Schema na produkcie w sklepie internetowym. Jakie dane są przydatne w e-commerce?

Schema na produkcie w sklepie internetowym. Jakie dane są przydatne w e-commerce?

W internetowym świecie każda witryna musi walczyć o uwagę, robiąc wszystko, co się da, aby przyciągnąć zainteresowanie wyszukiwarki i trafić do jej indeksu. Co zrobić, aby nasza strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania? Co więcej, jak zwiększyć CTR? Z pomocą nadchodzą dane strukturalne. Dowiedz się więcej z tego wpisu.

Dane strukturalne schema.org

Schema.org to znaczniki, najczęściej w kodzie HTML, które porządkują i kategoryzują informacje na stronie, a tym samym – pozwalają wyszukiwarce lepiej zrozumieć naszą witrynę, np. sklep internetowy. Są one także sposobem na stworzenie lepiej dopasowanych i bardziej wartościowych dla użytkownika wyników wyszukiwania – to wszystkie gwiazdki, oceny i opinie, zdjęcia i informacje, które ułatwiają im znalezienie produktu i podjęcie decyzji, o jego zakupie.

Jedną z możliwości wyświetlania danych strukturalnych, jest takie utworzenie opisu strony, Snippeta, aby był on poszerzony i wzbogacony o dodatkowo określające go elementy (Rich Snippet).

Przykład wyników wyszukiwania bez snippeta:

Wyniki wyszukiwania bez snippeta

Przykład wyników wyszukiwania z wprowadzonym snippetem (cena):

Wyniki wyszukiwania ze snippetem

I mimo, że dzięki temu elementowi wynik wygląda nieco lepiej, to chyba przyznasz, że jeszcze korzystniej prezentuje się snippet poszerzony (rich snippet):

Wyniki wyszukiwania rich snippet

Artykuł, tłumaczący dokładnie, czym są dane strukturalne, powstał już jakiś czas temu na naszym blogu – warto go sprawdzić.

Schema dla produktów w sklepach internetowych

Wdrożenie danych strukturalnych na stronie powinno interesować szczególnie właścicieli e-commerce. W sklepie internetowym możemy zastosować nawet… kilkanaście schematów! Zaimplementować można je w kodzie HTML (microdata), przez rozszerzenie HTML5 (RDF), a także oznaczenia JavaScript (JSON-LD).

Jeżeli chodzi o schematy przydatne w sklepach internetowych – przede wszystkim skorzystać należy z https://schema.org/Product oraz https://schema.org/Offer. Wszystko zależy oczywiście od branży, w jakiej działamy oraz od tego, co sprzedajemy.

Schema.org offer - schema dla produktów internetowych

Schema.org product - schema dla produktów internetowych

Dane strukturalne, które warto wprowadzić w swoim sklepie internetowym

Na czym warto się skupić? Przede wszystkim należy zacząć od identyfikacji danych, jakie są najważniejsze dla biznesu. Cena, opinie, waga, liczba produktów, dostępność – należy przemyśleć dokładnie, jakie informacje o swoim sklepie chcesz przekazać swoim klientom, ale też, jakich informacji będzie potrzebował użytkownik na samym etapie wyszukiwania. Wnioski z tych przemyśleń zaprowadzą nas do tego, jak powinny wyglądać rich snippety.

Nie ma nic bardziej wartościowego dla witryny, niż odpowiednie znaczniki Schema.org przypisane do produktów. Są one niezbędne dla uzyskania dobrych wyników SERP. Jakie dane będą więc najbardziej przydatne w e-commerce?

Produkt

Product to najważniejsze z danych strukturalnych, konieczne do zastosowania w sklepie internetowym. Jego poprawna implementacja gwarantuje, że produkt z Twojego sklepu wyświetli się w wyszukiwarce w atrakcyjny sposób, a Google będzie wiedział, z jaką witryną ma do czynienia: artykułem na blogu, czy – sklepem internetowym właśnie.

Elementy, które zdecydowanie powinny znaleźć się w znaczniku Product, to:

  1. Name, czyli nazwa produktu.
    Dane strukturalne - product name
  2. Brand, czyli nazwa marki, której jest dany produkt.
    Dane strukturalne - product brand

Dodać można również Image, czyli adres URL zdjęcia produktu, który sprzedajemy. Dzięki temu przy wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych pojawi się zdjęcie produktu.

