Moda zrównoważona a SEO – o czym warto pamiętać? 10 wskazówek
Prowadzisz sklep ze zrównoważoną modą i zastanawiasz się, jak połączyć wymagania świata marketingu ze swoimi wartościami? Zobacz, jak odnaleźć się w gąszczu SEO i zaistnieć wynikach wyszukiwania, skutecznie docierając do grona właściwych odbiorców.
Spis treści:
- 10 rzeczy, o których musisz pamiętać optymalizując sklep z modą zrównoważoną. SEO checklista dla Ciebie!
- Przeprowadź właściwą analizę fraz kluczowych
- Zadbaj o podstawowe optymalizacje techniczne on-site
- Stwórz dobrą strategię link-buildingu
- Zadbaj o treść na blogu
- Wprowadź różnorodny content: graficzny, audio i wideo
- Pamiętaj o znaczeniu grafik
- Twórz naprawdę dobre opisy produktów i kategorii
- Nie zapominaj o specyfice swojej grupy docelowej
- Dostosuj swoją stronę do wymagań urządzeń mobilnych
- Polub się z dobrym UX-em!
- Po co SEO w sklepie modowym?
- Co powinieneś zapamiętać?
10 rzeczy, o których musisz pamiętać optymalizując sklep z modą zrównoważoną. SEO checklista dla Ciebie!
1. Przeprowadź właściwą analizę fraz kluczowych
Podkreślamy to na samym początku, bo bez naprawdę dobrze przeprowadzonej analizy fraz kluczowych w tak specyficznej (a zarazem konkurencyjnej!) branży będzie bardzo trudno o zadowalające wyniki. Na czym powinieneś się skupić, prowadząc analizę słów dla sklepu z modą zrównoważoną?
- Wartościowe frazy dopasowane do potrzeb twoich realnych klientów.
- Odpowiednie wolumeny fraz.
- Osiągalny przy Twoim budżecie poziom konkurencyjności słów kluczowych.
- Long-taile, czyli frazy długiego ogona.
Więcej o analizie fraz kluczowych i frazach long tail znajdziesz w artykule: Dlaczego frazy szczegółowe konwertują lepiej niż ogólne?
2. Zadbaj o podstawowe optymalizacje techniczne on-site
W każdym sklepie internetowym, niezależnie od branży, muszą być wykonane pewne optymalizacje na stronie, które pomogą Ci wybić się w wynikach wyszukiwania. Poniżej to, co musi trafić na Twoje to-do list, ale nie wymaga unikalnego podejścia związanego ze specyfiką Twojej działalności:
- Zwiększenie prędkości witryny.
- Dopasowany do wymagań Google layout strony.
- Dane schema.
- Struktura adresów URL.
- Tytuły i opisy meta podstron.
Informacje o tym, jak to wszystko zrobić, znajdziesz m.in. w naszym obszernym poradniku: Pozycjonowanie stron. Poradnik dla początkujących.
3. Stwórz dobrą strategię link-buildingu
- Zdobądź linki zwrotne z innych witryn powiązanych tematycznie z modą zrównoważoną – topical flow to must-have w Twojej branży.
Organiczny link-building to coś, w co warto zainwestować swój czas i budżet. Jak możesz to zrobić? Wejdź w relację z właścicielami stron, blogów czy innych firm, z którymi możliwe będzie podjęcie współpracy. Możesz stworzyć dla nich artykuły branżowe albo zaproponować recenzje produktów – pomysłom właściwie nie ma końca. |
Więcej inspiracji zebraliśmy w artykule: 40 sposobów na pozyskiwanie linków zewnętrznych.
4. Zadbaj o treść na blogu
Ta część będzie dłuższa, bo jest dla Ciebie bardzo ważna! Jeśli jeszcze nie wiesz, jak wybrać content na 2022 rok, zerknij do naszego wpisu. A tymczasem zacznijmy od podstaw.
- EAT it! Google niezmiennie docenia treści, które są dobre: wysokiej jakości, profesjonalne, godne zaufania, odpowiadające na ważne pytania, które mogą chcieć zadać użytkownicy.
Pamiętaj, że Twój blog to miejsce, w którym możesz pokazać, że znasz się na rzeczy, i udowodnić swoją pozycję wyszukiwarkom – koniecznie uwzględnij rozbudowę (lub utworzenie) bloga w planie marketingowym na 2022 rok.
Strategia EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) świetnie sprawdza się w budowaniu renomy sklepów internetowych. O czym koniecznie musisz pamiętać?
- Twórz długie, wartościowe treści.
