.animate-view{opacity: 1 !important;}

SXO. Co to jest i jak może pomóc Twojemu biznesowi?

5min.

Komentarze:1

SXO. Co to jest i jak może pomóc Twojemu biznesowi?d-tags
22 lutego 2023
Naprawdę efektywny marketing online wymaga dziś kompleksowego podejścia do strategii działania. Nie inaczej jest w dziedzinie SEO.
SXO, czyli Search Experience Optimization, to właśnie taki koncept z 2015 roku, w którym SEO łączy się z UX (SEO+UX=SXO). Co to jest SXO i jak działa?

5min.

Komentarze:1

Spis treści:

Co to jest SXO?

SXO to połączenie słów SEO (ang. search engine optimization) i UX (ang. user experience). W tym wpisie przybliżymy Ci czym jest koncept z 2015 roku, który miał łączyć SEO i UX w jedną usługę. Obecnie działania SEO i UX oraz CRO stały się już szerszą dziedziną prac nie tylko na stronach internetowych, dlatego z pojęcia SXO już niewiele ekspertów na świecie korzysta.

Główne założenia SXO:

SXO to kompleksowy zestaw działań SEO on-site i off-site, CRO i UX, których efektem ma być pozyskanie uwagi jak największej ilości użytkowników w ramach ruchu organicznego z Google, dostarczenie im wartościowych treści i utrzymanie ich uwagi, a finalnie zachęcenie do działania - konwersji, zakupu, wysłania formularza, czy pobrania high-value contentu. Wszystko dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu stron i optymalizacji konwersji, a także doskonałemu zrozumieniu Twoich person w SEO, ich oczekiwań i potrzeb. sxo co to jest

Co zawiera w sobie SXO?

Na SXO składa się:
  • SEO - walka o jak najwyższe pozycje w Google, która przez cały zwierzyniec ciągłych zmian w algorytmach Google i takich przyjemniaczków jak Panda, Pingwin, czy Koliber, nie kończy się nigdy,
  • Content marketing - tworzenie takich treści, które wspierają użytkownika na wszystkich etapach decyzji zakupowej i ścieżki konwersji, a także tych, które są najlepszą odpowiedzią na konkretne frazy i zapytania wpisywane w Google; układ treści na stronie, a także jakość, długość, formy, formatowanie, nagłówki i ilość contentu naprawdę mają znaczenie,
  • CRO (ang. conversion rate optimization) - optymalizacja ścieżki konwersji w taki sposób, aby jak najwięcej ruchu na stronie generowało jak najwięcej pełnych e-koszyków, dowiezionych do e-kasy, czy nowych, gorących leadów,
  • Web development - poprawki i optymalizacje stron WWW - przyspieszanie jej ładowania, debugowanie wszelkich niedociągnięć, optymalizacja plików na stronie, poprawki w kodzie, HTML i stylach CSS, szlifowanie robots.txt i mapy strony, SSL,
  • Optymalizacja UX / UI - zapewnienie użytkownikom przyjaznego interfejsu i atrakcyjnego designu strony WWW oraz łatwego poruszania się po witrynie od pierwszego wejścia aż po konwersję (np. zakup lub wypełnienie formularza); to na tym etapie musimy zadbać o intuicyjność obsługi serwisu, czy sklepu internetowego, jasne ścieżki podróży użytkownika, efektywną i efektowną grafikę, czy czytelność i formatowanie treści,
  • Analityka - obserwacja i wyciąganie wniosków ze statystyk (np. z Google Analytics lub testów A/B), czy zachowań użytkowników na stronie WWW (np. dzięki Hotjar).

Skąd wzięła się idea SXO?

Idea SXO narodziła się, kiedy okazało się, że większość odwiedzin stron WWW i zakupów przeniosła się z desktopu na urządzenia mobilne. Dopiero synergia działań SEO, CRO i UX daje użytkownikom stron firmowych i Klientom sklepów online najlepsze doświadczenia.

Po co mi SXO?

Powodów jest kilka, ale za to bardzo konkretnych:
  1. Więcej konwersji i wyższa sprzedaż dzięki lepszym pozycjom w Google i lepszym doświadczeniom Klienta,
  2. Więcej powracających Klientów - jeśli doświadczenia były pozytywne, użytkownik chętniej wróci właśnie do Ciebie,
  3. Spójność i konsekwencja w działaniach online marketingowych w zakresie contentu, SEO, UX i web developmentu,
  4. Lepszy content => więcej odsłon, dłuższe sesje, wyższy CTR.

