Analiza słów kluczowych w Senuto

Analiza słów kluczowych w Senuto

Zastanawiasz się, jak analizować słowa kluczowe przy pomocy narzędzia Senuto? W dzisiejszym poradniku przeprowadzę Cię przez funkcjonalność programu i pokażę, które jego opcje mogą okazać się szczególnie użyteczne.

Ostatnio na naszym blogu: Przebudowa strony a SEO

Keyword czyli klucz do sukcesu

Na początku wyjaśnijmy, czym jest słowo kluczowe. To zapytanie, przy pomocy którego użytkownik pragnie osiągnąć rezultat – satysfakcjonujący wynik lub odpowiedź na pytanie zadane w wyszukiwarce. Frazy kluczowe mogą być pojedynczym wyrazem lub wyrażeniem precyzyjnie wskazującym na wyszukiwany produkt, bądź usługę.

Przy wyborze słów kluczowych dla strony istotnym czynnikiem jest ich konkurencyjność, a więc wolumen wyszukiwania przez użytkowników. Im większy wolumen tym większa konkurencyjność frazy. Dzięki odpowiedniej analizie możemy dostosować profil i rodzaj wyrażenia, który będzie najkorzystniejszy dla naszego biznesu, modelu działania czy zasobów finansowych, którymi dysponujemy.

Kiedy analizować i jak wprowadzać słowa kluczowe?

Analiza słów kluczowych powinna być jednym z pierwszych działań, jakich podejmujemy się po rozpoczęciu pracy nad widocznością strony. Dobór słów kluczowych, ich optymalizacja i regularne monitorowanie efektów to podstawy owocnych działań SEO.  Z badań wynika, że w tekście o długości 200 wyrazów, liczba słów kluczowych nie powinna przekraczać 5% całości komunikatu. Konieczne jest również  zachowanie balansu między użytecznością a realizowaniem w praktyce dobrego SEO. Pamiętajmy, że wszelkie treści zamieszczane na stronie mają przede wszystkim służyć potencjalnemu klientowi i prowadzić go niczym sklepowy asystent.

6 typów słów kluczowych

Wyróżniamy:

1. Ogólne słowa kluczowe (generyczne)

O wysokim wolumenie wyszukiwania, a co za tym idzie – ogromnej konkurencyjności. Zarezerwowane dla gigantów i wymagające ogromnych nakładów finansowych.

Przykład: buty

2. Frazy brandowe

Czyli nazwa marki – sklepu internetowego, usługi. Wraz ze wzrostem widoczności witryny, może przekładać się na wyższą konwersję niż w przypadku fraz generycznych czy long-taili.

Przykład: Nike

3. Frazy produktowe

Podobnie jak brandowe, bazują na rozpoznawalności produktu lub usługi. Frazy produktowe łączą w sobie brand i szczegółową nazwę modelu. Zwykle składają się z kilku wyrazów. Frazy o niższym wolumenie wyszukiwania.

Przykład: buty Air Max

4. Long-taile

A więc frazy długiego ogona. Doskonały sposób na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie ruchu dla mniejszych biznesów, przy niższych nakładach finansowych.

Przykład: sportowe buty męskie czarne

5. Reklamowe

Używane w social mediach, na portalach branżowych. Zwykle odmieniane, pojawiające się pod postacią np. hasztagów.

Przykład: #AirMax

6. Frazy Q&A

Sprawdzają się w szczególności, jeśli walczysz o pozycję zerową. Świetnie działają w branży usługowej i technicznej, choć ich skuteczność rozszerza się również na zupełnie inne gałęzie biznesu. Pożądane dla osób, które szukają konwertujących tematów na bloga firmowego.

Przykład: jakie buty górskie wybrać

Typy fraz kluczowych

Senuto – polski produkt

Obecnie jednym z najbardziej szczegółowych i rozwiniętych narzędzi SEO w Polsce jest Senuto. Produkt, który pozwala na kompleksowe badanie domeny oraz ręczne, szczegółowe analizowanie wyników wyszukiwania, w tym fraz kluczowych. Rodzima platforma może pochwalić się danymi dotyczącymi  ponad 100 milionów keywordów i bazą 7 milionów domen. Analiza sprawdzi się podczas planowania działań i monitorowania wyników prowadzonych kampanii SEO i SEM. Narzędzie Senuto można wypróbować bezpłatnie przez dwa tygodnie.

