Prowadzisz sklep ze zrównoważoną modą i zastanawiasz się, jak połączyć wymagania świata marketingu ze swoimi wartościami? Zobacz, jak odnaleźć się w gąszczu SEO i zaistnieć wynikach wyszukiwania, skutecznie docierając do grona właściwych odbiorców.
10 rzeczy, o których musisz pamiętać optymalizując sklep z modą zrównoważoną. SEO checklista dla Ciebie!
1. Przeprowadź właściwą analizę fraz kluczowych
Podkreślamy to na samym początku, bo bez naprawdę dobrze przeprowadzonej analizy fraz kluczowych w tak specyficznej (a zarazem konkurencyjnej!) branży będzie bardzo trudno o zadowalające wyniki. Na czym powinieneś się skupić, prowadząc analizę słów dla sklepu z modą zrównoważoną?
Wartościowe frazy dopasowane do potrzeb twoich realnych klientów.
Odpowiednie wolumeny fraz.
Osiągalny przy Twoim budżecie poziom konkurencyjności słów kluczowych.
2. Zadbaj o podstawowe optymalizacje techniczne on-site
W każdym sklepie internetowym, niezależnie od branży, muszą być wykonane pewne optymalizacje na stronie, które pomogą Ci wybić się w wynikach wyszukiwania. Poniżej to, co musi trafić na Twoje to-do list, ale nie wymaga unikalnego podejścia związanego ze specyfiką Twojej działalności:
Zdobądź linki zwrotne z innych witryn powiązanych tematycznie z modą zrównoważoną - topical flow to must-have w Twojej branży.
Organiczny link-building to coś, w co warto zainwestować swój czas i budżet. Jak możesz to zrobić? Wejdź w relację z właścicielami stron, blogów czy innych firm, z którymi możliwe będzie podjęcie współpracy. Możesz stworzyć dla nich artykuły branżowe albo zaproponować recenzje produktów - pomysłom właściwie nie ma końca.
Ta część będzie dłuższa, bo jest dla Ciebie bardzo ważna! Jeśli jeszcze nie wiesz, jak wybrać content na 2022 rok, zerknij do naszego wpisu. A tymczasem zacznijmy od podstaw.
EAT it! Google niezmiennie docenia treści, które są dobre: wysokiej jakości, profesjonalne, godne zaufania, odpowiadające na ważne pytania, które mogą chcieć zadać użytkownicy.
Pamiętaj, że Twój blog to miejsce, w którym możesz pokazać, że znasz się na rzeczy, i udowodnić swoją pozycję wyszukiwarkom - koniecznie uwzględnij rozbudowę (lub utworzenie) bloga w planie marketingowym na 2022 rok.
Strategia EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) świetnie sprawdza się w budowaniu renomy sklepów internetowych. O czym koniecznie musisz pamiętać?
Twórz długie, wartościowe treści.
Nie używaj clickbaitów (a w Twojej branży przede wszystkim nie posługuj się greenwashingiem, aby przyciągnąć klientów!).
Powołuj się na specjalistów.
Regularnie update’uj swoje wpisy, nie dopuszczając do dezaktualizacji treści.
Wskazówka: Warto linkować do źródeł, z których czerpiesz informacje - w przypadku mody zrównoważonej mogą to być raporty związane z tematem, badania dotyczące wpływu mody na środowisko czy chociażby zaufane portale branżowe.
Pamiętaj o search intent. Od listopada 2021 to kolejny bardzo istotny aspekt, który Google bierze pod uwagę oceniając strony - musisz nie tylko pozycjonować się na dane frazy, ale też rozumieć, co i dlaczego użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Możesz skorzystać np. z pomocy keyword intent analysis narzędzia SEMrush. Więcej w artykule: Search intent SEO.
Wykorzystaj UGC - User Generated Content. W ostatnich latach możemy zaobserwować, że UGC rośnie na znaczeniu w wielu branżach, i branża modowa (w tym nisza mody zrównoważonej) nie jest tutaj wyjątkiem.
Treści dostarczane przez użytkowników (komentarze, recenzje, opinie) są ogromnie cenne i nie tylko ułatwiają innym decyzje zakupowe, lecz także pozytywnie wpływają na SEO - dlatego koniecznie dodaj je na swoją to-do list!
