Jak przemienić odbiorcę w Klienta w e-commerce?

Jak przemienić odbiorcę w Klienta w e-commerce?

W związku z pandemią koronawirusa w sieci pojawiło się bardzo wielu potencjalnych Klientów, dla których do tej pory zakupy przez internet były czarną magią. Przeniesienie nawyków zakupowych ze świata offline do online trwa. Być może zauważyłeś w ostatnim czasie wzrost odwiedzin Twojego sklepu online, ale mniejszy wskaźnik konwersji – więcej osób ogląda produkty, ale statystycznie mniej z nich dokonuje zakupu.

Ostatnio na naszym blogu: Grudniowy update algorytmu Google - December 2020 Update

Jak to zmienić? Jak internetowego “przypadkowego przechodnia” zamienić w stałego i lojalnego Klienta z pełnym produktów e-koszykiem? Co zrobić, aby nie tracić z oczu tych Klientów, którzy “weszli i wyszli” z naszego e-commerce?

Spis treści:

3 filary zmiany odbiorcy na Klienta

Prowadzenie sklepu internetowego, jak w każdym biznesie, to stały proces i ciągły rozwój. Aby Twój sklep internetowy generował coraz większe obroty i zachęcał do zakupu jak najwięcej odwiedzających, niezbędne są Ci trzy skuteczne zestawy działań i związane z nimi precyzyjne strategie: lead nurturing, SEO i customer service.

Lead nurturing – zachęcanie do zakupu

Lead nurturing, czyli tzw. “pielęgnacja” lub “dojrzewanie” leadów, to budowanie relacji z Twoimi odbiorcami i edukowanie ich wartościowymi, dopasowanymi do ich oczekiwań treściami.

Wszystko po to, aby wzmacniać ich zaangażowanie i więzi z Twoją marką, co ma finalnie krok po kroku przekonać ich do zakupu, zwiększyć ilość, a także jakość konwersji oraz wartość koszyków w Twoim sklepie online. W końcu tylko 27% Klientów jest gotowych na zakup przy pierwszym kontakcie ze sklepem lub firmą. W tym filarze znajdą się m.in. działania w social media, e-mail marketing, remarketing, czy content marketing.

Pozycjonowanie sklepu online – dobra widoczność marki w sieci

Na nic zda się tworzenie wartościowych treści i świetna oferta e-sklepu, jeśli konkurencja wyprzedzi Cię w wynikach wyszukiwania w Google. 49% internautów deklaruje, że swoją ścieżkę zakupową zaczyna właśnie od tej wyszukiwarki. Odpowiedni dobór słów kluczowych, opisy produktów, które są jednocześnie user-friendly i SEO-friendly, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, wygodny interfejs użytkownika i dobra nawigacja po sklepie – to tylko niektóre z elementów, o które należy zadbać, aby Twój sklep online znalazł się na szczytach “list przebojów” Google. A dzięki temu aby skuteczniej docierał do potencjalnych odbiorców i przemieniał ich w e-Klientów.

zadbaj o widoczność strony w sieci

Customer service – obsługa Klienta

Nieprzekonanych przekonać może dobra, gotowa do pomocy i rzetelna obsługa Klienta oraz zapewnienie o obsłudze posprzedażowej i wsparciu technicznym. Szczególnie w wypadku użytkowników, którzy do tej pory niewiele razy lub nigdy nie korzystali z usług sklepów online. Jeśli zagubiony potencjalny Klient ma możliwość poprosić o pomoc i bezzwłocznie ją uzyskać, szanse na sprzedaż rosną. Scenariusz, w którym Klient wychodzi ze sklepu online, bo nie wie, jak sobie poradzić z określonym wyzwaniem, jest wtedy o wiele mniej prawdopodobny. Infolinia, live chat lub video chat z konsultantem, możliwość kontaktu z customer service poprzez email, czy social media, to już dziś standard. Jak to jest z Twoją obsługą Klienta?

Przeczytaj: 6 elementów obsługi klienta w e-commerce

8 porad, dzięki których zmienisz odwiedzających w kupujących

Lead nurturing, SEO i customer service – znasz już trzy filary, które pomagają w przemianie odbiorcy w Klienta w e-commerce. Teraz już konkretniej: co dokładnie zrobić, aby zwiększyć ilość konwersji wśród internetowych przechodniów? Oto 8 lifehacków dla e-komersiaków, zgromadzonych przez ekspertów Delante.

1. Zadbaj o to, aby twój sklep online był mobile-friendly

69% Polaków robi zakupy online na urządzeniach mobilnych: na smartfonach i tabletach. Wśród młodzieży w wieku od 15 do 24 lat już 92% badanych korzysta z usług e-sklepów. Jeśli chcesz zminimalizować krótkie sesje w sklepie internetowym i zmniejszyć współczynnik odrzuceń, zadbaj o to, aby Twój sklep był responsywny na dowolnym urządzeniu – od desktopów do iPhone’ów. Dobre oceny od Google w testach mobilnych nie tylko ułatwią Klientom poruszanie się po stronie w smartfonie, ale także poprawią pozycjonowanie e-sklepu.

narzędzia dla developerów google chrome
Aby sprawdzić, jak Twój sklep online prezentuje się na różnych urządzeniach, wykorzystaj Narzędzia dla deweloperów, wbudowane w przeglądarkę Google Chrome. Załaduj stronę, jaką chcesz sprawdzić, kliknij Ctrl+Shift+I i pod paskiem adresu wybierz w formularzu “Responsive” model urządzenia, który Cię interesuje.

2. W opisach produktów używaj najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

Long-tailowe frazy mają moc. Takimi właśnie frazami będą pytania, które potencjalni Klienci wpisują w Google. Nie celuj tylko w potrzeby robotów Google, a przede wszystkim odpowiadaj na wątpliwości i obawy Twoich użytkowników. Umieść w opisie produktu Q&A, czyli pytania i odpowiedzi, które pomogą odwiedzającemu podjąć decyzję i pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie strony produktowej.

3. Nie zapomnij o CTA (Call To Action)

W newsletterach, w social mediach, w opisach produktów, w reklamach płatnych i w każdym innym punkcie styku potencjalnego Klienta pamiętaj o CTA (Call To Action), czyli wezwaniu czytelnika do działania. Nieprzypadkowo często trafiasz w sieci na przyciski “Kup Teraz”, “Kliknij Tutaj”, czy “Pobierz”. Skuteczne CTA potrafi zwiększyć efektywność strony i ilość konwersji nawet o 45%.

4. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze

Jak na pierwszej randce. Ma to znaczenie zarówno dla SEO sklepu internetowego, jak i wizerunku w oczach potencjalnych Klientów. Krótki czas ładowania strony, dobry UX i UI sklepu internetowego, nowoczesny i przyjazny dla oka design, certyfikat SSL, szerokość i dostępność całej oferty oraz łatwość obsługi od razu budzą większe zaufanie wśród odwiedzających i zachęcają do zakupu.

5. Dobra nawigacja łatwiej prowadzi do celu

Pamiętaj o odpowiedniej nawigacji na stronie i stosownym podziale na kategorie produktowe. Twórz tytuły podstron i nagłówki, które jasno opisują, na co trafi Klient po kliknięciu w link. Być może, w wypadku e-commerce z odzieżą i dodatkami, lepiej podzielić dział “Akcesoria” na “Portfele”, “Torebki” i “Czapki”, zamiast wrzucać wszystko do jednego worka? Prowadź użytkownika “za rękę” przez potrzebne mu produkty aż po finalizację transakcji.

6. Stosuj metodę trzech kroków

Zbuduj i rzetelnie przeanalizuj ścieżkę zakupową Klienta. Spraw, aby od momentu podjęcia przez niego decyzji aż do kliknięcia “Zapłać”, upłynęły maksymalnie trzy kroki. Pozwól na dokonanie zakupów bez logowania. Pobieraj minimalną ilość danych od Klientów, aby szybciej i chętniej wypełniali wszelkie formularze. Po prostu pozwól im kupować.

7. Podkreśl, co Cię wyróżnia

Jakie jest Twoje USP? Dlaczego ktoś ma coś kupić u Ciebie, a nie u konkurencji lub w sklepie stacjonarnym? Stawiasz na szybkość dostawy? Unikatowe, regionalne, niedostępne nigdzie indziej produkty? Specjalne propozycje i promocje dla seniorów online? Kompleksowość i szerokość oferty? “Wyciągnij to na wierzch” i pokaż Klientowi, co Cię wyróżnia, aby to właśnie u Ciebie został na dłużej.

8. Zapewnij wszelkie formy płatności i dostawy

Osoba, która do tej pory nie robiła zakupów online, może obawiać się dokonania przelewu i woli zapłacić gotówką przy odbiorze. Klienci mogą preferować paczkomaty zamiast dostaw kurierskich. Często chcą płacić blikiem, a nie przelewem online. Ile potencjalnych Klientów, tyle preferencji, co do form płatności i dostawy. Im więcej opcji, tym lepiej. Do tego postaraj się o możliwie niskie koszty wysyłki, lub najlepiej wlicz je w cenę odpowiednio dużego zamówienia. Nic tak nie odstrasza odwiedzających, jak koszty dostawy.

Kiedy odbiorca staje się Klientem w e-commerce?

“Podgrzewaj” leady, zachęcaj do działania, zadbaj o odpowiednią pozycję Twojego sklepu w wyszukiwarce Google i doszlifuj obsługę Klienta – wszystko po to, aby zwiększyć wskaźniki konwersji i jak najwięcej odwiedzających zmienić w kupujących. Trzymamy kciuki za rozwój Twojego sklepu online – niech moc konwersji będzie z Tobą!

FAQ

Wśród metod zwiększania ilości konwersji możemy wyróżnić m.in.:

  • optymalizację strony internetowej pod wymagania SEO,
  • lepsze opisy produktów (które są zarazem SEO-friendly, jak i user-friendly),
  • ułatwienie ścieżki zakupowej i decyzyjnej Klienta dzięki szlifowaniu designu, UX i UI sklepu internetowego.

Nowych potencjalnych kupujących znajdziesz m.in. dzięki lepszemu pozycjonowaniu sklepu online, w tym efektywniejszemu content marketingowi, który wygeneruje większy ruch organiczny z Google i dokładniejszym opisom produktów, które realnie nakłonią do dokonania zakupu. Dobrym pomysłem mogą okazać się również reklamy w social mediach. To nie wystarczy? Aby jeszcze zwiększyć ilość konwersji, zadbaj także o tych, którzy już teraz odwiedzają twój sklep, a jeszcze nie dokonali zakupu – to zapewne ok. 95% spośród wszystkich wizyt na Twojej stronie WWW. Dostosuj do nich odpowiednie komunikaty za sprawą remarketingu i kampanii mailingowych.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Wyróżniłbym tu faktycznie USP. Konkurencja w e-commerce, w wielu branżach, jest już na tyle duża (i nie zapowiada się żeby miało się to zmienić, a wręcz odwrotnie), że trzeba znaleźć coś wyjątkowego, coś, co nas wyróżni i przyciągnie klientów.

    1. Jasne, dobre USP odgrywa tu ważną rolę, jednak kiedy już się wyróżnimy i zachęcimy tego użytkownika do zakupu, to właśnie odpowiednia nawigacja i nieskomplikowana (szybka , sprawna, niesprawiająca problemów) droga zakupu (czy to na mobile czy na komputerze czy na każdym innym urządzeniu) pomogą nam zdobyć Klienta. A są to rzeczy, nad którymi niektóre sklepy powinny jeszcze popracować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.