Baza słów kluczowych Senuto

Do dyspozycji użytkownika są trzy kategorie wspierające pozycjonowanie i monitoring:

  • analiza widoczności
  • monitoring
  • baza słów kluczowych

W dzisiejszej analizie skupię się na module baza słów kluczowych Senuto.

Znajdziemy go w panelu głównym. Z górnej belki należy wybrać stosowny element:

Baza słów kluczowych Senuto

W wyznaczone pole wprowadzamy słowo/słowa kluczowe. Narzędzie pozwala nam wpisać jednorazowo pięć dowolnych pozycji. Oznaczamy również kraj wyszukiwania. Do wyboru mamy kraje europejskie, państwa Ameryki Południowej, Afryki i Bliskiego Wschodu.

Baza słów kluczowych Senuto

Narzędzie Senuto, wraz z wynikami, informuje nas o istotnych parametrach frazy oraz umożliwia sortowanie wyników w zależności od naszych preferencji. Pierwsza kolumna informuje o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań. W drugiej przedstawione są trendy wyszukiwania, czyli tendencje widoczności wybranej frazy. Trzecia kolumna informuje, z ilu wyrazów składa się wyrażenie.

Senuto - parametry frazy

Analizując słowa kluczowe w Senuto, zwróć uwagę na panel boczny. Z prawej strony znajdziesz dodatkowe opcje wyszukiwania.

W polu Dopasowanie znajdziesz dwa jego typy:

  • Wyszukiwanie wąskie

To rodzaj wyszukiwania, który ściśle łączy się z frazą kluczową wprowadzoną do narzędzia. Skupia się na bardziej ogólnych keywordach z wysokim wolumenem wyszukiwania. Jest ich mniej, ale są bardziej precyzyjne.

  • Wyszukiwanie szerokie

Jak sama nazwa wskazuje, to szersze spektrum słów kluczowych. Znajdziemy tam frazy szczegółowe związane z kategorią, ale niekoniecznie odpowiadające keywordom wprowadzonym przez nas do Senuto.

Domeny

Kolejną zakładką, która umożliwia badanie rezultatów i skuteczności naszych działań, jest pole domeny. Po rozwinięciu paska sprawdzisz, na ile słów kluczowych podanych przez narzędzie jest widoczny Twój adres. Liczba ujęta w nawiasach to wynik naszej domeny. Możemy również sprawdzić, w jaki sposób radzą sobie nasi konkurenci.
Analiza słów kluczowych senuto - domeny

Dzięki opcji wyboru i wykluczenia (oznaczamy to wybierając “x” lub “✓”), narzędzie wyróżni słowa kluczowe na które wyświetla się nasza domena, a nasi konkurenci już nie. Trzeba jednak pamiętać, że Senuto określi jedynie te frazy, które znajdują się w zestawieniu TOP50 (w wynikach organicznych).

Filtry językowe

Senuto pozwala również odfiltrować wyrazy, które nie są dla nas istotne z biznesowego punktu widzenia lub nie przyniosą nam korzyści. Możemy wykluczyć wybrane przymiotniki, czasowniki i rzeczowniki lub zaznaczyć te, które są dla nas najistotniejsze. Robimy to poprzez oznaczenie odmiennych części mowy krzyżykiem lub tickiem – odpowiednio jeśli chcemy wykluczyć lub wybrać interesujący wyraz.

Narzędzie analizy słów kluczowych wykorzystuje do tego celu rozwiązania AI – tak, by części mowy, nawet odmienione, odpowiadały wynikom prezentowanym w podglądzie.

Pytania

Przejdźmy do kolejnej sekcji – pytania. Opcję wybieramy z listy z lewej strony narzędzia. Zakładka umożliwia sprawdzenie, jakie pytania zawierające frazę kluczową nurtują użytkowników. Szczególnie użyteczne okażą się dla osób, które szukają tematów na bloga lub chcą osiągnąć pozycję zerową.

