.animate-view{opacity: 1 !important;}

O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

6min.

Komentarze:0

O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO
14 grudnia 2020
Powierzono Ci trudne zadanie znalezienia agencji SEO, a nie masz żadnego doświadczenia z tą branżą i tak naprawdę nie wiesz, od czego zacząć? Żeby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy listę pytań, które możesz wykorzystać, wybierając firmę do współpracy w zakresie pozycjonowania. Być może dzięki naszym sugestiom zabłyśniesz przed szefem, a Twój wybór przełoży się na pozyskanie klientów z wyszukiwarki Google. A więc, o co pytać agencję SEO?

6min.

Komentarze:0

Spis streści:

Twój szef doszedł do wniosku, że nadszedł czas, by zainwestować w SEO? To bardzo dobra decyzja, gdyż wyniki organiczne wyszukiwarki Google mogą być znakomitym sposobem na pozyskiwanie klientów. W polskich firmach budżety na działania w sieci zajmują coraz większą część wydatków przeznaczonych na marketing. Z badania przeprowadzonego przez Whitepress wynika, że w 2018 roku aż 57 proc. przedsiębiorstw zwiększyło nakłady na marketing internetowy. Zerknij na poniższy wykres. budżet na marketing internetowy w polskich firmach Z drugiego wykresu możesz dowiedzieć się, na jakie narzędzia firmy w Polsce przeznaczały najwięcej środków ze swoich budżetów na marketing online. Jak widzisz, pierwsze miejsce zajmuje aktywność w serwisach społecznościowych, a na kolejnej pozycji uplasowało się SEO. Taki podział nie jest oczywiście przypadkowy. Firmy analizują swoje wydatki i wiedzą, jakie działania przynoszą najwięcej korzyści. Pozycjonowanie w Google jest jednym z najważniejszych źródeł pozyskiwania klientów, biorąc pod uwagę marketing w sieci. udział w budżecie na marketing online Żeby jednak cieszyć się efektami wdrożonych zmian, najpierw powinieneś wiedzieć, jak wybrać agencję SEO, która osiągnie zakładane cele. Na co warto zwrócić uwagę? Przeczytaj: Outsourcing usług SEO – Google radzi, jak zatrudniać ekspertów

13 pytań do agencji SEO

1. Jakie doświadczenie ma firma?

Bierz pod uwagę agencje, w przypadku których jesteś w stanie zweryfikować opinie na ich temat. Możesz je łatwo znaleźć przykładowo na Facebooku, Clutchu czy w Google. Możesz zasugerować się też poleceniami od znajomych przedsiębiorców, którzy potwierdzą, że agencja osiągnęła w ich przypadku oczekiwane rezultaty. Warto również zapytać o przykłady dotychczasowych realizacji, tzw. case studies. Unikaj anonimowych marek, które proponują zaskakująco niskie ceny. SEO może przynosić znakomite efekty, ale wymaga zainwestowania odpowiednich środków.

2. Jakie są zasady rozliczenia?

To jedno z ważniejszych pytań do agencji SEO – musisz wiedzieć, za co będziesz płacić. Jeśli usłyszysz propozycję rozliczania „za efekt”, to powinieneś jeszcze dokładniej zapoznać się z ofertą. Taka propozycja może być dla klienta kusząca, ale niestety, najczęściej okazuje się ona zupełnie nieopłacalna. Przeczytaj: Płacenie za rezultaty w SEO to ściema Jeśli trafisz na nieuczciwą firmę, to może Ci ona zaproponować słowa kluczowe, które nie są popularne wśród użytkowników Google i nawet zdobycie pierwszej pozycji na nie, nie przyniesie Ci profitów. Firma może uzyskać widoczność na takie frazy bardzo szybko, nawet niewielkimi zmianami na stronie, ale będziesz płacić za coś, co i tak nie zapewni Twojej działalności klientów.

