Dane strukturalne schema.org
Schema.org to znaczniki, najczęściej w kodzie HTML, które porządkują i kategoryzują informacje na stronie, a tym samym – pozwalają wyszukiwarce lepiej zrozumieć naszą witrynę, np. sklep internetowy. Są one także sposobem na stworzenie lepiej dopasowanych i bardziej wartościowych dla użytkownika wyników wyszukiwania – to wszystkie gwiazdki, oceny i opinie, zdjęcia i informacje, które ułatwiają im znalezienie produktu i podjęcie decyzji, o jego zakupie.
Jedną z możliwości wyświetlania danych strukturalnych, jest takie utworzenie opisu strony, Snippeta, aby był on poszerzony i wzbogacony o dodatkowo określające go elementy (Rich Snippet).
Przykład wyników wyszukiwania bez snippeta:
Przykład wyników wyszukiwania z wprowadzonym snippetem (cena):
I mimo, że dzięki temu elementowi wynik wygląda nieco lepiej, to chyba przyznasz, że jeszcze korzystniej prezentuje się snippet poszerzony (rich snippet):
Artykuł, tłumaczący dokładnie, czym są dane strukturalne, powstał już jakiś czas temu na naszym blogu – warto go sprawdzić.
Schema dla produktów w sklepach internetowych
Wdrożenie danych strukturalnych na stronie powinno interesować szczególnie właścicieli e-commerce. W sklepie internetowym możemy zastosować nawet… kilkanaście schematów! Zaimplementować można je w kodzie HTML (microdata), przez rozszerzenie HTML5 (RDF), a także oznaczenia JavaScript (JSON-LD).
Jeżeli chodzi o schematy przydatne w sklepach internetowych – przede wszystkim skorzystać należy z https://schema.org/Product oraz https://schema.org/Offer. Wszystko zależy oczywiście od branży, w jakiej działamy oraz od tego, co sprzedajemy.
Dane strukturalne, które warto wprowadzić w swoim sklepie internetowym
Na czym warto się skupić? Przede wszystkim należy zacząć od identyfikacji danych, jakie są najważniejsze dla biznesu. Cena, opinie, waga, liczba produktów, dostępność – należy przemyśleć dokładnie, jakie informacje o swoim sklepie chcesz przekazać swoim klientom, ale też, jakich informacji będzie potrzebował użytkownik na samym etapie wyszukiwania. Wnioski z tych przemyśleń zaprowadzą nas do tego, jak powinny wyglądać rich snippety.
Nie ma nic bardziej wartościowego dla witryny, niż odpowiednie znaczniki Schema.org przypisane do produktów. Są one niezbędne dla uzyskania dobrych wyników SERP. Jakie dane będą więc najbardziej przydatne w e-commerce?
Produkt
Product to najważniejsze z danych strukturalnych, konieczne do zastosowania w sklepie internetowym. Jego poprawna implementacja gwarantuje, że produkt z Twojego sklepu wyświetli się w wyszukiwarce w atrakcyjny sposób, a Google będzie wiedział, z jaką witryną ma do czynienia: artykułem na blogu, czy – sklepem internetowym właśnie.
Elementy, które zdecydowanie powinny znaleźć się w znaczniku Product, to:
- Name, czyli nazwa produktu.
- Brand, czyli nazwa marki, której jest dany produkt.
Dodać można również Image, czyli adres URL zdjęcia produktu, który sprzedajemy. Dzięki temu przy wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych pojawi się zdjęcie produktu.
Cena
Sam opis produktu należy uzupełnić także o elementy Offer i AggregateRating, które uatrakcyjnią i przybliżą klientom nasz snippet.
Jedna z koniecznych do uzupełnienia danych to price, czyli: cena produktu. Jest ona pierwszą rzeczą, którą na samym początku analizuje każdy szukający. Zwłaszcza kiedy tę samą rzecz sprzedaje więcej sprzedawców. Warto do ceny dołożyć także informację o priceCurrency, czyli walucie, np. PLN (zł).
Dostępność produktu
Ważnym elementem, który powinien się pojawić w naszym sklepie internetowym, jest również znacznik availability, pokazujący nasz stan magazynowy, czyli po prostu: dostępność produktu do zamówienia. Dzięki niemu potencjalny klient dostanie od nas konkretną wskazówkę, która zachęci go do wizyty i zakupu.
Ocena i recenzje
W sklepach internetowych konieczne jest również pokazanie opinii innych klientów. Są one jednym z czynników, po których kolejni użytkownicy decydują się na odwiedzenie naszej strony, a następnie – na zakupy w naszym sklepie.
W takiej sytuacji warto zastosować znaczniki
- ratingValue, czyli średnia ocen klientów sklepu,
- ewentualnie bestRating/worstRating – najlepsza/najgorsza ocena,
a także: - ratingCount, czyli liczba wystawionych przez użytkowników ocen.
Linkowanie do poszczególnych podstron
Aby po wyszukaniu naszego sklepu móc jednym kliknięciem przenieść się do odpowiedniej podstrony należy zadbać o umieszczenie znacznika URL. Usprawnia to nawigację po stronie, a także od razu pokazuje ofertę, jaką przedstawia sklep, popularne produkty, a czasem pozwala przenieść się do formularza kontaktowego.
BreadcrumbList
Warto również “oprowadzić” klientów po naszym sklepie, przybliżając im tym samym architekturę strony. “Drogę” do produktu można w prosty sposób przedstawić za pomocą BreadcrumbList, tzw. okruszków chleba, czyli ścieżki, umożliwiającej łatwiejszą orientację. Zastosowanie takiego łańcucha URLi jest ułatwieniem zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.
Tabelka
Aby pokazać jeszcze większą ilość danych i ułatwić klientowi znalezienie odpowiednich informacji w rich snippecie, można zastosować schemat table:
Dane kontaktowe
Na koniec – nie można zapomnieć o zastosowaniu danych strukturalnych związanych z marką, które przedstawią najważniejsze i najistotniejsze informacje o firmie, takie jak kontakt, linki do social media, adres do sklepu stacjonarnego lub siedziby firmy, itp.
Jakie korzyści dla sklepu internetowego może przynieść wdrożenie danych strukturalnych?
To bardzo proste: dane strukturalne, porządkując strukturę strony, pomagają wyszukiwarkom w zrozumieniu treści i typu strony internetowej – w tym przypadku: asortymentu sklepu internetowego. Dlatego działają bardzo korzystnie na SEO witryny.
Sama obecność danych strukturalnych w sklepie internetowym nie wyniesie go oczywiście na szczyt w wyszukiwarce Google. Zdecydowanie jednak wesprze widoczność, ponieważ szeroko rozbudowany rich snippet będzie swoją atrakcyjnością wyróżniał się spośród wielu uboższych. Gwiazdki, dostępność, cena czy wyróżnione inne parametry – to wszystko pozwoli na to, że obecność w Google będzie maksymalnie podkreślona. Co więcej, dane strukturalne mogą pomóc Ci też w zwiększeniu CTR, który jest nie tylko wskaźnikiem skuteczności prowadzonych przez Ciebie działań, ale generuje też ruch na Twojej stronie. A jak wiemy, im większy ruch na stronie, tym większa szansa na na konwertujących użytkowników.
Podsumowanie
Znaczników, które mogą przydać się w e-commerce jest zdecydowanie więcej. Jednak już stosując się do tych powyższych, znacznie poprawimy swoją pozycję pośród innych, obecnych w wyszukiwarce sklepów internetowych, co przełożyć się może tylko na korzyści: wyższe zyski ze sprzedaży, lepszą widoczność w sieci i zwiększenie popularności marki.