Dbaj o to, żeby Twój content był rzeczywiście użyteczny. Sprawdzaj, jakie frazy wyszukują użytkownicy i odpowiadaj na ich pytania, nawet jeśli Tobie wydają się oczywiste. Pozwoli Ci to zbudować relację z użytkownikami i przekształcić ich w potencjalnych klientów oraz - w przyszłości - w wiernych ambasadorów marki. Co możesz robić, aby upewnić się, żę tworzone treści są pomocne?
Sprawdzaj, czego w sieci szukają użytkownicy. Pomogą Ci w tym takie narzędzia jak: Answer the Public, Ubersuggest, SEMstorm.
Odpowiadaj na pytania: gdzie kupić sukienki produkowane w Polsce? Jakie materiały są ekologiczne? Co to jest lyocell? Jak prać bawełniane swetry? Jakie second handy w Warszawie warto odwiedzić?
Twórz zestawienia: 5 najciekawszych polskich marek slow fashion. 7 alternatyw dla poliestrowych spódnic. 10 pomysłów na bardziej zrównoważoną garderobę. Pisz o wszystkim, co interesuje Twoich odbiorców i może im się przydać!
Optymalizuj wpisy pod odpowiednie frazy kluczowe, aby klienci mogli na nie trafić. Przydadzą Ci się frazy w formie pytań, do których przygotujesz poradniki.
Linkuj do produktów w treści artykułów. Skoro piszesz o tym, jak nosić wełniane swetry, dlaczego by nie pokazać użytkownikom własnych propozycji?
Działaj sezonowo. Mimo że moda zrównoważona z zasady ma służyć na długie lata, to jednak oczywistym jest, że na wiosnę dużo chętniej użytkownicy będą wyszukiwać cienkich płaszczy, a przed sezonem wakacyjnym strojów kąpielowych, lnianych sukienek czy sandałów.
5. Wprowadź różnorodny content: graficzny, audio i wideo
Myślisz, że teksty w Twojej branży wystarczą? Moda rządzi się swoimi prawami i nic tak nie przyciąga uwagi użytkowników jak ciekawy, zróżnicowany content. Zacznijmy więc od początku.
Umieść na stronie dużo zdjęć wysokiej jakości. Równolegle musisz zadbać o ich odpowiednie zoptymalizowanie pod kątem SEO - zapomnij więc o nieskompresowanych grafikach po kilka megabajtów, bo strona po jakimś czasie z nimi zacznie chodzić dużo, dużo wolniej niż powinna.
Spraw, żeby content był łatwo share’owalny. Udostępnienia grają ważną rolę w zdobywaniu linków zewnętrznych, a do tego pozwalają na docieranie do szerszego grona odbiorców (przy okazji: sprawdź, czy warto mieć linki z social mediów - możesz się zdziwić!) i budują Twoją renomę w sieci. Proste rozwiązania, takie jak dodanie przycisku udostępnienia w mediach społecznościowych , potrafią być w przypadku branży modowej prawdziwymi gamechangerami.
Twórz content wideo. Nie muszą to być typowe reklamy - śmiało eksperymentuj z vlogami, poradnikami, a nawet animacjami (nie zapomnij przy tym dodać linku do swojej strony, bo to dla SEO bardzo istotne!).
Potrzebujesz inspiracji? Spójrz chociażby na spot Patagonii, jednej z najbardziej sustainable marek. Mamy tu do czynienia z transparentną komunikacją, świetną grafiką i autentycznym marketingiem wręcz stworzonym dla zrównoważonej mody. Jest się czym zachwycić:
Podcast o zrównoważonej modzie? Czemu nie! Formy audio zyskują na popularności z każdym rokiem, a przy okazji są formą contentu, którą łatwo wykorzystać na wiele sposobów. Background do wideo, transkrypcja do artykułu… pomysłom nie ma końca. Pamiętaj, że konkurencja w branży modowej jest ogromna, a Twoim zadaniem (także w imię lepszego pozycjonowania) jest być na tyle oryginalnym, by się wybić.
6. Pamiętaj o znaczeniu grafik
Zadbaj o obrazy wysokiej jakości. To podstawa dobrego prosperowania w internetowym świecie mody - grafiki i fotografie muszą stanowić centrum Twojej strony, pomagając odbiorcom być tak blisko marki jak się da.
Pokaż, jak produkty prezentują się na modelach. Dlaczego piszemy o tym w poradniku o SEO? Bo to często klucz do konwersji - gdy już zdobędziesz wartościowy ruch na stronę, musisz zadbać o to, aby się nie zmarnował, czyli poprowadzić użytkowników aż do końca procesu zakupowego, a w przypadku sklepu z modą zrównoważoną fotografie wraz z dobrym opisem mogą okazać się niezwykle istotne.
Pokaż się w SERPach. Wiesz, że Google często wyświetla grafiki obok wyników wyszukiwania? Odpowiednio zoptymalizowane grafiki zostaną zaczytane jako miniaturki, a użytkownicy zdecydowanie chętniej klikną w wyróżniający się w ten sposób wpis. Ustaw grafikę wyróżniającą na danej podstronie, a pojawi się ona w SERPie!
Zadbaj o optymalizację grafik ze względu na SEO. Nie zapomnij o tym, jaki wpływ mają grafiki na prędkość strony. Zapisywanie ich w odpowiednich formatach czy bezstratne kompresowanie mogą znacząco przyspieszyć ładowanie witryny - a to jeden z aspektów, które Google bierze pod uwagę podczas oceny stron. Pamiętaj też o sprostaniu wymogom Core Web Vitals.
[caption id="attachment_50354" align="aligncenter" width="750"] Więcej o CWV przeczytasz w artykule: Nowe algorytmy Core Web Vitals.[/caption]
Ważne: Nie masz pewności, czy Twoja strona wypada według nich dobrze? Zerknij na wyniki w Page Speed Insights, zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i komputerów.
Zoptymalizuj teksty alternatywne do wszystkich grafik. Dzięki temu Google z łatwością odczyta, co się na nich znajduje, i wyświetli na przykład w Google Grafika - a w przypadku branży modowej to niezmiernie ważne! Uzupełnij alty we wszystkich zdjęciach, nawet tych, które z pozoru wydają Ci się mniej ważne - pozycje w SERPach pokażą Ci różnicę.
7. Twórz naprawdę dobre opisy produktów i kategorii
Wspominaj o zrównoważonym rozwoju w swoich opisach. Dzięki temu nie tylko nasycisz stronę właściwymi frazami kluczowymi powiązanymi z tematyką sustainability, lecz także pokażesz użytkownikom swojej intencje. Koniecznie podkreśl:
Co tak naprawdę Cię wyróżnia?
Jak wygląda Twój łańcuch dostaw?
Co z etycznością zatrudnienia Twoich pracowników?
Jakie materiały używasz i skąd je pozyskujesz?
W jaki sposób dbasz o środowisko podczas wytwarzania i transportu produktów?
8. Nie zapominaj o specyfice swojej grupy docelowej
Wspominaliśmy wcześniej, jak istotne w przypadku mody zrównoważonej jest unikalne podejście do marketingu - nie możesz postawić na typowe strategie takie jak cross-selling, gigantyczne wyprzedaże co sezon i inne trendy właściwe dla fast fashion.
Zamiast tego musisz podejmować często trudne, ale odpowiedzialne decyzje, które będą kształtowały jednolity obraz Twojej marki: dotyczy to zarówno copy produktowego, artykułów blogowych czy nawet tytułów podstron, nagłówków, opisów meta.
Pamiętaj: klienci, którzy cenią sobie zrównoważoną modę, będą cenili sobie także etyczny i rozsądnie prowadzony biznes. To pod nich musisz stworzyć swoją strategię działań SEO.
W 2021 roku E-Izba przeprowadziła raport Odpowiedzialny E-commerce, który może Cię zainteresować. Zobacz chociażby jakie aspekty klienci biorą pod uwagę wybierając e-sklep na swoje zakupy - 55% osób zwraca uwagę na to, czy firma działa zgodnie ze zrównoważonym rozwojem; możemy zagwarantować Ci, że w Twojej niszy ten procent będzie jeszcze wyższy.
