.animate-view{opacity: 1 !important;}

Outsourcing usług SEO – Google radzi, jak zatrudniać ekspertów

9min.

Komentarze:0

Outsourcing usług SEO – Google radzi, jak zatrudniać ekspertówd-tags
25 maja 2020
Chcesz zainwestować w pozycjonowanie strony, ale nie masz możliwości zajęcia się tym na własną rękę? A może w Twoim zespole po prostu brak wykwalifikowanych w tym zakresie osób? To idealny o czas na to, by zastanowić się nad outsourcingiem usług SEO. Jednak jak znaleźć odpowiednią agencję do tego typu współpracy? Na co warto zwrócić uwagę podczas poszukiwań firmy, która weźmie Twoją stronę pod swoje skrzydła?

9min.

Komentarze:0

Outsourcing w pigułce

Słowo outsourcing jest połączeniem 3 angielskich wyrazów:

  • outside (na zewnątrz),
  • resource (źródło, zasób),
  • using (używanie, korzystanie).

Oznaczałoby to więc, że outsourcing to nic innego niż korzystanie z zasobów (źródeł) zewnętrznych. W praktyce jest to po prostu zlecenie zewnętrznemu podmiotowi wykonania części zadań związanych z naszym biznesem. Oczywiście wybieramy do tego takie podmioty, które specjalizują się w danym sektorze, prościej mówiąc, znają się na rzeczy lepiej niż my sami. Decydując się na outsourcing, robimy to najczęściej z myślą o długofalowej współpracy. Zazwyczaj jest to zlecenie dotyczące stałych czynności, które powinny być wykonywane regularnie – są to obszary takie jak np.: księgowość firmy, kwestie logistyczne, administracja, marketing itp.

Zalety outsourcingu – dlaczego firmy po niego sięgają?

Outsourcingiem może być korzystanie, np. przez sklepy internetowe, z usług firm logistycznych czy zewnętrznych firm kurierskich. Zastanawiasz się, dlaczego e-sklepy się na nie decydują? Bo jest to dla nich prostsze, wygodniejsze i tańsze rozwiązanie. Nie muszą martwić się o zamówienia, wysyłkę czy ewentualne zwroty, bo zajmie się tym zewnętrzna firma, która dokładnie zdaje sobie sprawę z tego, z czym to się je. Brzmi to całkiem rozsądnie, prawda?

Czynniki decydujące o wyborze outsourcingu

Wizerunek usług outsourcingu sił sprzedaży w Polsce. Raport 2019 (Raport grupy NDG)
źródło: file:///C:/Users/Dell/Downloads/rm2k7un8ie6w5uql.pdf

Dobrze, omówmy więc pokrótce zalety outsourcingu. Po pierwsze, mniejsze koszty. Outsourcing wydaje się być po prostu tańszą opcją – wybierając ją, nie ma już potrzeby tworzenia osobnego działu w firmie, rekrutowania wyspecjalizowanych w danym kierunku pracowników (a następnie edukowania ich – co jak wiemy, też kosztuje) czy zakupu potrzebnego sprzętu. Poza tym, korzystanie z usług zewnętrznej agencji, upraszcza też samą strukturę firmy. Kolejna rzecz to świadomość tego, że oddajesz istotne dla Ciebie sprawy w ręce specjalistów – po prostu wiesz, że konkretne zadania zostaną wykonane w najlepszy możliwy sposób, a ich jakość zostanie utrzymana na najwyższym poziomie. Ponadto, dzięki tym ekspertom zyskujesz stały dostęp do specjalistycznej wiedzy. Oddanie części obowiązków zewnętrznej firmie pozwoli Ci na skupienie się na innych, ważniejszych sprawach, które wymagają większego zaangażowania czy kontroli z Twojej strony. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie zadania nadają się do wykonania “poza firmą”. Bo pomyśl, jakby to wyglądało, gdyby social mediami agencji 360 stopni zajmowała się jej konkurencja? Unikaj oddawania swoich najważniejszych usług w ręce zewnętrznych podmiotów – pamiętaj, że to w końcu Ty masz być ekspertem w swojej branży.

By nie było zbyt kolorowo…

Jak wszystko, outsourcing ma też swoją ciemną stronę. Niewystarczające kwalifikacje, niska jakość usług, wyciek danych, brak kontroli, odmienne punkty widzenia… wybór nieodpowiedniego do współpracy podmiotu zewnętrznego może sprawić, że outsourcing nie będzie dla nas tak korzystny, jak się tego spodziewaliśmy. Pamiętaj o tym, że ważny jest nie tylko wybór eksperta w danej dziedzinie, ale i odpowiedniego człowieka. W końcu musisz mieć na uwadze to, że powierzasz danej agencji istotne dla Ciebie, i Twojej firmy, zadania i to w Twoim interesie leży zadbanie o to, by te zewnętrzne usługi przyniosły jak najwięcej korzyści, a nie okazały się strzałem w kolano.

Outsourcing w branży SEO

Jak wiemy, SEO jest procesem stałym, wymagającym czasu, ciągłej pracy i nieustannie poszerzanej wiedzy. Wyszukiwarki codziennie aktualizują swoje algorytmy, przez co nigdy nie możemy być pewni naszego miejsca w SERPie. Dlatego pozycjonowaniem Twojej strony powinna zająć się agencja, której niestraszne są zmiany, aktualizacje – która po prostu zna się na rzeczy i jest ekspertem w swojej branży. Samo pozycjonowanie jest złożonym procesem – tu nie wystarczy “kilka poprawek i gotowe”. Jeżeli decydujesz się na samodzielne pozycjonowanie strony musisz zdawać sobie sprawę z tego, jak dużo czasu i pracy te działania pochłaniają. Jeśli chcesz lepiej zrozumieć złożoność pracy Specjalisty SEO, to koniecznie zajrzyj do naszego wpisu o najważniejszych cechach dobrego SEOwca. Na pozycję strony w wyszukiwarce wpływa wiele czynników i nie znając się na temacie, istnieje obawa, że nie będziesz w stanie sam o nie wszystkie zadbać. Więcej na temat tego, z czego składa się proces SEO możesz dowiedzieć się z innego wpisu na naszym blogu.

Czynniki wpływające na pozycję w wyszukiwarce

Czynniki wpływające na pozycję w wyszukiwarce
źródło: https://delante.pl/pozycjonowanie-stron/

Dobrze więc, powiedziałeś sobie “tak, chcę zlecić proces SEO” – i co teraz? Na co zwrócić uwagę, aby nie zaszkodzić witrynie, ani całej swojej firmie? Korzystając z rad Google, postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Outsourcing usług SEO – proces wyboru agencji SEO

Jeśli chodzi o agencje SEO to uwierzcie, jest w czym wybierać. I, wbrew pozorom, może to wcale nie ułatwić zadania 😉 Obecnie takich agencji jest naprawdę dużo – wszystkie chwalą się świetnymi wynikami, każda z nich twierdzi, że to ona jest właśnie najlepsza. Której wierzyć? Jak wybrać tę jedną idealną dla siebie agencję SEO? Na kanale Google Webmasters Google dzieli się krótkim filmikiem, który powstał by nieco ułatwić nam proces wyboru Specjalisty SEO. Gigant z Mountain View rozbija ten proces cztery etapy:

  1. Rozmowa
  2. Sprawdzenie referencji
  3. Audyt
  4. Podjęcie decyzji

Wybór specjalisty SEO Rady od Google My, opierając się na wyróżnionych w wideo etapach, spróbujemy zastanowić się, jak te rady mogą pomóc Ci w podjęciu świadomej decyzji dotyczącej wyboru agencji SEO. Zacznijmy więc od początku…

Rozmowa

Na początku musisz ocenić, czy dana firma jest realnie zainteresowana współpracą z Tobą. Czy zadaje Ci odpowiednie pytania? Czy próbuje poznać i zrozumieć Twój biznes? Pamiętaj, że odpowiednia agencja powinna skupiać się nie tylko na rankingach, ale i na tym, w jaki sposób może pomóc Tobie i Twojemu biznesowi – dlatego musi patrzeć na niego z nieco bardziej holistycznego punktu widzenia. Dobrym znakiem będzie, jeśli zostaną Ci zadane pytania takie jak – co sprawia, że oferowany przez Ciebie produkt jest wyjątkowy, do jakiego klienta trafiasz (bądź chcesz trafić), jakich kanałów promocji używasz, jak wygląda Twoja konkurencja itd. Odpowiadając na te pytania, jesteś w stanie ocenić, jakie dana agencja SEO ma plany, cele (związane zarówno z Twoją stroną, jak i całą firmą) i co najważniejsze, czy pokrywają się one z Twoimi własnymi. Dlatego najlepiej będzie, jeśli Ty również przygotujesz się przed taką rozmową. Zastanów się, co właściwie chcesz osiągnąć dzięki współpracy, jakich efektów się spodziewasz (budowa świadomości marki, wzrost ruchu organicznego, zwiększenie przychodów, a może wszystko na raz) – w ten sposób najłatwiej będzie odnaleźć Wam wspólny mianownik. Oczywiście pamiętaj, że i Ty możesz, a nawet powinieneś, zadać kilka pytań podczas takiej rozmowy. Najważniejsza jest tu transparentność, wszystko czarno na białym. To w waszym wspólnym interesie jest to, aby współpraca przyniosła oczekiwane, i obustronne, korzyści, więc takie “wybadanie” gruntu jest jak najbardziej wskazane. Jakie to mogą być pytania? Dla przykładu:

  • Jak wygląda Wasz pierwszy miesiąc współpracy z nowym klientem?
  • Ile czasu miesięcznie poświęcicie mojej stronie?
  • Jak SEO pomoże mojemu biznesowi? (I tak jak wspomniałam wyżej, tutaj interesuje nas odpowiedź z holistycznego punktu widzenia.)
  • Ile zaangażowania z mojej strony będzie wymagała nasza współpraca? Ile muszę zainwestować (pieniędzy, czasu), aby zobaczyć rezultaty?
  • Z kim będę miał bezpośredni kontakt?
  • Kto będzie pracować nad moją stroną? Czy współpracujecie z osobami zewnętrznymi?

W tych pytaniach nie chodzi o same ich zadanie – pytasz po to, by uzyskać odpowiedzi. W końcu to one mają ułatwić Ci wybór odpowiedniej dla siebie agencji SEO. Pomogą Ci też wyłapać elementy, które w przyszłości mogłyby być zapalnikiem do ewentualnych nieporozumień. Kto pyta, nie błądzi 😉 Wystrzegaj się obietnic szybkich rezultatów – pamiętaj, że pozycjonowanie jest procesem stałym, który wymaga pracy i czasu. Długotrwałe efekty nie przyjdą w krótkim czasie. Dowiedz się też, z kim będziesz miał bezpośredni kontakt podczas współpracy i kto jeszcze, poza agencją, będzie miał dostęp do pozycjonowanej witryny i wszystkich danych. Dobrze jest też na wstępie ustalić, ile zaangażowania, zarówno ze strony firmy SEO, jak i Twojej, będzie wymagała współpraca.

Komentarz specjalisty
 
Często klienci, z którymi dopiero zaczynamy współpracę martwią się o to, że pozycjonujemy też inne strony z ich branży – i nierzadko to właśnie dlatego nie decydują się na outsourcing usług SEO. Jeśli zatrudniasz agencję SEO, musisz mieć na uwadze to, że niewykluczone, że ma ona już pod swoimi skrzydłami stronę podobną do Twojej czy nawet taką, która należy do tej samej branży. Jednak czy to stanowi problem? Absolutnie nie! Pamiętajmy, że każda strona jest inna, więc dla każdej proces SEO będzie wyglądał inaczej. Nie ma szans, że słowa kluczowe, które agencja wybierze dla Twojej witryny, będą w pełni odpowiadać tym wybranym dla konkurencji – chociażby ze względu na sezonowość czy na to, że każda firma koncentruje się na promocji trochę innych produktów czy usług. Wybierając agencję, która zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony, wręcz warto zwrócić uwagę na te, które mają już doświadczenie w danej branży. W ten sposób możesz być pewny, że taka agencja wie, co może zadziałać w przypadku Twojego biznesu, jakich działań należy unikać itp.
Mateusz Calik Delante
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM

Kiedy już uzyskasz odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania, możesz przejść do następnego kroku, jakim jest…

Sprawdzenie referencji

Jeśli dana agencja miała już – bądź dalej ma – klientów i chętnie chwali się wynikami swojej pracy na ich stronach internetowych, to kolejnym istotnym elementem naszego procesu może okazać się sprawdzenie referencji, czyli zgłębienie opinii na temat agencji. Gdzie ich najlepiej szukać? Google, Facebook, Clutch – zrób mały research i zobacz, co o danej firmie piszą jej byli/obecni klienci. Warto też bliżej przyjrzeć się samej stronie agencji, bo i tam znajdziesz wiele wartościowych informacji. Dobrym źródłem wiedzy mogą okazać się case studies stron konkretnych klientów – dzięki nim zobaczysz, jakimi rezultatami może pochwalić się agencja. Podczas sprawdzania referencji zwróć uwagę na kilka istotnych rzeczy. Jakie były wyniki na witrynach poprzednich klientów? Czy były długoterminowe, zadowalające? Jak przebiegała całość współpracy? Czy poleciliby agencję innym? Czy zatrudniliby ją ponownie? Jakie były (ewentualne) problemy? Sprawdzenie referencji pozwoli Ci nie tylko na swego rodzaju potwierdzenie umiejętności agencji, ale też upewnienie się, czy jest ona w stanie dopasować się do charakteru Twojego biznesu. Warto zaznaczyć, że choć sprawdzenie referencji może być pomocnym etapem w procesie, to nie powinno być to jedyne, czym kierujesz się podczas wyboru. Zwróć uwagę na to, że opinie byłych klientów nie są do końca obiektywne. Wpływa na nie naprawdę wiele czynników, w tym mogą być to osobiste upodobania czy sympatie. Poza tym, od momentu poprzedniej współpracy minął zapewne jakiś czas i nie wykluczone, że w tym okresie wskazane wady czy zalety uległy już zmianie. Zatem korzystaj z opinii, ale podchodź do nich z dystansem i odrobiną zdrowego rozsądku 😉

Audyt

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, został jeszcze jeden element układanki – audyt strony. Audyt zawiera informacje na temat tego, co jest złe na stronie, co powinno być poprawione (aby witryna była bardziej przyjazna wyszukiwarkom) i jak najlepiej to zrobić. Nie tylko wykazuje i ocenia obecną kondycję witryny, ale i stanowi pewien fundament dalszych prac na stronie internetowej. Dlatego upewnij się, że wybrana przez Ciebie agencja stworzy taki audyt – dowiedz się, ile potrwa jego przeprowadzenie i jaki będzie jego zakres. Obszerny, szczegółowy audyt jest wykonywany najczęściej w ramach współpracy, na samym jej początku, po podpisaniu umowy. Jednak już na etapie wyboru jesteś w stanie niejako ocenić możliwości danej agencji, otrzymując od niej audyt wstępny. Jest to swego rodzaju pierwsza analiza strony, która ma za zadanie wychwycić najbardziej widoczne błędy i nieprawidłowości. Więcej na temat różnic pomiędzy audytem przez umową i po niej przeczytasz w tym wpisie: Audyt SEO przed czy po podpisaniu umowy? Dowiedz się więc, najlepiej już przy pierwszych kontaktach z agencją, na jaki audyt – bądź audyty – możesz liczyć z jej strony. Więcej informacji o tym, co powinien zawierać Audyt SEO, znajdziesz w najnowszej aktualizacji naszego wpisu. A jeżeli chcesz zobaczyć, jak wygląda audyt w naszym wydaniu, to koniecznie zajrzyj tu: https://delante.pl/audyt-seo/.

Audyt SEO Delante

Zalety audytu
żródło: https://delante.pl/audyt-seo/

Struktura audytu według Google:

  • przedstawienie problemu strony,
  • sugestia – co należy poprawić,
  • oszacowanie inwestycji (ile czasu, energii i pieniędzy potrzeba na wdrożenie tych zmian, zwrócenie na nie uwagi Google i klientów),
  • oszacowanie tego, jak te zmiany pozytywnie wpłyną na firmę,
  • przedstawienie planu działania – co jeśli wyniki nie spełnią oczekiwań.

Google stawia szczególny nacisk na techniczny aspekt audytu (czyli elementy takie jak linkowanie wewnętrzne, adresy URL itd.), o czym więcej dowiesz się z naszego obszernego artykułu: Techniczne SEO – co to jest?

Decyzja – co dalej?

Dobrze więc, sprawdziłeś już cele, referencje i umiejętności agencji. Wiesz też jak będzie wyglądał audyt Twojej strony. Podjąłeś decyzję – i co dalej? Przyszedł czas na ustalenie warunków przyszłej współpracy. Już wcześniej wspomniałam jak ważne jest to, by cele Twoje i wybranej przez Ciebie agencji SEO się pokrywały. Jeżeli zdecydujesz się na konkretną firmę, musicie określić plan, zasady współpracy, formę kontaktu, raportowania itp. Obie strony powinny jasno przedstawić swoje oczekiwania, wymagania – każdy z Was musi wiedzieć, co będzie miał z tej współpracy i dlaczego właściwie warto się jej podejmować.

Podsumowanie

Zatrudnienie nieodpowiedniej agencji SEO może wiązać się nie tylko z kosztami, ale i ze zmianami na stronie (i poza nią), które trzeba będzie próbować naprawiać. By sobie tego oszczędzić, warto poświęcić trochę więcej czasu na wybór właściwej i kompetentnej firmy, która przyniesie Tobie i Twojej stronie wiele dobrego. To już wszystkie rady na dziś. Mam nadzieję, że ten czteroetapowy proces ułatwi Ci wybór idealnej agencji do współpracy w zakresie SEO. Powodzenia!

Autor
Autor
Ola Gajoch

Autor
Autor
Ola Gajoch

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022