SXO. Plan działań

W skrócie plan działań SXO powinien wyglądać następująco:
  1. Zoptymalizuj stronę WWW tak, aby realnie ktoś chciał na niej spędzić czas, wypełnić Twój formularz, nawiązać kontakt lub coś kupić za sprawą dobrego UX,
  2. Zadbaj o pozycjonowanie strony na odpowiednie frazy z wykorzystaniem właściwych meta danych,
  3. Ściągnij z Google jak najwięcej użytkowników jak najwyższej jakości za pomocą m.in. dobrego SEO, link buildingu, czy lepszego pozycjonowania na Twoje wyselekcjonowane, kluczowe frazy branżowe - generowanie wartościowego ruchu na stronie to podstawa SXO,
  4. Daj im to, po co przyszli: zaserwuj im wartościowy content, który przyciągnie ich uwagę i maksymalnie efektywnie wykorzysta ich sesję,
  5. Zachęcaj do podjęcia działania oraz stale optymalizuj ścieżkę zakupową Klienta i architekturę strony, aby uzyskać jak najwięcej konwersji dzięki dobremu CTA i pełnej responsywności wszystkich elementów składowych procesu zakupu - wskaż drogę użytkownikowi prosto do finalizacji transakcji,
  6. Zachęcaj najbardziej zaangażowanych użytkowników do powrotu na Twoją stronę WWW i kolejnych zakupów.
optymalizacja strony z delante

Audyt SXO - na co zwrócić uwagę?

Aby dobrze zaplanować  podróż, trzeba wiedzieć, skąd i dokąd planujemy wyruszyć. Podobnie jak w przypadku SEO, strategia SXO powinna być wdrożona na podstawie danych, rekomendacji wniosków i zaleceń zawartych w raporcie z audytu SXO. Taki audyt, czyli dokładna analiza Twojej strony WWW, powstaje w oparciu m.in. o testy A/B, czy heurystyki Nielsena. Weryfikuje przede wszystkim nawigację na stronie i połączenia wewnętrzne między podstronami, jakość treści, czas ładowania się strony, czy elementy mobile-friendly i SEO-friendly strony WWW. Prościej: audyt SXO = audyt SEO + audyt UX + audyt CRO. Dzięki audytowi SXO dowiesz się, czy Twoje menu, layout strony lub buttony rzeczywiście spełniają swoją rolę. Sprawdzisz, czy Twój content namawia do działania, czy wszystkie interaktywne elementy naprawdę działają i czy customer journey przebiega bez zarzutu od pierwszego punktu styku z witryną w organicznych wynikach wyszukiwania w Google aż po zamknięcie transakcji. Możesz samemu wykonać taki prosty audyt SXO lub zlecić go profesjonalnej agencji.

Koszty SXO - od czego zależą?

Podobnie jak w przypadku wyceny pozycjonowania stron, tutaj też cena za działania SXO jest uzależniona od bardzo wielu czynników. Wielkość witryny lub sklepu online, aktualny stan optymalizacji strony (lub jej kompletny brak), historia i reputacja domeny (w tym wszelkie kary od Google), czy konkurencyjność fraz kluczowych dla Twojego biznesu.

SXO: czy warto?

Czy szeroka i kompleksowa strategia SXO może pomóc w rozwoju Twojego biznesu? Tak. Znaczenie SXO, czyli kompleksowego podejścia do interfejsu, konwersji i pozycjonowania strony WWW, nabrało dużego rozpędu wraz z rozwojem e-commerce na świecie i większej dostępności urządzeń mobilnych. Kto chce pozostać offline, niebawem będzie po prostu off. Jeśli zaczniesz o to dbać już teraz, będziesz mieć o wiele lepszy start, niż Twoi konkurenci w przyszłości. Stać Cię na stanie w miejscu? Jeśli nie, wybierz dostawcę, który potrafi zapewnić Ci jednocześnie w ramach działań nie tylko płytkie SXO, ale przede wszystkim efektywne działania SEO, pogłębione analizy UX, CRO i ich wdrożenia. Inwestycja w SEO, UX, CRO to coś więcej dzisiaj niż SXO - to naprawdę się opłaca, ale tylko przy odpowiedniej jakości wykonanej pracy, doświadczeniu i narzędziach.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

FAQ

1. Kiedy zobaczę efekty SXO?

Zauważalne efekty działań SXO, podobnie jak w przypadku pozycjonowania stron, mogą nadejść od 3 do 6 miesięcy po rozpoczęciu działań. Pierwsze realnie duże zwiększenie obrotów sklepu internetowego, czy napływu “gorących” leadów jest zazwyczaj widoczne po ok. 12 miesiącach pracy nad SXO.

2. Czy mogę przeprowadzić prosty audyt SXO osobiście?

Teoretycznie tak. W zakresie SEO masz do dyspozycji takie intuicyjne narzędzia jak Siteliner, czy Screaming Frog. Jeśli jednak chodzi o SXO, to szerokie spojrzenie wymaga wiedzy z dziedziny m.in. UX, CRO, designu, psychologii i SEO, którą trudno zgromadzić w jednej głowie.

Dlatego warto skorzystać z usług zewnętrznej agencji, która obiektywnie spojrzy na wszystkie aspekty Twojej strony.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022