Krótkie podsumowanie 2021 roku, czyli czego dowiedzieliśmy się o SEO przez ostatnie 12 miesięcy

Krótkie podsumowanie 2021 roku, czyli czego dowiedzieliśmy się o SEO przez ostatnie 12 miesięcy

Za nami kolejny rok, który podobnie jak poprzednie, przyniósł ze sobą wiele zmian na SEOwym podwórku. Tym razem przychodzimy do Was z podsumowaniem 5 najistotniejszych aktualizacji wyszukiwarki Google, które miały miejsce w 2021 roku.

Najważniejsze zmiany SEO w 2021 roku

Każdego roku algorytmy Google aktualizowane są setki razy, aby zagwarantować użytkownikom jak najbardziej trafne i wiarygodne wyniki wyszukiwania. Większość z nich pozostaje niezauważona albo wywiera minimalny wpływ na dotychczasowe pozycje w SERP, jednak co jakiś czas pojawiają się zmiany, które wstrząsają światem SEO i zbijają z pantałyku nawet najbardziej doświadczonych specjalistów. Poniżej znajdziecie listę 5 najbardziej wpływowych aktualizacji wyszukiwarki Google dla SEO w 2021 roku.

  1. Page Experience

Wdrażana od czerwca do września aktualizacja przyniosła ze sobą nową pozycję w raporcie Google Search Console kryjącą się pod nazwą Page Experience. Wynik ten bierze pod uwagę takie czynniki jak: Core Web Vitals, responsywność i bezpieczeństwo witryny, obecność protokołu HTTPS oraz to, w jakim stopniu ilość i jakość umieszczonych na stronie reklam wpływa na doświadczenia użytkownika z daną stroną.

page experience w SEO w 2021 roku
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2021/04/more-details-page-experience
  1. Google Link Spam

Aktualizacją Link Spam Update to kolejny krok Google w stronę walki ze spamem linkowym, którą zapoczątkował algorytm Pingwin 4.0. Obecne w sieci odnośniki zostały ponownie ocenione przez nowe algorytmy, tak aby zidentyfikować spamerski linki i wykluczyć je w trakcie oceny strony, do której prowadzą. Linki witryn biorących udział w spamie linkowym zostały całkowicie zignorowane. Oznacza to, że strony stosujące takie praktyki mogły zauważyć spore spadki w swoich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

link spam aktualizacja w 2021 roku
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2021/07/link-tagging-and-link-spam-update
  1. Summer Broad Core Update(s)

W czerwcu i lipcu nastąpiło wdrożenie dwóch aktualizacji głównego algorytmu wyszukiwarki Google, czyli tzw. rdzenia, które wzbudziły spore zaskoczenie. Do tej pory nie zdarzyło się, by dwie aktualizacje „core” zostały wprowadzone w tak krótkim odstępie czasowym. Pierwsza aktualizacja spowodowała spore roszady w wynikach wyszukiwania, jednak wahania były różne w zależności od branży.

  1. Product Reviews Update

1 grudnia Google ogłosiło kolejną aktualizację recenzji produktów. Miała ona na celu nadanie wyczerpującym, dokładnym i wiarygodnym recenzjom produktów przewagę w wynikach wyszukiwania. Aktualizacja Product Reviews została zakończona 21 grudnia i już teraz wiadomo, że wywołała ona znacznie większy wstrząs niż jej kwietniowa poprzedniczka. Dla specjalistów SEO jasne jest, że nie jest to ostatnia aktualizacja recenzji produktów, co oznacza, że możemy spodziewać się kolejnych przetasowań w wynikach SERP.

  1. MUM

MUM, czyli Multitask Unified Model, to bez wątpienia algorytm, którego ogłoszenie na Google’s I/O 2021 wzbudziło największe zamieszanie. MUM to w zasadzie szereg pomniejszych algorytmów składających się na rewolucyjną technologię, wykorzystującą uczenia maszynowe oraz sztuczną inteligencję, która ma na celu lepsze zrozumienie przez wyszukiwarkę zapytań użytkowników, a tym samym udzielenie im trafniejszej odpowiedzi. Oszacowanie, jakie zmiany przyniesie ta nowa technologia, póki co jest karkołomne, ponieważ to dopiero początek jej wprowadzania. Jednak biorąc pod uwagę, że obecne już Direct Answear traktujemy jako namiastkę MUM, możemy spodziewać się, że nowe rozwiązania spodobają się raczej użytkownikom, a niekoniecznie SEOwcom.

technologia MUM co to jest
Źródło: https://blog.google/products/search/introducing-mum/

Czego możemy spodziewać się w roku 2022?

Jakie wnioski możemy wyciągnąć z tego, co wydarzyło się w SEO w roku 2021? Przeanalizowanie najważniejszych modyfikacji algorytmów, które miały miejsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy może pomóc nam w zrozumieniu kierunku, w którym zmierza Google, a tym samym przewidzeniu, z czym będziemy musieli mierzyć się w nadchodzącym roku i lepszym zaplanowaniu swoich działań. Trendy, które możemy zaobserwować już teraz, będą najprawdopodobniej kontynuowane w roku 2022.

Czego możemy więc się spodziewać? Z pewnością dalszych walk z ograniczeniem liczby spamerskich linków, nastawieniem na użytkownika zarówno w przypadku trafności wyszukiwań, jak i płaszczyzny UX stron internetowych.

(5)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej