Jak wie każdy, kto kiedyś miał styczność z pozycjonowaniem stron internetowych, SEO to nie tylko praca na samej stronie. To także szereg działań poza nią, którego lwią część stanowi tworzenie zewnętrznych odnośników do danej witryny. Ich najczęściej spotykaną klasyfikacją jest podział na linki dofollow i nofollow. Jednak jak należy je stosować, by stronie pomóc, a nie jej zaszkodzić?
Tworzenie odnośników do pozycjonowanej strony jest jednym z podstawowych zabiegów stosowanych w celu zwiększenia jej widoczności. Zdarza się jednak, że linki dofollow i nofollow wprowadzają nieco chaosu w życiu korzystających z nich osób ze względu na zróżnicowane działanie tego typu odnośników - w końcu warunkują one zupełnie różne zachowania robotów Google, które przechodzą przez daną witrynę.
Na szczęście mimo swoich zróżnicowanych właściwości oba te rodzaje linków da się wykorzystać w sposób, który umożliwi dalsze zwiększanie się widoczności danej strony internetowej. Tylko jak się do tego zabrać?
Co daje naszej witrynie prawidłowy link building?
Linkowanie, znane również jako link building, jest jednym z podstawowych sposobów na zwiększenie wartości danej strony w oczach robotów Google. W tym procesie możemy wykorzystać zarówno linki wewnętrzne (pomiędzy poszczególnymi podstronami witryny docelowej) oraz zewnętrzne (między innymi witrynami a witryną docelową).
Prawidłowo wykonany link building zewnętrzny pozwala na podniesienie autorytetu naszej strony przez przeniesienie mocy ze stron, które do niej prowadzą - właśnie dlatego warto dbać o to, by umieszczać linki do naszej witryny na stronach mogących się pochwalić wysokimi wskaźnikami, takimi jak URL Rating czy domain authority. Możliwe, że w tym przypadku konieczna będzie także ocena skuteczności linkowania, która pozwala wskazać jego najsłabsze punkty dla danej strony.
Nie bez znaczenia jest również linkowanie wewnętrzne. Ono z kolei ułatwia poruszanie się po naszej stronie zarówno potencjalnym klientom, jak i robotom wyszukiwarek, co sprzyja podnoszeniu się pozycji strony. W przypadku zewnętrznego i wewnętrznego link buildingu cel jest jednak jeden: zwiększenie widoczności witryny, a co za tym idzie przyciągnięcie kolejnych osób chętnych na jej odwiedzenie.
Czym różnią się linki dofollow i nofollow?
Jednym z najistotniejszych elementów każdego procesu linkowania jest tzw. profil linków, czyli całokształt linków prowadzących do naszej strony wraz ze wszystkimi jego cechami mającymi znaczenie dla procesu pozycjonowania. Ważną jego częścią są właśnie linki DF (dofollow) i NF (nofollow), które swoim działaniem wspierają cały ten proces.
Linki DF: jak działają?
Linki dofollow są w pozycjonowaniu szczególnie istotne, gdyż to właśnie one przenoszą moc witryny, na której się znajdują, na witrynę, do której prowadzi dany odnośnik. Już z samej tej definicji możemy się domyślić, że ogromne znaczenie będzie tutaj miała jakość strony, na której linkujemy. Umieszczenie odnośnika na stronie, która charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem Page Rank sprawia, że również strona, do której dany link prowadzi, zyskuje na autorytecie.
Linki dofollow stosuje się również powszechnie w linkowaniu wewnętrznym między poszczególnymi podstronami danej witryny. Nie wymaga to szczególnych umiejętności programistycznych: by na danej frazie umieścić taki link, wystarczy bowiem wykorzystać ten fragment kodu:
<a href="https://strona.pl">Link</a>
Jak widać na powyższym przykładzie, taki link umieszczony w kodzie strony nie wymaga żadnych dodatkowych elementów kodu - linki umieszczane w kodzie HTML są bowiem domyślnie oznaczane jako dofollow.
Właściwości linków NF
Linki nofollow mają za to nieco inną strukturę i właściwości. Widać to już na postawie ich oznaczeń w kodzie HTML, które wyglądają następująco:
<a href="https://strona.pl" rel="nofollow">Link</a>
Samo oznaczenie nofollow widoczne w powyższym fragmencie kodu nie ma żadnego znaczenia z punktu widzenia użytkownika. Inaczej jest jednak w przypadku robotów wyszukiwarek, które dzięki temu prostemu oznaczeniu wiedzą, że strony, do której prowadzi taki odnośnik, nie powinny odwiedzać. Takie rozwiązanie sprawia, że link nie przenosi mocy strony, a co za tym idzie nie zwiększa autorytetu strony docelowej.
Jak sprawdzić, czy link jest DF czy NF?
Aby dowiedzieć się, czy link jest dofollow czy nofollow, wystarczy wykonać kilka prostych operacji na stronie. Nie potrzeba do tego zaawansowanego oprogramowania, wiedzy, czy nawet logowania na daną stronę: potrzebna jest tylko przeglądarka i odrobina wolnego czasu.
Najpierw należy wyświetlić źródło strony, na której znajduje się interesujący nas link.