- Nie używaj clickbaitów (a w Twojej branży przede wszystkim nie posługuj się greenwashingiem, aby przyciągnąć klientów!).
- Powołuj się na specjalistów.
- Regularnie update’uj swoje wpisy, nie dopuszczając do dezaktualizacji treści.
Wskazówka: Warto linkować do źródeł, z których czerpiesz informacje – w przypadku mody zrównoważonej mogą to być raporty związane z tematem, badania dotyczące wpływu mody na środowisko czy chociażby zaufane portale branżowe.
- Pamiętaj o search intent. Od listopada 2021 to kolejny bardzo istotny aspekt, który Google bierze pod uwagę oceniając strony – musisz nie tylko pozycjonować się na dane frazy, ale też rozumieć, co i dlaczego użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Możesz skorzystać np. z pomocy keyword intent analysis narzędzia SEMrush. Więcej w artykule: Search intent SEO.
- Wykorzystaj UGC – User Generated Content. W ostatnich latach możemy zaobserwować, że UGC rośnie na znaczeniu w wielu branżach, i branża modowa (w tym nisza mody zrównoważonej) nie jest tutaj wyjątkiem.
Treści dostarczane przez użytkowników (komentarze, recenzje, opinie) są ogromnie cenne i nie tylko ułatwiają innym decyzje zakupowe, lecz także pozytywnie wpływają na SEO – dlatego koniecznie dodaj je na swoją to-do list!
- Dbaj o to, żeby Twój content był rzeczywiście użyteczny. Sprawdzaj, jakie frazy wyszukują użytkownicy i odpowiadaj na ich pytania, nawet jeśli Tobie wydają się oczywiste. Pozwoli Ci to zbudować relację z użytkownikami i przekształcić ich w potencjalnych klientów oraz – w przyszłości – w wiernych ambasadorów marki. Co możesz robić, aby upewnić się, żę tworzone treści są pomocne?
- Sprawdzaj, czego w sieci szukają użytkownicy. Pomogą Ci w tym takie narzędzia jak: Answer the Public, Ubersuggest, SEMstorm.
- Odpowiadaj na pytania: gdzie kupić sukienki produkowane w Polsce? Jakie materiały są ekologiczne? Co to jest lyocell? Jak prać bawełniane swetry? Jakie second handy w Warszawie warto odwiedzić?
- Twórz zestawienia: 5 najciekawszych polskich marek slow fashion. 7 alternatyw dla poliestrowych spódnic. 10 pomysłów na bardziej zrównoważoną garderobę. Pisz o wszystkim, co interesuje Twoich odbiorców i może im się przydać!
- Optymalizuj wpisy pod odpowiednie frazy kluczowe, aby klienci mogli na nie trafić. Przydadzą Ci się frazy w formie pytań, do których przygotujesz poradniki.
- Linkuj do produktów w treści artykułów. Skoro piszesz o tym, jak nosić wełniane swetry, dlaczego by nie pokazać użytkownikom własnych propozycji?
- Działaj sezonowo. Mimo że moda zrównoważona z zasady ma służyć na długie lata, to jednak oczywistym jest, że na wiosnę dużo chętniej użytkownicy będą wyszukiwać cienkich płaszczy, a przed sezonem wakacyjnym strojów kąpielowych, lnianych sukienek czy sandałów.
5. Wprowadź różnorodny content: graficzny, audio i wideo
Myślisz, że teksty w Twojej branży wystarczą? Moda rządzi się swoimi prawami i nic tak nie przyciąga uwagi użytkowników jak ciekawy, zróżnicowany content. Zacznijmy więc od początku.
- Umieść na stronie dużo zdjęć wysokiej jakości. Równolegle musisz zadbać o ich odpowiednie zoptymalizowanie pod kątem SEO – zapomnij więc o nieskompresowanych grafikach po kilka megabajtów, bo strona po jakimś czasie z nimi zacznie chodzić dużo, dużo wolniej niż powinna.
- Spraw, żeby content był łatwo share’owalny. Udostępnienia grają ważną rolę w zdobywaniu linków zewnętrznych, a do tego pozwalają na docieranie do szerszego grona odbiorców (przy okazji: sprawdź, czy warto mieć linki z social mediów – możesz się zdziwić!) i budują Twoją renomę w sieci. Proste rozwiązania, takie jak dodanie przycisku udostępnienia w mediach społecznościowych , potrafią być w przypadku branży modowej prawdziwymi gamechangerami.
- Twórz content wideo. Nie muszą to być typowe reklamy – śmiało eksperymentuj z vlogami, poradnikami, a nawet animacjami (nie zapomnij przy tym dodać linku do swojej strony, bo to dla SEO bardzo istotne!).
Potrzebujesz inspiracji? Spójrz chociażby na spot Patagonii, jednej z najbardziej sustainable marek. Mamy tu do czynienia z transparentną komunikacją, świetną grafiką i autentycznym marketingiem wręcz stworzonym dla zrównoważonej mody. Jest się czym zachwycić:
- Podcast o zrównoważonej modzie? Czemu nie! Formy audio zyskują na popularności z każdym rokiem, a przy okazji są formą contentu, którą łatwo wykorzystać na wiele sposobów. Background do wideo, transkrypcja do artykułu… pomysłom nie ma końca. Pamiętaj, że konkurencja w branży modowej jest ogromna, a Twoim zadaniem (także w imię lepszego pozycjonowania) jest być na tyle oryginalnym, by się wybić.
6. Pamiętaj o znaczeniu grafik
- Zadbaj o obrazy wysokiej jakości. To podstawa dobrego prosperowania w internetowym świecie mody – grafiki i fotografie muszą stanowić centrum Twojej strony, pomagając odbiorcom być tak blisko marki jak się da.
- Pokaż, jak produkty prezentują się na modelach. Dlaczego piszemy o tym w poradniku o SEO? Bo to często klucz do konwersji – gdy już zdobędziesz wartościowy ruch na stronę, musisz zadbać o to, aby się nie zmarnował, czyli poprowadzić użytkowników aż do końca procesu zakupowego, a w przypadku sklepu z modą zrównoważoną fotografie wraz z dobrym opisem mogą okazać się niezwykle istotne.
- Pokaż się w SERPach. Wiesz, że Google często wyświetla grafiki obok wyników wyszukiwania? Odpowiednio zoptymalizowane grafiki zostaną zaczytane jako miniaturki, a użytkownicy zdecydowanie chętniej klikną w wyróżniający się w ten sposób wpis. Ustaw grafikę wyróżniającą na danej podstronie, a pojawi się ona w SERPie!
- Zadbaj o optymalizację grafik ze względu na SEO. Nie zapomnij o tym, jaki wpływ mają grafiki na prędkość strony. Zapisywanie ich w odpowiednich formatach czy bezstratne kompresowanie mogą znacząco przyspieszyć ładowanie witryny – a to jeden z aspektów, które Google bierze pod uwagę podczas oceny stron. Pamiętaj też o sprostaniu wymogom Core Web Vitals.
Ważne: Nie masz pewności, czy Twoja strona wypada według nich dobrze? Zerknij na wyniki w Page Speed Insights, zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i komputerów.
- Zoptymalizuj teksty alternatywne do wszystkich grafik. Dzięki temu Google z łatwością odczyta, co się na nich znajduje, i wyświetli na przykład w Google Grafika – a w przypadku branży modowej to niezmiernie ważne! Uzupełnij alty we wszystkich zdjęciach, nawet tych, które z pozoru wydają Ci się mniej ważne – pozycje w SERPach pokażą Ci różnicę.
7. Twórz naprawdę dobre opisy produktów i kategorii
- Wspominaj o zrównoważonym rozwoju w swoich opisach. Dzięki temu nie tylko nasycisz stronę właściwymi frazami kluczowymi powiązanymi z tematyką sustainability, lecz także pokażesz użytkownikom swojej intencje. Koniecznie podkreśl:
- Co tak naprawdę Cię wyróżnia?
- Jak wygląda Twój łańcuch dostaw?
- Co z etycznością zatrudnienia Twoich pracowników?
- Jakie materiały używasz i skąd je pozyskujesz?
- W jaki sposób dbasz o środowisko podczas wytwarzania i transportu produktów?
- Twórz copy, które konwertuje. Korzystaj przy tym z dobrych praktyk SEO i copywritingowych – zebraliśmy je m.in. w artykule Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?
8. Nie zapominaj o specyfice swojej grupy docelowej
Wspominaliśmy wcześniej, jak istotne w przypadku mody zrównoważonej jest unikalne podejście do marketingu – nie możesz postawić na typowe strategie takie jak cross-selling, gigantyczne wyprzedaże co sezon i inne trendy właściwe dla fast fashion.
Zamiast tego musisz podejmować często trudne, ale odpowiedzialne decyzje, które będą kształtowały jednolity obraz Twojej marki: dotyczy to zarówno copy produktowego, artykułów blogowych czy nawet tytułów podstron, nagłówków, opisów meta.
Pamiętaj: klienci, którzy cenią sobie zrównoważoną modę, będą cenili sobie także etyczny i rozsądnie prowadzony biznes. To pod nich musisz stworzyć swoją strategię działań SEO.
W 2021 roku E-Izba przeprowadziła raport Odpowiedzialny E-commerce, który może Cię zainteresować. Zobacz chociażby jakie aspekty klienci biorą pod uwagę wybierając e-sklep na swoje zakupy – 55% osób zwraca uwagę na to, czy firma działa zgodnie ze zrównoważonym rozwojem; możemy zagwarantować Ci, że w Twojej niszy ten procent będzie jeszcze wyższy.
9. Dostosuj swoją stronę do wymagań urządzeń mobilnych
Jeśli nie jesteś pewien, jaka część Twoich użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, wystarczy, że zerkniesz na podsumowanie z Google Analytics lub Google Search Console. Jednak już teraz możemy zagwarantować, że nawet jeśli ostateczny zakup odbywa się z poziomu urządzenia stacjonarnego, to smartfony odgrywają ogromną rolę w całym procesie sprzedażowym.
Według raportu Shopify 60% użytkowników uważa, że jakość mobilnej wersji strony odgrywa istotną rolę w wyborze sklepu internetowego, w którym zrealizują zakup.
Co zatem musisz zrobić?
- upewnij się, że ścieżka zakupowa na urządzeniach mobilnych jest jasna i czytelna;
- sprawdź, czy wszystkie funkcje, buttony czy linki działają na mobile’u;
- zadbaj o odpowiednie skompresowanie grafik;
- sprawdź raport obsługi na urządzeniach mobilnych i rozwiąż ewentualne problemy;
- pozwól użytkownikom dokończyć zakup bez rejestracji w sklepie;
- unikaj tworzenia małych, niewygodnych przycisków, i umieszczania buttonów zbyt blisko siebie.
10. Polub się z dobrym UX-em!
Świetny design strony internetowej to podstawa skutecznej sprzedaży i wydłużenia czasu przebywania użytkowników na stronie. Ale czy wiedziałeś, że może pozytywnie wpływać na SEO?
Google chce w końcu dostarczyć użytkownikom najlepsze doświadczenie związane z aktywnością w sieci, dlatego zależy mu, aby doświadczenie z witrynami, które wyświetlają się wysoko w wynikach wyszukiwania, było maksymalnie przyjemne, proste i dobre.
Więcej na ten temat piszemy w artykule: Wpływ UX na SEO, czyli doświadczenie użytkownika a pozycja strony.
Po co SEO w sklepie modowym?
Potencjał, który musisz wydobyć
- 54% konsumentów chce kupować produkty, które powstają z troską o środowisko naturalne, w etyczny sposób, i wskazuje sustainability jako jeden z aspektów branych pod uwagę w czasie decyzji zakupowej (źródło).
- Jednocześnie 20.2% konsumentów twierdzi, że nie chce lub nie może płacić więcej za ubrania stworzone w duchu mody zrównoważonej, 17.5% wskazuje na mały wybór produktów, a 18.8% ma problem ze znalezieniem zrównoważonych odpowiedników popularnych produktów (źródło).
Moda to trudna do wypozycjonowania branża. Jest wysoce konkurencyjna i wymaga spersonalizowanej strategii, aby faktycznie zaistnieć na tle konkurencji. Wydawałoby się, że moda zrównoważona to już nieco inny temat – w końcu mniej jest marek działających etycznie, konkurencja powinna być więc mniejsza… prawda?
Nie do końca. Od kilku lat rynek sustainable fashion rozwija się w szybkim tempie i choć pozostaje niewielkim wycinkiem branży w stosunku do fast fashion, to już wewnątrz tej niszy trwa zacięta walka o wyniki.
Dodatkowo nie we wszystkich aspektach marketingu i reklamy moda zrównoważona może w stu procentach odciąć się od reszty sektora – pewne frazy kluczowe mogą się pokrywać, nie wspominając już o tym, jak często fast fashion przejmuje wyniki zakupów Google.
Musisz też brać pod uwagę konkurencję cenową – w czasie kryzysu i zwiększonego niepokoju decyzje zakupowe są podejmowane z większą rozwagą, co może przekładać się na zmniejszoną konwersję.
Możemy pomóc w pozycjonowaniu Twojego sklepu internetowego! Sprawdź naszą usługę pozycjonowanie e-commerce i wypełnij formularz, by otrzymać bezpłatną wycenę.
Do tego pozostaje dylemat – jak zwiększać sprzedaż, nie napędzając sztucznej konsumpcji? W jaki sposób zwiększyć swoją widoczność, docierając do odpowiedniej grupy odbiorców? Jedną z najlepszych odpowiedzi jest dobrze dobrana strategia SEO.