Analiza słów kluczowych senuto - pytania

Słowa zależne

Kolejny moduł poświęcono analizie tzw. słów zależnych, a więc wyrażeń powiązanych z frazą nadrzędną. Wprowadzanie takich specyficznych i dokładnych fraz pozwala zwiększyć pulę wyszukiwanych wyrażeń. Nie są to zapytania, a słowa “towarzyszące” które roboty wyszukiwarki, dzięki sztucznej inteligencji, właściwie interpretują. Senuto sortuje je ze względu na współczynnik zależności. Im jest on wyższy, tym bardziej bezpośrednio tekst odnosi się do wprowadzonej frazy.

Analiza słów kluczowych w Senuto - słowa zależne

Grupy słów

Jeśli fraza wyświetla się na wiele fraz szczegółowych, warto posortować wyniki przy pomocy grupy słów. Jest to zestawienie powtarzających się fraz, które wzbogacono o dodatkowe słowa kluczowe. Jeśli zależy nam na rozpoczęciu kampanii fraz długiego ogona, warto skupić się właśnie na tej sekcji wyników narzędzia Senuto.

Analiza słów kluczowych Senuto - grupa słów

Po rozwinięciu listy otrzymujemy nowe, dopasowane frazy szczegółowe, ściśle związane z frazą, która jest dla nas interesująca.

Analiza słów kluczowych senuto - frazy szczegółowe

Trendy

Kolejnym interesującym obszarem analizy jest pole trendy. To prawdziwa kopalnia wiedzy dla tych, którzy tworząc treści, poszukują słów kluczowych z potencjałem newsowym. Senuto przedstawia ranking najpopularniejszych słów kluczowych z uwzględnieniem siły trendu i daty.

Analiza słów kluczowych w Senuto - trendy

W panelu istnieje również opcja prowadzenia statystyk słów kluczowych po uprzednim ich wprowadzeniu – ręcznie lub w formie przygotowanego przez Ciebie pliku.

Szczegóły słowa kluczowego

Przy każdej propozycji słowa kluczowego, Senuto umożliwia dokładne zbadanie jego szczegółów i wyświetlenie osobnego raportu. Wystarczy kliknąć w lupę znajdującą się obok każdego wyniku zaproponowanego przez narzędzie:

Analiza słów kluczowych w Senuto - szczegóły słowa kluczowego

Po kliknięciu generowany jest szczegółowy raport zawierający dane dotyczące frazy kluczowej, takie jak:

  • średnia miesięczna liczba wyszukiwań,
  • wartość frazy,
  • CPC,
  • liczba konkurentów.

W dalszej części prezentowane są również wyniki analizy SERP ze względu na rezultaty konkurentów.

Przydatne tipy

Uzyskane rezultaty możemy odpowiednio dostosować do swoich potrzeb, w zależności od prowadzonej kampanii.

Analiza słów kluczowych w Senuto - przydatne tipy

Mamy możliwość modyfikowania wyników wyszukiwania i określania parametrów, które są dla nas szczególnie istotne i pożądane. Spośród dostępnych, warto wyróżnić współczynnik sezonowości z podziałem na miesiące czy minimalne i maksymalne CPC.

Analiza słów kluczowych Senuto - modyfikacja

Można je szybko aktywować lub dezaktywować i dostosowywać wyniki.

Podsumowanie

Senuto to wiodące narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych. Proste w obsłudze, dokładne, ze stale poszerzaną bazą fraz i domen. Pozwala dostosowywać, badać i śledzić poczynania konkurencji. Warto wprowadzić narzędzie do codziennej analityki – przyda się na początku pracy nad widocznością strony i podczas monitorowania efektów.

(4)
Autor
Junior SEO Specialist - Justyna

Junior SEO Specialist

Niezdrowa pasjonatka piesków, Grahama Nortona i Bliskiego Wchodu pracuje w Delante od – bagatela – 2018 roku. Po buszowaniu w SERP-ach zaczytuje się reportażach i literaturze pięknej. Z zapałem poznaje nowe języki – jej ostatnim lingwistycznym łupem stał się norweski. Kocha ziemniaczki pod każdą postacią i nigdy nie wychodzi z domu bez słuchawek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.