[caption id="attachment_52423" align="aligncenter" width="602"] Źródło: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/11/Raport-Odpowiedzialny-E-commerce-2021.pdf[/caption]
9. Dostosuj swoją stronę do wymagań urządzeń mobilnych
Jeśli nie jesteś pewien, jaka część Twoich użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, wystarczy, że zerkniesz na podsumowanie z Google Analytics lub Google Search Console. Jednak już teraz możemy zagwarantować, że nawet jeśli ostateczny zakup odbywa się z poziomu urządzenia stacjonarnego, to smartfony odgrywają ogromną rolę w całym procesie sprzedażowym.
Według raportu Shopify 60% użytkowników uważa, że jakość mobilnej wersji strony odgrywa istotną rolę w wyborze sklepu internetowego, w którym zrealizują zakup.
Co zatem musisz zrobić?
upewnij się, że ścieżka zakupowa na urządzeniach mobilnych jest jasna i czytelna;
sprawdź, czy wszystkie funkcje, buttony czy linki działają na mobile’u;
pozwól użytkownikom dokończyć zakup bez rejestracji w sklepie;
unikaj tworzenia małych, niewygodnych przycisków, i umieszczania buttonów zbyt blisko siebie.
[caption id="attachment_52425" align="aligncenter" width="750"] Screen z narzędzia od Google pozwalającego sprawdzić optymalizację stron pod kątem urządzeń mobilnych[/caption]
10. Polub się z dobrym UX-em!
Świetny design strony internetowej to podstawa skutecznej sprzedaży i wydłużenia czasu przebywania użytkowników na stronie. Ale czy wiedziałeś, że może pozytywnie wpływać na SEO?
Google chce w końcu dostarczyć użytkownikom najlepsze doświadczenie związane z aktywnością w sieci, dlatego zależy mu, aby doświadczenie z witrynami, które wyświetlają się wysoko w wynikach wyszukiwania, było maksymalnie przyjemne, proste i dobre.
Więcej na ten temat piszemy w artykule: Wpływ UX na SEO, czyli doświadczenie użytkownika a pozycja strony.
Po co SEO w sklepie modowym?
Potencjał, który musisz wydobyć
54% konsumentów chce kupować produkty, które powstają z troską o środowisko naturalne, w etyczny sposób, i wskazuje sustainability jako jeden z aspektów branych pod uwagę w czasie decyzji zakupowej (źródło).
Jednocześnie 20.2% konsumentów twierdzi, że nie chce lub nie może płacić więcej za ubrania stworzone w duchu mody zrównoważonej, 17.5% wskazuje na mały wybór produktów, a 18.8% ma problem ze znalezieniem zrównoważonych odpowiedników popularnych produktów (źródło).
Moda to trudna do wypozycjonowania branża. Jest wysoce konkurencyjna i wymaga spersonalizowanej strategii, aby faktycznie zaistnieć na tle konkurencji. Wydawałoby się, że moda zrównoważona to już nieco inny temat - w końcu mniej jest marek działających etycznie, konkurencja powinna być więc mniejsza… prawda?
Nie do końca. Od kilku lat rynek sustainable fashion rozwija się w szybkim tempie i choć pozostaje niewielkim wycinkiem branży w stosunku do fast fashion, to już wewnątrz tej niszy trwa zacięta walka o wyniki.
Dodatkowo nie we wszystkich aspektach marketingu i reklamy moda zrównoważona może w stu procentach odciąć się od reszty sektora - pewne frazy kluczowe mogą się pokrywać, nie wspominając już o tym, jak często fast fashion przejmuje wyniki zakupów Google.
Musisz też brać pod uwagę konkurencję cenową - w czasie kryzysu i zwiększonego niepokoju decyzje zakupowe są podejmowane z większą rozwagą, co może przekładać się na zmniejszoną konwersję.
Możemy pomóc w pozycjonowaniu Twojego sklepu internetowego! Sprawdź naszą usługę pozycjonowanie e-commerce i wypełnij formularz, by otrzymać bezpłatną wycenę.
Do tego pozostaje dylemat - jak zwiększać sprzedaż, nie napędzając sztucznej konsumpcji? W jaki sposób zwiększyć swoją widoczność, docierając do odpowiedniej grupy odbiorców? Jedną z najlepszych odpowiedzi jest dobrze dobrana strategia SEO. W SEO nie narzucasz użytkownikom zakupu, ale gdy Cię naprawdę potrzebują - jesteś dla nich w wynikach wyszukiwania. Podążanie za najnowszymi trendami SEO jest w 2022 roku dla sklepów z modą zrównoważoną niezwykle ważne: zmiana jest konieczna, aby mimo kryzysu gospodarczego i ogromnej konkurenci odnieść sukces.
Dlaczego?
Obecność w Google = dostępność dla klientów. Szkoda byłoby marnować potencjał Twojej witryny, nie napędzając na nią wartościowego ruchu. Jeśli klienci nie będą mogli Cię znaleźć, bo jesteś na odległych pozycjach, zwyczajnie nie zrealizują u Ciebie zakupów. Tutaj z pomocą przychodzi SEO - w świecie, w którym wszyscy mamy naprawdę ograniczony czas, wyjście naprzeciw potrzebom użytkowników i pokazanie im się na szczycie wyników wyszukiwań to najlepsze, co możesz zrobić.
Zwiększenie widoczności = zwiększenie wiarygodności. Wyobraź sobie, że potencjalna klientka dowiedziała się o istnieniu Twojej marki modowej z polecenia przyjaciółki. Chce sprawdzić, co masz do zaoferowania, i może nawet kupić coś u Ciebie, ale… nie może Cię znaleźć. Albo widzi tylko Twój profil na Facebooku. Mało wiarygodne, prawda? Jeśli użytkownik ma problem z odnalezieniem firmy po wpisaniu frazy brandowej zaczyna się zastanawiać, czy marka jest godna zaufania. A czasem nawet czy w ogóle istnieje.
Prawidłowa strategia SEO = większy ruch organiczny. Widoczność w Google możemy mierzyć na różne sposoby - najczęściej przez pozycje w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe czy liczbę wyświetleń. Pozostaje jeszcze kolejny aspekt - kliknięcia, czyli odwiedziny strony, które przekładają się na zwiększony ruch organiczny (ten prosto z wyszukiwarki). Przy dobrej strategii SEO stopniowo zwiększysz swoją widoczność, a ona z kolei spowoduje rosnącą liczbę kliknięć i więcej użytkowników na Twojej stronie. Brzmi jak plan? Zdecydowanie.
Ruch organiczny z dobrych źródeł = zwiększona konwersja. Często piszemy o tym, że ruch ruchowi nie równy, a my, jako specjaliści SEO, przy tworzeniu strategii i analizie fraz kluczowych musimy dbać o to, by przyciągnąć na stronę osoby, które faktycznie są zainteresowane Twoimi usługami i produktami. Pusty ruch to wysoki bounce rate i niski współczynnika konwersji - nie w to celujemy. Im lepiej określona grupa docelowa, tym lepiej zaprojektowana strategia, która pozwoli Ci zauważyć wzrost zaangażowania i (w dalszej konsekwencji) konwersji.
Lepszy UX = większe zaangażowanie użytkowników i dłuższy czas spędzony na stronie. Łatwe zakupy to przyjemne zakupy! Jeśli klienci nie będą musieli się głowić nad tym, w jaki sposób zrealizować zamówienie, a estetyczna strona witryny będzie dla nich zwyczajnie przyjemna, wartość konwersji wzrośnie, a Google dostanie sygnał, że Twoja strona jest wartościowa i warto ją wyświetlać wysoko w wynikach.
SEO pomaga Twojej marce zaistnieć w Google, sprawiając, że staje się bardziej wiarygodna, widoczna dla użytkowników i obecna na rynku.
Co musisz zapamiętać?
Moda zrównoważona i SEO to zdecydowanie dobrany duet. Pamiętając o 10 najważniejszych zasadach pozycjonowania swojego sklepu z powodzeniem wespniesz się na szczyt wyników wyszukiwania!
Przeprowadź analizę fraz kluczowych.
Zadbaj o podstawowe optymalizacje techniczne on-site.
Stwórz dobrą strategię link-buildingu.
Zadbaj o treść na blogu.
Wprowadź różnorodny content (audio, wideo, foto).
Pamiętaj o znaczeniu grafik dla biznesu modowego.
Twórz naprawdę dobre opisy produktów i kategorii.
Nie zapominaj o specyfice swojej grupy docelowej.
Dostosuj swoją stronę do wymagań urządzeń mobilnych.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.