W SEO nie narzucasz użytkownikom zakupu, ale gdy Cię naprawdę potrzebują – jesteś dla nich w wynikach wyszukiwania.
Podążanie za najnowszymi trendami SEO jest w 2022 roku dla sklepów z modą zrównoważoną niezwykle ważne: zmiana jest konieczna, aby mimo kryzysu gospodarczego i ogromnej konkurenci odnieść sukces.
Dlaczego?
- Obecność w Google = dostępność dla klientów. Szkoda byłoby marnować potencjał Twojej witryny, nie napędzając na nią wartościowego ruchu. Jeśli klienci nie będą mogli Cię znaleźć, bo jesteś na odległych pozycjach, zwyczajnie nie zrealizują u Ciebie zakupów. Tutaj z pomocą przychodzi SEO – w świecie, w którym wszyscy mamy naprawdę ograniczony czas, wyjście naprzeciw potrzebom użytkowników i pokazanie im się na szczycie wyników wyszukiwań to najlepsze, co możesz zrobić.
- Zwiększenie widoczności = zwiększenie wiarygodności. Wyobraź sobie, że potencjalna klientka dowiedziała się o istnieniu Twojej marki modowej z polecenia przyjaciółki. Chce sprawdzić, co masz do zaoferowania, i może nawet kupić coś u Ciebie, ale… nie może Cię znaleźć. Albo widzi tylko Twój profil na Facebooku. Mało wiarygodne, prawda? Jeśli użytkownik ma problem z odnalezieniem firmy po wpisaniu frazy brandowej zaczyna się zastanawiać, czy marka jest godna zaufania. A czasem nawet czy w ogóle istnieje.
- Prawidłowa strategia SEO = większy ruch organiczny. Widoczność w Google możemy mierzyć na różne sposoby – najczęściej przez pozycje w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe czy liczbę wyświetleń. Pozostaje jeszcze kolejny aspekt – kliknięcia, czyli odwiedziny strony, które przekładają się na zwiększony ruch organiczny (ten prosto z wyszukiwarki). Przy dobrej strategii SEO stopniowo zwiększysz swoją widoczność, a ona z kolei spowoduje rosnącą liczbę kliknięć i więcej użytkowników na Twojej stronie. Brzmi jak plan? Zdecydowanie.
- Ruch organiczny z dobrych źródeł = zwiększona konwersja. Często piszemy o tym, że ruch ruchowi nie równy, a my, jako specjaliści SEO, przy tworzeniu strategii i analizie fraz kluczowych musimy dbać o to, by przyciągnąć na stronę osoby, które faktycznie są zainteresowane Twoimi usługami i produktami. Pusty ruch to wysoki bounce rate i niski współczynnika konwersji – nie w to celujemy. Im lepiej określona grupa docelowa, tym lepiej zaprojektowana strategia, która pozwoli Ci zauważyć wzrost zaangażowania i (w dalszej konsekwencji) konwersji.
- Lepszy UX = większe zaangażowanie użytkowników i dłuższy czas spędzony na stronie. Łatwe zakupy to przyjemne zakupy! Jeśli klienci nie będą musieli się głowić nad tym, w jaki sposób zrealizować zamówienie, a estetyczna strona witryny będzie dla nich zwyczajnie przyjemna, wartość konwersji wzrośnie, a Google dostanie sygnał, że Twoja strona jest wartościowa i warto ją wyświetlać wysoko w wynikach.
SEO pomaga Twojej marce zaistnieć w Google, sprawiając, że staje się bardziej wiarygodna, widoczna dla użytkowników i obecna na rynku.
Co musisz zapamiętać?
Moda zrównoważona i SEO to zdecydowanie dobrany duet. Pamiętając o 10 najważniejszych zasadach pozycjonowania swojego sklepu z powodzeniem wespniesz się na szczyt wyników wyszukiwania!
- Przeprowadź analizę fraz kluczowych.
- Zadbaj o podstawowe optymalizacje techniczne on-site.
- Stwórz dobrą strategię link-buildingu.
- Zadbaj o treść na blogu.
- Wprowadź różnorodny content (audio, wideo, foto).
- Pamiętaj o znaczeniu grafik dla biznesu modowego.
- Twórz naprawdę dobre opisy produktów i kategorii.
- Nie zapominaj o specyfice swojej grupy docelowej.
- Dostosuj swoją stronę do wymagań urządzeń mobilnych.
- Polub się z dobrym UX-em.