SEO polega na podejmowaniu działań, dzięki którym strona będzie lepiej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania. No dobrze, brzmi obiecująco, ale… jak działa SEO? Co właściwie robią specjaliści? W największym skrócie: działają na stronie i poza nią, walcząc o najlepsze pozycje dla określonych fraz. Innymi słowy, SEO to zbudowanie i dostosowanie strony internetowej do wymogów Google i użytkowników, a i roboty, i realni userzy mogli ją bez trudu odnaleźć.
Ale nie można prowadzić procesu SEO wybiórczo — a na pewno nie jest to coś, co specjalista doradzi Ci na starcie. Oczywiście bywają sytuacje, gdzie już same linki poprawią pozycję strony, albo gdzie zaopiekowanie się contentem i na przykład usunięcie kanibalizacji podniesie widoczność, ale to nie proces — to pojedyncze działania.
Proces składa się z części, z etapów, które muszą współgrać, aby zmaksymalizować Twoje efekty. O co więc chodzi? Jakie są elementy procesu pozycjonowania strony internetowej?
Proces pozycjonowania strony internetowej składa się z trzech filarów:
Wiesz już, że w procesie SEO możemy wyróżnić trzy główne części: optymalizację techniczną strony, linkowanie i tworzenie treści.
Na starcie często pojawia się pytanie o to, jak długo trwa pozycjonowanie — z tymi wątpliwościami rozprawiliśmy się już raz a dobrze w osobnym artykule, więc serdecznie zapraszamy Cię do lektury, jeśli zastanawiasz się nad tym, kiedy pojawią się pierwsze efekty. Poza klasycznym „to zależy” podajemy też informacje dotyczące tego, od czego to wszystko zależy, więc bez obaw — wyjdziesz z mnóstwem nowych informacji.
Ale skoro za kilka miesięcy chcesz zobaczyć wyniki, pewnie zastanawiasz się, od czego zacząć. Na co postawić największy nacisk? Ruszyć od razu ze strategią treści czy zacząć od audytu strony?
Odpowiedź jest jedna: od analizy. To dzięki porządnemu audytowi strony zrozumiesz, czego tak naprawdę potrzebuje Twoja witryna, aby rankować jak najwyżej i zwiększać swoją widoczność, a w konsekwencji — Twoje zyski. Pomyśl o tym jak o kompleksowej diagnostyce, która pozwoli Ci określić, co i w jakiej ilości powinieneś suplementować. Za mało witaminy D? A może zamiast w nią, lepiej zainwestować w żelazo i rozprawić się z jego niedoborem raz a dobrze? Nie chcemy za bardzo popłynąć w te zdrowotne analogie, ale musisz przyznać, że leczenie strony bez przyjrzenia się jej aktualnej kondycji może okazać się stratą czasu i pieniędzy.
Swoją drogą, mamy dla Ciebie coś super – checklistę audytu SEO strony internetowej. Łap, póki ciepłe!
Zastanów się, jakie masz oczekiwania względem pozycjonowania – na jakie efekty liczysz? Czy realnie jesteś w stanie je osiągnąć w założonym czasie? Co chciałbyś zobaczyć w swoim Google Search Console za 3, 6, 12 miesięcy? Od tego musisz uzależnić wkład finansowy i czasowy w proces SEO.
Przeprowadzając audyt sprawdzany kondycję strony. Jaki jest jej poziom dopasowania witryny internetowej do wytycznych Google? Na podstawie wyników wyciągamy wnioski i kształtujemy priorytety, w tym listę zadań na najbliższe miesiące.
Warto znać swoich przeciwników w wyścigu na szczyt SERPów, prawda? Pamiętaj, że Twoja strona nie funkcjonuje w eterze – jeśli Twoja konkurencja jest silna, a branża trudna, wysiłek włożony w zwiększenie widoczności będzie musiał być proporcjonalnie większy.
Na początku zastanówmy się nad słowami kluczowymi, które określają naszą działalność. Należy pamiętać, aby nie były to frazy bardzo ogólne.
Pierwszy etap procesu SEO to zawsze analiza. Wielowymiarowa, głęboka analiza tego, jaki jest aktualny stan witryny, jej otoczenie — jak wygląda konkurencja? Branża? Jakie są mocne, a jakie słabe techniczne aspekty strony?
Kilka wskazówek na pierwszy etap? Żaden problem.
Jak działa SEO? Wiesz już, że proces pozycjonowania jest długofalowy. Określa go również cykliczność oraz nieprzerwane doskonalenie — czyli to, że raz wykonasz dane działanie, nie oznacza, że Twoja praca się kończy. Ale rzadko jest tak, że stoisz w miejscu – wręcz przeciwnie, regularne, powtarzalne działania sprawiają, że z każdym miesiącem jesteś coraz wyżej. A jeśli nie — może to czas zweryfikować strategię?
Musisz zrozumieć, że strona, na której zaprzestajemy działań SEO nie utrzyma się długo na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Z tego względu warto być cierpliwym i spokojnie poczekać na widoczne efekty. Jednocześnie regularne działania prowadzone np. rok mają więcej sensu niż ogrom pieniędzy włożony w masowe pozyskiwanie linków w miesiąc — ba, ta druga strategia może się skończyć dla Twojej strony co najmniej niefortunnie.
Co zatem robimy co miesiąc? Możemy wyróżnić kolejne pięć ważnych etapów pozycjonowania strony internetowej:
Można by robić sobie w nieskończoność działania na podstawie raz założonej strategii, ale… jaki by to miało sens? W SEO, szczególnie ze względu na aktualizacje algorytmów, ważna jest elastyczność i podchodzenie do strategii jak do kierunku, a nie sztywnego zestawu wytycznych. Widzisz, że artykuły sponsorowane działają lepiej niż się spodziewałeś, a produkcja contentu na bloga nie wydaje się tak opłacalna w danym momencie? Przerzuć zasoby tam, gdzie są teraz potrzebne! I przede wszystkim: trzymaj rękę na pulsie i sprawdzaj, czy elementy SEO, które podejmujesz, dają oczekiwane efekty.
No to do rzeczy. Potrzebne Ci będą:
Proces SEO jest zadaniem czasochłonnym, nie oszukujmy się. Musisz być konsekwentny i regularnie monitorować zachodzące zmiany po określonych optymalizacjach. Jest to bardzo ważne, ponieważ możemy na bieżąco modyfikować i udoskonalać nasze działania. Wiemy już, że algorytmy Google nie są stałe i wyniki wyszukiwania ulegają wielu aktualizacjom. Warto oddać prowadzenie działań SEO, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie w tej dziedzinie. W ten sposób będziemy mieć pewność, że nasza strona internetowa zostanie poprawnie zoptymalizowana i dopasowana do zasad działania wyszukiwarki Google. Możemy liczyć na miejsce w czołówce, zwiększony ruch na stronie oraz lepsze zyski z przychodów.