosując techniki SEO, wzmacniasz profesjonalny wizerunek sklepu i siebie jako sprzedawcy, a także zwiększasz rozpoznawalność marki wśród obecnych i potencjalnych Klientów. Jeśli nie wiesz jak robić to samemu, lub wolałbyś oddać to w ręce agencji SEO, to kliknij i dowiedz się, jak wygląda wycena pozycjonowania.Co to jest język korzyści?
Język korzyści to nic innego, jak sposób opisania produktu (rzeczy, usługi), który ma za zadanie wyeksponować realne zalety i korzyści dla odbiorcy.
Jest jedną z częściej wykorzystywanych technik sprzedażowych. Od zwykłych opisów marketingowych odróżnia go skupienie się na cechach produktu i potrzebach odbiorcy, które konkretna rzecz zaspokaja. Język korzyści może być także formą manipulacji, lub stanowić jej narzędzie, jednak w czystej formie pomaga odbiorcy lepiej zrozumieć produkt.
Cechy a zalety produktu
Najczęściej praktykowanym przez sprzedawców błędem jest mylenie cech produktu z zaletami. Przedłożyłeś Klientowi całą litanię superlatyw o produkcie, a on nadal wydaje się być niezdecydowany? Tyle się starałeś, a on nadal chce się zastanawiać? Jak to jest, że jeszcze nie zrozumiał, że to okazja jego życia? Odpowiedź jest bardzo prosta. Nawet najdłuższa lista pozytywnych cech przedmiotu nic nie da, jeśli Klient nie zauważy w nich wszystkich korzyści dla siebie. Mówiąc, że koszula jest w kolorze różowym, nikogo nie przekonasz do jej zakupu, gdyż takich ubrań może być sporo. A przecież ta koszula wykonana jest z bawełny, która dobrze sprawdza się nawet wśród największych alergików, a kolor magenta to przecież ostatni hit sezonu i tylko osoby znające się na modzie ubierają się w ten sposób! Prowadząc stronę, sklep internetowy oraz social media firmy, pamiętaj, by działania, jakie podejmujesz były przede wszystkim przemyślane i spójne z polityką firmy. Unikaj zagrań, które mogą zaważyć na reputacji Twojej firmy. Skrajnym przykładem jest Avocado Przeworsk case - swoją drogą, ciekawe, czy ten post zwiększył, czy zniwelował ilość Gości?Czego oczekują klienci od relacji z handlowcem w sklepie internetowym?
Rozwiązania e-commerce stale się rozwijają, jednak nadal wymagają asysty handlowca, który poza fiskalizacją i wysłaniem przesyłki, potrafi budować relacje ze swoimi klientami. Pamiętajmy, że technologia tylko wspiera handlowców, ale nigdy ich nie zastąpi, gdyż w procesie sprzedaży występują emocje. Emocje, których praktycznie nie da się wygenerować bez kontaktu z drugim człowiekiem. Klienci, szczególnie w relacji B2B, potrzebują kontaktu z przekazem handlowym kilkukrotnie, zanim zdecydują i podejmą decyzję zakupową.Sprzedaż to relacje
Prowadząc swój sklep internetowy, powinieneś skupiać się na budowie zaufania, podnoszeniu standardów, rzetelności, indywidualnym podejściu. Celem jest zaspokojenie potrzeb kupującego, nie tylko na poziomie logistycznym, ale również merytorycznym i psychologicznym.Jak stosować język korzyści?
Klienci, którzy trafią do Twojego sklepu stacjonarnego czy internetowego, z pewnością będą mieć wiele wątpliwości związanych ze skorzystaniem z Twoich usług lub produktów. To normalne. Rozmawiając z konsultantem w sklepie, przez czat lub dzwoniąc na infolinię, klient ma oczekiwania lub wątpliwości wobec produktów i usług. Oczekuje profesjonalnej odpowiedzi na wszelkie pytania. Twoim głównym zadaniem jest wówczas rozwianie ich w taki sposób, aby wybrał właśnie Twój produkt, a nie ten oferowany przez konkurencję. Jak to zrobić? Język korzyści wpływa na emocje konsumenta, a emocje z kolei oddziałują na zmysły. Ważne, jest by przedstawić oferowane przez siebie produkty i usługi jako te najwyższej jakości. Komputer, którym się interesuje, spełni jego oczekiwania wizerunkowe (produkt ekskluzywny), zapewni mu komfort wewnętrzny (wyprodukowany przez znaną firmę), poczucie bezpieczeństwa (żywotność i wytrzymałość baterii bez zasilania), a także nie wpłynie negatywnie na jego zdrowie (mniejsze promieniowanie).Język korzyści a grupa docelowa
Opis produktów i usług uzależniony jest od osoby do której kierujesz swoja ofertę. Inaczej opiszesz komputery przystosowane dla graczy, a inaczej najnowszy program fakturowy dla firm. Kluczem jest poznanie swoich klientów. To właśnie ich cechy oraz zachowania stanowią wstęp do określenia zalet Twojego produktu czy też usługi. Następnym krokiem jest wyodrębnienie wartościowych cech, którymi charakteryzuje się to, co sprzedajesz.Różnice między korzyścią a cechą
Cecha / Zaleta / Korzyść to model budowania prezentacji produktu w odpowiedzi na zidentyfikowane potrzeby Klienta. Cecha, to inaczej właściwość Twojego produktu, czyli to czym Twój produkt JEST. Dotyczy faktów, danych, charakterystyki produktu. Zaleta pokazuje w jaki sposób produkt, usługa lub ich cecha może pomóc klientowi i być przez niego wykorzystana. Korzyść natomiast pokazuje, w jaki sposób zalety zaspokajają potrzeby klienta wyrażone przez niego jawnie podczas rozmowy.
Przykładowo - drukarka 3D posiada dwie głowice pracujące (cecha), dzięki czemu możesz drukować model z dwóch różnych materiałów (zaleta) tworząc tym samym bardziej funkcjonalne obiekty (korzyść).
[caption id="attachment_28411" align="aligncenter" width="620"] Mów językiem korzyści do swoich Klientów, aby wiedzieli, co zmieni Twój produkt w ich życiu.[/caption]
Jak stosować język korzyści w opisach produktów, kategorii i na stronie głównej?
Tworząc opisy kategorii i produktów lub usług, które oferujesz w swoim sklepie internetowych, powinieneś przestrzegać kilku podstawowych zasad:- Twórz proste zdania - przekaz powinien być konkretny i w miarę możliwości prosty, aby zrozumiała go osoba spoza danej branży.
- Stosuj odpowiednią strukturę i podział tekstu - stosuj język korzyści w przyjaznej dla oka formie. Musisz zadbać o odpowiednie formatowanie tekstu.
- Wypunktuj zalety swojego produktu lub usługi - tworząc zwarty tekst, zadbaj by na jego końcu znalazło się podsumowanie w którym dokładnie wymienisz zalety, płynące z jego wyboru. Zawarcie ich w jednym miejscu pomoże klientowi jeszcze raz je sobie przypomnieć i na nowo rozważyć.
- Unikaj ogólników - im mniej przysłowiowego “lania wody” tym lepiej dla Twojego odbiorcy. Zadbaj aby klient otrzymał samo “mięso”.
- Zachowaj umiar - język korzyści użyty w nadmiarze i złym kontekście może doprowadzić do zapalenia się lampki ostrzegawczej u klienta i spowodować jego wycofanie.