3. Na jak długo zawierana jest umowa?

Zorientuj się, jakie są warunki zawarcia i rozwiązania umowy z agencją. Jeśli dana agencja w jasny sposób mówi o tych kwestiach, to dobry znak. Możesz otrzymać propozycję zawarcia długoterminowej umowy, bez możliwości jej wypowiedzenia - wystrzegaj się takich rozwiązań. W innym wypadku agencja może nie wywiązywać się ze swoich obowiązków, a Ty i tak będziesz zmuszony jej płacić.

4. Czy otrzymam comiesięczne raporty, a jeśli tak, to co się w nich znajdzie?

Raportowanie pracy przez firmę SEO to absolutna podstawa, ale ważne jest również to, co zawierają takie zestawienia. Plik PDF z monitoringu pozycji to zdecydowanie za mało. Firma powinna co miesiąc przedstawiać, jakie prace wykonała, umieścić wykresy widoczności z ustalonych narzędzi (np. wyniki z Google Search Console). Warto, żeby firma pokazała Ci przed nawiązaniem współpracy, jak wygląda przykładowy raport. wykres widoczności google search console Przeczytaj: Co powinien zawierać raport SEO?

5. Jak będą mierzone efekty działań?

Zadanie tego pytania może Cię uchronić przed agencjami SEO, których zadaniem nie jest zdobywanie dla Ciebie klientów z wyszukiwarki Google, tylko uzyskanie pozycji w TOP10. Firma powinna wspólnie z Tobą ustalić cele do realizacji, a następnie, przy pomocy odpowiednich narzędzi, np. Google Analytics, pokazywać Ci, że są one osiągane. Oczywiście warto pamiętać, że efekty SEO zależą nie tylko od odpowiedniego doboru słów kluczowych. Jeśli agencja zdobędzie dla Ciebie pierwszą pozycję na ważne słowo kluczowe, a konkurencja oferuje ten sam produkt dwa razy taniej, to trudno oczekiwać, że klienci wybiorą Twoją propozycję.

6. Jakiego zaangażowania będzie wymagać ode mnie ta współpraca?

Kolejne pytanie do agencji SEO dotyczy zasad współpracy. Jest to zazwyczaj kwestia do uzgodnienia pomiędzy stronami umowy, ale ważne, żeby agencja i zlecający wiedzieli, jakie są ich zadania. Najczęściej agencja SEO jest odpowiedzialna za przygotowanie treści, a firma zlecająca musi je zweryfikować i dodać na stronę. Można też przyjąć, że to firma SEO będzie dodawać treści, o ile uzyska dostęp do danej strony. Z reguły zmiany techniczne wprowadza agencja, ale może być też tak, że otrzymasz tylko spis modyfikacji do wdrożenia. Najlepiej jednak, żeby prace te należały do obowiązków specjalistów, gdyż osoba niedoświadczona może popełnić błędy, które doprowadzą nawet do niedostępności strony.

7. Jak budowany jest profil linków?

Zdobywanie odnośników na stronach internetowych jest jednym z ważniejszych elementów działań SEO. Zapytaj, z jakich źródeł firma zdobywa linki. Jeśli usłyszysz, że korzysta z automatów linkujących czy systemów wymiany linków, to nie jest to dobry znak. Odnośniki powinny być pozyskiwane ręcznie i pochodzić z wpisów na blogach, zaplecza firmy SEO, publikacji sponsorowanych, a także wartościowych serwisów internetowych, na których link można zdobyć z treści komentarza, posta na forum czy z ogłoszenia. Firma nie może zasłaniać się tym, że nie może wskazywać źródeł linków.

8. Czy mam wpływ na wybrane frazy kluczowe?

To Ty najlepiej znasz swój biznes i powinieneś mieć możliwość podpowiedzenia agencji, którym frazom warto się przyjrzeć. Często inne frazy generują ruch, a inne sprzedaż. W wielu przypadkach słowo kluczowe, które przyniesie kilkadziesiąt odwiedzin w miesiącu, może dawać lepsze wyniki sprzedażowe niż takie, która zapewni tysiące odwiedzin. Może być też tak, że wskazanie pożądanych słów za pomocą dostępnych narzędzi może być trudne albo niemożliwe, dlatego warto, abyś podzielił się z agencją swoim doświadczeniem. Być może klienci szukają Twoich produktów, używając nieoczywistych synonimów? Agencja powinna być otwarta na Twoje sugestie.

9. Co obiecuje agencja?

Jeśli usłyszysz, że firma gwarantuje Ci po miesiącu TOP3 na bardzo konkurencyjne frazy kluczowe, to powinien być to argument przemawiający za przerwaniem rozmów. Algorytm Google wciąż się zmienia, a specjaliści SEO muszą pracować nad dostosowywaniem Twojej strony do jego wymagań, jak również nad odpowiednim link buildingiem. Na pewno firma powinna Ci przedstawić plan działań z celami możliwymi do realizacji. Takim zadaniem może być systematyczne podnoszenie widoczności w Google, ruchu na stronie, a w późniejszym czasie liczby leadów pozyskanych dzięki wyszukiwarce. Jeśli agencja daje obietnice, które i tak nie są możliwe do realizacji, to często chodzi po prostu o zawarcie długoterminowej umowy, bez możliwości wypowiedzenia. Nie bierz takich ofert pod uwagę.

10. Z kim mogę się kontaktować?

Czy będziesz mieć do dyspozycji specjalistę, który będzie zdawać Ci relację z postępów i rozwiewać ewentualne wątpliwości? Najlepiej, żebyś miał możliwość kontaktu telefonicznego i mailowego z osobami, które znają Twój projekt. Warto po wstępnych rozmowach sprawdzić, jak wygląda kontakt z agencją. Profesjonaliści zapewniają szybkie i merytoryczne odpowiedzi. Zainteresowany ofertą nie musi na nie długo czekać.

11. Ile będzie kosztować usługa?

To zapewne jedno z najważniejszych dla Ciebie pytań do agencji SEO. Firma pozycjonująca powinna podać formę rozliczania i opisać, co otrzymasz w podanej cenie. Im konkretniej firma określi, co oferuje, tym łatwiej Ci będzie kontrolować to, czy się z tego wywiązuje. Agencja powinna opisać, co zawiera się w usłudze i na jakiej podstawie dobierane są aktywności.

Cena pozycjonowania zależna jest od wielu czynników. Więcej na ten temat przeczytasz tu: Pozycjonowanie cennik

12. Czy macie doświadczenie w mojej branży?

Jeśli agencja zna się na Twoim biznesie, to działa to na jej plus, gdyż teoretycznie powinna wiedzieć, jaką masz konkurencję i jakie działania i frazy kluczowe przyniosą Ci efekty. Nie oznacza to jednak, że brak tego doświadczenia powinien być argumentem przemawiającym za rezygnacją z danej agencji.

13. Czy możecie wypozycjonować dla mnie daną frazę?

Pewnie chciałbyś w każdym przypadku usłyszeć, że jest to możliwe. Agencja, która rzetelnie podchodzi do swojej pracy, powinna Ci jasno przedstawić sytuację. Istnieje wiele fraz, w przypadku których nawet zdobycie pozycji w TOP10 wyników Google wymagać będzie wielu miesięcy pracy. Dodatkowo działania takie wymagają wysokiego budżetu. Zatem, jeśli firma twierdzi, że na takie frazy jak „kredyty”, „opony”, „last minute” i wiele innych, bardzo konkurencyjnych, jest w stanie uzyskać oczekiwane pozycje bez podawania, kiedy będzie to możliwe, to sygnał, że coś tutaj nie gra.

Pytania do agencji SEO - kilka słów na zakończenie

Mamy nadzieję, że powyższe pytania do agencji SEO ułatwią Ci sobie znalezienie specjalistów spełniających Twoje oczekiwania. Jakie jeszcze pytania zadać agencji SEO? Podzielcie się z nami swoimi doświadczeniami w komentarzach!

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM