.animate-view{opacity: 1 !important;}

Z czego składa się proces SEO? 3 filary pozycjonowania i elementy pracy nad widocznością strony

7min.

Komentarze:0

Z czego składa się proces SEO? 3 filary pozycjonowania i elementy pracy nad widocznością stronyd-tags
30 września 2024
Z czego składa się SEO? Możemy wróżnić trzy filary: optymalizacja strony (on-site, SEO techniczne), link-building oraz content. W jaki sposób te części współdziałają, tworząc proces SEO?

7min.

Komentarze:0

SEO polega na podejmowaniu działań, dzięki którym strona będzie lepiej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania. No dobrze, brzmi obiecująco, ale… jak działa SEO? Co właściwie robią specjaliści? W największym skrócie: działają na stronie i poza nią, walcząc o najlepsze pozycje dla określonych fraz. Innymi słowy, SEO to zbudowanie i dostosowanie strony internetowej do wymogów Google i użytkowników, a i roboty, i realni userzy mogli ją bez trudu odnaleźć.

Ale nie można prowadzić procesu SEO wybiórczo — a na pewno nie jest to coś, co specjalista doradzi Ci na starcie. Oczywiście bywają sytuacje, gdzie już same linki poprawią pozycję strony, albo gdzie zaopiekowanie się contentem i na przykład usunięcie kanibalizacji podniesie widoczność, ale to nie proces — to pojedyncze działania.

Proces składa się z części, z etapów, które muszą współgrać, aby zmaksymalizować Twoje efekty. O co więc chodzi? Jakie są elementy procesu pozycjonowania strony internetowej?

Z czego składa się proces SEO?

Proces pozycjonowania strony internetowej składa się z trzech filarów:

  • On-site — optymalizacja strony internetowej. Mówiąc krótko, optymalizacja on-site polega na dostosowaniu funkcjonalności strony pod preferencje użytkowników oraz robotów wyszukiwarek. Obejmuje nie tylko treść zawartą na stronie, ale również przeprojektowanie kodu strony, poprawę jej szybkości czy dopasowanie metadanych pod wymogi wyszukiwarek.
  • Link building — to tworzenie linków, które pochodzą z innych witryn. Pamiętaj, że w tym przypadku nie liczy się ilość, lecz jakość. Warto wybierać takie, które posiadają lepsze zaufanie, które jednocześnie będą działać korzystnie na naszą stronę internetową — linki mające wysokie współczynniki URL Rating, Domain Rating. Sprawdźmy, z jakich najważniejszych elementów składa się proces SEO i co ma wpływ na jego sukces.
  • Content — czyli strategię treści, która pozwala stronie stopniowo zwiększać widoczność. Content znajdujący się na stronie powinien być unikalny, rozbudowany, tworzony w ramach odgórnej strategii. Teksty, grafiki czy wideo w obrębie witryny mają ogromny wpływ na miejsce w rankingu Google!

Działania SEO. Od czego zacząć?

Wiesz już, że w procesie SEO możemy wyróżnić trzy główne części: optymalizację techniczną strony, linkowanie i tworzenie treści.

Na starcie często pojawia się pytanie o to, jak długo trwa pozycjonowanie — z tymi wątpliwościami rozprawiliśmy się już raz a dobrze w osobnym artykule, więc serdecznie zapraszamy Cię do lektury, jeśli zastanawiasz się nad tym, kiedy pojawią się pierwsze efekty. Poza klasycznym „to zależy” podajemy też informacje dotyczące tego, od czego to wszystko zależy, więc bez obaw — wyjdziesz z mnóstwem nowych informacji.

Ale skoro za kilka miesięcy chcesz zobaczyć wyniki, pewnie zastanawiasz się, od czego zacząć. Na co postawić największy nacisk? Ruszyć od razu ze strategią treści czy zacząć od audytu strony?

Odpowiedź jest jedna: od analizy. To dzięki porządnemu audytowi strony zrozumiesz, czego tak naprawdę potrzebuje Twoja witryna, aby rankować jak najwyżej i zwiększać swoją widoczność, a w konsekwencji — Twoje zyski. Pomyśl o tym jak o kompleksowej diagnostyce, która pozwoli Ci określić, co i w jakiej ilości powinieneś suplementować. Za mało witaminy D? A może zamiast w nią, lepiej zainwestować w żelazo i rozprawić się z jego niedoborem raz a dobrze? Nie chcemy za bardzo popłynąć w te zdrowotne analogie, ale musisz przyznać, że leczenie strony bez przyjrzenia się jej aktualnej kondycji może okazać się stratą czasu i pieniędzy.

Swoją drogą, mamy dla Ciebie coś super – checklistę audytu SEO strony internetowej. Łap, póki ciepłe!

SEO działania #1. Analiza

1.

Poznanie i zrozumienie oczekiwań

Zastanów się, jakie masz oczekiwania względem pozycjonowania – na jakie efekty liczysz? Czy realnie jesteś w stanie je osiągnąć w założonym czasie? Co chciałbyś zobaczyć w swoim Google Search Console za 3, 6, 12 miesięcy? Od tego musisz uzależnić wkład finansowy i czasowy w proces SEO.

2.

Audyt strony internetowej

Przeprowadzając audyt sprawdzany kondycję strony. Jaki jest jej poziom dopasowania witryny internetowej do wytycznych Google? Na podstawie wyników wyciągamy wnioski i kształtujemy priorytety, w tym listę zadań na najbliższe miesiące.

3.

Analiza konkurencji w Google

Warto znać swoich przeciwników w wyścigu na szczyt SERPów, prawda? Pamiętaj, że Twoja strona nie funkcjonuje w eterze – jeśli Twoja konkurencja jest silna, a branża trudna, wysiłek włożony w zwiększenie widoczności będzie musiał być proporcjonalnie większy.

4.

Dobór słów kluczowych

Na początku zastanówmy się nad słowami kluczowymi, które określają naszą działalność. Należy pamiętać, aby nie były to frazy bardzo ogólne.

Pierwszy etap procesu SEO to zawsze analiza. Wielowymiarowa, głęboka analiza tego, jaki jest aktualny stan witryny, jej otoczenie — jak wygląda konkurencja? Branża? Jakie są mocne, a jakie słabe techniczne aspekty strony?

Kilka wskazówek na pierwszy etap? Żaden problem.

  • Frazy — nie idź tylko we frazy ogólne (a jeśli masz bardzo silną konkurencję — najlepiej nie idź w nie w ogóle, nie na starcie). Mają one wysoki wolumen wyszukiwania, ale doprowadzają na stronę użytkowników bez sprecyzowanych potrzeb. Warto przeanalizować stronę internetową pod względem treści i informacji w niej zawartych. Zwróćmy uwagę na wyróżniki, które mogą stać się odpowiednim punktem wyjścia do dalszych działań. Przy wyborze słów kluczowych możemy wykorzystać kilka przydatnych programów, które zostały szerzej omówione w naszym poprzednim wpisie: Dobór słów kluczowych – czym się kierować?
  • Konkurencja — kto jest Twoim organicznym konkurentem, czyli może zagrażać w dotarciu na lepsze pozycje w wyszukiwarce Google? Sprawdź, jakie są Wasze wspólne frazy kluczowe, jaki konkurenci mają ruch na stronie, ale nie tylko. Ważne jest też zweryfikowanie np. tego, w jakich miejscówkach linkują konkurenci. Da Ci to całościowy obraz naszej konkurencji oraz wyzwań, z którymi będziemy musieli się zmierzyć.
  • Audyt — tak, tak, możesz zrobić audyt sam; odpowiadamy, jak samodzielnie wykonać audyt swojej strony internetowej w osobnym wpisie. Ale jeśli chcesz oddać przyszłość strony w ręce specjalistów – daj nam znać. Data-driven podejście biznesowe to specjalność Delante.

Chcesz, żebyśmy zrobili dla Ciebie audyt strony?

Napisz do nas!

zaczynamy

Jak działa SEO? Wiesz już, że proces pozycjonowania jest długofalowy. Określa go również cykliczność oraz nieprzerwane doskonalenie — czyli to, że raz wykonasz dane działanie, nie oznacza, że Twoja praca się kończy. Ale rzadko jest tak, że stoisz w miejscu – wręcz przeciwnie, regularne, powtarzalne działania sprawiają, że z każdym miesiącem jesteś coraz wyżej. A jeśli nie — może to czas zweryfikować strategię?

Musisz zrozumieć, że strona, na której zaprzestajemy działań SEO nie utrzyma się długo na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Z tego względu warto być cierpliwym i spokojnie poczekać na widoczne efekty. Jednocześnie regularne działania prowadzone np. rok mają więcej sensu niż ogrom pieniędzy włożony w masowe pozyskiwanie linków w miesiąc — ba, ta druga strategia może się skończyć dla Twojej strony co najmniej niefortunnie.

SEO działania #2. Cykliczny proces

Co zatem robimy co miesiąc? Możemy wyróżnić kolejne pięć ważnych etapów pozycjonowania strony internetowej:

  • Optymalizacja strony — pod hasłem regularnej optymalizacji rozumiemy wprowadzanie na stronie zmian, które mają na celu przystosować witrynę (czyli zawarte na niej treści oraz zdjęcia) do wymogów robotów Google. W ten sposób będzie lepiej widoczna i wskoczy na wyższe miejsce w rankingu Google. Możesz samemu wykonać kilka prostych optymalizacji, o których wspominaliśmy we wpisie: 5 optymalizacji, które wykonasz samodzielnie. Ale to dopiero początek!
  • Link building, czyli tworzenie skutecznej sieci linków prowadzących do Twojej strony z witryn zewnętrznych. Najpopularniejszymi źródłami linków zewnętrznych są fora, blogi, social media, artykuły sponsorowane, wizytówki NAP oraz — w branży mocno kontrowersyjne — katalogi. Warto wybierać te, które przeniosą dużą moc na Twoją domenę, czyli takie, które mają wysoki współczynnik URL Rating. A jeśli uda Ci się wbić (i utrzymać) cenny link z Reddita – gratulacje. Zdradź swoje sekrety!
  • Rozbudowywanie strony — Twoja strona internetowa powinna być nieprzerwanie rozbudowywana. Dodawanie unikalnych treści i ważne poprawki pozytywnie wpłyną na wysokie miejsce w wyszukiwarce. Należy być otwartym na zmiany, ponieważ algorytmy Google cyklicznie przechodzą modyfikacje i trzeba się do nich odpowiednio ustosunkować. Spójrzmy w przeszłość i sprawdźmy jak zmieniła się wyszukiwarka Google w ostatnich 3 latach.

Proces pozycjonowania naszej strony internetowej powinien odpowiadać wymogom wyszukiwarki Google. Należy przestrzegać zasad, które narzuca nam Google, żeby odnieść sukces – dlatego radzimy działać raczej w duchu White Hat SEO. Za łamanie regulaminu może czekać Twoją stronę całkowite wykluczenie z indeksu i różnego rodzaju filtry. Warto zapoznać się ze wskazówkami zawartymi w narzędziu Google Search Console. Tym sposobem będziesz mieć pewność o prawidłowym przebiegu pozycjonowania na stronie internetowej.

SEO działania #3. Raportowanie i ewaluacja

Można by robić sobie w nieskończoność działania na podstawie raz założonej strategii, ale… jaki by to miało sens? W SEO, szczególnie ze względu na aktualizacje algorytmów, ważna jest elastyczność i podchodzenie do strategii jak do kierunku, a nie sztywnego zestawu wytycznych. Widzisz, że artykuły sponsorowane działają lepiej niż się spodziewałeś, a produkcja contentu na bloga nie wydaje się tak opłacalna w danym momencie? Przerzuć zasoby tam, gdzie są teraz potrzebne! I przede wszystkim: trzymaj rękę na pulsie i sprawdzaj, czy elementy SEO, które podejmujesz, dają oczekiwane efekty.

No to do rzeczy. Potrzebne Ci będą:

    1. Analiza wyników — jeśli chcesz widzieć efekty pozycjonowania, to musisz je mierzyć. Proste? Proste. Warto regularnie sprawdzać, jakie skutki przynosi prowadzone pozycjonowanie. Na bieżąco badaj, jak działa optymalizacja strony oraz linkbuilding. Jak zmieniają się pozycje fraz i jak wpływa to na ruch organiczny na stronie? Co z widocznością? Czy CTR jest zadowalający? W ten sposób będziesz mógł szybko i skutecznie zareagować w razie niepowodzenia i zmodyfikować przyjętą strategię.

    1. Raportowanie — zmiany pozycji słów kluczowych w wynikach wyszukiwania należy systematycznie raportować. Dzięki temu możesz śledzić postępy, analizować, jak wpłynęły na stronę poszczególne zmiany czy aktualizacje algorytmów. W Delante przygotowujemy dla klientów co miesiąc raporty w wersji interaktywnej i w formie PDF, aby mieli wgląd w najważniejsze informacje: pozycje fraz, postępy, rosnące kliknięcia, i tak dalej. Najbardziej cieszą takie słupki jak te poniżej:

etapy seo - wyniki

Działania SEO, które przynoszą pozytywne efekty? 🎯 Da się!

Proces SEO jest zadaniem czasochłonnym, nie oszukujmy się. Musisz być konsekwentny i regularnie monitorować zachodzące zmiany po określonych optymalizacjach. Jest to bardzo ważne, ponieważ możemy na bieżąco modyfikować i udoskonalać nasze działania. Wiemy już, że algorytmy Google nie są stałe i wyniki wyszukiwania ulegają wielu aktualizacjom. Warto oddać prowadzenie działań SEO, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie w tej dziedzinie. W ten sposób będziemy mieć pewność, że nasza strona internetowa zostanie poprawnie zoptymalizowana i dopasowana do zasad działania wyszukiwarki Google. Możemy liczyć na miejsce w czołówce, zwiększony ruch na stronie oraz lepsze zyski z przychodów.

Zbudujemy Twój proces SEO

a ty zwiększysz swoje zyski

Działamy!
Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022