Następnie wystarczy wyszukać link do danej strony za pomocą komendy Ctrl + F.
W tym przypadku nie będzie nas interesował sam link, ale jego najbliższa okolica od znacznika <a href> aż po jego zamknięcie. Jeśli w tym obszarze nie znajduje się atrybut nofollow, mamy do czynienia z linkiem dofollow. Jeśli natomiast się on pojawia, oczywiście dany link należy do kategorii nofollow.
Kiedy stosować link dofollow?
Linki dofollow w zdecydowanej większości wykorzystujemy linkując wewnątrz strony - np. ze strony głównej do stron kategorii czy produktów. Takie ich wykorzystanie umożliwia robotom Google szybsze przemieszczanie się po witrynie i indeksowanie poszczególnych jej elementów.
Tego typu odnośniki są również mile widziane w oczach partnerów czy czytelników, do których treści odsyłamy na naszej stronie, budując tym samym również ich autorytet. Należy jednak uważać, by nie popaść tutaj w przesadę. Umożliwienie użytkownikom umieszczania linków dofollow w komentarzach do blogpostów czy w wątkach na forum może w krótkim czasie sprawić, że stronę zaleje spam i inne niechciane treści.
Stosowanie linków dofollow w linkowaniu zewnętrznym również są dla nas niezwykle cenne. To właśnie one przenoszą bowiem autorytet strony, na której znajduje się link, na stronę docelową. Warto jednak prowadzić selekcję witryn, na których umieszczamy tego typu odnośniki. Mogą one bowiem zrobić wiele dobrego, gdy pojawiają się na stronach o wysokiej jakości, jak również wiele złego w momencie, gdy wybranemu do linkowania portalowi brakuje wysokich wskaźników jakości.
Kiedy stosować linki nofollow?
Wbrew pozorom, linki nofollow również stanowią niezwykle istotny element każdego procesu pozycjonowania.
Najczęściej możemy się spotkać z ich poprawnym wykorzystaniem oczywiście w linkowaniu wewnętrznym. Pełnią w nim niezwykle istotną funkcję: to właśnie one blokują robotom Google dostęp do stron, na których nie powinny się one znaleźć. Do tego typu podstron należą np. koszyk, panele użytkownika czy strona logowania. Nie są to jednak jedyne metody wykorzystania linków nofollow. Można nimi bowiem oznaczać także wszelkie inne linki, które nie są istotne dla strony.
Linki nofollow są także zalecane przez Google w innych, nieco bardziej specyficznych przypadkach. Za pomocą tego parametru możemy bowiem również oznaczać zawartość, której nie jesteśmy w stanie w stu procentach zaufać (np. odnośniki do niektórych stron zewnętrznych) lub linki do treści zewnętrznych.
Czy warto stosować same linki DF w linkowaniu zewnętrznym?
Na podstawie powyższej analizy można by wyciągnąć wniosek, że linki DF są znacznie korzystniejsze dla naszej witryny ze względu na fakt, iż, odpowiednio zastosowane, są w stanie podnieść autorytet strony. To stwierdzenie według robotów Google jest jednak fałszywe.
Zarówno linki dofollow, jak i linki nofollow są bowiem częścią profilu linkowania, czyli ogółu wszystkich linków prowadzących do strony. Profil ten musi składać się z mieszaniny obu tych rodzajów odnośników, by jak najbardziej zbliżać się do naturalnego profilu linków, czyli takiego, który przypomina profil linkowania, jaki zostałby uzyskany w wyniku nieskoordynowanych działań wielu użytkowników.
Jak już wiemy, dla osób odwiedzających naszą stronę rodzaj odnośnika nie ma znaczenia, stąd i w naturalnym profilu linków powinny się pojawiać zarówno linki dofollow, jak i nofollow.
Czy linki nofollow mają jakieś inne korzyści dla pozycjonowania?
Według oficjalnych instrukcji Google, linki nofollow nie są w stanie przenosić istotnych wskaźników na stronę docelową. Twórcy tej wyszukiwarki zaznaczyli również, że ogólnie rzecz biorąc crawlery nie podążają za tego typu odnośnikami. Implikuje to jednak również fakt, że istnieją przypadki, w których to dość generalne stwierdzenie nie obowiązuje - nikt jednak nie określił, w jakim stopniu.
W branży SEO znane są dziesiątki przypadków pokazujących, że tych wyjątków może być całkiem sporo. Przemawiają one za tym, że nawet rozbudowa wyłącznie bazy linków nofollow może w istotny sposób wpływać na pozycje fraz powiązanych ze stronami, do których takie linki prowadzą.
Nawet jeśli nasza strona nie znajdzie się w gronie określonych przez wyszukiwarki wyjątków, linki nofollow mogą przynieść jej więcej korzyści. Podobnie jak linki dofollow przenoszą one bowiem także ruch, który za ich pośrednictwem może przejść z cudzej strony na naszą. Mają one szczególnie duże znaczenie, gdy są to odnośniki z dużych i znanych portali, takich jak Facebook czy Twitter - wtedy liczba użytkowników, którzy znaleźli się na naszej witrynie dzięki takim odnośnikom może naprawdę zrobić ogromną różnicę.