Dane strukturalne - image

Cena

Sam opis produktu należy uzupełnić także o elementy Offer i AggregateRating, które uatrakcyjnią i przybliżą klientom nasz snippet.

Jedna z koniecznych do uzupełnienia danych to price, czyli: cena produktu. Jest ona pierwszą rzeczą, którą  na samym początku analizuje każdy szukający. Zwłaszcza kiedy tę samą rzecz sprzedaje więcej sprzedawców. Warto do ceny dołożyć także informację o priceCurrency, czyli walucie, np. PLN (zł).

Dane strukturalne cena

Dostępność produktu

Ważnym elementem, który powinien się pojawić w naszym sklepie internetowym, jest również znacznik availability, pokazujący nasz stan magazynowy, czyli po prostu: dostępność produktu do zamówienia. Dzięki niemu potencjalny klient dostanie od nas konkretną wskazówkę, która zachęci go do wizyty i zakupu.

dane strukturalne dostępność produktu

Ocena i recenzje

W sklepach internetowych konieczne jest również pokazanie opinii innych klientów. Są one jednym z czynników, po których kolejni użytkownicy decydują się na odwiedzenie naszej strony, a następnie – na zakupy w naszym sklepie.

W takiej sytuacji warto zastosować znaczniki

  1. ratingValue, czyli średnia ocen klientów sklepu,
    dane strukturalne - ocena ratingValue
  2. ewentualnie bestRating/worstRating – najlepsza/najgorsza ocena,
    a także:
  3. ratingCount, czyli liczba wystawionych przez użytkowników ocen.
    dane strukturalne - ocena ratingCount

Linkowanie do poszczególnych podstron

Aby po wyszukaniu naszego sklepu móc jednym kliknięciem przenieść się do odpowiedniej podstrony należy zadbać o umieszczenie znacznika URL. Usprawnia to nawigację po stronie, a także od razu pokazuje ofertę, jaką przedstawia sklep, popularne produkty, a czasem pozwala przenieść się do formularza kontaktowego.

dane strukturalne - linkowanie do poszczególnych podstron

BreadcrumbList

Warto również “oprowadzić” klientów po naszym sklepie, przybliżając im tym samym architekturę strony. “Drogę” do produktu można w  prosty sposób przedstawić za pomocą BreadcrumbList, tzw. okruszków chleba, czyli ścieżki, umożliwiającej łatwiejszą orientację. Zastosowanie takiego łańcucha URLi jest ułatwieniem zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.

dane strukturalne - breadcrumbList

Tabelka

Aby pokazać jeszcze większą ilość danych i ułatwić klientowi znalezienie odpowiednich informacji w rich snippecie, można zastosować schemat table:

Dane strukturalne - tabelka

Tabelka dane strukturalne

Dane kontaktowe

Na koniec – nie można zapomnieć o zastosowaniu danych strukturalnych związanych z marką, które przedstawią najważniejsze i najistotniejsze informacje o firmie, takie jak kontakt, linki do social media, adres do sklepu stacjonarnego lub siedziby firmy, itp.

Jakie korzyści dla sklepu internetowego może przynieść wdrożenie danych strukturalnych?

To bardzo proste: dane strukturalne, porządkując strukturę strony, pomagają wyszukiwarkom w zrozumieniu treści i typu strony internetowej – w tym przypadku: asortymentu sklepu internetowego. Dlatego działają bardzo korzystnie na SEO witryny.

Sama obecność danych strukturalnych w sklepie internetowym nie wyniesie go oczywiście na szczyt w wyszukiwarce Google. Zdecydowanie jednak wesprze widoczność, ponieważ szeroko rozbudowany rich snippet będzie swoją atrakcyjnością wyróżniał się spośród wielu uboższych. Wpływa także pozytywnie na dostępność stron internetowych. Gwiazdki, dostępność, cena czy wyróżnione inne parametry – to wszystko pozwoli na to, że obecność w Google będzie maksymalnie podkreślona. Co więcej, dane strukturalne mogą pomóc Ci też w zwiększeniu CTR, który jest nie tylko wskaźnikiem skuteczności prowadzonych przez Ciebie działań, ale generuje też ruch na Twojej stronie. A jak wiemy, im większy ruch na stronie, tym większa szansa na na konwertujących użytkowników.

Podsumowanie

Znaczników, które mogą przydać się w e-commerce jest zdecydowanie więcej. Jednak już stosując się do tych powyższych, znacznie poprawimy swoją pozycję pośród innych, obecnych w wyszukiwarce sklepów internetowych, co przełożyć się może tylko na korzyści: wyższe zyski ze sprzedaży, lepszą widoczność w sieci i zwiększenie popularności marki.

FAQ

Są to znaczniki, najczęściej w formie HTML, opisujące, a przez to – kategoryzujące treści na stronie. Dzięki nim roboty wyszukiwarek rozumieją treść i jej sens. Nawet najlepsze słowa kluczowe czy nazwy, np. nazwa firmy, są dla wyszukiwarek jedynie ciągiem znaków. Dzięki wykorzystaniu danych strukturalnych algorytmy wiedzą, że ten konkretne znaki – mają konkretne znaczenie.

Zdecydowanie tak. W praktyce – dla każdej, jednak szczególnie jeśli prowadzisz biznes lokalny lub sklep internetowy. Dzięki nim nie tylko algorytmy Google’a zrozumieją jej treść i sens, ale też strona będzie bardziej zachęcająca dla użytkowników. Przy wprowadzeniu znaczników można umieścić dane firmy, grafikę z logo, nazwę brandu, dane kontaktowe, godziny otwarcia, oceny i cenę produktów… Możliwości jest wiele, a znaczniki schema pozwalają na lepsze i bardziej szczegółowe zaprezentowanie oferty w wynikach wyszukiwania.

Bezpośrednio nie, jednak rozbudowane snippety znacznie częściej przyciągają użytkowników do kliknięcia w link, co wpływa na CTR i konwersję, a lepszy CTR to wyższa pozycja strony. Dlatego ich wdrażanie jest bardzo istotne.

Protokół Open Graph został stworzony przez Facebooka – dobrze działa więc na tym portalu. Pomaga on dostosować do potrzeb konkretnego portalu opisy pod linkiem z grafiką na Facebooku. Nie dostarcza on jednak tak szczegółowych informacji dla wyszukiwarek, jakbyśmy sobie życzyli. Schema.org umożliwia prezentację bardziej szczegółowych danych o elementach strony internetowej. Warto korzystać z obu rozwiązań, bo Open Graph i Schema.org mogą z sukcesem współdziałać.

(4)
Autor
Junior SEO Specialist - Agnieszka

Junior SEO Specialist

Do zespołu SEO w Delante dołączyła w sierpniu 2019 roku. Wierzy, że content is king, dlatego w SEO stawia na budowanie wartościowych i unikalnych treści dla klientów z różnych branż. Studentka reklamy i public relations. Zakochana w kawie i alternatywnych sposobach jej przygotowywania, wielbicielka ramenu i FRIENDSoholik.
Komentarze (4)
  1. Firmy informatyczne też niespecjalnie przywiązują do tego wagę. Pani Agnieszko, czy zna Pani jakieś porżądne generatory, tworzące poprawny kod danych strukturalnych np. json, który nie generuje błędów. Wszystkie na jakie trafiłam po przetestowaniu narzędziem Google do sprawdzania danych strukturalny generowały jakieś błędy. Widziałam sporo stron-sklepów, gdzieś tam też przez profesjonalne firmy informatyczne, a w aspekcie schema to samo błąd na błędzie.

  2. Kiedyś używałem schemy przez lata na stronie z wpisami. Potem przestałem i pozycje w sumie zostały te same. Schama bardzo dobra do sklepów, firm ale nie stron prywatnych bo tam nie ma za wiele treści dodatkowej wspierającej. Nie zaszkodzi na pewno używanie schemy ale nie zawsze w każdej stronie pewnie też pomoże. Albo pomoże albo będzie neutralne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej